Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

PvdA-Kamerlid Arib stapt op

Voelt zich niet meer veilig na 'dolkstoot' Vera Bergkamp
Joop

Boze boeren uit Nederland durven niet met trekkers op Duitse snelweg

  •  
17-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Tractors staan stil op A9
Nederlandse boeren sluiten zich vrijdag aan bij boze boeren in Duitsland die op verschillende plaatsen demonstreren tegen het landbouwbeleid. De Duitse boeren voeren actie tegen het mestbeleid en de regels rond pesticiden.
De Duitse regering heeft een aanscherping van de meststofregeling aangekondigd. De maatregelen zijn volgens de overheid nodig om de kwaliteit van het grondwater te verbeteren, en om Europese boetes te voorkomen. Net als in Nederland is er in Duitsland sprake van een stikstofoverschot. Te veel stikstof is slecht voor de biodiversiteit en de luchtkwaliteit.
Ook wordt overtollig stikstof in de bodem omgezet in nitraat – met alle nadelige gevolgen voor het grondwater van dien. Waterbedrijven moeten veel moeite doen om het nitraat uit het drinkwater te zuiveren. Doen ze dat niet, dan kan dat gevolgen hebben voor de volksgezondheid: te veel nitraat kan voor baby’s levensgevaarlijk zijn. Volgens de Wereldgezondheidsraad is nitraat mogelijk kankerverwekkend.
Hard rijden Vanuit Bellingwolde zijn Nederlandse boeren vrijdagochtend naar Bremen vertrokken op hun trekkers, waarmee ze de afgelopen maanden provinciehuizen terroriseerden. De boeren gaan niet met hun landbouwvoertuigen over de Duitse snelweg.
“Dat wordt ook een beetje te gek, daar rijden ze soms wel heel hard”, verklaart boer Wim ten Den uit Bellingwolde tegenover RTV Noord. Anders dan bij acties in Nederland willen de boeren zich bovendien aan de afspraken met de politie houden. “Wij volgen vandaag, wij zijn niet de leiders. We zijn gast.”
De Duitse boeren zorgen met hun trekkers voor veel overlast. Zo rekent de politie in Nürnberg vrijdag op een verkeerschaos door de komst van 5.000 tractoren. Ook in plaatsen als Magdeburg, Halle en Dessau wordt veel hinder verwacht als gevolg van de komst van honderden landbouwvoertuigen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (44)

Phil2
Phil219 jan. 2020 - 9:53

Remkes wil (terecht) dat alle sectoren bijdragen aan terugdringen van het stokstofprobleem... De NOS meldde vorige week dat de luchtvaart voor 1% verantwoordelijk is stikstof in NL. Terugdringen zou opening van Lelystad in gevaar brengen. De landbouw is verantwoordelijk voor 46%. Correct me if I'm wrong. Wat uitkopen? Andere sectoren zijn zelf verantwoordelijk voor als het tij tegen zit. Ondernemersrisico heet dat. Boeren konden de huidige maatregelen al jaren zien aankomen; sommigen erkennen dit ook. We hebben het in NL erg bont gemaakt. Overproductie zorgt voor prijsbederf en een hoop milieugelateerde problemen. Van stikstog tot Q koorts. NL 2de grootste agrarische exporteur ter wereld na de VS. Absurd.

Break on through
Break on through18 jan. 2020 - 5:38

Als Nederlandse boeren nog willen demonstreren moeten ze wel opschieten. Grote groepen Nederlandse boeren houden op met boer zijn. Dus als FdF nog grote groepen opruien wil.... Maar goed, snelwegblokkades of het veroorzaken van file's is dus een doel op zich voor FdF. Denk daar nog even aan als je met een slakkengangetje over de snelweg schuift tijdens een "demonstratie" van deze figuren...

