Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

Christenen bang voor Halloween: 'Het begint met een pompoen...'

  •  
31-10-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
54 keer bekeken
  •  
3615212504_3dc6878776_o

© cc-foto: Pedro Ferreira https://flic.kr/p/6vsUJ5

Christenen in Zeeland maken zich ernstig zorgen over de toenemende populariteit van Halloween, een uit de Verenigde Staten geïmporteerde traditie. Getracht wordt de opmars van het fenomeen te stuiten door bijvoorbeeld tegelijkertijd pannenkoekenfeesten te organiseren.
Omroep Zeeland laat twee verontruste gelovigen aan het woord die hun bezwaren uiteenzetten. “Je ziet dat de Halloweenfeesten, en daarmee ook de duisternis, toenemen. En de uitingen worden steeds extremer. Het begint met een pompoen en vervolgens verkleden mensen zich als skeletten en zelfs als Satan. Er vinden bizarre dingen plaats, onder het mom dat het leuk is.”
De christenen zijn ervan overtuigd dat het feest waarvan de naam is afgeleid All Hallows Eve (Allerheiligenavond) het werk is van de duivel: “De tegenstander heeft het feestje gekaapt. Er zijn allerlei tekenen dat dit uit zijn koker komt.” Halloween is weliswaar gekoppeld aan het christelijke Allerheiligen waarop de doden geëerd worden maar de traditie gaat veel verder terug en zou een Keltische oorsprong hebben. De Zeeuwen vrezen dat de kinderen in trance raken door de Halloween-festiviteiten. Ze zouden dan een gemakkelijke prooi voor de duivel zijn.
Zeeland is niet de enige regio waar zorgen heersen over de traditie. Ook in het Zuid-Hollandse Hardinxveld-Giessendam hebben inwoners bezwaren, bleek uit een reportage van Rijnmond vorige week.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (75)

quatsch
quatsch31 okt. 2019 - 19:34

Ach ja, Holland.: Land waar men met het grootste gemak afscheid neemt van Sinterklaas en Sint Maarten, ten faveure van de Kerstman en Halloween..Land waar men avond na avond op Amerikaanse series, films en praatprogramma's getrakteerd wordt. Land waar op middelbare scholen en universiteiten in het Engels gedoceerd moet worden, terwijl de studie Nederlands aan het verdwijnen is. Land waar men de 'eigen cultuur' zo hoog in het vaandel heeft staan.

2 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt1 nov. 2019 - 10:58

Kees, als je de gehele avond (of dag) de publieke TV omroep aan hebt staan dan kan het niet anders. Je word volledig gehersensspoeld door reclame en programma's. Maar je noemt een paar zaken op die niet meer te keren zijn. Jij bent ongetwijfeld niet progressief. Net als ik.

quatsch
quatsch1 nov. 2019 - 13:56

Globalisering heeft ervoor gezorgd dat culturen en gebruiken verdwenen zijn. Een groot verlies voor de mensheid, lijkt me. In Nederland zijn de taal en een aantal feestdagen, de laatste restjes 'eigen cultuur' die we nog hebben. Mogen we die behouden! Als je dat in termen als progressief/conservatief wil vatten…"be my guest, boy!"

Freek3
Freek331 okt. 2019 - 19:33

God bestaat, en de duivel is een pompoen. Logisch toch?

Marcus A.2
Marcus A.231 okt. 2019 - 18:48

Ik hoop dat de Zeeuwen stand houden! Een volk met een eigen cultuur, geschiedenis en daarbij behorende opvattingen mag zich best verweren tegen invloeden waar zij zich niet in kunnen vinden. Als ik in de buurt ben kom ik zeker een pannenkoek eten. Laten we trots zijn op onze christelijke cultuur en tradities. De fundamenten van onze samenleving. Mensen die daar op spugen, spugen tegen de wind in in het eigen gezicht.

5 Reacties
Karingin
Karingin31 okt. 2019 - 23:00

Het fundament van onze samenleving is vooral koopmanschap. Met daarbij een zekere tolerantie ten opzichte van andere culturen. Geld voor geloof, is altijd het motto geweest. Daarom zijn we zo'n rijk land. Overigens is Halloween tegenwoordig een christelijk feest. Met heidense elementen, maar dat heeft elk christelijk feest. Daarbij is er (vrijwel) niemand meer met serieus occulte intenties. Deze christenen maken zich in feite schuldig aan bijgeloof.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2019 - 4:42

Maar dat we sommige kinderen de stuipen op het lijf jagen, ach dat is maar bijzaak!

