Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Boe roepen met boter op je bol

  •  
26-08-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Schermafbeelding-2016-08-26-om-19.16.54

© cc-foto: Metropolico.org

De partijen die nu het hardste boe roepen over het verkiezingsprogramma van Wilders, zijn de partijen die meer dan tien jaar lang met hem hebben meegedaan of toegekeken hebben hoe zijn partij groeide
Gisteren presenteerde Geert Wilders op zijn Facebookpagina het conceptverkiezingsprogramma van zijn eenmanspartij de Partij voor de Vrijheid. Het verkiezingsprogramma dat waarschijnlijk de geschiedenis in zal gaan als het kortste en het meest inhoudsloze programma ooit, ofwel de belichaming van fact-free-politics. Maar is dit wel zo?
Het programma is niets minder dan een onversneden keuze voor het fascistoïde populisme, het sociaal egoïsme en de selectieve toepassing van verworvenheden van onze democratische waarden. Het programma bestaat uit enkele zinnen en lijkt daarmee karig aan inhoud, maar het vernietigt met deze leuzen alles waar ons land met haar lange democratische en sociale traditie voor staat.
Het programma maakt tongen los onder politieke partijen en politieke opiniemakers. Maar alle politici die nu verbaasd, verbolgen of verdrietig zijn moeten beseffen dat Geert Wilders en zijn PVV dit al meer dan tien jaar lang roepen. Het ontbreken van een visie op de samenleving en een gebrek aan leiderschap leidt ertoe dat rechts-populistische politiek van de verdeeldheid aantrekkelijk wordt. Dat is de reden dat de partij van Wilders nu de grootste is in de peilingen en dat veel van wat Wilders, en voor hem Janmaat en Fortuyn, riep nu staand beleid is en door andere politieke partijen wordt omarmd.
De vraag stellen hoe dit mogelijk is, kan men alleen beantwoorden als men zich afvraagt waarom Wilders en zijn PVV tien jaar lang hun xenofobe gang konden gaan. Wat Wilders wil is duidelijk, maar wat de welwillende Nederlander wil wordt om electorale redenen al tien jaar niet of nauwelijks op een overtuigende en aantrekkelijke wijze over het voetlicht gebracht. Dat zorgt ervoor dat steeds meer Nederlanders vervreemd raken van de politiek en verweesd raken in de samenleving. Deze Nederlanders verdienen een stem. Deze Nederlanders verdienen het om gehoord te worden. En ik vertrouw dat niet meer toe aan al die partijen die in meer dan tien jaar tijd de PVV hebben laten uitgroeien tot virtueel de grootste partij van ons land. De bewezen ineffectieve tegenverhalen van de VVD, D66, de PvdA en het CDA zijn niet oprecht, onaantrekkelijk en opportunistisch.
PvdA en D66 hebben namelijk lijdzaam toegekeken hoe de PVV in het kabinet Rutte-I aan de knoppen zat in ons land.  De VVD en het CDA hebben willen profiteren van de samenwerking met de PVV, omdat ze kozen voor het pluche. Maar voor alle partijen geldt dat ze mee zijn gegaan met de rechtse stroom die in onze politiek stroomt. Partijen die nu misschien verbolgen reageren, maar in de Tweede Kamer verdeeldheid propageren door ideeën te uiten als ‘onze waarden staan onder druk’, ‘Nederland is geen islamitisch land’ (VVD), de ‘dominantie van de joods-christelijke cultuur’ (CDA), door vóór 91% van de wetgeving van het PVV-gedoogkabinet Rutte-I stemmen (D66) of door te pleiten voor een salafismeverbod (PvdA).
Een nieuw geluid is daarom harder nodig dan ooit. DENK is harder nodig dan ooit.

Meer over:

denk, politiek, opinie, pvv

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (137)

ToBeOrBecome
ToBeOrBecome3 sep. 2016 - 8:43

`Een nieuw geluid is daarom harder nodig dan ooit. DENK is harder nodig dan ooit.´ Alsof we zitten te wachten op dat minarettengejank!

Oemmukke
Oemmukke2 sep. 2016 - 5:35

Opmerkelijk hoeveel reaguurders Erdogan er weer bij halen! Hallo, we wonen in NEDERLAND! Bij de les blijven aub.

1 Reactie
Coronarias Redig
Coronarias Redig3 sep. 2016 - 9:46

Goed advies. Geef dat ff door aan DENK.

Klazien2
Klazien21 sep. 2016 - 11:15

DENK het niet.. De Democratie is in principe een gevaar voor zichzelf. Wanneer de 7e generatie Nederlanders geleden en verder terug het eens worden over het bestaan van een democratie in NL heeft dat als bedoeling gehad dat de waarden die op dat moment gelden te borgen voor de zeer lange termijn. Nu heeft NL op een (ongelukkig) moment besloten om arbeidsplaatsen door buitenlanders te laten invullen omdat de oorspronkelijke NLérs er geen zin in hadden. Tot en met dat besluit ging het goed. Alleen heeft men toen een cruciale fout gemaakt. Men had een werkvergunning moeten afgeven voor de periode dat deze mensen werk hadden. Hierna hadden ze weer huiswaarts moeten keren. Nu zitten we met de situatie dat deze mensen zich hier gevestigd hebben en al hun culturele waarden en gewoonten naar hier aan het importeren zijn. Een van deze gewoonten is zeer grote gezinnen. Hier gaat het dus duidelijk fout omdat op termijn er meer buitenlandse culturen binnen de landsgrenzen zijn dan de oorspronkelijke cultuur. Op dat moment geef je je eigen vaderland weg aan anders denkende culturen met andere mentaliteiten en gebruiken. De democratie zorgt er dan ook voor dat deze mensen straks alles hier voor het zeggen krijgen en wij zelf gastarbeiders in ons eigen land zijn geworden. Dit proces loopt over zo'n 150 jaar of langer maar dan is het een feit. Niemand die nu leeft zal dit meemaken. De vraag die je je kunt stellen is of wij onze voorouders hiermee aan het verloochenen zijn..

3 Reacties
Coronarias Redig
Coronarias Redig1 sep. 2016 - 20:01

"Nu heeft NL op een (ongelukkig) moment besloten om arbeidsplaatsen door buitenlanders te laten invullen omdat de oorspronkelijke NLérs er geen zin in hadden." Klopt niet. In een mondiger en zelfbewuster NL in combinatie met een situatie waar werk genoeg was stelden NLrs die het werk best wilden doen redelijke looneisen. Looneisen die de werkgevers niet wensten in te willigen. Zij gingen voor goedkoper, kneedbaarder en vooral mensen die qua cultuur en religie haaks stonden op dat van NL.

Klazien2
Klazien22 sep. 2016 - 9:39

Beste Coronarias, Dit proces is al begonnen in de 50 er jaren. Dat was de tijd dat de vakbonden nog iets te vertellen hadden. In die tijd halden de werkgevers het niet in hun hoofd om duur personeel voor goedkoop personeel in te ruilen.

Coronarias Redig
Coronarias Redig3 sep. 2016 - 9:48

Volgens mij begrijp ik je niet.

GillesTourette
GillesTourette1 sep. 2016 - 9:59

Het fascistoïde populisme moet de heer Kuzu toch aanspreken. Zijn vriend in Turkije is nog maar een paar stappen verwijderd van een fascistische dictatuur. Fascisme heeft heden ten dage de betekenis gekregen van een regeringssysteem dat op dat van Mussolini lijkt, met andere woorden een systeem dat de natie boven het individu stelt, met als uitvloeisel een in zo'n systeem legitiem gebruik van geweld, moderne propagandatechnieken en censuur om politieke tegenstand de kop in te drukken en daarmee het bestaan van het systeem te waarborgen. Vaak worden in een dergelijk systeem de economie en de sociale maatschappij verregaand van bovenaf gecontroleerd en gereglementeerd, waarbij nationalisme (en in het bijzonder etnisch nationalisme), wordt omhelsd. (Wikipedia)

HughRodham
HughRodham30 aug. 2016 - 8:47

Mr Kuzu, u weet dondersgoed waarom de PVV opkomt en andere partijen standpunten overnemen en om dat als xenofoob neer te zetten is een ouderwetse truc. Maar u bent zo zielig.

Ratelaar2
Ratelaar229 aug. 2016 - 9:27

Gelukkig staat tegenover het fascistoïde PVV een partij die een tegenwicht biedt. Daarom; stem komende verkiezingen op DENK! dacht het niet.

Hanvander Horst
Hanvander Horst28 aug. 2016 - 4:41

"PvdA en D66 hebben namelijk lijdzaam toegekeken hoe de PVV in het kabinet Rutte-I aan de knoppen zat in ons land". Dit is een infame leugen tenzij de auteur er onwillekeurig van uit gaat, dat die partijen de methode Erdogan hadden moeten toepassen op ideologieën die ze niet deelden.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen27 aug. 2016 - 19:46

[De partijen die nu het hardste boe roepen over het verkiezingsprogramma van Wilders, zijn de partijen die meer dan tien jaar lang met hem hebben meegedaan of toegekeken hebben hoe zijn partij groeide] Klopt. En nu zijn ze opnieuw zo dom, ze doen met DENK hetzelfde, En onzinpartijen als DENK en PVV is een grotere bedreiging voor ons land dan wat dan ook, global warming uitgezonderd.

1 Reactie
Pater
Pater28 aug. 2016 - 1:48

Klopt? Van geen kanten, zoals er niets klopt een dat vage verhaal vol beschuldigingen naar iedereen. Geen enkele partij heeft 10 jaar met Wilders mee gedaan, en zelfs partijen als CDA en VVD hebben Wilders bestreden, en zelfs die partijen hebben regeringssamenwerking met Wilders uitgesloten. Graag nadenken vóór het opschrijven.

truusbeek2
truusbeek227 aug. 2016 - 18:01

Iedereen is slecht die achter in facistische ideologie en of leider loopt, ook indien het gaat om buitenlandse leiders.

Lozerech
Lozerech27 aug. 2016 - 15:56

Allemaal kritiek op andere partijen maar nergens lees ik hoe "DENK" hier verandering in wil brengen. Misschien kan mijnheer Kuzu alvast beginnen door pro- en anti-Gülen Turkse Nederlanders te gaan "verbinden"? Als dat lukt praten we verder.

3 Reacties
truusbeek2
truusbeek227 aug. 2016 - 18:03

Ook mijn idee. Verbinden maar binnen zijn Nederlandse Turkse gemeenschap hoor je hem hier niet over.

Pater
Pater27 aug. 2016 - 18:12

Uitstekend idee, pro- en anti-Gülen Turkse Nederlanders “verbinden”. Dan heeft DENK nut bewezen! Ook een goed idee: aanspreken moslims die vrouwenhanden weigeren te schudden, opkomen voor moslimhomo's. Vreemd, ik heb in hun manifest niks gelezen over homorechten. Nu ik er over nadenk: ook niet over vrouwenrechten. DENK heeft natuurlijk op één punt groot gelijk: we hebben in Nl te maken met islamhysterie en discriminatie van moslims, waardoor het zeer begrijpelijk is dat Nederturken en Nedermarokkanen behoefte hebben aan solidariteit en organisatie. Lijkt me prima zaak. Maar wat jammer dat iemand als Kuzu, die op zijn beurt voortdurend verdachtmakingen en verwijten rondstrooit en werkelijk niks verbindt, in dat gat is gesprongen.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon28 aug. 2016 - 8:19

@ Pater 20.12 Mee eens. Minderheden verdienen idd een betere partij dan DENK om hun belangen te vertegenwoordigen.

panterarosso65
panterarosso6527 aug. 2016 - 14:48

kijk dit programma is natuurlijk perfect uitgedacht door wilders, die zwaar onderschat wordt, het is een programma dat garandeert dat hij niet hoeft te reageren maar dat wel ervoor zorgt dat hij straks groot, zo niet de grootste wordt, de beste manier om te voorkomen dat men er achter komt dat je het niet kan is te voorkomen dat je het moet dat is 1 nu even naar de ironie kuzu, de schoothond van erdogan die zegt "Het programma is niets minder dan een onversneden keuze voor het fascistoïde populisme, het sociaal egoïsme en de selectieve toepassing van verworvenheden van onze democratische waarden."heeft wel een pot en ketel gehalte, alsof erdogan geen fascistoïde populisme bedrijft, en selectief is in de toepassing van de democratie....

1 Reactie
Klazien2
Klazien22 sep. 2016 - 13:19

pro- en anti-Gülen Turkse Nederlanders “verbinden” Als Kuzu zou gaan verbinden komt hij ook op het lijstje van Erdo.

koffieleut2
koffieleut227 aug. 2016 - 14:11

Ik denk niet dat denk harder nodig is dan ooit, omdat denk datgene doet waar de PVDA en soortgenoten al jaren geleden tegenop hadden moeten treden, dus daar heb je gelijk in.Niet janken over discriminatie en over onderdrukt worden, maar gewoon meedoen in de maatschappij.Geen voorkeursbehandeling, geen positieve discriminatie. maar gewoon de zelfde regels,straffen en budgetten. Afschaffen bijzonder onderwijs en Turkse lessen op op de lagere school. Maar gewoon samen sporten en schoolzwemmen. Geen overheidsinformatie in 10 talen, maar gewoon Nederlands gewoon zwarte Piet en Sinterklaas, en geen gezeik over de gouden koetst. Maar wel duidelijk info over de slavernij, en welke landen daar aan meededen, en hoe de Afrikaanse stammen elkaar verkochten. en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nee , ik sta niet te wachten op de PVV, maar ook niet op Denk

Bakni
Bakni27 aug. 2016 - 13:18

Denk diskwalificeren door steeds weer verbanden te leggen met Erdogan begint aan slijtage onderhevig te worden. Vandaag weer in de Volkskrant een artikel over de doodenge Gullen. Dan de doorlopende moordpartijen, bomaanslagen , staatsgrepen en afscheidingsbewegingen. Zonder Erdogan was Turkije allang een van de " failed states" waarain het midden oosten en de moslimwereld grossiert geworden. Het is omgekeerd. De welvaart neemt toe. Op eigen kracht en zonder oliedollars worden imposante infrastructurele stappen genomen. En iedereen wil Turkije te vriend houden. Voorwaar voldoende reden voor respect. En prima dat Denk dat durft te uiten. Alle andere partijen in Nederland doen aan goedkope Turkije bashing.

9 Reacties
D'Holbach
D'Holbach27 aug. 2016 - 15:46

Fascisme benoemen zou ik geen bashen noemen, net zo min als het fascistoïde gedachtengoed van de pvv benoemen geen bashen is.

Pater
Pater27 aug. 2016 - 17:26

@Bakni Turkije heeft een jaar of tien van economische groei maar ook van verbetering van de democratie achter de rug, dat geef ik Bakni graag toe, incl. het gevraagde respect. Mede dankzij grootschalige financiële EU-steun trouwens. Die ontwikkeling was ook een reden waarom Turkije geleidelijk steeds meer in aanmerking kwam voor EU-lidmaatschap. Sinds een jaar of 3, 4 gaat het de andere kant op. De absurd harde reactie op de mislukte militaire coup is daarvan de radicaalste uitdrukking. Mensenrechten worden opzij gezet, persvrijheid gebreideld, de rechterlijke macht wordt aan Erdogan onderworpen, de tamelijk onschuldige Gülenbeweging wordt achtervolgd, en dat gaat zo ver dat een beschuldiging van binding aan Gülen al genoeg is, de juistheid ervan hoeft niet eens bewezen te worden. Ik ben bang dat dit de opstap is naar een religieuze dictatuur. Dat is geen bashing, dat is diepe bezorgdheid. EU-lidmaatschap is volledig het zicht geraakt, en terecht, jammer. Kennelijk wilt u alleen respect, geen kritiek. Zo werkt dat niet.

J.Vermeer
J.Vermeer27 aug. 2016 - 18:40

Ja ja Bakni. Er was ooit een man in Duitsland die ook grote infrastructurele bouwwerken maakte, die ook zonder olie zijn land er economisch bovenop hielp, die ook een groep als zondebok aanwees, die ook rechters en journalisten opsloot en waar ook alle landen heel lief voor waren.....

Bakni
Bakni28 aug. 2016 - 6:48

@ D Holbach Patriottisme, Islamisme, ok. Maar fascisme? Zo kun je alles wel godwinnen. Het aquaduct over de A1. Deed Hitler ook niet zoiets met z'n autobahnen? Turkije wordt al bijna 600 jaar sinds de inname van Constantinopel op deze wijze bestuurd. En al eeuwen hebben de Turken te maken met dezelfde vijand, de Perzen. Daar draait het om. Daar is Erdogan mee bezig. Positie innemen tegen het waarlijk duivelse rijk (geen Reagan Godwin aub) dat binnenkort dankzij Obama (hij schijnt ook 400 miljoen cash aan de ontwikkeling ervan te hebben bijgedragen) Iran.

Bakni
Bakni28 aug. 2016 - 6:50

weggevallen: Over atoomwapens beschikt. ((Associated Press) – A $400 million cash delivery to Iran to repay a decades-old arbitration claim may be unprecedented in recent U.S. history, according to legal experts and diplomatic historians, raising further questions about a payment timed to help free four American prisoners in Iran.)

Bakni
Bakni28 aug. 2016 - 6:51

weggevallen tekst " over atoomwapens beschikt) : (Associated Press) – A $400 million cash delivery to Iran to repay a decades-old arbitration claim may be unprecedented in recent U.S. history, according to legal experts and diplomatic historians, raising further questions about a payment timed to help free four American prisoners in Iran.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon28 aug. 2016 - 7:58

De voornaamste reden dat veel landen Turkije te vriend willen houden is vooral de strategische ligging en niet zozeer de economische prestaties. Turkije glijdt onder Erdogan steeds verder af naar een autocratische Islamitische dictatuur. Gulen is hier terecht bezorgd en kritisch over en wil de macht bij het Turkse parlement houden en dat Turkije een seculiere staat blijft.