JanB2
JanB217 jan. 2020 - 22:25

Tja, de Duitsers hebben nog tanks he.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 jan. 2020 - 13:24

JanB :)

Lantaarnpaal
Lantaarnpaal17 jan. 2020 - 20:11

De boeren voeren natuurlijk een achterhoede gevecht. Dat er iets moet gebeuren aan de veestapel in Nederland lijkt mij evident. Minister Schouten heeft al een eerste aanzet gegeven door een uitkoopregeling te treffen voor varkensboeren. De laatste berichten laten zien dat hier goed gebruik van gemaakt word. Te verwachten is dat deze regeling gevolgd wordt door verdere maatregelen. Aan de andere kant snap ik de protesterende boeren. Ze komen op voor hun belangen en laten zich niet als makke lammetjes naar de slachtbank leiden. Een voorbeeld voor de toetsenbordhelden, ook alhier, die niet verder komen dan "het is de schuld van", op digitale wijze gedebiteerd, no strings attached. Ja, dat is makkelijk protesteren.

Erwin Schenk
Erwin Schenk17 jan. 2020 - 19:30

Die types van de FDF doen mij aan het volgende gedicht van Gerard Reve denken: "Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar verlamde oude mensen wast, in bed verschoont, en eten voert, zal nooit haar naam vermeld zien. Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert, ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee. Toch goed dat er een God is." Provinciehuizen binnen dringen, fietsers bijna doodrijden, vluchtstroken blokkeren waardoor ambulances niet naar een melding kunnen, politici intimideren, onverdoofd biggetjes castreren, snavels knippen, kalfjes bij hun moeders weg halen, feiten ontkennen, psychotische waanideeën waarin men zich holocaust slachtoffer waant, dreigen met hongerwinter............ Wat een actiegroep! Geen enkel sociaal-maatschappelijk besef, intimiderend en gewelddadig. Lekker samen voor het eigen.

1 Reactie
FransAkkermans1947
FransAkkermans194717 jan. 2020 - 20:56

Met dit gedicht gaf Van het Reve uiting aan zijn afkeer van alles wat links is. Ik denk eerder dat hij aan types als u dacht toen hij dit schreef.

Henk Tuinman
Henk Tuinman17 jan. 2020 - 17:14

Gemiddeld stikstofoverschot in de EU is 49kg per ha. In Nederland ongeveer 150 kg. In duitsland 77kg. Even los van de verschillende soorten grond, heeft Nederland toch echt wel een probleem bij met name de veehouderij zowel grondgebonden als intensief.

Bernie2
Bernie217 jan. 2020 - 10:40

Goh, deze Malieveldploegers lijken dus ongemolken in staat hun testosteronoverschotten zelf te reguleren. Interessant. Het moet gezegd, de Nederlandse justitie trad in deze niet of nauwelijks op, zodat de ploegboeren ongehinderd terreur konden zaaien op snelwegen en binnensteden. Duitsers dwingen dus respect af. Iets met lafheid?

2 Reacties
F.M.A. thoe Schimmelpenninck van de Oye
F.M.A. thoe Schimmelpenninck van de Oye17 jan. 2020 - 13:45

Precies, onze politie heeft nauwelijks nog autoriteit en is tevens schromelijk onderbezet.

Qizilbash2
Qizilbash217 jan. 2020 - 21:27

@F.M.A. thoe Schimmelpenninck van de Oye Je bent de r in 'van der Oye' vergeten volgens mij. Het adelijke geslacht 'Schimmelpenninck van der Oye' is met een r in 'van der Oye' of behoor jij soms niet tot die familie? Waarom gebruik je dan die naam? Trouwens. Onze politie heeft nog nauwelijks autoriteit door slecht functioneren (corruptie, interne discriminatie en extern, etnisch profileren). Ik heb zelf ook heel weinig respect voor de politie. In mijn jeugd ben ik veel te vaak lastig gevallen door de politie. Ik mocht van hen de deur niet uit. Zodra ik de deur uitging bezorgde ik volgens hen 'overlast' en werd ik weggestuurd. Mijn aanwezigheid zelf was blijkbaar al overlast. Ik heb talloze keren gevraagd wat ik dan verkeerd deed en waar ik dan wel heen kon. Vanaf 12 jaar was je geen kind meer en mocht je ons buurthuis niet in. Ik dronk en drink (vroeger wel een paar keer) geen alcohol. Gebruikte geen enkele soort drugs. Ik rook en rookte niet eens sigaretten. Van mijn moeder heb ik geleerd om afval direct in de prullenbak te gooien. Ik zat op het atheneum en deed het goed op school. Kortom, ik was voorbeeldig behalve mijn afkomst (Turkmeen, Aleviet). Blijkbaar bezorg je in Nederland 'overlast' en word je overal weggestuurd als je afkomst niet goed is en je je buitenshuis begeeft. Onderbezet is de politie al heel lang en dat is niet de hoofdoorzaak van het gebrek aan autoriteit. Als de politie hetzelfde blijft qua instelling dan help het zelfs niet als er 10 keer meer agenten zijn. Alleen maar meer corruptie, meer discriminatie en etnisch profileren. Daar wordt Nederland niet beter door.

Rechtse Bal4
Rechtse Bal417 jan. 2020 - 10:32

naar mijn mening rijden ze liever niet met trekkers in Duitsland omdat daar wellicht de Politie op zal treden , in tegenstelling tot Nederland waar hullie der gang kenne gaon...

Gi Raf
Gi Raf17 jan. 2020 - 10:27

Boer ten Den heeft natuurlijk gelijk. Duitse hypocriete politici laten milieubarbaren met ongelimiteerd hoge snelheden over de snelweg scheuren. Waarschijnlijk hebben hypocrieten in Duitsland net als in Nederland besloten de rekening voor klimaat neer te leggen bij de boeren en de klimaatsubsidie in andere zakken te steken.

2 Reacties
Satya
Satya17 jan. 2020 - 12:00

Volgens mij zijn boeren in Nederland zwaar gesubsidieerd. Hoe jij dan kunt spreken over dat daar een rekening komt te liggen begrijp ik niet. Jaloers op mensen die mooie auto's kunnen betalen? Meestal mensen die werkgelegenheid verschaffen en erg veel belasting betalen. Jaloezie is een verspilling van tijd. Beter ga je harder werken zodat je ook wat kunt.

Andy JPL
Andy JPL18 jan. 2020 - 6:19

@Satya, de boeren in Nederland worden gesubsidieerd om te kunnen voldoen aan de steeds veranderende regelgeving en dat er nog steeds verwacht wordt dat ze voor bijna onder de kostprijs hun producten kunnen verkopen zodat o.a. jij en ik nog voor een behoorlijke prijs onze groente, fruit en dierlijke producten kunnen kopen. Hoe zou jij het vinden om binnen een paar maanden je huis volgens nieuwe richtlijnen moet isoleren. om dan even later er te horen te krijgen dat je een over moet op een warmte pomp en dan weer even later blijkt de isolatie niet meer te voldoen want er zijn nieuwe regels dus moet je opnieuw isoleren? En dat moet je dan wel zelf betalen. Zou je dan ook niet eisen dat je daar gecompenseerd voor zou worden? Dat is wat boeren doen, al descennia en nu wordt ze verweten door onwetende mensen dat ze niets doen en dat ze al het geld op een presenteer blaadje krijgen. Hoe zou jij dat vinden als dit jou zou overkomen?

Marinus C.
Marinus C.17 jan. 2020 - 10:15

In Duitsland weten ze wel raad met dat soort "burgerlijke ongehoorzaamheid", en rechtsmensjes zijn nu eenmaal gevoelig voor autoriteit. Misschien eens bij de Duitsers gaan vragen hoe ze basale verkeersregels handhaven?

6 Reacties
Henk Tuinman
Henk Tuinman17 jan. 2020 - 10:57

In Duitsland worden ook snelwegen geblokkeerd. Kijk maar even op het Duitse nieuws. De politie daar doet dus hetzelfde als in Nederland. Ze zullen wel advies in Nederland hebben gevraagd.

MountEverest
MountEverest17 jan. 2020 - 11:56

Boeren staan er juist om bekend dat ze eigenzinnig zijn en hun plan trekken zonder zich al te veel van allerlei linkse en rechtse bemoeiallen aan te trekken. De boer is baas op zijn eigen erf. Normaliter hoor je weinig van hem en demonstreren zal ie ook niet snel doen. Dat laat hij meestal over aan beroepsdemonstraten.

MountEverest
MountEverest17 jan. 2020 - 12:27

beroepsdemonstraten = beroepsdemonstranten

FransAkkermans1947
FransAkkermans194717 jan. 2020 - 13:05

@Satya Duitsland is ook een EU-land en de Duitse boeren ontvangen ook EU-subsidies.

