Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

Bob Dylan wint Nobelprijs voor de Literatuur

  •  
13-10-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
dylan
Het Nobelcomité heeft bekend gemaakt dat Bob Dylan de Nobelprijs voor de Literatuur wint. De prijs wordt aan de artiest toegekend vanwege zijn poëtische teksten en belangrijke bijdrage aan de Amerikaanse muziek.
De beste reactie op de Nobelprijs voor de Literatuur kwam van Doris Lessing in 2007

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (62)

korheiden
korheiden14 okt. 2016 - 14:24

Geweldig. Het betekent, behalve een erkenning van het meesterschap van Bob Dylan, ook een erkenning van (de teksten uit) de popmuziek. Dylan zingt natuurlijk niet geweldig, daarom luister ik het liefst naar covers. Een tweet van Saskia Noort : 'De Nobelprijs hoeven we nu niet meer serieus te nemen' getuigt van kinnesinne. Bob Dylan heeft de popmuziek hersens gegeven.

theoswg
theoswg14 okt. 2016 - 11:38

Als iemand zijn/haar eigen verstand van literatuur wil testen , hieronder een paar extracten . Welke zijn uit Bob Dylan's songs (Ik kan verklappen dat de overige uit werken van Nobel prijs winnaars zijn ) Far between sundown's finish and midnight's broken toll we ducked inside the doorways; thunder went crashing as majestic bells of bolts struck shadows in the sounds. Some of us think holding on makes us strong, but sometimes it is letting go. I wish that for just one time, you could stand inside my shoes and just for that one moment, I could be you. Clocks slay time; time is dead as long as it is being clicked off by little wheels, only when the clock stops does time come to life. Do you take me for such a fool, to think I'd make contact with the one who tries to hide what he don't know to begin with? As if you were on fire from within, the moon lives in the lining of your skin.

theoswg
theoswg14 okt. 2016 - 9:51

Uiteraard smaak , in muziek of letteren, blijft en individuele zaak. Wat ik niet begrijp is waarom sommigen hier zich zo druk maken over de uitreiking van deze prijs. Ik denk dat het zit in het feit dat Dylan geen romanschrijver is , maar zijn teksten worden wel wereldwijd onder de literatuur geschaard. Ik herhaal mijn reactie hieronder: Check dit o.a. https://transatlantica.revues.org/7974 Is maar een voorbeeld van hoe zijn teksten op universitair niveau worden behandeld. Sommige zijn opgenomen in “The Oxford Book of American Poetry” en “The Norton Introduction to Literature” Er zijn al ruim 1000 boeken over zijn songs geschreven, daarover zijn colleges in Oxford gehouden. Verder heeft hij een eredoctoraat gekregen van de Princeton University (US) en de ST. Andrews University (Schotland). Zijn werk is dus literatuur , of je moet Shakespeare ook geen literatuur vinden, het mag. Hij was immers een toneelschrijver. Elke prijs die uitgereikt wordt impliceert een keuze voor één persoon / film / boek , er is helaas maar één winnaar al de rest valt er buiten , voor die ene keer. Als Dylan niet je favoriet is , wees geduldig, je lieveling komt nog wel aan de beurt, zou ik zeggen.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 okt. 2016 - 23:28

"Er zijn al ruim 1000 boeken over zijn songs geschreven." Dat is mooi, maar dat er overis geschreven maakt zijn werk niet tot literatuur. Ik zou nog eens een proefschrift kunnen schrijven, over bv. HARLEQUIN romans. Doe ik dat volgens de geldende regels voor het doen van onderzoek sleep ik een tweede doctorsgraad in de wacht zonder dat de harlekijntjes er literatuur van worden.

theoswg
theoswg15 okt. 2016 - 7:57

@Danielle Vraagt u zich niet af wat literatuur is ? U pikt slechts 1 zin uit mijn post om die af te kraken , maar wat ik bedoel is dat er miljoenen anderen zijn en zijn geweest die niet met u eens zijn. Maar hou vooral uw eigen mening , is prima hoor. Over de romannetjes (die ik niet ken) : waarom doet u dat niet als het zo makkelijk is ? Het levert vast een flink voordeel op.

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 okt. 2016 - 9:35

Het enige wat telt is kwaliteit. Literatuur valt lastig af te grenzen. Naar het gevoel van velen, niet het mijne overigens, vallen songteksten er niet onder. Er kan over twee zaken worden gedebatteerd: of songteksten erbij horen en zoja of Dylan een goede keus was. Mijn voorkeur gaat momenteel als het liederen betreft uit naar Bellman maar die is dood. Dat laatste maakt het ook makkelijker om over de kwaliteit van het werk te beslissen. Vooral bij de Nobelprijs voor de Vrede is het risico in de fout te gaan bij een levende kandidaat groot. Het zij zo. Verder is het schrijven van een deugdelijk proefschrift een flinke klus, ongeacht het onderwerp.

Ron Halkes
Ron Halkes14 okt. 2016 - 6:28

Verloedering van naast de 'Vrede' ook de "Literatuur" ,de Nobelprijs-commissie heeft zich weer voorbeeldig van zijn taak gekweten.......

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 okt. 2016 - 10:10

Als ik u was zou ik een klacht indienen. Thorbjorn Jagland heeft Obama gevraagd of hij de prijs terug wil geven, dus wie weet.

JanB2
JanB213 okt. 2016 - 21:36

Verassende keuze. Er is ook iets voor te zeggen. Pop is inmiddels een klassiek genre geworden en klassiekers horen als zodanig te worden gewaardeerd, zowel omwille van hun muzikale als om hun tekstuele waarde. Of Dylan het summum op dat gebied is daarover kun je van mening verschillen (muzikaal houdt het niet over) maar deze prijs is een duidelijk statement. Volgend jaar alleen weer een auteur graag.

8 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus14 okt. 2016 - 3:25

"Of Dylan het summum op dat gebied is daarover kun je van mening verschillen (muzikaal houdt het niet over)" Dat is inderdaad het probleem. Dylan (de cheap goat) snapt maar niet dat in de muziek de tekstuele waarde sterk afhankelijk is van de muzikale waarde. Zangers als Leonard Cohen en Willy DeVille snappen dat een stuk beter: die organiseren of organiseerden (DeVille leeft niet meer) rond hun vocale zwakte muzikanten die een kader scheppen waarbinnen ze toch tot hun recht komen. Dat geldt nog sterker voor Tom Waits en Arno Hintjes: een stem als kiezels in een betonmolen maar altijd omringd door muzikanten die dat mankement omhoog weten te tillen en van het nadeel een voordeel weten te maken. Je kunt hetzelfde zeggen over Springsteen, die tekstueel en muzikaal sterk is maar vocaal tamelijk beperkt: door de inbedding in de muziek maalt niemand daarom en komen te teksten wel over. Een van de weinige keren dat dat Dylan lukte is bij Changing of the guards in de uitvoering op Street legal: https://vimeo.com/187132202

Joe Speedboot
Joe Speedboot14 okt. 2016 - 8:40

'“Of Dylan het summum op dat gebied is daarover kun je van mening verschillen (muzikaal houdt het niet over)”' Ik kan toch echt niemand bedenken in de popmuziek die (tekstueel) dit niveau haalt en dan ook nog vrijwel continue. Ben geen Dylan fan maar deze prijs is wat mij betreft volkomen terecht.

Mark Huysman
Mark Huysman14 okt. 2016 - 11:14

[Dylan (de cheap goat) snapt maar niet dat in de muziek de tekstuele waarde sterk afhankelijk is van de muzikale waarde.] En jij snapt kennelijk niet dat ‘muzikale waarde’ iets anders is dan gladstrijken.

Piet de Geus
Piet de Geus14 okt. 2016 - 22:55

"En jij snapt kennelijk niet dat ‘muzikale waarde’ iets anders is dan gladstrijken." Vandaar dat ik succesvoller voorbeelden als Tom Waits en Arno Hintjes noem. Dat zijn namelijk meesters in het gladstrijken... Volgende keer misschien twee seconden nadenken voordat je reageert.

