© cc-foto: Automotive Rythms
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Chapeau Francisco, een column naar mijn hart. Sinds kort woon ik aan een doorgaande weg in de stad. In de tuin is het een oase van rust, totdat aan de voorkant van het huis een onverlaat met een ongelooflijke herrie voorbij raast. Meestal motoren, soms auto's. Je hoort ze driftig eindeloos schakelen. Die hebben een pijp laten monteren om het geluid extra aan te zetten. Hieronder lees ik over geluidsnormen. Die zullen er zijn, maar er is een categorie die zich er niets van aantrekt. En dat terwijl ook de verbrandingsmotor tegenwoordig haast geen geluid meer maakt. Het enige wat je hoort is het bandengeruis. Sommigen zijn daar helaas niet tevreden mee. Waarom? Die willen zich manifesteren (Hier ben ik en ik heb schijt aan alles). Tsja, een kronkel in de bol. Dat vraagt strakke normen die gehandhaafd moeten worden (bij overtreding: inbeslagname). Afgezien van de herrie kan het zijn dat net een kind oversteekt en wordt vermorzeld door een duivel.
We zouden wat meer bewust moeten zijn van het onbetaalbare geluid van ritselende bladeren Als je goed luistert wordt je blij.
Scheveningen plaatst slagbomen tegen racende auto's en scheurende motoren https://nos.nl/artikel/2393417-scheveningen-plaatst-slagbomen-tegen-racende-auto-s-en-scheurende-motoren
Goede ontwikkeling natuurlijk. Alleen jammer dat dat zo moet. Ik misgun helemaal niemand z´n pleziertjes maar we hebben geluidssportcentra. Kun je je helemaal uitleven. En dat nog even afgezien van de verkeersveiligheid.
Als het loopt als en eend kwaakt als een eend en eruit ziet als een eend zie jij een egel ,ik ben bang dat anderen op deze site al weten dat je op jou niet moet reageren . Want ongelijk is een bult stel je voor dat je toe moet geven dat je een bult hebt . Ik voeg mij bij de rest .over en uit!!!
Heb je het nu over jezelf? Je verkoopt super doorzichtige flauwekul man. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antwoord/hoeveel-geluid-mag-mijn-motorvoertuig-of-bromfiets-maken Ik kan wel een linkje posten.....
Geen idee waar je het over hebt. Joop biedt de kans om een inhoudelijke bijdrage te leveren aan het thema, maar die laat je aan je voorbij gaan. Aan het ratjetoe aan woorden is geen touw aan vast te knopen.
Dwalen we nu niet een beetje af? Er wordt nu veel geschreven over lawaai makende auto's. Als ik het artikel lees van Francisco is dat niet zijn uitgangspunt. Het onderwerp gaat over die machtswellustige motorrijders, die het niet zo nauw nemen met het afschuwelijke lawaai wat zij produceren dag en nacht, voor hun eigen plezier. "Ik ben alleen op de wereld en kan doen wat ik wil". Dat is het motto van deze machtswellustige motorrijders! Menigmaal heb ik de Gemeente Amsterdam gevraagd hier wat aan te doen, maar het schijnt dat het niet tot ze doordringt.
Sorry, zijn artikel gaat wél over de lawaai makende auto's. Daar hebben wij gelukkig geen last van al is, waar ik woon, een sluipweg. Die rottige motorrijders midden in de nacht die zoveel lawaai produceren, geeft voor ons als bewoners een flinke overlast. Daar zou wat aan moeten gebeuren, maar de Gemeente laat het afweten.
Linkje? Google. Rdw decibel uitlaat
Doe dat fijn zelf even. Je verkoop super doorzichtige flauwekul man. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antwoord/hoeveel-geluid-mag-mijn-motorvoertuig-of-bromfiets-maken
Een Ferrari heeft een goedkeuringslimit van 98 decibel .En vw polo heeft een goedkeuringslimit van 79 !! Rara welke auto mag er meer geluid fabriceren?
Er is wel een wettelijke bepaling maar die is niet voor iedere auto gelijk ,dat is ook onmogelijk.Een fiat panda mag gewoon niet zoveel decibels produceren als een ferrari .En dank God daar maar voor ,anders zat half Nederland nu aan de kalmeringsmiddelen.
