Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Catalaanse separatist Puigdemont komt Friezen opstoken voor autonomie

  •  
30-11-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4541044591_aeede03c30_k

© cc-foto: Jetske https://flic.kr/p/7Vh3mg

De Catalaanse onafhankelijkheidsleider Carles Puigdemont gaat in februari op bezoek in Friesland. Volgens Omrop Fyrslân “zal hij spreken over de Catalaanse crisis en hoe de strijd voor autonomie van zijn volk een voorbeeld voor de Friezen kan zijn”.
Puigdemont woont op dit moment in ballingschap in het Belgische Waterloo en er loopt een internationaal arrestatiebevel tegen hem. Op 16 december buigt de Belgische rechter zich over de vraag of dat bevel rechtsgeldig is dus helemaal zeker is de komst van de separatist niet. Puigdemont wordt de centrale Spaanse overheid vervolgd wegens rebellie en misbruik van overheidsfondsen. In oktober 2017 organiseerde hij een illegaal referendum en riep daarna de onafhankelijkheid van de Catalaanse provincie uit.
Mocht het arrestatiebevel nietig worden verklaard dan wil Puigdemont een Europese tournee houden. Leeuwarden staat als eerste op zijn lijstje. De contacten met de Catalaanse president in ballingschap zijn gelegd door de nationalistische Friese partij FNP.
Kijk Magazine inventariseerde twee jaar geleden de gevolgen van een onafhankelijk Friesland:
"Een onafhankelijk Friesland, wat moeten we ons daar bij voorstellen? Zou dat een kans van slagen hebben? Zo’n land zou op het wereldtoneel natuurlijk niet veel voorstellen. Maar om het direct niet-levensvatbaar te verklaren, zou oneerlijk zijn. Friesland heeft bijna 650.000 inwoners. Dat is evenveel als Montenegro, meer dan Luxemburg en Malta, en twee keer zoveel als IJsland. Allemaal gerespecteerde landen, dus waarom zou Friesland dat op basis van het inwoneraantal niet kunnen zijn? En als zulke landjes hun eigen broek op kunnen houden, waarom zou Friesland dat dan niet kunnen lukken?"
Voor het referendum van 2017 stuurde Omrop Fryslân een verslaggever naar Spanje.
cc-foto: Jetske

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (98)

Joe Speedboot
Joe Speedboot2 dec. 2019 - 20:24

Op zo'n stoker zit je niet te wachten.

Leontrotsky
Leontrotsky2 dec. 2019 - 12:42

Friesland heeft de rest van Nederland meer nodig dan de rest van NL Friesland nodig heeft, en er is geen groep dit dit zo goed beseft als de Friezen zelf. Friezen zijn Europeanen en wereldburgers het wordt tijd dat het enge volksdenken stopt, we zitten met zijn allen op één aardbol en moeten er samen proberen iets van te maken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 dec. 2019 - 10:19

Is hij uitgenodigd?

JoopK3
JoopK32 dec. 2019 - 9:02

Ik zou zeggen ALS de Friezen zo graag willen direct laten gaan. Maar heb niet de indruk dat z zo graag willen. wl en voordeel voor de voetbalclub Heerenveen. Strijden ze wel ieder jaar samen met Cambuur om het landskampioenschap. En instromen in eerste voorronde CL.

Joop Schouten
Joop Schouten2 dec. 2019 - 6:42

Ach ja. De man weet niet beter. Laat maar komen en zijn praatje houden.

OlavM
OlavM2 dec. 2019 - 1:33

Als het zover is zal de Republiek der Elf Verenigde Nederlanden een niet-aanvalsverdrag kunnen sluiten met Koninkrijk Friesland -met als duo-staatshoofden koningin Doutzen en de overgelopen Máxima-, zodat ze gezamenlijk sterker staan op het wereldtoneel.

Wilma3
Wilma31 dec. 2019 - 19:07

Komt dit onderwerp ook weer eens naar voren. Ik woon al 17 jaar in Friesland en hoor er nooit iemand over. Hier leeft het in elk geval niet. Wat mijzelf betreft: ik heb Friese voorouders maar ben allereerst Nederlander en dan Europeaan.

6 Reacties
Luneau
Luneau2 dec. 2019 - 0:12

Ik ben geboren, getogen en (na een paar jaar in Groningen, Kaapstad en Italië) weer teruggevlogen naar Friesland. Een stamboom van zeker 500 jaar Friese voorouders. Ik snap dat gehamer van sommige politieke partijen op 1 culturele identiteit niet. Ik ben moeder, dochter, zus, vriendin, Fries, Gronings, Kaaps, Italiaans, Nederlands, Europeaan, wereldbewoner, en niet noodzakelijk in die volgorde. Maar bovenal ben ik een mens, met alle complexiteiten vandien. Volgens mij is dat in Friesland ook belangrijker dan afscheiding. De mienskip leeft meer dan Friese onafhankelijkheid.

DaanOuwens
DaanOuwens2 dec. 2019 - 8:31

@ Luneau Jij schrijft: Ik ben moeder, dochter, zus, vriendin, Fries, Gronings, Kaaps, Italiaans, Nederlands, Europeaan, wereldbewoner, en niet noodzakelijk in die volgorde. Heel mooi geschreven, daar word ik wel blij van. Zo'n achtergrond maakt je een mooi mens. De pest is helaas dat mensen die een veel beperktere blik hebben claimen dat zij de norm zijn terwijl mensen zoals jij hun normen niet aan anderen opleggen. Als men dat niet zou doen maar de diversiteit zou accepteren zou er minder gezeik zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2019 - 16:14

@ Luneau interessante bijdrage. Geen idee hoever mijn stamboom terug gaat. Mijn eigen naaste familie van ongeveer een dozijn m/v is in verschillende combinaties Nederlands, Engels, Schots, Zweeds en Indonesisch en woont nu verspreidt over 3 landen. Sommigen onder ons hebben ook nog gewerkt/gestudeerd in de USA, Zuid-Afrika, Zwitserland en Noorwegen. De meesten zijn 2 of meer-talig en de voertaal is (soms enigszins gebrekkig) Engels. Wereldburgers? Mwa, ik krijg eerder de indruk dat de jongste generatie (late twintigers) zich identificeert met de woonplaats, Londen of Stockholm, niet met een land of met Europa.

Luneau
Luneau3 dec. 2019 - 2:06

Danielle, Die indruk heb ik juist niet. De jongere generatie heeft, meer dan de generaties voor hen, vaak ervaring met internationale studie of stage. Ik heb vrienden van eind 20 die behoorlijk internationaal georiënteerd zijn en zich bijna overal thuis voelen. Mijn eigen kind en 2 tantezeggers (allemaal tieners en opgegroeid in Friesland) streven internationale banen na. Ik vermoed dat voor hen de grenzen steeds meer zullen vervagen, onder meer doordat internet de wereld zoveel dichterbij heeft gebracht. De jongere generatie kijkt niet naar verschillen obv nationaliteit, maar naar verschillen danwel overeenkomsten obv persoonlijkheid.

Tom7
Tom73 dec. 2019 - 11:39

Ik vond bijgevoegde docu ( paar keer bekeken, intrigerend) een mooi beeld en inzicht geven, van mensen jong en oud, zwervende, honkvaste, gevluchte, of geadopteerde, over wat is nu thuis. https://www.omropfryslan.nl/programma/thushaven-bartlehiem

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2019 - 23:23

Luneau 3 december 2019 at 03:06 Dat de "kinderen" niet geintereseerd zijn in nationaliteit, daar ben ik het mee eens. Hun ouders hadden in dit geval al internationale carrieres. Wat ik probeer te zeggen is dat ze ondanks hun "diversiteit" juist verrassend op elkaar lijken. Toch een soort "bubble" maar wel een intenationale.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde1 dec. 2019 - 18:44

Vergeefse moeite. Als er iets is waar Friezen helemaal geen zin inhebben is het Fries Nationalisme. Anders dan de naam van de FNP doet vermoeden is er niets nationalistisch aan. Ze staat voor het behoud van de Friese cultuur en meer aandacht voor de regio's. Friezen zijn gelukkig zo verstandig om te weten dat Friesland het zich zonder de rest van het land economisch nooit zal redden, tenzij ze kiezen voor vrijwillige armoede. Het is net als in andere regio's zo dat het gevoel voor eigenheid (als in cultuur en taal) flink is toegenomen door de wetenschap deel uit te maken van een groter geheel, in dit geval Nederland en de EU.

2 Reacties
Luneau
Luneau2 dec. 2019 - 0:13

Dat. Plus dat de EU meer geld in Friesland en de Friese taal en cultuur investeert dan de Nederlandse regering.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2019 - 13:01

De Nederlandse regering heeft so-wie-so niet veel op met talen en taalonderwijs.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander1 dec. 2019 - 15:47

Hier is weinig zinnigs over te vertellen. In Catalonïe zijn er heel veel verschillende partijen die heel verschillend, extreem en minder extreem, over de invulling van een onafhankelijk Catalonïe denken. Het is niet een kwestie van de ene partij is voor en de ander tegen. Bovendien heeft de FNP nog wel wat huiswerk te doen. In de 'zwarte piet kwestie' geven ze niet thuis. Vragen die ik eerder aan het provinciaal bestuur en de partij van de FNP heb gesteld over discutabele opmerkingen van een gemeenteraadslid blijven onbeantwoord. Dat geeft te denken. Ik ga voor wereldburgerschap. Daarna kunnen we met zijn allen eens nadenken over een emancipatorische vorm van onafhankelijkheid.

2 Reacties
Tom7
Tom71 dec. 2019 - 18:01

Beste Sjoerd. "Dat geeft te denken. Ik ga voor wereldburgerschap." Dat je daar voor gaat dat hoeft niet, dat ben je al. Tegelwijsheid van Puigdemont zijn werkkamer. "Wêr 't wy op 'e wrâld ek binne, oer ús skynt deselde sinne." En de volgende "Iepen Up" avond gaat over racisme in het voetbal. Hoe dat komt en wat we er aan gaan doen, misschien worden daar antwoorden op jou opgesloten vragen gegeven.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander2 dec. 2019 - 13:59

@Tom, Beste Tom, Bedankt voor de uitnodiging. Racisme gaat natuurlijk over veel meer dan openlijke racistische kreten in een voetbalstadion. Maar ik begrijp niet dat de FNP, die dicht bij de 'mienskip' (gemeenschap)zegt te staan niet twee eenvoudige via de email gestelde vragen kan of wil beantwoorden. Deze vragen kort samengevat zijn al meer dan een jaar geleden door mij gesteld. 1. Wat vindt de FNP van de oproep en uitspraken van Tjibbe Brinkman inzake de blokkeerfriezen?* 2. Wat is het standpunt van de FNP inzake zwarte piet, racisme in Fryslân en KOZP? (KOZP, eerder onterecht bestempeld als terroristische organisaties waar de blokkeerfriezen als Jenny Douwes(FvD sympathisant) toch flink op 'los' bleven gaan. Antwoord mag ook hier bij Joop gegeven worden. *Citaat LC: Naar schatting 150 Friezen, vooral uit de Noordoosthoek van de provincie, en andere aanhangers hadden gevolg gegeven aan de oproepen – onder meer van FNP-raadslid Tjibbe Brinkman en ‘de Wiere Wâldman’ uit Jistrum – om naar het Zaailand te komen om te laten zien dat ‘Friezen net bûgje as knipmessen’ en om de verdachten een hart onder de riem te steken. PS: Wereldburgerschap kan je niet zijn. Wereldburger zijn is een dynamisch proces.