Marinus C.
Marinus C.17 jan. 2020 - 15:55

@ Henk. Oh ja joh? Volgens mij valt het daar allemaal nog mee, want ik kan er niet bijster veel over vinden. En jij ook niet, want je beweert alleen maar dingen. Verder woon ik aan de Duitse grens dus ik heb ruime ervaring met het feit dat Duitser heel anders in zowel het houden aan, als het handhaven van, (verkeers)regels staan. @MountEverest, boeren blèren rechtsom dat de regering zich nergens mee moet bemoeien, en graaien linksom bakken subsidies bij elkaar. Dat is standaard liberaal gedrag, eigenlijk. En als de boer zijn zin niet langer krijgt, dan begint op het platteland al snel een guur-rechtse wind te waaien. Het protest geboerte is niet eigenzinnig, maar eerder een verzameling rechtse clichés Er zijn ook lieve boeren, maar die zijn niet erg goed vertegenwoordigd bij de FDF.

Henk Tuinman
Henk Tuinman17 jan. 2020 - 18:15

Marinus, Kun je gewoon op de Duitse websites vinden. De politie vindt dat alles daar goed gegaan is. Maar blokkeren is een te groot woord. Wel ontstaan er net als in Nederland files door de boeren met trekkers. En ik ben heel goed bekend met de Duitse verkeersregels. Daarvoor hoef je niet aan de grens te wonen.

Henk Tuinman
Henk Tuinman17 jan. 2020 - 9:54

https://mobiel.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Pers/Factsheets/Factsheet-nitraat-nitriet-advisering-2014.pdf 50 tot 85% van de opgenomen nitraat komt uit groenten. 7-9% komt uit drinkwater. Er is geen bewijs dat nitraat kanker veroorzaakt.

11 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas17 jan. 2020 - 13:55

Een deel van deze stikstof wordt opgenomen door het gras, een deel komt in het oppervlakte water en een deel komt in het grondwater terecht. Via ons drinkwater komt de stikstof uiteindelijk als nitriet in ons lichaam terecht. Dit is een ernstige zaak! Nitriet is zwaar kankerverwekkend!

Qizilbash2
Qizilbash217 jan. 2020 - 15:17

Nee, hoor. Jij bent helemaal neutraal.

Henk Tuinman
Henk Tuinman17 jan. 2020 - 16:01

Pindaklaas, Klopt, maar het eten van spinazie of andijvie draagt vele malen meer bij aan de nitraat opname dan water. In het artikel hierboven wordt net gedaan of water een grote bedreiging vormt. Die nuance moet wel aangebracht worden om paniek te voorkomen. Stikstof komt als nitraat in drinkwater en groentes. In het lichaam wordt dat nitraat omgezet in nitriet. Volgens de huidige max normen moet een persoon van 70kg ruim 5 liter kraanwater drinken om over de ADH te komen. Drinkwater in de EU mag max 50mg nitraat per liter bevatten. Je hoeftje geen zorgen te maken over ons drinkwater. In het artikel staat dat nitraat kankerverwekkend is, dat is het niet, nitriet wel. In grote hoeveelheden is alles slecht trouwens. Bewerkt vlees met nitriet vergroot trouwens ook de kans op darmkanker. Daarom eten wij thuis onbewerkt vlees.

Henk Tuinman
Henk Tuinman17 jan. 2020 - 16:08

Q, Ik vind het mooi dat de boeren elkaar steunen. Niets mis met wat solidariteit. Duitse boeren steunden ook de Nederlandse boeren.