Stap toch af van de gedachte dat een Ferrari (bezitter) meer mag dan een Fiat Panda bestuurder. Daar zit ´m je kwinkslag. Daarom kun je ook geen linkje meegeven want die is er alleen in je dromen. Je verkoopt super doorzichtige onzin man!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antwoord/hoeveel-geluid-mag-mijn-motorvoertuig-of-bromfiets-maken
BREAK ON: Hoeveel decibels een auto mag produceren is onderdeel van een ingewikkeld Europees systeem van type goedkeuring.De limit verschilt per merk ,model, en bouwjaar.Dus Porsches ,lambo’s ferrarie’s Corvette en dergelijke hebben een type goedkeuring die het mogelijk maakt om pokkeherrie te maken,en andere autos niet.En de 1 kan dus wel en de ander niet bekeurd worden.
Nog een keer het linkje dan. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antwoord/hoeveel-geluid-mag-mijn-motorvoertuig-of-bromfiets-maken Daarin staat te lezen: "Typegoedkeuring uitlaat voertuigen De uitlaat van uw motorvoertuig moet een typegoedkeuring uitlaatsystemen hebben. Uitlaten met deze typegoedkeuring voldoen aan de wettelijke normen voor geluid." Er zijn dus wettelijke bepalingen en normen voor het maximaal te produceren geluid door een uitlaad en voertuig. Onderscheid tussen wie wel en wie niet is er dus niet...
"Of misschien komt het toch doordat de politiek hier in Nederland jarenlang gevaccineerd is tegen ‘betutteling’ en nauwelijks nog regels durft te stellen." Vind ik mooi geformuleerd. Of zoals een vriend het formuleert: "Handhaven is uit de tijd. Je moet nudgen!" (en dan begint die vriend hard om zijn eigen grap te lachen).
Dat een vergelijk gemaakt wordt met bladblazende mensen is niet eerlijk want er zijn veel meer mensen die gewoon een bezem gebruiken.
Gisteren schreef ik iets over het fett dat Zandvoort zo lastig te bereiken is op de fiets. Dat mensen dat niet gaan doen en dat het enige is dat er opzit is Zandvoort af te sluiten met hekken en bulldozers. Dat mensen gewoon herrie willen, snelheid en winnaars, Niet alleen op Zandvoort of Monaco. Maar overal en altijd. Wat dacht je, was weer te confronterend.
Bouwman Wat "De mensen gewoon willen......", daarvan hebt u geen idee, laat staan een confronterend. Hoogstens confronteert u zichzelf, want hebt u in ieder geval een probleem. Tenzij u zichzelf niet als mens ziet.
'Gisteren schreef ik iets over het fett dat Zandvoort zo lastig te bereiken is op de fiets. ' Voor bejaarden wellicht. Vanaf Overveen is het maar een half uurtje fietsen.
Wat wel heel raar is dat men de auto's zo goed isoleert dat je binnen niks hoort.
Daar vergis je je toch echt bij de brulauto's. "Hoe krijg ik een ander geluid uit mijn Porsche?" https://blog.porschecentrumleusden.nl/hoe-krijg-ik-een-beter-geluid-uit-mijn-porsche/
Misschien moeten we wat meer nadruk leggen op dat "..... naar de ondergang" i.p.v. dat "brullend".
Nog een paar maandjes geduld, dan wordt het geluid van de RS3 weer overstemd door de bladblazers.
Heb je nog meer whataboutism? Schiphol, vuurwerk, muziekfestivals?
"... straten afgesloten te krijgen voor alle auto’s." Dat is nog eens een laffe, gemakszuchtige oplossing. Een straat waar mensen met een grote mond en/of invloed hebben wordt 'gered', maar de ellende verplaatst zich naar andere plekken. Zo ken ik ook wegen die afgesloten werden om (terecht) bewoners te beschermen tegen jakkerend sluipverkeer, maar blijkbaar vraagt niemand zich af waar het betreffende verkeer zich heen verplaatst. Een lawaaierige auto moet in 2021 simpelweg geen typegoedkeuring krijgen. Een auto die met een 'speciaal uitlaatje' daar niet meer aan voldoet is heel simpel van de weg te halen. Er zitten goedbetaalde rechtsgeleerden in Den Haag die prima in staat zijn mazen in de wet te dichten. Problemen los je niet op door ze te verplaatsen.
In Frankrijk gaan ze nu flitspalen maken die geluid opnemen. Te hard? Op de bon ;). https://www.asphaltandrubber.com/news/noise-camera-paris/
@ Dehnus: [In Frankrijk gaan ze nu flitspalen maken die geluid opnemen.] Volgens mij zijn dat luisterpalen. Want waarom zouden ze ook nog moeten flitsen? Of worden het hybride palen? :)
@ OlavM Dus volgens jou hebben we dan geen flitspalen in NL maar "snelheidspalen" die flitsen om het kenteken te noteren. Zo ook luisterpalen die flitsen om het kenteken te noteren?