Norsemen
Norsemen1 nov. 2019 - 9:41

"Maar dat we sommige kinderen de stuipen op het lijf jagen, ach dat is maar bijzaak!" Bedoel je hiermee de hel en verdoemenis die deze Zeeuwse protestanten prediken?

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2019 - 13:01

Norseman Nee maar dat weet jij goed. Dus doe niet alsof je neus bloedt. Daarnaast; Hel en verdoemenis predikten vroeger de katholieken ook. Die zijn echter wat losser in de leer geworden en waren dat altijd al.

Norsemen
Norsemen1 nov. 2019 - 16:18

@Minoes Dat katholieken los zijn met bepaalde dingen is wel bekend. Of bedoelde je hun soms met de stuipen op het lijf jagen? Want daar zijn ze bijzonder goed in, letterlijk.

Sam V
Sam V31 okt. 2019 - 14:49

Pannekoekfeest? Dat gaat zomaar niet. Sint Pannenkoek is op 29 november. Gaat er nou een nieuwe Sint mee concurreren? Of wordt het een heidens feest?

Jorah
Jorah31 okt. 2019 - 14:02

Als christen zie ik geen kwaad in een griezelfeestje als Halloween. Onschuldig vermaak. Laat mensen maar hun gang gaan.

ton14024
ton1402431 okt. 2019 - 12:37

Ik heb niets in huis gehaald. Vanavond aanbellen is dus zinloos ????

Rechtse Bal4
Rechtse Bal431 okt. 2019 - 12:29

echt opvoedkundig noem ik die duistere maskers en angstsferen niet .... maar omdat enkele christelijke verontruste ouders er tegen zijn, moet ik dit nu gaan omarmen ??

1 Reactie
Karingin
Karingin31 okt. 2019 - 13:07

Je moet helemaal nix.

Norsemen
Norsemen31 okt. 2019 - 11:26

Die christenen kunnen toch niet serieus verwachten dat er wie dan, op wat voor manier dan ook, hier rekening mee gaat houden.

Bernie2
Bernie231 okt. 2019 - 10:07

Heer Meijerink, Halloween heeft werkelijk niets met de VS te maken. Is een puur Keltisch/gristelijk feestje. Onder meer om de goden goed te stemmen (zaaigoed in te zegenen) voor het aanstormend nieuwe jaar. Dat volgens de oude Kelten op 31 oktober begint. Maar toch wel erg triest die reacties van die hardcore gristenen. Laten we wel wezen: welke waanvolgers van welke religie ook leest zijn onschuldige kinderen voor uit een bijbel waarin qua IS praktijken ene Isaak op voorspraak van hun god de strot wordt afgesneden (en nu lekker slapen gaan he Jantje). Dit en meer van die perverse taferelen. Ik moet ze nog tegenkomen bij Halloweenparty's. Halloween? Gewoon feestelijk griezelen voor iedereen.

8 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt31 okt. 2019 - 12:27

Sorry Bernie. Dat Halloween is overgewaaid uit de VS. Dat is duidelijk. Wat ook duidelijk is, is het feit dat het van harte opgepikt is door de commercie met halloween aanbiedingen voor van alles. Halloweenparty? Bestaat dat echt. Of moet dat er ook ingestampt worden?

Marcus A.2
Marcus A.231 okt. 2019 - 12:43

Je kent het verhaal rondom Isaak niet. Begrijpen doe je het blijkbaar al helemaal niet. Jammer.

Karingin
Karingin31 okt. 2019 - 13:05

Halloween is inderdaad afgeleid van het heidense feest Samhain. Men dacht dat op die nacht de sluier tussen boven- en onderwereld dun was en geesten zich in de bovenwereld begaven. Daarom droeg men maskers, om de geesten te misleiden. Het is best bizar dat christenen hier nu tegen in opstand komen. Het is tenslotte de kerk zelf geweest die al die heidense feesten heeft geïntegreerd. Dat er vervolgens een heel commercieel circus rondom is opgetuigd, soit. Dat is met Kerstmis en Pasen ook zo. Ik hoor ze niet zeuren over kerstbomen en paashazen, wat verder ook geen reet met het christendom te maken heeft en je in zekere zin ook als occult zou kunnen aanmerken. Het is gewoon aanstelleritus. Zoals Bernie zegt, een beetje feestelijk griezelen, gewoon een verkleedpartijtje.

