Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Britse reclame-watchdog komt in actie tegen seksistische advertenties

  •  
18-07-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
417 keer bekeken
  •  
1102360684_282e0bb4b4_z

© cc foto: nick farnhill

De Britse reclame-watchdog, Advertising Standards Authority, gaat stappen ondernemen tegen seksistische en spottende advertenties. Advertenties waarin mensen bespot worden die zich niet conformeren aan traditionele rolverdelingen tussen mannen en vrouwen of deze traditionele rollen juist versterken hebben “kosten voor het individu, de economie en de maatschappij”, aldus de Advertising Standards Authority.
Eerder al kwam de ASA in actie tegen advertenties met ongepaste seksualisering en advertenties die suggereren dat het wenselijk is voor jonge vrouwen om ongezond dun te zijn. Daarbij komen nu dus advertenties die seksistisch zijn, of advertenties die doen aan gender stereotypering.
De reclame-watchdog herziet de richtlijnen nadat een advertentie uit 2015 voor veel ophef zorgde. In de reclame voor een afslankmiddel was een bikini-model te zien met daarnaast in grote gele letters de vraag: “Are you beach body ready?”
Vanaf volgend jaar zullen nieuwe regels van kracht worden. Reclames zoals hieronder zien we daarom niet snel meer terug.
Bron: BBC

Meer over:

reclame, kijk nou
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor