Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Boete langstudeerder wankelt door mogelijke tegenstem SGP

  •  
05-04-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ANP-KeesvanderStaaij300.jpg
SGP keert zich in Eerste en Tweede Kamer tegen voorstel om studievertraging te beboeten. In de Eerste Kamer heeft kabinet nog geen meerderheid voor het plan
De SGP keert zich in de Eerste en Tweede Kamer tegen de boete voor huidige studenten die al vertraging hebben opgelopen bij hun studie. Dat meldt het Parool. In de Tweede Kamer heeft het kabinet voldoende steun voor de boete voor langstudeerders, maar in de Senaat is het nog maar de vraag of de nu al controversiële maatregel een meerderheid haalt.
Staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) wil vanaf komend collegejaar iedere student die meer dan een jaar extra over zijn studie doet, 3000 euro laten betalen bovenop het collegegeld. De wet geldt wat hem betreft ook voor studenten die inmiddels al een achterstand hebben opgelopen, zo meldt het Parool. De SGP vindt het onterecht dat studenten die zich niet op de maatregel hebben kunnen voorbereiden, de dupe worden. 

Meer over:

politiek, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (17)

eeweew
eeweew5 apr. 2011 - 6:42

Waarom blijft het altijd maar over die boete gaan? Alsjeblieft wat aandacht voor het werkelijke onderwijs. Als alleen die boete van tafel vaat zijn we nog helemaal nergens, de schade wordt er niet minder door. Sterker nog, straks moeten de onderwijsinstellingen door een of ander sluw plan in Rutte stijl meer gaan betalen.

JoopSchouten
JoopSchouten5 apr. 2011 - 6:42

De SGP zegt dit niet zomaar. Zo'n Bijbel is dik man. Theologiestudie moet daarom verlengd kunnen worden zonder extra kosten voor de student. Dus andere studies dan ook maar. Gelijke monniken gelijke kappen. ; )

Ginerted
Ginerted5 apr. 2011 - 6:42

Wat wil je. Van de bijbelstudie hebben ze een eeuwendurend college gemaakt.

Michiel Online
Michiel Online5 apr. 2011 - 6:42

"Alsjeblieft wat aandacht voor het werkelijke onderwijs." Ja mee eens!

msj_meijerink
msj_meijerink5 apr. 2011 - 6:42

Het is toch van de zotte dat studenten, die tijdens hun studie iets voor de anderen willen doen, daarvoor worden bestraft. Halbe Zijlstra heeft zelf zeker alleen maar jool gemaakt in de soos, en voor het overige niets anders voor zijn omgeving willen betekenen dan 'stomdronken brallend over straat gaan'. Zo jammer.

Alexanderr2
Alexanderr25 apr. 2011 - 6:42

Tja ik ben het hier met de SGP eens... dit is dan ook precies het punt waarom ik 100% tegen dit plan ben. Ik vindt het onrechtvaardig om studenten die nu al studeren deze maatregel op te leggen. Mensen die al langer studeren die worden nu doodleuk ff beboet... :/ Terwijl ze dat voorheen helemaal niet wisten dat dat zou gebeuren. Dat vind ik absurd.

Michiel Online
Michiel Online5 apr. 2011 - 6:42

Moet ik nu als langstudeerder een boete betalen als ik geen afstudeeropdracht kan vinden? Dat ga ik dus niet doen he.

hminkema
hminkema5 apr. 2011 - 6:42

De boete is ridicuul. Studenten die bijv. zeven in plaats van vijf jaar over hun opleiding doen, kosten de universiteit en de samenleving niets extra's. De langstudeerders nemen in doorsnee nauwelijks meer onderwijs en maar weinig extra begeleiding af. De weinige meerkosten worden allang gedekt doordat ze twee keer extra collegegeld betalen (samen 3400 euro). Ze hebben nu ook al geen recht meer op studiefinanciering. Langstudeerders spreiden hun studie over een langere tijd uit, bijvoorbeeld om naast de studie te werken en zo de (rentedragende) lening beperkt te houden. Juist omdat dit de samenleving niks kost, is die boete idioot. Juist in een kennissamenleving moet je doorstuderen eerder aan- dan ontmoedigen, en flexibel zijn t.a.v. de keuzes van mensen om werk en studie te combineren. Als het Zijlstra toch maar te doen is om extra inkomsten, laat hem daar dan eerlijk voor uitkomen.

2 Reacties
Alexanderr2
Alexanderr25 apr. 2011 - 6:42

Ik zou het graag eens met je zijn maar ik kan dat niet. Alles wat wij studenten betalen aan collegegeld dekt de daadwerkelijke kosten bij lange na niet... Vandaar dat ik in principe ook tegenstrijdig met mijn eigen gedachte hierin sta. Van de ene kant vind ik deze maatregel helemaal niet kunnen, van de andere kant vind ik het normaal omdat het collegegeld dat ik betaal maar een klein gedeelte is wat de studie echt kost EN ik het ook nog eens betaald krijg DOOR de staat zelf die de rest van dat bedrag ook al betaald. Eigenlijk ben ik daar dus faliekant op tegen, maja we zijn het gewend blijkbaar.

Alexanderr2
Alexanderr25 apr. 2011 - 6:42

Overigens heeft u wel gelijk dat er mensen zijn die nu hun plannen aanpassen, ik zelf ook. Ik ga niet meer nog verder studeren en specialiseren in mijn vakgebied. Ik ga eerst werken en proberen daar te presteren en zo vanuit het werk verder te studeren (omdat het werk dat dan zou betalen)...

[verwijderd]
[verwijderd]5 apr. 2011 - 6:42

Nou, dat zal onze SGP/PVV-er Brom-piep- vreselijk vinden. Die durfde gisteren nog te beweren dat mensen tot aan hun pensioen studeren en dat zeer tegen zijn portemonnee. Mijn vraag aan hem of ze in -pieppiep-land dan op hun veertiende al met pensioen gaan werd niet geplaatst. Bij deze. Houdt mensen dom en ze likken je voeten! Staat dat niet ergens in de bijbel? Vast wel, in geheimschrift waar een diepgaande studie voor nodig is. Dus er moet een addertje onder het verdorrende gras zitten bij onze SGP-vrienden dat ze zomaar dwars gaan liggen. Maar bien, nou nog dwarsliggen bij de moslim-aanpak van Bruin en iets doen aan vrouwendiscriminatie in de eigen gelederen en zowaar, het lijkt dan warempel een "gewone" politieke partij.

2 Reacties
hminkema
hminkema5 apr. 2011 - 6:42

Het zou prachtig zijn als mensen tot hun 60e studeren en jaar in, jaar uit die 1700 euro overmaakten aan de universiteit. Daarvoor kunnen ze dan een bepaald quotum aan onderwijs volgen en begeleiding krijgen. In de eerste vier of vijf jaren bijv. 350 uren onderwijs per jaar, en daarvoor krijgt de universiteit een toeslag per student. In latere jaren 150 uur, want dat is zeker kostendekkend (12 euro per collegeuur; docent + zaal kosten gemiddeld 100 euro bruto, dus met tien studenten zit je al goed). Tegen extra betaling kun je meer afnemen. De overheid vergoedt de universiteit dergelijke boven-termijn-studenten niet, tenzij er reden is bepaalde beroepssectoren te stimuleren. Het is onzin om meer en langer studeren te beboeten en te ontmoedigen. Moet dat een kennissamenleving heten??

FransAkkermans
FransAkkermans5 apr. 2011 - 6:42

Een ' gewone' politieke partij. Zijn ze dan niet of allemaal gewoon, of allemaal bijzonder? U kijkt er toch niet van op dat politieke partijen gevormd worden op basis van een levens-of wereldbeschouwing? En nee ..."Houdt mensen dom en ze likken je voeten! " staat niet in de bijbel.

Hanvander Horst
Hanvander Horst5 apr. 2011 - 6:42

Dit is best slim van de SGP. Hiermee laat deze kleine partij zien dat haar gedoogsteun niet gratis is. Dan weet het kabinet dat vast voor als het erop aan komt.

1 Reactie
Michiel Online
Michiel Online5 apr. 2011 - 6:42

"Dit is best slim van de SGP. Hiermee laat deze kleine partij zien dat haar gedoogsteun niet gratis is. Dan weet het kabinet dat vast voor als het erop aan komt." Ja dat zullen ze zeker weten want dat gaat toch weer platgeluld worden. Ik vertrouw ze niet meer.

[verwijderd]
[verwijderd]5 apr. 2011 - 6:42

Lang leve de dualiteit tussen Kamer en Kabinet...onder Bos en Balkenende werden zaken gewoon doorgedrukt.

1 Reactie
eeweew
eeweew5 apr. 2011 - 6:42

Hoezo, de 1e kamer heeft evenveel macht als voorheen hoor. En dit kabinet is volgens mij nog beter in het negeren van de 2e kamer dan het vorige.