Kruimeltjes2
Kruimeltjes21 dec. 2019 - 13:21

Het zou een goede stap zijn richting het inrichten van zelfstandige economische regio s. Jammer dat ze zichzelf niet kunnen bedruipen, maar van mij mogen ze het proberen.

2 Reacties
ton14024
ton140241 dec. 2019 - 18:02

´´van mij mogen ze het proberen´´ Dat doet me aan een F16 en een bommenfabriek denken.

Verver
Verver1 dec. 2019 - 22:46

Friesland heeft in elk geval wel een luchtmacht met F35's tot hun beschikking. De meeste waddeneilanden, de meeste meren, de meeste koeien en de beste buren aan hun rechterkant.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij1 dec. 2019 - 12:51

[ Friesland heeft bijna 650.000 inwoners. Dat is evenveel als Montenegro, meer dan Luxemburg en Malta ] Luxemburg en Malta zijn dan ook belastingparadijzen omdat ze anders blijkbaar niet kunnen overleven, net als Monaco. Luxemburg en Malta en Ierland hebben tegengehouden dat Google en Facebook hun verdiensten per land bekend moeten maken. Zou Friesland financieel zelfstandig kunnen zijn of aan het infuus van de EU moeten?

2 Reacties
ton14024
ton140241 dec. 2019 - 13:06

Is Friesland financieel zelfstandig of ligt het aan het infuus van NL?

wegmetons
wegmetons1 dec. 2019 - 21:41

Geen enkele provincie is zelfstandig binnen Nederland, elke provincie heeft de ander nodig. De Rotterdamse haven heeft Schiphol en de Zuid-As nodig, de Zuid-As heeft Utrecht nodig voor de treinverbindingen. De treinen zouden niet zo efficiënt rijden zonder de kennis uit de regio Eindhoven, etc. Nederland is te klein om aparte provincies te hebben die zonder elkaar zouden kunnen. De samenwerking ook tussen verschillende gebieden, mede omdat de afstanden zo klein zijn, maakt het land als geheel sterk.

Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof1 dec. 2019 - 11:51

Ach, Friesland... Gerard Reve schreef er zijn: Boetpsalm Vol alcohol, zwaarmoedigheid, en eerbied voor de Maagd, woon ik in Friesland. Niet mijn, Uw wil geschiede.

Eric Minnens
Eric Minnens1 dec. 2019 - 11:21

Zoals ik die man in dat filmpje bijna versta, zo begrijp ik ook afscheidingsbewegingen bijna. Maar bijna is: niet helemaal. En niet helemaal is: helemaal niet. (Geldt immers ook voor strafschoppen e.d.)

3 Reacties
ton14024
ton140241 dec. 2019 - 13:05

En niet helemaal is: helemaal niet. (Geldt immers ook voor al jouw reacties)

Eric Minnens
Eric Minnens1 dec. 2019 - 14:16

Oei, die strafschop komt bijna aan zeg. Helemaal niet dus. Maar wel goed te weten dat jij op strafschoppen uit bent. Had ik niet verwacht.

Freek3
Freek38 dec. 2019 - 18:26

Dit was toch eerder een inkoppertje dan een strafschop ;)

RechtdoorZee93
RechtdoorZee931 dec. 2019 - 10:38

Kleine landen zijn vaker dan grote landen succesvoller in bestuurskwaliteit en welzijn voor de bevolking. Het is echter ook een dure business om een land te zijn omdat er heel veel zaken geregeld moeten worden. De Friese economie ligt ook een aardig stuk onder het Nederlands gemiddelde. Een verarming zou een realistisch scenario zijn. Ik vermoed daarom dat Friesland zeker meer baat heeft om deel van Nederland te zijn. Desalniettemin het is een leuke gedachte. Groningen had overigens in economische zin zich wel beter kunnen afscheiden.

1 Reactie
de Boer2
de Boer21 dec. 2019 - 13:30

In zijn algemeenheid kan niet gesteld worden dat hoe kleiner een gebied is.en hoe nauwer de grenzen zijn en hoe gelukkiger de bewoners zijn.. Het gaat niet om de omvang van een land maat om de bereidheid van de bewoners tot samenwerking en exploratie. . Nederland is een klein land en Nederlands geen grote taal. maar Nederland is qua invloed veel groter dan bijvoorbeeld Suriname. Als je Nederland zou willen begrenzen, willen beperken tot louter oppervlakte dan is het met het geluk van Nederland snel het land uit. Maar dat doet Nederland dus niet, daar houdt men de grenzen open en het hoofd koel. de voeten warm.

KM2
KM21 dec. 2019 - 10:24

Hy mei fan my wol efkes komme en sizze wat der wôl. Spytich dat myn Catelaansk nea sa gût is. Myn Spaansk is wol aardig mar haw toch Frysk op ut earste plak mar dat sil de beste mân wol net sprekke kinne. Dy Catelanen binne foar my gjin foarbild mar winskje se it aller beste. Hij mag van mij langskomen en zeggen wat hij wil, jammer dat mijn Catelaans niet zo goed is. Mijn Spaans is redelijk maar heb het Fries op de eerste plaats, maar dat kan de beste man vast niet spreken. De Catelanen zijn geen voorbeeld voor mij, maar wens ze al het beste toe. Buena suerte para senior Puigdemont.

