Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Remkes: boerencrisis reikt veel verder dan stikstof

Bemiddelaar noemt eerste overleg zonder protestboeren "buitengewoon constructief"
Joop

Boris Johnson: Nieuwe lockdown voor heel Groot-Brittannië

  •  
31-10-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BRITAIN - POLITICS - HEALTH - VIRUS

© Britain's Prime Minister Boris Johnson speaks during a virtual press conference inside 10 Downing Street in central London on October 31, 2020 to announce new lockdown restrictions in an effo

Groot-Brittannië gaat opnieuw in lockdown nadat het aantal coronabesmettingen in het land de afgelopen tijd weer flink gestegen is. Dat heeft premier Boris Johnson zaterdag bekendgemaakt in een persconferentie. De lockdown treedt aanstaande donderdag in werking en houdt in dat de meeste winkels en alle restaurants, cafés en vrijetijdsgelegenheden zoals sportclubs ten minste vier weken de deuren moeten sluiten.
Behalve het verplicht sluiten van winkels en horeca, is de Britten opnieuw gevraagd zo veel mogelijk thuis te blijven. In principe mogen ze alleen de deur uit om naar school te gaan, voor medische afspraken en om boodschappen te doen. Ook is het nog steeds toegestaan om in de buitenlucht te sporten, maar alleen met leden van het eigen gezin of één ander gezin. Bezoek ontvangen thuis is de komende weken niet toegestaan.
Ook zei Johnson dat overnachtingen buitenshuis voorlopig uit den boze zijn, net als reizen naar het buitenland, tenzij voor werk. Religieuze instellingen kunnen openblijven, maar alleen om te bidden. Er mogen geen diensten gehouden worden. Ouderen en andere kwetsbare mensen is gevraagd het contact met anderen tot een minimum te beperken.
De details rond de nieuwe lockdown worden dinsdag bekendgemaakt door het Britse kabinet, woensdag worden de plannen besproken in het parlement. Na een kleine daling in het aantal besmettingen eind september, is in Groot-Brittannië de tweede coronagolf de laatste weken in alle hevigheid losgebarsten. Vrijdag werden ruim 24.000 nieuwe besmettingen vastgesteld. Het totaalaantal is daarmee boven de 1 miljoen uitgekomen. Zo’n 46.500 Britten overleden aan de gevolgen van het virus.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (50)

Paulus3
Paulus31 nov. 2020 - 22:02

In Europeesche lande houden ze COVID op de sidder, zo ergens rond het chaos en ramp niveau punt. In meer geavanceerde landen onderdrukken en controleren ze het. Magnaten en rijke individuen en groot corporaties maken de dienst uit in de eerste situatie. De gemeenschap en algemene economie doen het beter in de tweede situatie.

GoudenBergen
GoudenBergen1 nov. 2020 - 15:03

Het aantal besmettingen is inmiddels gedaald tot 8740. Als deze tendens zich morgen en overmorgen voortzet komt er geen intelligente lockdown en kunnen de teugels op termijn weer wat gevierd worden. Dat zal het beleid zijn totdat er een vaccin is.

5 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen1 nov. 2020 - 15:07

Het aantal IC-patiënten is gedaald met 1.

Zapata
Zapata1 nov. 2020 - 18:23

Weekend uitslagen, opnames zijn weer meer geworden.

The Apple
The Apple1 nov. 2020 - 21:16

Yep, als het Rt is gedaald tot 0,99, dan kunnen de teugels weer wat gevierd worden, zodat de Rt stijgt naar 1,01, zodat ze weer wat aangehaald moeten worden en de Rt weer daalt tot 0,99, enz. En zo houden we het aantal besmettingen zo hoog, dat de kroegen open kunnen, de ziekenhuizen het nog net aankunnen en er slechts ca 50 doden per dag vallen.

Mark Huysman
Mark Huysman2 nov. 2020 - 9:07

@The Apple Dat lijkt idd het beleid te zijn, ook al wordt het niet zo uitdrukkelijk uitgesproken. Scholen en winkels (en wie weet horeca over een tijdje weer) openhouden zodat het virus zich onder de bevolking blijft verspreiden maar op een niveau dat de zorg het *net* aankan. Zieken en (vermijdbare) doden worden door dit kabinet geaccepteerd. Immoreel. Het aantal werkelijke coronadoden ligt overigens op een hoger niveau dan die gemiddelde 50 per dag. Het CBS telt ongeveer een dubbel aantal doden.

Mark Huysman
Mark Huysman2 nov. 2020 - 9:21

Overigens is ook duidelijk dat niet alleen de regering maar ook het RIVM zich net zo goed (en misschien meer) door economische overwegingen laat leiden als medisch-wetenschappelijke. NRC: “Van Dissel benadrukte dat er ook naar de maatschappelijke en economische gevolgen van de maatregelen gekeken moet worden. Sommige regels zouden daarom al eerder dan janari versoepeld kunnen worden.” Het trieste hiervan is overigens dat landen die een stevige lockdown doen en het virus werkelijk wegdrukken, minder economische problemen hebben dan de landen die aanmodderen a la Nederland.

Bouwman2
Bouwman21 nov. 2020 - 12:46

Brexit in een lock down situatie tijdens haloween, . kan je het begrip opsluing nog griezeliger maken?

Sailor2
Sailor21 nov. 2020 - 11:58

Ook even Cummings instrueren Boris.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*1 nov. 2020 - 10:47

Dag. In Nieuw-Zeeland was toen de landelijke verkiezingen zelfs uitgesteld, blijkbaar vanwege een paar Covid-19 besmettingen. In China werden onlangs alle inwoners van een hele stad toch getest, blijkbaar vanwege een paar Covid-19 besmettingen. Bij ons, zodra het aantal besmettingen minder dan 10.000 (tienduizend!) werd, na 16 dagen van het gedeeltelijke lockdown, wordt het blijkbaar als een soort lichtpuntje, sowieso iets positiefs beschouwd. Inmiddels blijven ziekenhuisopnames en IC-patienten (en het dodenaantal) toch stijgen. Kijken jullie maar eens naar onze buurlanden, daar worden blijkbaar sportscholen, kappers, bioscopen, alle niet-essentiale winkels enz., blijkbaar allemaal gesloten (of gaan binnenkort sluiten). Maar dan wie ben ik?. Een fijne dag.✌

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman21 nov. 2020 - 14:26

Vriendelijke meneer, het aantal besmettingen, doden en (IZ) patiënten is nu minder. Ik houd dat nauwkeurig bij, want de TELETEKST staat voor het secce nieuws altijd aan.. Nu is het gewoon een kwestie van uitzingen. Elke dag een streepje zetten op de muur. Ik dacht dat Maria Lichtmis een goed moment is. Dat is namelijk het feest van de vrijkoping. Jij ook, bijzonder fijne en rustige dagen gewenst. .

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 nov. 2020 - 6:59

Bouwman weet nog niet dat je naar een gemiddelde per week moet kijken. Daarnaast weet jij niet hoeveel mensen wel dan niet de moeite hebben genomen zich te laten testen terwijl ze klachten hadden. Het aantal doden in de afgelopen week is significant hoger geweest ook al schommelt het een heel klein beetje. Bovendien geven GGD's niet altijd het aantal doden door. Het gaat niet alleen over het ziekenhuis, enkel voor de artsen daar, maar ook buiten het ziekenhuis vallen er doden en zijn er zieken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 nov. 2020 - 7:02

Zelfs ziekenhuizen lopen vaak achter met het doorgeven van de aantallen.

PVDB2
PVDB21 nov. 2020 - 10:32

@Mark: De hoogste piek in deze tweede golf was tot nu toe op 30/10 volgende gegevens verstrekt door het RIVM. Het ging daarbij om 11119 nieuwe besmettingen dat het totaal op 351.178 brengt. Waarschijnlijk iets meer. Tel 1% bij op en je op 368.000 gevallen. Is toch aanzienlijk iets minder dan in het Verenigd Koninkrijk.

4 Reacties
PVDB2
PVDB21 nov. 2020 - 10:49

Is natuurlijk een kleine 355.000 gevallen.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2020 - 11:47

PVDB [Is toch aanzienlijk iets minder dan in het Verenigd Koninkrijk.] Maar er wonen hier ook aanzienlijk iets minder mensen dan in het VK.

PVDB2
PVDB21 nov. 2020 - 17:39

@Mark: Inderdaad. Het VK is ook iets groter dan Nederland. 6 keer zo groot als Nederland terwijl maar 4 zo veel mensen wonen. De bevolkingsdichtheid is dus groter in Nederland. Het VK heeft wel grotere steden waar relatief meer besmettingen zijn. Is natuurlijk niet op 1 te vergelijken maar 46.500 tegenover 7.400 is toch wel een factor 6 groter. En dat komt niet alleen door de grotere steden maar puur het beleid dat gevoerd werd.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2020 - 20:02

[…maar 46.500 tegenover 7.400 is toch wel een factor 6 groter] Maar de echte cijfers in Nederland liggen volgens het CBS veel hoger. Ik weet niet hoe dat in het VK zit maar Nederland blinkt uit in onderrapportering. Ik denk dat je erop uitkomt dat Nederland het ongeveer even slecht doet als het VK. En dat komt omdat het beleid ongeveer even slecht is.

Joop den Uil
Joop den Uil1 nov. 2020 - 9:18

dan doet Nederland het prima met nog geen 10.000 besmettingen pd in een afvlakkende curve (!) tegen de 24.000 in UK. Wellicht kan Johnson dan ook de ''toolbox'' van de Nederlandse overheid gebruiken (ik vertaal het maar vast voor die engelsen). Tevens het generieke RIVM standpunt overbrengen: jongeren tot 40 jr zijn resistent, in buitenlucht is geen coronagevaar en mondkapjes werken niet. Dan wordt Brittannie weer snel Groot.

4 Reacties
Zapata
Zapata1 nov. 2020 - 11:44

Hoeveel inwoners heeft het UK? Bijna 67 miljoen, dat is bijna 4x zoveel als Nederland. Als wij op de 6000 besmettingen per dag zitten doen we het net zo goed als de UK De VS heeft 19 x meer inwoners dan Nederland Die zitten dus percentueel ook heel wat lager qua besmettingen dan Nederland.

LaBou
LaBou 1 nov. 2020 - 11:54

"jongeren tot 40 jr zijn resistent" Waar komt toch dat waanidee vandaan dat een virus gespecialiseerd is in bepaalde leeftijdsgroepen en dat anderen onkwetsbaar zouden zijn? Dat je tot 39 jaar en 365 dagen resistent bent en zodra je 40 jaar en 1 dag ineens niet meer?

Joe Speedboot
Joe Speedboot1 nov. 2020 - 11:58

'dan doet Nederland het prima met nog geen 10.000 besmettingen pd in een afvlakkende curve (!) tegen de 24.000 in UK.' Alleen wonen er in de UK wel 66 miljoen mensen..

Oki Doki
Oki Doki1 nov. 2020 - 12:45

Per hoofd van de bevolking doet Nederland het toch een stuk minder goed.

Sonic2
Sonic21 nov. 2020 - 7:38

Johnson heeft er dan ook een totale chaos van gemaakt. Niet alleen in het voorjaar, maar nu ook in het najaar. Veel te laat ingegrepen. En de situatie in Engeland is nog veel nijpender als in Nederland. En ook nog sommige andere landen. Weer een "rechtse held" die van zijn onterechte voetstuk af lazert. Weer een gigantische miskleun na Brexit. En het erge is nog dat Engeland minimaal tot de verkiezingen in 2024 aan deze clown vast zit.

6 Reacties
Boud from Bresjes
Boud from Bresjes1 nov. 2020 - 8:02

@sonic. Ik denk niet dat dit veel te maken heeft met het "rechtse held" zijn, en al helemaal niets met Brexit. Kijk je naar heel Europa dan staat het VK pas op plaats 12 wat betreft aantal besmettingen per 100.000 (Nederland staat op 8). En het algemene beeld laat zien dat Covid nagenoeg overal weer toeslaat. Het is een pandemie door een virus wat zich niets aantrekt van politiek.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2020 - 9:41

@Sonic [En de situatie in Engeland is nog veel nijpender als in Nederland.] Is het daar echt nijpender dan in Nederland? Vrijdag werden er ruim 24.000 nieuwe besmettingen vastgesteld volgens bovenstaand artikel. Dat is relatief toch een stuk minder dan het aantal besmettingen dat hier dagelijks vastgesteld wordt.

Paleocon
Paleocon1 nov. 2020 - 9:56

Wat een onzin om dit zo in het links-rechts spectrum te plaatsen. Zweden heeft een liberaal beleid en is het meest socialistische land van de westerse wereld. Daarna komt Noorwegen met een totaal ander beleid. Frankrijk en Spanje met hele strenge maatregelen zijn slechter af dan het VK. Dus wat een populistische onzin van je.

Max6
Max61 nov. 2020 - 10:06

@Mark, de doden liggen zo op 6x Nederland. Dus ja, het gaat er schijnbaar slechter... hoe slecht weet ik niet. Besmettingen zeggen niet zo heel veel... in elk land is het testbeleid (en de bereidheid om je te laten testen) anders.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2020 - 11:46

[@Mark, de doden liggen zo op 6x Nederland. Dus ja, het gaat er schijnbaar slechter… hoe slecht weet ik niet.] Als je naar de CBS-cijfers kijkt dan is het eerder vier zo veel. Er worden in Nederland opvallend veel mensen die aan corona overlijden niet meegeteld als coronadoden. Misschien geldt dat ook voor het VK, dat weet ik niet. Ik denk dat het VK en Nederland elkaar niet heel veel ontlopen qua rampzalige gevolgen. En dat is niet zo vreemd aangezien het beleid ook erg op elkaar lijkt.

Zapata
Zapata1 nov. 2020 - 11:47

@Maximus, het is maar welke doden je meetelt. Het CBS geeft hier heel andere cijfers dan het RIVM. Vergelijk het aantal van het CBS eens met de aantallen elders.

badgast
badgast31 okt. 2020 - 21:02

Juist. De situatie is ernstig. We moeten een nieuwe lockdown in. Over 6 dagen. Want we hebben eerst tijd nodig om WC-papier te kopen en een feestje te bouwen in de pubs en restaurants....?

Hansie3
Hansie331 okt. 2020 - 20:44

Mijn persoonlijke mening (die op feiten gebaseerd is) is laat het allemaal gaan en doe niets. Elke pandemie die we hebben gehad in de afgelopen 130 jaar (de 1ste was in 1890) is altijd vanzelf uitgedoofd. Zoiets als wat we nu aan het doen zijn met al die lockdowns is nog nooit eerder gebeurd dus misschien zorgt dit er zelfs wel voor dat we de pandemie juist in stand houden.

10 Reacties
badgast
badgast31 okt. 2020 - 21:03

Klopt. Ook de builenpest hield vanzelf op. Nadat meer dan een derde van de bevolking was overleden.

