Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Carnavalvierders drijven de spot met vluchtelingen

  •  
07-02-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
carnaval
In Holten besloot de carnavalsgroep CV Masterberen dit jaar deel te nemen aan de optocht met een ‘ludieke’ wagen, met een vluchtelingenboot met de tekst “Wij proberen het vluchtelingenprobleem te bestrijden, voordat ze onze vrouwen berijden.” Aan de boot hing een vlag met de tekst ‘Alaaf Akbar’, in IS-stijl. De organisatie van de optocht vond de teksten ongepast en besloot daarom dat de groep alleen mee mocht doen als ze de teksten zouden afplakken. De vriendengroep achter CV Masterberen is geen officiële carnavalsvereniging.
Carnaval, het Rooms-Katholieke feest dat van oorsprong de vastentijd, een tijd van bescheidenheid, inluidt, is toch vooral een vrijbrief om het eens flink op een zuipen te zetten. Maar alcohol hebben de heren van CV Masterberen niet nodig om de spot te drijven met vluchtelingen. Zoals bijvoorbeeld het inzetten van een IS-vlag om vluchtelingen op de hak te nemen die juist vluchten voor het terreur van de islamistische groep. Of bijvoorbeeld de insinuatie dat vluchtelingen hierheen vluchten om “onze” vrouwen te berijden. En dat terwijl de illusie dat de vrouw überhaupt bezit kan zijn nu juist de basis is van het probleem wat betreft seksueel geweld.
Maar wie denkt dat de enige protesten in de vorm van carnavalvierders zich in Nederland bevinden heeft het mis. Ook in Duitsland lijkt een aantal vierders gedacht te hebben dat het op de hak nemen van hen die vluchten voor geweld en terreur ‘grappig’ zou zijn. Zo rijdt er een ‘Balkanexpress’ in de kleine stad Wasungen rond met de tekst ‘de plaag komt eraan’. De carnavalsdeelnemers zelf waren verkleed als sprinkhanen. In Steinkirchen besloten carnavalsvierders dat het grappig zou zijn om vluchtelingen, die vluchten voor geweld, op de hak te nemen met een gepantserde wagen, waar de tekst ‘vluchtelingendefensie’ en ‘asielpakket III’ staat. Volgens de Duitse Huffington Post bedoelen de carnavalsvierder met de wagen dat vluchtelingen hiermee aan de grens opgewacht dienen te worden.
Schermafbeelding-2016-02-07-om-18.21.40
 
//
 
En dan waren er ook nog de jongeren in Tilburg…

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (96)

JanB2
JanB29 feb. 2016 - 0:05

Het is ook niet zomaar een tank. Hier het origineel: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/nazi_germany/Panzer-VI_Tiger.php. En daar kun je vanalles bij denken.

Jantje68
Jantje688 feb. 2016 - 12:46

Vreemd, Op Telegraaf.nl staat zelfde foto bij een bericht over carnavalsoptocht in de buurt van Beieren? Bij allebei de berichten dus geen enkel bewijs in de vorm van foto's. Iets van horen zeggen? Toen ik gisteren een optocht stond te kijken weren er minimaal 100 foto's per minuut per strekkende meter genomen door toeschouwers. Maar hier zijn geen foto's van? Ik wil bewijs

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus8 feb. 2016 - 14:25

"Vreemd, Op Telegraaf.nl staat zelfde foto bij een bericht over carnavalsoptocht in de buurt van Beieren?" Alleen vreemd voor wie niet weet (op te zoeken) dat Steinkirchen in Oberbayern ligt. "Ik wil bewijs" Dat wil je helemaal niet. Je wilt je kop in het zand steken.

NancyvanDijke
NancyvanDijke8 feb. 2016 - 20:36

Foto hierboven van Steinkirchen, Pfaffenhofen in Oberbayern. Gewoon op het internet te vinden.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten8 feb. 2016 - 12:33

Met carnaval wordt overal de spot mee gedreven. Dus ook met vluchtelingen. Of het leuk is of niet mag iedereen voor zichzelf beoordelen.

8 Reacties
José
José8 feb. 2016 - 13:09

Spotten doe je met de machtigen, niet met de machtelozen. Ik kan me niet voorstellen dat dit in Limburg toegestaan zou worden; ik denk dat die wagens er dan uitgehaald werden. Carnaval is een feest van verbroedering en saamhorigheid, en binnen die grenzen is er plaats voor spot. Met discriminerende, racistische of beledigende teksten mbt minderheden overschrijd je die grenzen, en ga je in tegen de geest van carnaval. Ik lees overigens dat het in Holten geen officiële carnavalsvereniging betreft, en dat de organisatie zich daar op haar manier van distantieert. Hoe dat in Duitsland zit, kan ik zo niet beoordelen. De Duitse carnavalswagen van vorig jaar vind ik in ieder geval wél goed: http://www.grossplastiken.de/rosenmontag_2015/2015/fluechtlinge_2015/z_fluechtlinge_2015.html

