Joop

Boycot zelfscan Albert Heijn

  •  
03-04-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1267 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2018-04-03 om 11.04.24
Kassamedewerkers hun eigen baan laten beconcurreren, is schandalig
Opeens droegen de caissières in de Albert Heijn waar ik mijn boodschappen doe een wit truitje met daarop in blauwe letters ‘Scan & Go – met mijn hulp leert u het zo’. Er had net een verbouwing plaatsgevonden waarbij een aantal kassa’s had plaatsgemaakt voor terminals waaraan de klanten hun zelfgescande boodschappen konden afrekenen. De caissières, meestal meisjes en jonge vrouwen, spraken de klanten die in de rijen voor de kassa’s stonden aan met de vraag of ze hun boodschappen niet liever wilden scannen. Ik antwoordde altijd dat ik liever met een caissière te maken heb dan met een apparaat.
Een paar dagen geleden werd ik aangesproken door een van de oudere caissières. Toen ik mijn vaste antwoord had gegeven, zei ze dat ze wel gedwongen was mij die vraag te stellen en daarmee haar eigen baan te beconcurreren. Ook vertelde ze dat ze via de bewakingscamera’s in de gaten werd gehouden om te zien of ze wel voldoende klanten aansprak.
Kassaloze winkels Albert Heijn heeft bekend gemaakt alle 250 winkels waar de klanten nu al met de handscanner kunnen afrekenen ook met het Scan & Go-systeem uit te rusten. De supermarktketen heeft sinds 2015 een winkel waar alleen nog met de zelfscan kan worden afgerekend. De klanten missen de caissières daar niet, aldus het bedrijf in het artikel ‘AH rolt scan & go uit naar 250 winkels’ in het vakblad Distrifood van 31 maart 2017.
In het artikel ‘Albert Heijn test kassaloze AH to Go, maar laat kassa’s in reguliere supermarkt staan’ in de Volkskrant van 6 juli 2017 zegt een woordvoerder van Albert Heijn dat het uitgesloten is dat reguliere Albert Heijn-supermarkten omgekat gaan worden tot kassaloze winkels, ongeacht of de eerste kassaloze AH to Go een succes wordt. ‘Het is niet een betaalmodel dat wij geschikt achten voor onze supermarkten,’ aldus de woordvoerder. Maar zo hard is die uitspraak nou ook weer niet. Volgens dezelfde woordvoerder gaat een kassaloze Albert Heijn-supermarkt ‘zeker de komende tien jaar’ niet gebeuren. In het artikel ‘Winkel zonder kassa voor AH’ in De Telegraaf van 6 juli 2017 zei Albert Heijn-topman Wouter Kolk dat kassaloos betalen bij succes bij de AH to Go-winkels ook in andere Albert Heijn-winkels beschikbaar zal komen.
Kansloze caissières Volgens mij blijkt uit bovenstaande dat het kassapersoneel van Albert Heijn langzaam maar zeker naar de uitgang wordt begeleid. Je kunt dat een logische ontwikkeling noemen, het gevolg van voortschrijdende techniek. Er is een parallel met het terugdringen van contant geld ten gunste van pinnen – ook een domme en zelfs gevaarlijke ontwikkeling, als je het mij vraagt. Maar of het nou logisch is of niet, het is schandalig dat kassapersoneel wordt ingezet om een betaalwijze te promoten die hun eigen baan in gevaar brengt. Daarom roep ik de klanten van Albert Heijn op de zelfscan te boycotten en liever in de rij voor de kassa te gaan staan. En mocht men die rij te lang vinden, dan zijn er nog andere supermarkten te vinden.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (151)

Puin Ruimer
Puin Ruimer9 apr. 2018 - 11:42

Als ik zelf ga scannen, wil ik daar wel voor betaald worden met daarbij nog eens goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik ben niet in dienst bij de AH en verricht dan werk voor ze, waarbij ik niet verzekerd ben, mocht ik een onhandige beweging maken met een netje perssinaasappels van 2 kg en hierbij mijn schouder verrek. Ik vind het ook leuk om in de rij te staan en om me heen te kijken naar de andere klanten. Kortom ik verdom het om zelf in te scannen. En dat zouden alle andere klanten ook moeten doen. Scan to go: A(mme)H(oela)! Het is bepaald geen vooruitgang als je niet meer netjes behandeld wordt door een vriendelijke kassamedewerkster en alles zelf moet doen. Bij een Amerikaanse supermarkt staat na de kassa ook nog eens een medewerker die de gekochte spullen netjes in een gratis papieren zak voor je inpakt. Dat heet service. Is die klantvriendelijkheid geen beter idee voor AH? Lijkt mij van wel.

Molly Veenstra
Molly Veenstra4 apr. 2018 - 23:31

Midden jaren zeventig werkte mijn moeder bij de openbare bibliotheek in Amsterdam. Wie een boek wilde lenen in die tijd ging naar een tafeltje waar een mevrouw zat met een stempel. Op het schutblad van het te lenen boek was een met vakjes ingedeelt vel papier geplakt en in één van deze vakjes stempelde de mevrouw de datum waarop het boek moest worden teruggebracht. Mijn moeder deed dit werk met veel plezier maar God zij dank werd haar geestdodende werk geautomatiseerd. Mijn moeder raakte werkeloos en aan de drank en als zij ten gevolge daarvan niet voortijdig was gestorven had zij dit jaar negentig jaar kunnen worden. Iedere keer dat zo'n vervloekte machine van de bibliotheek een boek of DVD niet aan mij wenst uit te lenen wegens een technisch probleem moet ik aan haar denken. En aan al die andere mevrouwen met stempeltjes die destijds zijn opgeofferd aan de vooruitgang en die nooit last hadden van technische problemen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen4 apr. 2018 - 19:21

How about the Amazon supermarkt? https://www.technologyreview.com/s/610006/amazons-checkout-free-grocery-store-is-opening-to-the-public/

Hiltermann
Hiltermann4 apr. 2018 - 14:08

Oma heeft het door, de vooruitgang is weer terug bij af. Dat noemen we achteruit schrijdend inzicht. Nog een kopje thee, koekje?

Jan35
Jan354 apr. 2018 - 12:53

Dat Heere überhaupt bij een supermarkt komt terwijl iedereen weet dat die de kleine middenstanders de das omdoen.

omaoeverloos
omaoeverloos4 apr. 2018 - 7:46

Meneer heeresma loopt hopeloos achter, tegenwoordig laat je je boodschappen, net als 50 jaar geleden, gewoon thuisbezorgen.

11 Reacties
Tom3
Tom34 apr. 2018 - 9:16

@Omaoeverloos Ik geniet met regelmaat van u reacties, ze smaken vaak als een Maria biscuitje bij een nuchter kopje thee.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 apr. 2018 - 11:26

Dat werkt toch alleen als er iemand de hele dag thuis is?

EricDonkaew
EricDonkaew4 apr. 2018 - 17:41

DanielleDefoe: Dat werkt toch alleen als er iemand de hele dag thuis is? ------------------------------------------------------ Dat zal met oma toch wel het geval zijn, neem ik aan.

Haastig
Haastig4 apr. 2018 - 20:23

DanielleDefoe 4 april 2018 at 13:26 Bij onze grootste kruidenier kan je bestellen in verschillende tijdvakken, ook 's avonds (mits nog niet "vol", bij de populaire tijden zijn de bezorgkosten hoger). Volgens mij kan je ook bij clubs met maaltijdboxen (doos met ingrediënten voor specifieke recepten) een tijdvak/dag kiezen, ook in de avond.

omaoeverloos
omaoeverloos5 apr. 2018 - 7:03

Ik werk inderdaad voornamelijk thuis of ben in het buitenland, maar bij supermarkten koop ik slechts enkele malen per jaar enige producten die ik niet op een andere manier kan verkrijgen, dus voor mij bestaat dit "problem" eigenlijk niet.

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 apr. 2018 - 7:22

Ik gun mijn man iedere dag zijn gang naar het 'meisje van de fijne vleeswaren' . Bovendien waren er hele hoge verwachtingen dat de kasseiers van AH zouden gaan signaleren wanneer er iets verkeerd ging/was met oude mensen, weten we dat nog. Ook dat vonden veel mensen een heel goed idee. Ik denk echter niet dat een scanner dit probleem kan waarnemen.

Cliff Clavin
Cliff Clavin5 apr. 2018 - 13:04

@ Minoes (09:20u) - dat is een lieve en wijze bijdrage. Inderdaad: dat idealisme volgens welk de cassières en andere medewerkers even op zouden letten als er met ouderen en hulpbehoevenden iets aan de hand zou lijken, dat lijkt alweer verdampt, vergeten. Bij het afdwingen van datgene wat naïevelingen voor 'vooruitgang' houden, werdt en wordt trouwens vrijwel nooit rekening gehouden met de wensen en mogelijkheden van senioren en mensen met beperkingen. Dat zegt veel over de vulgariteit en onverschilligheid in dit tijdvak. De Westerse samenlevingen lijken in staat van ontbinding te verkeren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 apr. 2018 - 15:36

Minoes&tuin 5 april 2018 at 09:22 Cassières zijn voor dat soort werk niet opgeleid, net zomin als de wijkagent. Hopelijk zijn ze zo verstandig er niet aan te beginnen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 apr. 2018 - 6:18

DanielleDefoe Of het een goed idee is of niet, het ging daarover, en iedereeen vol lof. Ik wijs op een tegenstrijdigheid. Wat ik indirect bedoel. Krijgen (oude) mensen zo dadelijk nog menselijk contact of worden ze helemaal aan kille techniek overgeleverd. De mens wordt steeds meer ontmenselijkt! Bovendien gun ik al die kassiers ook nog werk. Wie helpt dan nog even met het inpakken van de boodschapjes, wie ziet nog of dar nodig is? Als je wat meer hulpbehoevend begint te worden door ouderdom en/of ziekte, dan besef je precies datgene waar mensen nu volkomen aan voorbijlopen. We worden zo dadelijk omringt door robots en machines, worden geleefd, leren menselijke vaardigheden af. Dit terwijl een deel van de mensen nutteloos thuiszit omdat ze geen werk meer kunnen vinden. Ik wil niet naar een ontmenselijkte maatschappij toe.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 apr. 2018 - 15:35

Minoes&tuin 6 april 2018 at 08:18 ik heb nog nooit een cassière bezig gezien met helpen inpakken. praatje maken met de klanten leidttot irritatie bij de anderen in de rij. koffiehoekje met stoelen is wellicht nuttiger maar dat is natuurlijk oneerlijke concurrentie

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 apr. 2018 - 8:23

Danielle Hier wel hoor, en is toch aardig druk.

