Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Brexit-stemmers hebben steeds meer spijt, willen weer vrij verkeer van personen met EU

  •  
12-12-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6255 keer bekeken
  •  
ANP-509930774

Een meerderheid van de Britten die in 2016 voor de Brexit gestemd hebben omdat ze tegen migratie waren, wil nu dat het vrij personenverkeer met de EU weer wordt ingevoerd. Dat schrijft The Guardian. Een van de redenen voor de ommezwaai is dat de kiezer geloofden dat het sluiten van de grenzen voor EU-burgers een einde zou maken aan migratie. In de praktijk blijkt het tegenovergestelde het geval. Er komen, mede vanwege het tekort aan arbeidskrachten, nu meer migranten naar het Verenigd Koninkrijk dan ooit en die zijn voornamelijk afkomstig van buiten de EU.

Een andere factor is dat de Brexit-kiezers het plots niet meer zo'n goed idee vinden om er alleen voor te staan nu Rusland een nieuwe oorlog is begonnen en in de VS Trump aan de macht is gekomen. Van de belofte dat het VK in z'n eentje internationaal een veel sterkere positie zou op kunnen bouwen, blijkt niets terecht te komen. Ook in andere landen waar enquêtes zijn gehouden, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Polen, luidt de uitslag dat EU-burgers graag weer nauwere banden willen met het VK.

68 procent van de Britten wil nu vrij verkeer van persoon in ruil voor toegang tot de EU-markt. Zelfs 44 procent van de stemmers op de populistische partij Reform UK, geleid door Nigel Farage die de Brexit-beweging aanvoerde, is het daar nu mee eens.

55 procent van de Britten wil ook anderszins nauwere banden met de EU. De liefde is niet helemaal wederzijds. Binnen de onderzochte EU-landen haalt een nauwere band met het VK nergens een meerderheid aan voorstanders. De Duitsers zijn er met 45 procent nog het meest voorstander van maar de Fransen, directe buren van de Britten, zijn met 34 procent aanzienlijk minder enthousiast. De onderhandelingspositie van het VK, die binnen de EU altijd sterk was, is daardoor ernstig verzwakt. Het land moet nu afwachten wat de EU-lidstaten willen gunnen.

Britten komen er steeds meer achter wat voor nadelen het verlaten van de EU heeft. Zo dreigt nu de veiligheid van drinkwater in gevaar te komen omdat het land geen toegang meer heeft tot filter- en reinigingsproducten. Binnen de EU worden die centraal getest in een aantal gespecialiseerde laboratoria die de Britten zelf niet hebben.

De Brexiteers willen nog steeds dat het VK zich meer afhankelijk gaat maken van de VS. Zo is Farage als zes keer op bezoek geweest bij de Amerikanen. De Britse burgers zien dat totaal niet zitten. Slechts 17 procent van de ondervraagden geeft daar de voorkeur aan. Wat weer eens duidelijk maakt dat populisten, in tegenstelling tot wat ze beweren, helemaal niet namens het volk spreken.

Het hebben van spijt helpt overigens niet. Vriend en vijand is het er over eens dat het besluit om uit de EU te stappen niet meer ongedaan gemaakt kan worden.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (21)