JasDon
JasDon31 okt. 2020 - 21:41

Ach Hansie, jij bent de geloofwaardigheid ruim voorbij na je reactie op 23 oktober over dat antilichamen niet op de huid voorkomen en dat een vaccin dus niet helpt, etc: "DE HUID. Mondholte + keelholte + strottenhoofd behoren tot de huid en een antistof kan helemaal niet vanuit het bloed op de huid komen dat is een wetenschappelijke onmogelijkheid. Vandaar ook dat het leuk en aardig is dat corona-vaccins antistoffen opwekken maar het nut ervan is ZERO want ze kunnen niet komen waar ze moeten zijn namelijk op de huid waar het coronavirus zit." https://joop.bnnvara.nl/opinies/de-eerste-signalen-van-een-maatschappelijke-ontwrichting-worden-zichtbaar#comment-2668965 Met dat in mind je vanzelfsprekend ontbrekende wetenschappelijk achtergrond zit je op zijn best iemand anders na te papagaaien.

Nick the Stripper
Nick the Stripper31 okt. 2020 - 23:01

[ Elke pandemie die we hebben gehad in de afgelopen 130 jaar (de 1ste was in 1890) is altijd vanzelf uitgedoofd. ] Vertel dan eens - graag op feiten gebaseerd - wanneer precies de hiv-pandemie vanzelf uitdoofde? [ Zoiets als wat we nu aan het doen zijn met al die lockdowns is nog nooit eerder gebeurd ] Nooit eerder? In 1918 ging St. Louis de Spaanse Griep te lijf met wat we nu een lockdown zouden noemen: nationalgeographic.com/history/2020/03/how-cities-flattened-curve-1918-spanish-flu-pandemic-coronavirus/

JanB2
JanB231 okt. 2020 - 23:02

Je baseert je hoogstens op een deel van de feiten. Je gaat voorbij aan het grote aantal slachtoffers die dat idiote idee van je met zich meebrengt. Dat dit moet worden uitgelegd aan je zegt veel.

LBNB
LBNB31 okt. 2020 - 23:25

@hansie Een mening die op feiten gebaseerd is ligt tegenwoordig gevoelig. Dit is niet zo'n vreselijke pandemie als men ons verteld. Deze pandemie zal ook vanzelf uitdoven zonder een vaccin. Het is gewoon de wet van het behoud van ellende die we nu toepassen.

ton14024
ton140241 nov. 2020 - 0:46

Prachtig dat dit hier is te zien. Op de domme media ben je waarschijnlijk al verwijderd.

TheBigLebowski
TheBigLebowski1 nov. 2020 - 8:55

Jezus, zo'n domme opmerking heb ik zelden hier op Joop gelezen.

LaBou
LaBou 1 nov. 2020 - 11:59

@TheBigLebowski: je had waarschijnlijk de reactie van lbnb Al-Shahaf nog niet gezien toen je dit schreef.

JanB2
JanB21 nov. 2020 - 18:51

@ LBNB Klopt. Ik weet er alles van.

Paulus3
Paulus31 nov. 2020 - 22:06

Oorlogen en vulkanen gaan ook over. Lockdowns zijn het meest simpele middel tegen epidemie, en zijn al millennia gebruikt. Het verschil is de verspreiding en mate van detail, want we zijn nu meer georganiseerd. En dus ook een verschil in de winst van zorg en mensen levens gered.