Ch0k3r
Ch0k3r31 okt. 2019 - 13:06

@Marcus A. Nou... Behalve dan dat Isaak de strot niet doorgesneden werd (op het laatste nippertje), is er volgens mij niet heel veel mis met de opmerking van Bernie. Hij had beter het verhaal van Jeftha kunnen aanhalen, die zijn dochter offerde aan de god van Abraham. (Richteren 11) Of die van Elia, die beledigd werd door 42 kinderen (werd voor kale uitgemaakt). Gevolg was dat die 42 kiddos door 2 vrouwlijke beren werden verscheurd (2 Koningen 2)

Norsemen
Norsemen31 okt. 2019 - 14:12

@Karingin Samhain! Uitstekende band met het prachtige nummer November Coming Fire.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194731 okt. 2019 - 14:27

Over christenen in het algemeen spreken is hier niet juist. Het zijn specifiek orthodoxe protestanten die hier bezwaar tegen maken. In die kringen vind je ook geen paashaas, kerstboom of Sinterklaas.

Bernie2
Bernie231 okt. 2019 - 16:18

@FransAkkermans, het maakt wat mij betreft niet veel uit of je (in dit geval) rare, well done of medium gristen bent, de bijbel waaruit aan onschuldige kinderen wordt voorgelezen is in alle gevallen dezelfde. En zeker, de meeste gristenen zien er gelukkig de lol wel van in. Net als die 3 straalbezopen monniken die lang geleden op een druilerige zondagmiddag gierend van het lachen de bijbel samenstelden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 nov. 2019 - 23:02

Halloween is van origine een oud Schots/Iers feest dat met emigranten naar de USA is meeverhuisd waar het ook door anderen werd opgepikt en van karakter veranderde. Het "trick & treat" gebeuren dateert uit begin vorige eeuw en het hele feest is niet vreselijk gristelijk.

Thuru
Thuru31 okt. 2019 - 10:06

Halloween is geen Nederlandse cultuur of traditie waar sinterklaas met zwarte piet dat wel is. Dat is het verschil. En van mij hoeft Halloween ook niet. Sommige gemeentes voeren in plaats van dat happyween, wat me een stuk beter lijkt dan Halloween.

[verwijderd]
[verwijderd]31 okt. 2019 - 10:05

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Extra belegen
Extra belegen31 okt. 2019 - 10:56

Precies oma. Ik ben blij dat deze mensen hun eigen plan trekken, in plaats van het trachten te verboden op te leggen aan anderen.

Karingin
Karingin31 okt. 2019 - 12:55

In Zoetermeer wordt er met een mars geprotesteerd. Vind ik ook prima hoor.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 nov. 2019 - 13:17

Karingin 31 oktober 2019 at 13:55 toch wel in speelse vermomming mag ik hopen?

msj_meijerink
msj_meijerink31 okt. 2019 - 9:40

Ach, waarom moeten we dit soort Amerikaanse 'cultuur ' importeren in ons land? Is dit echt nodig? Dan liever een echte Zwarte Piet op 5 december en zingende kinderen met St Maarten.

2 Reacties
Libertain
Libertain31 okt. 2019 - 11:28

Inderdaad, indien de Amerikanen Halloween in ons land doen importeren, moeten we zeker als antwoord Zwarte Piet in de Verenigde Staten gaan importeren. Simpel zat, toch?

Peterrr2
Peterrr231 okt. 2019 - 13:11

@libertain, nee hoor. We moeten zo weinig mogelijk uit dat land importeren. Zeker niet als het gaat om hun waarden en normen.