2 Reacties
de Boer2
de Boer21 dec. 2019 - 14:09

Het Fries is zeer verwant aan het Nederlands en het Engels. Beide Germaanse talen. Omdat het Engels natuurlijk meer gedeflecteerd is dan het Duits. spreek je als Nederlander al heel snel de taal die eenvoudig schijnt tot je een stuk van Shakespeare ziet. Het Catalaans is een Romaanse taal, als het Castiliaans, het Italiaans en het Portugees. Het is een stuk lastiger om Frans te spreken. Daarom wijst de Boer dus altijd maar gewoon aan en dan gaatt ie met zijn hand bewegen langs zijn oor en wrijft ie wat met wijsvinger en duim Dat verstaan ze overal, net als ie gewoon doei zegt as ie de bakkerjj verlaat en te voet teruggaat naar zijn caravan. Laatst was de Boer nog even in Baskenlandom koeien te kopen dus niet als toerist, nou , geen enkel probleem. Geen geweer door het raampje. Geen bommetje te zien. Dat komt omdat de Basken hebben ingezien dat ze gewoon bij Spanje horen, zoals een inwoner van Flakkee bij Nederland. . Daar woonde een oud tante die Keetje heette , Nou nou nou,; de goereese toale ie de mooeiste van allemaele. .Maar ze was dan wel niet zo goed te verstaan toch nooit iets op gebied van afscheiding, autonomie gehoord, nooit een vlag of spandoek gezien. En weet je wat het gekke was, ze zag er uit als iemand uit Andalusië, maar dat kwam door de Spaanse overheersing, nog onder Alva. En ze nam de mantilla voor haar tachtigste verjaardag graag aan. Gracias, zei ze. er ook nog bij. De nada moest de Boer toen zeggen op bevel van zijn vader. Ja de Boer denkt nog met genoegen aan haar terug, een kalme en rustige vrouw zou Coen Verbraak zeggen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 dec. 2019 - 17:08

Modern Engels moet je niet vergelijken met dat van Shakespeare. Nederlands uit die tijd is ook niet zo gemakkelijkte begrijpen.

Contramine
Contramine1 dec. 2019 - 10:12

Dat kan nog een interessante discussie worden. Mogelijk over het voor en tegen van onafhankelijkheid, maar meer nog over hoe je besluiten neemt. Voor Puigdemont is alles kennelijk beslist na een erg krappe meerderheid in een referendum. In Friesland had men vroeger een besluitvorming waarbij de elf steden en de dertig grietenijen elk moesten instemmen. Dat ligt in manier van besluiten een flink eind uit elkaar. Ik sta aan de Friese kant: weg met dictators, ook kleine van Catalaanse herkomst.

1 Reactie
Freek3
Freek31 dec. 2019 - 12:13

[...maar meer nog over hoe je besluiten neemt.] Daar is maar 1 manier voor, het democratisch vastgelegde proces volgen. Voor catalonië betekend dat een referendum in HEEL spanje, zaken die de staat als geheel aangaan kunnen in spanje per referendum geregeld worden op voorwaarde dat iedereen in de staat mag stemmen. Kortom eerst de spanjaarden overtuigen, dan een referendum organiseren. Niet makkelijk maar alle andere manieren zijn illegaal. En elke ander manier moet als zodanig eindigen in de gevangenis.

JanB2
JanB21 dec. 2019 - 10:06

Frexit?

5 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt1 dec. 2019 - 16:37

Maar ja gaan ze dan West-Friesland en Oost-Friesland niet meenemen?

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 dec. 2019 - 17:04

Tussen Friesland en Oost-Friesland zit Groningen nog. Ze spreken er ook geen Fries maar een Saksisch dialect dat in mijn oren klinkt als Gronings.

Verver
Verver1 dec. 2019 - 22:38

Sterker nog; ook in Ost-Friesland spreken ze plat-duuts, welk bijna identiek is aan het Groningse dialect. Slechts een klein hoekje in Ost-Friesland spreekt nog een soort Fries, het Saterfries.

Nick the Stripper
Nick the Stripper2 dec. 2019 - 8:11

DanielleDefoe 1 december 2019 at 18:04 Klopt, het Oosterlauwers Fries is zo goed als uitgestorven. Ostrfrisisch is een Nedersaksisch dialect. Het Westfries heeft trouwens ook nog maar weinig raakvlakken met het moderne Fries, door Hollandse invloeden. Enkele woorden en grammaticale eigenaardigheden (woordvolgorde, werkwoordvervoegingen) zijn op een gemeenschappelijke oudere Friese taal terug te voeren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2019 - 11:32

De Friezen bewoonden ooit de kustgebieden van Denemarken tot en met Zeeland. De ont-friezing die heeft plaatsgevonden ook wat de taal betreft, had veel te maken met de politieke situatie (voortdurende wisseling van locale heersers). Ik denk ook niet dat de Noord-Hollanders nog het gevoel hebben bij Friesland te horen. Ik ben alhoewel opgegroeid in die contreien niet met West-Fries opgevoed, ik ken alleen een paar woorden (gespecialiseerd in Scandinavische talen). Saterfries is inderdaad Fries en ook in Denemarken schijnt nog een plukje Friestalig gebied te zijn.

Rode druppel
Rode druppel1 dec. 2019 - 9:30

Zeker doen. Heerenveen en Cambuur strijden om de landstitel.

