Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Droogte dreigt Rijn onbevaarbaar te maken, industrie in de problemen, prijzen omhoog

Klimaatcrisis hindert bestrijding klimaatcrisis
Joop

China wil intercontinentale HSL naar Europa, Amerika

  •  
09-05-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
china_300_03.jpg
Hogesnelheidstreintrajecten moeten de halve wereld omspannen
Terwijl Nederland al jaren worstelt met een hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel, werkt China aan supersnelle treinverbindingen die de continenten Amerika, Europa en Azië met elkaar verbinden. Oftewel: van Londen naar New York, dwars door China.
De eerste lijn waar Chinese ingenieurs aan werken is een verbinding die loopt van Londen via Parijs, Berlijn, Warschau, Kiev en Moskou. Daar splitst de lijn zich in tweeën waarbij er een naar China leidt door Kazachstan en een ander door oostelijk Siberië loopt. Een tweede lijn start in de westelijke Chinese stad Ürümqi (3,5 miljoen inwoners) en voert via Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran en Turkije naar Duitsland. Een derde lijn begint in noord-oost China, voert door Siberië, en steekt via een tunnel onder de Beringstraat de Stille Oceaan over om via Canada naar de Verenigde Staten te voeren. Deze “China-Russia-Canada-America” gedoopte lijn wordt 13.000 kilometer lang. Een trip met de hogesnelheidsijn van China naar de VS zou twee dagen duren. Een vierde lijn moet in de zuidwestelijke stad Kunming (4 miljoen inwoners) beginnen en naar Singapore leiden.
RTEmagicC_china.jpg
Het gaat om een gigantisch door China gefinancierd project met technologische uitdagingen van ongekende omvang. Zo moet de tunnel onder de Beringstraat 200 kilometer lang worden, vier keer de lengte van de Kanaaltunnel. Buitenlandse experts fronsen volgens The Guardian  hun wenkbrauwen over dat plan maar Chinese ingenieurs beweren dat de benodigde techniek reeds beschikbaar is. De plannen, die voor zo ver bekend nog niet verder reiken dan de tekentafel, werden deze week ontvouwd in de staatskrant Beijing Times.
Video: China opende eind 2012 de langste HSL ter wereld

Meer over:

kijk nou,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (19)

Jensbos
Jensbos9 mei 2014 - 9:42

Zo zie je maar weer, staatskapitalisme vermag veel, elektrisch is schoon, dan nog schoon opwekken, (Desertec, windenergie en Power to Gas) .......hopelijk minder vervuilende vliegtuigen, fantastisch plan, maar of de rest van de wereld zo progressief is?

Brauswasser
Brauswasser9 mei 2014 - 9:42

De HSL rijdt voorlopig niet, want in bijvoorbeeld in Kazachstan is een conflikt.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst19 mei 2014 - 9:42

En welk land, om elk land rijdt deze hoge snelheidstrein met een wijde boog heen? Juist. Denk daarover na.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst19 mei 2014 - 9:42

Vraagje aan de NS: die Chinese hsl's schijnen het nog te doen ook. Zouden ze duur zijn?

insignia
insignia9 mei 2014 - 9:42

Eigenlijk zie ik nog wel een voordeel van zo'n HSL: het zal nooit meer zo kunnen zijn dat je op weg naar Beijing in de Zuidelijke Indische Oceaan belandt. Want eerlijk gezegd hoor je daar heel weinig meer over maar het blijft voor mij een raadsel hoe dit tijdens de vlucht niet opgemerkt is. Ik snap er geen barst van.

eeweew
eeweew9 mei 2014 - 9:42

Goed idee, maar waarom dan niet gelijk voor magneettreinen in vacuümbuizen gaan.

1 Reactie
Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort9 mei 2014 - 9:42

Omdat dat soort technologie nog nooit op enige schaal toegepast is geweest, ondanks dat Elon Musk roept dat het allemaal simpel en bijna gratis is. Wetenschappers hebben gelachen om zijn raming van de kosten van het hoogwaardige staal alleen al. Het is een beetje alsof je zegt: waarom naar de maan, als we meteen naar alpha centauri kunnen? Ik vind het overigens een briljant plan die hyperloop, maar misschien niet meteen de eindsprint als eerste project nemen door de global hyperloop te gebruiken als testbed voor de technologie.

