Van staking was woensdagavond echter geen sprake, zegt FNV
Rond Den Haag en Rotterdam reden er woensdagavond niet of nauwelijks treinen. De boosdoener? Volgens Roel Berghuis van FNV Spoor was het een combinatie van slechte wissels en gestrest personeel.
Woensdagavond leek er sprake te zijn van een wilde staking op het spoor. Dat was een spraakverwarring, zegt de FNV. Die spraakverwarring ontstond toen Berghuis naar buiten bracht dat er een “werkonderbreking” was bij Prorail, zo meldt Omroep West.
“Van een staking was absoluut geen sprake”, zegt Roel Berghuis nu. Wel is er woensdagavond stress en commotie ontstaan bij de treindienstleiding. “Hoe dat kon gebeuren is voor mij nog onduidelijk”, laat Berghuis weten.
Berghuis vraag zich af hoe het mogelijk is dat ProRail in de spits besluit dat vier wissels te gevaarlijk zijn om overheen te rijden.
Die wissels zijn geïnspecteerd door een zogenaamde schouwtrein. Die trein scant het spoor. Ik kan me niet voorstellen dat ProRail die schouwtrein om 17:45 heeft laten rijden en rond 18:00 besloot het treinverkeer te stoppen. Ze wisten het al eerder op de dag
Eerder op de avond maakte een woordvoerder van ProRail bekend dat bij de vier wissels, twee bij Den Haag en twee bij Rotterdam, onderdelen vervangen moeten worden. Uit voorzorg werden deze wissels helemaal niet gebruikt.