Bureaucratie slokt kostbare tijd schoolleiding op
• 28-09-2010
• leestijd 1 minuten
College administratieve lasten adviseert het aantal inspecties terug
te brengen en scholen die goed presteren te ontzien van de regeldruk
Onnodig veel tijd van schoolleiders wordt besteed aan overleggen met instanties die vaak ook nog eens allemaal dezelfde vragen stellen. Dat blijkt uit onderzoek van Actal, een adviescollege op het gebied van administratieve lasten. Volgens de onderzoekers leiden de prestaties in alle sectoren onder die regeldruk.
De verantwoordingsdruk is onnodig en slopend. Schoolleiders moeten in gesprek met het schoolbestuur, de ouders, de gemeente, de Onderwijsinspectie en nog minstens vijf andere instanties, schrijft de Volkskrant. En bij al die vergaderingen moet de schooltop vaak ook nog eens hetzelfde verhaal vertellen.
Er zitten veel overlappingen in en soms ook inconsistentie, schrijft
Actal in haar onderzoek. Daarom adviseert ze demissionair minister André Rouvoet (Onderwijs) de veelheid aan inspecties terug te brengen en scholen die goed presteren te ontzien van visitatie.