Hansie3
Hansie331 okt. 2020 - 20:39

Lockdown na lockdown na lockdown........ tot wanneer??? Het vaccin gaat er niet komen want dat is domweg niet veilig. Ze hebben namelijk het essentiële proefdier-gedeelte overgeslagen en dat is echt een doodzonde en werkelijk onvergeeflijk. Waarom? Simpel een vaccin ontwikkelen duurt minimaal 5-10 jaar en dat komt mede door het proefdier-gedeelte. Lees even mee aub. Na SARS-CoV-1 is men begonnen met een vaccin te ontwikkelen maar daar is men bijna 10 jaar later mee gestopt. Want er gebeurde dit: "The concern arising from the present report is for an immunopathologic reaction occurring among vaccinated individuals on exposure to infectious SARS-CoV, the basis for developing a vaccine for SARS." en deze zin "This combined experience provides concern for trials with SARS-CoV vaccines in humans." Hier het hele wetenschappelijke artikel: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0035421 Men heeft nu dus dit essentiële proefdier-gedeelte overgeslagen terwijl er tijdens de ontwikkeling van een vaccin SARS-CoV-1 juist in de proefdieren NADAT ze besmet werden met het SARS-CoV-1 virus nà een vaccinatie er een immunopathologische reactie optrad die zeer ernstige gevolgen had voor de proefdieren. Kortom je bent echt knettergek als je die vaccinatie tegen SARS-CoV-2 neemt!

7 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper31 okt. 2020 - 22:48

Tsja, dat een muis, fret of aapje ziek wordt van een vaccin zegt natuurlijk niks over de humane dieren voor wie het virus bedoeld is. Voor zover men weet is dit virus ontstaan / gemuteerd in een dier, en of dat dier er zelf ziek van is geworden is nog helemaal niet bekend. Wel is bekend dat vleermuizen vol zitten met allerlei virussen zonder er zelf ziek van te worden. Of ik een van de nu ontwikkel(en)de vaccins neem weet ik ook nog niet (omdat ik al covid gehad heb en ik er op reken dat een volgende besmetting een minder heftig ziektebeloop zal triggeren). Maar het feit dat er wel op flinke cohorts humane proefdieren wordt getest zie ik als een pluspunt en zeker niet als minpunt.

JanB2
JanB231 okt. 2020 - 23:00

Volslagen onzin. SARS-1 is niet SARS-2. En van veel vaccins tegen SARS-Cov-2 lopen al grootschalige proeven op mensen. Gaat allemaal goed tot nu toe.

ton14024
ton1402431 okt. 2020 - 23:27

Complete onzin. Er is al op honderdduizenden mensen getest met weinig, nee, slechts een paar complicaties. Vooraanstaande deskundigen pleiten voor snelle verstrekking. Kortom, je ben knettergek als je niét gaat vaccineren.

Le Chat Botté
Le Chat Botté1 nov. 2020 - 0:18

Het artikel gaat over sars-cov1 en is 8 jaar oud.

EricDonkaew
EricDonkaew1 nov. 2020 - 10:42

@Ton14024: Vooraanstaande deskundigen pleiten voor snelle verstrekking. ---------------------------------------------------------------- Zeker. Ik denk dan met name aan Marcel Levie. Hij stelt voor om het distribueren van het vaccin (deels) wat naar voren te halen en een zeer klein risico te accepteren. Zijn verhaal in Buitenhof is mij volkomen duidelijk en ik ben het ermee eens: https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POMS_AT_16330807~marcel-levie~.html?fbclid=IwAR1Rr05VVY0ZW0HBU4_u2UEP6JF93Gpl67i-3eyqLYWah4W4La8X6betYbQ

NoahAmber
NoahAmber1 nov. 2020 - 16:26

@EricDonkaew 1 november 2020 at 11:42 @Ton14024: Vooraanstaande deskundigen pleiten voor snelle verstrekking. —————————————————————- Zeker. Ik denk dan met name aan Marcel Levie. Hij stelt voor om het distribueren van het vaccin (deels) wat naar voren te halen en een zeer klein risico te accepteren. Zou jij het eventuele slachtoffer willen zijn van dat kleine risico

EricDonkaew
EricDonkaew2 nov. 2020 - 10:28

@NoahAmber ------------------------------- Het klinkt wrang, maar een crisis als deze los je op via statistieken. Dan is de afweging: duizenden coronadoden per dag versus een hoogst enkele schadelijke bijwerking wel te maken. Maar dan moet je als bestuurder wel ballen hebben. Luister maar naar Levie waarom hij denkt dat bestuurders die ballen niet hebben.