2 Reacties
Freek3
Freek31 dec. 2019 - 12:14

Maar cambuur komt uit Leeuwarden, dat wordt toch niet als echt Fries gezien. Ik zie het referendum over afscheiding van Leeuwarden al gepland worden...

madbako
madbako1 dec. 2019 - 17:54

@Freek 1 december 2019 at 13:14 Maar cambuur komt uit Leeuwarden, dat wordt toch niet als echt Fries gezien. Ik zie het referendum over afscheiding van Leeuwarden al gepland worden… Leeuwarden het Amsterdam van het noorden

oxtan oxtan
oxtan oxtan1 dec. 2019 - 8:25

Puigdemont stuurt Torra aan, Torra is de leider die mensen uitroept tot maximale offers: https://twitter.com/QuimTorraiPla/status/1199978112320077824 Translated: https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.vilaweb.cat%2Fnoticies%2Fengler-catalans-guanyar-polaritzar-escalar-mes-acceptar-alts-nivells-sacrificis%2F " After the First of October senior European officials said they had not seen dead. Just blows And, therefore, they did not move. -I heard it, but non-violence, the study of non-violence, said civil resistance, shows that huge amounts of sacrifice are needed if the movement wants to win. The movement must understand that it must polarize, and protest, even if there is repression and sacrifice. The first Christians said that the seed of the church was the blood of the martyrs. To die like a martyr is inherent to the winning movements. It does not want to happen, but it is inevitable once the tension increases." Mooie woorden voor een vreedzaam beweging.

Roel2
Roel21 dec. 2019 - 7:47

Als Fries verbaas ik me telkens over de overtuiging bij niet-Friezen dat Friesland zich zou willen afscheiden. Tuurlijk zijn er een paar gekkies die dit misschien zouden wensen, maar dat is niet eens een marginale groep. Elke seconde aandacht hiervoor is er één teveel.

5 Reacties
hartpine
hartpine1 dec. 2019 - 10:33

Dank Roel, je hebt mijn vraag beantwoord

Tom7
Tom71 dec. 2019 - 10:41

Dat is het proces beste Roelf, de Iepen Mienskip is niet voor iedereen een wenselijke gedachte. Maakbaarheid moet er desnoods in geramd worden, of genetisch gemodificeerd (het eindstation) , dat kan ook via het het proces van de Culturele Industrialisatie, waar verscheidenheid door Abstractie niet in thuishoren, het is immers Totalitair(gesloten) en heeft maar één God (schijn Mammon). Vandaar ook deze opinie, die de Schijn moet ophouden via halve waarheden en spiegelingen, progressief denken is een aartsvijand, het opent immers de natuurlijke voortgang, waarin wisselingen van de (m)wacht, net zo normaal zijn als Stromend Water.

Eric Minnens
Eric Minnens1 dec. 2019 - 11:32

@Roel "de overtuiging bij niet-Friezen dat Friesland zich zou willen afscheiden." Hoe kom je daarbij? Die overtuiging bestaat helemaal niet bij niet-Friezen.

Freek3
Freek31 dec. 2019 - 12:18

Er is maar een handvol idioten nodig die populistisch de bevolking opstookt om de opinie te doen omslaan. En dat is wat Puigdemont opnieuw probeert. Hij denkt als het me willekeurig ergens lukt dan steunt dat mijn zaak thuis...

madbako
madbako1 dec. 2019 - 17:57

@Roel 1 december 2019 at 08:47 Als Fries verbaas ik me telkens over de overtuiging bij niet-Friezen dat Friesland zich zou willen afscheiden. Ik ben een niet-Fries. En wat ze doen en of laten zal mij de broek niet doen bollen. Uberhaupt, alles wat buiten de gemeentegrens van Amsterdam ligt doet mij de broek niet bollen.

Phantom3
Phantom31 dec. 2019 - 1:20

Wie heeft er last van als Friesland alleen verder gaat? Mijn zegen hebben ze in ieder geval.

4 Reacties
mariamaria2
mariamaria21 dec. 2019 - 10:56

Ik zou dan overwegen om te emigreren......naar Friesland. Ik verwacht met eigen Friese wetgeving minder gezeur aangaande stikstof, genderneutrale wc's, kleur van de piet etc. Friesland; " Leven en laten leven" vrij van opdringerigheid. Klinkt aantrekkelijk.

Contramine
Contramine1 dec. 2019 - 17:28

@ Mariamaria 11:56 : Minder wetgeving en gezeur zou best kunnen zolang er niet teveel mensen wonen. Maar . . . dan moeten de grenzen wel meteen dicht voor die would-be-emigranten uit de rest van het land. Ik neem aan dat je de tijd ook graag stil gezet ziet worden. . . .

Luneau
Luneau2 dec. 2019 - 0:24

mariamaria, Ik denk dat wij Friezen de grenzen dichtgooien. We hebben in Friesland al zoveel problemen gehad met immigranten die na 1300 jaar het nog steeds vertikken onze taal te spreken, ons hun tradities en geloof opgedrongen hebben, onze voorraden komen plunderen in hongerwinters en bij elfstedentochten, enzo. ????

Freek3
Freek311 dec. 2019 - 20:40

[Ik denk dat wij Friezen de grenzen dichtgooien.] Goed plan. En neem dan meteen alle 1e t/m 13e generatie Friezen uit Amsterdam en de VS terug svp.

Gi Raf
Gi Raf30 nov. 2019 - 23:48

Mooie lakmoesproef. ''Progressieve'' populisten hebben er geen moeite mee dat Catalaanse elite en middenklasse (de rijke helft) zich willen afscheiden van Spanje. Voor Friesland hetzelfde recept? https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/14/catalaanse-separatisten-krijgen-jarenlange-celstraffen-a3976650 Willen de Friezen ook achter de rijke helft van Nederland aanlopen of is er daar nog sprake van enige saamhorigheid onder de lokale bevolking? En de volgende stap. Willen Friezen nog aanlopen achter de rijke helft van Friesland? Of is daar nog sprake van enige saamhorigheid?

de Boer2
de Boer230 nov. 2019 - 23:25

Veel erger, Jan Jambon (NVA) MP van de Vlaamse entiteit , leent zijn schouders aan Catalaanse activisten. En in België wil NVA confederalisme. Als dat zo door gaat zit je zo ver voor Filips de Stoute. . Catalonië moet een onafhankelijk landje worden in de EU. Net als Montenegro. Nou nou nou, en dan zeker ook niet meedoen aan het songfestival......