Henk Tuinman
Henk Tuinman17 jan. 2020 - 16:19

Ter aanvulling: Nitraat, nitriet, nitrosamines Sinds de jaren 80 van de vorige eeuw is bekend dat nitraat in het lichaam van de mens kan worden omgezet in nitriet. Het lichaam neemt alle nitraat uit voeding op. Ongeveer 25% van het opgenomen nitraat uit voeding of drinkwater komt via het plasma in speeksel terecht; de rest wordt uitgescheiden in de urine. Ongeveer 20% van het nitraat in speeksel, dat is 4 tot 8% van het ingenomen nitraat, wordt in de mondholte door bacteriën omgezet in nitriet. In combinatie met eiwitten uit voeding kunnen uit nitriet nitrosamines worden gevormd. Dit proces vindt plaats in het zure milieu van de maag of in de dikke darm. Nitrosamines (N-nitrosoverbindingen) zijn door het door International Agency for Research on Cancer (IARC) ingedeeld als ‘waarschijnlijk kankerverwekkend voor de mens’ (Groep 2A). Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid ( EFSA) heeft echter geconcludeerd dat het onwaarschijnlijk is dat de blootstelling aan nitraat via groenten zal leiden tot gezondheidsrisico’s. Daarnaast heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geconcludeerd dat er geen acuut en langetermijnrisico op kanker optreedt bij het eten van nitraatrijke groente in combinatie met vis. Er gelden daarom geen beperkende adviezen voor de consumptie van nitraatrijke groente of de combinatie met vis. Ter verduidelijking: ik vind dat het gebruik van stikstof en fosfaat naar beneden moet om de bodem meer in balans te krijgen om emmissie en uitspoeling te minimaliseren.

Qizilbash2
Qizilbash217 jan. 2020 - 16:37

Je doet wel heel erg je best om te ontkennen dat het mest/stikstofoverschot schadelijk is voor milieu en mens.

Henk Tuinman
Henk Tuinman17 jan. 2020 - 18:23

Q, Iets beter lezen en even je vooroordelen laten varen als je mijn inbreng over mest/stikstof leest. Of mag ik van jou geen onderzoeken aanhalen om foutieve informatie te weerleggen.

Qizilbash2
Qizilbash217 jan. 2020 - 20:49

@ Henk. Misschien moet jij zelf je eigen bronnen eens beter lezen en niet alleen de stukjes eruit halen die bruikbaar zijn om te ontkennen dat het mestoverschot schadelijk is voor mens en milieu. Jij bent, gezien jouw reacties, een hardcore klimaatontkenner en absoluut niet feitelijk, neutraal en genuanceerd zoals je je probeert voor te doen. Je kunt mij wel beschuldigen van vooroordelen maar iedereen met een beetje verstand ziet wel dat jij de boel belazert met je zogenaamde bronnen die heel wat anders zeggen dan dat jij het voordoet.

Henk Tuinman
Henk Tuinman17 jan. 2020 - 21:02

Q, Ik schrijf om 18.14 dat Nederland met stikstof een probleem heeft. Ik schrijf om 17.19 dat het gebruik van stikstof en fosfaat omlaag moet voor een beter milieu. En dan durf jij te schrijven dat ik een klimaat ontkenner ben. Ook heb ik al vaker geschreven dat er minder varkens moeten komen, van mij mogen ze compleet weg uit Nederland. Ook heb ik geschreven dat er best minder boeren mogen zijn mits de stoppers gecompenseerd worden. Maar als er staat dat nitraat kanker veroorzaakt, dan wil ik dat toch rechtzetten voordat het een eigen leven gaat leiden. Ben jij daar op tegen?

Qizilbash2
Qizilbash218 jan. 2020 - 0:58

@ Henk. Als ik zou zeggen: 'Ik vind persoon X een aardige persoon maar [rest van mijn reactie bestaat uit gescheld, dreigementen en doodsverwensingen naar fictief persoon X] Kan ik dan later (heel onschuldig) zeggen dat ik op 01:38 toch gezegd heb:'Dat ik persoon X een aardige persoon vind?' Jij corrigeert helemaal geen onwaarheden zoals je het graag voorstelt. Je vertelt onwaarheden, verdraait en citeert stukken tekst uit hun context om te ontkennen dat het mestoverschot schadelijk is voor mens en milieu. Je doet eerst alsof je vindt dat het gebruik van stikstof en fosfaat naar beneden moet maar bijna alles wat je in je reacties (+ eerdere reacties) zegt (zie je postgeschiedenis) is daar juist het tegendeel van. Precies zoals zeggen dat je persoon X aardig vindt, hem daarna uitschelden, treiteren en doodwensen en daarna zeggen 'Huh, Ik zei toch dat ik hem aardig vond? Dat soort gedrag werd bij mij op de basisschool al doorzien en niet geaccepteerd, laat staan dat volwassenen er nog mee weg kunnen komen.