Ratelaar2
Ratelaar229 aug. 2016 - 13:38

Hmm waar te beginnen? Turkije heeft dus een sterke leider nodig met fascistoïde trekjes om te voorkomen dat het volk zijn gang kan gaan en Turkije in een chaos sleurt? U zegt dus dat Turken dom zijn en onderdrukt moeten worden. Imposante infrastructurele stappen zijn niet perse een teken van toenemende welvaart. Het kunnen ook uitingen zijn van megalomanie om het volk de illusie te geven dat het voorspoedig gaat, brood en spelen. 'Iedereen wil Turkije te vriend houden', maar niet zozeer uit respect maar eerder uit bezorgdheid of geostrategische belangen. Maar geloof maar niet dat Poetin of de EU of de VS de geintjes van Erdogan vergeten zijn. Erdogan heeft Turkije eerder tot pion van de grote machten gemaakt ipv andersom. Dan de aanslagen en moordpartijen: De rol van Turkije in het MO is op zijn minst dubieus. IS gedogen omdat zij aartsrivaal Asad bestrijden, tussendoor nog wat Koerden een kopje kleiner maken en de grens met IS en Turkije ophouden en verbaasd zijn dat je in je kont wordt gebeten, beetje kortzichtig. Tja dat je dat in Turkije steeds minder hoort komt door de vrije pers die in Nederland nog wel gewoon bestaat en door sommige Turken niet wordt begrepen. Maar dat is hun probleem.

Coronarias Redig
Coronarias Redig1 sep. 2016 - 20:06

Bakni "Patriottisme, Islamisme, ok. Maar fascisme? Zo kun je alles wel godwinnen" Geen Godwin meer, enkel wanneer het jou uitkomt? Hier heb je er eentje . Nergens is Hitler zo populair en wordt mein Kampf zo goed verkocht als in Turkije.

Dubbeldenker
Dubbeldenker27 aug. 2016 - 12:32

Als DENK nog het enige alternatief is voor Wilders moeten we Nederland misschien maar gewoon teruggeven aan het water, want dan verdienen wij blijkbaar dit land niet. Kuzu is wat mij betreft een doemDENKer.

1 Reactie
Edwin038
Edwin03827 aug. 2016 - 20:31

Hoezo het enigste alternatief? Ik richt me bijvoorbeeld veel op de PiratenPartij. Ik noem ze graag het nieuwe links. Niet verstikt in oude dogmatische denkbeelden maar met het vizier op de toekomst. Denk komt uit de PvdA, en die laatste partij is al decennia niet meer links te noemen. Kijk gewoon eens wat verder dan de geijkte partijen, en je zal zien dat er echt nog wel wat te kiezen valt. Denk is alleen maar populisme als antwoord op de PVV.

pvlaren
pvlaren27 aug. 2016 - 11:55

Denk? Het zal sommigen wel aanspreken maar er rust een smet op die partij. En we weten allemaal welke. Daar gaat een Nederlander met een beetje gezond verstand echt niet op stemmen. Dat ligt natuurlijk anders bij mensen van allochtone afkomst. De Erdogan liefhebber bijv. zal DENK wel aanspreken. Dus er zijn nogal wat stemmen die richting DENK gaan. Ik vind overigens het in een zin noemen van Wilders en Fortuyn niet zo verstandig en ronduit een belediging voor die laatste. Fortuyn was beslist niet extreem rechts al is hij wel zo weggezet. Hij had wel een duidelijke visie en was realistisch. Veel van de visie die hij toen had is vandaag de dag realiteit. De verhalen van Nahed Selim Egyptische (voordat we dat gezeur weer krijgen over xenofoob en islamofobie) en deskundige op het gebied van islamitische vraagstukken die wel kritisch durft te zijn bevestigen zijn gelijk. Verder heeft het huidige politieke landschap niet zo veel te bieden. Belangrijke issues worden krampachtig vermeden. Ze doen liever net alsof die niet bestaan. Ik schat zo in dat dat ook de reden is dat de meeste Nederlanders zich niet aangesproken voelen door de huidige politiek. Komt nog bij dat de kiezer de afgelopen jaren behoorlijk belazerd is. Wie heeft er dan nog trek in Rutte of een Samsom? Wilders zou het goed kunnen doen maar komt waarschijnlijk niet in een regering. Te extreem. Met dat besef is het mogelijk dat veel mensen strategisch gaan stemmen. Als hij wel veel stemmen trekt zal het voor de overige partijen moeilijker worden om een regering te vormen. En als alles straks weer beklonken is kunnen we de politieke partijen weer visieloos een jaar of 4 hun kop in het zand laten steken en maar weer laten aanrommelen in de steeds groter groeiende chaos die Nederland heet. Tenslotte krijgt elk land de politiek die het toekomt.

2 Reacties
Pater
Pater27 aug. 2016 - 17:13

Nahed Selim's pleidooi om godsdientvrijheid niet meer te aanvaarden als reden voor discriminerend gedrag is allang gehonoreerd, bijv. een reden waarom streng gereformeerde scholen niet meer homo's kunnen weigeren, dus wat zit pvlaren dan nog dwars? Ik denk dat vanlaren gewoon een algemene strijd tegen de islam wil voeren. Ik wil niet leven in een land waarin dat gebeurt, dat is het einde van de democratie.

Coronarias Redig
Coronarias Redig27 aug. 2016 - 22:51

"Ik denk dat vanlaren gewoon een algemene strijd tegen de islam wil voeren. Ik wil niet leven in een land waarin dat gebeurt, dat is het einde van de democratie." En Islam staat weer vijandig tegen over democratie. Hoe krijg je het voor jezelf aan mekaar gebreid?

Achterberghen2
Achterberghen227 aug. 2016 - 11:41

Het is een beetje zoals kiezen voor Hitler of Stalin. Die konden elkaars bloed ook wel drinken.

1 Reactie
Contramine
Contramine27 aug. 2016 - 16:06

Is dat wel zo? De laatste paar jaar van het leven van Hitler wel, maar daarvoor hadden ze een overeenkomst waar ze beiden flink van profiteerden. Tot Hitler het voordeel er niet meer van inzag en de overeenkomst terzijde schoof. Op bescheidener schaal oefent Erdogan dezelfde grilligheid uit. En DENK maar braaf mee schuiven. En dat kan snel gaan. Toen Mao plotseling de samenwerking met de USSR terzijde schoof en de NATO een goed verbond vond, gingen de maoïsten in de westerse landen even plotseling braaf de verdiensten van de NATO bezingen.

Floris van Gulder
Floris van Gulder27 aug. 2016 - 10:57

De PVV mag dan een eenmanspartij zijn, maar Denk is vooralsnog een geenmanspartij. Dat gezegd hebbende hoop ik dat Denk een flink aantal zetels haalt, het zal het reeds versplinterde politieke landschap nog meer versplinteren en zal bovendien een geheel kostenloze 24/7 verkiezingsspot voor de PVV zijn. Veel succes!

rbakels
rbakels27 aug. 2016 - 10:41

Dit is helemaal niet zo'n slechte analyse, wat je ook denkt van DENK. Mijn conclusie is dat Wilders vals speelt. Akkoord, geen enkele succesvolle politicus is helemaal eerlijk, maar Wilders is al jarenlang bezig het Nederlandse volk professioneel te indoctrineren met de gedachte dat moslims het ergste zijn wat ons land ooit is overkomen, en met de gedachte dat de traditionele politici geen van alle deugen. Politici met enig fatsoen die weigeren valst te spelen hebben daarom het nakijken. Samsom wilde "het eerlijke verhaal" vertellen. Een loffelijk streven, maar kansloos. En dan zijn er niet weinig politici die wat Wilders in de Wijn doen, zoals VVD en eerder CDA. Kansloos. Want de PVV kiezer komt af op de stijl van Wilders nog meer dan op zijn standpunten. Neem nou het sluiten van alle AZCs, wat Wilders voorstaat. Iedere fatsoenlijke politicus zal zeggen dat we nu eenmaal bepaalde verdragsverplichtingen zijn aangegaan jegens vluchtelingen, dat scherp geselecteerd wordt of de migranten die zich melden wel vluchtelingen zijn (sinds de strenge Vreemdelingenwet die de "linkse" Job Cohen in 2000 doordrukte), en dat die vluchtelingen uiteindelijk een aanwinst kunnen zijn voor onze maatschappij. Veel te ingewikkeld. Wilders z'n agitatoren hebben begrijpelijke zorgen over de AZC effectief omgezet in grote angst en daarmee in grote woede. Dus kan Wilders zeggen wat zijn getrouwen eigenlijk zelf hebben ingestoken: dat "de" Nederlander geen AZCs wil. Punt uit. Dus streeft Wilders daar naar. Net zoals "de" Nederlander minder Marokkanen wil. Dan gaat Wilders dat regelen, zoals hij zei. Intussen staat wel vast dat al die haat als een boemerang werd en het gevaar van terrorisme dramatisch vergroot. Moslims vrezen dat het westen er op uit is de islam te vernietigen, en dat is helemaal niet zo gek als je de retoriek van Wilders c.s. hoort. En daarom gaan de heethoofden onder hen over tot terrorisme. Een ander probleem is dat vluchtelingen die niet weg kunnen uit kansloze vluchtelingenkampen een makkelijke prooi zijn voor IS, en onze wereld nóg gevaarlijker maken. Op advies van zijn advocaten pleit Wilders almaar voor geweldloosheid. Intussen weet hij drommels goed dat zijn woorden tot geweld leiden. Bij de volgende verkiezingen zal Wilders een monsterzege behalen, maar niemand zal met hem willen regeren, zelfs de VVD niet. En dan zullen Wilders' knokploegen (die we al kennen van het AZC protest) de "democratie" een handje helpen, zoals knokploegen ook te keer gingen in het Duitsland van de jaren '30. Natuurlijk, Wilders blijft geweld afwijzen, maar zal ook aanvoeren dat hij zijn aanhangers "niet aan een touwtje heeft". Van de politie moet je niet te veel verwachten: daar zitten van oudsher te veel PVV-ers. Dus zal ook in ons land het leger moeten ingrijpen, naar Turks en Thais voorbeeld. Ook in het leger heeft de PVV een aanzienlijk aanhang, maar ongehoorzame militairen kunnen zwaar gestraft worden voor desertie, als het oorlogsrecht van toepassing wordt verklaard zelfs met de doodstraf. De Thai hebben onlangs gekozen voor voortzetting van het militaire bestuur, o.a. met het argument dat je aan de opkomst van zo'n Donald Trump ziet tot wat voor uitwassen een democratie kan leiden!