JanB2
JanB28 feb. 2016 - 16:54

"Spotten doe je met de machtigen, niet met de machtelozen" Klopt. Daarom was carnaval in de nazi-tijd in Duitsland vanaf een zeker moment ook verboden. Wat dacht de heer Heupscheuten trouwens van een groepje als Keulse vrouwen verkleedde kerels die zich aanbieden aan het publiek (omdat het bij nader inzien eigenlijk wel lekker en voor herhaling vatbaar was wat hen die nacht in Keulen is overkomen)? Zulks om eens even stevig de spot te drijven met de ongetwijfeld tientallen aangiftes om niks, oftewel platte lol over de ruggen van vrouwen die wél iets is overkomen in die nacht. De schuimvlokken waren de heer Heupscheuten uit de bek gevlogen!

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos8 feb. 2016 - 17:50

Ik vind het tamelijk smakeloos. Die Wo2-tank met ' asylabwehr' is verbijsterend. Stuitend. Oude demonen lijken in Duitsland met groot gemak vrij te komen. En als je dit humor vind...tja...tijd voor reflectie...

NancyvanDijke
NancyvanDijke8 feb. 2016 - 20:37

Dat is niet de functie van carnaval, nee. Carnaval is het tijdelijk omkeren van de machtsverhoudingen; de hoge heren worden vervangen door zogenaamde hoge heren uit het volk. Er wordt de spot gedreven met de macht, niet een politieke (PVV) agenda doorgedrukt.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten8 feb. 2016 - 21:11

''De schuimvlokken waren de heer Heupscheuten uit de bek gevlogen!'' Dat is wat u denkt meneer B. Het is nooit een goed idee om andermans gedachten in te vullen. U zou dat beter aan mij kunnen vragen.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten8 feb. 2016 - 21:14

''Spotten doe je met de machtigen, niet met de machtelozen.'' Ik zou niet weten waarom je met de machtelozen niet zou mogen spotten. Op de keeper beschouwd zijn wij bijna allemaal machteloos. Ik zou mij kunnen voorstellen dat mensen die zelfs nog machtelozer zijn niet zitten te wachten op betutteling, maar graag voor vol willen worden aangezien.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten8 feb. 2016 - 21:16

@ Wolff: U heeft gelijk. Zelfspot is een groot goed. Ook in het carnavalsfeest is daar meer dan voldoende ruimte voor.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten8 feb. 2016 - 21:19

Reinaert de Vos 8 februari 2016 at 18:50 ''Ik vind het tamelijk smakeloos. En als je dit humor vind…tja…tijd voor reflectie…'' Ik geloof niet dat ik dat gezegd heb. Als u het weten wilt, ik vind de grap ook minder geslaagd. Maar dat betekent niet dat hij niet gemaakt mag worden.

Hanvander Horst
Hanvander Horst8 feb. 2016 - 11:02

Wat is dat nu weer voor een onzin? Die mensen staan in een mooie oude traditie. Je mag het niet zeggen maar toch is het zo. Kijk maar hier https://www.google.nl/search?q=rosenmontag+1938&biw=1600&bih=775&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwisu73igejKAhUBRBQKHaNhARwQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=ZCJo8xgHZAdx0M%3A

2 Reacties
Harba Lorifa
Harba Lorifa8 feb. 2016 - 14:00

Han, een andere wagen had je waarschijnlijk een nekschot opgeleverd in die tijd. Of denk jij van niet? (oprechte vraag aan een historicus).

NancyvanDijke
NancyvanDijke8 feb. 2016 - 20:38

Neen, het nazisme is geen mooie, oude traditie.

clara51
clara518 feb. 2016 - 11:01

["Maar wie denkt dat de enige protesten in de vorm van carnavalvierders zich ten zuiden van onze rivieren bevinden, heeft het mis."] Ik wil niet rot doen, maar Holten ligt toch echt ten noorden van onze rivieren. Ten zuiden hadden ze het ook over asiel zoeken (en over het zwart van piet), maar dan een stuk grappiger. http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=26797

Tijgernoot2
Tijgernoot28 feb. 2016 - 10:55

De spot drijven is nou net waar het met carnaval om gaat.

CJJelle
CJJelle8 feb. 2016 - 10:33

"Jongeren in rubberbootjes en reddingsboeien door de straten v Tilburg, lallend: wij gaan Europa in, wij gaan Europa in." Deze tovert toch echt wel een glimlach op mijn gezicht. Als deze al zelfs niet meer mag....

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus8 feb. 2016 - 14:26

"Deze tovert toch echt wel een glimlach op mijn gezicht." Het lachen zal je snel vergaan, als blijkt dat die Tilburgers Europa helemaal niet in gaan maar in onze verzorgingsstaat blijven plakken.