Rootman
Rootman9 mei 2014 - 9:42

Daar komt de positieve keerzijde van het gestook van NATO/VS/EU aan het licht: de nieuwe zijderoute: om Eurasia tot meer eenheid te brengen. De zwaardere sancties tegen Rusland, die al of niet zullen ingaan, zullen dit proces slechts versnellen, evenals ´the pivot to Asia´. Op termijn geeft dit de gelegenheid om de banden met de VS losser te maken.

1 Reactie
JanB2
JanB29 mei 2014 - 9:42

Volgens mij zijn het gestook van de EU/VS en eventuele sanctie's tegen Rusland juist een belemmering. De route die de Chinezen op het oog hebben loopt namelijk via Moskou. Een route tussen China en Europa die niet door Rusland gaat is immers nagenoeg uitgesloten. Strak plan, dat zonder meer.

omaoeverloos
omaoeverloos9 mei 2014 - 9:42

Tja, er moet alleen een "beetje" geld bij om het rendabel te maken: “Het Chinese ministerie van Spoorwegen heeft inmiddels een schuld opgebouwd van 1.300 miljard yuan, bij de huidige wisselkoers bijna 130 miljard euro. Onafhankelijke economen denken dat het eerder om het dubbele bedrag gaat. In ieder geval gaat het om bedragen die met hogesnelheidslijnen nooit zullen worden terugverdiend, denken zij.”

1 Reactie
Rootman
Rootman9 mei 2014 - 9:42

In de 19e en 20e eeuw was er wel geld om overal sporen aan te leggen. Het heeft het milieu wel veel schade toegebracht (maar daar had men toen nog geen idee van), maar het was wel een pijler van de industriele revolutie, wat de levensstandaard wel enorm heeft verhoogd. En nu zou het te duur zijn?? Hier moet iets ernstig niet kloppen!

MichelReiziger
MichelReiziger9 mei 2014 - 9:42

Fantastisch idee, maar na afgelopen jaar een rit te mogen meemaken op een maglev testtrack in Japan, waar ook details over de kosten bekend werden gemaakt. Voor het geplande traject tussen Tokyo en Osaka 500 km voor 110 miljard dollar...nu al ruim 34 miljard dollar geinvesteerd in de ontwikkeling en de testtrack...dan zijn de kosten van dit project zo astronomisch dat men misschien beter enorm kan investeren in ruimte-luchtvaart, dan vlieg je in minder dan 40 minuten van Amsterdam naar Shanghai Daarnaast komt er nog een ander iets om de hoek kijken. Mocht het op basis van magnetische levitatie techniek gaan, dan zal het alleen al een enorme uitdaging zijn om de benodigde 'rare earth' te vinden, waar China dan wel het meeste van heeft.

1 Reactie
robheus2
robheus29 mei 2014 - 9:42

Maglev is simpelweg niet economisch voor lange afstanden, de kosten per km aan te leggen 'rails' zijn te duur. Vandaar dat er in de Bondsrepubliek enkel een klein test traject ligt, maar het niet overwogen wordt voor verbindingen tussen steden. China is het enigste land waar een maglev verbinding ligt van duitse technologie, en die rijdt ook alleen tussen een grote stad en een luchthaven. Voor langere verbindingen tussen steden kozen de chinezen toch maar voor hun doorontwikkelde HSL techniek.

[verwijderd]
[verwijderd]9 mei 2014 - 9:42

London-Moskou-Bejing is 8315km rechtstreeks. Dat is bij een snelheid van 540 km/u (maximum gehaalde snelheid ooit met een maglev trein) ruim 15 uur. Die topsnelheid is natuurlijk niet overal te halen en er zal vast ook her en der gestopt moeten worden, dus dan ga je al snel richting de 20 uur. Dat lijkt me geen concurrentie voor 9 uur vliegen.

3 Reacties
msj_meijerink
msj_meijerink9 mei 2014 - 9:42

En als het maar de helft van de vluchtprijs kost?

rvonk2
rvonk29 mei 2014 - 9:42

Maar het is wel een stuk duurzamer!

wvdstraat
wvdstraat9 mei 2014 - 9:42

Even goor doen : Lange leis ?

insignia
insignia9 mei 2014 - 9:42

Is niet een belangrijk voordeel van een snelle treinverbinding tov een vliegtuig dat de trein op stroom rijdt en de brandstof voor het vliegtuig in de toekomst eerst nog gemaakt moet worden uit steeds schaarser wordende grondstoffen?

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen9 mei 2014 - 9:42

En hoe komt de elektriciteitscentrale voor die stroom voor de trein aan zijn brandstof?