4 Reacties
pvlaren
pvlaren27 aug. 2016 - 12:44

Lees eens wat werk van deze dame. Is moslima uit Egypte dus heeft u bij voorbaat niets te klagen over eventuele xenofobie. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1329889/2007/01/26/Tot-hier-en-niet-verder.dhtml Misschien begrijpt u dan dat Wilders geen oorzaak maar gevolg is. Als u het tenminste wilt begrijpen.

Pater
Pater27 aug. 2016 - 16:49

Vreemd, ik kan er geen enkele analyse in zien, alleen (valse) beschuldigingen, schijnlogica, cirkelredeneringen.

Cees Groninger
Cees Groninger27 aug. 2016 - 18:00

pvlaren: ik vrees dat het onbegonnen werk is; policor Nederland en links zitten zó vast in hun gutmensch dogma's dat er geen eer aan te behalen is. In de de dertiger jaren vorige eeuw, keken ook zovelen de andere kant op en zie wat een totalitaire ideologie toen teweeg bracht.

D'Holbach
D'Holbach27 aug. 2016 - 18:15

Mijn waarde pater, dan kan ik u enkel adviseren het eens echt te lezen.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder27 aug. 2016 - 10:15

Een nieuw geluid. Dat belooft wat. Ik ben benieuwd. Vooral wanneer... (kritiek op andere partijen is niet nieuw)

Ria4
Ria427 aug. 2016 - 9:17

'Denk' heeft net als 'Wilders' geen oplossingen, alleen oneliners. Roepen dat iedereen een racist of islamofoob is zet ook weinig zoden aan de dijk. Het is wild om je heen slaan en 'O, wat zijn die witte Hollanders toch erg'. Welke allochtonen of mensen met een andere achtergrond dan de nederlandse doen het wel goed in creatieve en/of financiële zin? Die zitten namelijk niet bij Denk. En die mensen zijn wel de toekomst van Nederland. Hou op met gejank en pak je kansen.

1 Reactie
Mark Huysman
Mark Huysman27 aug. 2016 - 11:50

[Welke allochtonen of mensen met een andere achtergrond dan de nederlandse doen het wel goed in creatieve en/of financiële zin? Die zitten namelijk niet bij Denk.] Eerlijk gezegd ken ik maar 4 leden van DENK. Behalve de 2 initiatiefnemers zijn dat Farid Azarkan en Sylvana Simons. Voor zover ik kan beoordelen doen die ’t allemaal behoorlijk goed ‘in creatieve en/of financiële zin’. Misschien niet goed genoeg volgens jouw normen en in vergelijking met jouw maatschappelijke successen.. Maar ik denk dat de meeste mensen de carrières van de DENK-kopstukken als redelijk geslaagd zullen karakteriseren.

Peter Smit2
Peter Smit227 aug. 2016 - 9:09

Nederlanders raken ook vervreemd van de politiek door ongegeneerde zetelroof

Robert Follon
Robert Follon27 aug. 2016 - 7:03

[Het programma is niets minder dan een onversneden keuze voor het fascistoïde populisme, het sociaal egoïsme en de selectieve toepassing van verworvenheden van onze democratische waarden.] 'It takes one to know one' zullen we maar zeggen...

hugo bergveen
hugo bergveen27 aug. 2016 - 6:53

Wilders heeft geen enkel belang bij deelname aan een regering. Waarom zou hij dan nog tijd, moeite en papier verspillen aan een poging om de schijn op te houden dat hij een serieus en verantwoordelijk politicus is?

3 Reacties
Dubbeldenker
Dubbeldenker27 aug. 2016 - 8:42

DENK kan prima bijdragen aan de relatieve groei van de PVV, door stemmen weg te trekken bij serieuze partijen. Dan kan de PVV gemakkelijker de grootste worden Hoe groter de PVV, hoe meer de alleenheerschappij van Wilders binnen de "partij" onder druk zal komen staan. En als er PVV-ers minister of staatssecretaris worden, zal de greep van Wilders op deze mensen verzwakken. Deelname aan de regering zal Wilders waarschijnlijk "de kop kosten" als autoritaire alleenheerser van de PVV. Op korte termijn zal deelname van de PVV aan een regering slecht uitpakken voor Nederland en de Nederlandse positie in de wereld. Op lange termijn zal het uiteenvallen van de PVV nieuwe kansen bieden. Dus veel ketelmuziek blijven maken meneer Kuzu, meningen en emoties kunstig blijven vermengen met feiten en halve waarheden. Uiteindelijk zullen we u er dankbaar voor zijn.

Edwin038
Edwin03827 aug. 2016 - 10:55

Dubbeldenker, De PVV heeft echt geen enkele illusie om in een coalitie te gaan zitten. Alleen een meerderheid van 76 zetels zal Wilders zien zitten en dat gaat nooit gebeuren, en dan nog zullen zijn plannen onuitvoerbaar zijn omdat grondwetswijzigingen natuurlijk niet zo maar geregeld zijn. Wilders gaat nog liever met 40 zetels in de oppositie zitten dan een bijdrage te leveren aan een coalitie. Het maakt het vormen van een coalitie wel steeds lastiger en zal juist op den duur minder rechts maken maar meer centrum kabinetten gaan opleveren.

hugo bergveen
hugo bergveen27 aug. 2016 - 14:11

@Edwin Wilders zal zelfs in het imaginaire geval dat hij een absolute meerderheid zal halen wel een smoes vinden om niet te hoeven regeren. Deze keizer weet heel goed dat hij geen kleren aan heeft, en hij blijft dus liever binnen dan dat hij zich in zijn blote kont aan zijn bewonderaars zou moeten tonen.

Alleen feiten
Alleen feiten27 aug. 2016 - 6:32

Beste Tunahan Kuzu, u bent onze enige hoop in Nederland. Wilders wilt de Koran verbieden en alle moskeeën sluiten, eerder had hij al aangegeven dat hij miljoenen moslims uit Europa wilt verdrijven. Het is een kwestie van tijd dat de andere partijen deze ideeën gaan overnemen. Ik geloof dat u en Denk onze enige hoop bent. Aan alle overige partijen hebben wij zoals u ook stelt helemaal niets aan. Ik wil u alvast feliciteren met uw verkiezingsoverwinning in 2017 en wens u veel succes. Naast de dreigingen op onze veiligheid en toekomst in Nederland zijn er ook vele mensen elders in de wereld die lijden onder deze bewindvoerders. Nederland faciliteert zijn hele luchtmacht en landmacht om het Midden-Oosten plat te bombarderen. Miljoenen moslims zijn al vermoord door westerse legers. Ik hoop dat u zich hier ook voor in wilt zetten en ieder geval Nederland doen besluiten om zijn leger terug te trekken. Ik betaal graag iets meer bij het tanken en de Koning heeft al genoeg geld. Shell mag heus wel wat minder winst maken. Mijn stem krijgt u zeker! Nooit meer PvdA voor mij.

5 Reacties
D'Holbach
D'Holbach27 aug. 2016 - 10:08

Nog veel meer moslims zijn vermoord door hun broeders. Als we het moeten hebben van de aanhangers van de erdoshow dan vrees ik het ergste. Maar bloed en bodem doet het goed bij u geloof ik.

Marri2
Marri227 aug. 2016 - 10:52

Nou, wanneer deze meneer / Denk je enige hoop is in Nederland , zou ik mijn knopen tellen. Deze rasopportunisten , lakeien van de grote leider Erdogan, gaan geen deuk in een pakje boter slaan. En je statement" miljoenen moslims zijn al vermoord door westerse legers"? Waar haalt u dat soort onzin vandaan. De meeste moslins worden omgebracht door andere moslims, : kijk maar in Jemen , zie Syrië, kijk naar de Iraaks - Iraanse oorlog etc Of wat dacht u van de Armeense Genocide, waarbij de Turken ca 1,5 mio Armeniërs om zeep hebben geholpen. Tis al weer even geleden , maartoch Zo te lezen bent u niet alleen naïef , maar kent u" alleen de feiten " ook niet .

Marri2
Marri227 aug. 2016 - 10:56

En ter aanvulling : ik geloof niet dat " Nderland faciliteert zijn hele luchtmacht en landmacht om het Middel Oosten plat te bombaderen" Dat is echt te veel eer voor die paar vliegtuigen die we nog hebben en onze landmacht is al helemaal niet in aktie daar Ook nooit geweest daar, hoogstens in VN verband in Libanon om de strijdende ( moslim ) partijen uit elkaar te houden en om zo een groter bloedbad te voorkomen. Dit zijn alleen maar feiten en ik begrijp dat u die liever niet hoort / geen weet van wil hebben. Slaap zacht

Frank Straathoff
Frank Straathoff27 aug. 2016 - 11:30

De vijand is al onder ons, zoveel wordt mij wel duidelijk uit uw bijdrage.

Buzzer
Buzzer27 aug. 2016 - 11:32

En uw nick is "alleen feiten'? Wonderbaarlijk

Mark Huysman
Mark Huysman27 aug. 2016 - 5:45

Het klopt allemaal wat hier boven staat. Maar als DENK mee wil werken aan een links alternatief voor Wilders en de meeloop partijen dan zijn in elk geval 2 dingen van belang: -Afstand nemen van Turks nationalisme. Dit is ingewikkeld omdat Turkse Nederlanders steeds meer richting Turks nationalisme gedreven worden vanwege het racisme in Nederland. Toch is dit van belang omdat je niet aan de ene kant tegen racisme en uitsluiting in Nederland kunt zijn terwijl je in Turkije de onderdrukking van de Koerden steunt. -Een links sociaal-economisch program. Er is geen perspectief zonder breuk met het neoliberalisme. Dat betekent dus heropbouw van de verzorgingsstaat, het geld halen waar het zit -bij de 1%. Ook op dit front is een radicale breuk met het PvdA-verleden nodig. Ik denk niet dat DENK *het* alternatief kan of zal worden maar het kan wel een van de bouwstenen vormen. Samen met de SP, sommige vakbonden en activistische groepen. Wat ik elk geval goed is is dat de partij wat betreft racisme en Wilders geen blad voor de mond neemt en niet van plan lijkt om zich aan te passen aan de heersende trends in de media.

3 Reacties
D'Holbach
D'Holbach27 aug. 2016 - 10:18

Heb je enig idee van het conservatisme van deze twee mannen? Ze zullen nooit afstand nemen van hun bloed en bodem ideologie en links zijn ze al voor geen meter. Niet omdat ze van de pvda afkomen hebben ze een links hart. De pvv is linkser. (En even verachterlijk)

Mark Huysman
Mark Huysman27 aug. 2016 - 10:49

[Heb je enig idee van het conservatisme van deze twee mannen?] Ja, anders zou ik die 2 punten hierboven niet noemen. Turks nationalisme/ conservatisme is een van de aspecten van DENK. Aan de andere kant is DENK uitdrukking van afkeer van racisme en uitsluiting in Nederland. Als dat laatste punt het element wordt waarop de partij leden en aanhang gaat winnen dan kan dat gaan botsen met het Turks nationalisme van de 2 initiatiefnemers. [De pvv is linkser. (En even verachterlijk)] Onzin. De PVV stemt in de kamer praktisch altijd met rechts mee en niet alleen op punten van islam en vluchtelingen. Hier een analyse van het stemgedrag van de PVV, zowel tvv haar gedoogsteun aan Rutte1 als daarna: http://stukroodvlees.nl/stemgedrag-nieuwe-tweede-kamer-coalitie-verenigd-50plus-op-links/ Je moet je niet in de war laten brengen door dat A4-tje.

Edwin038
Edwin03827 aug. 2016 - 20:51

Turks nationalisme inderdaad. U noemt het goed meneer Huysman. Turks nationalisme. Oftewel, de 5de colonne. Niet gericht op Nederland, niet in Nederland een toekomst willen opbouwen, niet hun voorrechten die ze hebben als Nederlands staatsburger benutten. Nee, het Turk zijn is wat telt voor deze mensen en de rest vinden ze vanzelfsprekend zonder weder prestatie. Prima, maar laten we dan deze mensen alsjeblieft rechts van het midden in het politieke spectrum plaatsen en absoluut niet progressief aanmerken. Daarnaast vind ik het de gehele zomer op FB vragen naar de punten waar de mogelijke achterban aandacht voor wil behoorlijk naar populisme rieken. Ach racisme en uitsluiting. De PvdA heeft zich destijds juist bijzonder ingezet voor deze groep en geen oog gehad voor de minderheden en de seculieren binnen deze etnische groepering. Iets wat Mevrouw Arib bijvoorbeeld in 1 van haar boeken naar voren brengt. (couscous op zondag) Juist de doelgroep waar Denk zich op richt heeft nooit vanuit de overheid enige strobreed in de weg gelegen gekregen. Daarnaast is Dhr Kuzu eerste generatie migrant. (geboren in Istanbul) spreekt de Nederlandse taal voortreffelijk, heeft een goede opleiding genoten in Nederland en naar een kortstondige carrière in het bedrijfsleven doorgestoten naar de vaderlandse politiek. Ja ik denk wel dat sommigen daar hun vingers bij zouden aflikken bij zo`n flitsende carrière. Wellicht heeft de Dhr Kuzu zich destijds hard ingezet voor zijn idealen, en dat betekent dat iedereen in NL kan bereiken wat men wil als men zich er maar voor inzet. Maar dan moet men achteraf niet gaan jammeren dat men buitengesloten wordt. Ook voor de heren van Denk is het een vorm van inkomsten geworden en met populisme kan men het ver schoppen. (zie wilders die al 10 jaar in de kamer zit.)

JohnVKR
JohnVKR27 aug. 2016 - 2:16

Natuurlijk heeft Kuzu gelijk. Alleen is stemmen op hem volstrekt onmogelijk, vanwege zijn adoratie voor Erdogan. En daarmee is zijn bijdrage meteen weer ongeloofwaardig, omdat Erdogan en Wilders dezelfde verderfelijke mentaliteit met elkaar delen. Hoewel Kuzu gelijk heeft, kan ik hem dus niet geloven.

2 Reacties
D'Holbach
D'Holbach27 aug. 2016 - 10:18

Hoe kan iemand die een fascist steunt gelijk hebben? De rare draai die sommigen toch maken...

JohnVKR
JohnVKR27 aug. 2016 - 15:16

@D'Holbach. Dan moet je goed lezen wat ik schrijf. In bovenstaande bijdrage heeft Kuzu gelijk. Maar geloven doe ik Kuzu niet, omdat hij de fascistoïde Erdogan steunt, een man waar Geert Wilders zich nadrukkelijk door laat beïnvloeden, ook al hebben ze inhoudelijk omgekeerde politieke doelstellingen. Vergelijk het met de kledingvoorschriften voor vrouwen door de Iraanse politieke en religieuze leiders, en de kledingvoorschriften voor vrouwen door veel Franse politici. De doelstellingen zijn omgekeerd, maar de mentaliteit is hetzelfde, zoals de mentaliteit van Erdogan, Wilders en Kuzu ook hetzelfde is.

Bert Vlierman
Bert Vlierman26 aug. 2016 - 21:47

Kuzu heeft gelijk. Bijna alle gevestigde politieke partijen hebben gefaald. VVD en CDA hebben Wilders een fenomenale status gegeven. Uit eigenbelang. D66, GroenLinks, CU en SGP hebben Rutte 1 uit de zelf veroorzaakte rotzooi gehaald. De PvdA slikt het vreemdelingen-vijandige beleid van de VVD. Moed ontbreekt. Of er is heimelijke overeenstemming met de PVV. DENK lijkt me niets. Maar ze is de vrucht van falend beleid van de bestuurlijke elite en een afgedwongen emancipatie van de allochtone gemeenschap. En het laatste dat DENK zal doen, is zich de wet laten voorschrijven door de liberale elite die de afgelopen decennia fout op fout heeft gestapeld, en een systeem tot stand heeft laten komen dat nu aan het instorten is. Dat die elite de schuld daarvan legt bij de zogenoemde populisten, een eufemisme voor gepeupel, biedt de zekerheid dat er voorlopig niets verandert.

willemb2
willemb226 aug. 2016 - 21:35

Één PVV is al erg genoeg.

1 Reactie
blues boy
blues boy27 aug. 2016 - 7:24

Wilders heeft op Facebook in een vodje bekend gemaakt. http://static3.trouw.nl/static/photo/2016/12/9/11/album_large_4036676.jpg Maar we blijven aan de zijlijn roeptoeteren.

adriek
adriek26 aug. 2016 - 21:12

Wat Wilders wil lijkt misschien duidelijk. Hoe (en of) hij zijn idealen kan realiseren niet.

1 Reactie
Halve Zoolstra
Halve Zoolstra27 aug. 2016 - 8:30

Wat Wilders wil kan in een paar woorden worden uitgelegd: Nederland van vreemde smetten vrij.

Buzzer
Buzzer26 aug. 2016 - 20:51

We hebben middels de massademonstraties in Duitsland en Nederland de verbondenheid van Turken met het land waar ze wonen en leven kunnen aanschouwen, dat blijkt 0,0 ze lopen allemaal met Turkse vlaggen en volgen als blinde paarden hun leider Erdogan, die direct Gulen de schuld van de staatsgreep gaf, zonder met enig bewijs te komen.Als vertegenwoordiger van deze groep is het ongewenst dat Denk zelfs maar in de 2e kamer zou mogen komen, laat staan dat zijn volgeling Kuzu ooit in de commissie stiekem zou mogen zitten en Nederlandse staatsgeheimen zou kunnen delen met de Turken. Dhr Kuzu mag eerst wel eens duidelijkheid verschaffen over waar hij staat in de Turkse broederstrijd die hier in Nederland uitgevochten word. Verder mag hij dat ook doen over de Turkse genocide op Armeniers.

2 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman26 aug. 2016 - 22:03

[Als vertegenwoordiger van deze groep is het ongewenst dat Denk zelfs maar in de 2e kamer zou mogen komen,] Een verbod? Grappig hoe al die zogenaamde verdedigers van de vrijheid van meningsuiting elke uiting die ze niet zint willen verbieden.

D'Holbach
D'Holbach27 aug. 2016 - 10:22

Verwacht geen antwoord van deze mannen op dit soort vragen. Dat komt er niet omdat ze per definitie niet eerlijk kunnen zijn daar hun steun elders ligt en wel bij de fascist die nu Turkije bestuurt. Overigens mogen ze uiteraard in de kamer, die blonde engerd is er ook dus waarom die zwartharige engerds dan niet. Sommigen hebben nu eenmaal behoefte aan een führer. De commissie stiekum is een ander verhaal maar laat men dan eerst maar eens bewijzen dat ze daaruit lekken. We hebben nig altijd wel een wet tegen hoogverraad.

Marri2
Marri226 aug. 2016 - 20:46

Ik neem aan dat deze column / de inhoud ervan goedgekeurd is door uw leider , Dhr Erdogan ? Ps; wat is eigenlijk uw mening over de verdeeldheid in Nederland tussen de Nederturken?

the don
the don26 aug. 2016 - 20:12

En Kuzu, nog bedankt namens mijn nichtje. Ze zit in de brugklas en vond uw sesamstraat achtige filmpje over de trias politica heel bruikbaar voor maatschappijleer.

the don
the don26 aug. 2016 - 20:10

Ik proef weinig verschil tussen jou variant en die met boter meneer Kuzu. De kritiek is ongeveer hetzelfde, Wilders is slecht en het is niet waar Nederland voor staat. We weten het nu wel. Ik vind het erg jammer dat u deze kans niet aangrijpt om die laatste twee zinnen >Een nieuw geluid is daarom harder nodig dan ooit. DENK is harder nodig dan ooit. niet wat beter onderbouwt. Wat heeft denk nu eigenlijk te bieden?

[verwijderd]
[verwijderd]26 aug. 2016 - 20:06

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus27 aug. 2016 - 0:46

"Samen met Klaver reken ik u tot een nieuwe frisse generatie" Wat zal Jesse blij zijn met die doodkus.

D'Holbach
D'Holbach27 aug. 2016 - 10:23

Hoe kun je een bloed en bodem partij fris noemen? Nieuw dat wel,mal is het natuurlijk oude azijn in nieuwe zakken.

Pater
Pater27 aug. 2016 - 16:40

Lamme zou moeten ophouden zich voortdurend sociaaldemocraat te noemen. Gewoon een liberaal, D66 of misschien VVD zou ik zeggen. Misschien is het ook wel grappig bedoeld. Overigens bouwt de overheid geen windmolenparken maar geeft er vergunningen voor.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon26 aug. 2016 - 20:03

"Het verkiezingsprogramma dat waarschijnlijk de geschiedenis in zal gaan als het kortste en het meest inhoudsloze programma ooit, ofwel de belichaming van fact-free-politics." Ik wil niet flauw doen maar ik heb zojuist op de website het partijprogramma van DENK doorgelezen. Is nou ook niet bepaald een schoolvoorbeeld van een goed doorwrocht en coherent programma, doet qua populisme zeker niet voor PVV programma onder. "Het programma is niets minder dan een onversneden keuze voor het fascistoïde populisme" Is gelet op de sympathieen van de grondleggers van de partij een tikkeltje hypocriet. Iets met de pot en de ketel.

Meta Foor
Meta Foor26 aug. 2016 - 19:49

met een opkomende turks/nederlandse en marokaans/nederlandse jeugd, is er straks een kiezersmassa van al snel 25% van de nederlandse bevolking. Dan is het niet meer dan logisch dat die aaangevoerd en vertegenwoordigd zullen worden door een T/M/NL partij. DENK is daar een voorloper van, want alleen een turkse partij kan een turkse deel van de bevolking begrijpen en een marokaanse partij het marokaanse deel.

2 Reacties
Buzzer
Buzzer26 aug. 2016 - 22:01

"want alleen een turkse partij kan een turkse deel van de bevolking begrijpen en een marokaanse partij het marokaanse deel. " Heb je die partijen al niet in Turkije en Marokko?

the don
the don27 aug. 2016 - 6:53

En wat vind u daar van?

JanMer2
JanMer226 aug. 2016 - 19:46

"de belichaming van fact-free-politics" Over fact-free gesproken. Wat is nou precies het inhoudelijke probleem met het A4-tje van Wilders? Kuzu laat dit geheel onbesproken.

1 Reactie
Ayyildiz
Ayyildiz26 aug. 2016 - 21:01

Ik vind 1 A4-tje nogal veel voor een 1 manspartij

H.Witte
H.Witte26 aug. 2016 - 19:45

Ja, ja, hoe geloofwaardig ben je als je eerst de PvdA omarmt om er vervolgens, als je weg bent gestuurd, tegen aan te trappen. Doorzichtig clubje.

1 Reactie
Kees Ollopa
Kees Ollopa26 aug. 2016 - 21:01

En hoe geloofwaardig zijn de onverminderd naieve PvdA elite die deze lieden aan borst gekoesterd hebben. Minstens zo ongeloofwaardig als de VVD met haar afsplitsing PVV. - Machthebbers als PvdA elite en VVD veroorzaken niks anders dan ellende. Niet alleen de PVV en DENK maar dus ook afbraak WW, ontslagrecht, pensioen, ouderenzorg, arbeidsvoorziening gehandicapten,ontwikkelingshulp etc.

Dubbeldenker
Dubbeldenker26 aug. 2016 - 19:35

Bij het bijschrift van de foto van de auteur gaat het al fout. Dhr Kuzu is geen kamerlid voor de politieke beweging DENK, maar is indertijd verkozen als kamerlid voor de PVDA. Op het verkiezingsprogramma van de toenmalige kamerverkiezingen. Dan de volgende bewering van Kuzu: 'maar wat de welwillende Nederlander wil wordt om electorale redenen al tien jaar niet of nauwelijks op een overtuigende en aantrekkelijke wijze over het voetlicht gebracht." Volgens mij zijn met name Groen Links, D66 en Christen Unie redelijk doorgegaan met het aanbrengen van de nuance zonder in tegenonverdraagzaamheid te vervallen. Als er al een nieuw geluid nodig is, is het zeer de vraag of DENK dat op overtuigende en integere manier kan brengen. Tenzij dat nieuwe geluid moet bestaan uit schijnlogica, cirkelredeneringen en complottheorieën richting bestaande politiek en media.

1 Reactie
Pater
Pater27 aug. 2016 - 16:33

"Tenzij dat nieuwe geluid moet bestaan uit schijnlogica, cirkelredeneringen en complottheorieën richting bestaande politiek en media." Uitstekend omschreven, dat is precies wat ik dacht bij het lezen van het stukje van Kuzu. Het is toch wel absurd dat hij impliceert dat Denk de enige is die tegen Wilders is. Ik kan me best voorstellen dat er onder Nederturken een behoefte is aan zelfbevestiging, maar ik vind het erg jammer dat dat op deze nare manier gebeurt. Doet zijn zaak meer kwaad dan goed.

Bram Emanuel
Bram Emanuel26 aug. 2016 - 19:24

In ieder geval heeft Wilders nog 1 A4tje met ideeen. Wat heeft de 2-mans partij van Kuzu? Of krijgen we dan het AKP program toegestuurd?

OlavM
OlavM26 aug. 2016 - 19:21

Kuzu heeft inhoudelijk helemaal gelijk. Nu maar hopen dat DENK het beter gaat doen en met een goed verkiezingsprogramma komt. Ik ben wel benieuwd.

1 Reactie
D'Holbach
D'Holbach26 aug. 2016 - 21:22

Welke inhoud? Ik heb nog nergens iets inhoudelijks van hem gelezen. Enkel wat zich-afzetten-tegen-geroep.

Mark Gh
Mark Gh26 aug. 2016 - 19:14

Heeft denk eigenlijk al eigen ideeën?

Zomaareenmening
Zomaareenmening26 aug. 2016 - 19:12

Beste Kuzu, U zult, mede door het feit dat u destijds lid was vande fractie van de PvdA, moeten beamen dat de heer Rutte destijds om electoraal gewin de PvdA buitenspel heeft gezet zodat Rutte het verborgen agendapunt ( namelijk regeren met de PVV ) uit kon spelen. De PvdA ( en daarmee uzelf als lid van de fractie ) heeft vanaf het begin een duidelijk standpunt ingenomen ten opzichte van de PVV. Dat de PVV, mede op en slinkse wijze geholpen door CDA en VVD de PvdA continu als zondebok of zielepoten kon afschilderen lijkt u echter te weerspreken door uw ( DENK ) commentaar. Hoe je je eigen standpunten kunt verloochenen als je van partij verwisselt laat u in bovenvermeld commentaar duidelijk blijken. Mar ja, verkiezingstijd halt het slechtste in de mens naar boven.

Tirieur
Tirieur26 aug. 2016 - 19:09

Schrijft een dissident van de PvdA die een beweging vertegenwoordigd die rechts populistisch is, verdeeldheid zaait en aanhang heeft onder de Grijze Wolven. Het geluid van Denk hebben we eerder gehoord en de slachtoffers daarvan herdenken we elk jaar op die 4 mei die Denk niet wil herdenken.

Mike_DB
Mike_DB26 aug. 2016 - 18:47

De plaatselijke AKP dependance krijgt ook weer eens een gratis podium. Want die behoren zo duidelijk tot het progressieve volksdeel. Al is het nog niet helemaal duidelijk geworden van welk volk ze precies een deel zijn. Niet in de eerste plaats van het Nederlandse, lijkt mij zo. Of geven ze aan de Nederlandse regering ook door welke parlementariërs in het Turkse parlement stemmen conform de belangen en overtuigingen van de Nederlandse regering? En vooral welke parlementariërs dat niet doen.

2 Reacties
Ayyildiz
Ayyildiz26 aug. 2016 - 20:47

Geen zorgen Mike_DB, de dependance van de Likoed partij is nu virtueel de grootste en blijft ook groter dan Denk. De lange arm van Israël gaat invloedrijker worden in Nederland.

Mike_DB
Mike_DB26 aug. 2016 - 21:55

@Ayyildiz Europese samenlevingen zullen zeer binnenkort niet te onderscheiden zijn van Israël. Permanente waakzaamheid tegen permanente dreiging. Inclusief de militarisering van de publieke ruimte. In Frankrijk is het al zo ver. De rest loopt slechts enkele aanslagen achter. En dat alles geheel onafhankelijk van welke politieke partij welk resultaat behaalt bij de eerstvolgende verkiezingen. Welkom in het Midden-Oosten, Europa.

Buzzer
Buzzer26 aug. 2016 - 18:35

"Het programma is niets minder dan een onversneden keuze voor het fascistoïde populisme, het sociaal egoïsme en de selectieve toepassing van verworvenheden van onze democratische waarden. " Ik ben toch benieuwd wat uiteindelijk de waarden van het Denk clubje zullen zijn, behalve als lange arm van Erdogan. Je kan rustig zeggen dat Erdogan infiltreert in de Nederlandse politiek via Denk. Erdogan heeft minstens hetzelfde "fascistoïde populisme" als Wilders, in feite lijken alle dictators en would-be dictators op elkaar. Of ze nu Erdogan, Wilders, Kuzu, Trump of Poetin heten.

2 Reacties
Ayyildiz
Ayyildiz26 aug. 2016 - 20:50

Beste Buzzer, ben je niet bang dat de lange arm van Israël meer invloed gaat krijgen in Nederland (de invloed van Erdogan is minimaal via Denk) De dependance van de Likoed partij is nu virtueel de grootste in Nederland.

Buzzer
Buzzer26 aug. 2016 - 22:00

@Ayyildiz U bent de demonstraties van Turken (ik noem ze niet eens neder-Turken omdat ze geen enkele binding met Nederland blijken te hebben) vergeten. Erdogan roept het gepeupel volgt gedwee. Ik heb dit soort demonstraties van Israëliërs in Nederland nooit gezien.

McMacaroni
McMacaroni26 aug. 2016 - 18:28

Is DENK niet die partij die filmopnames van kamerleden met Turkse roots die een 'foute' mening over de Armeense 'kwestie' online zette? Fragmenten die tot doodsbedreigingen leidde aan het adres van de betrokkene. En dat moet dan het antwoord zijn op de xenofobie van de PVV? Ik denk dat de mensen die op DENK gaan stemmen ook boter op hun hoofd hebben. DENK zet de polarisatie verder op scherp en pretendeert een soort van hoeder van minderheden te zijn. Er komen vast nog genoeg momenten dat het ware beestje boven komt en je wederom door de mand gaat vallen. Dan maakt dit verder redelijke betoog echt geen verschil.

4 Reacties
Ayyildiz
Ayyildiz26 aug. 2016 - 20:52

Onder een steen gelegen de laatste tijd? De Turkse Kamerleden beloofden niet voor genocide te stemmen in de moskeeën en theehuizen, maar deden dat wel stiekem in de kamer. Denk heeft deze hypocrisie aangetoond via de beelden. Ultieme transparantie heet dit.

McMacaroni
McMacaroni26 aug. 2016 - 21:33

Dus in moskeeën en theehuizen onder groepsdruk zeggen ze wat anders dan in de kamer? Zou de groepsdruk komen van een groep die zich militant en nationalistisch kan gedragen? Hoeveel mensen in jouw theehuis hebben een mening geventileerd die niet strookte met de wenselijke stellingname? Jouw ultieme transparantie vond je ook in voormalig Oost-Duitsland en langer terug bij mensen die precies konden aanwijzen in welke achterhuizen en kelder de 'vijand' verstopt zat.

Buzzer
Buzzer26 aug. 2016 - 22:03

@Ayyildiz Eerder Turkse gebruiken van de laatste tijd, prima uitontwikkeld door Herr Erdogan himself.

Dubbeldenker
Dubbeldenker27 aug. 2016 - 8:24

@ Ayyildiz En wie heeft de toezeggingen in de theehuizen en moskeeën gefilmd? Dat is pas de echte achterkamertjespolitiek die zich volledig onttrekt aan het zicht. En is het expliciet filmen en publiceren van het stemgedrag dan ultieme transparantie of een totalitaire methode voor intimidatie en het afdwingen van in de ogen van DENK correct stemgedrag? Gezien de zetelroof achtergrond van de DENKers neig ik sterk tot de laatste duiding. Overigens hebben de betreffende kamerleden niet voor genocide gestemd. Wel voor het gebruiken van de term genocide voor de volkerenmoord op de Armenen. Blijkbaar moeten de Turken ook in Nederland een narcistische volksaard vertonen. Niet openstaan voor kritiek, omdat het altijd aan de ander(en) ligt. Geen kritiek op Erdogan en de vergaande maatregelen na de couppoging, geen kritiek op het Turkse volk in de Armeense kwestie, en proberen om ook in Nederland een soort van demonstratieverbod tegen Erdogan en zijn politiek voor elkaar te krijgen. Ik koop voorlopig geen Turkse producten meer, ook niet als die in Nederland door Nederlandse bedrijven worden geproduceerd. Ik koop niet meer bij de Turkse bakker, slager of groenteboer. Pas als Turken laten zien dat ze open staan voor inhoudelijke kritiek en het inhoudelijke gesprek willen aan gaan over hun geschiedenis en huidige regering en beleid wordt ik weer klant van Turkse winkels en ondernemers.

Patrick Faas
Patrick Faas26 aug. 2016 - 18:18

Afgeven op andere partijen is niet moeilijk. Protesteren kan iedereen, incluis Wilders. Kom eerst eens met een eigen, gedetailleerd verkiezingsprogramma. Dan kunnen inhoudelijke discussie beginnen. En laat de Rekenkamer even naar de voorstellen kijken, want in Nederland rekenen we compromissen vaak uit op basis van kosten en baten.

1 Reactie
Kees Ollopa
Kees Ollopa26 aug. 2016 - 21:27

Svp niet weer de CPB de plannetjes laten doorrekenen met hun liberale rekenmodellen. Waar lage lonen, afbraak ontslagrecht, villasubsidie etc.in theorie altijd positief uitkomen. Het staat nu toch wel vast dat de voorspellende waarde van CPB nihil is. Complete hypotheekcrisis zien ze over het hoofd. - En wat CPB wel kan uitrekenen, de uitkomst van plannetjes voor de verschillende inkomensgroepen, 2 of 1 of 0 verdieners, ouderen, rijk, arm, huren of kopen met subsidie dat verdommen ze. Omdat de machthebbers dat liever niet zien.

Kees Ollopa
Kees Ollopa26 aug. 2016 - 18:11

Spijtig dat we niet te weten komen wat nu eigenlijk de kritiek is van DENK Kuzu op het program van PVV Wilders. - DENK Kuzu roept dan wel heel hard boe, zonder boter op het hoofd als ik het goed begrijp, maar waar blijft de kritiek. Behalve dan de lege hulzen: fact-free-politics /fascistoïde populisme / sociaal egoïsme / selectieve toepassing van verworvenheden van onze democratische waarden. Kortom veel boegeroep maar nergens concreet.