android1984
android1984
26 aug. 2024 - 6:03
Ik kan mij de jarenlange hoon nog herinneren over het "oude nokiamobieltje" van Rutte. Zelfs nadat het bleek dat de blackberry telefoon van merkel door de NSA werdt afgeluistert. Rutte was stom en ouderwets. Nu is het ineens nieuws als er vraagtekens bij digitale veiligheid worden gezet? We lopen weer hopeloos achteraan. Zelfs in frankrijk hebben ze al sinds 2007 een overheidsverbod voor ambtenaren en hun smart-devices https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/franse-overheid-doet-blackberry-in-de-ban~b7a27854/
onyxcumulus
onyxcumulus
25 aug. 2024 - 11:51
####Terecht is op de sociale media door menigeen opgemerkt, dat de ministerraad met al die Kremlinfans van de PVV sowieso voor de Russen een open boek is.#### Ook zonder de Kremlinboys and girls is de ministerraad ook een open boek voor Rusland. Zo achterlijk zijn ze namelijk ook niet. Maar een rechtsstreeks lijntje is altijd welkom zullen ze in Rusland wel vinden.
Gerygrr
Gerygrr
25 aug. 2024 - 10:50
Hoe het ook zij, er wordt wel een signaal gegeven. Beter dan al het bagatelliseren van de gevaren, die ons bedreigen
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
25 aug. 2024 - 10:16
Toen Agema die tweet instuurde over de burgemeester van Amsterdam en Schoof zei dat doen we niet meer had dat niks met "angstzaaierij" van een "spion" te maken. Heeft de schrijver nooit een vergadering bijgewoont of is ie een erg slechte historicus?
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
25 aug. 2024 - 9:00
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/verbied-smartphones-in-de-tweede-kamer Toen vond men dat hier nog wel een goed idee.
1 Reactie
Zandb
Zandb25 aug. 2024 - 12:28
Nick Slimpie! Dat ging/gaat om een heel andere kwestie.
Willem D2
Willem D2
25 aug. 2024 - 7:59
Schoof heeft groot gelijk, hopelijk helpt het ook bij de bewustwording bij ministers en samenleving hoe we omgaan met gevoelige informatie. Van bevriende informatie beveiligingsdeskundigen hoor ik dat de meesten, zoals Han blijkbaar ook, nog veel te naïef zijn en dat er veel meer gebeurt dan we doorhebben. anekdotisch voorbeeld ik heb thuis af en toe een server aan het internet gekoppeld. Per dag wordt er dan 1000en keren even aangeklopt of de deur open staat.
4 Reacties
Morbidangel
Morbidangel25 aug. 2024 - 9:07
“ Van bevriende informatie beveiligingsdeskundigen hoor ik…” Haha
MG1968-2
MG1968-225 aug. 2024 - 9:24
Als deze maatregel uit beveiligingsoogpunt genomen was, was die stil gehouden en een paralleltraject gestart van onderzoek om te kijken wie die mensen zijn die aankloppen of binnen komen als de deur open staat. Het beveiligingsdoel is daarmee niet de hoofdreden waarom dit op deze manier gecommuniceerd wordt of uberhaupt besloten is. Waarmee ik niet zeg dat het niet een nevenreden is. En waarbij ik niet zeg dat je hier niet naief mee moet omgaan. Maar het inzetten voor andere doelstellingen is wel iets waar jij met beide benen intrapt.
Jan Wijn
Jan Wijn25 aug. 2024 - 10:51
Uw bevriende informatie beveiligingsdeskundigen geeft u deze 'belangrijke' informatie? Maar te hopen dat de ministers niet door u vriend beschermt worden.
tinus1969
tinus196925 aug. 2024 - 15:12
Lach maar. Dit soort informatie komt niet alleen van ’vriendjes’, maar bv ook van journalist Huib Modderkolk. Zie de links in andere reacties.
Break on through
Break on through
25 aug. 2024 - 7:23
Den internetindustrie heeft er eind vorige eeuw - begin deze eeuw ALLES aan gedaan om “iedereen met iedereen connected” te krijgen. Want dat was toch echt veel beter voor iedereen. En in het bijzonder voor den internetindustrie. Via routers, hub’s, glasvezel. Noem maar op. Alleen daardoor al helpen geen 100.000 kluisjes. Richtmicrofoons doen het in het internettijdperk niet meer? Bereid je voor op een week ofzo zelfvoorzienend zijn door ingeblikt voedsel, lampen en een radio beide op batterijen in huis te hebben.
