Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Blankenburgtunnel is doodlopende weg

  •  
08-11-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
deadend300
'Doorgaan met het aanzetten van de asfaltwalsen kost belastingbetalers veel geld, natuur en kost Nederlanders letterlijk maanden van hun leven'
Ervaringen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, maar wel lessen en inzichten. Lessen en inzichten die dit kabinet negeert bij haar ambitie om steeds maar meer asfalt aan te leggen en zo bewoners de A13/A16 bij Rotterdam en de Blankenburgtunnel bij Vlaardingen door de strot te duwen.
Door Liesbeth van Tongeren, Berend Potjer en Maurice van Beers
Het kabinet lijkt achtergebleven in de vorige eeuw. De eeuw waarin het autogebruik steeg en ons beloofd werd dat nieuwe auto’s steeds schoner zouden worden en we nog nooit van sjoemeldiesels gehoord hadden. De eeuw van Nederland transportland, waarn Nederlandse vrachtwagenchauffeurs over heel Europa uitwaaierden. De eeuw waarin niemand een smartphone had, internetshoppen slecht Engels was en werken in de cloud meer met gevoel dan ICT te maken had.
Ongemak Nederland transportland is niet meer van deze tijd. Hoe hard het kabinet het ook probeert, er komen geen transportbedrijven meer bij op de Tweede Maasvlakte. Ook het autogebruik zelf daalt. Al sinds in 2005, ruim voor de crisis, daalt het aantal autokilometers. Jongeren laten de auto steeds vaker links liggen. Zij ontlenen er geen eigenwaarde aan, maar slechts ongemak. Je kan niet facebooken, twitteren, whatsappen tijdens het rijden, moeilijk parkeren en geen alcohol drinken. Dan zijn fiets en OV niet alleen schoner, maar ook handiger.
Dit kabinet zou deze trend moeten omarmen en stimuleren. Doorgaan met het aanzetten van de asfaltwalsen kost belastingbetalers veel geld, vuile lucht en natuur en kost Nederlanders letterlijk maanden van hun leven. Enkele jaren geleden bleek uit onderzoek van CE Delft dat de Blankenburgtunnel alleen maar zinvol is bij extreme groei van de economie. Alleen dan zou een verkeersknelpunt ontstaan waar de Blankenburgtunnel een oplossing voor zou zijn. Inmiddels is duidelijk dat die hoge economische groei er niet is en ook niet gaat komen.
Hollandse landschap De Blankenburgtunnel lost dus geen probleem op, maar veroorzaakt wel problemen: de tunnel vernietigt kwetsbare natuur, gezonde lucht en waardevolle rust. Het is dan ook logisch dat het lokale verzet tegen de tunnel groot is. In een paar dagen zijn ruim duizend bezwaren ingediend en de teller loopt nog. Mensen willen geen zesbaans-superhighway in hun laatste stukje groen. Ze geloven de geruststellende berekeningen niet die zeggen dat de lucht aan alle eisen gaat voldoen. Mensen willen het eeuwenoude Hollandse landschap behouden, zeldzame weidevogels en kwetsbare beschermde natuur als de rietputten. Zij willen met hun kind kunnen wandelen, of kikkervisjes vangen.
Toen de minister zag dat het autoverkeer en de economie nauwelijks groeiden en het verzet wel snel groeide besloot zij niet tot een pas op de plaats om alles nog eens rustig na te rekenen op basis van realistische aannames, nee, zij probeerde het verzet de kop in te drukken door het besluit snel door te zetten. Duizenden inwoners vragen het kabinet, als ze dan krampachtig vasthoudt aan de Blankenburgtunnel, om die dan onder de grond aan te leggen, zoals de Provincie vanaf 2005 al eist. Zo kunnen omwonenden, natuur, landschap, recreatie en leefbaarheid zoveel mogelijk gespaard worden.
De overheid moet leren van de ervaringen met kantoren en winkels, waar ze de trend negeerde en we nu kampen met grote leegstand. Het kabinet moet vooruitzien en de trends op tijd signaleren. Om te investeren in de toekomst, in wandel en fietspaden, elektrisch vervoer en betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer. Anders hebben we straks onze natuur opgeofferd voor een peperdure snelweg die leeg blijft.
Liesbeth van Tongeren is Tweede Kamerlid GroenLinks, Berend Potjer is Statenlid GroenLinks Zuid-Holland en Maurice van Beers is voorzitter van GroenLinks Vlaardingen
Cc-foto: Bert Kaufmann