CharlesdeValois
CharlesdeValois31 okt. 2019 - 9:16

In vergelijk met het liefelijke karakter van bijv. St. Maarten verandert het perspectief naar zoiets als het sensationele van een spookhuis op de kermis. In die zin doe je wel iets met de belevingswereld van het kind. We gaan de mensen angst aanjagen als ze de deur open doen, ipv. hoor mij eens een mooi liedje zingen.

johannn2
johannn231 okt. 2019 - 9:01

Middeleeuws. In die tijd - en dus nu nog in Zeeland - werd gedacht dat denken aan de duivel de duivel oproept. Zie ook het oude spreekwoord: "Als je over de duivel spreekt, trap je op zijn staart" Bijgeloof. .

2 Reacties
Extra belegen
Extra belegen31 okt. 2019 - 10:58

Jij denkt dat men met dat gezegde/spreekwoord letterlijk de duivel bedoelt?

johannn2
johannn231 okt. 2019 - 14:07

Extra, Nu niet meer. Het is figuurlijk geworden. Althans voor ons. Misschien is het zinvoller om de illustratie de illustratie te laten en terug te keren naar de Zeeuwse kwestie, waar het hier werkelijk over gaat. Die mensen geloven anno nu, dat de baarlijke duivel via deze weg een ingang vindt om de geest van de mensen over te nemen. En - om het een extra melodramatisch accent te geven - tot m.n. die van de kinderen. .

Me, Myself and I
Me, Myself and I31 okt. 2019 - 8:39

Dit feest is volgens vele gelovigen not done, in 2016 is er in GB al in Blackburn problemen over geweest omdat de Moslim gemeenschap briefjes in de bussen hadden gedaan met de waarschuwing niet in de buurt te komen met Haloween omdat zij (de Moslims) dan ontheiligt zouden worden.

Zwerfstein
Zwerfstein31 okt. 2019 - 8:29

We hebben op 11 november al precies hetzelfde als Halloween. Maar ja, Halloween is overgewaaid uit Amerika, dus dan weet je het wel. Alles wat uit Amerika komt is per definitie goed.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout31 okt. 2019 - 8:09

Nou ben ik het zelden eens met de grefo-bijbelgordel van de steile kerk, maar dit keer ben ik het met ze eens! Halloween is door morbide US commercanten overgeheveld naar ons land en heeft niets meer te maken met een vrolijk kinderfeest. Het is treurig en onsmakelijk tegelijk als ze je ziet wat er ligt aan walgelijke spullen in koopgoten die over de ruggen van kleine kinderen hun slag willen slaan eind oktober. Ouders doen er schoorvoetend aan mee als hun kind maar genoeg zeurt en omdat ze bang zijn door de buren voor anti-amerikaans te worden uitgemaakt als ze deze griezelpoppenkast verbieden. Ik geloof niet in de duivel, maar wel dat dit onwelriekende fenomeen Gefundenes Fressen is voor volwassen narcisten en psycho's die voor zichzelf er een sinister slaatje uit willen slaan door zich te mogen identificeren met deze uitstalling van ziekelijke attributen. Een pompoen komt er allang niet meer bij kijken..... Laat St. Maarten graag weer terugkeren op 11 november, helaas is die kindertraditie in ons land geheel verdwenen omdat er niks aan te verdienen viel, want dat was een feest van geven en delen in vrede en harmonie.

8 Reacties
rvb2
rvb231 okt. 2019 - 12:26

Sint Maarten is zeker geen algemeen feest in Nederland. Kan natuurlijk ook niet, want op 11 november wordt prins carnaval gekozen.

Karingin
Karingin31 okt. 2019 - 12:53

Wat een aanstellerij zeg. Het is gewoon een verkleedfeestje. Je hoeft er niet aan mee te doen.

Peterrr2
Peterrr231 okt. 2019 - 13:12

@Karingin, helemaal mee eens. Net als het Sinterklaasfeest. Dat is ook een verkleedfeestje waar je niet aan mee hoeft te doen.

Klaas Punt
Klaas Punt31 okt. 2019 - 14:26

Sint Maarten wordt hier in Noord-Holland zeker nog gevierd. De supermarkten spelen er op in door aanbiedingen van populaire snoep. Maar ik heb nog nooit van een St Maarten cruise gehoord. Dus wel de Halloweencruise zoals een of andere doorgeslagen advertentiebaas in mijn mailbox plaatste. Ik voer echt geen actie tegen Halloween maar van mij mag die idioterie wegblijven. En eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit iemand actief langs de deuren zien gaan, laat staan aan mijn deur. Wel zijn er Halloweenparties hoewel recent vervangen door een Bierfest.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194731 okt. 2019 - 14:29

In Noord-Holland wordt nog St Maarten gevierd.

Ch0k3r
Ch0k3r31 okt. 2019 - 14:50

"Laat St. Maarten graag weer terugkeren op 11 november, helaas is die kindertraditie in ons land geheel verdwenen" Euh. Daarom staan er elk jaar op 11 november tientallen kinderen voor mn deur snoep te scoren...

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2019 - 4:43

Peter Jij zegt het!

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2019 - 4:49

En dan zijn die Pieten oom nog heel aardig!

de Boer2
de Boer231 okt. 2019 - 8:08

Het doet er niet toe maar pas op 2 november is het Allerzielen de dag waarop christenenmensen hun doden herdenken door op het kerkhof hun stenen te poetsen, kaarsen te branden en er bloemen neer te zetten. Joodse mensen doen het weer anders, die leggen keitjes en verder laten ze de zaken met rust. Zo heeft iedereen zijn rituelen. Die hoef je niet te volgen, maar het mag allemaal wel, denken aan de doden. . .. JC Bloem schreef: Denkend aan de dood kan ik niet slapen en niet slapend denk ik aan de dood en het leven vliet gelijk het vlood en elk zijn is tot niet zijn geschapen. Dat zijn mooie regels die tot nadenken stemmen, althans dat vindt de Boer. Nou nadenken is wel vaker bedreigend. Maar het is niet verboden en gewoon toegestaan. .

Frits Jansen
Frits Jansen31 okt. 2019 - 7:57

Op Halloween liep ik door de straten van Pristina, de hoofdstad van Kosovo. Opeens luide knallen. Ik schrok: er zijn daar altijd nog Servische terroristen actief. U voelkt het al aankomen: het was Halloween!

2 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet31 okt. 2019 - 11:25

'Op Halloween liep ik door de straten van Pristina' 'U voelkt het al aankomen: het was Halloween!' Nou, dat voelde wij niet aankomen....

ton14024
ton1402431 okt. 2019 - 12:17

Ik schrik ook vaak rond oud en nieuw. Maar dan weet je waarom.

Robert Follon
Robert Follon31 okt. 2019 - 7:47

Vervang 'christenen' door om het een welk andere religie, en dit stuk was hier nooit geplaatst. Het gaat me niet om het 'christendom' (alle religies zullen me werkelijk jeuken), het is me te doen om de dubbele standaard.

10 Reacties
rvb2
rvb231 okt. 2019 - 8:24

er is inderdaad een dubbele standaard, ten voordele van het christendom. Die religie is nog veel te machtig in Nederland, daarom zitten we nog steeds bijvoorbeeld met problemen als winkels open willen op zondag. Daarom wordt er gezeurd over de oproep tot gebed van een moskee, en slechts zelden over de oproepen tot gebed door kerken.

Tom Meijer
Tom Meijer31 okt. 2019 - 8:39

Het valt me op dat het vaak juist niet over het christendom gaat. De aandacht die aan dit door de christenen gestolen feest gegeven wordt is een druppel op de gloeiende plaat.

RaymondenJoop
RaymondenJoop31 okt. 2019 - 8:41

Goede opmerking, helemaal mee eens

Hank Nozemans
Hank Nozemans31 okt. 2019 - 10:00

Dat dacht ik ook toen ik dit las. Ik verheug me op de persiflage van de mensenmassa die een rondje loopt om een meteoriet. Ik houd m'n adem niet in.

