Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Boze vader maakt gehakt van misplaatste McDonalds reclame

  •  
21-08-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
285 keer bekeken
  •  
mcdonalds_ad.jpg
Britse vader zet snoeiharde kritiek op misleidende McDonalds reclame op Facebook en wordt internethit
“Ik denk dat dit een heel verkeerde boodschap is”. Zo begint de Britse vader zijn anti-McDonalds-video die hij op Facebook plaatste en de afgelopen dagen viral is gegaan op internet.
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
This advert for McDonalds has made me really cross. In fact enraged!! I’ve crudely recorded it on my phone but narrated what I think it’s message is. Please share if you agree!!
Posted by Lee Miles on Saturday, August 1, 2015
De man is boos op McDonalds vanwege een nieuwe Happy Meal reclame van de fastfoodketen. In de reclame zie je in een aantal korte scènes het leven van een jongetje van een jaar of tien. Je ziet hem rennen in het zwembad, je ziet hoe hij met zijn regenlaarzen in de plassen wil stampen, buiten avonturen beleeft met oude stukken hout en op bedden springt in een meubelzaak. Typisch dingen die kinderen doen, zou je zeggen. Maar overal waar hij dat doet, krijgt hij op zijn kop. En krijgt hij te horen: ‘Niet doen’. Vooral van zijn ouders. Want al dat beweeglijke gedoe, dat rennen door die vieze plassen, dat springen op bedden in meubelzaken, dat vinden ze maar ‘lastig’.
Totdat, en daar welde de frustratie van de 37-jarige vader op, zijn ouders hem meenemen naar McDonalds.
Uit pure frustratie pakte de vader zijn mobiele telefoon, sprak zijn vernietigende commentaar in bij de beelden van de reclame en plaatste de video op Facebook waar het inmiddels meer dan anderhalf miljoen keer is bekeken. Zij anti-reclame gaat ongeveer zo:
Op het moment dat het jongetje met een groep vriendjes in een zwembad rent en de badmeester zegt dat dat niet mag, zegt de boze vader: “Ren niet en wees niet gezond”. Op het moment dat het jongetje op een bed springt in een meubelzaak, geeft de vader het commentaar: “Wees niet energiek” Als het jochie met zijn fiets over een houten plank wil rijden en zijn moeder zegt dat dat niet mag, zegt de boze vader: “Wees geen avonturier.” En als de jongen in de plassen wil stampen en zijn moeder zegt dat dat niet mag, zegt de vader: “Spring niet in plassen. Dat is leuk.
Aan het einde van het reclamefilmpje zie je het jongetje met zijn ouders een McDonalds ingaan. Ze bestellen een Happy Meal, gaan zitten en iedereen is blij. Dan sluit de vader af met het commentaar:
Kennelijk mag je niet bewegen, maar wél zitten en een hamburger eten, want dat zijn goeie tijden'”.
Daarbij verwijst de vader naar de slogan van de reclame: ‘McDonalds, Good Times.’ McDonalds heeft inmiddels het filpmje van de kritische vader gereageerd met het verhaal dat de reclame vooral luchtig bedoeld was. Een woordvoerder van de fastfoodketen zegt:
Onze Happy Meal reclame toont het portret van een jongetje dat van avontuur houdt en altijd het geduld van zijn ouders op de proef stelt. Aan het einde zie je dat de hele familie het naar zijn zin heeft in McDonalds en dat is een luchtige vertaling van wat wij dagelijks in onze restaurants zien.
Op het feit dat de reclameboodschap haaks staat op de adviezen van de Britse overheid om kinderen meer te laten bewegen, reageert de fastfoodketen niet. Lees hier het interview dat de vader later aan Mirror gaf.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor