Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

Boot Banksy in de problemen: Europa negeert 200 vluchtelingen

  •  
29-08-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
rescuebanksyreddingsboot

© Screenshot video The Guardian

Meer dan tweehonderd vluchtelingen zitten vast op de Middellandse Zee, omdat Europese autoriteiten hen niet willen helpen. Het gaat om 89 migranten aan boord van de Louise Michel, een door de Britse kunstenaar gefinancierde reddingsboot, en 130 vluchtelingen op een rubberboot. Dat meldt The Guardian.
De Louise Michel schoot de rubberboot vrijdag te hulp na een noodoproep: het vaartuig met vluchtelingen kan niet meer varen en maakt water. Er is een overledene aan boord, en verscheidene opvarenden hebben brand- en andere wonden.
Tot ontsteltenis van de bemanning van het reddingsschip Louise Michel willen de Italiaanse en Maltese autoriteiten niet helpen. “Laat het dodental niet oplopen. Doe je werk en red de vluchtelingen”, luidt hun oproep.
De Louise Michel is een reddingsschip dat is gefinancierd door de bekende Britse street artist Banksy. De kunstenaar beschilderde de boot ook. Op het voormalige schip van de Franse douane staat een meisje met een reddingsvest afgebeeld: zij houdt zich vast aan een reddingsboei. De boot is kleiner dan veel andere reddingsschepen, maar wel een stuk sneller.
Er zijn dit jaar al zeker vijfhonderd vluchtelingen om het leven gekomen op de Middellandse Zee.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (128)

????
????31 aug. 2020 - 9:07

Links: we moeten ze redden. Rechts: eens, maar wel terugbrwngen naar waar ze vandaan komen anders zorgt dat voor een aanzuigende werking met meer doden tot gevolg en bovendien kan ons land het niet aan de hele wereld op te nemen. Links: je hebt gewoon een hekel aan mensen met een andere huidskleur en wil dat deze allemaal verdrinken.

Tante Truus2
Tante Truus230 aug. 2020 - 19:57

Ik zou zeggen; breng ze naar de dichts bijzijnde haven...

1 Reactie
Vrije Geluiden
Vrije Geluiden30 aug. 2020 - 22:54

Ik zou zeggen: zet dat dom-rechtse volk in een roeibootje vlak voor de Afrikaanse kust, met de woorden: Italië is maar 200km en daar op het strand wordt je eerst in elkaar geslagen, je mag zelf kiezen.

Le Chat Botté
Le Chat Botté30 aug. 2020 - 19:31

Bootvluchtelingen zijn een symptoom,. De oorzaak is de gigantische ongelijkheid in de wereld die voortkomt uit ongelijke internationale handelsregels, belastinconstructies van multinationals en rentebetalingen over schulden die niet zelden al tientallen keren zijn afbetaald in de vorm van rente. De waarde van de genoemde nadelen voor ontwikkelingslanden bedraagt 2 triljoen per jaar. De jaarlijkse ontwikkelingshulp? 130 miljard. Een schijntje in vergelijking. Dit zijn overigens de cijfers van 2012. De ongelijkheid is in 2020 nog veel groter. https://therules.org/case-studies/inequality-video/

7 Reacties
Le Chat Botté
Le Chat Botté30 aug. 2020 - 19:34

Nb "de oorzaak" is te kort door de bocht. Er spelen ook nog andere zaken zoals de gevolgen van waterschaarste, klimaatverandering, etc. Ik had dus moeten schrijven "een van de belangrijkste oorzaken".

Le Chat Botté
Le Chat Botté30 aug. 2020 - 19:54

Alle schipbreukelingen zijn inmiddels aan wal. Helaas is 1 persoon overleden.

Deplorable Lefty
Deplorable Lefty31 aug. 2020 - 6:37

Zou onuitroeibare zelfverrijking van de bovenlaag,nepotisme, institutionele corruptie en wanbestuur in m.n. Afrika wellicht ook een rol spelen bij de slechte economische ontwikkeling? En die leningen, waren deze landen daar niet zelf bij toen zij werden aangegaan?

Paul250371
Paul25037131 aug. 2020 - 7:57

Volgens mij hele juiste bijdragen.

Le Chat Botté
Le Chat Botté31 aug. 2020 - 10:32

@lefty Interessante vragen, maar heb je ook antwoorden? Heb je je verdiept in de dynamiek van de internationale handel en de invloed van multinationals (inclusief politieke actoren, wapenindustrie en mining companies) op landen met een onderontwikkelde economie? Wat weet je over het hedendaagse kolonialisme? En over de recente geschiedenis daarvan? Het helpt iedereen als je je kennis en inzichten deelt, want zoals il zei, bootvluchtelingen zijn een symptoom. Die symptomen bestrijden heeft geen zin. Simpele suggesties of insinuaties hebben dat evenmin.

Le Chat Botté
Le Chat Botté31 aug. 2020 - 10:40

Nogmaals @lefty Wat maakt het eigenlijk uit dat ontwikkelingslanden "er zelf bij waren" toen de leningen verstrekt werden? Als de resultaten van een deal onvoorziene gevolgen hebben voor beide partijen (zij de niet meer recht te breien ontwikkelingachterstand, wij de toenemende vluchtelingenstromen en een steeds verdeeldere bevolking), dan is het rationeel om de deal te herzien. De mensheid dankt zijn succes voor een belangrijk deel aan het vermogen tot leren. Voortschrijdend inzicht is een niet onbelangrijk deel van dat leerproces.

Paul250371
Paul25037131 aug. 2020 - 19:48

Chapeau, Deplorable, er valt toch niets tegen in te brengen. Le Chat Botté heeft toch gelijk.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden30 aug. 2020 - 14:14

Het zijn toch echt veilige landen, want de mensen gaan alleen nog maar dood aan de ellende die we daar veroorzaakt hebben (en nog steeds veroorzaken).

5 Reacties
Salama.
Salama.30 aug. 2020 - 16:22

Ook zonder dat ‘we’ (whoever that may be) daar tegenaan bemoeien kunnen de lokale tribes ook al aardig huishouden en mensen op de vlucht jagen.

Appel2
Appel230 aug. 2020 - 19:48

@Vrije Geluiden De mythe dat "we" verantwoordelijk zijn voor de misstanden in deze landen is weinig anders dan een typisch Protestants schuldcomplex wat links naadloos heeft overgenomen van de kerk en haar kuddes. De werkelijkheid is dat deze landen en inwoners gekenmerkt worden door tribale structuren van eigen origine met een inherent cliëntelistische structuur gevormd door een elite die de rest van de bevolkingen verdeeld naar een heersend volksdeel met voorrechten en een lijdende rest van diverse minderheden maar ook een onderklasse van het boven andere heersende volksdeel. Daar hebben de westerse samenlevingen part nog deel aan.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden30 aug. 2020 - 22:38

Arne A. - Rot op met je "typisch Protestants schuldcomplex", ik ben als atheist geboren. Hier in Nederland hebben we een "heersend volksdeel met voorrechten die de rest van de bevolking verdeeld houdt". En als je denkt dat de Europeanen hun verdeel en heers politiek niet in de koloniën toepasten, dan ken je de geschiedenis niet

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden30 aug. 2020 - 22:44

“Typisch Protestants schuldcomplex”, dat kan toch alleen maar opkomen in het hoofd van Paapse huichelaars die denken dat ze vergiffenis kunnen krijgen voor hun rotstreken, als ze daarna maar even bij de Pater gaan biechten.

Paul250371
Paul25037131 aug. 2020 - 7:58

Vrije Geluiden Boemchakalakka, hahaha. Mooi verwoord.

