Joop

Biden: Trump zou geen inlichtingenbriefings moeten ontvangen

  •  
06-02-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
joebiden
De Amerikaanse president Joe Biden vindt dat zijn voorganger Trump geen inlichtingenbriefings zou mogen ontvangen. Dat heeft hij gezegd in een interview met CBS. Biden maakt zich zorgen over Trumps “grillige gedrag” en zijn betrokkenheid bij de bestorming van het Capitool.
Traditioneel kunnen voormalige presidenten de inlichtingenbriefings blijven ontvangen nadat ze het Witte Huis hebben verlaten. “Ik denk dat er geen reden is om hem de briefings te geven”, meent Biden echter. “Wat is de waarde daarvan? Wat voor impact heeft hij nu, behalve dan dat hij mogelijk zijn mond voorbijpraat?”
Vooralsnog heeft Trump geen officieel verzoek gedaan om de briefings te kunnen ontvangen. Als president las hij de dagelijkse berichten ook al nauwelijks – tot afgrijzen van de inlichtingendiensten waarmee Trump sowieso een moeizame relatie had. Zo trok de Republikeinse president de bevindingen van de veiligheidsdiensten over Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen in twijfel.
Biden wil in het CBS-interview niet zeggen of hij voor de impeachment van Trump zou stemmen, als hij nu nog senator was geweest. “Kijk, ik heb tijdens de campagne alles gegeven omdat ik vond dat hij ongeschikt was om president te zijn.”
Over de aanleiding van de impeachment-stemming – de bestorming van het Capitool door neonazi’s en complotdenkers die eerder door Trump waren opgejut – zegt Biden: “Ik heb hetzelfde gezien als iedereen. Maar ik zit nu niet in de Senaat. Laat de Senaat hierover beslissen.”
Geen video? Pas je cookie-instellingen aan of klik hier.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

Visionair NL
Visionair NL7 feb. 2021 - 13:28

Biden is de beste illustratie waarom er een leeftijdsgrens aan politieke ambten moet worden gesteld.

2 Reacties
HappyBuddha
HappyBuddha7 feb. 2021 - 16:12

Mooi voorbeeld van kretologie. Iets roepen zonder ook maar enige toelichting. Of is het iets speciaals voor mensen die zich visionair. Ik roep: Broodje poep.

Joe Speedboot
Joe Speedboot7 feb. 2021 - 18:50

Proest!! En dan jezelf visionair durven noemen..

JanB2
JanB26 feb. 2021 - 23:10

Mee eens. Trump is ongeschikt om met vertrouwelijke informatie om te gaan.

Harba Lorifa2
Harba Lorifa26 feb. 2021 - 21:24

Waarom wordt een oud president uberhaupt nog op de hoogte gehouden van gevoelige info. Trump of niet. Ik vind dat uitermate vreemd.

Rick Hofland
Rick Hofland6 feb. 2021 - 21:21

Ik ben een pacifist en iedereen die dat niet is zal ik daar op aanspreken. En ja, Trump was dat niet, maar zijn voorganger nog minder en Trump zijn opvolger is dat nog minder dan Obama. Er is geen excuus voor oorlog en helaas is Biden in al zijn politiek jaren een oorlogzuchtige man geweest. Dus wie denkt dat de man op zijn 80e ineens het licht heeft gezien.... droom lekker verder.

1 Reactie
HappyBuddha
HappyBuddha7 feb. 2021 - 10:37

We komen hier over 8 jaar op terug.

Viso
Viso6 feb. 2021 - 19:37

Als de Russen echt betrokken waren dan zou je denken dat ze slecht werk hebben afgeleverd bij de laatste verkiezingen. Maar goed, Trump heeft dus nooit interesse getoond in die briefings omdat hij geen interesse had in dat stiekume NSA gedoe richting het buitenland. Niet toen hij President was en kennelijk nu ook niet gezien het feit dat hij ze niet opgevraagd heeft. Weer een loos gevalletje stemmingmakerij om niets van de kant van de Democraten dus. Zelfbenoemde "klokkenluiderbeschermer" Obama zal ongetwijfeld nog wel gebrieft worden hoe het nou met zijn nachtmerrie Edward Snowden gaat.

1 Reactie
Jonathan2
Jonathan27 feb. 2021 - 5:08

Trump had geen interesse om fascisten, neonazi's en autocratische religieuze mensenslachters een halt toe te roepen omdat hij ze als zijn vriendkring zag. Zie je, ik heb het even verbeterd voor je. Dat is overigens ook waarschijnlijk de reden waarom je de moeite heb genomen om anoniem met zo veel mogelijke misinformatie de Chamberlain-methode tegenover fascisten en neonazi's te verspreidden.

Bernie2
Bernie26 feb. 2021 - 15:07

Dat lijkt me heel logisch. Als ik van operator in een kerncentrale ga werken in een geitenwollensokken beroep word ik ook niet op de hoogte gehouden door mijn vorige baas. Los daarvan is die info in zeer slechte handen bij een psychopaat als Trump & handlangers, terwijl Biden en kompanen de binnenlandse democratie nog moet herstellen.

Rick Hofland
Rick Hofland6 feb. 2021 - 13:16

Van mijn part sluiten zie die Trump op, maakt mij niet uit wat ze daar in de VS met elkaar uitspoken. Maar dat die Biden deze week (zoals viel te verwachten) ook meteen maar weer eens de vijandelijkheden met Rusland begon aan te scherpen zoals hoe hij in 2016 was geindigd, beviel mij minder. Het lijkt wel of die oude man nog denkt dat we in de tijd van de koude oorlog leven en dat hij de wereld een dienst doet om met Rusland weer ruzie te gaan zoeken. Die Poetin is natuurlijk ook een gevaarlijke dictator, maar waarom moeten we nou weer een conflict in getrokken worden met Rusland? In 2015/2016 voelde Rusland zich op een bepaald punt zo bedreigd door de VS (Biden was daar aanjager van) dat de propaganda filmpjes uit kast getrokken werden richting het eigen Russische volk over hoeveel kernracketten ze klaar hadden staan. Ik hou mij hart vast dat we met Biden nog een grotere kans op WW3 hebben dan met Trump, die meer gewoon een hufter was naar zijn eigen bevolking. Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is, maar Biden vind ik net zo'n gevaarlijke gek als Trump, misschiern nog wel gevaarlijker. Hoog tijd dat we ons als Europa niet meer op de VS gaan richten en meer goede banden krijgen met het Oosten.

18 Reacties
MaxMax2
MaxMax26 feb. 2021 - 13:50

'Ik hou mij hart vast dat we met Biden nog een grotere kans op WW3 hebben dan met Trump, ' Joh... daar kom je nu pas achter??

RechtdoorZee93
RechtdoorZee936 feb. 2021 - 14:18

Dát en ik begrijp ook niet waarom we überhaupt een rivaliteit met Rusland hebben. Het is een ontzettend groot én leeg land met een krimpende bevolking. Waar de F wedijveren we eigenlijk om?

DaanOuwens
DaanOuwens6 feb. 2021 - 15:03

@ Rick Hofland Jij schrijft: Hoog tijd dat we ons als Europa niet meer op de VS gaan richten en meer goede banden krijgen met het Oosten. Lijkt mij dat jij doelbewust een aantal complicaties over het hoofd wil zien: https://nos.nl/artikel/2367117-internationale-gemeenschap-veroordeelt-celstraf-russische-oppositieleider-navalny.html @ MaxMax Jij schrijft: Joh… daar kom je nu pas achter?? Een mooi voorbeeld van extreem rechts gedachtegoed dat niet gebaseerd is op ook maar enige onderbouwing. @ RechtdoorZee93 Jij schrijft: Dát en ik begrijp ook niet waarom we überhaupt een rivaliteit met Rusland hebben. Omdat het een totalitaire staat is, waar de oppositie wordt onderdrukt en met een agressieve militaire politiek waarbij landen in de omgeving binnen gevallen worden door Groene Mannetjes?

MG1968
MG19686 feb. 2021 - 15:13

Dat de tegenreactie van biden over de gewenste evenwicht beweegt zullen weinigen ontkennen. Ook hij zelf niet. Maar vergeet niet dat door Trump de relatie met Rusland dusdanig uit het lood getrokken is dat bij het terugbrengen van de slinger tot dit lood hij weer terug zal golven naar een ongewenst evenwicht. Trump heeft meer schade toegebracht dan lieve koekjes bakken of theedrinken zal oplossen. Spijtig, maar al vaker voor gewaarschuwd. Verwijt dat Biden niet. @RechtDoorZee93 "Rivaliteit" Het gaat hier niet om rivaliteit. Rivalen willen hetzelfde doel bereiken. Daar is hier geen sprake van. Ook geen wedijver. Dat zou nergens op slaan, zoals je zelf al aangeeft zou bij een gelijk inzicht en perceptie over hoe het spel te spelen juist die krimpende bevolking en economische situatie geen reden om je geen zorgen te maken. Probleem is dat Rusland dit spel volgens andere regels speelt. Ontdaan van iedere moraliteit en hoogstens passend in het tijdsgewricht van vorige eeuw en eerder. Dat ook de USA daar zelf moeite mee heeft doet daar niets aan af. Rusland is daarin niet de enige. Wat mij brengt tot de vraag: waarom eis je van andere landen/grootmachten wel dat ze zich bewegen naar een modernere samenleving maar schijnt je dat in het geval van Rusland niets uit te maken. Zelfde vraag had ik natuurlijk aan Hofland kunnen stellen.

