Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

Blanken net zo goed bloot op Gouden Koets

  •  
09-09-2020
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
2880px-Tekening_voor_zijpaneel_Hulde_der_Koloniën_van_de_Gouden_Koets,_van_der_Waay

© Hulde der koloniën

De Gouden Koets is als geheel een politiek statement. Alles aan het ding heeft betekenis. Het brengt de consensus onder de Nederlandse elites tot uitdrukking zoals die bestond in 1898
De Gouden Koets gaat naar het Museum Amsterdam, waar hij een half jaar lang net als Sneeuwwitje in een glazen kast tentoon wordt gesteld. Je kunt aan je water voelen dat Nederlands beroemdste paardenwagen daar nooit meer vandaan komt. Zo keert hij terug bij de schenkers, de burgers van Amsterdam.
Koningin Wilhelmina zal, in Abrahams schoot gezeten, ongetwijfeld goedkeurend knikken. Ze wilde de Gouden Koets, die ze bij haar troonsbestijging cadeau kreeg, het liefst zo ver mogelijk wegstoppen. Ze was van al die protserigheid niet gediend. De regering gaf haar de stille wenk van dit artistiek verantwoorde voornemen af te zien omdat het een slechte indruk zou maken op de Amsterdammers. De onprettig gestoorde koning Willem III had tijdens zijn leven het Oranjehuis onmogelijk gemaakt. Na zijn overlijden in 1890 zette zijn jonge weduwe Emma samen met enkele zeer hooggeplaatste Nederlanders een heel programma op om de reputatieschade te herstellen. Daar hoorden werkbezoeken bij in het hele land en de uitbundige viering van Koninginnedag. Ook maakten “de koninginnen”, zoals de pers Emma en haar dochtertje Wilhelmina aanduidde, succesvolle rijtoeren door de Amsterdamse  Jordaan. Dat had de gewenste resultaten opgeleverd. Uiteraard viel nu aan een actief gebruik van de Gouden Koets niet te ontkomen. De Amsterdammers hadden zich tenslotte blauw betaald aan rijtuigbouwer Spijker – weldra schepper van de eerste Nederlandse auto’s én de uitvinder van het stuurwiel – , die het ding op zijn geweten heeft.
Tot nu. Eerst plaatste men de Gouden Koets buiten beeld door een wel zeer langdurige restauratie. Vriend en vijand waren het er over eens dat het vervangend vervoer, de veel oudere Glazen Koets, heel wat koninklijker oogt dan het Amsterdamse kitschgeval, dat vooral doet denken aan een vooroorlogs Jordaanhuishouden en een oriëntaals interieur in het hedendaagse Amsterdam-West.
1024px-Van_der_Waay_Selfportrait

© Nicolaas van der Waay, zelfportret

Het is echter niet de wansmaak die de Gouden Koets de das omdeed, het zijn de panelen op de zijkanten, waarin de beroemde establishment schilder Nicolaas van der Waay zijn ziel en zaligheid heeft gelegd. Hij bracht daarin symbolisch tot uiting waar het Nederland van het kroningsjaar 1898 trots op was. Het veelgelezen Nieuws van den Dag bracht voor de abonnees een boek in twee delen uit onder de titel Eene Halve Eeuw. Daarin konden zij lezen hoe ons land in vijftig jaar uit armoe en achterstand was opgeheven tot een schitterende natie die de prestaties van de Gouden eeuw naar de kroon stak. Men stoomde, in een luxe restauratiewagon gezeten, met biefstuk en gebakken aardappelen door het land. De vrouwen emancipeerden zich en lieten zich overal gelden zoals zij op een grote tentoonstelling lieten zien. Kunsten en wetenschappen beleefden een nieuwe bloei. Neerlands vlag woei aan vreemde kusten. In Rotterdam vertrokken oceaanstomers met elektrische verlichting naar New York. In de gordel van smaragd en West-Indië bracht Nederland beschaving. Het vocht tegen knevelarij door de hoofden, zoals dat heette, en bevrijdde de slaven als er weer eens door het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger een eiland onder de voet gelopen was. En dat allemaal onder de zegenrijke scepter van de Oranjes.
Dat beeldde Nicolaas van der Waay, kind van zijn tijd af. Op het ene paneel prijkte de Hulde van Nederland en op het andere de hulde van de Koloniën.
Die Hulde van de Koloniën wekt bij velen in onze tijd bevreemding. Wij zien om het in eigentijds Nederlands te zeggen, personen van kleur, voor een deel in verregaande staat van ontkleding, de producten van hun grond brengen aan de Nederlandse Maagd. Ze krijgen er ook iets voor terug. Een man, gekleed als Romeins senator en ongetwijfeld de regering voorstellende, overhandigt een Afrikaans ogend jongetje een boek. Dat zijn kennis en beschaving die hem nu ook deelachtig mogen worden. Aan de rechterkant zien we een voorname oosterling die min of meer wordt tegengehouden door een andere maagd. Zij verbeeldt wellicht de gerechtigheid. Zou Van der Waay hiermee zichtbaar willen maken hoe het zegenrijke Nederlands gezag de duistere tirannie van de plaatselijke vorsten in toom hield? Wie weet.
De afkeer jegens deze afbeelding wordt deels gevoed door de luchtige kledij van een aantal afgebeelde personen. Dat doet mensen – ten onrechte – denken aan slavernij en onderdrukking. Wie echter om de koets heen loopt en de hulde van Nederland in ogenschouw neemt, ziet dat Van der Waay ook daar zuinig is met textiel: er is de nodige blote huid te zien, in het bijzondere van kleine jongetjes, die tegenwoordig heel andere associaties oproepen dan pakweg een en een kwart eeuw terug. Opmerkelijk is wel dat er behalve hulde niets aan de voeten van de Nederlandse Maagd wordt gelegd, behalve de bloemen die een bloot jongetje strooit. Hij vertegenwoordigt jong Holland. We zien bovendien strijdkrachten, industrie, rechtspraak, landbouw, kunsten en wetenschappen. Eigenlijk is de Gouden Koets allemachtig eerlijk: de koloniale bevolkingen betalen het gelag en de blanken maken er de muziek bij. Kijk maar naar die gast met cyther. Ja, ik weet het, het is niet origineel. Destijds recenseerde Heinrich Heine de opera Les Hugenots van Meyerbeer al als volgt: “De katholieken slaan de protestanten dood en een jehoede schrijft er de muziek bij”.
Van der Waay schilderde ook nog panelen over de toekomst en het verleden, waar tot nog toe geen mens zich druk over heeft gemaakt. Toch kun je de beide huldes niet los zien van deze twee perspectieven. In het verleden is het wapen van Amsterdam prominent aanwezig maar ook hier is het blank bloot aan alle kant. De afbeelding verwijst niet naar Tromp, De Ruyter, onze pikbroeken of andere jongens van stavast. Op de achtergrond zijn wel de zeilen van koopvaarders te zien maar voor het overige gaat het toch om wijsheid en schoonheid. Bij de toekomst is het van hetzelfde laken een pak, voor zover aanwezig. Een invalide man wordt in bescherming genomen wat verwijst naar een groeiende sociale rechtvaardigheid en opnieuw voert kennisoverdracht de boventoon.
De Gouden Koets is als geheel een politiek statement. Alles aan het ding heeft  betekenis. Het brengt de consensus onder de Nederlandse elites tot uitdrukking zoals die bestond in 1898.
Vijf jaar geleden  bracht ik de tegenstanders van het gewraakte voertuig in verband met George Orwells beroemde toekomstroman 1984, waarin de hoofdpersoon voor zijn brood de oude leggers van het dagblad The Times herschrijft om die in overeenstemming te brengen met de politieke inzichten van de dag, zoals geformuleerd door Big Brother. Dat is achteraf te kort door de bocht. Zo kun je deze kwestie niet afdoen en buiten de discussie plaatsen.
Wil je dat het koningshuis in een politieke boodschap uit 1898 rond blijft rijden? Of zie je ze liever in de neutrale Glazen Koets? Wie moet dat uitmaken? Bepalen regering en parlement met welk vervoermiddel het koninklijk paar zich naar de Ridderzaal begeeft? Of gaat het daar zelf over? En als de Gouden Koets niet meer acceptabel is, hoe moet het dan met al die soldaten, voor de gelegenheid in een historisch gala-uniform gehesen dat toch ook de herinnering aan onderdrukking oproept? Zullen we het koninklijk paar gelijk maar in een elektrische auto zetten, omgeven door commando’s  en mariniers in volle bewapening?  Of nog meer in de geest van de tijd de Troonrede rechtstreeks uitzenden vanuit Paleis Huis ten Bosch net als de kersttoespraak? Ook na corona moeten we immers zoveel mogelijk thuis werken. Reizen naar de zaak is CO2-uitstoot. Of niet soms?
En als straks de wet op het correctief referendum erdoor is, kunnen we er dan geen plebisciet over houden? Het volk laten spreken? Hm, misschien stem ik dan na rijp beraad  wel voor het museum. Of zal ik toch proberen  met mijn stem de Gouden Koets wakker te kussen, zodat hij kan ontsnappen uit de glazen kist waarin dwergen hem zo lang hebben bewaard?
En dan? Je kunt met die Gouden Koets natuurlijk eens per jaar Sinterklaas van de boot gaan halen maar daar komt  vast ook gedonder van.
Die Van der Waay heeft ons achteraf heel wat aangedaan. Weet je wie een leerling van hem was? Piet Mondriaan.
2880px-Ontwerptekening_voor_Hulde_van_Nederland_op_de_Gouden_Koets,_van_der_Waay

© Hulde van Nederland

2880px-Ontwerptekening_door_Nicolaas_van_der_Waay_voor_de_beschildering_van_de_achterkant_van_de_Gouden_Koets_(cropped)

© Het verleden

Ontwerptekening_door_Nicolaas_van_der_Waay_voor_de_beschildering_van_de_voorkant_van_de_Gouden_Koets

© De Toekomst

De Gouden Koets geeft symbolisch weer wat dit – door Nicolaas van der Waay geschilderd – milieu gemiddeld van Nederland vond.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (56)

frankie48
frankie4810 sep. 2020 - 7:53

Ik heb nooit geweten dat een open opdracht aan een kunstenaar, een historisch eindresultaat ging opleveren die te vergelijken was met het interieur van de mensen die het in die tijd al niet erg breed hadden. In de wetenschappelijke literatuur is wel te lezen dat een jaloers gevoel rare kronkels kan veroorzaken!

Ewout Pool
Ewout Pool10 sep. 2020 - 6:07

Misschien als we toch bezig zijn oude en achterhaalde dingen naar het museum te verwijzen; Kan het koningshuis niet in één moeite mee? Lijken me aardige mensen, daar niet van, maar het hele concept is redelijk achterhaald en in strijd met de Grondwet artikel 3: Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar. Blijkbaar geldt dat niet voor de publieke functie van staatshoofd.

JanB2
JanB210 sep. 2020 - 0:05

Nooit geweten dat er kinderporno op die kar stond.

Thuiszitter
Thuiszitter9 sep. 2020 - 15:17

Dank voor de uitleg . Wat mij betreft “ wrappen “ zij de panelen geven ze de opdracht aan bv Marlene Dumas om er iets hedendaags van te maken .

RechtdoorZee93
RechtdoorZee939 sep. 2020 - 15:12

Heb er goed naar gekeken maar ik kan er toch echt geen racisme of slavernij in zien. Enige wat ik zie is een kleine afbeelding die een stukje van de Nederlandse koloniale geschiedenis weergeeft. Als er een afbeelding van toendertijd over Thailand gemaakt was (nooit gekoloniseerd) dan zag het er precies hetzelfde uit. Rijke machthebbers hebben in de hele menselijke geschiedenis minder gelukkigen uitgebuit. Los daarvan mag de koets wat mij betreft prima in het museum en het koningshuis mag daar ook bij. Wat ik me wel afvraag is hoe we het ooit kunnen winnen van een ideologisch revolutionaire beweging die alles kapot wilt maken en iedereen monddood wil maken.

GoudenBergen
GoudenBergen9 sep. 2020 - 13:54

"En als straks de wet op het correctief referendum erdoor is, kunnen we er dan geen plebisciet over houden? Het volk laten spreken? Hm, misschien stem ik dan na rijp beraad wel voor het museum. Of zal ik toch proberen met mijn stem de Gouden Koets wakker te kussen, zodat hij kan ontsnappen uit de glazen kist waarin dwergen hem zo lang hebben bewaard?" Leuk gevonden. In plaats van een kleine activistische minderheid, beslist het volk bij referendum over de Gouden Koets, standbeelden, straatnamen en Zwarte Piet. We krijgen het er nog druk mee.

1 Reactie
GoudenBergen
GoudenBergen9 sep. 2020 - 14:24

Satire?

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij9 sep. 2020 - 12:21

Zet die koets in het museum, maar gebruik hem nog voor koninklijke huwelijken of zo. En plak dan voor dat huwelijk die panelen opzichtig af, dan maak je gelijk een statement. Win-win.

Fredje3
Fredje39 sep. 2020 - 12:13

@Han, vergeefse moeite. Men is niet meer geinteresseerd in de waarheid. Het onderbuikgevoeld regeert tegenwoordig, dus als iets fout lijkt, dan is het gewoon fout. Daar kunnen geen feiten tegen op.

2 Reacties
Satya
Satya9 sep. 2020 - 13:02

Gaat het om naaktheid? Is daar de verontwaardiging over? Kom op zeg, Han heeft hier satire bedreven, het is een intelligent man. Wat mij betreft moet niet uitgewist worden waar Nederland zijn rijkdom op baseert. Rijden met dat ding.

axetothehead
axetothehead9 sep. 2020 - 14:10

@Satya Rijkdom op baseert, na de 2e wereldoorlog was Nederland failliet. Onze rijkdom is sindsdien opgebouwd met hulp van de Amerikanen. Maar u heeft gelijk dat moeten we niet uitwissen.

Middenman
Middenman9 sep. 2020 - 11:12

Prachtig artikel Han en dank voor de uitleg. Koets naar het museum en af en toe een mooi ritje laten maken voor de toeristen. Een moderne koning en koningin lopen de route op prinsjesdag. O nee, schrijden heet dat geloof ik. Goed voor het milieu, goed voor hun eigen gezondheid en mooi voor het publiek.

van Dale
van Dale9 sep. 2020 - 10:54

Het is een hysterie. Een door de social media aangewakkerde beeldenstorm veroorzaakt door een kleine groep mensen die overal racisme en onderdrukking in zien. We worden aan de schandpaal genageld als we niet snel onze geschiedenis uitwissen. Het probleem is dat je dat niet kunt doen. Ik hoop dat de verongelijkten weer tot bedaren komen en alles in een ander perspectief gaan zien zonder direct iedereen te beschuldigen van racisme. Het is zo zonde van onze traditie om dit allemaal maar bij het grof vuil te zetten. Kijk naar Engeland. Een rijke cultuur met veel traditie waar het volk van geniet. We mogen niet meer genieten van onze fijne Nederlandse historie en dat is jammer. Deze verkettering door een kleine groep beroepsklagers is totaal uit het verband gerukt en gebaseerd op niets.

2 Reacties
axetothehead
axetothehead9 sep. 2020 - 12:48

Nou ja gebaseerd op niets, er zijn een hoop mensen die er een goed belegde mee verdienen.

Le Chat Botté
Le Chat Botté10 sep. 2020 - 8:42

Mensen die jouw cultuur zat zijn wiens cultuur jij zat bent. Same difference. Maar dat mag niet waar zijn, want jij hebt er recht op en zij niet, wat zij dan precies omgekeerd vinden. Tijd voor iets nieuws. Iets met zelfoverstijging en samenwerking. Een nieuwe cultuur waarin het verleden niet meer dient als strohalm voor het hedendaagse falen. Een nieuwe cultuur waarin de hedendaagse kutproblemen dienen als inspiratie voor toekomstige, grootse oplossingen. Laten we een besmet verleden en een meer van hetzelfde heden vervangen door een nieuw heden dat de fundamenten legt voor een toekomst waar onze kinderen trots op kunnen zijn.

Rick Hofland
Rick Hofland9 sep. 2020 - 10:37

Een zeer interessant historisch stuk van Han, leuk. Maar wat betreft de koets zelf, die mogen ze van mij in het museum laten staan en daarnaast een bordje met Han zijn verduidelijking. En als het aan mij ligt dan mogen ze het Koningshuis in hetzelfde museum ernaast zetten. Het is een gedateerde staatsvorm met alle Nederlanders als onderdanen, dat is niet meer van deze tijd en de argumenten die de voorstanders van de monarchie opvoeren komen meestal niet verder dan dat die dynastie verbindend zou zijn en dat ze voor onze bedrijfsleven deuren opent in het buitenland. Wat betreft dat verbinden is er als we kijken naar landen zonder monarchie geen enkele reden om aan te nemen dat er zonder Koning geen of minder samenhang tussen de bevolking zou zijn en wat betreft dat bedrijfsleven is het ook een gedateerde gedachte dat er internationaal nog steeds een hoogwaardigheidsbekleder nodig is om bedrijven toegang tot een buitenlandse markt te bieden. De enige bedrijven die nog op die manier werken zijn de grote multinationals die zo bij staatsbezoeken in de achterkamertjes mooie voordelige deals kunnen sluiten die er meestal op neer komen dat er nauwelijks belasting hoeft te worden betaald, of dat de plaatselijke bevolking mag worden uitgebuit, dan wel dat er door de lokale overheden wordt weggekeken van milieudelicten die deze multinationals aanrichten.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland9 sep. 2020 - 10:23

Ik stel voor die koets leeg te laten rijden - dat symboliseert de staat van ons land en het koningshuis en doet de geschiedenis eer aan.

Bert de Vries
Bert de Vries9 sep. 2020 - 10:21

Prachtig. Zo wordt geschiedenis poëzie.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin10 sep. 2020 - 7:51

Inderdaad!

Willem24
Willem249 sep. 2020 - 10:03

Ach, waarom niet gewoon in stand houden? Al is het alleen maar omdat kleine hysterische clubje racisme-schreeuwers een beetje tegen de haren in te wrijven. Die overspannen woke typetjes kunnen wel wat tegengas gebruiken. Het racisme activisme is momenteel een hype. Ze krijgen momenteel veel gedaan omdat ze nogal misplaatst verongelijkt hard schreeuwen en dreigen. Van enige vorm van oprecht strijden tegen racisme of slavernij is helaas geen sprake. Het is en blijft allemaal wat misplaatste symbool-politiek. Uit beleefdheid buigt de timide meerderheid daar dan maar even voor. Maar ja, dat is maar tijdelijk. Het activistische gebral begint al over te waaien. Nog even wat kleine aanpassinkjes van straatnamen, etiketjes en wat oude plaatjes zoals dit en daarna weer over tot de orde van de dag. Ik stel overigens wel een andere kleur voor. Misschien turquoise of zo. Kunnen we daar niet over stemmen? En misschien een ander plaatje op de zijkant..bijvoorbeeld onze Willem op jacht. Dan kan een volgende generatie zich over 100 jaar weer druk over maken.

2 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot9 sep. 2020 - 16:14

Het historisch besef is weer nul-komma-niks bij de rancune- en treitermens. Verandering begint altijd bij 't individu - Jezus, Galileo, Newton - en een kleine groep voorlopers. Grote groepen - de fascisten, de communisten, de oranjeklanten - delven altijd het onderspit. God is nu eenmaal groot, en machtig en heeft...

Middenman
Middenman9 sep. 2020 - 21:38

@Grietje - interessant dat je drie voorbeelden noemt die gelovig zijn.

Uilenspiegel
Uilenspiegel9 sep. 2020 - 9:50

Moeten wij als "onderdanen" het koningshuis anno 2020 niet eens in een museum gaan plaatsen? Glazen koets of Gouden Koets: Willem en Maxima zijn achterhaald. Opvolging door erfrecht, hoe gedateerd is dat wel niet?

snieanders
snieanders9 sep. 2020 - 9:47

Goed stuk Han, Ik ben voor het gebruiken van de Gouden Koets dat is nu een maal historie. Anders kun je net zo goed alle monumenten verwijderen zowel positieve als negatieve. Wel goed uitleg geven over de betekenis.

3 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot9 sep. 2020 - 16:02

Ach, ja, het zogenaamde 'argumentum ad verecundiam,' waarmee je ook de heksenverbranding, de holocaust, het palingtrekken etc nieuw leven in kunt blazen.

Grietje Genot
Grietje Genot9 sep. 2020 - 16:28

Om hier nog even op voort te borduren - ik heb twee minuten voordat de hamer valt - alles is geschiedenis. (Ook deze worden, nadat je ze gelezen hebt). En als we dat wangedrocht in de hens steken is dat historisch gezien een grotere gebeurtenis dan 't (voort)bestaan d'r van.

Grietje Genot
Grietje Genot9 sep. 2020 - 16:48

Bedoel natuurlijk, uiteraard: Argumentum ad Antiquitatem.

Deplorable Lefty
Deplorable Lefty9 sep. 2020 - 9:37

Ik zeg ontwerp een hypermodern "cutting edge" kek koetsje bekleed met zonnepanelen in een Mondriaans lijnenspel of saampjes op een oer-Hollandse "Stella" bike.

Grietje Genot
Grietje Genot9 sep. 2020 - 9:20

Fraai relaas over dit wansmakelijk protserige 'boudoir' op wielen. (Altijd goed om Heine ergens tegen te komen). Ik zou zeggen: omsmelten en de fik erin.

4 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot9 sep. 2020 - 9:29

Heinrich, bedoel ik, niet Bas.

Uilenspiegel
Uilenspiegel9 sep. 2020 - 9:47

Cultuur barbaar.

Buitenstaander
Buitenstaander9 sep. 2020 - 9:51

@Grietje Wansmaak kan, maar het is wel een deel van de geschiedenis, en gelukkig hebben we uit andere tijden wansmaken bewaard, bv Versailles, waar mensen nog een hoop plezier aan beleven, als dan niet hoofdschuddend. Ben blij dat ze in Frankrijk niet dachten zoals u hier.

Grietje Genot
Grietje Genot9 sep. 2020 - 14:25

Ach, 't mocht wat. Prullaria! En we hebben de foto's nog...

Rutger Groot
Rutger Groot9 sep. 2020 - 9:04

Heerlijk stuk diepgang en context mbt de gouden koets, waarvoor dank. Ik heb mij ook geergerd aan de opmerkingen tav "halfnaakt".... Hoop dat zowel de 'racisme-' als 'alles wordt afgepakt' roepers dit ook tot zich nemen, dan krijgen we tenminste inhoudelijke discussies... toch? Geschiedenis proberen uit te wissen heeft geen enkele zin, laten we er naar kijken, genieten en leren - in de context van -.

Libertain
Libertain9 sep. 2020 - 8:13

Zwarte Piet heeft zich vrijwillig aangemeld om gezelschap aan de GoudenKoets in het Museum te gaan houden. Mooi van hem. Alleen daar staan is niet zo gezellig, toch?

badgast
badgast9 sep. 2020 - 8:07

Ik moet zeggen dat plaatje van het verleden erg lijkt op het plaatje van de toekomst. Maar afgezien daarvan: De gemiddelde verplaatsing per koets zal niet heel veel CO2 uitstoten. Ok, wat de paarden uitademen. Maar verder is het erg beperkt.

Bouwman2
Bouwman29 sep. 2020 - 8:00

Een plebisciet is een referendum en komt neer op verlangen naar romantiek, er bestaat niet zo iets als volkswil. Wie het woord in de mond neemt - zoals@hanvanderhorst - geeft zich bloot als als romanticus. En romantici willen altijd de wereld verbeteren, naar het beeld van zichzelf. Er is dan ook een orkest opgericht, het Orchestre Révolutionnaire et Romantique met het doel om beide elementen met elkaar te verbinden.Want romantiek en strijd slapen onder dezelfde lappendeken. Het is daarom niet voor niets dat Gardiner samen met het Monteverdi Choir "Il combattimento uitvoerde". Monteverdi maakte óók de opera die de Incorazione heet, en daarin klinkt een romantisch liefdesduet tussen de hoofdpersonen, de Romeinse Keizer Nerone en Poppea te horen dat je ongetwijfeld kent. Nero was een tyran en Poppea een del, maar ze zingen samen over liefde. Maar het gaat eigenlijk over macht.Een metafoor. En het klinkt inderdaad prachtig, zuiver en ontroerend. Je wordt er koud van als je het hoort. . Net als die GoudenKoets, die hoort bij de romantiek.Van buiten zacht en pompeus, binnen staan harde bankjes. En dan heb je nog dat trappetje om erin en eruit te stappen. Dat is eigenlijk gekkenwerk, zou de freule Wttewael gezegd hebben. Maar de CHU, bestaat niet meer en de Anti Revolutionaire Partij evenmin. rare namen eigenlijk, want waarom zou je tegen de revolutie moeten zijn? Ik ga daar eens lang over nadenken, en elke hulp daarbij is natuurlijk meegenomen. . Het is een hele rit met de Gouden Koets, en de mensen staan vroeg op om met een vlaggetje, een oranje hoedje en een toeter .langs de Kneuterdijk te staan. En het is ook toepasselijk,. Die aanhankelijkheid aan schijn, het ontroerd me. Ik zou echt niet degene zijn die dat allemaal wil ontluisteren. Een beetje romantiek en populisme, moet gegund worden. Ik heb helemaal geen bezwaar om een metafoor voorbij te zien rijden. Vooral in deze tijden van coranavirus vind ik dat juist fijn. en troostend. . Wat zou het toch fijne en troostrijk zijn als het Staatshoofd in de Grote of sint Jacobskerk zou zeggen: Leden van e Staten Genareraal. Zojuist is er een vaccin tegen coronavirus en angst ontdekt dat beter werkt dan Xanax, En dus vraag ik jullie: . Willen jullie ...meer.... of minder? En stel je eens voor dat iedereen dan roept: Minder, minder? Je zou toch gillend wakker worden? Op eind van dit verhaal, staat een vraagteken. Ik ben daar gek op, op twijfel. En niet zot van uitroeptekens.