5 Reacties
LaBou
LaBou 25 aug. 2024 - 9:41
Er is één reden waarom internet zo groot geworden is en dat is dezelfde reden waarom vhs in het videotape tijdperk de overhand kreeg. En dat is een specifiek menselijke activiteit.
onyxcumulus
onyxcumulus25 aug. 2024 - 11:55
@LaBou 25 aug. 2024 - 11:41 ##Er is één reden waarom internet zo groot geworden is en dat is dezelfde reden waarom vhs in het videotape tijdperk de overhand kreeg. #### En die reden is?
Break on through
Break on through25 aug. 2024 - 13:01
Snap je punt hoor maar ik bedoel iets anders. Er is actief marketing gevierd om alles en iedereen aan elkaar te knopen via het internet. Op particulier niveau je huis en alles wat daar in staat aan electronica en witgoed. En op nutsniveau de energie en watervoorziening etc. En alles wat daar tussen zit. Zodoende zijn we als maatschappij enorm kwetsbaar geworden, door toedoen van den internetindustrie dus 😀
LaBou
LaBou 25 aug. 2024 - 16:40
Onycumulus , wil jij beweren dat jij de enige in Nederland bent die daar nog nooit van gehoord heeft? Break, eerst moest het internet groot worden, daarna zijn al die "smart" apparaten gekomen die ook op dat net moesten. Persoonlijk hou ik het voor het merendeel wel op "domme" apparaten 😁
onyxcumulus
onyxcumulus26 aug. 2024 - 10:46
@LaBou 25 aug. 2024 - 18:40 ###Onycumulus , wil jij beweren dat jij de enige in Nederland bent die daar nog nooit van gehoord heeft?### Ik hoor niet tot de groep samenzweringstheorien wappies.
tinus1969
tinus1969
25 aug. 2024 - 7:06
Boektips voor Han van der Horst: https://uitgeverijpodium.nl/producten/het-oorlog-maar-niemand-die-het-ziet-9789057599811 https://uitgeverijpodium.nl/producten/dit-wil-je-%C3%A9cht-niet-weten-9789463812160 Je lunt je afvragen of wat Schoof doet zinvol/voldoende is, maar het is niet voor de Buhne. Ik verwacht zelf dat (in Haags jargon) ‘de trap van bovenaf wordt schoongeveegd’, maar dat zulke maatregelen binnenkort veel breder ingevoerd haan worden.
Frits Jansen
Frits Jansen
25 aug. 2024 - 5:01
Er zit iets achter van: ze moeten hun hoofd bij de Ministerraad houden, en niet spelen met hun mobieltje. Ik ben zelf (gelukkig) geen politicus maar kreeg ook wel eens verwijtende blikken toen ik mijn telefoon gebruikte tijdens een congres. Niet om te bellen natuurlijk, maar om iets op te zoeken. Wat nuttige achtergrondinformatie was voor het onderwerp wat op dat moment aan de orde was. Want je hebt wel een complete encyclopedie plus een woordenboek in alle talen van de regenboog bij de hand. Doorgeschoten veiligheidsdenken maakt ook dat ik niet meer kan mailen met mijn huisarts, maar dat via een speciale app moet doen. Ik geloof dat die een cadeautje is van de geneesmiddelenindustrie, en het zou me niet verbazen dat die meelees. In lk geval kon ik geen organisatie achter "MedGemak" vinden. En dan vraag ik me ook af wat politici bespreken wat zo verschrikkelijk geheim is. We hebben toch een open democratie? Of vrezen ze dat er politieke problemen ontstaan als ontijdig politiek gevoelige informatie naar buiten komen ("functie elders")? Ik vermoed dat spionnen alles wat ze willen weten met "social engineering" te weten kunnen komen. En dan is er nog een belangrijke categorie geheimen die juist naar buiten MOETEN komen alleen niet naar buiten gebracht mogen worden. Die moeten dus professioneel gelekt worden. Overmatige beveiliging blokkeert dit informatiekanaal.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
25 aug. 2024 - 4:02
Gevaren? Het was om het roddellen te modereren en leden bij de leest te houden en reputatie. Team management. Niet individuele Security.
Huntelaar
Huntelaar
25 aug. 2024 - 3:30