Henk Tuinman
Henk Tuinman18 jan. 2020 - 8:05

Q, Je schrijft: Jij corrigeert helemaal geen onwaarheden zoals je het graag voorstelt. Je vertelt onwaarheden, verdraait en citeert stukken tekst uit hun context om te ontkennen dat het mestoverschot schadelijk is voor mens en milieu. Waar doe ik dat? Je schrijft: Je doet eerst alsof je vindt dat het gebruik van stikstof en fosfaat naar beneden moet maar bijna alles wat je in je reacties (+ eerdere reacties) zegt (zie je postgeschiedenis) is daar juist het tegendeel van. Ook hier, waar dan? Ik schrijf op 10 jan: De conclusie is denk ik dat de natuur niet meer in balans is. Door de mens veroorzaakt. Als de oude bossen terug moeten komen dan mogen daar dus eerst ook geen herten, wilde zwijnen, schapen etc rondlopen. Die stukken natuur moeten dan compleet apart gehouden worden. Of moeten we accepteren dat er een nieuwe balans moet komen tussen de natuur en de mens? Een natuur gemanaged door de mens. Commerciële veehouderij kan dat dat überhaupt nog wel? Met vrije uitloop stallen en koeien in de wei. Hoe je het wendt of keert, door de explosieve bevolkingsgroei is altijd de natuur de dupe. Wegen, huizenbouw, recreatie, voedsel. Op 4 jan: De overheid kan stoppen met subsidie op promotie van vlees (uit dat glb boeren potje). En BTW op vleesvervangers naar 0%. En op 29 dec: Ik zou de eu subsidies per ha stopzetten, dus pijler 1 overhevelen naar pijler 2. Boeren en andere landschapsbeheerders kunnen vergroeningssteun aanvragen uit pijler 2. De huidige eisen en voorwaarden uit pijler 1 komen dan ook te vervallen. Daarnaast de btw op biologische producten naar 0%. Boeren die willen stoppen of geen opvolger hebben uitkopen of compenseren voor gedane investering als gevolg van EU beleid ( zoals fosfaat en emissie rechten). En die opgekochte fosfaat en emissie rechten uit de markt halen. De landbouw gronden die vrij komen krijgen een andere bestemming.

de Boer2
de Boer217 jan. 2020 - 9:33

Na de VS is het kleine Nederland de grootste agrarische exporteur van de wereld. Nederlandse boeren dragen hierdoor een steen bij aan de welvaart van Nederland. Die welvaart wordt hier optimaal verdeeld zodat Nederland met recht en reden een van de meest gelijke landen ter wereld is. Boeren dragen deswege bij aan het geluk van Nederland. Als de boeren uit Nederland vertrekken, waar tekenen op wijzen, dan is de eerste groep die getroffen wordt de boze burger en niet de boze boer. Omwille van de boer die ploegt besta de wereld voort.

9 Reacties
Paul250371
Paul25037117 jan. 2020 - 11:00

"Die welvaart wordt hier optimaal verdeeld zodat Nederland met recht en reden een van de meest gelijke landen ter wereld is." Die volg ik niet. Optimaal verdeeld?

de Boer2
de Boer217 jan. 2020 - 11:25

Optimaal wil zeggen in wat algemeen onder redelijkheid en billijkheid wordt verstaan, dus niet naar de persoonlijke smaak van wie dan ook.Dat zou modieus zijn. Maar wie nu nog in de mode van vijftig jaar her paradeert loopt nu voor schut. Uitzondering: de boerenkiel en de klompen en vooral die rode zakdoek die zijn nog steeds geweldig praktisch..

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij17 jan. 2020 - 11:46

[ Die welvaart wordt hier optimaal verdeeld ] Je bedoelt herverdeling zodat de gemiddelde boer 11.000 euro EU-subsidie krijgt zonder enige tegenprestatie? Zodat het gemiddelde inkomen van een boer 57.000 euro is? Lijkt me niet "optimaal" als je bedenkt dat elke bijstandstrekker straks verplicht papier moet prikken.