Donostia2
Donostia226 aug. 2016 - 18:07

Nu raak ik toch nieuwsgierig. Wat is nu Uw punt, heer Kuzu? Ik lees hier een lange aanklacht, maar nog geen begin van een antwoord op wat U "het fascistoïde populisme, het sociaal egoïsme en de selectieve toepassing van verworvenheden van onze democratische waarden" noemt. Een dergelijke aaneenschakeling van beschuldigingen overtuigd niet echt. Zeker niet wanneer U de overige partijen van medeplichtigheid beschuldigt. Ik wacht met smart op Uw visie, of een programma. Graag zo concreet mogelijk, liefst op één A4tje.

opdebank
opdebank26 aug. 2016 - 18:06

De grootste partij. Een kort en bondig programma (A4) waar toch iedereen over praat en wat hij "roept" is nu staand beleid en wordt omarmd door de meeste andere partijen. Ik vind het knap.

2 Reacties
Ayyildiz
Ayyildiz26 aug. 2016 - 20:58

Doet me aan iemand denken (ergens in Duitsland)

D'Holbach
D'Holbach27 aug. 2016 - 10:26

Klopt Ayyildiz, hij en Erdo hebben meer gemeen dan blondo wil toegeven.

hartpine
hartpine26 aug. 2016 - 17:55

Het Rutte-1 kabinet was toch op voorhand gedoemd te mislukken. Echt, wie vormt een regering met een partner die geen enkele verantwoording neemt en er op elk moment de stekker uit kan trekken. Hoe dom ben je dan als politicus, of natuurlijk kun je Pechtolds uitspraak van jaren geleden aanhalen: "Politiek is een vies en vunzig spelletje" Geert wilders heeft zodoende op afdoende wijze aangetoond, dat hij gen enkele verantwoordelijkheid op zich wil nemen. Nu krijgen we DENK erbij, en optimist die ik ben, denk ik dat dit gewoon een soort PVV, van veel roepen maar geen verantwoordelijkheid willen, partij is. Lang leve de verkiezingen!!

Edwin038
Edwin03826 aug. 2016 - 17:53

Heel hard boe roepen maar zelf nog geen partij programma gepresenteerd en alleen maar op FB mensen vragen wat hun bezig houdt is in mijn ogen ook een vorm van populisme.

rbakels
rbakels26 aug. 2016 - 17:46

Beetje "Wilders in de wijn" doen verlokt electoraal, maar zal averechts werken. Wilders' laagschedelige aanhang kiest voor "te real thing". Sorry, Coca Cola.

1 Reactie
Coronarias Redig
Coronarias Redig26 aug. 2016 - 18:25

Gelukkig maar dan, ik drink al jaren geen Coca Cola meer maar huismerken.

Brave Hendrik2
Brave Hendrik226 aug. 2016 - 17:39

Ik moet tot mijn leedwezen toegeven dat deze analyse klopt voor én achter de komma. En nu de PvdA melaats is, lijkt DENK het enige clubje in ons praathuis dat noch stalinistisch, noch fascistoïde, noch volslagen achterlijk is. Ik ga een lidmaatschap overwegen.

14 Reacties
Edwin038
Edwin03826 aug. 2016 - 18:40

Wees wijs, kies voor Piraten als je eens wat anders wil dan de huidige partijen. DENK liep onlangs vrolijk mee in de optocht voor Erdogan waar ook clubjes zoals de Grijze Wolven zich mee inlaten. Nee, noch fascistoïde dat klopt helaas niet en ook DENK is enkel maar een populistische partij wat alleen maar roept wat de achterban wil horen.

arno consu
arno consu26 aug. 2016 - 18:40

Vaarwel

BingoGrubb
BingoGrubb26 aug. 2016 - 18:48

das ook makkelijk. was niet veel voor nodig. het enige wat ze doen is of ander weg zetten als racist of wilders bashen. verder heeft denk 0 inhoud als je het mij vraagt. en was denk niet die groep die bepaalde media de mond wou snoeren? lijkt me ook niet echt wenselijk maar goed ieder zijn eigen keuzes natuurlijk ik ben gewoon wat kritischer.

Berry En Yvonne Barning
Berry En Yvonne Barning26 aug. 2016 - 18:55

Wordt vooral lid van een groep die alleen luistert naar endorgan of hoe die meneer daar mag heten

Bram Emanuel
Bram Emanuel26 aug. 2016 - 19:26

Maar wat is Denk dan wel? Ik heb geen idee, nog nooit iets constructiefs van die partij gehoord, alleen geklaag.

Patrick Faas
Patrick Faas26 aug. 2016 - 19:28

"Ik ga een lidmaatschap overwegen." Word lid en help mee een program te schrijven. Bij zo'n partij in oprichting kunt u misschien heel wat ideeën kwijt. Waarom doe ik het zelf dan niet? Omdat ik al eens gewisseld ben van GL naar PvdA (tijdens Cohen) en weer terug (na Cohen). Dat heeft te veel verwarring opgeleverd bij mijn buurtgenoten, dus ik blijf nu in het GL hokje.

Ayyildiz
Ayyildiz26 aug. 2016 - 21:05

Goede keus. Mijn stem hebben ze en mijn lidmaatschap ook. De rest die het niet eens met je zijn kunnen zich aansluiten bij PVV. Och ja, kan niet. Is 1 manspartij

Brave Hendrik2
Brave Hendrik226 aug. 2016 - 21:51

Ja, Erdogan is natuurlijk nog wel een dingetje. En GL is - eindelijk - ook een optie. Enfin, ik overweeg nog even door...

the don
the don27 aug. 2016 - 7:05

Ayyildiz Zolang die een man niet Erdogan is vind ik het wel prima. Daarbij heeft het systeem van de PVV ook grote voordelen.

OlavM
OlavM27 aug. 2016 - 12:33

@ Patrick Faas: Mag ik je aanraden voor de keuze te gaan waarbij je je echt het best voelt? Van mogelijke verwarring van buurtgenoten zou ik me niets aantrekken. Het lijkt me belangrijker zélf niet in verwarring te komen. Het "GL-hokje" lijkt me, eerlijk gezegd, geen panacee daarvoor! :)

kindval
kindval27 aug. 2016 - 14:16

U gaat een lidmaatschap overwegen....dat verbaast me niks, ik vind u daar wel passen....

hugo bergveen
hugo bergveen27 aug. 2016 - 15:57

@The don Voordelen van het systeem van de PVV, de partij die 'one man, one vote' tot de uiterste consequentie aanhangt? Vertel?

the don
the don28 aug. 2016 - 3:12

@hugo bergveen Zo'n ledenstructuur kan er toe leiden dat een partij niet goed met het veranderende politieke klimaat om kan gaan en zo niet adequaat kan reageren op huidige issues. Net zoals iedere groep met maar genoeg mensen is bij politieke bewegingen een hiërarchie, in partijen met duizenden leden kan je niet iedereen op ieder issue laten stemmen, dus er is een elite die de lijn uitzet. En mensen houden nu een maal van hun machtspositie en willen die graag behouden. Iedere partij heeft een bepaalde ideologie waar mensen op af komen, die mensen werken zich binnen de partij omhoog tot het bestuur. Die mensen zijn op die cruciale posities gekomen door hun oude vertrouwde beleid aan te hangen, dus dat beleid veranderen stuit op intern verzet. In mijn ogen is dat ook deels de reden dat PvdA pretendeert dat thee drinken nog steeds een goede manier is om criminaliteit aan te pakken. Zoek 'de wet van michels' op voor meer info. De PVV kan haar beleid makkelijker aanpassen aan de veranderingen in de maatschappij, en staat dus in directere verbinding met het volk. Daarbij zijn al die partijcongressen ook nog eens ontzettend duur.

hugo bergveen
hugo bergveen29 aug. 2016 - 15:19

@the don Ik snap het: dat hele gedoe met democratie is allemaal geld- en tijdverspilling. Op naar een eenmansregering. Als dat een krachtfiguur is noemen we hem (vooruit, haar mag ook) 'dictator' en als hij meehuilt met de wolven in het bos noemen we hem 'luisterend naar het volk'. En met het uitgespaarde geld door geen congressen meer te houden kunnen we dan grensposten bouwen. Bedankt; toch maar niet.

timblanks
timblanks26 aug. 2016 - 17:31

Toen PVV Rutte 1 gedoogde, zat Kuzu in de fractie van de PvdA. Een partij die hij nu verwijt dat ze destijds lijdzaam toekeek.

2 Reacties
D'Holbach
D'Holbach26 aug. 2016 - 18:29

Buiten dat, wat hadden de PvdA of D'66 anders kunnen doen? Rutte1 had een meerderheid, zo werkt democratie nu eenmaal. Aan dit epistel kun je het populisme van Denk aflezen. Arm land wat kiezers heeft voor dit soort populistische partijen.

BingoGrubb
BingoGrubb26 aug. 2016 - 18:31

zo gaat dat met populistische boe roepers links en rechts. hoor bij politiek niet zo janken kuzu je doet er zelf het hardste aan mee .