Joop

Boete geëist tegen anti-Zwarte Piet-activist voor 'mishandeling' agent

  •  
22-09-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Protesten bij intocht Sinterklaas

© 2014-11-15 00:00:00 GOUDA - Politieoptreden tijdens protest tegen Zwarte Piet tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas. ANP REMKO DE WAAL

De omstreden rechtszaak tegen Jerry King Luther Afriyie – ook bekend als Kno’ledge Cesare – vindt donderdag plaats. De anti-racisme-activist wordt verdacht van ‘weerspannigheid en mishandeling van een agent’ tijdens de Sinterklaasintocht in Gouda van twee jaar geleden, terwijl hij zelf met bruut geweld gearresteerd werd. Het OvJ eist een boete en schadevergoeding die samen 2750 euro bedraagt.
Tijdens de rechtszaak moet zowel Afriyie als de politie een getuigenis af leggen. De agenten zeggen van te voren aangegeven te hebben dat de demonstranten weg moeten. De agent die aangifte deed heeft medische verklaring van de gevolgen van het vermeende knijpen en schoppen op laten stellen. De advocaat van de activist zegt te twijfelen aan de oprechtheid van de agent die slachtoffer zou zijn omdat zijn letsel ook niet op ambtseed opgemaakt is in het dossier.
Ook staat er geen reden bij de registratie van de aanhouding van de activist. Het OvJ trekt na het zien van een filmpje van de arrestatie de klacht van ‘schoppen en slaan’ maar blijft 1500 euro schadevergoeding eisen voor het verzetten tijdens arrest en 1250 euro voor het ‘knijpen van de agent’, terwijl de verdachte in de nekklem zat. Journalist Jeroen de Jager van Nieuws en co houdt de zaak live bij op Twitter.
 
Eerder deze week heeft de organisatie Zwarte Piet is Racisme een video gemaakt die de gebeurtenissen sinds het eerste protest van Quinsy Gario en Afriyie naloopt. Daarin is ook te zien hoe die laatste door meerdere agenten vastgegrepen wordt tijdens de intocht in Gouda.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (74)

spagaat
spagaat23 sep. 2016 - 17:38

Laat de rechter maar oordelen of Jeffrey een strafbaar feit heeft gepleegd, en zo ja, hoe zwaar hij moet worden gestraft.

Rarar
Rarar22 sep. 2016 - 20:50

Ik zie op het plaatje dat hij wordt aangehouden door een donkere agent. Dit voorkomt in ieder geval de schijn van rascisme.

3 Reacties
Zandb
Zandb23 sep. 2016 - 7:33

Hoezo? Als een gekleurde man een gekleurde moet oppakken omdat hij gekleurd is, kan er toch gewoon sprake zijn van racisme?

truusbeek2
truusbeek223 sep. 2016 - 13:58

precies dus dat kan het slachtoffer dus niet inbrengen. maar misschien heeft hij en zijn groep wel een anderwoord voor een dergelijke agent

Zandb
Zandb23 sep. 2016 - 15:33

Geen idee wat u bedoelt, Truus. Het lijkt me dat "alleen gekleurde mannen" oppakken toch echt racistisch is, wie dat dan ook doet.

panterarosso65
panterarosso6522 sep. 2016 - 19:42

filmpjes tja als je begint te filmen tijdens de arrestatie kan je nooit zien wat er vooraf gebeurd is

[verwijderd]
[verwijderd]22 sep. 2016 - 17:45

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
OlavM
OlavM22 sep. 2016 - 20:01

