Joop

Burgemeester Purmerend stapt uit VVD uit onvrede over partijlijn

  •  
04-01-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Stadhuis,_Purmerend
De burgemeester van Purmerend, Don Bijl, is uit onvrede over de huidige koers van de VVD uit die partij gestapt. Na een lidmaatschap van 50 jaar vindt hij de partij inhoudsloos geworden. “Een visie op de samenleving ontbreekt tegenwoordig vrijwel geheel,” schrijft hij in een brief waarmee hij zijn lidmaatschap opzegt. Bijl beschrijft hoe de VVD in zijn ogen is veranderd van een partij die ook de kwetsbare mensen niet uit het oog verloor, tot een club mensen die doorgeschoten pragmatisme, marktwerking en individualisering belangrijker vindt.
Enkele proefballonnetjes van VVD-Fractievoorzitter in de Tweede Kamer Klaas Dijkhoff doet hij af als ‘In strijd met wet en grondwet.’ Er wordt volgens Bijl door zijn voormalige partij geen antwoord gevonden op “de kennelijke onvrede in onze samenleving. Een samenleving die welvarender is dan ooit, maar waarin de verschillen steeds groter worden.” Eind november zette de burgemeester van Assen, Marco Out, dezelfde stap als zijn collega uit Purmerend. Beide mannen blijven overigens gewoon aan in hun ambt.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (42)

Schaap3
Schaap36 jan. 2019 - 20:55

Slap verhaal van die VVD burgemeester. Hij gaat er helemaal aan voorbij dat je het kwaad nog het allerbeste van binnenuit kunt bestrijden. Zeker als je binnenkort met pensioen gaat en niet meer bang hoeft te zijn voor je baantje in de carrousel. Maar daar is meneer dus VVD eigen duidelijk te beroerd voor, een leven lang profiteren en op het moment dat je wat kan betekenen voor de maatschappij afhaken. Als alle VVDers die het niet eens zijn met de koers van huidige VVD elite de partij verlaten blijft het altijd een partij van zakkenvullers die geen oog (meer) hebben voor mensen die het minder getroffen hebben.

1 Reactie
Klaas Punt
Klaas Punt7 jan. 2019 - 9:22

De burgermeester heeft gelijk. Als je je niet langer kunt vinden in de ideeen van jouw club dan neem je afscheid. Er zijn voldoende alternatieven. Ik dacht altijd dat hij uit PvdA kringen stamde.

Joop Schouten
Joop Schouten6 jan. 2019 - 9:59

"Er wordt volgens Bijl door zijn voormalige partij geen antwoord gevonden op “de kennelijke onvrede in onze samenleving. Een samenleving die welvarender is dan ooit, maar waarin de verschillen steeds groter worden.” Kennelijk? De praktijk wijst uit dat dit klopt.

JannesJ2
JannesJ25 jan. 2019 - 22:10

"Een zoveelste VVD'er die niet doorheeft wat hij/ zij veroorzaakt door zijn/ haar destructieve opvattingen en daaruitvolgende handelingen" Kwwweeeenniiee heur, maar hoeveel VVD'ers blijven zitten en vinden het helemaal dikke vette prima met het landelijk VVD-beleid? Al die zelfverklaarde "Liberalen" (lees: ultraconservatieven) die na ruim een Decennium eens in gaan zien dat het e.e.a. niet goed gaat. Ik begreep dat men deze mensen inmiddels ook als 'domrechts' typeert. M.i. zeer terecht.

Frans_Cobben_Halsteren
Frans_Cobben_Halsteren5 jan. 2019 - 16:12

Marktwerking hoeft niet ten koste te gaan van kwetsbare mensen, zolang de Staat rechtvaardige wetten maakt en handhaaft. Individuele vrijheid is altijd gedeeltelijke vrijheid, volledige vrijheid bestaat niet in een mensen-maatschappij.

3 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen5 jan. 2019 - 19:34

Yep, gewoon alle aandelen omzetten in leningen met een aflopend rentepercentage.

adriek
adriek5 jan. 2019 - 22:45

Ik denk dat Bijl juist die rechtvaardige wetten mist. De wetten rond flexibele arbeid lijken erop gericht arbeid zo goedkoop mogelijk te maken, niet om laagbetaalden te beschermen. Belastingwetten die het mogelijk maken dat de Facebooks, Apples en Googles van deze wereld nauwelijks belasting betalen zorgen er (onder andere) voor dat gewone mensen negen procent in plaats van zes procent btw moeten betalen over hun weekboodschappen. De multinationals kunnen, en zullen, vluchten naar nog goedkopere landen, de gewone man kan geen kant op en voelt zich op geen enkele wijze meer beschermd door zijn overheid. Toch is de VVD nog steeds de grootste partij, dat is wel wonderlijk.