Sowieso onzin als je bedenkt welke maatregelen nodig zijn voor zo een veilige ruimte. En wat doe je met alle info die daar wordt besproken? Moet het dan binnen die ruimte blijven, of is er een soort overdrachtssysteem? Dan heb je een veilige stick voor binnen en een vuile voor buiten. Met welk systeem wordt de info overgedragen? Mag hopen dat de antivirus wordt geüpdate. Al helemaal omdat er elke keer een vuile stick in gaat. Je hebt dus ook een stick nodig voor die updates. Hij is niet aangesloten, dus de updates zullen handmatig moeten worden gedaan (door iemand), plus het beheer van de IT in die ruimte. Gek genoeg kan je een ruimte niet veilig maken met een verbod. Je zal de ruimte fysiek veilig moeten maken. Zeker als je het over spionage hebt. Maar ik denk dat Dick dan zelf ergens anders gaat vergaderen. Redelijk vervelend om tien keer per dag die ruimte in te moeten. Chips, ben ik alweer mijn tel in die ruimte vergeten! Weer het hele protocol doorlopen! Als je de discipline niet handhaaft gaan mensen de ruimtes gebruiken die niet omslachtig zijn om te betreden. Maak iets veilig en zie er op toe, of stop iedereen met onzin op te zadelen. Dat zijn de twee opties met dit soort maatregelen. Maar als inlichtingenman weet en begrijpt die politicus dit. Hoop dat ie bij de AIVD wat 'echter' was, want anders kan ie deze beveiliging laten schieten.
a.doorgeest
a.doorgeest
24 aug. 2024 - 22:40
Denk dat de ware reden toch een stuk simpeler dan menigeen hier veronderstelt: tijdens de regeringsverklaring werd er nogal getwitterd of werden er via X diverse mededelingen de ether in gepompt vanuit vak K (waar thans de grootste maatschappelijke hooligans zitten), met name door Rost van Fleur Agema. Dat beviel Schoof niet zo goed. Als een nog maar half volleerde bovenmeester moet hij natuurlijk wèl orde zien te houden tijdens de ministerraad en uit het journaal heeft hij begrepen dat de belhamels voor aanvang van de les op diverse scholen hun mobieltjes in kluisjes dienen te stoppen. 'Dat lijkt me wel wat', dacht Schoof. Goed voorbeeld doet volgen. Dat er door de huidige ploeg tijdens de ministerraad iets gewisseld zou worden waar enige buitenlandse mogendheid enig belang aan zal hechten, lijkt me vrijwel uitgesloten.
1 Reactie
a.doorgeest
a.doorgeest24 aug. 2024 - 22:42
Lees s.v.p.: simpeler is
Jozias2
Jozias2
24 aug. 2024 - 22:04
Het is heel gebruikelijk om dit soort devices op te bergen in kluisjes voordat ruimtes worden betreden waar staatsgeheime informatie wordt gesproken. Het is eerder raar dat dit niet eerder is gebeurt. Daarnaast worden dergelijke documenten inderdaad niet verwerkt op normale ict systemen.
Folkward
Folkward
24 aug. 2024 - 21:47
Ik vernam dat van die mobieltjes. Het excuus is inderdaad om te beschermen tegen spionage (en ik betwijfel niet dat dat kan gebeuren), maar als er echt internationaal gevoelig materiaal besproken wordt, kan dat altijd op het moment afgesproken worden. Ik vermoed dat óók meespeelt dat Schoof de navelstreng van de ministers met de politiek leiders door wil knippen, dat als er echt besluiten genomen worden (in de ministerraad), er geen afstemming is met de politiek leiders. Oftewel: echt een scheiding tussen het kabinet en de Kamer. Van der Plas en Wilders hebben beide aangegeven 'hun' ministers in bescherming te nemen, waarbij de laatste Schoof ervan beticht dat die de ministers niet in bescherming neemt. In het uiterste geval drijft Schoof zo een wig tussen de BBB- en PVV- ministers enerzijds en Caroline en Geert anderzijds. Dat lukt alleen als de ministers niet 'zelfstandig' genoeg kunnen werken. De BBB-ministers zie ik nog wel zelfstandig denken en in de ministerraad de eigen lijn aanhouden. De PVV-ministers niet: hen moet door Wilders verteld worden wat ze moeten denken en hoe ze moeten reageren.
1 Reactie
tinus1969
tinus196925 aug. 2024 - 15:29
Interessante theorie, maar zou het niet ook omgekeerd kunnen uitpakken? Geen ruggespraak met Wilders betekent dat je als PVV minister halsstarrig blijft vasthouden aan je standpunt omdat je niet weet of je kunt buigen?
badgast
badgast
24 aug. 2024 - 18:12