Joop den Uil
Joop den Uil30 aug. 2020 - 13:48

Vluchtelingen uit de zgn rood/oranje gebieden kunnen de normale procedures volgen en zullen dan ook op normale wijze met alle voor- en nadelen opgenomn worden door de europese landen. Het zijn juist de migranten die op slinkse wijze europa binnen willen komen die deze prcedures dwarsbomen en langer maken da gewenst ivm de controles. Bansky is daar onderdeel van en zal dan ook onderdeel zijn van de lange procedures voor de vluchtelingen. Geen idee waarom hij/zijn organisatie dat doet... hij zal daar ongetwijfeld van op de hoogte zijn...

GHS
GHS30 aug. 2020 - 13:14

Een aantal maanden geleden een serie TV uitzendingen gezien (VPRO of EO) over "onze correspondent in Zuid Afrika. Hij maakte een toch door door de Sahara. In een van de dorpen stonden een aantal lege personen busjes. Ja, daar werden mensen mee vervoerd naar de kust, maar ze hadden geld gekregen van de EU en nu waren ze er mee opgehouden. Maar de bevolking morde. Wat was er dan met dat geld gebeurd. Dat was gegeven aan "een oudste" om het goed ter verdelen . En wat had die er mee gedaan? Hij had een voetbal elftal opgericht, want dan kon iedereen komen kijken. (zelf had hij er ook nog wat aan gehad, maar daar ging hij niet op in. Wel vertelde hij, dat hij nu producten was gaan telen. Onze correspondent vroeg om dat te laten zien. Ze gingen met de auto op weg, maar onderweg bedacht de leider zich, want morgen vroeg moest hij iets anders doen. Toen de correspondent de volgende ochtend naar " het plein" kwam waren de lege personenbusjes vol en liep de "leider" bedrijvig met geld en papieren heen en weer. Gevraagd wat er aan de hand was. Ach mijnheer ze wilden toch naar de kust. Maar er is toch controle onderweg? Ja, mijnheer, maar de sahara is groot en er is altijd wel een weg. En als ze aan de kust zijn? Dan zijn er anderen, die voor de overtocht zorgen.

Tampert
Tampert30 aug. 2020 - 11:32

Voor economische vluchtelingen is in Europa geen plaats want we hebben al miljoenen eigen werklozen...

4 Reacties
vdbemt
vdbemt30 aug. 2020 - 15:13

Draai het eens om. Jij zit al 2 jaar in onmenselijke omstandigheden in een vluchtelingenkamp. En een gemiddelde Europeaan zegt dat over jou.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden30 aug. 2020 - 15:21

En hoe meer we automatiseren, hoe minder mensen er nodig zijn, dus jij komt vanzelf ook aan de beurt. Gelukkig zijn er nog een stel super-super rijken, voor wie het bezit van iets dat nog met de hand gemaakt is een statussymbool is. En die moeten we koesteren, want anders blijven er zelfs geen mensen meer over die iets kunnen kopen dat van plastic is gemaakt.

JasDon
JasDon30 aug. 2020 - 16:04

vdbemt, Sowieso is jouw verhaal niet representatief voor waar we het hier over hebben. En natuurlijk zijn er mensen die in onmenselijke omstandigheden verkeren. Paar miljoen Oeigoeren in China, Rohingyas in Bangladesh, etc. En natuurlijk gunt bijna iedereen die mensen een betere toekomst. Tegelijkertijd kunnen we die mensen vooral blijven helpen, financieren als onze maatschappij blijft functioneren en het helpen is sowieso goedkoper als deze mensen in de buurt van het land van herkomst blijven. Dat jij nou wilt dat er andere keuzes worden gemaakt, tuurlijk. Maar hoe jij denkt dit allemaal te kunnen betalen anders dan de lege leuzen over het neoliberalisme dat geld kost, mag je ons allemaal eens vertellen.

Paul250371
Paul25037131 aug. 2020 - 19:51

Ik geef de voorkeur aan een vluchteling die wil boven een uitsluiter zoals jij.

Appel2
Appel230 aug. 2020 - 10:44

Niemand die als vluchteling met gegronde redenen een beroep op een asielstatus doet wordt genegeerd door de EU. Heel anders dan illegale migranten die daarom dan ook op eigen wijze met alle risico's van dien naar de EU proberen af te reizen onder criminele niet betrokken hoede van mensensmokkelaars en vooral ook ertoe verleid en gefaciliteerd door de ferry's vlak voor de Afrikaanse kust van extremistische activisten. Activisten die als vooral met eigen politiek gedreven agenda's al net zo min als die criminele mensensmokkelaars werkelijk eerstens betrokken zijn met deze mensen.

2 Reacties
Vrije Geluiden
Vrije Geluiden30 aug. 2020 - 22:46

Arne A.: "Niemand die als vluchteling met gegronde redenen een beroep op een asielstatus doet wordt genegeerd door de EU." Als ze nog niet verzopen zijn en dan na een procedure van 10 jaar.

JasDon
JasDon31 aug. 2020 - 7:28

@Vrije Geluiden Procedures van 10 jaar zijn bijna exclusief voorbehouden aan migranten, niet vluchtelingen. Hopend op een pardon, etc. Dit jaar is 0,8% van de overstekende migranten + vluchtelingen verdronken in de Middellandse Zee. Maar veel van de vluchtelingen kwamen uit een veilig land, zoals Turkije. Dat het daar ook alles behalve prettig is, betekent niet dat de EU verantwoordelijk is voor elk land waar mensen het niet goed hebben en dus ook niet voor het risico dat die mensen nemen om binnen de EU voet aan de grond te krijgen. Als de EU of delen er van meewerkt aan het verhaal van mensensmokkelaars dat hier een beter leven wacht... dat lijkt me wel schadelijk.

bert schaak
bert schaak30 aug. 2020 - 6:40

Toe maar, rechts krijgt weer alle ruimte om te brullen.

11 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet30 aug. 2020 - 8:44

Inderdaad, verschrikkelijk andere meningen. Ik kom hier alleen maar om mijn eigen gelijk bevestigd te zien. Wat jij?

Buitenstaander
Buitenstaander30 aug. 2020 - 9:18

@Bert Democratie is niets voor u, wel? Links en andere meningen... Blijft moeilijk, want eigenlijk hebben ze altijd gelijk.

Satya
Satya30 aug. 2020 - 9:44

"Inderdaad, verschrikkelijk andere meningen." Dit heeft niets met meningen te maken maar met ongeinformeerde mensen die de grootst mogelijke onzin opschrijven om hun extreemrechts activisme bot te vieren. Dat noem ik dieptriest met duizenden doden op hun geweten.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 aug. 2020 - 10:06

Leugens zijn natuurlijk geen meningen hè . Steeds maar herhalen dat die mensen geen echte vluchtelingen zijn om het onmenselijk beleid van de EU goed te praten. Vraag je zelf eens af - wat is er voor nodig voor jou om in een gammele boot de zee over te steken?

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 10:24

Zo hoort dat in een democratie, iedereen mag een mening hebben ook een waar jij het niet meer eens bent.

Jozias2
Jozias230 aug. 2020 - 10:55

@satya Wat is jouw oplossing dan? Iedereen uit Afrika die armer is dan de gemiddelde Europeaan naar Europa laten komen? Ik heb dan toch de voorkeur voor het opvangen van echte vluchtelingen en het steunen van Afrikaanse landen met het opbouwen van een democratisch, stabiel en economisch groeiend land. De mensen die nu hun geluk beproeven in Europa zouden dan daar hard nodig zijn om het land verder te helpen.

rvb2
rvb230 aug. 2020 - 12:16

Rechts brult niet alleen, rechts liegt ook. Zoals de standaard leugens dat mensen redden zorgt voor meer doden. De doden worden veroorzaakt door te dichte grenzen. Niet alleen verdrinken mensen door die dichte grenzen, honderdduizenden komen zonder perspectief om hun leven op te bouwen in tentenkampen. De enige oplossing is om het makkelijker en veiliger te maken om te migreren, zo worden de vluchtelingen het beste geholpen. Ook die niet-vluchtelingen die willen migreren worden geholpen, en dat vinden nationalisten HEEEL erg! Hoe durven die mensen zich niets aan te trekken van de voor nationalisten heilige landsgrenzen. Nationalisme is een kwaadaardig geloof met als doel de vrijheid van iedereen in te perken. Ook uw en mijn vrijheid.

MaxMax2
MaxMax230 aug. 2020 - 12:28

@Griezel '. Steeds maar herhalen dat die mensen geen echte vluchtelingen zijn om het onmenselijk beleid van de EU goed te praten.' Frontex heeft toch gewoon statistieken om dit te onderbouwen?

MaxMax2
MaxMax230 aug. 2020 - 12:32

@RVB 1. Er zijn geen huizen voor die mensen. (hallo stikstof en PFAS!) 2. Er zijn geen banen voor die mensen. 3. Die mensen hebben geen kwalificaties om hier aan de slag te kunnen. 4. In een rare tijd zoals deze is er weinig tot geen draagvlak.

Robert022
Robert02230 aug. 2020 - 14:03

@Griezel Inkoppertje. 1) Een beroerde beginsituatie waar mensen nodig zijn om een land op te bouwen. 2) Een uitzicht op een leven in een land waar geld van anderen voor jou gratis is. 3) Maar vooral de garantie dat je binnen enkele uren dat gammele bootje kunt omruilen voor een veilige taxidienst die je naar het beloofde land brengt.

JasDon
JasDon30 aug. 2020 - 15:46

"met ongeinformeerde mensen die de grootst mogelijke onzin opschrijven om hun extreemrechts activisme" gevolgd door nul feitelijkheden, terwijl ik een jaar eerder netjes aangaf dat er een piek was in drenkelingen toen Sea Watch voorbij voer. Op basis van de vaargegevens, etc. "Leugens zijn natuurlijk geen meningen hè . " Welke leugens precies? Want hoewel ik wat links en rechts getrol lees lees ik ook de nodige redelijke overwegingen van beide kanten. "Rechts brult niet alleen, rechts liegt ook." Ik vraag me af of alle kritiek wel van rechts af komt. Over het liegen, duidt het maar eens goed, want anders trek ik de conclusie dat jij vooral onwaarheden verteld over anderen. "De enige oplossing is om het makkelijker en veiliger te maken om te migreren" Legaal migreren is voor studenten, die kansen hebben in onze samenleving goed mogelijk. Daar heb ik op Joop nooit iemand een probleem van zien maken.

Petra Buis
Petra Buis30 aug. 2020 - 6:15

Dat linkse activisten migranten uitnodigen en helpen om illegaal naar Europa te komen en daarmee het asielsysteem (dat ooit bedoeld was voor echte vluchtelingen) totaal verstoppen is het failliet van het recht op asiel

7 Reacties
Satya
Satya30 aug. 2020 - 9:50

Extreemrechts activist is buitengewoon slecht geïnformeerd. Linkse activisten als ikzelf proberen in Afrika mensen te overtuigen dat Europa niets is om heen te gaan maar de armen daar kunnen ook zien waar hun grondstoffen welvaart opleveren. Zien dat Libië waar ze eerder genoeg konden verdienen met seizoensarbeid door Europa is vernietigd en nu willen ook zij hun welvaart nuttigen en niet alleen Europa laten profiteren. Maar goed aan een Extreemrechts activist de waarheid duidelijk maken is erg lastig.

Jaap8
Jaap830 aug. 2020 - 10:48

@Satya "Linkse activisten als ikzelf proberen in Afrika mensen te overtuigen dat Europa niets is om heen te gaan" Klopt, maar linkse activisten zouden ook eens moeten bedenken dat een ander altijd de schuld geven wel heel makkelijk is. Veel makkelijker dan er zelf iets van te maken. Gelukkig zien veel Afrikanen dat zelf ook in: https://www.trouw.nl/nieuws/het-probleem-van-afrika-is-afrika~bd86b3c9/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 12:17

@ Satya je omschrijft jezelf als een linkse activist die probeert in Afrika mensen te overtuigen dat Europa niets is. Dat is dan nog niet zo goed gelukt. Ik hoor heel andere verhalen in Afrika. N.l. verhalen van mensen die van schaamte en schuld niet durven toegeven dat Europa helemaal niet is wat hen is voorgespiegeld door de mensensmokkelaars. Mensen die never nooit in staat zullen zijn hun enorme schulden, waar ze hun families mee hebben opgezadeld, aan de mensensmokkelaars kunnen voldoen. Ze horen ook de verhalen van de ellende en de verdrinkingen, en gaan desondanks toch op weg, omdat ze denken (soms ook omdat ze erg gelovig zijn) dat hen die ellende bespaard zal blijven. Ze kennen ook de verhalen van de Afrikaanse stammen van de woestijn die hen al volledig uitgekleed hebben vóór ze überhaupt Libië hebben bereikt. Desondanks zetten ze door. De reden is niet omdat ze willen zien waar hun grondstoffen in Europa welvaart brengen. (?) De reden is dat hun Afrikaanse leiders, die het allermeest van de welvaart van de Afrikaanse grondstoffen profiteren geen ene moer geven om de jongeren in hun land. Ze investeren niks in werkgelegenheid. Met een toekomstige verdubbeling van de Afrikaanse bevolking zal die ellende alleen maar toenemen. Je geeft voortdurend een heel eenzijdig beeld van de situatie in Afrika.

vdbemt
vdbemt30 aug. 2020 - 17:16

@Helen " Ze horen ook de verhalen van de ellende en de verdrinkingen, en gaan desondanks toch op weg" En tóch gaan ze. Moet je dan niet vréselijk wanhopig zijn??

Jaap8
Jaap830 aug. 2020 - 18:01

@vdbemt "Moet je dan niet vréselijk wanhopig zijn??" Helemaal gelijk, net zoals die van viruswaanzin.

Paul250371
Paul25037130 aug. 2020 - 18:15

Mmmm, lekker een bord Rechtse ongefundeerde haatdrek. Het grappige is nog dat je net doet of je je bekommert om "echte vluchtelingen en asielrecht"

Helen2
Helen231 aug. 2020 - 7:49

@vdbemt en @ jaap ‘moet je dan niet vreselijk wanhopig zijn?? Nee het is tegen beter weten in. Want aan de ene kant horen de officiële berichten over de gevaren en aan de andere kant maken ze elkaar gek met valse berichten en foto’s dat ze het helemaal gemaakt hebben in Europa. Laten zichzelf fotograferen voor een mooi huis, een mooie auto en vertellen dat ze dat al allemaal bij elkaar hebben verdiend. Terwijl ze met honderden in een tentje in een illegalenjungle verblijven, zonder een cent te makke. Die wanhoop die komt pas als ze doorkrijgen dat ze enorm zijn voorgelogen. Maar dan komt de schuld en schaamte die verhinderen dat ze de waarheid kunnen vertellen aan het thuisfront.

Deplorable Lefty
Deplorable Lefty30 aug. 2020 - 5:50

Mooi om te weten dat Banksy deugt, maar het veroorzaakt alleen maar meer menselijke ellende als de smokkelketens op volle toren gaan draaien. Leg die NGO-boten asap aan de ketting en laat het pact van Marrakesh zijn werk doen.

3 Reacties
Satya
Satya30 aug. 2020 - 9:50

Geef het geld terug.

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 10:26

@Satya, je bedoelt de miljarden ontwikkelingsgelden in allerlei varianten?

LaBou
LaBou 31 aug. 2020 - 10:34

Boekhouden kent zowel inkomsten als uitgaven. Helen wil alleen de uitgaven belichten en vergeet de inkomsten die daarbij horen. Erger nog, ze vergeet te vertellen dat die inkomsten de uitgaven ver overtreffen.

Johannes Hekstra
Johannes Hekstra29 aug. 2020 - 21:20

De benaming van deze mensen als "vluchtelingen" is wat voorbarig. Er is namelijk nog niet bewezen dat deze mensen voldoen aan de definitie uit het vluchtelingenverdrag: "Een persoon die uit gegronde vrees voor vervolging wegens zijn ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een bepaalde sociale groep of vanwege zijn politieke overtuiging, zich bevindt buiten het land waarvan hij de nationaliteit bezit, en die de bescherming van dat land niet kan of, uit hoofde van bovenbedoelde vrees, niet wil inroepen, of die, indien hij geen nationaliteit bezit en verblijft buiten het land waar hij vroeger zijn gewone verblijfplaats had, daarheen niet kan of, uit hoofde van bovenbedoelde vrees, niet wil terugkeren." Een neutraler en beter woord is "migranten" of eventueel "reizigers". De kapitein van het schip is verantwoordelijk voor deze migranten, "Doe je werk" is dan ook een oproep die het beste aan deze persoon kan worden gericht. Die verantwoordelijkheid afschuiven op andere landen is wat goedkoop. Zeker omdat de ervaring leert dat (bijna) alle mensen die deze oversteek wagen niet voldoen aan de bovengenoemde definitie en dus geen vluchteling zijn.

1 Reactie
Helen2
Helen230 aug. 2020 - 10:37

Bovendien zijn er aan de Noord-Afrikaanse kust verschillende veilige havens waar ze heen kunnen. Maar dat is niet de insteek. De insteek is Europa, en daar werken deze ‘redders’ aan mee. Zodra er een boot vertrekt zullen weer velen de oversteek gaan wagen met behulp van hun Afrikaanse ‘gevangenisbewaarders’, Afrikaanse bootleveranciers, Afrikaanse mensensmokkelaars. Hebben ze nog steeds niet door dat de uitbuiting van deze naïeve migranten inmiddels is verworden tot een verdienmodel, waarbij de uitbuiting niet alleen plaatsvindt in Libië zelf maar de tentakels van deze ‘business’ zich tot ver beneden de Sahel uitstrekt. De familie, dorp, stam wordt financieel volkomen uitgekleed door deze Afrikaanse mensensmokkelaars en dat gaat echt niet zachtzinnig. De perverse houding van dit soort ‘booteigenaren/kapiteins zijn de sluitende keten in deze mensensmokkel, die niet alleen veel leed veroorzaken op zee, maar ook in de woestijn en tot ver in Afrika. Dat kun je alleen maar stoppen door de keten te verbreken en dus niet meer toe te staan dat het laatste stuk, het ultieme waarvoor al het voorgaande werd gedaan, de beloning oplevert van aanmeren in Europa. Trouwens die beloning is slechts van zeer korte duur, tot de migrant doorheeft dat hij voorgelogen is en de hemel ook in Europa soms gewoon de hel blijkt te zijn.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden29 aug. 2020 - 21:16

Een kunstenaar die schatrijk werd aan o.a. antikapitalistische kunst, die een boot financiert die is vernoemd naar een extreemlinkse anarchist, kun je natuurlijk moeilijk beschuldigen van "links lullen, rechts zakken vullen", dus moet je daar wel een andere draai aan geven. Hij heeft een boot gekocht die snel genoeg is om uit de handen van de overheid te blijven, in plaats van een plezierjacht met een beetje luxe aan boord. Nou ja, de Libische overheid, want door al die overheden aan de nadere kant wil hij maar al te graag opgepakt worden. Dat is emo-chantage! "het betreft hier mensen die doelbewust uit veilige landen reizen naar een land in oorlog (Libië) om vanuit daar een heel klein stukje de zee in te gaan in een gammel bootje." Dat is natuurlijk het gekste van alles: dat volk leeft daar nog in paradijselijk omstandigheden en dan willen ze naar ons toe komen, hoewel het hier elke dag moord en doodslag is en daarvoor zetten ze zelfs hun leven op het spel. Begrijp iemand dat nou?

3 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9330 aug. 2020 - 9:14

@vrije geluiden, Frontex publiceert de cijfers op haar website. Volgens de cijfers zijn er in juni dit jaar 2228 mensen via de centraal mediterraanse route Europa binnengekomen. Van 11% was de was de nationaliteit onbekend. Verder komt de top vijf uit: 1. Tunesië (35%) 2. Bangladesh (15%) 3. Soedan (10%) 4. Algerije (4%) 5. Pakistan (3%) Samen 68% In Soedan wat best een groot land is zijn lokale conflict zones en verder is het voornamelijk een arm land met ernstige chronische problemen. Verder komt 23% (dat is inclusief die 11% onbekend) uit een hele rits sahel en sub-sahara Afrikaanse landen. Tot slot is er nog 8% die werkelijk overal vandaan komt (noord-Afrika, Turkije, Afghanistan, Oost-Europa) Waarom deze cijferkanonnade? Laten we eerlijk zijn, kijkende naar de nationaliteiten zijn dit duidelijk geen vluchtelingen. Het zijn mensen die geld hebben, maar het niet goed genoeg lukt om hun leven op de rit te zetten in eigen land. Persoonlijk vind ik het een pervers systeem om het asielrecht bedoelt voor oorlogsvluchtelingen te gebruiken om economische migranten Europa binnen te krijgen. Dit verklaart ook opnieuw waarom het bijna alleen maar jonge mannen zijn.

Sam V
Sam V30 aug. 2020 - 9:42

@Vrije Geluiden Van die karikatuur die u er van maakt, begrijp ik inderdaad niets.

Cageman2
Cageman230 aug. 2020 - 10:18

@rechtdoorzee Bedankt voor deze cijfers. Samen met cijfers turkije deal of australisch beleid Zou je denken dat dit verder weinig discussie zou geven. Jammer genoeg lijken de meesten rond deze discussie feitenvrij op emotie en waanbeelden te varen.

Paul250371
Paul25037129 aug. 2020 - 20:44

De machthebbers van Ford Europa. Walgelijke harteloze moordenaars.

3 Reacties
Cageman2
Cageman230 aug. 2020 - 9:01

Ik gok dat een beleid dat illegale mensensmokkel standaard tegengaat door deze boten retour afrika te sturen minder doden door verdrinking als gevolg heeft dan Merkels “wir schaffen das” , of deze veerboten waardoor een tienvoud de oversteek waagt... Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en hebben dus ook gewoon bloed aan de handen

Buitenstaander
Buitenstaander30 aug. 2020 - 9:24

@Paul Altijd weer grote woorden. En de daden van Paul zelf? Geld overmaken? Eigen huis openstellen? Of moet 'De Overheid' het maar weer regelen voor die moraalridders.