Joop Schouten
Joop Schouten6 jan. 2019 - 12:39

'Marktwerking' is een containerbegrip, een begrip zonder scherp afgebakende betekenis. Tegenwoordig vult men deze 'neoliberaal' in. Daarnaast is het geldsysteem onhudbaar. Geld kan niet groeien zonder een schuld die er tegenover staat. Het is bewezen dat 'de 1%' zich verrijkt ver de rug van de rest en met (foute) wetten in de hand daar denken recht op te hebben. Ik heb ontdekt dat alleen het geldsysteem van Silvio Gesell (Vrijgeld, zonder oneigenlijke belastingen) werkt en eerlijke geldomloop garandeert. Het zal mij niet verbazen dat deze ex-VVD-er dit ook inziet.

mordicant
mordicant5 jan. 2019 - 13:18

Als sociaal liberaal heb ik ooit eens op de VVD gestemd omdat ze liberaal waren maar die vergissing maak ik nooit meer. Ik snap die burgemeesters dus ook wel.

Krek
Krek5 jan. 2019 - 12:11

Prima, toch? Als je je niet langer thuis voelt bij een partij, dan zeg je je lidmaatschap op. Dit lijkt me volkomen normaal.

1 Reactie
raoul den dunnen
raoul den dunnen6 jan. 2019 - 6:56

Inderdaad, ik snap de ophef niet zo.

Karingin
Karingin5 jan. 2019 - 11:30

Tja, het schijnt niet vaak voor te komen, maar sommige mensen worden milder naarmate ze ouder worden. Zie je ook bij Van Agt. En hij heeft natuurlijk helemaal gelijk dat de VVD er geen visie op na houdt. Nu scoren, nu vangen, na ons de zondvloed is het adagium bij die club.

2 Reacties
MG1968
MG19685 jan. 2019 - 12:09

Ik denk niet dat hij milder is geworden. Ik, en ook jij, ziet de VVD verschuiven. En nu ook over zijn grenzen heen.

Karingin
Karingin5 jan. 2019 - 14:31

Ja dat is ook waar. VVD radicaliseert rap.

Bouwman2
Bouwman25 jan. 2019 - 11:10

Er is door de VVD geen antwoord gegeven op de onvrede en op de oplopende verschillen, zegt de burgemeester van Purmerend. Hij bereidt zich al voor op de gekozen burgemeester, vandaar de hier aangehaalde tekst. Onvrede alom, om die weg te nemen is veel verzonnen net als om verschillen te elimineren. Het communisme bleek een hersenschim. Onvrede is net als trek in iets lekkers, die is niet te stillen. En dat de verschillen steeds verder oplopen, reden van het communistisch denken, is nooit aangetoond. Integendeel, het beleid van onder andere de VVD, heeft geleid tot het verdwijnen van de onderklasse. Zo maar weg, die wordt nu aangeduid als (lagere) middenklasse. Een hele klasse vervaagd, gewoon door die te ontzien. Een volgende toeslag is al in de maak. Omdat mensen ook in tochtige huizen wonen krijgen die nul compensatie voor hun deswege hogere energie gebruik zodat ze hun bestedingspatroon ongehinderd kunnen voortzetten. En de groenteman vertelde dat de prijs van de Brusselse kooltjes binnenkort gaat variëren naar gelang het inkomen. Het oude communisme heet nu populisme. Dat heeft de burgemeester dus goed gezien. Binnenkort wordt in Purmerend de volksrepubliek uitgeroepen. Nu nog even de files wegdenken en dan is Utopia de nieuwe naam voor Purmerend.

1 Reactie
Woeki Hypo
Woeki Hypo5 jan. 2019 - 12:45

Wat heeft een vertrek uit de VVD, tegenwoordig de moederpartij in Nederland van het neoliberalisme, dat geen liberalisme is maar een feodalisme en fascisme (de stok), een Restauratie, met communisme te maken? Woeki Hypo is gematigd liberaal.