JanB2
JanB215 okt. 2016 - 5:11

@ Piet de Geus "Zangers als Leonard Cohen en Willy DeVille snappen dat een stuk beter: die organiseren of organiseerden (DeVille leeft niet meer) rond hun vocale zwakte muzikanten die een kader scheppen waarbinnen ze toch tot hun recht komen"\ Precies. Frank Zappa ging nog een stuk verder door niet alleen excellente muzikanten in te huren maar nummers ook door andere bandleden te laten zingen. Zappa zelf zong alleen wanneer dat een echte meerwaarde had (bijvoorbeeld wanneer een zeker hilarisch effect op z'n plaats was waarvoor de diepe zappastem (gevolg van een val op zijn strottenhoofd) zich uitstekend leende). Tom Waits en Arno Hintjes zijn een categorie appart: vocalisten die van hun raspende betonmolenstemmen juist hun handelsmerk hebben gemaakt. Maar dat kan inderdaad alleen als je ze worden ingebed in een breder muzikaal kader van hoog niveau. Dylan presteert uitermate zwak op het muzikale, hij moet het echt van zijn teksten hebben. Of die teksten écht met kop en schouders boven de rest uitsteken en uniciteitswaarde hebben durf ik te betwijfelen. Een zin als: "The ghost of electricity howls in the bones of her face" (uit "Visions Of Johanna") valt per slot van rekening toch een beetje in de categorie "romantiek van kabbelende bergbeekjes". Het wemelt in de popmuziek van teksten die, althans in mijn beleving, veel pakkender zijn. "Perfect Day" van the Velvet Underground bijvoorbeeld: schijnbaar een ode aan een persoon maar feitelijk het relaas van een dagje aan de heroine. Over de Velvet Underground en meer in het bijzonder over Lou Reed gesproken: ook dat was zo iemand die zijn vocale imperfectie's wist te compenseren door sterke compositie's en prima muzikanten. Tekstueel ook bijzonder sterk trouwens (vaak veel rauwer en bijtender dan Dylan). Maar...Dylan was wel de wegbereider en de initiator van een nieuw genre, ook tekstueel. Daar zit zijn verdienste en dat mag best met een prijs (die, heel belangrijk in dit geval, geen muzíekprijs is) worden bekroond. Maar zoals ik al eerder zei: volgend jaar liever weer een auteur.

Mark Huysman
Mark Huysman15 okt. 2016 - 10:43

[Vandaar dat ik succesvoller voorbeelden als Tom Waits en Arno Hintjes noem. Dat zijn namelijk meesters in het gladstrijken…] Nee, dat zijn meesters in zwak werk zwak uitvoeren.

Piet de Geus
Piet de Geus16 okt. 2016 - 0:00

"dat zijn meesters in zwak werk zwak uitvoeren" Het is niet glad genoeg voor jouw oortjes. Dus nu val je nog in je eigen mes ook.

Mark Huysman
Mark Huysman16 okt. 2016 - 9:45

Tja, als zwak hetzelfde is als ruw of ongepolijst dan zou je misschien een punt hebben. Maar dat is niet zo, dus leuk geprobeerd maar jammer.

OlavM
OlavM13 okt. 2016 - 21:00

How many roads must a man walk down Before you call him a man ? How many times must the cannon balls fly Before they're forever banned ? Yes, how many songs must a poet write down Before he can get any prize? The answer my friend is blowin' in the wind The answer is blowin' in the wind.

1 Reactie
OlavM
OlavM13 okt. 2016 - 22:36

Twee regels zijn natuurlijk niet van Bob Dylan zelf..... :)

Tom Meijer
Tom Meijer13 okt. 2016 - 20:10

Fantastisch. Zeer verdiend.

Juppé🎗
Juppé🎗13 okt. 2016 - 19:36

Goed dat die richting geopend is. Ik dacht wel gelijk waarom niet Lennon of Gainsbourg, maar de Nobel kan niet posthuum.

