Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Burger King weigert flyeracties in vernietigingskamp Dachau te stoppen

  •  
18-05-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5120762259_be15fcbcef_z
Burger King wil maar niet ophouden met flyeren bij het concentratiekamp Dachau. Daarom sleept het museum van Dachau de locale fastfood zaak voor de rechter.
Dr. Gabriele Hammermann, het hoofd van het beheer van de herdenkingsplaats, vertelde aan The Local dat medewerkers in Burger King uniformen blijven flyeren op de parkeerplaats van Dachau, ondanks herhaalde verzoeken om daarmee op te houden. Hammerman vindt deze vorm van marketing ‘respectloos’. ‘Voor velen is Dachau niet alleen een herdenkplaats , maar ook een begraafplaats.’
Medewerkers van de Burger King deelden zelfs flyers uit op dezelfde dag dat het beroemde ‘Arbeit macht frei’ toegangspoort terug werd gekeerd aan het voormalige vernietigingskamp. Dit was voor de medewerkers van het grafmonument de druppel.
Nadat de organisatie meerdere malen in contact probeerde te komen met Ronny Otto, de manager van de lokale fastfoodketen, om hem te vragen op te houden met de oneerbiedige reclamepogingen, namen ze contact op met de overkoepelende leiding van Burger King in Duitsland. Een woordvoerder van Burger King Duitsland zei dat ze meerdere malen aan de manager hebben gevraagd om een regeling te treffen met Dachau. Maar zonder succes.
De rechter legde Burger King begin maart een gerechtelijk bevel op om te stoppen met flyeren. Woensdag ging de heer Otto hiertegen in beroep. Burger King Duitsland zei het ‘erg te betreuren’ dat het zo ver gekomen is.
Bizar genoeg is het niet eens de eerste keer dat kamp Dachau problemen heeft met respectloze marketingtactieken van fastfoodketens. In 1996 probeerde McDonalds ook een graantje mee te pikken van de holocaust herdenking, door flyers achter te laten op de auto’s van bezoekers.
Toen Dachau echter met hen contact opnam, bood de manager van de lokale hamburgertent hen schriftelijk zijn excuses aan en verzekerde hen dat hij het niet meer zou doen. Hammermann was er vanuit gegaan dat de Burger King hetzelfde zou doen en hun Whoppers op een andere manier aan de man zouden brengen. Maar ze willen maar niet ophouden.
Foto: CC  justinknabb
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.