OlavM
OlavM5 jan. 2019 - 2:15

Beter laat dan helemaal nooit, natuurlijk. Want dan heb je ook nog een goede gelegenheid het verlaten van de partij toe te lichten. Dat deze ex-VVD-ers in hun ambt blijven vind ik niet gek. Hun benoeming is als zodanig niet gekoppeld aan het VVD-lidmaatschap, al heeft dit ongetwijfeld meegespeeld bij hun voordracht. En als ze het goed doen en er plezier in hebben -daar ga ik maar van uit- staat niets hun aanblijven in de weg.

5 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt5 jan. 2019 - 9:21

Olav - je moet ook mede bedenken dat de VVD een volstrekt andere partij geworden is in de jaren sinds 1960. Toen goldt wel degelijk enig besef dat ons land bestond uit arm en rijk, met allen daar tussenin, maar voor het overgrote deel hardwerkende mensen, waarvan de mannen vaak een gezamenlijke periode in dienst geweest waren. De verschillen in rijkdom spraken toen veel minder dan de maatschappelijke functie. Nu barst het van de lieden die hoogopgeleid zeer belangrijk vinden voor hun maatschappelijke status en daarbij zich permiteren laagdunkend over anderen te schrijven. Nu is de PvdA echt geen partij voor de arbeiders meer maar een carrierepad voor aspirant-politici. En de VVD, ach, Bijl ziet het goed, bij de politiek van de VVD is slechts 1 ding belangrijk, zoveel mogelijk geld naar hun achterban en daar partners voor vinden. Gelukkig is racisme nog een stap te ver voor ze, anders zaten we helemaal met de gebakken peren.

Karingin
Karingin5 jan. 2019 - 14:29

Racisme is helemaal geen stap te ver voor de VVD. Beter opletten.

JannesJ2
JannesJ25 jan. 2019 - 22:20

"Beter laat dan helemaal nooit..." Waarom wordt men in beginsel nog maar lid van een extreemrechtse partij? Alsof iemand zit te wachten op een zoveelste (via de VVD) fascismefaciliterende excuustruus die zgn. het licht heeft gezien.

Klaas Punt
Klaas Punt6 jan. 2019 - 9:25

Sorry Karingin, de laatste tijd laten ze het inderdaad niet alleen door de rechtervleugel, PVV, prediken. Ik zal jouw raad ter harte nemen.

OlavM
OlavM7 jan. 2019 - 0:53

@ Klaas Punt: Het gaat mij hier alleen om dat het niet slecht is is dat (ex-)VVD-ers zelf de kwalijke aard van de huidige partij toelichten. Dat maakt meer indruk dan als tegenstanders dat doen, denk ik. @ JannesJ: Jouw opmerking vind ik vreemd. Slaat in elk geval niet op deze burgemeester.

Arne Lucassen
Arne Lucassen4 jan. 2019 - 23:58

Begrijp ik nu dat hij niet het burgermeesterschap opgeeft? Dan is dat een absolute schande.

4 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer5 jan. 2019 - 13:05

Hoe kom je daarbij?

Karingin
Karingin5 jan. 2019 - 14:30

Leg uit. Hij is niet gekozen maar benoemd en staat sindsdien boven de partijen.

LaBou
LaBou 5 jan. 2019 - 17:41

Waarom? Bestaat er ergens een vergorgen wetsartikel dat stelt de je alleen als burgemeester kunt functioneren als lid van een partij?

JannesJ2
JannesJ25 jan. 2019 - 22:25

Ja man, je moet je verkregen zetel altijd opgeven ook al heb je voldoende stemmen voor die zetel. Vraag maar aan Wilders, die kan je daar alles over uitleggen. Zetelroof, en dat.

west012
west0124 jan. 2019 - 22:13

De reactie van de fractievoorzitter van de Purmerendse VVD: Jan Peter Dompeling zegt alles: “Op deze manier beschadig je de partij die jaren lang voor je gezorgd heeft en waardoor je het carrièreverloop hebt gehad zoals deze is geweest.” De mafia zorgt voor zijn mensen, een democratische partij leeft met een verschil van mening.

3 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen5 jan. 2019 - 0:43

Bij politieke partijen gaat het om overtuigingen, niet om dankbaarheid. Wat nog niet wordt genoemd is dat de VVD van een stel gezellige ietwat studentikoze liberalen onder de ier-populist Bolkestein is veranderd in een grimmig stel conservatieven.

vdbemt
vdbemt5 jan. 2019 - 9:06

Dat beschadigen van de partij, en waar deze, met Don Bijl, voor stond, heeft de partij natuurlijk helemaal zelf gedaan. En daar wilde Bijl niet langer aan meedoen.

5trong5tyle
5trong5tyle7 jan. 2019 - 10:42

@Frits Jansen wat is een ier-populist? Ik kan aan de Healy-Rae's denken, maar zie de vergelijking met Bolkestein niet echt.

Zapata
Zapata4 jan. 2019 - 22:01

Na 50 jaar spijtoptant worden. Voor 40 jaar geleden toen ik dat zelf ingenomen gezicht van Wiegel zag had ik al gegeten en gedronken bij die club maar deze heer doet er dus 50 jaar over. Nu ja, 66 jaar als leeftijd. Mag na zijn ambtstermijn genieten van een welverdiend ruim bemeten pensioen en uitkering. Veel van de slachtoffers van het beleid van zijn partij mogen dat dus niet. Zie je wel vaker van die mannetjes. Als ze alle schaapjes op het droge hebben en het er niet meer toe doet dan komen de principes weer terug. Zou het iets zijn met de ziel proberen schoon te wassen na een leven lang van aan de verkeerde kant van de geschiedenis te hebben gestaan?

2 Reacties
Kruimeltjes2
Kruimeltjes25 jan. 2019 - 10:07

Inderdaad, het is een poging tot het kopen van een aflaat, zodat de hemelpoort straks open staat.

manic
manic5 jan. 2019 - 11:17

beter laat dan nooit

Arne Lucassen
Arne Lucassen4 jan. 2019 - 21:46

Nou dat mag hij toch? Als hij zich niet in de VVD partijlijn kan vinden is de partij ook beter af zonder hem. En als iemand een Grondwet overtreedt dan staat hem of iemand anders de weg vrij dat aanhangig te maken. Maar dat is dus niet gebeurd? En geldt waar het in de toekomst gewenst beleid betreft niet al zolang de democratische vertegenwoordiging bestaat, naast het recht en de Grondwet, dat geuite politieke visies, in hun beperkte vorm soms ook wel eens proefgalonnetjes genoemd, dan ook aanpassingen van wetten vereisen? En is daar wat mis mee?

4 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen5 jan. 2019 - 0:46

De landelijke politiek is in Nederland niet aan de grondwet gebonden, raar maar waar. Hoofddoel van onze grondwet is om de macht van de Koning te beperken, hét probleem waar Thorbecke voor stond in 1848.

Joe Speedboot
Joe Speedboot5 jan. 2019 - 6:19

'Als hij zich niet in de VVD partijlijn kan vinden is de partij ook beter af zonder hem.' Die stelling gaat alleen op als je papegaaien wilt als partijleden. 'Maar dat is dus niet gebeurd? ' Logisch. Een proefballonetje is zoals het woord al zegt niets meer dan een verzameling lucht. In geval Dijkhof: gebakken. Daar kan je niks mee.

ton14024
ton140245 jan. 2019 - 9:53

Ik weet niet of jij productief bent, maar probeer zelf eens proefgalonnetjes.

Karingin
Karingin5 jan. 2019 - 11:26

Ja daar is zeker iets mis mee als zulke proefballonnetjes in strijd zijn met de grondwet en/of internationale verdragen. Kamerleden leggen een eed af op de grondwet.

Paul250371
Paul2503714 jan. 2019 - 21:36

50 jaar lidmaatschap. Ik vraag me af wat tijdens al die jaren van criminele activiteiten, leugen, bedrog en afbraakpolitiek van deze dienders van het grootkapitaal, zonder moraal, de druppel was. Beter ten halve gekeerd gaat na 50 jaar niet meer op maar de al oude adagia: vroeger een diender van het kapitaal, nu niet meer, of, "beter laat dan nooit", gaan nog altijd prima.

Klaas Punt
Klaas Punt4 jan. 2019 - 21:12

Wat goed van Don Bijl. Hij verdient een pluim.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt5 jan. 2019 - 9:09

DAT vind ik nou weer overdreven. Hij heeft er best lang over gedaan om tot inzicht te komen. Dat die partij moreel gezien niet deugt, had hij ook al eerder kunnen beseffen. Maar beter laat dan nooit.