Katootje2
Katootje230 nov. 2019 - 23:03

Ik ben helemaal voor: hoe meer hoe beter. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat Friesland, Montenegro, Luxemburg, Malta of IJsland de hele wereld zullen willen veroveren, terwijl het potentiële haarden van verzet zijn tegen de vorm van gecentraliseerd gezag waar we allemaal het slachtoffer van zijn. Iemand die denkt dat ik dus een voorstander ben van nationalisme zit er mijlenver naast, want niets is gevaarlijker dan het blinde nationalisme van een paar miljoen mensen die roepen om een sterk gecentraliseerd gezag.

1 Reactie
Freek3
Freek38 dec. 2019 - 17:58

[Friesland, Montenegro, Luxemburg, Malta of IJsland de hele wereld zullen willen veroveren] Ze zullen zeker de werel veroveren. Montenegro, wereldkampioen burgeroorlogje. Luxemburg wereldkampioen bankfraude. Malta wereldkampioen onderzoeksjournalistje vermoorden. IJsland wereldkampioen wereldwijd bankklanten berooien. En Friesland Wereldkampioen Fierljeppen.

Thuru
Thuru30 nov. 2019 - 23:00

In praktijk zal dit niet gebeuren verwacht ik.

Dr. Drees
Dr. Drees30 nov. 2019 - 22:46

Was Puigdemont niet even een held in linkse kringen?

1 Reactie
Freek3
Freek31 dec. 2019 - 12:19

zeker.

DaanOuwens
DaanOuwens30 nov. 2019 - 22:27

Van mij mogen die Friezen zo vertrekken. Hoewel ik de Limburgers en Zeeuwen ook graag zelfstandig zou zien. Maatschappelijk, economisch en sociaal zijn er grote verschillen met de rest van Nederland. En Wilders wilde Limburg al teruggeven aan de Limburgers, dat kan dus. Wat is wel van belang vind zijn de rechten van de minderheid. Dat probleem zie ik ook in Catalonië. Met name de mensen in de grote steden willen in meerderheid bij Spanje blijven en in de regio wil men zelfstandig. Ik vind dat je mensen niet tegen hun wil de verzelfstandiging mag insleuren. Dus als een meerderheid van 60% voor verzelfstandiging is en 40 % tegen moet je het gebied opdelen. Dus dan kan een deel van Friesland of Limburg zelfstandig verder maar de rest blijft bij Nederland. Mensen die kiezen voor afscheiding en autonomie moeten zelf ook de risico's daarvan dragen en niet op de schouders neer leggen van de mensen die dat helemaal niet willen. Het zou Puigdemont sieren als hij Spanje een dergelijk voorstel zou doen. Want hij doet nu exact hetzelfde wat hij de centrale regering in Madrid verwijt namelijk een hele grote minderheid zijn wil opleggen. En dat soort dictatoriaal gedrag leidt tot geweld dat moeten ze zeker in Spanje beseffen. Of dat soort regio's vervolgens deel uit kunnen maken van de EU vind ik de vraag. Ik denk bijvoorbeeld Schotland wel. Maar over Catalonië twijfel ik. Ik vraag mij af of die regio zonder Spanje wel bestaansrecht heeft. Zeker als een stad als Barcelona in meerderheid besluit bij Spanje te blijven. En ook de EU moet niet opgezadeld worden met problemen die anderen creëren. Of 650.000 inwoners trouwens genoeg is om een eigen staat te vormen betwijfel ik. Maar daar moeten de Friezen zelf maar over beslissen, ik vind dat niet mijn probleem.

7 Reacties
H.Witte
H.Witte1 dec. 2019 - 10:44

Op naar de Graaf van Gelderland, de Hertog van Brabant en de Bisschop van Utrecht. Grote kans dat Grote Pier opstaat uit zijn graf. Onenigheid en strijd in de lage landen was toch een zegen, zeg nou zelf.

ton14024
ton140241 dec. 2019 - 12:57

´´Dus als een meerderheid van 60% voor verzelfstandiging is en 40 % tegen moet je het gebied opdelen.´´ Hoe bepaal je de delen?

DaanOuwens
DaanOuwens1 dec. 2019 - 17:14

@ Ton14024 Jij schrijft: Hoe bepaal je de delen? Door te kijken hoe de verschillende stembureaus of kiesregio's stemmen. Vervolgens samenhangende gebieden te creëren en burgers daarover nog eens te laten stemmen en daarna een huizenruilbeurs te beginnen en als dat niet lukt als overheden onverkoopbare huizen op te kopen. En soort vriendelijke etnische zuivering.

DaanOuwens
DaanOuwens1 dec. 2019 - 17:16

@ Henk Witte Jij schrijft: Onenigheid en strijd in de lage landen was toch een zegen, zeg nou zelf. Natuurlijk niet. Maar dit is wat mensen willen. Dus geef hun dat dan ook. Als mensen hun zicht veld reikt tot het einde van de straat moet je ze niet opnemen in een europese of mondiale gemeenschap. En hoe het verder met hen gaat is hun zorg toch.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 dec. 2019 - 15:37

Schotland heeft minder inwoners dan Catalonië. Maar een ruime 5 miljoen zou voldoende moeten zijn als het alleen om inwoners gaat. De meeste mini-staten zijn stadsstaten die afhankelijk zijn van een buurland.