Paul250371
Paul25037130 aug. 2020 - 18:25

" En de daden van Paul zelf" De rechtse drek die jij iedere keer uitstoot benoemen. jij en je rechtse xenofoobjes verantwoordelijk stellen voor het in stand houden van het walgelijke beleid van Ford Europa dat dus met jou hulp doelbewust duizenden mensen laat verzuipen. Mijn daden bestaan er uit dat ik mijn mond niet houd als ik jou rechtse retoriek zie bijdragen, door te vergoelijken aan bewuste opgezette moordpartijen in de Middelandse Zee. Mijn daden bestaan uit het polariserende haat rechts waar jij voor staat te benoemen. Ik weet het is te vergeefs, de onderliggende angst dat een dwaallicht rechts maakt, is sterk. Maar aan mijn daden gaat het niet liggen.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9329 aug. 2020 - 19:48

Tja. Een kunstenaar die schatrijk werd aan o.a. antikapitalistische kunst financiert een boot. De boot is vernoemd naar een extreemlinkse anarchist. De boot is bewust uitgekozen om de Libische kustwacht sneller af te zijn en is daardoor nauwelijks geschikt om grote aantallen mensen ook maar enige dagen aan boord te hebben. Dit begint wel een beetje op emo-chantage te lijken. Als het Libiërs waren dan neig ik om te zeggen; wees welkom want jullie land dat dichtbij Europa ligt is inderdaad verwikkeld in een oorlog. Echter, het betreft hier mensen die doelbewust uit veilige landen reizen naar een land in oorlog (Libië) om vanuit daar een heel klein stukje de zee in te gaan in een gammel bootje met het argument 'we kunnen niet terug want Libië is onveilig'. Al met al vind ik het een kansloze exercitie. Deze mensen maken grotendeels geen schijn van kans om statushouder te worden. Vervolgens kunnen ze niet uitgezet worden want hun documenten hebben ze wijselijk overboord gegooid en hun thuislanden werken natuurlijk ook niet mee. Wat uiteindelijk als gevolg heeft dat deze mensen een rondzwervend bestaan in Europa krijgen en altijd in de illegaliteit leven. Maar goed, Banksy, de kapitein en de andere activisten voelen zich goed in hun hart. Want zij zijn goede mensen met hoog moraal en dat moet ook wat waard zijn blijkbaar. De gevolgen zal hen verder een moer zijn. De beste optie lijkt mij nog altijd: coördineren met de Libische kustwacht. Meer geld besteden aan opvang kampen in Libië en vanuit daar remigratie naar de thuislanden (dit gebeurd reeds op grote schaal). Hier mag de EU zeker meer aan bijdragen.

5 Reacties
vdbemt
vdbemt30 aug. 2020 - 7:48

"Echter, het betreft hier mensen die doelbewust uit veilige landen reizen naar een land in oorlog (Libië) om vanuit daar een heel klein stukje de zee in te gaan in een gammel bootje met het argument ‘we kunnen niet terug want Libië is onveilig’." Het is een spel. Waarom zou je dat doen als je het zo goed hebt als jij zegt dat ze hebben? "Banksy, de kapitein en de andere activisten voelen zich goed in hun hart. Want zij zijn goede mensen met hoog moraal " En jij bent trots op het jouwe?

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9330 aug. 2020 - 8:07

@vdbemt, Niemand is perfect maar ik ben in ieder geval geen hypocriet en probeer geen goedkope emo-punten te scoren door aan virtue signalling te doen. Ook jij weet best dat van alle mensen deze mensen niet de meest hulpbehoevenden zijn. Die blijven namelijk achter in de kampen, hebben geen duizenden dollars. Ik ben van mening dat we beter een quota van hen kunnen ophalen en de rest die illegaal de grens over komt terugsturen.

vdbemt
vdbemt30 aug. 2020 - 9:22

@rechtdoorZee "Ik ben van mening dat we beter een quota van hen kunnen ophalen ...." In al jouw onbarmhartigheid, het volledig niet willen zien van de levenslange ellende, zelfs in een 'veilig' land, waarin deze mensen zitten, ze hebben geld (kunnen hun cruise betalen) dus zijn helemaal niet hulpbehoevend, doe jij al meer dan onze regering doet.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9330 aug. 2020 - 10:17

@vdbemt, Wees nou eerlijk. In juni kwam via deze route 35% uit Tunesië en 15% uit Bangladesh. Hebben deze mensen echt onze hulp zo hard nodig? Harder dan bijv. mensen die vastzitten in vluchtelingenkampen? Kom op

vdbemt
vdbemt30 aug. 2020 - 13:11

#rechtdoorzee. Tja, die cijfers. Ik kan niet beoordelen of zij hun hulp harder nodighebben dan de mensen in de vluchtelingenkampen. Van deze laatste weet ik (familie is er geweest) dat de situatie daar werkelijk onmenselijk is. En men zit daar jaren. En dat, o.a., Nederland daar niets mee doet. Maar wat jou betreft hebben de mensen in de vluchtelingenkampen meer recht niet geholpen te worden dan de bootvluchtelingen.

rvb2
rvb229 aug. 2020 - 19:07

We zien hier weer de problemen die gesloten grenzen opleveren. Dichte grenzen zijn jaren al de oorzaak van 500 doden. Mensen hebben ook met de huidige gesloten grenzen het recht om asiel aan te vragen, het is walgelijk dat sommige mensen ze dit recht willen ontzeggen

9 Reacties
Paul250371
Paul25037129 aug. 2020 - 20:29

Inderdaad.

Tante Truus2
Tante Truus229 aug. 2020 - 22:48

In Australië hebben ze de grenzen gesloten; daar komen geen boten aan. Gesloten grenzen zorgen niet voor doden, (half) open grenzen en halfbakken maatregelen wel!

wegmetons
wegmetons30 aug. 2020 - 6:44

Dat recht hebben ze zeker, ze kunnen gewoon het vliegtuig pakken naar Schiphol en dan asiel aanvragen bij aankomst. Veel goedkoper ook trouwens. Waarom doen ze dat niet?

Left is not right
Left is not right30 aug. 2020 - 7:04

Dat recht wil volgens mij niemand hun ontzeggen, maar het zou een stuk makkelijker en veiliger voor hen zelf zijn als ze, net als iedereen dat doet voordat men op reis naar een ver land gaat, dat verzoek om toegang bij de ambassade in het land van herkomst (of desnoods: doorreis) doen.

Jim De boer
Jim De boer30 aug. 2020 - 7:23

Maar even ter verduidelijking; Wat als blijkt dat de asielaanvraag niet voldoet? Wat wilt u dan doen met deze mensen?

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 7:36

Ze kunnen asiel aanvragen vanuit Afrika, maar omdat ze inmiddels weten dat die aanvraag geen schijn van kans heeft, doen ze het op deze manier.

Buitenstaander
Buitenstaander30 aug. 2020 - 8:21

@rvb Open grenzen is prima, maar dat wil dus niet zeggen dat iedereen maar geaccepteerd moet worden die zich hier wil vestigen en eigenlijk vanaf het begin niets bij te dragen heeft of kan aan de maatschappij.

Jozias2
Jozias230 aug. 2020 - 8:41

@rvb Wie ontzegt mensen het recht op asiel? Mensen die daar voor in aanmerking komen moeten die mogelijkheid zeker hebben. Maar wat heeft dat te maken met economische vluchtelingen voor de Libische kust die grof geld betalen aan mensensmokkelaars? Waarbij deze mensensmokkelaars de mensen in bootjes de zee op laten gaan waarvan ze weten dat ze de overkant niet zullen halen en de ‘reddingsboten’ van ngo’s al klaar liggen.