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst9 sep. 2020 - 8:41

Ik heb zo´n idee dat er bij jou juist geen twijfel is. Elke tent die je bouwt, is gegrondvest op een granieten zekerheid.

Bouwman2
Bouwman29 sep. 2020 - 10:29

Dank voor je reactie, vanderhorst, maar je vergist je. en dat omdat je over de laatste regels heen hebt gekeken. Lees toch tussen de regels en bedenk wat de dichter Nijhoff schreef: lees maar er staat niet wat er staat. Ga toch eens een dag uit vissen. Je werkt je nog eens dood, man.. Het was geen zekerheid die me dat doet schrijven, maar juist de mildheid die me bevangt. Je ziet graniet voor mildheid aan. In het vokssprookje kijkt de hoofdpersoon in de spiegel en dan zegt die spiegel iets fijns terug. Oscar Wilde, die een beroerd leven had vol beschuldigingen die nu echt als onrecht worden gezien, schreef ook The picture of Dorian Gray, met daarin het thema verouderen. Het portret wordt oud, in ruil voor het mirakel dat de afgebeelde zelf jong blijft. Als in de Faust. Bij Berlioz en ook bij Gounod. Dus in alle ernst, ik kan best tegen een beschuldigende vinger. Dat is echt niets vergeleken bij wat Oscar Wilde werd aangedaan. Dus doe als Margarithe als ze die doos open doet. En dan zingt: ah, je ris de ,me voir si bell en ce miroir... Enfin, je kunt het vast wel meezingen, dat weet ik echt zeker.i,

Hanvander Horst
Hanvander Horst9 sep. 2020 - 11:50

Weer een andere tent, maar wel op hetzelfde granieten fundament van zekerheid.

Poeha
Poeha9 sep. 2020 - 7:56

Kom op, waar gaat dit over. Blijkbaar gaat het goed met Nederland als dit het onderwerp van discussie is. De koets gaat naar een museum, en daar kan je het mee eens of oneens zijn. Prima. Als hierover een referendum moet worden gehouden, adviseer ik om op het fvd te stemmen (zij hebben dat als speerpunt).

Rechtse Bal6
Rechtse Bal69 sep. 2020 - 7:55

de afbeelding (en dat geldt voor veel andere zaken ook) kun je met nog zoveel argumenten en historisch perspectief ondersteunen, maar zodra er racisme wordt geroepen sta je in de verdediging en kun je alleen nog maar inbinden.

Tom7
Tom79 sep. 2020 - 7:33

Treffend dat je Piet Mondriaan benoemt in je laatste zin. Zoals ik het zie, iemand die zijn reflecties op het bewuste en onderbewuste van wat hij waarnam in `tijd (ook toekomst perspectief) en zijn´, gaandeweg vertolkte en reduceerde, van in het begin o.a. natuur en landschappen met nagenoeg geen wolken, tot een (meestal) gekleurd lijnen en blokken spel, gevangen in een frame. En kijk waar we nu staan. (Zag na ik meen, ooit Pierre Jansen in een kunstprogramma op een strand in Zeeland over Mondriaan een indrukwekkende uitleg geven, geweldig)

Buitenstaander
Buitenstaander9 sep. 2020 - 7:06

Han, blij met je toelichting. Het geeft een deel van de NLse geschiedenis weer, in het tijdsbeeld, en de opvattingen. En je kan idd twisten over smaak, maar om onder het 'mom' van racisme alles op te heffen. Zo sneu. Vraag mezelfs af of de oproep van de SP destijds als zou het (ineens) racistisch zijn, niet meer ingegeven was door de pracht en praal en de anti-koninklijkhuis opstelling.