@ Peterrr: De zaken tegen alle andere actievoerders zijn geseponeerd. Zij hebben een vergoeding toegewezen gekregen van de advocatenkosten die ze noodgedwongen hebben moeten maken. De zaak tegen Afriyie heeft de politie goed beschouwd eigenlijk zélf gecreëerd doordat ze hem zonder enige duidelijke aanleiding uit de groep pikten, die een stil protest hield. Hij werd over de grond gesleept, met zijn T-shirt over zijn hoofd getrokken, waardoor hij verwondingen opliep. Terwijl agenten hun voeten op zijn handen, benen en rug zetten, legde één van hen een nekklem aan. Afriyie kreeg ademnood en verzette zich reflexmatig, daarbij schijnbaar (letterlijk!) met een duim en een wijsvinger een blauwe plek of bloeduitstortinkje veroorzakend.Verder had de betrokken politieman last van zijn polsgewricht, werd gezegd, maar dat kan evengoed zijn veroorzakat door eigen onoordeelkundig of onvoorzichtig handelen. Kortom: een storm in een glas water waarbij de zaak ook nog eens lang heeft geduurd. (Van 16 augustus vorig jaar begonnen door de politierechter, nu uiteindelijk volledig inhoudelijk behandeld door de meervoudige kamer van de rechtbank te Den Haag). Je zou dus zeggen: dat moet wel een heel zware of complexe zaak zijn, maar dat is dus in het geheel niet het geval.Het lijkt er sterk op dat de autoriteiten, nadat ze zich gedwongen hadden gezien de zaken tegen vele tientallen actievoerders te seponeren, een beetje hun gram wilden halen.

L.Brusselman
L.Brusselman23 sep. 2016 - 5:45

Peterr snapt ,of wil niet snappen,dat het laten stikken van iemand leidt tot ongecoordineerde bewegingen van de gestikte. Sommigen proberen,tegen beter weten in,die politieagent als slachtoffer af te schilderen.

Ben Joop
Ben Joop22 sep. 2016 - 15:30

Op de NRC site: Hij memoreerde ook het feit dat agenten in een proces-verbaal hadden opgeschreven dat ze op de Markt „linksgeoriënteerde mensen” hadden gezien en „mensen met een negroïde uiterlijk”

5 Reacties
Proximus Ster
Proximus Ster22 sep. 2016 - 17:24

Linkje daar na graag ben joop

van der laak
van der laak22 sep. 2016 - 18:27

Ja en?

kapitanlaipose
kapitanlaipose22 sep. 2016 - 20:06

Als je googled naar "NRC linksgeorienteerde" krijg je bij de bovenste link meteen een verwijzing naar het artikel.

Ben Joop
Ben Joop22 sep. 2016 - 22:57

Niets aan de hand van der Laak, gewoon doorlopen graag.

kindval
kindval23 sep. 2016 - 5:27

So what?

rbakels
rbakels22 sep. 2016 - 14:39

De politie in Gouda heeft een gewelddadige reputatie. En toen ik een klacht indiende tegen hun optreden werd die genegeerd, tot ik dáár weer een klacht over indiende bij de Ombudsman. Vermoedelijk werken daar veel PVV sympathisanten Waar komt die enorme schadevergoeding vandaan? In Nederland wordt slechts bij uitzondering smartengeld toegekend en verder alleen feitelijke schade.

2 Reacties
Marri2
Marri222 sep. 2016 - 18:03

" waár komt die enorme schadevergoeding vandaan?" Nou , heel simpel , geweld tegen Politie / het gezag wordt nu eenmaal ( volgens de wet) zwaarder bestraft . Is democratisch zo besloten /vastgelegd

kapitanlaipose
kapitanlaipose22 sep. 2016 - 20:21

Onrechtmatig geweld door het gezag zou dan ook zwaarder bestraft moeten worden. Lijkt mij wel zo eerlijk. De moordenaars van Mitch Henriquez dan ook zwaarder straffen.

kapitanlaipose
kapitanlaipose22 sep. 2016 - 14:33

Gelukkig hebben ze hem niet doodgeschoten.

van der laak
van der laak22 sep. 2016 - 13:32

Milde straf voor het mishandelen van een agent imo.

2 Reacties
Ben Joop
Ben Joop22 sep. 2016 - 14:00

Alleen wij hij degene die mishandeld werd, DOOR agenten.

van der laak
van der laak23 sep. 2016 - 13:08

Ben Joop 22 september 2016 at 16:00 Alleen wij hij degene die mishandeld werd, DOOR agenten. links geneuzel. hij staat terecht, en niet de agenten.

Nagus
Nagus22 sep. 2016 - 12:54

Moet je je eens voorstellen dat ik naar Ghana "vlucht" en daar meteen een traditioneel feest wil afschaffen. En dat ik dat ook nog eens met geweld doe voor de ogen van onschuldige kinderen. Hoe zou dat overkomen?

19 Reacties
Ben Joop
Ben Joop22 sep. 2016 - 14:01

Het was de politie die geweld gebruikte, u moet wel bij de feiten blijven en ze niet zodanig verdraaien dat het beter in uw lage straatje past.

Zandb
Zandb22 sep. 2016 - 14:34

Nagus: De man woont in Nederland, is Nederlander en maakt gebruik van zijn recht om zijn mening kenbaar te maken en die kinderen hebben daar geen enkele moeite mee. Dus wat is uw probleem?

Common Sense
Common Sense22 sep. 2016 - 14:34

Dat inlevend vermogen is voor velen teveel gevraagd. Ach ja, de psychologische verklaring ligt er duimendik bovenop. Haat jegens de maatschappij veroorzaakt door persoonlijk falen.

Common Sense
Common Sense22 sep. 2016 - 14:37

@ zanb: waarom hebben die kinderen daar geen moeite mee? Ik denk dat kinderen in het algemeen behoorlijk van streek kunnen raken dioor een stel cvan die enge intimderende kleerkasten. Kortom, walgelijke lui. Of heb jij onderzoek gedaan naar het effect van intimidatie door volwassenen op kinderen?

BasVV
BasVV22 sep. 2016 - 14:57

Zandb: U bent altijd zo wijs. Ik heb geen kind in het filmpje gezien. Hoe weet u dan dat kinderen daar geen enkele moeite mee hebben. Als u kinderen zou kennen dan weet u dat kinderen vooral naar hun ouders kijken. Zijn die bang. Dan zijn zij ook bang. En denk maar dat veel ouders daar in de buurt bang zijn geweest. Er was gewoon dreiging. En dan kun je als ouder wel heel vrolijk blijven doen. Maar kinderen voelen dat feilloos aan.

koffieleut2
koffieleut222 sep. 2016 - 15:28

Zanb, je hebt gelijk. Het is die man zijn goed recht om zijn ongenoegen duidelijk te maken. Ik zie alleen niet wat kinderen tot 6 tot 8 jaar kunnen bijdragen aan zijn frustratie, maar het zal wel een doel hebben. Zou jij mij overigens kunnen aantonen dat kinderen geen problemen hebben met roepende, protesteren volwassen mensen op een dag van kinderlijke onschuld en vreugde?

Nagus
Nagus22 sep. 2016 - 15:31

@ zandb. Ehm heeft u de huilende kinderen toen gezien op televisie? Nogal aanmatigend om te stellen dat ze er geen moeite mee hadden. En u heeft mijn vraag niet beantwoord. Als ik als blanke vrijwillig naar Ghana vertrek en ik wordt daar Ghanees, ben ik dan niet koloniserend bezig als ik daar direct met geweld een traditioneel kinderfeest wil afschaffen?

Proximus Ster
Proximus Ster22 sep. 2016 - 15:37

@ zandbergen heb jij dat die kinderen gevraagd of ze er een mening over hadden? Nee dus waar blijft uw vrijheid?

Appi Mohamud
Appi Mohamud22 sep. 2016 - 16:50

Ghana? Hij is een Nederlander met wortels in de Antillen en jij noemt hem een Ghanees? zie je alleen kleur voor je of heb je ook deze tavarelen gemist afgelopen 10 jaar?

Phoenix van Milete
Phoenix van Milete22 sep. 2016 - 17:44

@ Appi http://www.joop.nl/author/knoledge_cesare Cesare is geboren in Ghana.

ikdus2
ikdus222 sep. 2016 - 17:59

dan moeten ze geen kinderen naar een racistisch haatfeest brengen. die ouders zouden de kinderbescherming op hun dak moeten krijgen.

Nagus
Nagus22 sep. 2016 - 19:34

@Appi Hij is toch echt geboren in Ghana lees ik op internet.

Proximus Ster
Proximus Ster22 sep. 2016 - 20:04

@ ikdus, zo denkt u er dus over. U wil niet verbinden met u moeten ze kinderen maar niet etc. We wachten nog altijd op het antwoord van zandb. Uw beiden zijn verblind door haat en gaan het spel spelen over de rug van kinderen.

Appi Mohamud
Appi Mohamud23 sep. 2016 - 0:25

Mijn excuses het blijkt dat hij wel geboren is in Ghana en niet in Nederland. Maar maakt hem dat dan minder Nederlander?

kindval
kindval23 sep. 2016 - 4:25

Zandb ..die kinderen hebben daar geen moeite mee? Hoe krijg je het opgeschreven..

Zandb
Zandb23 sep. 2016 - 7:55

Tjonge jonge: Het gezond verstand steekt weer eens de kop op, maar niet heus..... Kinderen hebben helemaal geen moeite, schreef ik, met mensen die gewoon hun mening kenbaar maken, met een stil protest. Ik vind het knap dat kinderen in die leeftijdscategorie zich geïntimideerd weten door "klerenkasten", door "walgelijke lui" die niets doen. Bas heeft m.i. wel gelijk: Als er al spanning bij kinderen ontstaat, dan komt dat door de ouders. Dat mensen die hun mening kenbaar maken rekening mee moeten houden, dat is een andere kwestie.

Proximus Ster
Proximus Ster23 sep. 2016 - 18:00

@ zandberg u liegt dat u barst. Uw 2e post zegt toch genoeg. U heeft dat niet geschreven u vult hem aan.

Zandb
Zandb24 sep. 2016 - 14:09

Proxiomus: U spreekt voor mij in raadselen.

Proximus Ster
Proximus Ster25 sep. 2016 - 13:24

@ zanbergen, als dat voor u zo een raadsels is, uw eerste post zegt kinderen hebben daar geen problemen mee. Uw 2e post gaat u zeggen ik zeg. Nee dat zegt u niet in uw eerdere post, u vult hem gewoon aan. Dus spreek me niet van raadsels. Weet ik er nog wel een paar.

kapitanlaipose
kapitanlaipose22 sep. 2016 - 12:54

Blue lives matter #sarcasm

6 Reacties
Nagus
Nagus22 sep. 2016 - 12:57

Voelt dat nu lekker om voortdurend geweld tegen de politie te verheerlijken?

L.Brusselman
L.Brusselman22 sep. 2016 - 12:58

Blue and yellow,met de nadruk op yellow.

Ben Joop
Ben Joop22 sep. 2016 - 14:01

Nagus: voelt dat nou lekker racistisch politiegeweld verheerlijken?

Common Sense
Common Sense22 sep. 2016 - 14:28

Kapitan - Brusselman; respect voor jullie heldendom!

Robles
Robles22 sep. 2016 - 15:33

Autoriteitsprobleem?

Gluteus Maximus
Gluteus Maximus22 sep. 2016 - 18:08

@ Common Sense - ik vind het altijd wel lachen dat ze van zichzelf het idee hebben dat ze sociaal en progressief zijn. Een soort Droste effect, zeg maar.

Marri2
Marri222 sep. 2016 - 12:41

Tja, aanwijzingen van de Politie opvolgen is voor sommige mensen moeilijk.... Wie niet horen wil, moet maar betalen

4 Reacties
Zandb
Zandb22 sep. 2016 - 14:47

Marri: Wat was de aanwijzing dan: "Demonstranten moeten weg?" "Gekleurde mensen moeten hier weg?" "Mensen die een mening kenbaar maken moeten weg?" "Mensen die in woord of gebaar uiting geven aan hun ongenoegen betreffende het een of ander moeten weg?" "Mensen waarvan wij vinden dat ze hier niets te zoeken hebben moeten weg?" Ik ben er niet bij geweest. U wel blijkbaar. Hoe kon de politie zien dat deze man demonstrant was en de aanwijzing moest opvolgen die gegeven werd?

Marri2
Marri222 sep. 2016 - 15:53

@ zand b. : ik was erbij en herhaal nog maar eens een keer. Aanwijzingen van de Politie moet je opvolgen. En wanneer je dat niet doet en zelfs zo ver gaat om je te verzetten en te mishandelen , .... Wat wil je dan ?

Zandb
Zandb23 sep. 2016 - 8:16

Marri: Hoe komt u er toch bij, dat elke "aanwijzing" onvoorwaardelijk opgevolgd dient te worden? Niemand hoeft ook maar iets. Als je niet doet dat de politie je beveelt kan dat zeer terecht zijn. Maar in eerste instantie kan dat tot gevolg hebben dat de politie (hardhandig) ingrijpt. Maar in tweede instantie zal wel degelijk onderzocht worden of die aanwijzing opgevolgd had moeten worden. En of het gebruikte geweld terecht dan wel gepast was. Andre: Dat is inderdaad een probleem: Wat is de definitie van demonstreren? Wanneer, waar en hoe mag iemand een "pro-piet-houding" demonstreren en wanneer, waar en hoe een "anti-piet-houding". Als ik in een Ajax-vak mij een Feyenoordsupporter toon, dan is dat weliswaar vragen om problemen, natuurlijk, maar het gaat mij veel te ver om de werkelijke daders vrij te pleiten van schuld. Ik heb namelijk overal en altijd het recht om mij gewoon een Feyenoordsupporter te tonen.

OlavM
OlavM27 sep. 2016 - 21:06

@ Marri: [En wanneer je dat niet doet en zelfs zo ver gaat om je te verzetten en te mishandelen , ….] Je was er kennelijk NIET bij. Van verzet en mishandeling was immers totaal geen sprake.

Ben Joop
Ben Joop22 sep. 2016 - 12:03

De geschiedenis zal hem vrij spreken.

Klapschaats2
Klapschaats222 sep. 2016 - 11:42

Je blijft af van onze agenten, dat zal de denklijn geweest zin, ongeacht het onderwerp

5 Reacties
Ben Joop
Ben Joop22 sep. 2016 - 14:03

Die agenten zijn extreem geweldadig.

Zandb
Zandb22 sep. 2016 - 14:49

En "onze agenten" staan boven de wet? Juist niet "ongeacht het onderwerp"?

Nick Ros
Nick Ros22 sep. 2016 - 18:25

Joop ? praktijkervaring ? blauwe plekken ? blauw oog ? bloedneus ? ........ ? Of bleer je gewoon met de schapen mee, zoals dat normaal is in de kudde ?

Robles
Robles22 sep. 2016 - 18:34

Zandb hou es op. Je zit constant op iedereen te reageren zonder zelf een standpunt in te nemen. Reageer nou gewoon eens op het artikel zelf met een eigen mening in plaats van regeerders te bekritiseren. Dit is echt dodelijk vermoeiend. Bij elke reageerder staat wel een opmerking van je maar je reageert nooit inhoudelijk op de geschreven opiniestukken zelf. Verder moeten agenten dus inderdaad hun werk kunnen doen. En als ze vragen dat je opdondert dan heb je je daar aan te houden. Dat is zoals het is geregeld. Heb je daar geen zin in dan verwijderen ze je of pakken ze je op. Het zijn mensen met een autoriteitsprobleem die er dan vervolgens een punt van maken en agenten bij voorbaat neerzetten als monsters. Dat is de wereld omgekeerd.

Zandb
Zandb23 sep. 2016 - 15:44

Sjoerd; Waar staan die inhoudelijke reacties van u op de artikelen die hier verschijnen? Ik reageer op artikelen en reacties als ik dat zinnig vind. Jammer dat niet iedereen dat op prijs kan stellen. Al is het natuurlijk ook weer zo, dat u er ook geen idee van hebt/kunt hebben op hoeveel reacties ik niet reageer omdat ik denk: Ik moet wel zorgen dat Sjoerd niet al te vermoeid afhaakt......

ikdus2
ikdus222 sep. 2016 - 11:30

tja... moet ik nog meer zeggen. blauw versus zwart.

Bram Emanuel
Bram Emanuel22 sep. 2016 - 10:59

Is die agent met de dreadlocks degene die beweert geschopt en geknepen te zijn? Verder heb je een EQ probleem als je gaat protesteren in de buurt van veel kleine kinderen, zeker als je je ook nog verzet tegen de politie en het op een fysieke confrontatie laat aankomen.

5 Reacties
Nagus
Nagus22 sep. 2016 - 12:42

Volledig eens. Voor dit soort hysterisch gedrag kan ik geen begrip opbrengen. Deze meneer kan stukjes schrijven over zijn grieven of proberen via de politiek wat te bereiken, maar voor de ogen van kleine kinderen gaan vechten met de politie? Dan ben je niet wijs. Deze meneer kan ook eens proberen normaal te doen in plaats van proberen rellen te trappen. Meneer is hier zelf naartoe gekomen en had keuze genoeg uit plaatsen waar ze geen sinterklaas vieren. Die heeft hij overigens alsnog, maar het zal wel een te lekker verdienmodel zijn om te laten liggen.

Zandb
Zandb22 sep. 2016 - 12:49

Interessant: Waarom vraagt u of die agent met die dreadlocks nou beweerd heeft dat hij gelsagen en geschopt is? Een EQ-probleem is helaas voor u niet strafbaar. Als je niets doet dan je mening op rustige wijze kenbaar maken, is er niet zo veel aan de hand, lijkt mij. Volwassenen hebben daar last van en bij gevolg de kinderen.

Bram Emanuel
Bram Emanuel22 sep. 2016 - 14:39

@ zandb U begrijpt toch hopelijk wel dat kleine kinderen tot de allerkwetsbaren behoren. Wat denkt u dat er gebeurd met loslopende kleine kinderen als er rellen uitbreken? Er hoeft echt niet veel te gebeuren om zo'n hummeltje dood te trappen.

ikdus2
ikdus222 sep. 2016 - 14:47

een ieder heeft het recht op demonstratie. kinderen of geen kinderen.

Zandb
Zandb23 sep. 2016 - 8:24

Bram: Als iemand niet meer doet dan heel stilletjes duidelijk maken dat hij anti-zwartepiet is, hoe zouden er dan toch rellen uit kunnen breken? Dat heeft dan toch veel meer het meer met het EQ van anderen te maken. Wat anders is, als de anti-pieters duidelijk op rellen uit zouden zijn. Tja. Als u dat voor uw rekening wilt nemen, dat die mensen daarop uit waren...... Uit wat er feitelijk gebeurd is, valt dat volgens mij niet af te leiden.

Opperrechter
Opperrechter22 sep. 2016 - 10:54

Dit is verzet en wederspannigheid ten top, hij moet blij zijn dat er geen nekklem is aangezet. Een paar maanden zitten en op 6 december weer loslaten lijkt mij een zeer passende straf.

5 Reacties
L.Brusselman
L.Brusselman22 sep. 2016 - 13:00

Maar goed dat u dat niet bepaald.

ton14024
ton1402422 sep. 2016 - 18:53

Wederom blijkt jouw mening haaks op de rechtspraak.

Windowjan
Windowjan22 sep. 2016 - 19:29

@L.Brusselman, Gelukkig bepalen posters hier dat het politieapparaat een bolwerk is van de PVV, en dat er bij de ombudsman vermoedelijk veel PVV sympathisanten werken. Prima, mening van vrijheidsuiting, maar onderbouwen ho maar. Onderbouwen van je mening is toch zo belangrijk?!

OlavM
OlavM22 sep. 2016 - 19:46

@ Opperrechter: Zelfs het overduidelijke feit dat juist wél een nekklem weed aangelegd ontgaat je. "Een paar maanden zitten" om werkelijk niets -Afriyie riep dat hij in ademnood verkeerde en weerde zich reflexmatig tegen de aanval, en heeft "met een duim en een wijsvinger" (!) een blauwe plek of bloeduitstortinkje teweeg gebracht-- zou je wel passend vinden. Goed dat een persoon als jij geen (opper)rechter is.

L.Brusselman
L.Brusselman23 sep. 2016 - 5:49

@Windowjan Wat wil je nu eigenlijk zeggen? De pointe van uw chaotische uiteenzetting ontgaat me.