Nuchter Rotterdams
Nuchter Rotterdams4 apr. 2018 - 7:19

Ha! Klassiek: de vooruitgang tegenhouden. Vechten tegen windmolens. Ik denk dat die strijd op voorhand al verloren is. De vooruitgang houd je niet tegen. En iedereen die zich op Joop progressief vindt mag tegen deze ontwikkeling geen bezwaar hebben. Leer er mee leven en pas je aan. Dat is het enige juiste antwoord.

1 Reactie
Cliff Clavin
Cliff Clavin4 apr. 2018 - 12:56

@ Nuchter Rotterdams - je komt op mij niet nuchter over, ondanks het tijdstip van je inzending. Wat jij vooruitgang noemt, is in werkelijkheid degeneratie. De enigen die werkelijk profiteren van het erdoor douwen van het zelfscannen zijn Albert Heijn en de IT-industrie; en voor de invoering van dit technologische laagstandje zijn natuurlijk weer meer kostbare delfstoffen, 'rare earth elements', heel veel energie en warmteproductie, en de bijbehorende slavenarbeid op de achtergrond nodig. Nochtans gun ik je je eigen voorstelling van 'progressie' helemaal. Zie maar dat je er gelukkig mee wordt.

JanswaansJan
JanswaansJan4 apr. 2018 - 5:57

Albert Heijn is de enige grootgrutter die het afrekenen goed voorelkaar heeft. Boodschappen scannen, in het kratje zetten, afrekenen en klaar. Het is al jaren zo maar mensen moeten altijd zeuren. Wat kan er nu op tegen zijn om de techniek goed te gebruiken, en het is nog veel gemakkelijker ook.

ruma ankka
ruma ankka4 apr. 2018 - 5:48

Zo gaan die dingen, de lantaarnaansteker, de stokenist op de trein, de tiepmiep op kantoor, de pompbediende bij het benzinestation, allemaal uitgestorven. Overigens heb ik wel ervaring met de zelfscan bij AH maar ik vind het niet pe se handiger of sneller. De eerste keer dat ik het eens probeerde waren er meteen een paar producten bij waarvan de barcode niet herkend werd. Moest alsnog de winkelmanager erbij komen om uit te vogelen wat er aan de hand was.

2 Reacties
gravin2
gravin24 apr. 2018 - 9:44

zou de gewone kassa de code wel herkend hebben?

stokkickhuysen
stokkickhuysen4 apr. 2018 - 19:23

@gravin dan is het jouw probleem niet

JStokx
JStokx4 apr. 2018 - 5:10

Tijden veranderen! Als ik Campina ga boycotten ten gunste van de melkboer drink ik nooit meer melk.

Selena Dunge2
Selena Dunge24 apr. 2018 - 3:49

Ik neem aan de meneer Heeresma geen stofzuiger of wasmachine heeft: die arme werkster hun brood uit de mond stoten, dat moeten we niet willen.

Hiltermann
Hiltermann4 apr. 2018 - 1:00

Het gedoe bij de kassa roept bij veel mensen irritatie op. De grootgrutters, niet alleen AH bieden daarom zelf scannen aan nu gevolgd door scan en go. Het zal geen besparing zijn, kassa dames en heren worden matig betaald.

1 Reactie
LaBou
LaBou 4 apr. 2018 - 11:15

Weet je wát irritant is? Dat zijn mensen die uitgebreid alles staan te bestuderen en ondertussen het gangpad blokkeren met hun kar. Dat zijn mensen die een bekende tegenkomen en daar uitgebreid mee gaan staan kletsen midden in het gangpad. En dat zijn mensen die constant met hun smartphone bezig zijn om bij het thuisfront te controleren of ze nog wel weten wat ze ook al weer moesten hebben. En last but not least, mensen die al in de rij staan om op wat voor manier dan ook af te rekenen om daar tot de ontdekking te komen dat ze wat vergeten zijn om vervolgens hun kar in de steek te laten om dat alsnog "even" te halen. Dan is een kassiere (of zo'n "onhandige" grijsaard) ineens helemaal niet meer irritant.

Karingin
Karingin3 apr. 2018 - 23:00

2 weken geleden schreef ik toevallig dit: Ik kom er zelden, maar toen ik laatst op een station verging van de honger liep ik een Burger King binnen voor een snelle hap. Staan daar opeens enorme zuilen met aanraakschermen om je bestelling te plaatsen en direct af te rekenen. Zelfs ik als nerd schrok er zowaar een beetje van. Jeetje, wat ongezellig, dacht ik. En meteen daarna; als dat kreng maar werkt. Wie wel eens saldo probeert op te laden bij een OV-chipautomaat weet dat aanraakschermen het nog wel eens af laten weten. Maar hij deed het en is overzichtelijk in het gebruik, dat moet zelfs mijn moedertje van 77 snappen. Binnen 5 minuten (wel echt rete-snel) werd het nummer van mijn bestelling omgeroepen. Toen kreeg ik een beetje medelijden met de baliemedewerker, wiens werk nu is gedegradeerd tot ordinaire omroeper. En het was al niet veel natuurlijk. Het zal niet lang duren voor zelfs die taak niet meer nodig is. Bij de kleinere Appies heb je tegenwoordig ook vaak alleen nog scankassa’s. Het vakkenvullen gaat over een tijdje ook volautomatisch denk ik. Ik las dat er volgend jaar in elk geval een volledig gerobotiseerd distributiecentrum opent. Als dat goed loopt zal de winkel niet lang op zich laten wachten. Het voordeel is dat flexwerkers dan tenminste niet meer worden uitgebuit. Het nadeel is dat ze dan helemaal geen baan meer hebben. Maar voor de klant heeft het voornamelijk voordelen. Toch? Nou… In een aflevering in het nieuwe seizoen van The X-files zitten Mulder en Scully met zijn tweeën in een restaurant in Japan. Het is er doodstil. Op de bar zitten schermen, net als bij Burger King voorzien van aantrekkelijke plaatjes, waarmee je je bestelling plaatst. Die wordt na bereiding via een gleuf in de bar voor je neus geschoven. Alleen krijgt Mulder in plaats van de bestelde sushi een hele rauwe vis op zijn bord. Maar ja, geen personeel. Geërgerd loopt hij met bord en al de keuken in. Om daar een batterij robots aan te treffen, die onmiddellijk al hun rode lampoogjes kwaadaardig op hem richten. Daar sta je dan met je vis. Hij heeft dus niet gegeten en wil bij het afrekenen geen fooi geven. En dan breekt de technologische pleuris uit. Natuurlijk is het idee compleet gechargeerd neergezet in dit verhaal. Normaal gesproken zal er wel iemand aanwezig zijn om eventuele hick ups op te lossen. Ik ben ook zeker niet tegen automatisering. Hell, ik herinner me nog de tijd dat ik acceptgiro’s moest uittikken op een typemachine, daar wordt je echt niet vrolijk van. Aan de andere kant was een foutje relatief snel gecorrigeerd. Als je nu een verkeerd cijfer intypt op de computer kan het zomaar zijn dat er miljoenen ten onrechte worden overgemaakt. Elk nadeel heb ze voordeel. En andersom. Ik denk dat we in een overgangsfase zitten. De technologie wordt nu volop misbruikt om mensen te profileren en te manipuleren. Of om kosten te besparen, die niet worden teruggegeven aan de klant maar aan de aandeelhouders. Kapitaal accumuleert meer kapitaal, en de consument en werknemer zijn het haasje. Dat kan niet eeuwig doorgaan. Het groeimodel dat we nu hanteren is funest, dat ziet een kind. Maar met de verregaande automatisering en robotisering zou de mens steeds meer vrijheid moeten krijgen om te doen waar hij zin in heeft, waar hij waarde aan hecht. Dat is uiteraard níet een volledig geautomatiseerd restaurant, bij uitstek een plek om samen te komen en te genieten van de geneugten des levens. Zulke concepten zijn ten dode opgeschreven. We kiezen uiteindelijk zelf waar we de technologie voor inzetten. Domme ideeën sterven uiteindelijk uit. Het zal nog wel even duren, maar er komt vast een moment dat we de juiste balans vinden. En dan leven we nog lang en gelukkig.

6 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 apr. 2018 - 11:41

"moedertje van 77"? De PC''s deden hun intrede op mijn voormalige werkplekken eind jaren 80. Ruim 30 jaar geleden. Daarvoor via een toetsenbord interactie met een grote computer op afstand. Maar ja als uw moeder niet werkte heeft ze dat soort ontwikkelingen natuurlijk gemist. Groot nadeel is wel dat dat machinepark veel energie kost. Dat nadeel had de niet-electrische typemachine nu weer niet.

EricDonkaew
EricDonkaew4 apr. 2018 - 12:10

@Karingin: Het zal nog wel even duren, maar er komt vast een moment dat we de juiste balans vinden. --------------------------------------- Precies, om dat laatste gaat het. Robots om wc's schoon te maken? Be my guest. Robots om bij eenzame bejaarden koffie in te schenken? No way. Het vervelende is, dat neoliberalen hun balans al hebben gevonden: de mensfactor volledig inruilen voor de geldfactor.

Haastig
Haastig4 apr. 2018 - 21:06

Karingin 4 april 2018 at 01:00 "In een aflevering in het nieuwe seizoen van The X-files (..) En dan breekt de technologische pleuris uit." LOL Doet me denken aan mijn steeds venijniger typen "Ik wil een mens spreken", "rot op"**, "ga weg"**, "geef me een telefoonnummer vd klantenservice" als je zo'n domme geautomatiseerde online "hulp" krijgt die werkelijk geen enkele zinnige reactie geeft. Na 5 minuten verwoed typen kreeg je dan de reactie: "Ik snap niet wat u bedoelt, ik zal u doorverbinden naar .." ARGGGH !! Dat was bij mijn telefoonaanbieder, daar stond een tijdje geen telefoonnummer, maar alleen die happy de peppy domme auto-reply, maar ik vermoed dat ik niet de enige boze klant was: niet veel later stond er gewoon weer een telefoonnummer op de site en kon je gewoon weer gelijk mensen spreken. ** wat ik nooit zou zeggen tegen een echt mens op een klantenservice, het bracht echt het slechtste in me naar boven..