Door steeds meer straten af te sluiten voor autoverkeer wordt autoverkeer minder aantrekkelijk, en zal dus verminderen. Daarnaast worden die auto's dan vaker geparkeerd op grote parkeerterreinen of garages, dus ook zo minder overlast. Straten afsluiten voor autoverkeer moet juist massaal ingevoerd worden in elke straat waar mensen wonen.
Er zouden juist veel meer wegen/straten voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer moeten worden afgesloten. Dan zijn er ook nog wat die van hun verharding zouden kunnen worden ontdaan. Te denken valt oa. aan de Hoge Veluwe.
DanielleDefoe Heb gelezen dat ze daar veel last hebben van motorrijders die in steeds groter getale en steeds harder over de dijken scheuren.
Minoes&tuin 10 augustus 2021 at 08:48 Dat is meer in de Betuwe. Maar ten oosten van Arnhem zijn wat bochtige weggetjes de Veluwe op ook populair. Recreatief rondbroemen zou toch echt een keer moeten ophouden.
LUCASSEN: dus afgeven op dure autos,geen jaloezie? Ik lees net een voorstel van u 40 % vermogensbelasting ,ook geen jaloezie? Mijn opa had een mooi gezegde op u van toepassing.Je wordt eerder door de strondkar overreden dan door de gouden koets ,maar de gouden koets vind u waarschijnlijk ook niks.
Vanaf 1974 zijn er al lawaairegels voor auto's welke in 2016 zijn aangescherpt en in 2026 worden deze nog strenger. De klepjes zijn dan verboden en de plofjes mogen ook niet meer. Al met al is het de laatste 45 jaar een stuk rustiger geworden. Verder valt het mij op als ik de onderstaande opmerkingen bekijk dat sexisme hier welig tiert met de opmerkingen over kleine pikkies en dat voornamelijk door ongetwijfeld impotente enge mannetjes (zo, mag ik ook ff sexistisch zijn). Zelf rijd ik graag motor. Een lekkere rustige cruizer met een V-Twin moter voor dat lekkere geluid. Ver onder de toegestane DB's. Ook dijkweggetjes zijn heerlijk te rijden. kilometertje of 60 als dat mag en anders 30. Een cruizer is dan ook geen motor om 100 km mee te rijden of harder. Opeens loopt er een kudde wandelaars voor je. 10 of meer man over de hele breedte heen van het dijkweggetje. Je verwacht dat ze je horen ondanks dat het geluid van je moter niet zo hard is en je met lage toeren rijd en dat is dan ook wel zo, maar ze negeren je. Want ze zijn wandelaars en jij ben een aso motorrijder. Dus van geen kwaad bewust toeter je heel even kort om aan te geven dat je er graag langs wil. Met hoop gescheld en gefoeter gaan ze aan de kant en als het even kan geven ze je een duw na, want je bent zo een asociale motorrijder. Ik heb het idee dat dit dezelfde impotente enge mannetjes zijn die hier zo lopen te klagen. (Oops weer sexistisch....)
Nou Freddy, ik rij al heel wat jaren motor maar wat jij beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt, rij je niet over een wandelpad ( voetpad) ? De dijkwegen die ik berijd zijn niet voor de voetgangers bedoeld , die moeten dan in de berm lopen of op het pad onder langs de dijk.
[ Al met al is het de laatste 45 jaar een stuk rustiger geworden. ] In 1987 reden er 128.000 motoren rond in NL, nu meer dan 725.000. En wat auto's betreft, dat toenemend aanpassen van de uitlaat en de knallen in de uitlaten is echt iets van de laatste 10 jaar, niet van 45 jaar geleden.
Tja, die wandelende kennelijk "impotente enge mannetjes" vormen een "kudde", dus zijn het een groep lastige dieren die je voorrang moeten geven.....
Goed dat dit even onder de aandacht word gebracht. Fabrikanten zijn gewoon in overtreding als ze een auto op de markt zetten die onnodig veel lawaai maakt. Is wettelijk verboden in dit land dus iedere diender kan daar vrij simpel op handhaven. Lawaaioverlast. Ik woon sinds afgelopen winter op zo´n hotspot waar dit soort losers hun uiteenlopende tekortkomingen compenseren. (ik denk ik koop me een leuke bungalow) Ik ben eens op onderzoek gegaan wat voor figuren dat dat veelal zijn. Jonge gastjes met verder weinig beters te doen, de uitgesproken lowlife/loser, junkies, de dikke vijftiger en zestiger die in de gaten heeft dat ie de boot volledig heeft gemist. Dat soort figuren. Wat je er aan kunt doen is vrij simpel. Melding van maken bij de politie. Ieder voorval met tijd en plaats noteren. Zo ontstaat een duidelijk beeld wanneer dit soort figuren weer ontsnapt zijn en ze weer helemaal van God los hun frustratie kunnen botvieren en hun enorme (meestal seksuele) tekortkomingen kunnen compenseren. Ik bedoel een erectie zit er bij zo eentje helemaal niet meer in natuurlijk maar een gashandel lekker lostrekken kan dat misschien een klein beetje compenseren :)
Fabrikanten krijgen een typegoedkeuring van de RIJKS dienst van het wegverkeer om met dit geluid op de Nederlandse wegen te rijden ,Als het nu zo moeilijk om informatie te vergaren reageer dan niet .
Kun je toch zien dat 1968 een heel slecht jaar was want ze kunnen uit dat jaar slecht lezen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antwoord/hoeveel-geluid-mag-mijn-motorvoertuig-of-bromfiets-maken Als je het te moeilijk vind wetgeving in dit land boven water te halen houdt je dan gewoon stil joh.
[ Fabrikanten krijgen een typegoedkeuring van de... ] "Onnodig geluid/lawaai veroorzaken: € 390.- "
Tsja, ik heb geen mening in deze: deze autobezitters hebben een vermogen aan bpm en btw afgetikt of hun bolides. Van dat geld huurt de overheid weer dik betaalde D66 consultants in en is het cirkeltje weer rond. Elke medaille heeft twee kanten.
Toon Een medaille heeft twee kanten. Maar helaas voor u is dit geen medaille. Deze kwestie heeft -tig kanten. En we kunnen oneindig allerlei kanten bedenken en dus ook kanten die ons geweten geruststellen. En dat u geen mening in deze heeft, dat is een gotspe.
Het geluid van een rijdend verlengstuk van het mannelijke geslachtsorgaan wordt doorgaans niet gedomineerd door het geluid van de motor maar door het geluid van de uitlaat. Die moet feitelijk vaak al in nieuwstaat als kapot worden aangeduid (want dát is het woord voor een uitlaat met een te geringe geluiddempende werking, gewoon kapot). De zin ervan ontgaat ieder zinnig mens. En zeker de liefhebber van klassiek. Een motor moet zo rustig mogelijk lopen, het geluid moet functioneel zijn, dwz direct gerelateerd en inherent aan de werking van het aggregaat. Daaraan herken je de goede monteur en restaurateur. Bijgeluiden van de uitlaat zijn een teken dat deze aan vervanging toe is. Punt! Er gaat immers niets boven het licht blazende geruis, afgewisseld met een ingehouden pulserend gegrom bij hogere belasting, van een 6 in lijn. Niet de oplossing van het klimaatprobleem maar wel een lust voor het oor.
Jup, motoren gooien er zelfs pijpen op waardoor het nog harder klinkt. Onder het excuus:"Loud Pipes save lives". Totale bullshit, want moderne auto's zijn zo geïsoleerd dat die frequentie er uit gefilterd word. Het is stront irritant als je met zo'n figuur in een buurt woont, hij gaat lekker naar nachtdienst met dat ding en jij zit met je kop tegen het dak aan met een doodschrik in je bed. Ben zelf ingenieur, en mag graag luisteren naar een motor die goed loopt. (Van klein tot groot, van elektrisch tot stoom). Het zit hem niet in hoe hard of hoeveel lawaai, maar in het mechanische perfectie. En dat is antithesis van deze types. En snorrend motortje is poëzie, een motor die de ene naar de andere blowback heeft omdat hij geen tegendruk meer krijgt van de muffler? Word mishandeld! Een grote motor kan ook fluisterstil en mooi lopen, maar dat willen deze types gewoon niet :(.
Denk je dat die logica zal leiden tot de bekering van mannen die graag het hoogste woord voeren? Het is gewoon het imponeergedrag van gorilla's, dat er nog altijd niet uitgegroeid is. Maar net als in het geval van vaccinweigeraars is het aantal doden in die groep onevenredig hoog, dus er bestaat nog hoop.
Helaas heeft de wetgever geen simpele limiet gesteld aan de decibellen die een motor mag maken. Daar is een tabel voor met cilinderinhoud en toerentallen. Dus met meer cilinders en hogere toerentallen mag je gewoon meer lawaai maken. En als jou motor stiller is dan rekenkundig is toegestaan, mag je dus wettelijk meer geluid gaan produceren door de standaard onderdelen te vervangen door lawaaionderdelen.
« Het verschijnsel van mannen die veel herrie willen maken met auto’s en motoren rukt over de hele wereld op, »…Ik ben de hele wereld niet, maar volgens mij wordt het al jarenlang minder. Komt uiteraard nog voor bij pubers maar bij 20 stopt het meestal soms wat later.
« daar zal de Audi RS3 niet voor bedoeld zijn.« …waarom zoveel ongemak nemen en onnodig geld uitgeven om op te vallen, Danielle. De RS3 zie je hier niet. Wel veel Ferrari’s en Lambourghini’s die maken het meeste lawaai als ze schrapen op een verkeersdrempel.
Waarschijnlijk scheurt er bij de Plaggenhut af en toe een porsche voorbij. Gewoonlijk ben ik daar niet zo mee bezig. Het wordt weer een slecht appeljaar ...
« Gewoonlijk ben ik daar niet zo mee bezig. Het wordt weer een slecht appeljaar …« …komt hier ook voor, een bepaald type Porsche heeft een pruttelmotor, maar ook daar is de herrie afhankelijk van de chauffeur. Ook mij hindert het niet langer dan dat het duurt. Jammer van de appels, hier gaan ze tot nu toe goed. In tegenstelling tot de abrikozen hebben ze nachtvorst en ijzel gemist en daarna weinig extreem droog en heet weer. Verder in de week gaan we wel naar de 40C , maar daar weet iedereen mee om te gaan dus hopelijk ook de appels mer wat extra gietwater
Altijd gedacht dat auto's een maximaal aantal dB,s mochten produceren maar kennelijk is dat wensdenken van mij. In dat geval misschien toch een ideetje voor de politiek ?
Er word hier toch een grote vergissing gemaakt ,nl 2 soorten auto’s met veel decibels.Soort 1 zijn ferraries ,Porsches,lambo’s,Corvettes etc etc ,ja ze maken een mooi geluid ,behalve voor hen die ze niet kunnen betalen en azijnzeikers voor hen is het pokkeherrie.De 1 ste soort maak je helemaal niks met decibel meters omdat ze met dat aantal decibels goedgekeurd zijn voor de Nederlandse weg.De 2 e soort en dat zijn momenteel de meeste zijn de huis tuin en keukenwagens uitgerust met een andere dan de standaard uitlaat ,dat zijn de mensen die de auto niet kunnen betalen maar wel het geluid ,die kunnen staande gehouden worden en door middel van een decibelmeting bekeurd worden.En wat “compensatie betreft “ Tesla ,grote zware bak met een echt abnormale acceleratie hoort dan ook bij bovenstaande “jongens”
Altijd weer jaloezie als drogreden. Het zijn gewoon mannetjes met kleine pikkies.
SOrry hoor maar niet elke Ferrari loopt mooi. Zeker niet moderne. Die zijn namelijk gemaakt om te racen en niet op een Nederlandsche 30km/u stadsstraatje. Je merkt gelijk dat de motor er moeite mee heeft en te warm aan het worden is. Ga daar lekker mee op een circuit rijden. Motortje blij, rijder blij, buurt blij. IEDEREEN BLIJ! EN als je een moderne Ferrari kan betalen, dan kan je ook wel een circuit rondje betalen. (Dan heb ik het wel over sport autos en iet Ferrari en Porsche haar "SUV" lijn. Die zijn gewoon een belediging voor iedereen LOL ;) (Grapje niet boos worden ).
Men kan met allerlei verklaringen en/of (vermeende) oorzaken komen waaronder er best wel enkele zullen zijn die schijnbaar stevig hout snijden, maar de hoofdoorzaak lijkt mij - en dat geldt voor al zulke (hyper)egocentrisch en egoïstisch geuite verwording – een samenlevingen destabiliserende en zelfs verwoestende relativering van fundamentele waarden en waarheden die nog niet zo lang geleden een hoogstnoodzakelijk minimum aan rust - en vooral, GEMOEDSRUST - min of meer garandeerden en belangrijker nog, met algemene instemming konden afdwingen. Ik ben nu 74 en kan me goed herinneren dat al vele tientallen jaren geleden (sanctionerende) wetgeving bestond waarin heel precies - in getallen en DB’s - was omschreven hoeveel geluid de diverse categorieën motorvoertuigen mochten produceren: ik kan me dan ook niet voorstellen dat zulke wetgeving wezenlijk is veranderd of zelfs, verdwenen. Maar, zoals gezegd, almaar verdere relativering of zelfs ontkenning van fundamentele waarden en waarheden, maakt niet alleen gehele samenlevingen, maar ook handhavend bevoegd gezag onzeker(der) en daardoor ook besluitelozer. Misschien moet in het licht van bovenstaande een bekend spreekwoord dan ook maar ook - en dan terecht! - als volgt worden aangepast: "De brutalen hebben nu de hele wereld, waar zij ooit de halve hadden"... De - niet alleen immateriële!- prijs van en voor dit alles wordt zo langzamerhand onbetaalbaar…
De ruisende banden van de Tesla’s zijn wat ? Nou vind ik die zingende turbo’s ook niks maar een lange slag van een Harley of het typisch pruttelend geluid van een Triumph Bonneville gaan er bij mij wel in.
