Joop

Britse oud-minister: 'Ik werd ontslagen als gevolg van islamofobie'

  •    •  
23-01-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
58 keer bekeken
  •  
48711258406_715b9f1859_o

© cc-foto: IMO https://flic.kr/p/2hdrW3S

Nusrat Ghani, die van 2018 tot 2020 minister vam Transport was in de regering van Boris Johnson, verklaart dat ze aan de kant is gezet omdat ze moslima is. Haar zogeheten  muslimness  was een probleem, zo werd haar te verstaan gegeven. Ghani, die in het Lagerhuis zit voor voor de Conservatieven, doet de onthulling in een interview met de Sunday Times.
"“Het voelde als een stomp in de maag”, zegt Ghani, die destijds de eerste islamitische vrouw op een ministerspost was in een Britse regering. “Ik voelde me vernederd en machteloos. Mij werd verteld bij een bijeenkomst in Downing Street dat mijn ‘moslimheid’ een probleem was genoemd en dat mijn status als ‘vrouwelijke moslimminister’ collega’s ongemakkelijk maakte.” Ook zou men bezorgd zijn geweest dat Ghani niet loyaal was, omdat ze zich niet genoeg zou uitspreken tegen beschuldigingen van islamofobie aan het adres van de Conservatieven. Het parlementslid zegt dat haar duidelijk was dat haar partij vanwege haar geloof meer inspanning en loyaliteit van haar eiste dan van andere partijgenoten."
Vicepremier Raab zegt in een reactie dat de partij onderzoek zal doen als Ghani een officiële klacht indient. Mark Spencer, de zogeheten chief whip van de partij die tot taak heeft fractieleden in het gareel te houden (in Groot-Brittannië zijn ministers altijd ook lid van het parlement) zegt dat Ghani op hem doelt. Hij ontkent de beschuldiging en zegt dat hij al tijdens het conflict tegen haar gezegd heeft dat ze een klacht tegen hem moest indienen. Ghani verklaart dat daaraan toegevoegd werd dat haar carrière dan verwoest zou worden.
Uit een recent onderzoek bleek dat er tussen 2015 en 2020 1400 klachten zijn ingediend waarvan tweederde discriminatie van moslims betrof. De onderzoekers van de partij concludeerden niettemin dat er van islamofobie geen sprake was. Critici bestempelden het rapport als een witwas-operatie.
Geen video? Klik hier.
cc-foto: IMO
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (25)

JaapBo
JaapBo24 jan. 2022 - 21:34

Vrij bizar daar in GB: Labour had geen antisemitisme-probleem, maar om Corbyn weg te krijgen deed de MSM alsof dat wel het geval was, en de conservatieven hebben wel een islamofobie-probleem, maar de MSM negeren het

Desiree2
Desiree223 jan. 2022 - 16:53

De ministers Sajid Javid van volksgezondheid en Nadhim Zahawi van onderwijs zitten nog steeds in het kabinet van Boris Johnson en zijn ook moslim. Misschien nog wel meer die ik niet ken. Beetje raar verhaal dit.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen23 jan. 2022 - 21:50

'Ook zou men bezorgd zijn geweest dat Ghani niet loyaal was, omdat ze zich niet genoeg zou uitspreken tegen beschuldigingen van islamofobie aan het adres van de Conservatieven.' Wellicht waren de andere twee wel bereid om de beschuldigingen tegen te spreken?

Cam Millo
Cam Millo23 jan. 2022 - 16:49

@Hernandez 23 januari 2022 at 13:39 Islamofobie vind ik in dit geval een rare term aangezien een fobie een angst is die niet gegrond is ... Zij heeft het dan ook over muslimness {The quality or fact of being Muslim.}

5 Reacties
Hernandez
Hernandez23 jan. 2022 - 17:28

En dat is heel goed mogelijk, en zeer kwalijk. Maar nogmaals: een fobie is een ongegronde angst. Bijvoorbeeld een fobie voor spinnen of kevers, maar de angst voor de Islam is een gegronde angst.

rvb2
rvb224 jan. 2022 - 8:38

@Hernandez: Onzin, de angst voor de islam is ongegrond. Net als angst voor het christendom. Die 2 godsdiensten lijken ook op elkaar als twee druppels water.

Zandb
Zandb24 jan. 2022 - 8:40

Hernandez Wat u beweert is voor zo ver ik het zie onzin, omdat een 'gezonde' angst voor spinnen net zo verstandig (gegrond) als de 'gezonde' angst voor de islam ka n zijn en zo'n 'gezonde' angst heeft niets te maken met wat de fobie tot fobie maakt. Ik ben reuze benieuwd wat u daar tegen wilt en kunt inbrengen.

watcher3
watcher324 jan. 2022 - 11:43

De angst voor het fascisme van Geert Wilders en ook het fascisme van Thiery Baudet lijkt me heel wat realistischer. U helpt die lieden met u smakeloze opmerkingen.

Cam Millo
Cam Millo24 jan. 2022 - 12:01

@Hernandez 23 januari 2022 at 18:28 En dat is heel goed mogelijk, en zeer kwalijk. Neen, dat is niet heel goed mogelijk, dat is zo. En heeft niets te maken met een fobie.

Phil2
Phil223 jan. 2022 - 15:44

"dat Ghani niet loyaal was, omdat ze zich niet genoeg zou uitspreken tegen beschuldigingen van islamofobie aan het adres van de Conservatieven"... Need she say more?