Poezenmens
Poezenmens8 feb. 2016 - 10:24

Waar het hart vol van is, stroomt de schaamteloosheid van over.

Ulltrafox
Ulltrafox8 feb. 2016 - 10:02

Mensen het is carnaval en dan is het gebruik mensen de correcte politiek op de hak nemen. Dat doen cabaretiers ook al jaren met het geloof, het koningshuis etc etc. Valt wel op dat zelfs overheden meedoen in het maken van een karikatuur van zichzelf ten aanzien van het asielprobleem. Onderstaande film van de Finse overheid laat dat zien... Kijk zo moet je dus reageren als je wordt aangerand door een persoon... Gebruik de Force zoals in Star Wars, gewoon een handgebaar net als Harry Potter. Of hoe een handtasje te gebruiken, want daar schijnen ze ook heel erg bang van te worden. https://m.youtube.com/watch?v=J6kjvWKuVkE

1 Reactie
NancyvanDijke
NancyvanDijke8 feb. 2016 - 20:39

Je hebt niets van carnaval begrepen. Dat is geen aanval op het politiek correcte denken. Dat vindt normaal al wel plaats, het hele jaar door.

omaoeverloos
omaoeverloos8 feb. 2016 - 9:12

Creativiteit kent geen grenzen.

truusbeek2
truusbeek28 feb. 2016 - 8:42

Alaaf Akbar’ vind ik wel aardig bedacht, maar de zin, die u begrijpeijk niet volledig weergeeft, is van een boeren smakeloosheid. Maar goed de vriendengroep uit Nieuw Heeten heeft zich wel landelkijke bekendheid gegeven en Joop doet daar nog even aan mee.

[verwijderd]
[verwijderd]8 feb. 2016 - 8:02

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen28 feb. 2016 - 10:46

Ha Dirk Jan - ik ben het niet met je eens inzake carnaval, zie mijn eigen reactie beneden. Maar de grote lijn van je stukje, daar herken ik me wel in. Ik zie vreemde dingen. De Nieuwe Mens in de Nieuwe Tijd is rechts. Hij is daar trots op. Hij heeft in principe niets tegen vluchtelingen, maar... (de rest kan men zelf invullen). De Nieuwe Rechtse man respecteert de vrouw enorm, en al helemaal als ze jong, mooi, en feministe is, die haar tieten graag laat zien, maar dan verwacht dat niemand daar opgewonden door raakt. Voor de zekerheid heeft ze dan toch kickboksen geleerd. Want de Nieuwe Rechtse man denkt bij zo een vrouw: misschien valt daar nog wat voor mij te halen. Diezelfde man roept bij de demonstraties, over wat oudere vrouwen die een bestuurlijke functie hebben: 'daar moet een piemel in'; dus zo ridderlijk is hij nou ook weer niet. Dat is het beeld van de wereld die met het exclusieve superioriteitsgevoel in het leven geroepen wordt. Jong, liefst blank, heel mooi, agressief tegen alles wat gebreken vertoont en niet rijk is, mr. Sixpack en de feministe kunnen het goed met elkaar vinden, lijkt het. De nieuwe helden geven voor het kwetsbare te willen beschermen. Ze zijn natuurlijk totaal op de hand van de LHBT-populatie, wat dacht je? Het rare is dan wel dat kwestbare mensen die helemaal niets te verliezen hebben, de vluchtelingen, niet welkom zijn bij de Nieuwe Mensen. Ik krijg er geen positieve vibraties bij, hoor. De nieuwe feministes interesseren me eigenlijk geen biet. Ze hebben nul humor, net als de Nieuwe Rechtse Man. Joke Smit draait zich in haar graf om. Haat wordt geboren uit angst. Angst voor het vreemde, angst voor het ouder worden, voor eigen aftakeling en dood. Zie ik hier een Nieuwe Arische Jeugd opdoemen? Dat weet ik niet, ik ben een cultuurpessimist. De Duitsers hebben een mooi gezegde: 'Böse Menschen Haben Keine Lieder'. En zo is het. Waar de haat regeert, en waar humor en relativeringsvermogen (ook over seks) absent zijn, daar zal het goed mis gaan.

omaoeverloos
omaoeverloos8 feb. 2016 - 13:17

"De Nieuwe Mens in de Nieuwe Tijd is rechts." Tja, de Oude Mens in de Oude Tijd was krek net zo rechts.

Hans Beek
Hans Beek8 feb. 2016 - 16:39

Waar de haat regeert en de humor en relativering afwezig is......? Volgens mij omschrijf je de islamitische wereld Frank? Ik denk dat de vluchtelingen die juist zijn gevlucht voor bovenstaande niet wakker liggen van een optocht......

[verwijderd]
[verwijderd]8 feb. 2016 - 3:27

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus8 feb. 2016 - 7:47

Ik geef meteen toe dat het niveau van het cabaret nogal is gedaald sinds iedereen zich stand up-comedian noemt maar met dit niveau kun je toch maar beter tussen de schuifdeuren blijven: geen hond heeft er ook maar een stuiver voor over.

Piet de Geus
Piet de Geus8 feb. 2016 - 0:20

Hoeveel generaties ze hier ook wonen: het lukt de aanhangers van de alaaf-cultuur maar niet om een beetje te integreren. Dat geloof gaat niet samen met onze beschaving.

2 Reacties
Harba Lorifa
Harba Lorifa8 feb. 2016 - 7:06

Ik zou zeggen: ontsteek den fakkel ende hijs den gele vaandel.

jellevwal
jellevwal8 feb. 2016 - 8:30

Kennelijk ben je de nacht van Schmelzer vergeten.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai8 feb. 2016 - 0:02

Ach over smaak valt te twisten, carnaval is zo'n plek waar smaak er niet toe doet. De verontwaardiging over welke gebeurtenis dan ook is met karnaval volledig ridicuul..Voor de rest doe wat je niet kunt laten, mijn feestje is het niet. Ben van 't noorden.

PvdA lid maar geen PvdA stemmer meer
PvdA lid maar geen PvdA stemmer meer7 feb. 2016 - 22:31

Gut oh Gut. Satire moeten we niet willen. Vrije meningsuiting, MAAR ....... :p

[verwijderd]
[verwijderd]7 feb. 2016 - 21:40

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Harba Lorifa
Harba Lorifa8 feb. 2016 - 4:16

Timwitten. Carnaval is n katholiek feest.

Freeman2
Freeman28 feb. 2016 - 6:53

Inderdaad, waarom dat? En waarom zo weinig Turken, Marokkanen, Syriërs die zich als Zwarte Piet gaan schminken? Waarom?

H.Witte
H.Witte7 feb. 2016 - 21:36

Het is misselijk en onwaardig om hier een carnavalsact van te maken. Het menselijk leed is daarvoor te groot, te ernstig. De mensen die hier laconiek over doen moeten zich maar eens voorstellen dat zoiets met Charlie Hebdo of het Bacatlan theater of Twin-Towers zou gebeuren of de MH17. IEDEREEN zou zeer verontwaardigd zijn; sterker men zou het niet gedurfd hebben, maar omdat het nu om een voor westerse mensen minder pijnlijk onderwerp gaat, wordt er om gelachen.Misselijk.

6 Reacties
Phoenix van Milete
Phoenix van Milete8 feb. 2016 - 6:39

Immigratie is toch echt heel wat anders dan terroristische aanslagen waarbij het de bedoeling is zoveel mogelijk slachtoffers te maken.

H.Witte
H.Witte8 feb. 2016 - 9:06

Phoenix Naar ik meen zijn het vluchtelingen, geen immigranten. Mensen die voor dood en verderf op de vlucht zijn. We moeten niet zo makkelijk over groot menselijk leed heen lopen. Mensen die huis en haard verlaten, hun roots verlaten, hun familie en vrienden moeten achterlaten, kinderen hun vriendjes/vriendinnetjes, de vertrouwde buurt, de school, opa's en oma's. Terrorisme, bommen en granaten, geweersalvo's ontvluchten. Probeer je eens een klein beetje voor te stellen wat dat is. Denk toch eens in als je dit zelf overkomt. Sluit je ogen en verplaats je eens.

RMHeijmans
RMHeijmans8 feb. 2016 - 9:44

Namens alle Brabanders wil ik u onze excuses aanbieden. Wij wisten niet dat uw zieltje zo fragiel was.

CJJelle
CJJelle8 feb. 2016 - 10:32

Eranos, je wordt achterhaald door de waarheid. Immigranten en een deel vluchtelingen, zo goed?

janwijn
janwijn8 feb. 2016 - 11:15

Carnaval is geen katholiek feest: het is er voor iedereen, net als de heidense feesten: Pasen; Pinksteren en Kerstmis. De kerk was altijd tegen ‘heidense’ feesten als carnaval, maar om er de controle over te houden hebben ze het feest dat al honderden jaren oud is begin vorige eeuw geannexeerd en hadden daarom als tegenwicht van carnaval Vastenavond in het leven geroepen dat was de dag om voor de aanvang van de veertig dagen durende vasten zich nog even vol te proppen met voedsel en drank. Alleen in Bergen op Zoom wordt Vastenavond nog gevierd in plaats van Carnaval. Overigens bestaan er tientallen uitleggen over het ontstaan en de betekenis van Carnaval. Dus protestanten van boven de rivieren en vluchtelingen uit Afrika, sluit als je zin heb met een gerust hart aan bij de feestvreugde van Carnaval.