Meer over:

opinie, groen,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (26)

Brauswasser
Brauswasser8 nov. 2015 - 19:50

Investeer het geld van de Blankenburgtunnel in een goede verbinding bij Eindhoven, tussen de A50 via Nuenen naar de A67. Die A2 bij Eindhoven dat is echt een probleem, zowel voor het Milieu, de gezondheid, als de veiligheid.

123456zeven
123456zeven8 nov. 2015 - 19:50

Als je in de stad woont en er nooit buiten komt heb je inderdaad geen auto nodig. Als je buiten de stad woont kan je niet zonder. Van Tongeren zou eens een keer naar Nederhorst ten Berg moeten gaan op een zondag, en dan met de bus terug.

panterarosso65
panterarosso658 nov. 2015 - 19:50

"Je kan niet facebooken, twitteren, whatsappen tijdens het rijden, moeilijk parkeren en geen alcohol drinken. Dan zijn fiets en OV niet alleen schoner, maar ook handiger. " Even viir de duidelijkheid de verkeersregels gelden ook voor fietsen, je mag op de fiets ook niet met een slok op rijden, sterker nog wordt je betrapt gelden dezelfde normen en regels als bij het besturen van een auto voor de rest, tja het is het standaard GL verhaal, er zullen veel mensen zijn die, sommige mischien wel GL stemmers, die er ander over denken, ik kan er niet zoveel mee, ja haar mening als gelezen beschouwen

adriek
adriek8 nov. 2015 - 19:50

Ontmoedigen van autogebruik is nog niet aan de orde, er is wel een redelijke kans dat op termijn auto's (echt) schoner gaan worden. Meer asfalt mag nadelen hebben, het verdeelt de pijn wel. Blijft de vraag: mogen de mensen in overschie een paar maanden langer leven ten koste van een paar maanden van degenen die naast de blankenburgtunnel komen te wonen? Als er, tenminste tijdelijk, minder files ontstaan, dan leven al die filerijders ook weer een beetje langer omdat ze wat minder uitlaatgassen inademen en wat minder stress ervaren. Misschien leveren extra wegen ook minder ongelukken op, met minder materiele, lichamelijke en geestelijke schade tot gevolg. Ethische discussies worden hooguit in commisies die zich met medische experimenten bezighouden gevoerd...

korheiden2
korheiden28 nov. 2015 - 19:50

Ach, mevrouw Van Tongeren mag haar bekende Groen Links-riedel weer afdraaien. Ook bij Buitenhof mocht ze komen vertellen wat een geweldig succes het elektrisch rijden is. De jeugd rijdt minder auto, zegt ze. Dat komt dan vooral door geldgebrek. Nederland is natuurlijk een transportland bij uitstek. En dat de filedruk afneemt.... Net nu de economie weer een beetje aantrekt. Die tunnel is hard nodig. Van Tongeren is altijd erg sterk in haar woordkeuze : asfaltwalsen, het laatste stukje groen. Alsof ons hele land onder het asfalt ligt. Gelukkig zijn er verstandiger mensen dan deze oud-Greenpeace activiste.

Optelsommetje
Optelsommetje8 nov. 2015 - 19:50

Hulde voor minister Schulz! Eindelijk een goede manier om vanuit Europoort die vreselijke Botlektunnel / brug te omzeilen. Scheelt een hoop dagelijkse kilometers voor veel automobilisten. En de komst van deze tunnel is dan ook gewoon goed voor het milieu, nu velen niet hoeven aan te schuiven in de file op de A13.

1 Reactie
lembeck
lembeck8 nov. 2015 - 19:50

Fijn... mag ze weer eens een lintje doorknippen, terwijl haar staatssecretaris het vuile werk verzet.

