Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

'Boetes NS moeten tien keer omhoog'

  •  
21-02-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ANP-treinongeluk_300.jpg
D66 wil wanprestaties bij de NS veel zwaarder beboeten
D66 Tweede Kamerlid wil eventuele toekomstige wanprestaties van de NS bestrijden door de boetes aan het bedrijf flink te verhogen.
Dat meldt De Pers. Momenteel is de maximale boete 2,75 miljoen euro per jaar. Kees Verhoeven:
Ik wil dat de maximale boete met het tienvoudige omhoog gaat. Zonder serieuze concurrentie, maar met een miljardenomzet, voelt de NS nu totaal geen financiële pijn. Na zo’n horrorwinter met continue vertragingen is dat onacceptabel.

Meer over:

economie, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (7)

Jnttr
Jnttr21 feb. 2011 - 7:05

Hm. Wie gaan die boetes uiteindelijk betalen? Wellicht een extra reden om de prijzen te verhogen?

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos21 feb. 2011 - 7:05

Vestzak broekzak?

nachtwacht2
nachtwacht221 feb. 2011 - 7:05

Er is maar een probleem bij de NS n.l. de versplintering voor een dubieuze marktwerking die einmdigd met minder wielen per rijtuig en het geheel niet meer kan torsen! Met noodzakelijk kwaad winst te maken is een utopie, hooguit instandhouding in een kostendekkend geheel! jk

henkdehouthakker
henkdehouthakker21 feb. 2011 - 7:05

Hogere boetes voor de NS betekent waarschijnlijk hogere reiskosten.

Joeri2
Joeri221 feb. 2011 - 7:05

Dus D66 begrijpt niet dat de vertragingen door ProRail komen en niet door NS? Tjeempje. Nog een keer dan. De Nederlandse Spoorwegen zijn geprivaticeerd in NS en ProRail. NS vervoerd reizigers over het spoor onder beheer van ProRail. ProRail verkoopt ook railtijd aan Goederen vervoer. Er is dus wel degelijk concurrentie, alleen vind prorail goederen belangrijker dan mensen. Dat moet liberalen toch aanspreken. Dus als er 3 reiziger vervoerders zijn dan staan ze alle drie voor een kapot wissel te wachten op die 18 goederen treinen die voor gaan. En NS heeft geen keuze, die kan niet voor een ander spoor kiezen, dat maakt privaticeren van spoor dan ook totale waanzin, want die hebben altijd een monopoly positie en hoeven de wissel dus ook niet te laten deugen, wat gaat de klant doen? Klagen? ha ha ha ... ProRail een boete dan? Op grond waarvan? Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zorgt voor de financiële middelen die nodig zijn voor de bouw en het beheer van de railinfrastructuur. Voortvloeiend uit de Spoorwegwet stelt ProRail jaarlijks een Beheerplan op. In het Beheerplan staat hoe ProRail binnen het beschikbare budget invulling geeft aan de beheertaken. D'66 de boete dus, die is direct verantwoordelijk voor het beleid van ProRail. Maar dan wel uit de giften kas, en niet uit de vergoeding die we ze betalen om dit soort onzin plannen te verzinnen.

[verwijderd]
[verwijderd]21 feb. 2011 - 7:05

Vestzak broekzak, D66-tweede kamerlid, wie u ook moge zijn. Zolang de NS voor 100% eigendom is van de Staat der Nederlanden, betaalt de Staat der Nederlanden deze boete zelf. Je kunt beter investeren in verbeteringen met die "boete".

1 Reactie
AlbertHofmann
AlbertHofmann21 feb. 2011 - 7:05

Inderdaad Aert...De staat is 100% aandeelhouder, maar voert 0% beleid inzake openbaar vervoer. Toverwoorden...concurrentie verbetering, marktwerking. D66...veranderd steeds meer in een PVV achtige 'u roept maar' partij met een strudentikoze ondertoon.