Peterrr2
Peterrr231 okt. 2019 - 11:39

@rvb, winkelen moet toch een feest voor iedereen zijn. Dus als er mensen zijn die zich gekwetst voelen als anderen op zondag gaan winkelen, dan respecteer jij dat toch wel? Dan is het toch niet te veel gevraagd om je wat aan te passen???

korheiden2
korheiden231 okt. 2019 - 11:59

@rvb : Religie is nog veel te machtig. Wel mee eens. Dat komt vooral doordat de christelijke partijen (die samen toch maar een beperkt aantal zetels hebben) vrijwel constant nodig zijn voor een werkbare politieke meerderheid. En dan worden er zaken uitgeruild. Het zijn, behalve winkelsluitingen op zondag (waar overigens ook om andere redenen argumenten voor zijn), vooral immateriële zaken als euthanasie, abortus en stamcelonderzoek. Religieuze overtuigingen staan soms op gespannen voet met wetenschappelijk onderzoek. Het luiden van kerkklokken is volgens mij steeds meer aan regels gebonden, ook al verschilt dat per gemeente. Het lijkt me dat een oproep tot gebed van een moskee niet veel verschilt van het klokgelui bij het ter kerke gaan.

Norsemen
Norsemen31 okt. 2019 - 13:17

"Dus als er mensen zijn die zich gekwetst voelen als anderen op zondag gaan winkelen, dan respecteer jij dat toch wel? Dan is het toch niet te veel gevraagd om je wat aan te passen???" Ik voel me gekwetst als jij iets zegt. Moet jij je dan aanpassen aan mij of ik aan jou? Religieuzen moeten zich aanpassen aan niet-religieuzen, niet andersom.

Rechtse Bal4
Rechtse Bal431 okt. 2019 - 14:47

Tijd dus voor Robert Follon 2.0

Peterrr2
Peterrr231 okt. 2019 - 20:25

@Norsemen, volgens de KOZP activisten moet ik me dan aanpassen....

Norsemen
Norsemen1 nov. 2019 - 9:35

@Peterrr. Nee, juist niet. Snap je het nu echt niet?

And it's gone
And it's gone31 okt. 2019 - 7:44

Daar gaan we weer. In plaats van verdraagzaamheid plaatsen we een artikel om christenen af te zeiken en om uit te lachen.... Zwarte piet willen we niet omdat gekleurde kinderen gepest worden maar christenen mogen we wel afzeiken en uit lachen.... ook de kinderen.... erg bedenkelijk

5 Reacties
Ch0k3r
Ch0k3r31 okt. 2019 - 8:31

Daar zorgen die Christenen toch zelf voor? Zij zoeken de publiciteit. Joop toch niet? "Zwarte piet willen we niet omdat gekleurde kinderen gepest worden maar christenen mogen we wel afzeiken en uit lachen…. ook de kinderen…. erg bedenkelijk" Die kinderen lach ik niet uit. Daar heb ik eerder medelijden mee.

Karingin
Karingin31 okt. 2019 - 12:48

Ja haal de kinderen er ff bij. Sjezus.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2019 - 4:48

Karingin Ik ken kinderen die hier doodsbang voor zijn. Maar dat is geen enkel probleem voor jou begrijp ik.

Ch0k3r
Ch0k3r1 nov. 2019 - 8:30

@Minoes&tuin Ik kende vroeger ook kinderen die doodsbang waren om naar de hel te gaan. Eeuwige marteling of pompoen met eng gezicht, welke veroorzaakt meer trauma's denk je?

Karingin
Karingin1 nov. 2019 - 12:34

Minoes: Dat moeten dan wel hele kleine kinderen zijn. Die moet je er dus gewoon niet mee confronteren.

Dr. Drees
Dr. Drees31 okt. 2019 - 7:42

En wat vinden moslims van Halloween?

1 Reactie
Paul250371
Paul25037131 okt. 2019 - 12:28

Interesseert het je echt wat?

Joop den Uil
Joop den Uil31 okt. 2019 - 7:41

alles uit Amerika is welvaart voor de mens is al gebleken, dus waarom deze prachtige traditie niet ? zelden zulke idioterie gezien en het mooie ..... puur commercieel ! dus zo gek zijn die zeelanders niet , maar gezien de kop ....

3 Reacties
Norsemen
Norsemen31 okt. 2019 - 14:09

"zelden zulke idioterie gezien en het mooie ….. puur commercieel !" Net zoals kerst dus.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2019 - 4:50

Norsemen Kerst is helemaal niet commercieel, enkel voor Amerikanen en Veramerikaanste Nederlanders.

Norsemen
Norsemen1 nov. 2019 - 9:39

Kom op Minous, dit kun je niet menen. Voor een heel groot deel van de westerse "christelijke" wereld is kerst niets meer dan een paar dagen vrij en je zelf volvreten.