Hernandez
Hernandez23 jan. 2022 - 12:39

Islamofobie vind ik in dit geval een rare term aangezien een fobie een angst is die niet gegrond is terwijl er wereldwijd (!) mensen/minderheden (en dat zijn ook moslim minderheden zoals Sufi's en Sjiieten) zijn die wel degelijk iets te vrezen hebben van 'de Islam'. De mensen die haar een ongemakkelijk gevoel gegeven hebben kunnen natuurlijk wel gewoon moslim haters zijn die haar haten/niet mogen omdat ze moslim is, volgens mij hebben ze bij Labour vergelijkbare praktijken gehad.

4 Reacties
Satya
Satya23 jan. 2022 - 16:59

"De mensen die haar een ongemakkelijk gevoel gegeven hebben kunnen natuurlijk wel gewoon moslim haters zijn die haar haten/niet mogen omdat ze moslim is" Islamofobie dus.

Hernandez
Hernandez23 jan. 2022 - 17:27

@Satya Nee, want de angst voor de Islam is een gegronde angst. We hebben immers ook geen Nazi-fobie of Katholieken-fobie, alhoewel men vooral in het verleden veel te vrezen had van de Katholieke kerk.

stokkickhuysen
stokkickhuysen23 jan. 2022 - 21:46

'Nee, want de angst voor de Islam is een gegronde angst.' Nog maar een keertje Islamofobie dus.

watcher3
watcher324 jan. 2022 - 10:04

Hernandez, stop svp met je nazi-retoriek over Moslims.

Ivan61
Ivan6123 jan. 2022 - 12:20

Mosterd na de maaltijd. Als weldenkende persoon heeft zij deze functie aangenomen en wist waar zij aan begon. Zij kon ook bedanken voor de eer. Dacht zij dat de Conservative Party een warme bad is voor andere religies of huidkleuren. Zoals Maxima zei : Beetje dom.

6 Reacties
Cam Millo
Cam Millo23 jan. 2022 - 16:51

Ook een beetje dom om te denken dat alle conservatieven moslims geen goed hart toedragen.

Ivan61
Ivan6123 jan. 2022 - 19:27

Cam Milo Ik begrijp dat mijn laatste zin verwarend overkomt. Deze dame heeft bewust keuze gemaakt en minister geworden. Achteraf klagen vind ik heel zwak. Zoals ik schreef: Mosterd na de maaltijd

Zandb
Zandb24 jan. 2022 - 8:48

Sarajlijla Wanneer u ergens wordt aangenomen, moet het zo zijn, dat u wordt aangenomen om uw kwaliteiten. En als blijkt dat dat niet zo is dan hebt u, hoe dan ook, het recht u te beklagen. Ook al zou u van tevoren hebben kunnen vermoeden, dat u niet om uw kwaliteiten bent aangenomen. Als ik zou vinden, dat u vanwege een vermoeden zou dienen te bedanken voor de 'eer', dan zou ik discrimineren en u als u daar op in zou gaan: Wat kunnen u en ik namelijk bewijzen? Dat is MIJN mening.

Ivan61
Ivan6124 jan. 2022 - 11:50

Zandb, De zaken zoals discrminatie zijn heel moeilijk te bewijzen. Dat weet ik uit ervaring. Bovendien is dat redelijk zware beschuldiging en voordat je dat uitspreekt moet je goed inschatten wat voor gevolgen heeft dat voor jou en tegenpartij. Het is en blijft moeilijijk onderwerp. En als deze dame zo een uitspraak doet dan vraag ik me af: Is dat echt zo en kan zij dat onderbouwen met bewijzen?

Zandb
Zandb24 jan. 2022 - 16:27

Sarajlijla Als je niet wordt aangenomen om je kwaliteiten maar om van welke komaf je bent, dan is dat discriminerend. Kun je dat bewijzen of niet. Hier is tegen iemand gezegd dat die met een bepaalde taakstelling aangenomen is en ontslagen omdat er van haar als moslima een bepaald gedrag verwacht werd, hetgeen niets te maken heeft met haar taakstelling. Want als er in die taakstelling staat dat zij als moslima hoe dan ook afstand moet nemen van beschuldigingen van islamofobie, dan is het heel erg duidelijk fout. Of ze zaken kan bewijzen, dat is inderdaad de vraag. Helemaal eens. Maar het valt haar niet te verwijten, als de conservatieve partij een vies spelletje speelde.

Ivan61
Ivan6124 jan. 2022 - 17:48

Zandb, Dat zegt zij, de partij zegt iets anders. Dan is de keuze : Kies je haar of partij te geloven? In dit geval heb ik mijn twijfels over beide.

RaymondenJoop
RaymondenJoop23 jan. 2022 - 11:56

Toch ook een manier om islamfobie te misbruiken om je eigen beeld van de samenleving bij iedereen door de strot te drukken. En dan heb ik het niet over deze mevrouw, want wat haar overkomen is, kunnen we uit dit stukje niet concluderen.

2 Reacties
Cam Millo
Cam Millo23 jan. 2022 - 16:53

Ook voor jou. Zij heeft het niet over islamfobie, maar over muslimness. Het feit alleen al om een moslim te zijn roept vijandigheid uit.

watcher3
watcher324 jan. 2022 - 14:08

Ben jij misschien islamofoob?