Piet de Geus
Piet de Geus13 okt. 2016 - 17:50

Als de teksten van die schorre kraai inderdaad de moeite waard zijn kan hij ze wellicht eens voor laten dragen door iemand die wel kan articuleren.

1 Reactie
bob b.
bob b.13 okt. 2016 - 22:36

Probeer Bryan Ferry eens, Dylanesque.

Andy Capp
Andy Capp13 okt. 2016 - 17:19

Eindelijk, de schrijver van mijn favoriete dichtregels: I'm a poet, I know it.

10 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus13 okt. 2016 - 23:04

Nu nog wachten tot bakker Krul de Nobelprijs voor literatuur krijgt vanwege de onvergetelijke dichtregel: Geen gelul, gebak van Krul! Hoog tijd dat middenstandsrijm ook wordt erkend als literair genre. En dan meteen doorstomen naar Hazes met zijn welhaast Cruyffiaanse poëzie: Ik zag je staan op het perron en ik wou dat ik je kon.

Juppé🎗
Juppé🎗14 okt. 2016 - 7:36

Ja Piet dat is een pen die schrijven ken...

Joe Speedboot
Joe Speedboot14 okt. 2016 - 8:45

'Nu nog wachten tot bakker Krul de Nobelprijs voor literatuur krijgt vanwege de onvergetelijke dichtregel:..' Jij behoort waarschijnlijk ook tot de categorie die bij het zien van het werk van Mondriaan zegt: 'dat kan mijn neefje ook'..

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 okt. 2016 - 10:13

Heer de Geus u bent vast ook een bewonderaar van Carlos Williams (1883 - 1963): " ,,I have eaten the plums that were in the icebox ..."

Piet de Geus
Piet de Geus14 okt. 2016 - 23:30

‘dat kan mijn neefje ook’ Beetje kortzichtig. Mijn neefje kan helemaal niet weglaten wat Mondriaan weg kan laten. Dylan daarentegen verstaat de kunst van het weglaten helemaal niet: wat heeft die man toch veel woorden nodig om niks te zeggen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot15 okt. 2016 - 12:13

' wat heeft die man toch veel woorden nodig om niks te zeggen. ' Dan zou ik toch maar eens wat beter gaan luisteren. Piet, ik merk het vaker bij je: op vele vlakken geef je blijk van een grote intelligentie. Gaat het echter over zaken die niet in een spreadsheet zijn in te passen dan komen je commentaren al snel tamelijk onbeholpen over. Geeft niet, een mens kan per slot van rekening niet overal verstand van hebben ;)

Piet de Geus
Piet de Geus16 okt. 2016 - 2:28

"Dan zou ik toch maar eens wat beter gaan luisteren." Wat maakt dat je meent te mogen suggereren dat ik niet goed heb geluisterd? Over de wartaal die Dylan tijdens zijn reli-periode uitsloeg zal ik het maar niet hebben. Maar ook bij een tekst die inhoudelijk wel hout snijdt, zoals die van The Hurricane, heb ik sterk de neiging om ruim voor de helft te zeggen: wilt u uw pleidooi afronden! Vergelijk dat eens met de veel compactere tekst American Skin (41 shots) van Springsteen over een vergelijkbaar onderwerp. Dan weet Springsteen met aanmerkelijk minder woorden veel meer te zeggen (bovendien op veel meer niveaus) dan de eindeloos voortkabbelende Dylan: https://www.youtube.com/watch?v=aQMqWAiWPMs "Gaat het echter over zaken die niet in een spreadsheet zijn in te passen dan komen je commentaren al snel tamelijk onbeholpen over." Omdat ik ook dan hoge eisen stel? Beetje malle conclusie om wat je kennelijk niet kunt volgen onbeholpen te noemen terwijl je blijft hangen bij jeugdhelden als Dylan die al lang van hun voetstuk gevallen zouden moeten zijn. Of behoor jij tot de fanclub die beweert dat je Dylan moet beoordelen op een paar jeugdwerkjes? Dat is net zoiets als zeggen dat Dire Straits zulke leuke compacte songs maakt, terwijl Knopfler 95% van zijn tijd heeft besteed aan het creëren van eindeloze suikerspinnen. En the Stones zijn overigens een heel verdienstelijk bluegrass bandje.

Joe Speedboot
Joe Speedboot16 okt. 2016 - 13:24

'Omdat ik ook dan hoge eisen stel?' Nee omdat redeneren je duidelijk beter afgaat dan voelen. Gok dat ik niet de eerste ben die dat constateert. Redeneren werkt prima als je belastingplannen wilt beoordelen. In de professionele creatieve sector kom je er echter nergens mee. Daar gaat het totaal niet over of iets knap is gespeeld of dat een loopje geniaal is gevonden. Dat zijn bijzaken. Waar het om draait is of het raakt, of het gelaagd is, of het spannend is, of het over 100 jaar ook nog goed is etc Zaken die zich niet uit boekjes laten halen maar zaken die je voelt of niet. De teksten van Dylan voldoen moeiteloos aan al die criteria. En nee ik ben geen Dylan fan maar snap wel wat er goed aan is omdat ik mede dankzij veel training extreem gevoelig ben voor dat soort zaken. https://www.youtube.com/watch?v=KiXwrzt-cbI

Piet de Geus
Piet de Geus16 okt. 2016 - 22:03

"Nee omdat redeneren je duidelijk beter afgaat dan voelen." En dat meen je te kunnen beoordelen omdat ik niet om hetzelfde zwijmel als jij? "Redeneren werkt prima als je belastingplannen wilt beoordelen. In de professionele creatieve sector kom je er echter nergens mee." Er zijn er maar verdomd weinig die ergens komen zonder te weten wat ze doen. Pas dan kun je er een laag bovenop leggen. Weet je niet wat je doet dan ben je wat je meende te hebben bij de tweede take al kwijt. "Waar het om draait is of het raakt, of het gelaagd is, of het spannend is, of het over 100 jaar ook nog goed is etc Zaken die zich niet uit boekjes laten halen maar zaken die je voelt of niet." Je romantiseert nogal. Er zijn liedteksten waaraan jaren is geschaafd voordat ze een keer op werden genomen. Niet omdat het gevoel er niet was maar juist omdat het puzzelen was om alles zo op zijn plaats te laten vallen dat dat ook over wordt gebracht. En hoe vanzelfsprekender iets uiteindelijk klinkt, des te langer is er doorgaans aan geschaafd. Dat het er in een keer allemaal uitkomt is echt een zeldzaamheid. Ook als wordt besloten iets semi-live op te nemen om het gevoel te behouden is er vooraf lang aan tekst en muziek geschaafd. Zelfs dat het vanwege de authenticiteit beter wat rammelend kan klinken is vooraf bedacht.

Piet de Geus
Piet de Geus17 okt. 2016 - 2:30

"Nee omdat redeneren je duidelijk beter afgaat dan voelen. Gok dat ik niet de eerste ben die dat constateert." Als ik jou was zou ik geen carrière als gambler ambiëren. Beide facetten zijn bij mij redelijk in evenwicht en ik sta in mijn nabije omgeving juist bekend als iemand die voortdurend aankomt met mooie nieuwe dingen, ook al kan ik (nog) niet verklaren waarom ik ze mooi vind. En hoe ongerijmder en onvoorspelbaarder, des te groter de kans dat ik het op prijs stel. Ik hou er namelijk niet zo van om bevestigd te worden. Ik heb liever dat het schuurt en wringt met wat ik al opgeslagen en verwerkt heb. Maar als ik het nog een keer hoor, bekijk of lees probeer ik wel te analyseren waarom ik het mooi of bijzonder vind. Dat bedoel ik met hoge eisen stellen, net als geen genoegen nemen met een cliché als daar geen nieuwe draai aan wordt gegeven. Als ik iemand 'ik hou van jou en ik blijf je trouw' hoor zingen, dan haak ik af. Tenzij iemand daar een geheel nieuwe draai aan weet te geven of het juist zo clichématig doet als Hazes (van camp kan ik ook onbedaarlijk genieten). Juist omdat mijn leven en mijn werk zich veel meer op het creatieve dan op het exacte of cijfermatige vlak bevindt (het laatste faciliteert slechts het eerste) heb ik de vaardigheden ontwikkeld om het gevoelsmatige te beredeneren. Waarom raakt iets je? Waarom ga je mee met het ene en weet het andere je niet te raken? Daar gaat echt een enorme hoeveelheid ambachtelijkheid achter schuil. Zoals gezegd: jouw neefje kan Mondriaan natekenen maar hij kan nooit weglaten wat Mondriaan wegliet. Dat verschil is waarom Mondriaan je wel weet te raken en jouw neefje niet. Je hebt rationele kennis nodig om daar bovenuit te kunnen stijgen. Als je geen benul hebt va de gulden snede dan kun je daar niet op gevoelsmatige gronden bovenuit stijgen door iets te maken dat daarmee wringt. Je kunt alleen wat in het wilde weg aanklooien in de hoop op een toevalstreffer. Maar je verraadt jezelf door de ongerichtheid van de rest van je oeuvre. Als je wilt zwelgen in je gevoelens maakt dat uiteraard allemaal geen donder uit. Als je professie is om je gevoelens over te dragen aan mensen die ook eisen stellen aan wat hen op dat niveau wordt gevoerd is het een wereld van verschil. En dan draait het ineens allemaal om wat je aan kennis op dat gebied hebt vergaard en op het juiste moment los weet te laten. Niet als een kip zonder kop (een emotioneel wrak) maar als iemand die precies weet wat hij doet en wat hij loslaat.

crumb2
crumb213 okt. 2016 - 16:11

Leuk voor Zimmerman.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 okt. 2016 - 15:43

Vele eeuwen lang bestond literatuur uit poëzie en werd poëzie voorgedragen of gezongen! De Beowulf, de Ilias, Shakespeare om er een paar te noemen, dus zo gek is het niet om een moderne songwriter de prijs te geven.

5 Reacties
JanB2
JanB213 okt. 2016 - 21:37

Klopt.

Piet de Geus
Piet de Geus13 okt. 2016 - 23:06

"Vele eeuwen lang bestond literatuur uit poëzie en werd poëzie voorgedragen of gezongen!" Is die functie niet een beetje achterhaald door de uitvinding van de boekdrukkunst?

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 okt. 2016 - 8:15

"Is die functie niet een beetje achterhaald door de uitvinding van de boekdrukkunst? " Nee, het is een ander genre. Aan een tekst die wordt gezongen worden volgens mijn literatuurdocenten andere eisen gesteld dan aan een tekst die is bedoeld om te lezen. Voorts hoort er gewoonlijk ook muziek bij.

Joe Speedboot
Joe Speedboot14 okt. 2016 - 8:48

'Is die functie niet een beetje achterhaald door de uitvinding van de boekdrukkunst?' Absoluut niet! Een tekst die goed wordt voorgedragen (hetzij met of zonder muziek) heeft een heel andere lading dan een tekst die je zelf leest. Ongelooflijk dat ik dit jou nog moet uitleggen..

Piet de Geus
Piet de Geus16 okt. 2016 - 2:07

"Een tekst die goed wordt voorgedragen (hetzij met of zonder muziek) heeft een heel andere lading dan een tekst die je zelf leest. Ongelooflijk dat ik dit jou nog moet uitleggen." Ook hier geldt weer: dat hoef je mij niet uit te leggen. Wat ik zeg is dat de rol van het voordragen van teksten is veranderd door de uitvinding van de boekdrukkunst. Voor die tijd waren ritme en rijm functies die vooral belangrijk waren om een tekst uit het hoofd te kunnen leren en te onthouden. De boekdrukkunst heeft het voordragen van teksten (in grote delen van de wereld) van die last verlost. En daarmee tegelijkertijd veel ruimte gecreëerd om gebruik te maken van de specifieke kwaliteiten van de voordrachtskunst, liedkunst en dergelijke. Want daarmee geef je tekst inderdaad een andere lading. Juist daarom kun je teksten die tegenwoordig worden voorgedragen of gezongen niet een op een vergelijken met teksten van voor de boekdrukkunst, toen ritme en rijm vooral hulpmiddelen waren voor simpele informatieoverdracht.

Phoenix van Milete
Phoenix van Milete13 okt. 2016 - 15:39

Terecht. Hij is mijn persoonlijke favoriet vooral in de jaren 90 periode en de born again periode eind jaren 70 heeft hij brijante teksten geschreven. Niemand kan zo goed zaken invoelbaar maken met songteksten als hij; luister maar naar de lp Slow Train; ik kreeg als ongelovige toch een heel mooi inkijkje in het hoe met moet zijn/ voelen om echt te geloven. Geen enkele andere gospel doet dat.

Bernie2
Bernie213 okt. 2016 - 15:34

Een uitstekende keuze en helemaal terecht. Zijn teksten zijn vaak maatschappelijk geëngageerd, hebben een politieke lading of geven gedurfde inkijkjes in het innerlijke. En poëzie buitendien waar per ongeluk muziek aan toegevoegd is. Een geboren schrijver/muzikant die honderdduizenden tot op de dag van vandaag inspireert. Nobelprijs voor de Literatuur? Welzeker. Een toon- en trendsetter. En verdomme bepaald niet alleen aan de VS-muziek dacht ik.

bob b.
bob b.13 okt. 2016 - 15:16

Of het terecht is weet ik niet. Maar als er iemand is die de gedachten van zijn generatiegenoten heeft helpen vormen is het Dylan. Ben hem pas op latere leeftijd gaan waarderen. Maar een tekst als Positively 4th Street is me echt aan het hart gebakken. Niks geen wereldverbeteraarspraat maar de persoonlijke beschrijving van een relatie die aan duigen valt “I wish that for just one time you could stand inside my shoes/ You’d know what a drag it is to see you”

Ron Halkes
Ron Halkes13 okt. 2016 - 14:23

Wat heeft Bob Dylan in god's naam met 'Literatuur' te maken zult U zich afvragen..... Nu ja, net zoveel als Barack Obama,Henry Kissinger,Shimon Peres,Yitzhak Rabin,Jimmy Carter,de EU,Nelson Mandela etc. iets met 'Vrede' te maken hebben.......

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen13 okt. 2016 - 16:58

[Wat heeft Bob Dylan in god’s naam met ‘Literatuur’ te maken zult U zich afvragen...] Dat vraagt echt geen weldenkend mens zich af.

Donkerwoud
Donkerwoud13 okt. 2016 - 13:59

Gemengde gevoelens. Dylan is één van mijn favoriete muzikanten maar de 'Nobelprijs voor de Literatuur'? Tekstschrijven is toch een ander medium dan een roman of een gedichtbundel, met een ander en eigen doel voor ogen: de basis bieden voor een muzikant om er iets mee te doen. Dan zou ik liever een Cees Nooteboom of een Philip Roth die prijs in ontvangst zien nemen. Of als je de betekenis van literatuur op wil rekken kun je altijd nog Art Spiegelman eren voor 'Maus'. Nee, een dubieuze keuze van het comité.