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 apr. 2018 - 22:34

Anders dan andere mensen houd ik niet van bellen, maar ik wordt ook gek van al die internetformulieren waarop je van alles en nog wat moet invullen als je een klacht of vraag hebt. Overigens moet ik er niet aan denken dat de vrijwilliger van dienst langs komt voor de koffie als ik eenmaal oud en eenzaam ben.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 apr. 2018 - 22:35

ik word

Haastig
Haastig5 apr. 2018 - 14:52

DanielleDefoe 5 april 2018 at 00:34 Het met een mens willen spreken heeft vooral nut als je een specifiek probleem hebt en tegenover een onbegrijpende machine zit en het vlot opgelost wil hebben: Ik: "mijn internet is traag, hoe los ik dat op" om dan als antwoordt van het apparaat te krijgen "Als ik het goed begrijp wilt u een telefoon abonnement afsluiten" of iets van die strekking. Ik: "Nee, internet. Traag!", Apparaat: "Kan u een zin maken?", ik: "Mijn internet is langzaam, ik wil dat deze sneller wordt". Apparaat "Als ik het goed begrijp wilt u een internet abonnement afsluiten" ARGGGGHH!! Ik heb laatst (geen telefoonnummer beschikbaar) een formuliertje ingevuld met een vraag over een printer (verschil scankwaliteit als ik scan opsla op USB, of via programma). Dat was ruim een week geleden. Ik heb het vermoeden dat ze m'n formulier eerst nog uitprinten en naar de juiste afdeling sturen per post, want behoorlijk traag...

michellekepen
michellekepen3 apr. 2018 - 22:48

Hoezo sprake van een boycot-inflatie? En dan ook nog het advies om anders maar naar Dirk te gaan. Laat ik dat nu al doen. Guess what? Mijn Dirk beschikt al tijdenlang over zelfscan-kassa's!

Georg Groenegaard
Georg Groenegaard3 apr. 2018 - 21:17

Een hele vooruitgang - bravo ! Ik mocht het ook al uitproberen, maar dan in de Hoogvliegers. . Ga asjeblieft zo door. Binnenkort wil ik ook graag zelf mijn boter in pakjes wikkelen, de lucifers in doosjes doen, de bierblikjes uit het magazijn ophalen, de pepermuntjes in rolletjes proppen, de koffie malen, ja, zelfs zou ik bereid zijn om de kaas zelf in plakjes te snijden en de boerenkool fijn te hakken. . Wat zou dat een personeel besparen. Ik heb immers toch geen zier te doen. . .

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 apr. 2018 - 12:18

Dat kan allemaal nog steeds behalve de lucifers. Wat ik in de Nederlandse supermarkt trouwens mis is het apparaat waarmee ik zelf brood kan snijden. Die staan in Noorwegen in alle supermarkten. Bij de goedkope REMA 1000 zitten de meeste producten nog steeds in kratten.

webmaatje
webmaatje4 apr. 2018 - 21:06

DanielleDefoe In verschillende Duitse supermarkten hangt een koffiemaalmachine tussen de pakken koffie. Kan je je eigen meegebrachte bonen of de juist gekochte malen. IIk dacht dat supermarkt Plus een broodsnijmachine heeft staan om zelf te bedienen. maar die kan net zo goed alleen voor stokbrood zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 apr. 2018 - 22:43

Het zou kunnen. Nooit een Plus bezocht. Alle Noorse supermarkten in mijn buurt hadden ze, ook de kleine filealen. Zelf gebruik ik ook vaak een gewoon broodmes.

Rara5
Rara53 apr. 2018 - 20:55

Kodak verbood haar medewerkers om digitale camera's te promoten, want anders hadden de medewerkers geen werk meer. De free record shop wilde niet meegaan in de kassaloze online streaming muziek. Van beide bedrijven is nooit meer iets vernomen. Medewerkers moeten nieuwe kansen en ontwikkelingen juist benutten.

2 Reacties
LaBou
LaBou 4 apr. 2018 - 8:00

Welke nieuwe kansen en mogelijkheden? En voor je over het verloop van dit soort ontwikkelingen vroeger begint: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Cliff Clavin
Cliff Clavin4 apr. 2018 - 13:13

@ Rara - over de komst en de verkoop van de digitale camera's, de pixelrace, de 'planned obsolescence', de 'proprietary batteries', het hele hypernerveuze en verschrikkelijk gejaagde (en op louter betaalde propaganda gebaseerde) recensie-circus eromheen, daar zijn boekdelen*) over vol te schrijven. Compleet met alle treurige verhalen over de wijze waarop die dingen gemaakt werden en worden, de gigantische verkwisting van kostbare grondstoffen, en opgeluisterd met tragische portretten van mannen (meestal), die om het jaar van zichzelf weer**) een nieuw cameraatje moesten aanschaffen, om populair te blijven op verjaardagen, en te pochen over aantallen megapixels, die voor hen equivalent waren met de lengte van de penis. Over flatscreen-TV's kan je eenzelfde verhaal vertellen. (Ik heb een digitale camera, met voldoende pixels, en ik heb een platte televisie. Beide zijn niet jong meer, en beide voldoen uitstekend aan mijn behoeftes. Maar ja: de wijsheid 'genoeg is genoeg' is aan niemand meer besteed, zo lijkt me toe.) *) ik heb niet de indruk dat er nog veel mensen zijn die boeken lezen. De meesten zijn onderhand copy-paste-artiesten geworden; geestelijk gesproken, en geen kwesting van andersdenkenden bedoeld. **) Markplaats is een in dit verband een leerzaam oord, waar je duizenden occasion-camera's kan aantreffen. Vele ervan zijn nauwelijks gebruikt, of 'te moeilijk' gebleken voor de eerste eigenaar, en een aantal hebben er inmiddels, ondanks hun recente produktiedatum, al de status van 'vintage' of 'retro' bereikt; vermoedelijke verwachten de aanbieders dat zo een etiket prijsopdrijvend kan werken. Wat nog maar kort geleden 'vooruitgang' heette, valt nu alweer onder de rubriek 'vergane glorie'.

JeffreyKatoen
JeffreyKatoen3 apr. 2018 - 20:18

Geldautomaten en betaalautomaten dan ook maar afschaffen. Weer terug naar de balie om met je bankpas en legitimatie 100 euro op te nemen onder kantoortijd. En waarom online een reis boeken? Wat is er mis met een reisbureau op de hoek van de straat? Als laatste, waar is de melkboer?

9 Reacties
webmaatje
webmaatje3 apr. 2018 - 21:21

Volgens AH komen mensen door het zelfscannen vaker terug als ze niet hoeven te wachten en geven dus meer uit. Bron: In kassaloze supermarkt loop je meteen door naar buiten https://fd.nl/ondernemen/1247643/in-kassaloze-supermarkt-loop-je-meteen-door-naar-buiten Wij gaan liever naar eeen natuurwinkel waar je veel meer producten van regionale bioboeren kunt kopen. Wachten bij de kassa s geen straf. maar een oefening in geduld. Zo en zo wordt het tijd om AH te mijden. Ahold met al zijn verschillende winkeldochters in verschillende landen en klanten/bonuskaarten kan volgens mij inmiddels ook wel tot een bigdatabedrijf gerekend worden al is het nog lang niet zo groot als Amazon. Misschien is het bedrijf daarom interessant om te verkopen zoals sommige aandeelhouders zouden willen.

johannn2
johannn23 apr. 2018 - 22:15

Jeffrey, Wat is er mis met camera's die die werknemers continu in de gaten houden? .

LaBou
LaBou 4 apr. 2018 - 8:56

"Volgens AH komen mensen door het zelfscannen vaker terug als ze niet hoeven te wachten en geven dus meer uit." Mag misschien niet gezegd worden maar: van vroeger weet ik nog dat je geld maar één keer uit kunt geven. Maar de plasticgeneratie weet dat waarschijnlijk niet meer (totdat de pinautomaat zegt: saldo onvoldoende)

Cliff Clavin
Cliff Clavin4 apr. 2018 - 13:44

@ Webmaatje - dank voor je zinvolle bijdrage. Mensen onderschatten het effect van 'vernieuwende' betaaltechnieken. Contactloos betalen neemt ook al het gevoel weg dat je met een fysieke handeling bezig bent. Deze manier van afrekenen maakt 'geld overhandigen' in feite tot iets wat nauwelijks plaats lijkt te vinden. Alsof het niet echt gebeurd is. Het doet iets met je, die vluchtigheid. Ik kan me goed voorstellen dat ze leidt tot vergetelheid, inzake wat je zoal binnen enkele dagen bijeen betaald hebt. Het contante geld in je knip vertelt je altijd weer eerlijk hoe veel je nog kan bekostigen. Ik vraag me in gemoede af hoeveel Jopers vanuit het roodstaan hun overmatig bestedingspatroon financieren; en hoeveel debetrente ze maandelijks af moeten dragen. In ons voorland, de USA, is het allemaal nog veel erger; mensen hebben daar vaak meerdere credit cards per huishouden, en ze moeten elke maand weer tactisch plannen, door het ene gat met het andere te vullen. Wat een angst en stress moet dat allemaal opleveren: http://abcnews.go.com/Business/credit-card-debt-surpasses-trillion-us-time/story?id=53608548 Heel triest: dit probleem wordt, hoe Amerikaans, snel hertaald tot een 'groeiend consumentenvertrouwen'. Mij maken ze niks wijs, die manische Yankees. En wat anderen al vaststelden: het zal voor de velen hier die heilig geloven in alles wat ons als 'vooruitgang' aangesmeerd wordt, een kwaad ontwaken zijn, als één van de immer uitdijende elektronische informatie- en spionagemonsters uitvalt. Je kan niks meer kopen! Je moet bij de buren om eten (en niet te vergeten, alcoholica) bedelen! Je kinderen beginnen vragen te stellen! (De ware vooruitgangsliefhebber heeft hierop altijd wel een snedig antwoord klaar: dan moeten ze voor elk datagedrocht een back-up-systeem maken, dat meteen in kan vallen (let op: de gekte van verkwisting en uitbreiding wordt steeds erger). Of ook: Cliff, je bent zo naïef: met de nanotechnologie en met de inzet van grafeen en met de verdere versnelling van de digitalisering van alles onder de zon zal dat in de toekomst opgelost gaan worden! En dan zijn we echt in fabeltjesland verzeild geraakt, mensen. Ik denk nu ook aan fantasten als Elon Musk, Ray Kurzweil, en Hans Moravec. Dit lijkt vermakelijk. Maar het is allemaal verre van leuk.)

Haastig
Haastig4 apr. 2018 - 20:43

Cliff Clavin 4 april 2018 at 15:44 Verstandige Jopers zetten de mogelijkheid om rood te staan uit. Althans, dat heb ik gedaan - en vond dat reuze verstandig ;-) - met wat contant "noodgeld" in huis. De creditcard wordt alleen gebruikt als reserve voor vakantie en een aantal online aanschaffen, maar saldo direct automatisch aangevuld als in de min (sta daar nu ook in de plus). Ooit in de VS gewoond, had daar een creditcard (kreeg ik bij openen bankrekening) die ik zelden gebruikte, maar het duurde enige tijd voordat ik doorhad dat die niet automatisch werd bijgezuiverd vanuit de rekening waar ik 'm bij gekregen had. Was wat slordig met m'n administratie.... Gelukkig had ik centen zat, maar die betrekkelijk kleine uitgave die ik gedaan had werd een redelijk vlot verdubbeld. Reuze leerzaam: dat doe ik niet meer..