Dat het verbod op mobiele telefoons bekend is gemaakt is misschien theater. Maar afluisteren via telefoons is echt een ding. En de extra bonus is dat je zeker weet dat je ministers niet zitten te tweeten of zo tijdens de vergadering. Dus de mensen letten meer op en de vergaderingen duren korter.
1 Reactie
Zandb
Zandb25 aug. 2024 - 6:45
badgast Als mensen minder goed opletten duren vergaderingen nou juist niet zo lang of ze zijn korter, wat u wilt. En als die telefoons etc. zijn af te luisteren of te hacken en je weert ze daarom in de vergaderingen van de ministerraad, dan maak je het de eventuele afluisteraars/hackers alleen maar een beetje lastiger.
Jaap Den
Jaap Den
24 aug. 2024 - 18:10
Deze reactie is verwijderd
Wizard45
Wizard45
24 aug. 2024 - 17:55
Allemaal veel spannender gemaakt dan het werkelijk is, als ze werkelijk geheime dan wel 'spannende' informatie bespreken zal dat gebeuren in een ruimte die hiervoor is ingericht. Desondanks is het wel een goed initiatief van de PM.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen
24 aug. 2024 - 17:36
"Nee, deze beslissing van de minister-president is angstzaaierij voor de Bühne, bedoeld om de burgers ervan te overtuigen dat ons land een belegerde veste is" Of het is gewoon een geval van baat het niet dan schaadt het niet. Ik hoorde ergens dat je wanneer je bij de AIVD of MIVD werkt of op bezoek gaat je standaard ook al je elektronische hulpmiddelen bij de ingang achter moet laten. Daar zal Schoof het wel vandaan hebben als ex chef van de geheime diensten.
3 Reacties
Jozias2
Jozias224 aug. 2024 - 22:01
@kees Dan bent u verkeerd geïnformeerd. Het is heel gebruikelijk om dit soort devices in kluisjes op te bergen voordat ruimtes worden betreden waar staatsgeheime informatie wordt besproken.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen25 aug. 2024 - 9:22
Jozias, Ok, en dan heeft Schoof dus besloten om dit ook voor de ministerraad te laten gelden? Ik zie er in ieder geval geen kwalijke afleidingsmanoeuvre in.
Jozias2
Jozias225 aug. 2024 - 15:33
@kees De notulen van de ministerraad zijn staatsgeheim zeer geheim. Dus het hoogste staatsgeheime niveau. Het is dus volstrekt logisch dat er telefoons mee naar binnen mogen.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
24 aug. 2024 - 17:09
Pardon, maar u wilt toch democratie (geintje; dat wil u niet) dan moeten alle gesprekken van uw volksvertegenwoordigers (geintje; dat zijn ze niet) toch openbaar zijn?
4 Reacties
Bert vd Neut
Bert vd Neut25 aug. 2024 - 6:59
Voor jouw info, niet alle gesprekken van volksvertegenwoordigers moeten openbaar zijn. Er is geen wet die dat voorschrijft.
Anna R. Chist
Anna R. Chist25 aug. 2024 - 8:46
Nee want u wilt geen democratie.
tinus1969
tinus196925 aug. 2024 - 15:31
Ministers zijn strikt genomen niet gekozen (maar benoemd) en dus ook geen volksvertegenwoordigers. Verder is ministerraad van oudsher steng staatsgeheim. Vergadering is besloten en de notulen blijven 20 jaar geheim: zie bv https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vlia8m6eaaqp/nieuws/hoe_geheim_zijn_de_ministerraadnotulen
Bert vd Neut
Bert vd Neut25 aug. 2024 - 20:27
Nee want u wilt geen democratie. U heeft blijkbaar geen idee wat democratie inhoudt.
Joop  den Uil
Joop den Uil
24 aug. 2024 - 17:01
''Dat mobieltjesverbod van premier Dick Schoof is opnieuw een staaltje politiek theater'' exact... mijn gedachte ook 100% ... dit kabinet zal nooit de handen vuil gaan maken (behalve Faber dan).
Gajes
Gajes
24 aug. 2024 - 16:54
"Nee, deze beslissing van de minister-president is angstzaaierij voor de Bühne, bedoeld om de burgers ervan te overtuigen dat ons land een belegerde veste is." 1000% helemaal on point, en dat MuPpet de redder is, dé man van de aivd die ons veiligheid gaat bieden. RedMuPpet. Die showtjes steeds, die, zoals u zegt, geen fuck zeggen, niks betekenen. Spierwallen vertoon, aapachtig met takken slaan. * *Met excuses naar de apen, waar dit gedrag wél een functie heeft.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor