De Britse reclame-watchdog, Advertising Standards Authority, gaat stappen ondernemen tegen seksistische en spottende advertenties. Advertenties waarin mensen bespot worden die zich niet conformeren aan traditionele rolverdelingen tussen mannen en vrouwen of deze traditionele rollen juist versterken hebben “kosten voor het individu, de economie en de maatschappij”, aldus de Advertising Standards Authority.
Eerder al kwam de ASA in actie tegen advertenties met ongepaste seksualisering en advertenties die suggereren dat het wenselijk is voor jonge vrouwen om ongezond dun te zijn. Daarbij komen nu dus advertenties die seksistisch zijn, of advertenties die doen aan gender stereotypering.
De reclame-watchdog herziet de richtlijnen nadat een advertentie uit 2015 voor veel ophef zorgde. In de reclame voor een afslankmiddel was een bikini-model te zien met daarnaast in grote gele letters de vraag: “Are you beach body ready?”
Vanaf volgend jaar zullen nieuwe regels van kracht worden. Reclames zoals hieronder zien we daarom niet snel meer terug.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.