Zandb
Zandb8 feb. 2016 - 16:25

Beste Phoenix, u stelt grenzen aan de goede smaak, zie ik. Heijmans: U wilt excuus aanbieden voor het feit dat niet uw grens van wat nog goede smaak is, is overschreden? CJJelle; als je met een tank het asielzoekers probleem oplost, maakt het dan veel uit wie vluchteling en wie immigrant is?

mordicant
mordicant7 feb. 2016 - 21:11

Alaaf Ahkbar deed mij breed grijnzen, vooral op een IS vlag. :) De andere "olijke uitingen" deden mij de wenkbrauwen fronzen, ik vind dat iedereen moet kunnen zeggen wat ie wil en uiten wat ie wil zolang er niet opgeroepen wordt tot geweld of haat en dan vind ik dit wel grensgevallen. In mijn ogen zetten deze carnavalsgasten vooral zichzelf voor schut.

4 Reacties
Lodewiek
Lodewiek7 feb. 2016 - 22:27

Precies, maar het moet kunnen

peterh2
peterh28 feb. 2016 - 6:32

Precies: veel hierboven genoemde voorbeelden zijn lomp en niet grappig, maar smakeloosheid is gelukkig niet verboden en humor blijft subjectief. . De beste verdediging blijft de aanval: gewoon als 'testosteronbom' feest gaan vieren, 'Pas op, gevaar. Minstens 1 armlengte afstand houden'. Lekker de draak steken met alle ophef, volgens mij is dat de beste remedie tegen de verharding in de samenleving...

peterh2
peterh28 feb. 2016 - 6:36

Dat laatste als migrant dus...

Robe Spierre
Robe Spierre8 feb. 2016 - 7:39

Oef, gelukkig, ik ben niet de enige die in de lach schoot! Alaaf Akhbar... Goed gevonden. En in plaats van dat het een lokaal grapje is gebleven, gaat het nu alle media rond, en is Alaaf Akhbar bij deze nationaal erfgoed. Net als Popie Jopie.

Kurtz
Kurtz7 feb. 2016 - 20:41

Tijdens carnaval worden altijd actuele problemen geridiculiseerd. Het is altijd al zo geweest dat dit niet altijd even smaakvol is. Vrije meningsuiting is een groot goed, ook tijdens carnaval.

msj_meijerink
msj_meijerink7 feb. 2016 - 20:29

Nuanceren is in ons land helaas niet zo sterk ontwikkeld.

Meta Foor
Meta Foor7 feb. 2016 - 20:21

het wachten is weer op de eerste massale aanklachten formulieren; kassa voor advocaten .... (en het is niet voor niets dat W uit hartje carnaval afkomstig is .... die heeft het provokarakter met de paplepel ingegoten gekregen !)

1 Reactie
Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer9 feb. 2016 - 14:50

Ach Meta als die bouwers gewoon stellen dat ze met hun wagen de uitspraak van Frauke Petry over grensbewaking bespotten en de deelname van het Duitse leger tegen IS en daarvoor een Nazi tank hebben gebruikt is er toch niemand die ze juridisch iets kan maken. Daarbij misschien is het nog waar ook.

Rode druppel
Rode druppel7 feb. 2016 - 20:02

Ach, gut. U begrijpt schijnbaar niet veel van carnaval. Spot drijven met een maatschappelijk probleem hoort daarbij. Smaken verschillen nou eenmaal.

1 Reactie
NancyvanDijke
NancyvanDijke8 feb. 2016 - 20:42

Ach gut, u begrijpt niets van carnaval. Spot drijven met een maatschappelijk probleem is het laatste waar het om gaat. Eerder gaat het bij ons in het zuiden om zelfspot en om lachten met de eigen problemen en de eigen machtsverhoudingen. Anderen voor Nazi's uitmaken hoort daar niet bij....

[verwijderd]
[verwijderd]7 feb. 2016 - 19:40

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Robe Spierre
Robe Spierre8 feb. 2016 - 7:36

Dus wel, want de teksten moesten worden afgeplakt.

kapitanlaipose
kapitanlaipose7 feb. 2016 - 19:33

Ik weet niet of zulke grappen over Joden gemaakt kunnen worden. Is dat wel het geval dan in deze ook. Liggen Joden gevoelig dan in deze ook niet doen

3 Reacties
Haastig
Haastig7 feb. 2016 - 22:57

En, wat vind jij? Vind je dergelijke grappen over joden acceptabel? I was goin to make a Hitler joke, but jew would nazi the humor in it...

Haastig
Haastig8 feb. 2016 - 13:09

Of kijk eens naar bv South Park

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer8 feb. 2016 - 13:30

Er is geen welke zoveel warange grappen maakt en zelfspot heeft als de joden. Moos zegt tegen Sam dat hij zich heeft bekeerd tot het katholicisme. Sam begint hem met vragen en argumenten te bestoken waarom en hoe fout dat volgens hem is. Moos weer tegen Sam; dat is waarom wij katholieken zo een hekel hebben aan jullie joden, altijd zeuren en alles beter weten. Kijk als alle groepen dergelijke grappen maken en in staat zijn zich zelf te bespotten is het probleem apgelost.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen7 feb. 2016 - 19:24

Ziek.