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 apr. 2018 - 22:57

In Noorwegen ging alles per credit card, de koffieautomaten, de kantine, en zelfs de wasmachines in de kelder van mijn studentenhuis en het openbaar vervoer. Ik had wel een paar lapjes voor noodgevallen. Terug in Nederland heb ik eigenlijk nooit geld bij me, ik ben het volledig ontwend.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 apr. 2018 - 23:00

PS ik sta nooit rood. Niet meer uitgeven dan er binnenkomt heb ik aan moeders knie geleerd.

Haastig
Haastig5 apr. 2018 - 14:53

DanielleDefoe 5 april 2018 at 00:57 Gebruik je dan ook de creditcard functie of gebruik je 'm dan als bankpas?

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 apr. 2018 - 0:15

Haastig je zou kunnen zeggen als bankpas, maar het totaal aan huishoudelijke uitgaven werd eens per maand van mijn bank conto afgeschreven, los van de vaste lasten die automatisch gingen.

Cliff Clavin
Cliff Clavin3 apr. 2018 - 20:11

Overigens vind ik het bemoedigend dat een ogenschijnlijk mineur onderwerp als dit zoveel reacties oproept, die heel uiteenlopend zijn - dat betekent dat er iets aan het gisten is, en dat is positief. Dank aan alle andere deelnemers.

3 Reacties
Karingin
Karingin3 apr. 2018 - 22:12

Nou Cliff, ik ben het vaak met je eens, maar je standpunt in dezen kan ik niet geheel delen. Ik droom sinds jaar en dag van de Star-Trek-samenleving. Waar al het smerige, geestdodende en zware werk wordt gedaan door robots, zodat de mens zich kan bezighouden met dingen die plezierig zijn. Wat niet wil zeggen dat er niet meer gewerkt wordt natuurlijk, maar waar niemand verplicht aan de lopende band staat of papier loopt te prikken. Als mijn pakketjes en boodschappen door robots worden verzameld en bezorgd, zijn we wel af van de mensonterende praktijken van bedrijven als Post.NL en Albert Heijn. De weg naar zo'n samenleving is lang en zal met veel ellende gepaard gaan, zeker gezien de houding van onze regering en een groot deel van de mensen, die vinden dat iedereen zich de blaren op de klauwen moet werken om enig recht op voorzieningen te kunnen doen gelden. Jij en ik zullen het niet meer meemaken. Maar ik geloof wel dat we ernaar op weg zijn. Robotisering is natuurlijk maar een deel van de oplossing, het kapitalistische systeem zal er ook aan moeten geloven. Maar ik vermoed dat het een het ander uiteindelijk zal uitlokken.

Andreas Cappen
Andreas Cappen4 apr. 2018 - 4:51

@ Cliff Overigens vind ik het bemoedigend dat een ogenschijnlijk mineur onderwerp als dit zoveel reacties oproept, die heel uiteenlopend zijn >> Dat valt erg mee. Het overgrote deel van de reageerders heeft dezelfde mening. dat betekent dat er iets aan het gisten is, en dat is positief. >> Welnee; zoals de meeste reageerders terecht aangeven houd je dergelijke technologische ontwikkelingen niet tegen. Dank aan alle andere deelnemers. >> Laat je de ad-hominems dan voortaan ook achterwege?

LaBou
LaBou 4 apr. 2018 - 8:03

"dat betekent dat er iets aan het gisten is, en dat is positief." Gelul en dat weet je best.

Katwezel
Katwezel3 apr. 2018 - 20:06

Eerdaags ben ik nog op mijn velocipede richting de Albert Heijn gegaan voor wat boodschappen, maar de selectie aldaar stelde mij hevig teleur. De grutten waren uitverkocht, de selectie gazeuse was uitermate beperkt, en men had alleen snorpommade van een of ander nieuwerwets merk dat ik allerminst vertrouwde. Toen ik zin had in wat zoets bleek dat de kwatta repen over de houdbaarheidsdatum heen waren, en was er zelfs geen Faam pepermuntje meer in het schap te vinden. Ik heb dan het dan uiteindelijk maar bij een zakje treets gelaten. De volgende keer ga ik weer gewoon naar De Gruyter.

1 Reactie
Karingin
Karingin3 apr. 2018 - 21:57

LOL

RonVa
RonVa3 apr. 2018 - 19:20

De AH waar hij voor staat heeft helemaal geen zelfscan, nog de andere AH aan de van Woustraat. In de Pijp staat doet iedereen dus mee met deze boycot.

Helmut2
Helmut23 apr. 2018 - 19:20

Het is niet alleen AH(Jumbo ook),en de aanloop naar geldloos?Alle macht naar de banken?Nu al,idiote bedragen voor pasjes,afschriften,en geen rente meer op spaargeld etc.Wanneer zijn wij weer de baas over hun misbruik en hebzuchtige leugens:zoals al die frauduleuze polissen,en aandeel piramide criminaliteit.En waar is de politiek?O ja,VVD vrijheid niet voor de consument maar wel voor het groot kapitaal want dat is wat Liberaal inhoud.Maar kreten zoals:meer geld en meer economie & werkgelegenheid laat alle Nederlanders VVD stemmen ipv Echt Nadenken(helaas is socialistme ook geen antwoord,Christelijk Sociaal zou de SP beter staan)Maar ach zolang de Ned. kerk blauw bloed v/d EO accepteerd en klakkeloos de Bijbel citeert zullen ze het licht nooit zien.Laat Multinationals ontslagen personeel doorbetalen v/d winst!

RosaLange
RosaLange3 apr. 2018 - 16:12

We moeten helemaal af van dat scannen. Gewoon weer plakkertjes met prijzen op de artikelen en een voor een laten intypen door de caissières. Fijn weer van die ellenlange rijen in de winkel om te onthaasten.

1 Reactie
Andreas Cappen
Andreas Cappen3 apr. 2018 - 18:17

Ik wil nog verder gaan; we moeten af van het fenomeen supermarkt. Gewoon net als vroeger gaan we naar de kruidenier die alles past en weegt. De Gruyter kan misschien weer in ere worden hersteld. Uiteraard betalen we daar alleen contant.

Minoes&tuin
Minoes&tuin3 apr. 2018 - 15:57

Ik vind het sowieso helemaal niets, heb liever een kassiere. Nooit een probleem gevonden in een rij te moeten staan en/of als er iemand achter mij staat met slechts een artikeltje die voor te laten gaan of een oudje met een paar boodschapjes. Dat gejakker van mensen en dat geduw en gewring, het veelal onbeschofte gedrag aldaar, ik heb daar zo een hekel aan.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 apr. 2018 - 16:02

En nog even, ik ben voor het behoud van muntgeld en het betalen ermee.

ton14024
ton140244 apr. 2018 - 10:08

Als puber moest ik soms naar de super. Vreselijk vond ik dat, dat waar ik nu van geniet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 apr. 2018 - 15:32

In Scandinavie bestaat het al wat langer alhoewel niet overal. Gelukkig is de KIWI wel tot 23.00 open (nee niet op zondag helaas) en dan is het altijd al rustig. Waarschijnlijk ook omdat er na 20.00 geen bier mag worden verkocht.

Draconisch
Draconisch3 apr. 2018 - 14:48

Aan boodschappen doen an sich heb ik geen hekel. Dat gehannes aan de kassa daarentegen: wat een ellende. Stapelen op een band die altijd te snel of te langzaam loopt, tergend trage mensen voor je, aandringende mensen achter je, kwetsbare spullen die klem raken. Snel oplopende wachttijden omdat de winkelmanager maar niet wil begrijpen dat mensen graag tussen de middag of na de werkdag hun boodschappen willen doen. Het wanhopige "Meneer Die en Die, kassa-assistentie alstublieft!" Nee, laat mij maar lekker zelfscannen. In de vestigingen waar dat kan heb ik nergens last van. Heerlijk.

1 Reactie
ton14024
ton140244 apr. 2018 - 10:01

Voor mijn scheermesjes moet ik naar de scan-kassa, de rest moet op de normale band. Winkelmandje én scannen? gaat niet lukken, ik moet dus een wagentje gebruiken voor die paar boodschappen. En daar moet een muntje in, terwijl je wilt pinnen. 50 jaar geleden liep je de winkelwagen in, de goede ondernemer pakte je spullen in, je wenste elkaar een goede dag, en de rekening? eind van de maand is prima.

McMacaroni
McMacaroni3 apr. 2018 - 14:47

Ik doe mee! Zo bestel ik mijn melk alleen bij de melkman en zoek ik naar mn netflix series bij de videotheek. Om een punt te maken van de grote gevolgen van automatisering in de nabije toekomst kun je denk ik beter naar andere voorbeelden zoeken. Kassamedewerkers bij de AH hebben veelal een bijbaan naast hun school. Ik zou me meer zorgen maken over de banen die eraan gaan als zij straks klaar zijn met school. Want de nieuwe slag qua automatisering gaat niet alleen de onderkant van de markt treffen zoals in het verleden vaak het geval was. Werk t/m academisch niveau kan straks efficienter gedaan worden door zelflerende systemen.

Karingin
Karingin3 apr. 2018 - 14:37

AH is ook al bezig een volledig gerobotiseerd distributiecentrum op te zetten. Ik vind dat geen slechte ontwikkeling, gezien hoe ze met hun personeel omgaan. Ben alleen bang dat de kostenbesparing niet naar de consument maar naar de aandeelhouders gaat.

2 Reacties
ValsPlat
ValsPlat3 apr. 2018 - 17:12

Wie betaalt de investering die nodig is om het nieuwe distributiecentrum te bouwen? Door de logistiek (nog) efficienter uit te voeren ontstaat er wel een concurrentie voordeel en kunnen bij een prijzenoorlog, de prijzen verder omlaag. ....totdat de concurrent hetzelfde kunstje toepast.

Karingin
Karingin3 apr. 2018 - 21:53

Uuh, wat is je punt? Prijzenoorlogen zijn een crime, niet voor de consument of de supermarkt, wel voor de toeleveranciers. Uiteindelijk niet goed voor de economie. Aandeelhouders zijn in de huidige constellatie ook een crime, maar dat is een andere discussie.

Willem D2
Willem D23 apr. 2018 - 14:29

De keuze is: - Boodschappen in de kar - In de rij staan - Wachten op trage senioren die nog graag contant betalen en hun portemonnaie niet kunnen vinden. - Boodschappen uit de kar op de band - Boodschappen in het krat - Pinnen en wegwezen Of: - Boodschappen in het krat - Pinnen en wegwezen Ik geef de voorkeur aan de laatste optie

1 Reactie
Zeddicus
Zeddicus3 apr. 2018 - 18:15

Dan moet je wel het volledige verhaal vertellen, regelmatig gecontroleerd worden hoort er ook bij in het kassa loze systeem. Dan willen ze ook graag het onderste in je ingepakte tas zien en vergeet de brakke scanpoortjes die je bon niet scannen niet. Soms lijkt het wel of die software is geschreven door senioren.

Cliff Clavin
Cliff Clavin3 apr. 2018 - 14:04

Misschien is het goed als de kritiekloze fans van alle technologische rimram eens een kijkje nemen bij de link die ik om 12:02u gaf - misschien vinden jullie dat ook weer 'vooruitgang'. Ik niet. Techniek kan mooi zijn, mits naar de menselijke maat ingezet. Wat ik hier zie is meer iets van psychiatrische aard. (1) het is een menselijk schandaal dat caissières bespied worden met het oogmerk om na te gaan of ze wel hard genoeg meewerken aan de ondergang van hun eigen beroep (ik zie zelden zo een medewerkster die haar eigenlijke arbeid met tegenzin doet); (2) zelfscannen en wat daarna nog komen mag, dat vergroot onze eenzaamheid. Dit fenomeen werd in andere vormen al tientallen jaren geleden voelbaar, en het gaat altijd maar door. Ik richt mijn leven zo in dat ik wachten in een rij geen enkel probleem vind; meestal is het een aardige aanleiding om een gesprekje met een vreemde te beginnen (ik heb zo enkele leuke nieuwe kennissen opgedaan); en anders heb je even de tijd om je te bezinnen op een tijdperk waarin controledwang, anonimiteit, en vereenzaming mensen geestelijk ziek maken; (3) zelfscannen en andere ontsporingen (zoals menige functie van de smartphone zelf), die geven een mens gevoelens van overzicht, macht, en zelfstandigheid. Niets is minder waar. Jij zelf bent het onderwerp van voortdurende controle, je maakt jezelf horig aan externe krachten die je totaal niet meer kunt overzien; (4) kostenbesparingen? Lagere prijzen? Heeft iemand al eens stilgestaan wat de ontwikkeling, aankoop, installatie, onderhoud, en het actualiseren van al die electronische systemen kosten? Mijn opponenten denken kennelijk dat dit alles gratis is; en dat is baarlijke nonsens; (5) het is idioot om kritiek op zelfscannen te vergelijken met de angst voor de trein, het strijkijzer, of de fotocamera. Deze dingen kunnen, mits verstandig gebruikt, je leven veraangenamen. Ik vind het afdwingen van zelfscannen een teken van zinloze verkwisting van menselijke arbeid, natuurlijke hulpbronnen, en uiteindelijk ook geld. Maar goed, indien mijn opponenten geloven dat ze deel uitmaken van een swingende voorhoede in de samenleving, dat ze werkelijk helemaal ‘in de trend van de tijd zitten’, laat ze dan heel blij worden van hun progressieve instelling. (6) uiteraard pleit er ook weer deze of gene voor de afschaffing van contant geld. Dat is in alle opzichten heel erg dom, ook in economische zin; (7) het late kapitalisme wordt getekend door een fenomeen dat 'hyper-acceleratie' heet. Sociologen en psychologen kijken daarnaar, en vrolijk worden ze er niet van. De consumptiedrift, de manie om op alle mogelijke manieren tijd te besparen (waarvoor heb je die nodig?), de aandrang om alle beschikbare menselijke tijd meteen in geld te vertalen (of in genot, of allebei), al het hieruit resulterende gejaag in je hoofd, die maken je ziek. Op sluipende manieren. Want die wezenlijk bespaarde tijd (drie tot vijf minuten in de wachtrij? werkelijk?) wordt zelden ingezet om je eens te bezinnen op de vraag waarom je hele leven één grote jakkerpartij geworden is, of waarom je eigenlijk slecht slaapt, of waarom het in je relatie niet zo goed meer gaat; Zeven is een mooi getal, ik rond af. Blinde aanbidding van technologie is gevaarlijk; ze kan leiden tot gevoelens van permanente eenzaamheid, en tot heel veel meer andere ellende. En nog belangrijker: zowel de natuur als onze tijd van leven zelf zijn niet onuitputtelijk. Maar we doen krampachtig alsof. Het late kapitalisme heeft ons in een illusie gezet: dat ooit, in de toekomst, alle dingen goed en mooi zullen worden; we moeten daarom in het heden als gekken rennen, inhalen, met elkaar concurreren, als zombies door het leven sjokken als we even moe zijn, de wereld verder vervuilen en het klimaat kapotmaken, pepmiddelen gebruiken om de competitieslag met elkaar vol te houden, zakken geld besteden aan stupide en sadistisch vermaak, en onzelf eeuwig jong en mooi houden, door het bezoeken van de fitness-hel, en het inkopen van behandelingen van plastische chirurgie. En, niet te vergeten: zelfscannen.

13 Reacties
Kruimeltjes2
Kruimeltjes23 apr. 2018 - 14:56

Cliff, waarom is afschaffen contant geld dom? Ik zie daar toch wel voordelen in, minder overvallen, zwart geld verleden tijd. Wat mis ik?

Piet de Geus
Piet de Geus3 apr. 2018 - 15:01

"Wat ik hier zie is meer iets van psychiatrische aard." Dat is iets wat jij ongeacht het onderwerp ziet. En als je denkt dat de hele wereld gek is, dan ligt de conclusie nog steeds voor de hand.

Dongen2
Dongen23 apr. 2018 - 15:32

Ik ben het in grote lijnen met je eens. Technologie vervangt steeds meer het ouderwetse menselijke contact en dit is niet iets positiefs denk ik. Mijn vraag is meer: Wat moet je hier tegen doen? Wat ik ook een beetje tegenstrijdig aan je vindt, is dat je hier een aardig betoog houdt voor meer menselijk contact, maar dat je op economisch vlak voor een hele grote overheid bent, die er juist voor zorgt dat mensen elkaar minder nodig hebben en dus ook minder voor elkaar over hebben.

Poezenmens
Poezenmens3 apr. 2018 - 16:01

@Kruimeltjes Waarom afschaffen contant geld in ons nadeel is: https://www.stopdebankiers.com/einde-contant-geld-in-zicht-kamer-wil-debat/

Cliff Clavin
Cliff Clavin3 apr. 2018 - 16:27

@ Dongen - dank voor je antwoord. Onze overheid voert een politiek die - volkomen onnodig - mensen in deerniswekkende armoede en afhankelijkheid houdt (denk aan voedselbanken, denk aan dakloosheid). Dat zorgt voor heel veel psychiatrische nood (hallo Piet). Daar worden ze heus niet socialer en invoelender van. Dit alles is slechts het gevolg van de destructie die het late kapitalisme op zijn geweten heeft. Daar is een uitstekend boek over: "Caring For Souls In A Neoliberal Age", van Bruce Rogers-Vaughn (Palgrave-Mcmillan, 2016, 264 pp.). De auteur is een Amerikaans pastoraal werker met een heel lange staat van dienst, en kan bogen op grote ervaring in het contact met de slachtoffers van dit mensonwaardige beleid. Hij heeft zich bijzonder goed gedocumenteerd - en hij erkent dat hij politiek zelf van positie veranderde, toen hij al zinloze lijden gezien had, en ging speuren naar de werkelijke oorzaken: armoede, werkloosheid, verslaving, vereenzaming (in een hoog-technologische wereld!), en zeker ook: al voorafgaande out-sourcing van zinvol maakwerk naar andere werelddelen, waar het inzetten van (kind)slaven de gewoonste zaak van de wereld is. Er is helemaal geen vooruitgang, en de rot zit zeer, zeer diep. In Groot-Brittannië is dit boek te koop voor € 24.99. Het is geen 'fijn', of 'prettig' werk; maar het kan bij menigeen de ogen openen.

Cliff Clavin
Cliff Clavin3 apr. 2018 - 16:31

@ Piet de Geus - ik besef dat regelmatig jouw illusies verstoor. Dat kan heel heilzaam voor je zijn, jongen.

Kruimeltjes2
Kruimeltjes23 apr. 2018 - 17:27

@Merel Bedankt link. Dat is inderdaad een risico zeg, nog meer macht bij die banken. Daar had ik niet bij stil gestaan. Ik ben van mening veranderd.

Poezenmens
Poezenmens3 apr. 2018 - 17:57

@Kruimeltjes Sorry voor de taalfouten in het artikel. Het gaat over de banken die meer en meer macht krijgen. De taalfouten neem ik dan maar op de koop toe.

Andreas Cappen
Andreas Cappen3 apr. 2018 - 18:20

zelfscannen en wat daarna nog komen mag, dat vergroot onze eenzaamheid. >> Dat klopt. Sinds ik mijn spulletjes zelfscan (en dat is al 10 jaar het geval), voel ik me verschrikkelijk eenzaam omdat de supermaerkt voor mij de plek is om sociaal te gaan doen. In het verleden bracht ik uren in de supermarkt door, maar daar heb ik geen enkele behoefte meer aan. (Saracasme modus weer uit) Seriously, Cliff.

jandebakker
jandebakker3 apr. 2018 - 18:26

@ Cliff, Gokje, U heeft nooit in een supermarkt gewerkt? Qua werkzaamheden is de opkomst van de zelfscanner een zegen voor de caissières. Het beroep van caissière is geestdoden, eentonig en op de lange termijn funest voor de schouders en polsen (feitelijk is het gewoon lopende band werk waarbij er steeds iemand anders op je vingers loopt te kijken). Het moeten controleren van de boodschappen i.p.v. eerst zelf alles langs een scanner halen is simpelweg vele malen minder arbeidsintensief. De camera's lijken mij ook volledig los te staan van de werkdruk (het tempo wordt immers bepaald door de snelheid waarmee de klant scant). Het doel van deze apparaten lijkt mij meer om te voorkomen dat een caissière per ongeluk "vergeet" om de kratjes pils te controleren van klanten die zij persoonlijk kent. Daarnaast is dit weldegelijk een kostenbesparing. Voor de onderhoudskosten van de systemen maakt het vrij weinig uit of alles gescand wordt door een klant of een medewerker (sterker nog, men bespaart ook direct op de kosten voor de lopende banden). Voorts zou je bij uw 5de punt ook kunnen beargumenteren dat juist het instant houden van een (schijnbaar) overbodig beroep een verkwisting van menselijk kapitaal is. Het enige punt dat dus nog over blijft is het sociale aspect. Hiervoor kunt u echter ook altijd terecht bij de dames van de vleeswaren of de jongens van de vulploeg ;) (die trouwens heel wat meer recht van klagen hebben over de werkdruk en productiviteit eïssen in de supermarkt). @ Kruimeltjes, De afschaffing van contant geld is vooral een probleem voor collectanten en daklozen.