Mark Grootendorst
Mark Grootendorst8 nov. 2015 - 19:50

Fijn beste dames en heren tegenstanders. Ik woon in Rozenburg. Een leuke gemeente, die helaas is verkwanseld aan Rotterdam, zodat we nu veel meer moeten betalen aan gemeentelijke lasten, zonder de lusten. Onlangs is er een warmteleiding aangelegd van de AVR naar Rotterdam Zuid. Geen aftakking naar Rozenburg, zodat wij van goedkope milieuvriendelijke warmte kunnen profiteren. Wij moeten het doen met gas of elektrische boilers, zo'n bom in je keuken. Reden van afwijzing: niet rendabel. Geef toe, het gaat maar om 11.000 personen..... Deze gemeente is ingesloten door industrie van het type Kaboem, als er wat fout gaat. Regelmatig staat de A15 naar alle kanten vast. Ook de N57 staat dan vast, omdat iedereen om gaat rijden. En het veer? Dat is van een drietal boten door de marktwerking teruggebracht tot twee, waarvan een gammel en de tijden zat... Een nieuwe tunnel is voor de veiligheid van Rozenburg van groot belang. Het is een ultieme vluchtroute. Het stuk waar doorheen gereden gaat worden, tussen de dijk van de Nieuwe Waterweg en de A20 is slechts enkele kilometers. Het schijnt dat het belang van 11.000 zielen in tijden van nood opgeofferd moet worden aan beestjes die je zonder bril niet eens ziet. En uw alternatief, telewerken en zo? Ter verduidelijking, de meeste mensen in de haven werken met hun jatten en zitten niet in heerlijk verwarmde kantoortuinen. Verder is de spoorlijn een goederenlijn die niet langs kernen loopt en met de fiets naar je werk is leuk, zeker als de pont voor je neus wegvaart of weer eens defect is. Dat de snelweg leeg zal blijven is pure demagogie en gebaseerd op wishfull thinking. Als straks in december eindelijk de verlengde A4 opengaat, is de route A15 - Blankenburgtunnel - A20 - Kethelplein - A4 een prima route in de toekomst. De A15 wordt dan ontlast. En als de tunnel en de snelweg toch leeg blijven? Prima, dan gaan er ook geen diertjes dood toch?

2 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen8 nov. 2015 - 19:50

"Een nieuwe tunnel is voor de veiligheid van Rozenburg van groot belang. Het is een ultieme vluchtroute." Wie heeft u dit wijsgemaakt? Dat is iemand die u bedriegt en valselijk veiligheid belooft. Het is ook geen motief in de planvorming geweest. Ik was waarnemer bij een rampenoefening. En wat gebeurde er? binnen 5 minuten werd er een mobiliteitsverbod afgekondigd! Dat mocht met zwaar geweld worden afgedwongen. Je gaat toch niet rijden als er wat gebeurt! Dat is volslagen absurd en levensgevaarlijk. Bij een ramp: Ramen en deuren dicht en Radio Rijnmond aan! Beetje rondrijden in giftige dampen, komop zeg. In Rozenburg staan bijna 3500 auto's. Als die allemaal gaan rijden, hoelang denkt u dat de file is ie vertrekt? Wat dacht u van 25 km? En dat komt dan bovenop de tienduizenden auto's in de buurgemeenten. Bij een ramp kunt u helemaal niet vluchten! Accepteer dat of ga verhuizen, maar laat u niet bedriegen! Daarbij komt nog dat de hulpdiensten niet kunnen ingrijpen als iedereen met de auto vlucht. Alles staat vast. Dat maakt de ramp nog groter en langduriger. Met andere woorden: skip het uit uw systeem, dat veiligheidsargument. Het is vals en wordt vaak door de (vracht-) autolobby ingebracht en ondersteund door de VVD handpoppen van deze clubs en lokale partijen die zich niet hebben laten informeren door de autoriteiten!.

lembeck
lembeck8 nov. 2015 - 19:50

De Oranjetunnel had hetzelfde bereikt met minder overlast en minder vernietiging van natuur.

