Geweldig systeem dit. Graag binnenkort in Amsterdam voor mij ook zo'n gele cirkel om me heen als ik gevaarlijke kruispunten oversteek en vervaarlijke toeren uithaal. Ideaal. En voor mijn potentiële slachtoffers een zwart kader, zodat ze weten dat ze groot gevaar lopen. (maar nog niet weten vanuit welke hoek :)
Het lijken Amsterdammers, daarbij geloof ik niet dat die dikbuikige Amerikanen op een fiets rijden.
Bijna dood? Wat een onzin. Zo ziet Amsterdam er ook uit. Ik heb geen hele zware bijna ongelukken zien gebeuren op dit filmpje. Enkel de vrachtwagen die een autootje aanraakte. Vooral de fietsers in dit filmpje laten zien dat ze in zichzelf vertrouwen en de situatie goed inschatten. Een fietser die vlak langs een voetganger rijd is niet een bijna ongeluk. Zolang je een beetje naar elkaar kijkt is er weinig aan de hand. Dat wordt echter anders als je er automobilisten die niet uitkijken aan toe voegt.
Dit is een echte bijna-dood ervaring. Ik was bijna verdronken toen ik 10 was. Vreemd genoeg, achteraf beschouwd, verdween de paniek zodra ik het water binnen kreeg en het ademen stopte. Niks flashbacks, niks licht aan het einde van de tunnel. Ik had gewoon een dromerig rustig gevoel tot ik wreed uit het water werd getrokken...
Dat soort dingen zien er van boven af altijd veel extremer uit dan ze in werkelijkheid zijn, dit gebeurt echt overal, en zeker in de grote stad.
Ik heb zelf een tijdje gewoond in Toronto, en ging met de fiets naar mijn werk. In het begin wel eng om met je fietsje tussen het autoverkeer te rijden en dan bij een kruising van 2 6-baans verkeersaders linksaf te slaan. Nou, dat gaat dus ongeveer zoals in het filmpje. Nergens in het filmpje zijn voorzieningen te zien voor fietsers, dus moet je er zelf maar wat van maken. Het verkeer daar rijdt ook veel rustiger en minder agressief dan hier in Nederland, dus dat kan ook wel.
Geboren en opgegroeit op Terschelling ben ik niet bepaald veel gewent op het gebied van verkeersdrukte. Rondlopen in NYC was dan ook soms doodend. Je hebt er wel stoplichten maar of de mensen dat doorhebben? Alles en iedereen beweegt door elkaar heen en auto's, voetgangers en fietsers ontwijken elkaar nauwlijks. Het verbaast me nog dat ik geen ongelukken heb gezien. T zal allemaal wel aan te leren zijn, voorlopig blijft fietsen in de grote stad staan als zelfmoord mogelijkheid in mijn boekje.
Ieder voor zich, God voor hen allen en redde wie zich redden kan. De tuftufclub. Maar het lijkt allemaal erger dan het is (neem maar eens een kijkje in google's streetview: Park Avenue, 28th Street). Door het camerastandpunt en de beelduitsnede lijkt het dat iedereen plotseling zijn opwachting voor het kruispunt maakt om het recht van oversteek op te eisen. De verkeerslichtinstallaties zijn nauwelijks te zien, zodat het er bij oppervlakkige beschouwing op lijkt dat hier het recht van de sterkste geldt. Op het ontwerp van dat kruispunt is ook wel het nodige aan te merken. De manier, bijvoorbeeld, waarop de voetgangers krijgen tegelijk met het afslaande autoverkeer groen licht. Dat doet nogal primitief aan. De wegen lijken wel erg aan de royale kant en de belijning van het kruispunt kan duidelijker. De situering van de oversteekplaatsen voor de voetgangers: direct op de hoek en fietspaden ontbreken. Maar ik vind het allemaal reuze meevallen. Wie deze situatie gevaarlijk vindt vind ik dus eigenlijk maar een slome automobilist.
Interessant hoe er voor de fietsers in New York geen enkele verkeersregel schijnt te gelden. Mijn rijdt rustig tussen de auto's door tegen het verkeer in.
"Interessant hoe er voor de fietsers in New York geen enkele verkeersregel schijnt te gelden." Dat geldt voor fietskoeriers overal ter wereld. Met een beetje mazzel rijden ze nog op een fiets zonder rem ook.
Als je dit al eng vindt moet je effe in New Delhi gaan kijken....
Zoiets als dit? http://www.youtube.com/watch?v=UIthEM6pDqw&feature=related China is trouwens minstens zo erg als India; alsof je voortdurend in een aflevering van wegmisbruikers rondrijdt..
Fietsers....Als die zich eens normaal aan de verkeersregels zouden gaan houden dan scheelde dat al 100-en gewonden op jaarbasis. Van een hand uitsteken of stoppen voor rood hebben ze nooit gehoord. De meest asociale verkeersdeelnemers!
als auto's zich aan de verkeersregels zouden houden en niet zouden rijden met de air van "het recht van de sterkste" zou dat een hoop ongelukken schelen. Met name in de grote steden.
...oh? dan stappen veel fietsers later over op de auto...knipperlicht niet aan doen (het nieuwe rijden...let maar eens op hoe vaak) door rood rijden en vergeten dat je niet mag bellen in de auto maar wle op de fiets, afsnijden, op het fietspad rijden, tegen het verkeer in rijden, rijden onder invloed, maar vooral veel te hard door 30 kilometer zones. Het achterlijke van het op het voetstuk plaatsen van de auto en het auto rijden. Als ik met een honkbal knuppel langs een fietspad ga staan en ik zwiep de knuppel elke keer rakelings langs een fietser, wordt ik opgepakt voor gevaarlijk gedrag. als ik met mijn zware auto rakelings langs fietsers rijdt met 50 kilometer per uur, heb ik boze mede- automobilisten achter me omdat ik te langzaam rijdt.
Het lijkt me allemaal nogal mee te vallen... maar wie weet ben ik al teveel verpest. Grote steden en veel in Amsterdam, hè.
Wat hou ik van stoplichten en fietspaden! Ik zou daar knetter gek worden en geen straat meer durven over te steken, verkeer komt echt van alle kanten en stoppen doen we pas op het aller aller aller laatst.