Haastig
Haastig3 apr. 2018 - 18:58

@Cliff Ik ben het ten dele met je eens. Ik ben wel voor de zelfscan, maar alleen NAAST de gewone kassa's. Ik denk inderdaad dat het voor een aantal mensen het afrekenen aan de kassa een belangrijk menselijk contact momentje is. Ook denk ik dat het voor sommige mensen een moeilijke samenleving wordt als ze volledig zelfredzaam moeten worden: van ouderen, dementerenden tot slecht lezenden en digibeten. Mijn moeder zou (ik oefen nu geregeld met haar) zou het denk ik niet kunnen, boodschappen doen zou een behoorlijke drempel krijgen als dat met de zelfscan zou moeten. Daarnaast vind ik dat de mogelijkheid met cash geld kunnen betalen wettelijk afgedwongen zou moeten worden: ivm recht op privacy. Daar staat tegenover dat het toch goedkoper zal zijn: dé reden dat het wordt geintroduceerd. Op het werk kon één van de cassieres vervangen worden door 4 zelfscan-kassa's: een prettige vooruitgang, want het eten nog warm als je er aan begint ipv afgekoeld na een lange rij. Niemand denkt dat het gratis is, men denkt wel dat het goedkoper is. Niet onlogisch, want nu doet de klant het werk ipv het winkelpersoneel. Vergelijkbaar met een Ikea-kast: het zelf verslepen en in elkaar zetten versus een kant en klaar model dat in je slaapkamer bezorgt wordt door de meubelmaker. Het is ook vergelijkbaar met de verandering in fabrieken: waar eerst mensen aan de lopende band een deel vd werkzaamheden deden is dat nu overgenomen door robots: goedkoper én beter. Dat geldt overigens alleen voor die regio's met relatief hoge arbeids kosten. Zo is ook in NL een betonpomp goedkoper en wordt die dus gebruikt, terwijl in andere landen mannetjes emmertjes beton doorgeven in een lange rij. Uiteindelijk gaat het om en-en: je moet ergens terecht kunnen met vragen en hulp. Zelf vind ik het nog steeds loei-irritant dat je bij de bank niet meer gewoon geld kan opnemen bij de balie zonder pasje. Ik gebruik liever de pin, maar zou bv bij kapot/verloren/gestolen pas, wel gewoon een bank in willen kunnen lopen om (zonder toeslag!) geld op te nemen. Ik vind het prima om zoveel mogelijk zelf online te regelen bij bedrijven, maar als er geen goede klantenservice is, haak ik af. Zo heb ik mijn ziektekosten verzekering uitgezocht op 2 punten: een medicijn dat ik slik wordt vergoed én ik wil, zonder al te veel moeite, met een mens kunnen spreken. Dus toen ik zonder "druk op 1 voor" ect bij een verzekering terecht kwam was ik klaar: ik had 'm gevonden. Dat laatste was overigens ook een selectiecriterium bij het zoeken naar een uitvaart-club toen een direct familielid overleed: "druk 1 voor": daaaag, we zoeken even verder.

Cliff Clavin
Cliff Clavin3 apr. 2018 - 20:05

@ Jan de Bakker - dank voor je stellingname als pop-filosoof; je brengt wat hoon in, veronderstellingen die niet kloppen, en misplaatste humor ook nog. Dat staat niet fraai. Ik heb niet in een supermarkt gewerkt, jij wel? Hoe dan ook, ik heb wel in een café-restaurant gewerkt, op hoogtijdagen, en lang achtereen. Met de geestelijke en lichamelijke belasting die erbij hoort Toch heeft het me niet beschadigd. Het contact met de mensen was me lief, en daar denk ik nog vaak aan. Wat is 'menselijk kapitaal'? Heb je dat begrip gestolen van Gary Becker, één van de raarste (want meest geestelijk beperkte) 'popsterren' van de Chicago School? En waarom denk jij de wijsheid in pacht te hebben over hoe er met 'menselijk kapitaal' omgesprongen dient te worden? Het uitdrukken van de ware waarde van mensen in 'kapitaal' is mij een gruwel. Je denkt veel te weten over wat er in andere mensen omgaat; en je projecteert ook veel te veel, om naar een door jou gewenst einddoel toe te kunnen redeneren. En daarmee krijg je aan mij een heel lastige opponent.

jandebakker
jandebakker4 apr. 2018 - 8:38

@Cliff Sorry ik herken mijzelf niet in het beeld dat u van mij schets. U denkt te weten wat er in mij omgaat en u projecteer te veel om naar een door u gesteld einddoel toe te werken. ;) Tevens bent u vergeten om aan te geven waar ik onjuiste aannames heb gedaan. De term menselijk kapitaal heb ik gebruikt omdat ik dat toepasselijk vond in deze discussie over automatiseren. De term, in deze context, impliciert immers dat mensen ook over eigenschappen beschikken die niet weg te automatiseren zijn. Daarnaast was die opmerking vooral een reactie op uw (naar mijn idee onjuiste )stelling dat zelf scannen verkwisting van hulpbronnen, menselijke arbeid en geld is. Het is dus opvallend dat u mij lijkt te verwijten dat ik mijn mening geef over hoe met menselijk kapitaal omgegaan moet worden terwijl dit alleen een reactie is op uw mening hierover. (Ik zou dus ook kunnen vragen waarom u denkt dat u de wijsheid in pacht heeft om hierover een mening te mogen hebben :))

kassakijker73
kassakijker733 apr. 2018 - 12:56

Kondig dan ook maar alvast een boycot aan van fabrikanten van zelfrijdende auto's. Daardoor gaan ook heel wat chauffeurs hun baan verliezen. Maar ikzelf wacht er met smart op. En de zelfscan gebruik ik met veel plezier.

vdbemt
vdbemt3 apr. 2018 - 12:45

Tja. Dit is natuurlijk maar 1 van de vele, vele, maar meestal minder duidelijke, voorbeelden die laten zien dat automatisering banen kost. Die banen kunnen behouden worden als de arbeidstijd voor iedereen omlaaggebracht wordt. Als we de werkeloosheid niet door digitalisering/automatisering/robotisering willen laten toenemen, zullen we daar echt toe over moeten gaan.

DrPangloss
DrPangloss3 apr. 2018 - 12:41

Ik neem aan dat de heer Heeresma: - niet online bankiert, maar naar nog werkt met acceptgiro's (maar ja die worden ook automatisch verwerkt) - geen gebruik maakt van email, maar nog van de post (tja want anders worden de post bezorgers werkloos) - geen gebruik maakt van routeplanners, want ja, dat is broodroof van kaart-verkopers en kaarten makers. - niets online besteld, want daar mee is er minder winkel personeel nodig. Zoals in de commentaren eerder is aangegeven, mechanisering en automatisering is al jaren aan de gang. Maar dat leidt tot andere soorten banen. Bovendien is er in diverse sectoren te korten. Een omscholing zou oplossing kunnen zijn om in die sectoren werkzaam te worden.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt3 apr. 2018 - 13:25

Het leidt tot andere soorten banen. Maar niet zoveel. Er wordt geautomatsieerd omdat het werk dan oa. met minder mensen gedaan kan worden. Als dat het effect niet was, zou het niet gebeuren.

Peterrr3
Peterrr33 apr. 2018 - 13:33

Ik vind deze vergelijkingen een beetje mank gaan. Bij banken heb je niet eens de keuze om het niet te doen zoals zij het willen en de drie volgende punten vind ik ver gezocht. Vergelijk het met onbemande pompstations. Die ontwijk ik in principe zoveel mogelijk. Soms ontkom je er niet aan, maar voor één of twee cent verschil ga ik liever naar een pomp waar nog wel iemand werkt. Ook al kost me dat wat meer tijd en is het tanken iets duurder. Dat heb ik er wel voor over. Het is toch werk voor iemand... ls de AH je als klant de keuze geeft om te kiezen, dan vind ik het prima. Worden het bij mij alleen zelfscans, dan denk ik dat ik voor een andere supermarkt kies. Klinkt allemaal leuk en aardig als er gezegd wordt; "ze moeten zich maar om laten scholen." Dat is vooral advies aan anderen, als het je zelf maar niet overkomt.

Zapata
Zapata3 apr. 2018 - 14:12

@petervdb Juist! Er zijn drie redenen om te automatiseren. Hogere productie, minder personeel en dus meer winst, werk wat met goed fatsoen niet door mensen verricht kan worden. En nee het levert absoluut niet zoveel werk op als dat er mee verloren gaat want anders zou automatiseren geen enkele zin hebben. In Engeland hebben ze daarom de oplossing gevonden. Betaal werknemers zo weinig dat automatiseren te duur is. Die kant gaan we hier ook op met de stilstand in de loonontwikkeling van de afgelopen 20 jaar en de flexkrachten. Gelukkig is dit allemaal niet mijn probleem meer omdat ik geen 20 jaar meer leef. Maar ik mag toch graag als toeschouwer nog even blijven. De mens is namelijk een vermakelijk wezen.

johannn2
johannn23 apr. 2018 - 12:02

Citaat: " Ook vertelde ze dat ze via de bewakingscamera’s in de gaten werd gehouden om te zien of ze wel voldoende klanten aansprak." Dat is voor mij de druppel! Big Brother is watching you! Exit Albert Hein! .

2 Reacties
Verwijdert
Verwijdert3 apr. 2018 - 12:26

johannn 3 april 2018 at 14:02 Citaat: ” Ook vertelde ze dat ze via de bewakingscamera’s in de gaten werd gehouden om te zien of ze wel voldoende klanten aansprak.” Dat is voor mij de druppel! Big Brother is watching you! Exit Albert Hein!" En dus ook exit van het leven? want op elke hoek staat wel een camera tegenwoordig.

johannn2
johannn23 apr. 2018 - 18:05

Ruud, Je moet eens iets aan je logica gaan doen, Ruud .

Appie Fries
Appie Fries3 apr. 2018 - 11:49

Jaaaaa.... protesteren tegen de komst van de stoommachine..... Heerlijk, zelfscannen. Ook mooi dat veel mensen het nog niet snappen waardoor er eigenlijk nooit rijen zijn.

2 Reacties
Haastig
Haastig3 apr. 2018 - 18:15

Precies, maar dat veranderd natuurlijk wel als meer mensen de zelfscan gebruiken. Ik vind overigens dat beide mogelijkheden moeten blijven: zelfscan en casierres

LaBou
LaBou 4 apr. 2018 - 5:32

" Ook mooi dat veel mensen het nog niet snappen waardoor er eigenlijk nooit rijen zijn" Totdat er weer eens een storing is en dat hele zelfscancircus op z'n gat ligt. Dan lacht die enkele zonderling die nog weet wat contant geld is én het ook nog in de portemonnee heeft ( oei, wat zeg ik nu).