Cageman2
Cageman230 aug. 2020 - 10:12

Leugen 1: gesloten grenzen leiden tot alle doden. Turkije deal, hongarije hek, libie deal, australie beleid laten echter zien dat dit gewoon niet klopt. Consequent beleid en terugstuurbeleid illegale migranten dan droogt de migratiestroom op. En lopen deze geen risico verdrinking. Leugen 2: ontnemen recht asiel. Ze kunnen buiten europa asiel aanvragen of met de officiële routes. Dit doen ze niet omdat hun aanvraag weinig kans heeft.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden29 aug. 2020 - 17:49

Afrika is een continent vol goedkope arbeidskrachten, die voor een habbekrats voor ons daar de natuurlijke rijkdommen exploiteren, terwijl de lokale bestuurders die bij ons op de loonlijst staan, keurig selecteren wie het zware werk aankan en wie je buiten de poort moet houden, om daar in het eenzame gevecht tegen ziekte, honger en gebrek voortijdig het loodje te leggen, terwijl ze elkaar de koppen inslaan. Nog een groot hek eromheen met 30.000 volt en vol scheermesjes voor het geval de stroom even uitvalt en je hebt een perfect concentratiekamp van ongekende omvang. Hitler zou zijn vingers erbij aflikken.

16 Reacties
MaxMax2
MaxMax229 aug. 2020 - 18:02

' die voor een habbekrats voor ons daar de natuurlijke rijkdommen exploiteren, terwijl de lokale bestuurders die bij ons op de loonlijst staan,' Wie is 'ons'? En, Afrika is heel erg groot. Je kunt niet spreken van 'een Afrika', dat is nogal kortzichtig. 'Nog een groot hek eromheen met 30.000 volt en vol scheermesjes voor het geval de stroom even uitvalt en je hebt een perfect concentratiekamp van ongekende omvang. Hitler zou zijn vingers erbij aflikken.' Wat bedoel je hier mee?

Satya
Satya29 aug. 2020 - 18:18

dat hek komt er. Ongetwijfeld. De mensen hier bedenken de raarste theorieën om mensen te laten verdrinken.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9329 aug. 2020 - 19:57

Is het niet een tikkeltje racistisch om zo paternalistisch te zijn over Afrikanen en Afrika? Afrika is een heel groot en divers continent. Sommige landen doen het best goed, sommige wat minder. Het is weliswaar dat Afrika als geheel continent relatief weinig waarde toevoegt aan de wereldeconomie, maar langzaam komt er verandering. Een deel van het probleem is echt de Afrikaanse elite zelf. Neem Equatoriaal guinea als voorbeeld. Kleine bevolking, veel olie. Het GDP per capita is 10.000 dollar. Echter, dit is een vals beeld. In werkelijkheid is de super kleine elite schathemeltje rijk en de rest straatarm. Hoe is dit onze schuld en wat stel je voor om hier aan te doen? Tot slot, "voor ons daar de natuurlijke rijkdommen exploiteren" Ik weet niet helemaal wie "ons" is maar de jaren 60 liggen ver ver achter ons. De tijd dat het westen rijk was en de rest straatarm is voorgoed voorbij. De Aziatische middenklasse is groter dan de Europese. Ook is er in Afrika zelf ook een middenklasse. Ook zij hebben allemaal mobieltjes waarin coltan verwekt is.

Paul250371
Paul25037129 aug. 2020 - 20:43

"Is het niet een tikkeltje racistisch om zo paternalistisch te zijn over Afrikanen en Afrika? " ExtreemRechtsDoorZee doet nu net met een infantiele verdraaiing een pseudo onderbouwing of hij Afrika een warm hart toedraagt. Terwijl het arrogante rechtse vuil tussen elk woord ettert. Bij de Afrikaans "elite" alle verantwoording voor de narigheid neerleggen en elke betrokkenheid van de voormalige kolonisators, het westen, iets is wat hij voor het eerst heeft gehoord. Zij hebben ook mobieltjes.

Satya
Satya29 aug. 2020 - 21:52

"De tijd dat het westen rijk was en de rest straatarm is voorgoed voorbij." https://www.quest.nl/maatschappij/economie/a25466676/rijkste-procent-wereld/ "Een deel van het probleem is echt de Afrikaanse elite zelf." Uit onderstaande link blijkt hoe die elite in stand wordt gehouden. Zodra een Afrikaanse leider iets anders probeert gaat het westen in de aanval, de hele propaganda molen wordt van stal gehaald en regime change is de volgende stap. Kagame heeft de aanval overleefd en bewijst dat jij uit je nek kletst. https://theintercept.com/2017/02/08/leaked-memo-trump-conflict-minerals/ Fellow Africans never forget!

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 7:38

Toch gek dat men nooit de afrikaan zelf die deze waanzinnige tocht zelf op eigen initiatief onderneemt verantwoordelijk acht voor zijn eigen akties.

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 7:44

Momenteel zijn het vooral de Chinezen die Afrika massaal leegroven, met hulp van de Afrikaanse elite.

vdbemt
vdbemt30 aug. 2020 - 7:53

@Rechtdoorzee. "Afrika is een heel groot en divers continent. Sommige landen doen het best goed, sommige wat minder." Armoede, ziekte, hongersnood. Is "wat minder" niet een "klein beetje" een understatement?!!!

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9330 aug. 2020 - 8:20

@vdbemt, Fair enough ik bedoelde simpelweg te zeggen dat Afrika veel te groot en divers is om het eendimensionaal weg te zetten als een soort concentratiekamp. Over het algemeen doet Afrika het beter maar er zijn landen met zorgelijke trends en landen waar het nog altijd troosteloos is. Desalniettemin de tijd van de 'Biafra buikjes' en eindeloze massale oorlog en hongersdoden lijkt over of heel erg verminderd te zijn.

vdbemt
vdbemt30 aug. 2020 - 9:26

@Rechtdoorzee. "Desalniettemin de tijd van de ‘Biafra buikjes’ en eindeloze massale oorlog en hongersdoden lijkt over of heel erg verminderd te zijn." Ik heb daar toch een heel ander beeld bij. Een organisatie als Save the Children is toch nog steeds loeihard nodig.

Satya
Satya30 aug. 2020 - 9:32

"Momenteel zijn het vooral de Chinezen die Afrika massaal leegroven, met hulp van de Afrikaanse elite" Kletspraat. Lees de link naar de intercept en de Chinezen produceren voor Europa. De opdrachtgever bepaald.

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 10:13

@Satya nee geen kletspraat, informeer jezelf.

Cageman2
Cageman230 aug. 2020 - 10:28

En in het concentratiekamp verdubbeld de bevolking elke generatie? Groeit de middenklasse? Staan er allang veel leiders meer onder “onze” loonlijst maar van MO/China/Amerika? Is het sowieso nogal racistisch om afrikanen als soort hulpeloze kinderen te zien zonder eigen keuzes en verantwoordelijkheid. Om zelf dan de witte “saviour” uit te hangen? Maar ik begrijp dat we je posts niet serieus meer kunnen nemen. Wat een scheve kijk en emotionele chantage.

MaxMax2
MaxMax230 aug. 2020 - 10:32

@Satya 'Kletspraat. Lees de link naar de intercept en de Chinezen produceren voor Europa. De opdrachtgever bepaald.' Dan zijn het dus de Chinezen die Afrika leegroven...