Kalmthout
Kalmthout7 feb. 2016 - 19:03

Heeft Joop ergens al melding gemaakt van het feit dat dit jaar prins Carnaval van Maastricht een Syrische vluchteling is? Het hoeft toch niet altijd negatief te zijn?

1 Reactie
Mark Gh
Mark Gh7 feb. 2016 - 19:26

"Prins Ali voelt zich vereerd. "Geweldig, ik ben zo gelukkig vandaag. Iedereen draagt z'n kostuum. We zijn helemaal klaar voor de parade. We gaan dansen, lachen, feesten en drinken", vertelt hij aan de telefoon. Zijn carnavalsvereniging, Common Carnaval, bestaat voor de helft uit studenten van de kunstacademie van Maastricht en voor de andere helft uit vluchtelingen uit het azc. Met 20 Nederlanders en 55 vluchtelingen doet de nieuwe vereniging vandaag voor het eerst mee in de optocht." Aldus RTL Nieuws. Hij is niet de prins van Maastricht, hij is de prins van een van de vele kleine carnavalsverenigingetjes die die stad rijk is. Stadsprins worden is voorbehouden aan geboren en getogen, manlijke Maastrichtenaren.

[verwijderd]
[verwijderd]7 feb. 2016 - 18:46

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje7 feb. 2016 - 20:43

Alsof het laatste feitelijk niet op het zelfde neerkomt.

Harba Lorifa
Harba Lorifa7 feb. 2016 - 18:44

Tsja, met carnaval moet je wel kunnen relativeren. Die tank met asylabwehr kun je net zo goed zien als protest tegen degene die beweren met wapens en geweld de grenzen denken te moeten bewaken. Zo had ik m namelijk opgevat voordat ik t artikeltje had gelezen.

8 Reacties
Zandb
Zandb7 feb. 2016 - 19:20

Als het grappig moet zijn, dat je met een tank vluchtelingen die asiel vragen tegen moet houden, dan haak ik toch af. Of je nu het vluchtelingengevaar op de hak neemt of de mensen die vluchtelingen willen tegenhouden. Zeker als je er ook nog eens een "meerkeuzepraalwagen" van maakt ook.

Harba Lorifa
Harba Lorifa8 feb. 2016 - 4:11

Tsja Zandb. Relativeren.

Zandb
Zandb8 feb. 2016 - 9:41

Leg eens uit: Wat moet ik dan precies relativeren? De idee dat mensen met een tank vluchtelingen te lijf gaan? De idee dat vluchtelingen maar met een tank moeten worden tegengehouden?

Harba Lorifa
Harba Lorifa8 feb. 2016 - 13:49

En daar het protest tegen. Inderdaad. Zoals in mijn eerste reaktie stond. Zie je wel?

Zandb
Zandb8 feb. 2016 - 16:36

Ik begrijp wel wat u bedoelt, hoor, met uw: "Die tank met asylabwehr kun je net zo goed zien als protest tegen degene die beweren met wapens en geweld de grenzen denken te moeten bewaken." Want als dat dan een protest is, wat wordt er dan gerelativeerd tot iets waar je om kan lachen? Dat zie ik niet. Zo'n protest is toch messcherp en zeer confronterend en heel serieus.

Harba Lorifa
Harba Lorifa8 feb. 2016 - 22:46

Zandb. Je zult toch echt wel begrijpen dat wanneer charly chaplin zich als hitler verkleed en hem dan in een raar daglicht plaatst, dat zoiets humoristisch is bedoeld. Ondanks de dieptrieste achtergrond. Bekijk in datzelfde daglicht naar de wagen in de optocht. Het feit dat hij in de optocht meerijdt is al absurd op zich.

Zandb
Zandb9 feb. 2016 - 8:01

Het feit dat Chaplin Hitler speelt is op zichzelf niet grappig. Het feit dat in een carnavalsoptocht een tank meerijdt om het asielprobleem op te lossen is op zichzelf allesbehalve grappig. En het relativeert op zichzelf genomen helemaal niets. Daar is wel wat meer voor nodig; een goed doordacht achterliggende visie, bijvoorbeeld. Maar uw kinderhand blijkt gauw gevuld; niets aan de hand, gewoon humoristisch bedoeld dus onschuldig.

Harba Lorifa
Harba Lorifa9 feb. 2016 - 10:33

Dat chaplin hitler speelde met zijn karakteristieke bloksnor was net het hele uitgangspunt van de film. Dat op zich was grappig. Maar blijkbaar niet voor jou. Dat mag. Ik vind je een humorloze zuurpruim. Humor hoeft niet doordacht te zijn. Humor mag ook platvloers. Daar is net carnaval het vehikel bij uitstek voor.