4Vier!
4Vier!2 dec. 2019 - 18:08

DaanOuwens 1 december 2019 at 18:14 Ah, les 1 in “Hoe creëren we een langdurige burgeroorlog”. Werkte puik in Noord Ierland en deze strategie bewees ook in Israël uitstekende diensten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2019 - 10:53

4Vier! als ik me goed herinner worden in bepaalde wijken in Jeruzalem de Palestijnen met zachte hand uit hun woningen gezet door hun woningvergunningen in te trekken.

Starter2
Starter230 nov. 2019 - 21:36

Kan hij Amsterdam ook niet even langs gaan.

3 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop1 dec. 2019 - 10:44

Vind ik leuk ????

Eric Minnens
Eric Minnens1 dec. 2019 - 11:38

Ja leuk, op bezoek bij stadhouder Halsema.

madbako
madbako1 dec. 2019 - 18:01

@Starter 30 november 2019 at 22:36 Kan hij Amsterdam ook niet even langs gaan. Krijg al last van voorvocht bij de gedachte aan een autonome republiek Amsterdam..

wegmetons
wegmetons30 nov. 2019 - 21:35

Tsja, daar zullen de Friesen echt op zitten te wachten denk ik. De Fries is terecht trots op zijn taal en cultuur maar ik heb niet het idee dat de gemiddelde Fries op onafhankelijkheid zit te wachten nog op zo'n oorlogshitser als Puigdemont

H.Witte
H.Witte30 nov. 2019 - 21:25

Zal wel geïnitieerd zijn door Steve Banon.

Juppé🎗
Juppé🎗30 nov. 2019 - 21:09

« Puigdemont wordt de centrale Spaanse overheid vervolgd wegens rebellie en misbruik van overheidsfondsen.« .......Rebellie is al eerder door Belgie, Schotland, Zwitserland en Duitsland ongegrond verklaard en nu door Madrid vervangen door « opruiïing ».. De huidige président, Quim Torra die Puigdemont vervangt willen ze een jaar opsluiten wegens « ongehoorzaamheid »....omdat hij een spandoek, dat « politieke gevangenen amnestie moeten krijgen » niet op verzoek van Madrid heeft weggehaald. Ik was pas twee maanden in Cataluya,, 85%van de gemeentes heeft zich « vrije gemeente van de Catalaanse Republiek » verklaard. Alles wat uit Madrid komt eindigt ongeopend in de papiervernietiger. Onderling gaat alles via internet, dat heeft Madrid nu verboden... Het is repressie tegen anarchie.....Torra, Junquera (13 jaar opgesloten) en Puigdemont...ze willen onderhandelen. Het is geen Catalaanse crisis, het is Franco die nog steeds de touwtjes in Madrid in handen heeft en Sanchez moet die doorknippen.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 dec. 2019 - 18:09

Eens!

RealistischLinks
RealistischLinks30 nov. 2019 - 20:50

Als Friesland besluit zich af te scheiden, en wellicht uit de EU stapr, moet je niet vreemd opkijken dat het in een mum van tijd twee of meer keer zoveel inwoners krijgt.

2 Reacties
madbako
madbako1 dec. 2019 - 18:03

Jammer alleen dat daar geen droog brood te verdienen is. Eén keer naar Friesland ge-emigreerd!. Dan kom je er bij ons niet meer in. Muur er omheen en je redt je klotuh maar

Luneau
Luneau2 dec. 2019 - 0:28

Waarom zou Friesland uit de EU willen? De EU investeert juist behoorlijk wat in Friesland en de Friese taal en cultuur.

Freek3
Freek330 nov. 2019 - 20:33

Ongepast, laten we hopen dat de Friezen hem dezelfde behandeling geven als de vorige die een religie aan de man kwam brengen in Friesland, Bonifatius.

Tom7
Tom730 nov. 2019 - 20:12

Iinderdaad, Puigdemont komt als hij vrijgesproken wordt door het internationale gerechtshof in navolging van eerdere gasten zoals Pussy Riot, een activiste van de FEMEN beweging, Jenny Douwes enz, enz, naar een "IEPEN UP" bijeenkomst waar een ieder welkom is in Zaal de Neushoorn te Leeuwarden. Voor mensen die de vrijheid, of progressieve, feministische en emancipatie gedachten een warm hart toedragen, misschien interessant. https://www.friesland.nl/nl/plannen/evenementen/agenda/117715914/iepenup-live Begreep van de uitzending op Omrop Fryslan, dat Puigdemont nu gehuisvest is in een huis, omringt door huizen die allemaal gehuurd worden door de Spaanse inlichtingen diensten, die elke beweging van hem nauwgezet volgen, daar in Belgie. Mocht hij kunnen komen, blijkt nu al dat er extra veiligheidsmaatregelen getroffen moeten worden net als bij een eerder aanwezige Russische activist, en dat allemaal in ons Vrije Europa. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Misschien ook even goed om te vermelden dat in tegenstelling van de landelijke nieuwsberichten de Provincie Friesland nog niet akkoord is met onderhandelingen die gevoerd zijn met Minister Schouten van Landbouw over het Stikstof beleid.. Er wordt in Friesland namelijk eerst nog zoals het hoort overlegd met alle belangenorganisaties, volgens de ondertussen bekende "Mienskip" formule. No foar straks mar lekker sliepe, en moarn sûn wer op. ;) Avond - Moarntyd- Grytz https://www.youtube.com/watch?v=qI6k9a6gTu4

TigressApril
TigressApril30 nov. 2019 - 20:11

Laat Friesland en Amsterdam zich maar lekker afscheiden. Totaal onbelangrijke gebieden voor mij, alleen de VU in Amsterdam (ik laat ook weleens wat afdrukken bij printenbind) en Wetsus in Leeuwarden zijn de moeite waard. Waarom de zus zo graag in Amsterdam wil wonen is een mysterie voor mij.

ton14024
ton1402430 nov. 2019 - 19:31

Joop is er geen voorstander van afscheiding, ik wel. Iedereen moet mogen dromen, en iedereen moet zijn dromen mogen nastreven. Dokkum wil ik zelfs aanmoedigen. Hongkong en Friesland zal ik het ontraden, Catalonië zal ik steunen.