Armagaddon
Armagaddon8 nov. 2015 - 19:50

>>> Citaat: 'Doorgaan met het aanzetten van de asfaltwalsen kost belastingbetalers veel geld, natuur en kost Nederlanders letterlijk maanden van hun leven' >>> Chapeau...een mooi eenvoudig helder toekomst gerichte en gerechte filosofische overwegingen, de basis van moreel verantwoord politiek en verantwoord maatschappelijk leiderschap..!!..hopeful smile..

1 Reactie
Donostia
Donostia8 nov. 2015 - 19:50

Cali Mero, velen voor mij hebben je feedback gegeven op inhoud en stijl. Ik heb werkelijk geen idee wat je wil bereiken met je inbreng. Het effect op mij is dat ik het idee/besef/gevoel krijg dat linkse mensen niet handelingsbekwaam of toerekeningsvatbaar zijn. Mocht dat de bedoeling zijn, dan is dat aardig gelukt. {{{{ ::: >>> Mean Smile

thunderbird2
thunderbird28 nov. 2015 - 19:50

Heb ik iets gemist ? Wat is er mis met een tunnel ?

1 Reactie
lembeck
lembeck8 nov. 2015 - 19:50

De plek. De andere variant was weliswaar wat verder weg, maar goedkoper en veroorzaakte veel minder overlast voor de natuur en omwonenden.

Paulpeters
Paulpeters8 nov. 2015 - 19:50

Alles met het OV, leuk als je in een grote stad in de Randstad woont. In mijn woonplaats kom je na tien uur niet meer, en overdag is het met de zeldzame en merkwaardig rijdende busverbindingen ook geen pretje. Ja, die bussen rijden vaak leeg rond, want de auto is zoveel sneller en praktischer! Op veel plaatsen buiten de Randstad is de auto een primaire levensbehoefte, dat vergeten mensen als Van Tongeren vaak. Dus die wegen zijn nodig. Beter is om in te zetten op duurzamere energie voor die auto's dan om iedereen in die (ook vervuilende) dieseltreinen proberen te krijgen. (Hebben die dieseltreinen trouwens geen sjoemelsoftware, of is daar nog niet naar gekeken?)

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen8 nov. 2015 - 19:50

Dit stuk gaat over de Blankenburgtunnel. Is u dat ontgaan ofzo? Dat gaat niet over te weinig openbaar vervoer. Dat te weinig OV is een politieke beslissing geweest. Het zou fijn zijn als u zaken eens uit elkaar houdt!

Donostia
Donostia8 nov. 2015 - 19:50

" Nederland transportland is niet meer van deze tijd. " Lieve Groen Links gekkies: Nederland produceert niet zo heel veel meer, Nederland verdient zijn centjes met transport. Van Rotterdam naar het Ruhrgebied en v.v. Dat is al bijna 100 jaar zo. "Is niet meer van deze tijd"is een opinie" De reële economie is gefundeerd in onze agribusiness en transport sector. Niet in de flauwekul van Pechtold, Groen Links en onze Piet: "Nederland Kennisland". Als dat zo was zouden we een veelvoud aan Euri aan kennis uitgeven. Nederland is goed in boeren en vervoeren. En we doen dat best goed, dat mag ook wel eens gezegd worden. Heel de wereld komt naar Wageningen. Dat maakt Pechtold echt een zure verliezer.

1 Reactie
TomPoes2
TomPoes28 nov. 2015 - 19:50

De landbouw is goed voor 2,5% van het BNP - wikipedia En het huidige model, waarin diervoer moet worden ingevoerd van een oppervlakte 5x zo groot als Nederland en kassen kunstmatig worden verwarmd om te produceren voor de export, is niet duurzaam en het DUS afleggen. De Nederlandse transporteurs hadden 20 jaar geleden een marktaandeel van meer dan 25 procent. De transportmarkt is echt Europees geworden en het Nederlandse marktaandeel in internationaal vervoer nog maar 1 procent. http://www.nu.nl/zakelijk-opinie/3753253/haalt-transportsector-2020.html

omaoeverloos
omaoeverloos8 nov. 2015 - 19:50

Maar liefst 12% van alle "asfalt" is autosnelweg, de overige 88% is voor de voetpaden, fietspaden, woonerven, stedelijk wegennet en lokale wegen. Dus om te voorkomen dat dit land compleet geasfalteerd wordt valt er in die hoek veel meer winst te behalen.