Mark Gh
Mark Gh7 feb. 2016 - 18:34

Het Alaaf Akbar kan nog wel, want dat is de spot drijven met IS. Dat gedonder over de rug van vluchtelingen gaat wel veel te ver, lachen om het leed van een ander... Schande.

2 Reacties
Hans Beek
Hans Beek7 feb. 2016 - 19:25

Och gossie. Denk jij dat een vluchteling die oorlog is ontvlucht wakker ligt van een carnavalsoptocht? Dit lijkt me een goede manier om ze te laten wennen aan ons grove, lompe land met vrijheid van meningsuiting. Als ze dit al erg vinden kunnen ze beter nooit naar de dwdd, cabaretiers van linkse huize of lucky tv kijken.

Mark Gh
Mark Gh8 feb. 2016 - 6:31

Geen idee of ze er wakker van liggen, maar ik vind het ongepast.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen27 feb. 2016 - 18:18

Smakeloos. En laat nou niet iemand beweren dat in de vrolijke en relativerende carnavalssfeer 'de dingen best eens op hun kop gezet mogen worden'. Er zijn grenzen (sic). Verplaats je eens in een vluchtelingengezin. Huis en haard kwijt. Geen cent te makken. En dan vertaalt iemand uit je gastland even wat voor grappen er over je gemaakt worden. Door mensen die het goed hebben, en zich bezatten, ondertussen. En dat die mensen echt niet van plan zijn om dat 'het goed hebben' ook maar in de geringste vorm met je te delen. Nee, ze willen je weghebben. Want ze zien een verkrachter in je; en dat komt omdat ze geloof hechten aan een politicus die goed verdient aan het uitkramen van boosaardige wartaal, en die totaal ongeschikt is voor zijn functie. Zou je dan, als vluchteling, nog kunnen lachen om je o zo grappige en olijke en vrolijke gastheren?

7 Reacties
peterh2
peterh27 feb. 2016 - 18:33

Niemand dwingt deze mensen om hierheen te komen, dus als je hier toch naartoe komt dan moet je wel een beetje tegen lompe humor kunnen lijkt me. Of zijn al die landen die men gepasseerd heeft op weg hiernaartoe dan nog lomper? . Komt bij dat dit juist open en met een knipoog is, denk dat als migrant je beter dit kunt hebben dan de 'grappen' die niet openbaar gemaakt worden tussen mensen onderling. Hier kan je nog op reageren, een goede gevatte opmerking terug wordt heus gewaardeerd lijkt me...

H.Witte
H.Witte7 feb. 2016 - 19:03

Peterh Over dit soort menselijk leed maak je geen grappen. Als dit destijds met Twin-Towers was gebeurd hadden we er schande van gesproken.ALLEMAAL.

Nick Ros
Nick Ros7 feb. 2016 - 19:08

Frank. Als je over alles en iedereen valt, heb je ook geen leven. Het is voor Freek de Jonge een raadsel waarom mensen hem zien als een oude zuurpruim. Dat bewijst hij met regelmaat op TV en in de media. Een slecht voorbeeld moet je niet gaan kopiëren.

Zandb
Zandb7 feb. 2016 - 19:29

peterh: U heeft het over "een beetje lompe humor", waar dan de vluchtelingen maar tegen moeten kunnen. Nou, als vluchteling had ik het wel geweten: Dan had ik een wagen gemaakt waarop uitgebeeld dat wij als vluchtelingen jullie geld, jullie huizen, jullie werk, jullie gezondheidszorg maar vooral natuurlijk jullie vrouwen zouden inpikken: Een beetje lompe humor hoort er immers bij in dit mondige Nederland en niemand wordt immers gedwongen om naar zo'n optocht te gaan; lachuhhhhhh

peterh2
peterh27 feb. 2016 - 20:19

[Over dit soort menselijk leed maak je geen grappen.] . Gelukkig bepaalt iedereen nog voor zichzelf waar hij of zij grappen over maakt, daar zijn geen wetten over. Als een grap verkeerd valt dan slaat dit terug op de maker dus dan houdt het vanzelf op. . Als u geen grappen over 'dit soort leed' wilt horen dan zou ik tegenwoordig wel feestjes en andere sociale aangelegenheden mijden. Het valt mij op dat de 'grappen' over dit onderwerp steeds harder en cynischer worden en tegelijk steeds meer weerklank vinden: humor is een uitlaatklep los van smaak. . [Als dit destijds met Twin-Towers was gebeurd hadden we er schande van gesproken.ALLEMAAL.] . Bij een heftige gebeurtenis is er eerst de verbijstering en afschuw, dan zullen mensen grappen erover niet waarderen. Na een tijdje veranderd dat en is humor juist een manier om ermee om te gaan, niet lang na 9-11 waren ook hier grappen over. De migratiecrisis speelt al maanden en dan hoort humor er ook gewoon bij, al is het maar ter relativering. . Zoals al eerder gezegd: een grap werkt alleen als het publiek er open voor staat, blijkbaar staan heel veel mensen hiervoor open en mijn persoonlijke ervaring is dat het juist niet de Tokkies zijn die het hardste lachen.