CM2
CM23 apr. 2018 - 11:23

Nou, ik ben erg tevreden met de zelfscan, maak er vaak gebruik van, vooral als de rijen bij de kassa's erg lang zijn. Hoe korter ik bij AH, hoe beter. Voor het kassapersoneel wordt wel weer wat anders gevonden, die ontwikkeling valt toch niet te keren.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt3 apr. 2018 - 13:27

Dat laatste is iets te makkelijk gedacht. Maar de ontwikkeling van automatisering houd je niet tegen.

Verwijdert
Verwijdert3 apr. 2018 - 11:20

Logisch gevolg van automatisering en ontwikkelingen. Waarom oproepen tot een boycot? Ik vind het ideaal en bespaart me een hoop tijd! "Daarom roep ik de klanten van Albert Heijn op de zelfscan te boycotten en liever in de rij voor de kassa te gaan staan. En mocht men die rij te lang vinden, dan zijn er nog andere supermarkten te vinden." Je boycot is gericht tegen innovatieve ontwikkelingen die de arbeid verminderen. Dit gaat al tientallen jaren zo (tekenaars met die hand die nu plotseling alles op de computer moeten doen of automatisering in fabrieken wat leid tot minder arbeid). Of koop jij al je eten wat uit blikken komt nu niet meer omdat het geautomatiseerd is?

DeRedeMist
DeRedeMist3 apr. 2018 - 11:10

Tja, we kunnen natuurlijk ook de Banken weer vragen om medewerkers in te huren om handmatig ingevulde acceptgiro's over te typen en online bankieren weer af te schaffen. Of we vragen de telco's om telefoonverbindingen weer handmatig met het inpluggen van stekkertjes in centrales te activeren. Maar waar halen we in 's hemelsnaam de mensen vandaan, het is nu al zo goed als onmogelijk personeel te vinden, en bijvoorbeeld in zorg, onderwijs, bouw en ICT zijn er toch echt honderduizenden nodig. Het is alleen maar goed als er mensen uit bestaand werk beschikbaar komen voor de arbeidsmarkt.

4 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin3 apr. 2018 - 14:08

@ DeRedeMist - bij jou mist, zoals altijd, de rede zelf. Er zijn mensen die het heel fijn vinden om achter de kassa te werken. En die willen misschien helemaal geen verpleegkundige, leraar, of computernerd worden. Voor jou is kennelijk het dictaat van de markten heilig. Ik lach daarom, echt. Ik vind dat mensen zelf over de zingeving aan hun leven mogen beschikken, anders heeft dat leven geen enkele zin meer.

DeRedeMist
DeRedeMist3 apr. 2018 - 16:01

[Er zijn mensen die het heel fijn vinden om achter de kassa te werken.] Een volstrekt kulargument. Er zijn ook mensen die het fijn vinden om kaarsen te maken. Toch is het een goede zaak (denk aan CO2 uitstoot per lumen) dat wij onze verlichting met lampen doen. En persoonlijk ben ik blij dat ik geen enkele kaars in huis hoef te hebben.

Cliff Clavin
Cliff Clavin3 apr. 2018 - 19:55

@ DeRedeMist - jaja, zo ken ik je. Op elk probleem in het echte, ware, tastbare leven heb je een antwoord met getallen. Je bent een onbedoelde bron van vermaak. Je bent een prima proponent van de biopolitiek: 'waar halen we in 's hemelsnaam de mensen vandaan...'. Jij hebt niks te zeggen over waar 'we' (niet ik) 'de mensen vandaan moeten halen', omdat jouw wereldbeeld alleen representatief is voor jezelf, en de kleine groep van diegenen die het met je eens zijn. Ik adviseer je om naar China te verhuizen, daar zit men te springen om economische genieën zoals jij. Jouw denkwereld wordt door veel minder mensen gedeeld dan je zelf graag wil geloven.

DeRedeMist
DeRedeMist4 apr. 2018 - 10:57

Ach ja Cliff, maak het persoonlijk als je niets tegen argumentatie weet in te brengen... Oh sorry, een overbodig advies, die truc kende je al.

Nick the Stripper
Nick the Stripper3 apr. 2018 - 11:09

Bij mijn Appie - uitgerust met een stuk of 10 zelfscankassa's - lopen volgens mij nog net zoveel mensen rond als eerst. Nu eens staan ze bij de zelfscan, dan weer doen ze de servicebalie en als het druk is kruipen ze achter de kassa. Een medewerkster die ik er naar vroeg zei dat het werk nu veel afwisselender is. Mij lijkt dat winst. Bij de AH to go in het metrostation staan ondertussen altijd twee medewerkers, terwijl het een piepklein winkeltje is.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 apr. 2018 - 15:37

Dan kan die ene ook af en toe naar het toilet terwijl de andere op de winkel past.

Banjaard
Banjaard3 apr. 2018 - 10:58

Boycot zelf autorijden (vanwege de taxichauffeurs) Boycot zelf eten koken (vanwege de koks en obers) Boycot zelf kleding wassen (vanwege de wasserettes) Boycot de Gamma (vanwege alle schilders en timmermannen) Boycot...alles waar een beroep voor is maar wat we ook zelf kunnen.

msj_meijerink
msj_meijerink3 apr. 2018 - 10:54

Deze oproep is een kansloze smeekbede, om een achterhoede-gevecht te houden ten behoeve van 'old-school technieken'. Waarom moet ik verplicht in een rij gaan staan wachten op mensen, die dingen vergeten zijn (en dan 'even alsnog het artikel gaan halen'), telkens weer trek hebben in vertragend geleuter met de caissière, ook nu weer contant willen afrekenen met dubbeltjes en of stuivers en of op een andere manier de wachtrijen achter hen (en vóór mij) bij de kassa's laten groeien?

1 Reactie
ton14024
ton140244 apr. 2018 - 8:59

Liever dat, dan alleen met een google-smart in een google-store welkom te zijn.

omaoeverloos
omaoeverloos3 apr. 2018 - 10:46

Tja, vroeger was alles natuurlijk beter, terug naar de buurtkruidenier dan maar.

bako2
bako23 apr. 2018 - 10:12

Geweldig die zelf scan. Ik heb nog nooit zoveel tijd kunnen besparen door zelf te scannen. De kassa's zijn een crime, vooral als je mensen voor je hebt die niet weten hoe te handelen als zij hun boodschappen aanbieden. Eén grote bron van ergernis die nu verdwijnt door de zelfscanners. Voor de supermarketen zou het een idee zijn om die schoolverlaters gelijk zoals in Amerika, de boodschappen voor de klanten al in te pakken. Ook dat is als de klant het zelf moet doen ook een bron van ergernis, de onhandige stupiditeiten die de klanten daarbij weten te produceren.

6 Reacties
Henri Zwols
Henri Zwols3 apr. 2018 - 11:05

Persoonlijk vind ik dat zelf scannen maar gedoe. Liever wacht ik even, dump al mijn boodschappen op de band en dan hoor ik wel een prijs. Ik laat graag anderen voor me werken als ik het dan zelf niet hoef te doen. Ik ben trouwens niet de enige. Mijn supermarkt is vorig jaar verbouwd en heeft nu ook scanners. Ik zie zelden iemand die er gebruik van maakt.

Nick the Stripper
Nick the Stripper3 apr. 2018 - 11:06

bako 3 april 2018 at 12:12 [ Voor de supermarketen zou het een idee zijn om die schoolverlaters gelijk zoals in Amerika, de boodschappen voor de klanten al in te pakken. ] Bijzonder slecht idee. Die inpakkers weten in de praktijk zelden hoe je iets efficient moet inpakken en ze gebruiken altijd veel te veel wegwerpplasticzakken.

LaBou
LaBou 3 apr. 2018 - 11:25

Ik daarentegen heb geen enkel probleem met cassieres. Plus dat ik niet door ene AH gedwongen wil worden met pin te betalen. Hoe ik betaal maak ik zelf wel uit. Plus dat het Nibud terecht stelt dat contant betalen van de dagelijkse boodschappen een beter overzicht biedt op die uitgaven.

Ch0k3r
Ch0k3r3 apr. 2018 - 11:37

En jij denkt dat het met zelfscankassa's beter wordt? Als er straks geen gewone kassa's meer zijn, dan hebben we complete bevolkingsgroepen die niet met machines om kunnen gaan die voor rijen zorgen bij die dingen. Bedenk je dit de volgende keer als je voor de kassa staat en die hoogbejaarde voor je in de rij nog op muntjes zit te kijken of het 20 of 50 eurocent is.

Verwijdert
Verwijdert3 apr. 2018 - 12:24

LaBou 3 april 2018 at 13:25 "Plus dat het Nibud terecht stelt dat contant betalen van de dagelijkse boodschappen een beter overzicht biedt op die uitgaven." Dat snap ik niet. Je zou toch zeggen dat je een beter overzicht hebt als elke transactie met de pin op je rekeningsoverzicht staat? Hoe heb je een beter overzicht als je contant betaalt en dus geen transactieoverzicht hebt?

LaBou
LaBou 3 apr. 2018 - 15:02

@Ruud Vanberge: gewoon, een vast bedrag voor de wekelijkse boodschappen en gewoon in je portemonnee kijken. Veel gemakkelijker dan elke dat gegluur op je telefoon naar je bankrekening. Komt de bodem van de knip voor het eind van de week in zicht dan weet : te veel uitgegeven. Bij dat plastic niet. En voordat je begint over vooruitgang: daar ben ik niet tegen. Maar niet alles wat er op lijkt is ook echt vooruitgang.

Luitzen Brouwer
Luitzen Brouwer3 apr. 2018 - 10:07

Onzin. Er is als gevolg van innovatie door voortschrijdende techniek een besparing op mensenarbeid gevonden vergelijkbaar met iedere andere technische ontwikkeling van de agelopen eeuwen. De digitale innovatiegolf is niet wezenlijk anders dan eerdere. Door te besparen op zo deels overbodig geworden arbeidskosten worden de kosten levensonderhoud voor consumenten vanwege de door markteconomie blijvende concurrentie ook nog eens lager. Door technische vooruitgang is de hele mensheid alleen maar welvarender geworden. Producten en diensten die men zich eerder niet kon veroorloven zijn normaal geworden. Uiteindelijk zal b.v. zelfs de natuur en het milieu alleen maar meer gespaard kunnen worden door technische innovatie aangejaagd door stevige wetgeving maar dan wel i.c.m. door markteconomie aangejaagde concurrentie op productinnovatie en prijsbesparing. De technische ontwikkeling i.c.m. een markteconomische concurrentie waar nodig aangelijnd en aangestuurd door wetgevende machten hebben nooit veroorzaakt dat er te weinig vraag naar arbeid ontstond. Dat was in periodes waarin dat voorkwam eerder het gevolg van een te weinig investeren in technische innovatie en marktwerking in concurrentie met andere landen. Die AH-meisjes en jongens, net als die van alle andere supermarkten trouwens, vinden in deze tijden waarin de vraag naar arbeid zo sterk opkomt zo weer goed betaald werk.