Ieder zijn voorkeur natuurlijk. Ik zie sommige voertuigen ook wel ruimschoots binnen de categorie materieel cultureel significant vallen en het zou aardig zijn als deze niet allemaal in musea zouden wegkwijnen, maar ook als levend erfgoed op de weg konden blijven. De grap is dat een snelle adoptie van EV's zoals Tesla's waarschijnlijk de enige manier is om het hebben en rijden in oldtimers in de toekomst mogelijk te houden. Wanneer de enige manier blijkt de verbrandingsmotor via wetgeving van de weg te krijgen, dan zal dat voor de klassiekers uiteindelijk ook consequenties met zich meebrengen.
Moderne technologie biedt je gelukkig alle mogelijkheden om vol van nostalgie met je hoofdtelefoon op van die geluiden te genieten Thuiszitter maar dan zonder dat je de omgeving dwingt om mee te 'genieten'.
Winterdepressie - iedereen elektrisch rijden is voorlopig onmogelijk gelukkig. Brenda - ik hoop mij nog lang voort te bewegen op mijn tweewieler
Een Tesla die sneller rijdt dan dertig maakt nagenoeg evenveel geluid dan een benzineauto waar 'nieuwe rijstijl' mee gereden wordt - dat wil zeggen opschakelen bij maximaal 2500 toeren.
Het type man wat in die brullende auto's rijdt is grotendeels van een bepaald type, trainingspak, duur horloge en opvallend jong voor het inkomen wat je bij de catalogusprijs van de desbetreffende auto zou mogen verwachten. Doorgaans zijn deze brulauto's geleased bij obscure verhuurbedrijven, handig want zo staat de auto niet op je naam en als die in beslag genomen wordt krijgt de verhuurder die de volgende dag gewoon weer terug. Deze verhuurbedrijven verkopen die auto's na de lease contant door naar het buitenland en fungeren zo ook nog als als geld wasserette. De oplossing is patserbakcontrole, check het toetsingsinkomen van de bestuurder met de kostprijs van de auto en je kan 90 procent meteen in beslag nemen. Een tijdje gedaan in Rotterdam met een opvallend hoog scoringspercentage, ook qua wapenvondsten en grote sommen contant geld in de achterbak. Hiermee voorkom je meteen dat anderen ook zo'n auto onder hun kont gaan ambiëren en het carrière pad van de bestuurder opgaan. Helaas word dit effectieve middel vaak in de politiek geblokkeerd vanwege de "schijn van etnisch profileren" anders zou het gebrul zo over zijn.
"De oplossing is patserbakcontrole, check het toetsingsinkomen van de bestuurder met de kostprijs van de auto en je kan 90 procent meteen in beslag nemen" Probleem is dat zelfs iemand met een bijstandsuitkering een leuke auto kan huren. Er moet misschien even voor gespaard worden maar mogelijk is het zeker. Waarom zou iemand met een laag inkomen geen dag in een leuke auto mogen rijden?
Het veroorzaken van dit soort geluidsoverlast kan zonder enige vorm van profileren worden aangepakt. Met decibelmeters gekoppeld aan flitspalen. Van mij mogen er eergisteren al komen.
Van corona tot milieu en kattenpoep tot opstandige kinderen, we moeten vooral heel erg verantwoordelijk zijn voor de ander zijn geluk. 'Ik ben ongelukkig en jíj moet mij gelukkig maken' is het credo. Nog even en we mogen niet meer met de auto rijden, wandelen, ademen en leven. Want oh oh oh, een ander heeft daar last van.
Typisch dat je steeds de schuld bij de slachtoffers legt. Want de slachtoffers zijn de mensen die niet meer kunnen wandelen op de dijk waarop ze worden platgereden door hordes motoren die de stilte van de wandelaar stelen en de lucht die ze inademen vervuilen met hun katalysatorloze motoren.
"Nog even en we mogen niet meer met de auto rijden, wandelen, ademen en leven. Want oh oh oh, een ander heeft daar last van" Nou, fijn dan toch dat je in ieder geval nog alle vrijheid hebt om hier te mopperen op alle onrecht wat je aangedaan wordt.