Harba Lorifa2
Harba Lorifa29 sep. 2020 - 6:51

Van mij mag het in een museum staan. Net zoals het concept 'koninklijk huis' dat van me mag.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland9 sep. 2020 - 10:29

We kunnen het koningshuis toch gewoon teruggeven aan de Duitsers - die schijnen er gek op te zijn.

Harba Lorifa2
Harba Lorifa211 sep. 2020 - 23:47

Top opmerking. Een 10+

Handige harry
Handige harry9 sep. 2020 - 6:48

De cancelcultuur dendert door. Correctief referendum zou fantastisch zijn. Je zult schrikken hoeveel % van de Nederlanders deze onzin zat is.

1 Reactie
LBNB
LBNB9 sep. 2020 - 7:53

@handige harry Een heel groot gedeelte denk ik, vooral buiten Amsterdam. Op televisie wordt vaak gedaan alsof dit soort zaken overal spelen en grote groepen mensen zich hier druk om maken. Op social media wordt er veel over dit soort onderwerpen geplaatst, omdat mensen veel klikken op dit soort berichten. Veel mensen ergeren zich er nou eenmaal aan en dit zorgt ervoor dat mensen dit soort berichten toch willen lezen. Ik vind het een kwalijke zaak, werkt racisme in de hand en het zorgt voor meer polarisatie.

LBNB
LBNB9 sep. 2020 - 6:17

Eens met Han, vooral om het volk te laten beslissen. Ik stem zeker voor het blijven gebruiken van de koets, omdat ik het een mooi rijtuig vind, geschiedenis machtig interessant vind en stiekem ook wel om die activistische minderheid tegen de schenen te schoppen.

3 Reacties
GHS
GHS9 sep. 2020 - 11:37

LBNB 8.17 Veel dank aan Hr. van der Horst voor zijn weer goede uitleg. Wat is er tegen om dit rijtuig 1 maal per jaar te gebruiken (rituelen worden toch, hopelijk. niet allemaal verboden). En inderdaad, ook mij bekruipt het gevoel om te gaan schoppen tegen de schenen van die activistische minderheid (die denken met een grote mond alles door te kunnen drukken.)

LBNB
LBNB9 sep. 2020 - 12:29

[LBNB 8.17 Veel dank aan Hr. van der Horst voor zijn weer goede uitleg. Wat is er tegen om dit rijtuig 1 maal per jaar te gebruiken (rituelen worden toch, hopelijk. niet allemaal verboden). En inderdaad, ook mij bekruipt het gevoel om te gaan schoppen tegen de schenen van die activistische minderheid (die denken met een grote mond alles door te kunnen drukken.)] Fijn om te zien dat er ook nog zaken in context geplaatst worden door sommige columnisten. Deze activistische minderheid is gevaarlijk, vaak gefaald in het leven en dient geen podium te krijgen in de media.

o u wisbaar
o u wisbaar9 sep. 2020 - 18:17

"Deze activistische minderheid is gevaarlijk, vaak gefaald in het leven en dient geen podium te krijgen in de media" Het probleem is dat deze kleine activistische minderheid de subsidie als verdienmodel heeft ontdekt en dus altijd naar iets op zoek zal blijven gaan om tegen te ageren en het verdienmodel in stand te houden.

[verwijderd]
[verwijderd]9 sep. 2020 - 6:07

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Buitenstaander
Buitenstaander9 sep. 2020 - 7:09

@Bijltje Tuurlijk, maar misschien is het zinvoller om de rest van het volk ook eens een stem te geven, en niet altijd die kleine groep die overal tegen is.

snieanders
snieanders9 sep. 2020 - 9:52

bijltje vind je het lekker om alles waar jij tegen bent in de fik te steken?. Alleen jij hebt gelijk toch, echt sneu.