Consumentenbond doet steekproef... Nummer is genoeg om aankopen te kunnen zien... Bond: 'privacyschending verontrustend'
Altijd al benieuwd naar hoeveel drank, sigaretten of condooms de buurman koopt bij Albert Heijn? Kijk het bonuskaartnummer af, ga naar de website van AH, vul het nummer in en zie daar, de complete aankoopgeschiedenis van de buurman. Volgens de Consumentenbond is de bonuskaart zo lek als een mandje.
De Consumentenbond deed een steekproef voor de Consumentengids van oktober. Door het invullen van een bonuskaartnummer op www.ah.nl/appie/producten/eerder-gekocht of in de AH app onder ‘Mijn aankopen’ is precies te zien wat er recent met die bonuskaart gekocht is en op welke dag. Vervolgens kan er onderscheid gemaakt worden tussen ‘laatst gekocht’ en vaakst gekocht’. Er zijn geen producten die uitgezonderd zijn van deze overzichten. Drank, sigaretten, condooms en zwangerschapstesten zijn gewoon terug te vinden in de overzichten.
De bond noemt de privacyschending ‘verontrustend’. De Consumentenbond vindt dat Albert Heijn de aankoopgeschiedenis van hun klanten moet behandelen als privacygevoelige informatie en net zo moet beveiligen als persoonsgegevens.
Volgens de Consumentenbond liet Albert Heijn in een eerste reactie weten dat er een gebruikersnaam en wachtwoord nodig zijn om inzage te krijgen in de aankopen. Later kwam de supermarktketen daar op terug en gaf toe dat er zelfs bij de anonieme bonuskaart aankoopoverzichten worden getoond.
Albert Heijn vindt dat de Consumentenbond klanten onnodig ongerust maakt:
“Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt anonimiteit in dat een partij niet beschikt over iemands persoonsgegevens. En aankoopgegevens zijn geen persoonsgegevens, dus Albert Heijn houdt zich aan de wet.