8 Reacties
MountEverest
MountEverest30 nov. 2019 - 20:00

De onafhankelijkheid van Schotland is dan weer wel acceptabel voor veel jopers.

de Boer2
de Boer230 nov. 2019 - 23:28

Iedereen zijn eigen angstdromen gunnen is een tikje- hoe zal ik het zeggen - sadistisch......

Juppé🎗
Juppé🎗1 dec. 2019 - 9:19

Ja, ik denk dat er in Frieland nog geen kwart te vinden is voor verdergaande autonomie, laat staan voor totale onafhankelijkheid. Dat geldt ook voor het noordelijke (Franse) deel van Catalunya. Dat valt hier samen met departement 66. Wij hebben daar per ongelijk een lang gesprek met de plaatselijke leidster van de partij van Macron over gehad (we zaten in het zelfde restaurant). Zij heeft een vriend uit het zuiden en zagen het samen prima, het Spaanse deel heeft een eeuw repressie van vrijheden en eigen cultuur meegemaakt, het Franse heeft alle vrijheid en de cultuur wordt gesteund.Politiek zijn er door Spanje nog wel stappen gezet , maar die werden meestal door de Hoge Raad waar nog veel Franco mensen zitten teruggedraaid. Het geduld is nu op. Het antwoord van Madrid lijkt toch weer repressie te worden. Repressie is een doodlopende wegdie eindigt in de hel. Het antwoord van de Catalanen is anarchie aan het worden......dat duurt lang, maar ze kunnen er altijd alle kanten mee op. Allemaal zonde van de tijd en wachten tot er in Madrid iemand opstaat die Catalanen, Basken etc. echte autonomie aanbiedt en daarvoor de spaanse grondwet durft te veranderen.

JanB2
JanB21 dec. 2019 - 10:09

Iedereen moet mogen dromen, en iedereen moet zijn dromen mogen nastreven. Maar na de droom komt het ontwaken. Valt vaak tegen, tenzij de droom zelf een nachtmerrie was. Niemand kan de Catalanen hun onafhankelijkheid ontzeggen als ze die in meerderheid willen. Of het verstandig is is een hele andere vraag echter. Weten ze al waarmee ze gaan betalen bijvoorbeeld? Ik noem maar een thema dat verre van triviaal is als het eenmaal aan de orde is.

ton14024
ton140241 dec. 2019 - 12:47

JanB, willen ze uit de EU dan?

OlavM
OlavM2 dec. 2019 - 1:37

@ Juppé: [.....wachten tot er in Madrid iemand opstaat die Catalanen, Basken etc. echte autonomie aanbiedt en daarvoor de spaanse grondwet durft te veranderen.] Dat lijkt me inderdaad de kern van een oplossing voor deze probleemsituatie.

Nick the Stripper
Nick the Stripper2 dec. 2019 - 7:58

Juppé???? 1 december 2019 at 10:19 [ Ja, ik denk dat er in Frieland nog geen kwart te vinden is voor verdergaande autonomie, ] Nog geen kwart procent zelfs, schat ik zo in.

JanB2
JanB22 dec. 2019 - 15:52

@ Ton Geen idee of ze dat willen. Maar ze gaan er wél uit op het moment dat ze onafhankelijk worden en zullen het lidmaatschap vervolgens moeten aanvragen indien gewenst. Zo zit één en ander nu eenmaal in elkaar. Ook zoiets dus dat ze zich wellicht onvoldoende realiseren.

Jorah
Jorah30 nov. 2019 - 19:18

Meer autonomie voor alle provincies is sowieso wenselijk. Daar hoeven de Nederlanders in het Noorden, Oosten en Zuiden niet voor opgestookt te worden hoor, Den Haag moet gewoon doorgaan zoals het al decennia doet en de roep zal enkel luider worden.

1 Reactie
Lowieke de Vos
Lowieke de Vos1 dec. 2019 - 13:12

Ik ben het helemaal met je eens, alleen moet er in Holland een herschikking plaats gaan vinden. Ik als geboren Westfries erger me meer dan mateloos aan de Amsterdamse overheersing van onze geliefde Noordkop. De Provincies Noord en Zuid Holland moeten worden heringedeeld. Dit is ook nodig om het gewicht per provincie in balans te brengen. Noordholland moet ten noorden van het Noordzeekanaal en de ring A10 Noord een aparte provincie worden. Het Gooi moet naar Utrecht. Amsterdam, Amstelveen, Weesp en Abcoude kunnen dan de Ptovincie Amsterdam worden. De rest van Noord Holland kan dam met het noordelijke deel van Zuid Holland (tot Voorschoten De Bollenstreek worden. Den Haag, Zoetermeer, Delfr en de Glasbak kunnen de provincie Haaglanden vormen en de rest de provincie Rotterdam. Met deze herindeling zijn er kleinere homogenere privincies gevormd wat het draagvlak en de betrokkenheid onder de bevolking vergroot.