Je bent niet verantwoordelijk voor het geluk van een ander. Dit is echter geen excuus om vermijdbare overlast te veroorzaken, en al helemaal niet met de kennelijke intentie om anderen te beroven van hun pleziertjes.
Het gaat om auto's die expres gemaakt zijn om teringherrie te maken voor het plezier van de bestuurder.
Daarom stemmen ook relatief veel mensen VVD; ik niet gelukkig, dan jij ook niet.
De politiek is al tientallen jaren veel te laks als het gaat om geluidsoverlast van jankende motoren en sinds kort ook brullende auto's met knallende uitlaten. Herrie van Schiphol of vuurwerk idem dito, zolang er geen gewonden vallen wordt er niet naar omgekeken. En dus doet de politie hetzelfde, geen controle, geen surveillance, geen metingen. Of zou de helft van de agenten zelf thuis zo'n brulding hebben staan? Motorbezitters die met hun uitlaat geknoeid hebben gaan daarmee beslist niet in Duitsland rijden want de politie kent daar geen genade. Het kan dus wél. Als Francisco van Jole het zegt, gaat de politiek dan eens wél luisteren? Please?
Komt nu nog het gepiep van een auto hij die aan het laden is. Je kunt niet eens meer in je tuin zitten zonder muziek op een zeker volume als je buurman zijn auto wil opladen. Snachts nog veel storender die piep. Een auto hoor je enkele seconden. Die piep gaat uren lang door!!!
[.....baltsgedrag, compensatiedrang, machtswellust of de gewoonte van een bepaald type man om altijd zoveel mogelijk ruimte voor zich op te eisen.] Het lijkt me een combinatie van dit alles. Voor een deel voortkomend uit primitieve instincten die de vrije teugel worden gelaten, maar zeker ook bevorderd door het huidige sociaal-economische systeem en de neoliberale ideologische rechtvaardiging daarvan: het individuele ik is heilig, ieder moet hard werken ten eigen bate en is alleen verantwoordelijk voor zichzelf, anderen moeten het maar uitzoeken, enz. enz. De wereld gaat niet aam vlijt, maar aan egoïsme en asociaal gedrag ten onder. Dat is helemaal "van deze tijd". Ook het opnieuw aangelegde racecircuit in Zandvoort past helemaal in dit plaatje. Natuur en overlast aan medemensen zijn secundair en worden als lastige hindernissen beschouwd, Want het zal en mot gebeuren. Een Oranje-telg kan daarbij dan goed van pas komen.
Dit gedrag is toch gewoon terug te leiden naar compensatie gedrag? allemaal kleine pikkies? De beste manier om het tegen te gaan is als we met zijn allen (zodra zo'n herrieschopper langs komt) massaal: Eeny-weeny, teeny-weeny Shriveled little short dick man (20 fingers - short dick man) te zingen. Is het snel over.
Dus fiat panda rijders zijn geschapen als een paard ? Dat ga ik mijn vrouw toch mooi niet vertellen.
Tenminste als het resultaat is dat de wegen dan ook voor auto's afgesloten worden en dit door landelijk beleid wordt ondersteund.
Inderdaad gebeurt er pas wat als het in de steden te erg wordt. Maar rond de dorpen is het net zo erg. Daar razen motoren en auto's 's avonds rondjes op de plattelandswegen rond het dorp zodat iedereen weet dat Geurt weer een rondje rijdt. Daarna op het afgelegen P&R terrein nog wat knallen en donuts draaien.
Tussen Epen en Vaals loopt een slingerweg door de beboste heuvels. Sinds kort afgesloten voor motoren overdag in t weekend. Er worden veel krokodillentranen gelaten. Maar hier lijden de goede weer onder de kwade. Had liever gezien dat er meer wordt gecontroleerd en de motoren die bewust veels te veel lawaai maken rechtstreeks naar de schredder gaan. Het lawaai galmt daar door de vallei tussen de heuvels. Ik kan op mooie dagen de ramen aan de straatkant niet open doen in hartje Epen. https://www.facebook.com/100068895472846/posts/129810479325467/
In Nederland is het al een straf om een auto te rijden, louter kleine auto's hier omdat de overheid alles kapot belast.
Het is niet verplicht om de auto te pakken Mini, je mag hem ook laten staan als je het zo'n straf vindt. Beter voor het milieu en fietsen of wandelen is ook een zeer probaat middel in het verwerken van frustraties en ander mentaal ongemak.
@Brenda Je weet dat niet iedereen in een stad woont? Je weet dat er mensen zijn die in de provincie wonen en die gewoon niet anders kunnen dan met de auto naar hun werk gaan?