2 Reacties
Yitsan2
Yitsan23 apr. 2018 - 11:06

Wat een schitterend verhaal over een ideale wereld, waar bedrijven goed voor hun klanten zorgen. Maar is het niet mogelijk dat de besparing die door AH (en andere supermarkten) behaald wordt, door eigen klanten onbetaald het werk te laten doen, als extra marge in de eigen zak gestoken wordt om andere leuke dingen van te doen: salarissen voor directie omhoog of hogere dividenduitkeringen. Supermarkten zijn geen charitatieve instellingen of inkoopcoöperaties voor hun klanten, tenslotte.

ton14024
ton140244 apr. 2018 - 8:49

Die AH-meisjes en jongens hebben geen goed betaald werk.

fluf
fluf3 apr. 2018 - 10:02

Dit zijn de leuke artikelen om over een x aantal jaar nog eens terug te lezen. Sinds het allereerste staaltje techniek werd uitgevonden door de mensheid gebeurt dit in elke sector, elke bedrijfstak. Maar de kassameisjes van de AH moeten door middel van een boycot behouden blijven...Vroeger was alles beter zeker? lekker conservatief

1 Reactie
ton14024
ton140244 apr. 2018 - 8:43

´lekker conservatief´. HELEMAAL MEE EENS.

Dongen2
Dongen23 apr. 2018 - 9:53

Een nobel streven, maar natuurlijk volstrekt kansloos. Veel mensen vinden die zelfscan kassa's erg handig en maken daar graag gebruik van. Vanuit het oogpunt van deze schrijver zou je alle automatisering moeten afschaffen, omdat het op een of andere manier wel de banen van mensen kost. Er zijn verschillende redenen om het personeelsbeleid van de AH kritisch te benaderen, ik kan het weten omdat ik er 12 jaar gewerkt hebt, maar deze oproep gaat tot niks leiden.

Poezenmens
Poezenmens3 apr. 2018 - 9:50

Het is misschien heel cynisch, maar ik hoop dat er met het invoeren van de zelfscan gestolen wordt als de raven.

2 Reacties
DeRedeMist
DeRedeMist3 apr. 2018 - 11:18

Ha ha, geen zorgen, dat betaal je als brave klant gewoon aan de prijsverhogingen die het gevolg zijn. Diefstal is uiteindelijk altijd het probleem van de consument, en dieven zouden dan ook als ze gepakt worden alle consumenten terug moeten betalen.

ton14024
ton140244 apr. 2018 - 8:39

RDM, vandaar dat cynisme van Merel, ik kan het niet anders verklaren.

JohnVKR
JohnVKR3 apr. 2018 - 9:49

Mijn mening zal wel niet op prijs worden gesteld, maar dit type automatisering is niet tegen te houden.Tegelijkertijd zien we dat automatisering aan de ene kant leidt tot banenverlies, maar aan de andere kant altijd weer een ander type banen oplevert. Zijn er in ons land nu minder banen dan 20 jaar geleden? Of beter gezegd: is er minder werk dan 20 jaar geleden? Volgens mij niet.Wel is er andersoortig werk waar, als het goed is, nieuwe generaties van jongs af aan voor worden opgeleid.

1 Reactie
Wiewatwaar2
Wiewatwaar23 apr. 2018 - 15:41

`Zijn er in ons land nu minder banen dan 20 jaar geleden? ` Officieel niet maar de definitie van werkloosheid door de jaren heen is aangepast. Waarom zouden instanties dat doen? ;-) "Dat komt omdat het CBS alleen mensen die minder dan een uur per week werken beschouwt als werkloos." https://www.trouw.nl/home/waarom-de-werkloosheid-hoger-is-dan-de-cijfers-suggereren~a7434150/ Een andere aanvliegroute is het aantal vaste contracten. Ook daar kun je genoeg over vinden als je zou willen googelen. Als aanvulling: bij een groeiende bevolking en een gelijkblijvende sterkte van de economie zou je door de jaren heen meer vaste contracten verwachten.

DenFlexwerker
DenFlexwerker3 apr. 2018 - 9:46

Zeer eens. Bovendien betaal meer cash, mensen. Met cash weet je precies wat je hebt, ook zonder app. Volgens mij is het geen toeval dat er meer schulden problematiek is, sinds het pin-tijdperk. Verder ziet men bij cash niet wat je doet. Straks mag jij bij de sociale dienst uitleggen waarom je zonder zwart baantje, toch voor 50 euro bij de appie kan pinnen in plaats van 15 euro bij de Aldi.

5 Reacties
watsgebeurt
watsgebeurt3 apr. 2018 - 11:47

Zwart geld loopt (gelukkig) op zijn laatste benen. Cash geld is eindig. Digitaal geld (bank/blockchain) is de toekomst. Op deze manier wordt dadelijk in eens heel veel inzichtelijk. De ZZP'er die drie weken wit en een week zwart werkt, de cafe's, de wiet handelaren etc. etc.

gravin2
gravin23 apr. 2018 - 12:06

hmm, door overal te pinnen weet ik precies waar ik wat heb uitgegeven, met contant geld heb ik dat niet.

Weisspferd
Weisspferd3 apr. 2018 - 12:24

Huh? Ik weet juist precies wat ik heb als ik op mijn rekening kijk. En de sociale dienst kom ik niet.

LaBou
LaBou 3 apr. 2018 - 15:06

"En de sociale dienst kom ik niet. " Wat niet kan altijd nog komen. Er zijn er meer geweest die dachten dat ze nooit wat met de sociale dienst te maken zouden hebben. En je weet waat nr. 14 al zei: zeg nooit nooit.

Wiewatwaar2
Wiewatwaar23 apr. 2018 - 15:46

@watsgebeurt: dat zullen ze in China ook aanvoeren als legitimatie van hun 100% electronische surveillance. En Mussolini pakte de maffia tenminste aan. Zo lust ik er nog wel een paar.

angsthaas2
angsthaas23 apr. 2018 - 9:31

Wow had ik nog niet van gehooord. Interesant stuk en mochten deze scan en go in mijn woonplaats verschijnen dan boycot ik ze. Kom toch al weinig bij die winkel ma als het voorkomt.

2 Reacties
CM2
CM23 apr. 2018 - 11:26

@angsthaas:"Wow had ik nog niet van gehooord." Mijn hemel, in welke buitenplaats woont u? Zelfscans zijn toch overal in Nederland al usance? Of ga ik als Randstadbewoner er te veel vanuit dat de rest van Nederland identiek aan de Randstad is?

ton14024
ton140244 apr. 2018 - 8:33

CM Is usance normaal taalgebruik in de Randstad? Ik denk het niet, dus het antwoord is JA.

Tom3
Tom33 apr. 2018 - 9:31

Beste Heere, je hebt een punt vind alleen deze naam van de grutter te noemen te selectief, hiermee verkoker je het verhaal. Het zal n.l. overal gaan plaatsvinden, mensen die er eerder, of nu voor waarschuwen, zijn niet meegaand in de tijd, lees ouderwets, ´t is toch makkelijk, lees doe niet zo moeilijk. enz... Het is toen "God verdween uit Jorwerd" 2.0 Ook de gebrekkige controle of misleidende info van de overheid in deze en aanverwante kwesties, (want het één heeft vaak met het ander te maken) U wordt namelijk in de toekomst een wandelend "Ledger" ="Grootboek", maar dan wel in uw hele doen en laten, van voor uw geboorte tot het recyclen van uw overblijfselen. Pagina 9 van verslag DNB https://www.dnb.nl/binaries/Bijlage%20bij%20de%20Visie%20op%20innovaties_tcm46-332794.pdf

Paul250371
Paul2503713 apr. 2018 - 9:28

Goed punt.

jsbijl
jsbijl3 apr. 2018 - 9:23

Boycotten die AH. Ik heb het zelf ook altijd al geroepen. Maar ook ikea heeft dexe shit. Ik vind het geen gemak het zelf te doen wat een gedoe. Wees solidair met het personeel. Weiger naar dit soort winkels te gaan. Het bewaken van de caissière met camera is fascisme. De winsten stoppen ze in zakken vsn de hoge heren. Supermarktken zijn 1 van de weinige plekken waar jongeren nog een beetje hun eerste baantje en werkervaring kunnen opdoen en dat willen ze nu ook torpederen.

7 Reacties
Purper Floyd
Purper Floyd3 apr. 2018 - 9:54

Citaat: 'Weiger naar dit soort winkels te gaan' En dat gaat helpen om die kassamedewerkers hun baan te laten houden denk je ? Overal kun je ervoor kiezen om ook gewoon in de rij bij de kassa te gaan staan. Als je dus een signaal af wilt geven doe je dit i.p.v. oproepen tot een volledige boycot.

Cliff Clavin
Cliff Clavin3 apr. 2018 - 10:02

@ J.s. Bijl - geheel mee eens. Ik ga er ook niet meer heen. Het kan overigens nog gekker, met dat gecontroleerd worden en betalen: http://www.bbc.com/news/business-42769096 En zo wandelt de shoppende mensheid aan de onzichtbare hand van de markten het ravijn tegemoet.

DeRedeMist
DeRedeMist3 apr. 2018 - 11:25

[En dat gaat helpen om die kassamedewerkers hun baan te laten houden denk je ?] Natuurlijk, Heere Heeresma jr. belooft de salariskosten op te hoesten.

Hiltermann
Hiltermann3 apr. 2018 - 14:08

Als er voldoende gejat wordt zal dat zelf scannen snel over zijn. De kassamedewerkers vragen altijd of ik zegeltjes wil (wil in niet) en zeggen vriendelijk goedendag. Vaak jongelui die bij Albert een bijbaantje hebben, kassadienst of vakken vullen. Nu is er nog enige variatie, straks alleen maar vakken vullen.

LaBou
LaBou 3 apr. 2018 - 15:09

@DeRedeMist: en jij dacht dat (in dit geval) AH die uitgespaarde salariskosten aan het publiek gaat geven? ik zou zeggen: dream on. Want dat gaat never nooit niet gebeuren. Dat geld is voor de leiding en de aandeelhouders.

DeRedeMist
DeRedeMist4 apr. 2018 - 10:54

[en jij dacht dat (in dit geval) AH die uitgespaarde salariskosten aan het publiek gaat geven?] Ik zou zeggen zoek eens uit wat de marge is die AH maakt, dan blaat je wel anders, het is bijna niets.

LaBou
LaBou 5 apr. 2018 - 16:30

@deredemist: die marge is inderdaad behoorlijk. En wat blaten betreft: dat doet iemand waar de rede mist.