3 Reacties
joop69amsterdam
joop69amsterdam13 okt. 2016 - 14:57

@ Donkerwoud En deze tekst dan? https://vimeo.com/149992621 Bob Dylan - Shelter from the Storm 'Twas in another lifetime, one of toil and blood When blackness was a virtue the road was full of mud I came in from the wilderness, a creature void of form Come in, she said I'll give ya shelter from the storm And if I pass this way again, you can rest assured I'll always do my best for her, on that I give my word In a world of steel-eyed death, and men who are fighting to be warm Come in, she said I'll give ya shelter from the storm Not a word was spoke between us, there was little risk involved Everything up to that point had been left unresolved Try imagining a place where it's always safe and warm Come in, she said I'll give ya shelter from the storm I was burned out from exhaustion, buried in the hail Poisoned in the bushes an' blown out on the trail Hunted like a crocodile, ravaged in the corn Come in, she said I'll give ya shelter from the storm Suddenly I turned around and she was standin' there With silver bracelets on her wrists and flowers in her hair She walked up to me so gracefully and took my crown of thorns Come in, she said I'll give ya shelter from the storm Now there's a wall between us, somethin' there's been lost I took too much for granted, I got my signals crossed Just to think that it all began on an uneventful morn Come in, she said I'll give ya shelter from the storm Well, the deputy walks on hard nails and the preacher rides a mount But nothing really matters much, it's doom alone that counts And the one-eyed undertaker, he blows a futile horn Come in, she said I'll give ya shelter from the storm I've heard newborn babies wailin' like a mournin' dove And old men with broken teeth stranded without love Do I understand your question, man, is it hopeless and forlorn Come in, she said I'll give ya shelter from the storm In a little hilltop village, they gambled for my clothes I bargained for salvation and she gave me a lethal dose I offered up my innocence I got repaid with scorn Come in, she said I'll give ya shelter from the storm Well, I'm livin' in a foreign country but I'm bound to cross the line Beauty walks a razor's edge, someday I'll make it mine If I could only turn back the clock to when God and her were born Come in, she said I'll give ya shelter from the storm Writers: BOB DYLAN

theoswg
theoswg13 okt. 2016 - 19:06

En wat is de betekenis van literatuur ?

Donkerwoud
Donkerwoud14 okt. 2016 - 12:55

De betekenis van literatuur of het literaire valt niet makkelijk te geven omdat het afhankelijk is van tijd of cultuur. Daarom ben ik stiekem ook wel een beetje om dat Dylan die prijs heeft ontvangen: een duidelijk signaal dat songteksten ook serieus te nemen zijn als culturele objecten.

Appi Mohamud
Appi Mohamud13 okt. 2016 - 13:52

This een zanger? Dacht al ken zijn boeken niet. Maar lyrics zijn natuurlijk ook literatuur. Vraag me af waneer 2PAC het mag verwachten zo 3 en prijs dan. maar ja Nobelprijs is ook weer iets achterhaald.

Bouwman2
Bouwman213 okt. 2016 - 12:52

Bij het comité voor de Nobelprijs verwart men populariteit met literatuur.

1 Reactie
theoswg
theoswg13 okt. 2016 - 19:09

Mooi baan voor u weggelegd , als hun adviseur

Ron Halkes
Ron Halkes13 okt. 2016 - 12:29

hahaha...Bob Dylan en literatuur ......tjonge jonge....

4 Reacties
joop12342
joop1234213 okt. 2016 - 16:07

Uw lach zegt voldoende over U.

theoswg
theoswg13 okt. 2016 - 19:28

Check dit o.a. https://transatlantica.revues.org/7974 Is maar een voorbeeld van hoe zijn teksten op universitair niveau worden bestudeerd. Sommige zijn opgenomen in "The Oxford Book of American Poetry" en "The Norton Introduction to Literature" Er zijn al ruim 1000 boeken over zijn songs geschreven. Verder heeft hij een eredoctoraat gekregen van de Princeton University en de ST. Andrews University (Schotland). Zijn werk is dus literatuur , of je moet Shakespeare ook geen literatuur vinden, het mag.

Ron Halkes
Ron Halkes14 okt. 2016 - 6:33

.....jaja,zet iemand die lacht om deze treurnis, maar weer negatief weg..... ..ik zou zeggen lees eens een goed boek,dan praten we verder.....

Ron Halkes
Ron Halkes14 okt. 2016 - 7:35

(....en de Nobelprijs-commissie moeten wijzen op .... )

Zephyr2
Zephyr213 okt. 2016 - 12:27

En gisteren maar dubben bij DWDD welke schrijver het zou worden. Zaten die er even naast.

RoBru
RoBru13 okt. 2016 - 12:02

Don't think twice, it's alright

Bram Emanuel
Bram Emanuel13 okt. 2016 - 11:40

Goede keuze.

omaoeverloos
omaoeverloos13 okt. 2016 - 11:26

Terechte keuze, (en Masters of War is weer erg actueel)