Hogesnelheidstreintrajecten moeten de halve wereld omspannen
Terwijl Nederland al jaren worstelt met een hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel, werkt China aan supersnelle treinverbindingen die de continenten Amerika, Europa en Azië met elkaar verbinden. Oftewel: van Londen naar New York, dwars door China.
De eerste lijn waar Chinese ingenieurs aan werken is een verbinding die loopt van Londen via Parijs, Berlijn, Warschau, Kiev en Moskou. Daar splitst de lijn zich in tweeën waarbij er een naar China leidt door Kazachstan en een ander door oostelijk Siberië loopt. Een tweede lijn start in de westelijke Chinese stad Ürümqi (3,5 miljoen inwoners) en voert via Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran en Turkije naar Duitsland. Een derde lijn begint in noord-oost China, voert door Siberië, en steekt via een tunnel onder de Beringstraat de Stille Oceaan over om via Canada naar de Verenigde Staten te voeren. Deze “China-Russia-Canada-America” gedoopte lijn wordt 13.000 kilometer lang. Een trip met de hogesnelheidsijn van China naar de VS zou twee dagen duren. Een vierde lijn moet in de zuidwestelijke stad Kunming (4 miljoen inwoners) beginnen en naar Singapore leiden.
Het gaat om een gigantisch door China gefinancierd project met technologische uitdagingen van ongekende omvang. Zo moet de tunnel onder de Beringstraat 200 kilometer lang worden, vier keer de lengte van de Kanaaltunnel. Buitenlandse experts fronsen volgens The Guardian hun wenkbrauwen over dat plan maar Chinese ingenieurs beweren dat de benodigde techniek reeds beschikbaar is. De plannen, die voor zo ver bekend nog niet verder reiken dan de tekentafel, werden deze week ontvouwd in de staatskrant Beijing Times.
Video: China opende eind 2012 de langste HSL ter wereld