peterh2
peterh28 feb. 2016 - 5:46

[Dan had ik een wagen gemaakt waarop uitgebeeld dat wij als vluchtelingen jullie geld, jullie huizen, jullie werk, jullie gezondheidszorg maar vooral natuurlijk jullie vrouwen zouden inpikken] . Dan was er een biertje in je handen geduwd en was je als nieuwkomer ter plekke geaccepteerd. . Je had op die manier juist de spot gedreven met de beelden die Wilders en anderen oproepen, dan had je lompe humor gebruikt om het tegendeel te laten zien.

Robe Spierre
Robe Spierre8 feb. 2016 - 8:52

Joh, zuurpruim, dat doen Nederlanders nu eenmaal. Is onze cultuur (al schijnen alleen buitenlanders die te mogen hebben). Toen er een Israëlisch vliegtuig op de Bijlmer crashte, stond er binnen 10 minuten overal op internet te lezen dat EL AL staat voor Effe Lekker Asociaal Landen.... Alle doden en algehele paniek ten spijt. Iedere ramp wordt meteen de spot mee gedreven, en hoe je het wendt of keert; de hele vluchtelingen problematiek is een ramp(je). Als migranten daar niet tegenkunnen; even een landje verder gaan, daar zijn ze vast veel fatsoenlijker dan die verachtelijke Hollanders. Foei Nederlanders! Altijd maar iedereen pesten. Weg met ons!

overlever
overlever7 feb. 2016 - 18:17

Ach carnaval he! Moet kunnen. Niet te serieus nemen. Alaaaaaaaaaf!!

peterh2
peterh27 feb. 2016 - 18:06

Als 'Alaaf Hakbar' al niet meer mag, wat een geneuzel...

Westen
Westen7 feb. 2016 - 18:06

Carnaval draait nu net om spot te drijven met het gezag. Maar moet natuurlijk eerst door de commissie samengesteld door links nl worden goedgekeurd blijkbaar?

5 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen27 feb. 2016 - 18:39

Nee hoor. Waarom haal je er links bij? Iedereen in het politieke spectrum, van gematigd links tot gematigd rechts, die wat invoelend vermogen en wat goede smaak heeft, die keurt dit niet goed. Ik heb gevoel voor humor, zit gelukkig niet in een commissie, en vind toch niet dat zo maar alles goed moet vinden, omdat het met carnaval gebeurt. Daarom zou ik ook niet akkoord gaan met grappen over het Zika-virus, AIDS, autisme, de holocaust, kanker, diabetes, de slachtoffers van IS, Boko Haram, en de wandaden van Israël. En vluchtelingen. Er zijn dingen waarmee je niet de draak steekt. Dit is er één van. Iemand die zegt: ja maar ik zie dat anders - die maakt weinig kans op mijn vriendschap.

H.Witte
H.Witte7 feb. 2016 - 19:09

Weer links erbij halen. Het slaat niet alleen nergens op, maar moeten u en anderen maar goed blijven doen. Zo goed als het moslimextremisme wordt gevoed door ongenuanceerd gedrag van sommigen, zo goed voedt u en verscheidenen met u links extreem. Blijven doen? Eens met Frank Lensen, invoelend vermogen. Zit dat dan inderdaad meer bij linkse mensen? Nee toch. Rechtse mensen hebben toch ook een hart en volgens mij ook wel op de goede plaats, althans de meesten.

Zandb
Zandb7 feb. 2016 - 19:31

Ja, Westen, met het gezag. Toch niet met vluchtelingen.......

Windowjan
Windowjan7 feb. 2016 - 20:19

@Frank Lenssen, ''Waarom haal je er links bij?'' Dat is een beetje flauw, U haalt er in een andere post, ''een politicus die goed verdient aan het uitkramen van boosaardige wartaal'' bij. Ook ik heb gevoel voor humor, van alle kanten, of het mij nu wel of niet bevalt, het blijft humor. Het niet accepteren van andermans humor vind ik een zwaktebod, iedereen mag voor zichzelf bepalen wat wel of niet humor is.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten8 feb. 2016 - 12:48

''Iemand die zegt: ja maar ik zie dat anders – die maakt weinig kans op mijn vriendschap'' Daar hoeft gelukkig niemand van wakker te liggen. En maar goed dat u het niet voor het zeggen heeft. Stel je voor. Alle humor ter goedkeuring aan de heer Lenssen voorleggen. Dat wordt een enge, beklemmende en benauwende wereld mijnheer Lenssen. Nu komen we gelukkig nog weg met het verlies van uw vriendschap. Een hele opluchting.