Een meerderheid in de Tweede Kamer, hoofdzakelijk bestaande uit rechtse partijen, wil de accijnsverlaging op benzine en diesel volgend jaar in stand houden. De partijen onder aanvoering van de VVD willen deze dure subsidie op autorijden (kosten: 1,2 miljard euro per jaar) bekostigen door een hypotheek te nemen op de toekomstige economische groei.
De NOS legt uit waar de partijen het geld vandaan willen halen: “Het gaat om geld uit het Nationaal Groeifonds, waarmee projecten worden ondersteund die tot economische groei op de langere termijn moeten leiden.”
Het gaat om een campagnestunt, want de accijnsverlaging blijft vooralsnog alleen in 2024 van kracht. “Voor de langere termijn moet een nieuw kabinet een fundamentele discussie voeren”, erkent VVD-fractieleider Sophie Hermans.
De accijnsverlaging komt voor het grootste deel ten goede aan mensen die toch al veel geld hebben: uit cijfers van het CBS blijkt dat rijke huishoudens veel vaker een auto hebben.
RTL Nieuws schrijft: “Partijen als GroenLinks-PvdA, D66 en het CDA hebben al laten weten andere prioriteiten te hebben, zoals een hoger minimumloon, lagere belasting op de energierekening of belastingverlaging voor alle werkenden.”