MountEverest
MountEverest17 jan. 2020 - 12:29

Een boer werkt lange dagen, een bijstandsgerechtigde houdt zijn hand op. Het is dus helemaal niet erg als een bijstandsgerechtigde ook iets nuttigs gaat doen.

Simplex2
Simplex217 jan. 2020 - 13:46

[Je bedoelt herverdeling zodat de gemiddelde boer 11.000 euro EU-subsidie krijgt zonder enige tegenprestatie? Zodat het gemiddelde inkomen van een boer 57.000 euro is?] Een gemiddeld inkomen van € 57.000, waar ze alleen wel: 1. Vaak met het hele gezin voor werken, ook de vrouw, soms ook kinderen. 2. Soms meer dan 80 uur per week voor maken, indien veehouder en in het zaai- en oogstseizoen ook de akkerbouwer. 3. Alle risico's dragen die er bij zelfstandig ondernemerschap komen kijken. Geen pensioenopbouw, geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, geen ww, tenzij specifiek voor verzekerd. Ongefundeerd dingen roepen vanuit de onderbuik kunnen we allemaal.

Marinus C.
Marinus C.17 jan. 2020 - 14:56

Boeren gebruiken 65% van de weinige ruimte en leveren 1,7% van het BNP op. En dan moet het allemaal nog gesubsidieerd worden, en helpen ze het milieu naar de kloten. Ik snap dat geld niet de enige overweging is hier, maar we hoeven niet te doen alsof boeren erg belangrijk zijn voor de economie, want dat is gewoon gelul.

ton14024
ton1402417 jan. 2020 - 15:13

´´Optimaal wil zeggen in wat algemeen onder redelijkheid en billijkheid wordt verstaan, dus niet naar de persoonlijke smaak van wie dan ook.´´ Dan is dit zeker geen optimale definitie. ????

Marinus C.
Marinus C.17 jan. 2020 - 15:19

De Boeren zeggen dat over zichzelf dat ze harde werkers zijn; en ze zeggen ook dat hoe ze behandeld worden vergelijkbaar is met hoe de Joden in vernietigingskampen behandeld werden. Met dat niveau aan realiteitszin zou maar zo kunnen zijn dat een boer die om 10:00 uur zijn vadsige reet uit bed hijst om de knop van de met gemeenschapsgeld betaalde melkmachine te drukken, vindt dat hij hard werkt. Boeren kunnen wekenlang de rest van de Nederlanders lastigvallen met hun monumentale slachtoffercomplex. Dat zie ik hardwerkende Nederlanders over het algemeen niet doe, ook niet als ze heul boos zijn.

Andy JPL
Andy JPL18 jan. 2020 - 6:12

@Simplex, Het gemiddelde besteedbaar inkomen van de boer is niet 57000 maar 42000 euro per jaar terwijl dit van de gemiddelde Nederlander 34000 euro is. Echter werkt de gemiddelde boer 60 uur en de gemiddelde Nederlander 37 uur. Met een korte berekening (Besteedbaar jaar inkomen / 52 weken / gewerkte uren per week) De boer verdient dan 13,84 euro per uur en de gemiddelde Nederlander 17,46 euro per uur. Stel je eens voor dat een boer wel 57000 aan besteedbaar inkomen zou hebben, dan zou dit per uur 18,26 euro per uur zijn. Dat klinkt dan wel lekkerder, echter voor de gemiddelde Nederlander zou dit dan 20 uur overwerk zijn en zal daar dan meer geld aan over houden. Nu kloppen deze berekeningen niet helemaal. Waarom niet? De gemiddelde Nederlander werkt namelijk helemaal geen 37 uur per week. De gemiddelde Nederlandse man werkt 37 uur per week. De gemiddelde Nederlandse vrouw werkt 29 uur per week. Dat brengt het gemiddelde naar beneden naar 33. De gemiddelde boer werkt nooit alleen, vaak werkt zijn hele gezin wel in het bedrijf waardoor het gemiddelde aantal gewerkte uren per boer weer een stuk omhoog gaat. Al met al denk ik niet dat er veel redenen zijn om jaloers te zijn op de gemiddelde boer.