Foodwatch reikt jaarlijks het Gouden Windei uit aan het meest misleidende product
Unilever is dit jaar de winnaar van het Gouden Windei en ontving de trofee voor het product met de meest misleidende reclame. De multinational verkoopt Blue Band Goede Start! Witbrood als ‘het lekkerste wit waar volkoren in zit’, maar in het brood zitten helemaal geen volkoren maar kunstmatige toevoegingen die moeten lijken of gezonde voedingsvezels en micronutriënten.
De fabrikant meent ook dat een mens dagelijks maar 25 gram vezels nodig heeft, terwijl de Gezondheidsraad 30-40 gram adviseert. “Dubbele misleiding en extra kwalijk omdat 90 procent van de Nederlanders te weinig vezels binnenkrijgt”, meent Foodwatch.
Unilever schendt het vertrouwen van zijn klanten met leugens over zijn producten”, zegt Bart van Opzeeland, directeur van foodwatch. “De grootste voedselproducent van Nederland kan het goede voorbeeld geven voor de hele branche door zijn reclame en marketing eerlijk te maken.
Zo’n 10.000 Nederlanders brachten hun stem uit op het meest misleidende product van het jaar. Unilever kreeg met Blue Band Goede Start! Witbrood 5350 van de stemmen. Unilever schreef op de verpakking dat het ‘witte volkorenbrood’ goed zou zijn voor kinderen omdat ze zo toch vezels binnenkrijgen, maar daarentegen leren ze dat witbrood eten gezond is terwijl dat niet zo is. Tijdens de verkiezing van Foodwatch paste Unilever de tekst op de verpakking al aan, mede onder druk van de Reclame Code Commissie.
Op de tweede plek van de verkiezingen eindigde het FruitFlesje van Nestlé met 14 procent van de stemmen. De Cranberrysap van Heineken waarin maar 1/100ste theelepel cranberrysap zit behaalde de derde plek.