2 Reacties
lembeck
lembeck8 nov. 2015 - 19:50

Voet- en fietspaden veroorzaken zeker ook enig fijn stof, maar niet in de hoeveelheden als (snel)wegen voor gemotoriseerd verkeer. Daarom is dit een beetje een rare opmerking. Voet- en fietspaden veroorzaken geen lawaai, geen overlast ook en vernielen (als je het zo wilt noemen) veel minder natuur dan (snel)wegen voor gemotoriseerd verkeer.

nikita72
nikita728 nov. 2015 - 19:50

Mevrouw Oeverloos (als dat u echte naam is), u heeft helemaal gelijk! (ma 09 november 2015 09:18) We moeten in alle woonwijken gewoon de autowegen vervangen door fietspaden, want die zijn véél smaller! En als mensen met de auto toch niet thuis kunnen komen, hebben ze ook geen parkeerplaats nodig: dat bespaart nog meer ruimte. Denkt u dat dit een grap is? Kijk dan eens in de centra van grote steden: weinig bewoners komen er met de auto.

Blitskikker
Blitskikker8 nov. 2015 - 19:50

"Doorgaan met het aanzetten van de asfaltwalsen kost belastingbetalers veel geld" Nee hoor, dat betalen automobilisten gewoon zelf, in de vorm van BPM, wegenbelasting, accijnzen en BTW op accijnzen. Sterker nog, veel van het geld dat automobilisten ophoesten verdwijnt gewoon in de algemene middelen.

2 Reacties
lembeck
lembeck8 nov. 2015 - 19:50

En ze zorgen ook voor de broodnodige rust en schone lucht, zodat mensen in de omgeving niet ziek worden? Kikkertje toch...

Jaap Vos
Jaap Vos8 nov. 2015 - 19:50

Nee, hoor want voor het verbreden van de A12, A1, A2, A27 & A28 zijn gelden gebruikt vanuit de aardgasbaten ten koste van de provincie Groningen. 88 eurocent van de aardgasbaten is sowieso gebruikt in de randstad & 1 eurocent gaat naar de prvincies Groningen, Friesland & Drente, dat de zogenaamde wederkerige solidariteit in Nederland......

[verwijderd]
[verwijderd]8 nov. 2015 - 19:50

Dit is een artikel van 2009 neem ik aan? De files in nl zijn weer sterk aan het vergroten door hoge economische groei " Nederland transportland is niet meer van deze tijd. Hoe hard het kabinet het ook probeert, er komen geen transportbedrijven meer bij op de Tweede Maasvlakte" idd ..rotterdam is echt niet de grootste haven van de westerse wereld en wat is in hemelsnaam een transportbedrijf? Al die containers worden zeker door kabouters vervoerd

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen8 nov. 2015 - 19:50

Uh ...files sterk aan het vergroten? Waar haalt u dat vandaan? De site van Bouwend Nederland of de ANWB ofzo? Even de feiten: ze zijn met 63% afgenomen de laatste 9 jaar. Vanaf dat punt is het nu weer enkele procenten afgenomen. Daarmee is het nog ver-ver-ver-ver beneden het niveau van 2008. En de tunnel gaat uit van een groei van 2,5-3,5 groei per jaar sinds 2010. Dus het duurt nog even voordat het pooit het niveau gaat halen van 2008. En aangezien we langjarig die groei niet meer krijgen, zal het nooit worden geëvenaard. Maar ja, wetenschap is ook maar een mening toch? Die jongens van onderzoeksinstituut CE Delft (adviseurs van de regering en EU-commissie) roepen ook maar wat, toch? Die hebben een uitgebreide studie gemaakt van verkeersstromen, maar ja, dat kunnen wij hier wel even afknallen, met een natte vinger in de lucht. Want wetenschap is toch maar een mening. Overigens worden de meeste files veroorzaakt door ongelukken. Nieuwe wegen helpen daar niet tegen. Tegen ongelukken helpt verstandige chauffeurs die niet te lang en niet te hard rijden.