@Mini "Je weet dat niet iedereen in een stad woont?" Zeker, ik woon ook in de provincie.
inderdaad het openbaar vervoer is sinds de privatisering voor veel mensen geen optie meer mensen zijn in de auto gedwongen Ikzelf als verstokte fietser baal er zelfs wel eens van geen auto te hebben omdat sommige dingen wel heel lastig voor je gemaakt worden als je van het openbaar vervoer afhankelijk bent de oplossing ligt dus voor de hand openbaar vervoer moet weer goed zijn en voor iedereen bereikbaar en betaalbaar (weet je wel hoeveel een buskaartje voor de stadsbus tegenwoordig kost?! - met een gezin kun je beter de taxi pakken ) en bereikbaar . van mij mogen dan ook alle auto's weg - een enorme besparing en het milieu is er ook bij gebaat om maar niet te spreken over de direkte leefomgeving (kinderen kunnen amper veilig spelen)_
Tja, waarom nog auto's toelaten met een hogere constructiesnelheid dan een paar kilometer boven de maximumsnelheid.
"Gewoon omdat het kan" Als dat jouw idee is over hoe de politiek keuzes zou moeten maken wel ja.
Waarom zou je die betutteling willen? Over de grens mag bvb nog wel normaal doorrijden. Een rondje over de nurburgring word helemaal saai met jou voorstel.
Wat een goed idee Kaas, helemaal top om de beperking van de constructiesnelheid niet alleen in Nederland maar in de hele EU in te voeren. En er valt vast iets te regelen voor electrische voertuigen die niet op de openbare weg worden toegelaten maar die onder voorwaarden wel op een circuit mogen worden gebruikt.
Snelheid is niet t enige wat telt. Dat een porsche 911 (vrij lichte, standaard tweezitter sportauto) 250 km/u kan daar kan ik best mee leven. Wat mij verbijsterd zijn die gigantische SUV's met een 5 liter motor omdat er mensen zijn die ook met zo'n tank 250 km/u denken te moeten kunnen rijden.
Maakt dat uit voor de hoeveelheid geluid? Het antwoord is nee. Overigens merk ik hier ook weer de algemene menselijke neiging om dingen waar men toch al niets mee heeft te willen afschaffen. Ik neem aan dat u niet geniet van snelheid, de mechaniek van een auto of motor, of van een race? Ik wel en zie het als een inperking van mijn vrijheid wanneer de overheid dergelijke maatregelen zou nemen. Zo heb ik bijvoorbeeld weer niets met voetbal. Toch wordt er een hoop ( politie) capaciteit gebruikt en worden en soms dubieuze vastgoed deals met publiek geld of risico gefinancierd. Geen muziekliefhebber? Concerten maximaal 85 DB anders heb ik er last van en bovendien slecht voor je oren. Hekel aan buitenlanders? Grenzen dicht. Kortom iedereen roept wat hem of haar goed zou uitkomen zonder te bedenken dat anderen andere prioriteiten stellen.
Martin108 Een suv die een beetje door kan rijden is voor veel mensen juist ideaal. Je hebt ruimte een hoge zit en ook het plezier om eens een sprintje te doen. Dat je nooit vermogen te kort komt is natuurlijk ook fijn. Oke het gedrag in de bochten is nooit supper maar daar heb je een andere auto voor.
Geniet er nog maar even van. De politiek is druk bezig elke auto die maar een beetje leuk is te verbieden. Je ziet nu al veel te vaak een kleine 2 liter in een auto die ooit bedoeld was om leuk te zijn. Ik hoop dat er na mijn huidige auto nog een generatie station met v8 te koop is. Het kleinere broertje is al gesneuveld.
Je wordt steeds meer verantwoordelijk gemaakt voor de ander zijn leven in de samenleving. Soort China waar we heen gaan, je moet met daden de ander gelukkig maken anders krijg je op je donder.
[ je moet met daden de ander gelukkig maken ] Je begrijpt het verkeerd, je moet slechts stoppen met die daden die de ander ongelukkig maken.
Sjaantje, Een beetje de woke cultuur. Ik ben gekwetst dus jij moet het oplossen. Dat je daarmee ook weer iemand anders kan kwetsen doet er niet toe. Puur egoïsme.
'Ik hoop dat er na mijn huidige auto nog een generatie station met v8 te koop is.' Kaas kan maar geen afscheid nemen. Had je al een bedacht dat je sentiment puur tussen de oren zit. De gemiddelde Tesla rijdt zo'n V8 er met twee vingers in de neus uit. En stel dat je alleen elektrisch gewend zou zijn, zou je dan ooit overstappen op zo'n trage vervuilende bak?