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9330 aug. 2020 - 10:56

@Satya, Die cijfers zeggen veel maar niet alles. Bijv. dankzij mijn studieschuld zou ik tot de allerarmsten ter wereld behoren (negatief eigen vermogen). Dankzij mijn inkomen binnen de 2% rijkste. Echter, inkomen is niet alles. Kosten en koopkracht zijn ook erg belangrijk. Maar goed wat ik wil zeggen is dat in Nederland en andere westerse landen wij zeker zeer rijk zijn. Maar er zijn tegenwoordig ook heeel veeel rijke mensen in Azië, in Zuid-Amerika en in Afrika zelf. Het ecnomische gewicht van het westen neemt snel af dankzij demografische en economische ontwikkelingen: https://assets.weforum.org/editor/gD7_C1gKTOAU8vE7Jh_rV0ykI6eANMQt_OqVYU_4D3A.JPG Het is niet zo dat de hele wereldeconomie draait op westerse consumptie. Ben het met je eens over Kagema. Misschien is hij niet perfect en niet volledig democratisch naar 'westerse maatstaven', maar ik denk dat hij serieus goed werk verzet. Rwanda scoort ieder jaar hoger en hoger op de lijstjes. Hij lijkt er niet te zitten om zichzelf te verrijken. Maar mat moet er met mensen gebeuren als Teodoro Obiang Nguema Mbasogo en zijn playboy zoon Teodoro Nguema Obiang Mangue? Wat zij hun land aandoen is dieptriest. Regime change levert vaak meer ellende op dus wat zou jij voorstellen?

erikbos
erikbos30 aug. 2020 - 11:05

@Satya "Kletspraat. Lees de link naar de intercept en de Chinezen produceren voor Europa. De opdrachtgever bepaald." U heeft blijkbaar geen enkel benul ervan hoe groot de Aziatische markt is. Qua smartphone gebruik heeft China 850 miljoen gebruikers ruim 2 x zoveel als de EU heeft. https://www.statista.com/statistics/748053/worldwide-top-countries-smartphone-users/ China is het land met meeste elektrische auto's in de wereld, meer dan de hele EU. De rijkste 10 procent van de wereldbevolking kent nu meer Chinezen dan Amerikanen (100 miljoen Chinezen vs 99 miljoen Amerikanen) https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/4892106/rijke-chinezen-amerikanen-wereldwijd-vermogen-rijkdom-verdeling

OlavM
OlavM29 aug. 2020 - 16:19

De EU zakt steeds dieper in een moeras van immoraliteit. In zo'n noodgeval als dit niet te hulp schieten betekent het willens en wetens de dood injagen van een grote groep mensen.

15 Reacties
JasDon
JasDon29 aug. 2020 - 16:25

Statistisch levert het onnodig voor de kust varen van o.a. Libië door zogeheten reddingsvaartuigen ook veel doden op. De Guardian noemt het trouwens migranten. En deze mensen komen na een rondje emo-poker echt wel ergens binnen de EU aan land.

MaxMax2
MaxMax229 aug. 2020 - 16:26

Deze boten liggen direct aan de Libische kust, mensensmokkelaars weten dit en spelen hier op in, verder zijn dit vooral migranten en geen vluchtelingen.

Buitenstaander
Buitenstaander29 aug. 2020 - 16:58

Misschien ligt de echte immoraliteit wel in het charteren en 'sturen' van dit soort schepen, waardoor de overkant weet dat een gammel watermakend bootje voldoet voordat ze vrijwel zeker worden opgepikt. Als meneer Banksy echt zoveel moraal heeft, dan zorgt ie dat na de georganiseerde ferrydienst er ook opvang aan de wal is voor deze mensen: maw hij vangt ze ook met (financiele) middelen op ipv ze aan een onzeker lot over te laten met valse verwachtingen.

Satya
Satya29 aug. 2020 - 18:13

"Statistisch levert het onnodig voor de kust varen van o.a. Libië door zogeheten reddingsvaartuigen ook veel doden op." Gelul. Dit blijf jij herhalen. De reddingboten zijn op mensen, zo zul jij ze al niet meer zien anders kun je zo'n leugen niet blijven herhalen, in nood afgekomen. Het is niet zo dat de boten er eerst lagen.

Satya
Satya29 aug. 2020 - 18:17

Deze mensen zijn allemaal vluchtelingen. Allemaal op de vlucht naar de mensen die van Afrika vreten en op Afrika parasiteren. Die de smerigste leugens bedenken om deze mensen te dehumaniseren en te blijven parasiteren. De boten zijn op een drama afgekomen. Walgelijke frames van extreemrechts.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland29 aug. 2020 - 18:23

Nou , @OlavM Die immoraliteit van Europa is af te zien aan hun burgers :(

Fredje3
Fredje330 aug. 2020 - 3:45

@Satya, dat extreem rechts werkt niet meer hoor, te vaak misbruikt, kracht is verloren gegaan, probeer eens iets nieuws. Tip, kom eens aan met een constructieve discussie ipv gescheld, werkt misschien wat beter.

wegmetons
wegmetons30 aug. 2020 - 6:46

Voor welke oorlog zijn mensen uit Afrika dan op de vlucht? Malinezen zitten er nauwelijks tussen en dat is eigenlijk het enigste oorlogsgebied Satya.

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 7:42

Wat echt immoreel is is een Banksy die met zijn grote rijkdom een boot aanschaft, zichzelf vervolgens op de borst kan slaan wat een goed mens hij/zij is, om vervolgens de gevolgen van deze actie te laten voor wat het is. Zodra weer bekend is dat er een snelle boot vaart in de buurt van Lybië gaan de migranten weer massaal de zee op in gammele bootjes geholpen door gewetenloze mensensmokkelaars. De gevolgen zullen navenant zijn. Banksy verantwoordelijk voor honderden verdrinkingen.

Buitenstaander
Buitenstaander30 aug. 2020 - 8:28

@Satya Los van uw zoals altijd wat lomp taalgebruik, blijft het blijkbaar moeilijk om feiten onder ogen te zien: Altijd dat gejammer over Afrika dat uitgebuit wordt. Bedenk nou eens het volgende: denk dat 60 jaar geleden Azie ongeveer net zo arm was als Afrika. En nu? En waar zou dat toch aan liggen. Aan iets waar u maar niet aan wil: de volstrekt incompetente wijze waarop Afrika omgaat met het heft in eigen hand nemen en echt goed besturen. Er is geen continent dat zo uitblinkt grosso modo in coruptie, nepotisme en vriendjespolitiek tegenover een enorme aardse rijkdom. Maar goed het altijd makkelijker om het slachtoffer uit te hangen.

Satya
Satya30 aug. 2020 - 9:31

Weg met ons veel plezier op je rondreis door Afrika. Vertel deze onzin nog eens dan. Congo Burundi en Nigeria en Niger om maar wat te noemen. Norm slaap dat nu beter? Extreemrechts activisme? Wie speelt hier nu eigenlijk het slachtoffer? Jij toch zeker! Jij schildert ons als probleem af. Je had de moeite kunnen doen de vele links die ik altijd plaatste te lezen ipv de boel verdraaien. Het parasiteren houdt de dictators in stand.

Cageman2
Cageman230 aug. 2020 - 9:57

@Satya, leuk dat je personen hier als leugenaar uitmaakt die de migranten niet meer als mens zien. Maar het is gewoon een feit dat Bijvoorbeeld de turkije deal en dichte grenzen hongarije en griekenland tot een enorme vermindering heeft geleid van het aantal mensen wat de oversteek maakt. En Merkels “wir schaffen das” en de veerboten tot een enorme toename. De reddingsboten verminderden het risico van oversteek licht. Maar omdat ze een veelvoud tot de oversteek stimuleren vallen er dus een veelvoud aan doden.

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 10:23

@Satya als de waarheid verteld wordt, dat Afrika zelf een hele grote verantwoordelijkheid heeft t.o.v. de afrikanen, dan is steevast je verweer dat het weer extreemrechts is die framet. Heb je niet door dat jouw insteek zelf ook een frame is? Volgens jou zijn Afrikanen allemaal vluchtelingen, op de vlucht naar de mensen die van Afrika vreten en er op parasiteren. Feitelijk zeg je dan dat Afrikanen dus het liefst daaraan deel willen nemen, ipv er een eind aan te maken. Dan zijn ze helaas op weg naar het verkeerde continent, en zouden ze richting China moeten gaan. Maar dat wil je niet zien dat Afrika de laatste pakembeet 15-20 jaar volledig van zijn grondstoffen beroofd wordt door China, die zonder enige scrupule hiermee weg komt. Juist omdat de hele wereld de ogen hiervoor sluit, inclusief Satya.

vdbemt
vdbemt30 aug. 2020 - 15:22

@Norm 29. Misschien ligt de echte immoraliteit wel in het feit dat Europa, en Nederland, want 'stemmen' niet het minst, al jaren en jaren het volledig af laat weten in de vluchtelingenkwestie. Ze laten het volledig over aan de landen aan de Middellandse Zee. EN in het feit dat mensen een excuus-truus/afleiding hebben gevonden door het redden op zee te betitelen tot faciliteren.

wegmetons
wegmetons30 aug. 2020 - 16:55

Sinds wanneer is er in Niger oorlog? Het zal vast geen paradijs op aarde zijn maar er is geen oorlog. Burundi ook niet. Congo valt nog iets voor te zeggen maar echt oorlog is het ook weer niet.

O3
O329 aug. 2020 - 14:26

Ze hebben zich totaal verkeken op fort Europa. Wat als beide vaartuigen zinken met alle opvarenden aan boord?

2 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman29 aug. 2020 - 17:09

Dan moeten die opvarenden gered worden. Anders zijn wij medeplichtig.

Petra Buis
Petra Buis29 aug. 2020 - 17:36

Wat als er ineens manna uit de hemel komt vallen ?

libertariër2
libertariër229 aug. 2020 - 13:52

Deze boot is er gekomen omdat de kapitein aangegeven heeft dat ze de mensen wilt redden voordat de Libanese kustwacht dit kan doen omdat ze dan terug worden gebracht naar Libanon. Dit toont toch al aan dat het niet gaat om mensen levens redden maar zoveel mensen hierheen te krijgen.

5 Reacties
libertariër2
libertariër229 aug. 2020 - 13:53

Correctie. Deze extra snelle boot is er gekomen.......

MaxMax2
MaxMax229 aug. 2020 - 16:41

En de nazorg is voor de Italiaanse staat, maar dat is niet zo interessant voor die Duitse kapitein..

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 7:47

Je verwart Libië met Libanon.

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 7:51

De nazorg van deze ‘goedbedoelde’ actie is helemaal niet aan de orde. Dat mogen anderen oplossen o.a. Italië. Verder dan het oppikken van migranten komen ze niet. Op Sicilië waar ook regelmatig boten aanmeren weten ze niet hoe snel ze ze door moeten zetten naar het vasteland en vervolgens Europa in. Zoek het maar uit.

vdbemt
vdbemt30 aug. 2020 - 7:57

En wat voor baat hebben zij daarbij?

Appel2
Appel229 aug. 2020 - 13:36

De nood ontstaat doordat dit soort door politieke agenda's gedreven linkse extremisten op hun niets anders dan vlak voor de Afrikaanse kust als ferry's fungerende schepen de mensensmokkelaars faciliteren bij hun lucratieve bezigheden door de anders in veel minder grote getale zich in krakkemikkige vaartuigjes op gevaarlijke zee begevende illegale migranten met meestal geen enkele serieuze vluchteling.

8 Reacties
Satya
Satya29 aug. 2020 - 18:10

Dit soort verzinsels van extreemrechts zijn helaas mainstream geworden. De mensen die deze leugens verzonnen hebben zijn massamoordenaars. Degenen die ze navertellen te dom om veter te strikken. Libië had een functie in seizoenswerk, extreemrechts heeft dat kapot gebombardeerd omdat Kadaffi zijn olie niet meer wou weggeven en een actie tegen kapitaalvlucht naar het parasiterende westen probeerde te maken. Dit doormiddel van een Afrikaanse munteenheid. Deze mensen zijn allemaal vluchteling wat extreemrechts ook voor onzin bedenkt. Massamoord is wat jij predikt met smerige leugens.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland29 aug. 2020 - 18:27

Nee omdat rechtse eikels oorlog en uitbuiting wilden

wegmetons
wegmetons30 aug. 2020 - 6:51

Satya, u verdraait de waarheid over Khadaffi en dat weet u dondersgoed. U weet dondersgoed dat de reden dat de NAVO ingreep heel simpel en totaal anders was: Khadaffi was begonnen met een genocide op zijn eigen bevolking. Niets meer en niets minder. Spreekt u nu toch die massamoordenaar niet goed, dat is niet nodig want iedereen weet wat een totaal gestoorde randdebiel dat was. Hij verkrachtte minimaal eens per dag een vrouw, heeft Lockerby op zijn geweten en de bomaanslag op een nachtclub in Berlijn, heeft duizenden mensen in eigen land in koelen bloede laten vermoorden, enzovoort enzovoort. Dus moreel gezien was het ingrijpen van de NAVO prima te verantwoorden, niets doen was geen optie. Het enige wat de NAVO wel had moeten doen is na de val van het regime ook een veiligheidsmacht in het land stationeren tot er een stabiele situatie was. Dat heeft de NAVO inderdaad niet gedaan, dat was een strategische fout.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 aug. 2020 - 9:59

@wegmetons Dat was dus een smerige leugen van de NAVO (VS) om dat land naar de tering te helpen. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2020/07/24/hoe-de-navos-oorlogsmisdaden-chaos-in-libie-ontketenden/ Altijd geloven jullie weer wat de mensen die bommen werpen jullie wijsmaken, ook blijkt steeds achteraf dat ze smerige leugens vertelden en dat geeft voor jullie niet want de volgende keer geloven jullie dezelfde leugens weer.

wegmetons
wegmetons30 aug. 2020 - 10:31

Griezel, de VS heeft het niet opgezet om daar de genocide te voorkomen. Dat waren Frankrijk en Italië, echter bleek de zwakte van de Europese NAVO landen: ze kregen het zonder hulp van de VS niet voor elkaar. Maar beweert u nu waarde Griezel dat het pais en vree was in Libië op dat moment?

Helen2
Helen230 aug. 2020 - 12:05

@ Satya. Khadaffi was toch ook gewoon een leider van een Afrikaans land, of telt dat niet? Inderdaad werkten veel vnl. Aziaten in de olieindustrie, alsmede ook Afrikanen van bezuiden de Sahel. Wat er in 2011 gebeurde in Libië had toch vooral te maken met de Arabische Lente. Dat zag Khadaffi niet zitten en dreigde met het innemen van de stad Benghazi, waar de meeste weerstand tegen hem was. Daarom greep de NAVO in. Maar ik begrijp dat jij de NAVO gelijkstelt met extreemrechts.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 aug. 2020 - 13:47

[Maar beweert u nu waarde Griezel dat het pais en vree was in Libië op dat moment?] Goh...als er rellen in de schilderswijk zijn moet de navo ons land dan ook platbombarderen?

wegmetons
wegmetons30 aug. 2020 - 17:01

U wil de rellen in de Schilderswijk vergelijken met een leger wat op demonstranten schiet? Als u dat denkt is er meer mis met u als met mij in ieder geval.