Ecclesia
Ecclesia6 feb. 2021 - 15:41

De ruzie is niet zozeer met Rusland als natie, eerder met Putin en andere ex-KGB mannetjes. Zonder die figuren is het Russische volk prima mee te praten. Idem met Turkije zonder de Schreeuwende Sultan. Idem met Brazilië zonder Bolsonaro. Etc. Mocht Nederland premier Baudet hebben gekregen (gaat nu niet meer gebeuren) dan hadden wij ook in dat rijtje gestaan natuurlijk.

MaxMax2
MaxMax26 feb. 2021 - 15:48

@Daan 'Een mooi voorbeeld van extreem rechts gedachtegoed dat niet gebaseerd is op ook maar enige onderbouwing.' Dus jij noemt mij extreem-rechts omdat ik van te voren wel wist dat Biden net zoals Hillary Clionton tot de warhawks behoort? Ben jij wel helemaal 100% Daan?

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde6 feb. 2021 - 16:37

Rick, banden met het oosten herstellen? Dan zal Poetin toch eerst moeten laten zien dat hij het waard is om banden mee aan te knopen. Of moeten we al dat geweld maar door de vingers zien? Waarop zouden die banden dan gebaseerd moeten zijn? Lees en huiver: De oppositie in Rusland maakt een gebroken indruk https://www.volkskrant.nl/a-b073c544

HappyBuddha
HappyBuddha6 feb. 2021 - 16:43

@Rick Hofland 6 februari 2021 at 14:16 Het lijkt wel of die oude man nog denkt dat we in de tijd van de koude oorlog leven en dat hij de wereld een dienst doet om met Rusland weer ruzie te gaan zoeken. Die Poetin is natuurlijk ook een gevaarlijke dictator, maar waarom moeten we nou weer een conflict in getrokken worden met Rusland? Hoezo weer? Het conflict tussen de VS en Rusland heeft nog nooit opgehouden te bestaan en is sinds de 2de wereldoorlog nog steeds gaande. Het enige verschil is dat ze het niet onderling uitvechten is omdat men daar andere gebieden voor heeft uitgezocht en daar de oorlogen ondersteund om elkaar te zieken. Het meest recente voorbeeld is Syrië. Beiden , Rusland en de VS, zullen een rechtstreeks gevecht met elkaar niet aan durven of niet aan willen.

Hakkepuf
Hakkepuf6 feb. 2021 - 20:21

@Rick Hofland: Er is volgens mij in het hele Oosten maar één volledig democratisch land: Taiwan. Dat is zo ongeveer het enige land in het hele Oosten waar we als Nederland geen diplomatieke betrekkingen mee onderhouden omdat dan het minst democratische land van de hele wereld boos wordt.

Nick the Stripper
Nick the Stripper6 feb. 2021 - 22:41

MartinvanderLinde 6 februari 2021 at 17:37 [ Lees en huiver: De oppositie in Rusland maakt een gebroken indruk ] Dat kan die Poetin-fanboys hier toch helemaal niks schelen?

JanB2
JanB26 feb. 2021 - 23:19

"Maar dat die Biden deze week (zoals viel te verwachten) ook meteen maar weer eens de vijandelijkheden met Rusland begon aan te scherpen zoals hoe hij in 2016 was geindigd, beviel mij minder" Tja, de psychopaat Trump had ook zo zijn voordelen. Het was wat mij betreft ook een verkeerde start van Biden. Feitelijk zijn Biden en Trump echter ook 2 kanten van eenzelfde medaille. En hun voorgangers pasten in hetzelfde stramien: America First. Trump maakte alleen de fout door het publiekelijk te benoemen. De anderen pakken het "slimmer" aan. Hypocrieter ook. Doen zich voor als de grote weldoener maar jagen op het internationale toneel feitelijk alleen de amerikaanse belangen na. Ieder op zijn manier. De democraten met een hetze tegen Rusland bijvoorbeeld. De achtergrond daarbij: men is bang dat Rusland weer mee zal gaan doen op het wereldtoneel en daarmee de amerikaanse invloedsfeer zal aantasten. Erg doorzichtig allemaal voor wie er oog voor geeft.

JanB2
JanB26 feb. 2021 - 23:28

@ Martin Gaat Putin niet doen. Als je wilt dat Putin inbindt zul je hem duidelijk moeten maken dat hij daarmee iets kan winnen. Sanctie's bereiken volstrekt het tegenovergestelde effect. En stel je niet teveel voor van al die wishfull thinking verhalen in de westerse pers. Putin heeft nog steeds veel aanhang en een eventuele revolte wordt gewoon keihard neergeslagen. Wat heeft Putin immers te verliezen in zijn relatie met het Westen? Niets! En wat dat betekent komt perfect tot uiting in een Duits gezegde: ist der Ruf erst ruiniert lebt es sich ganz ungeniert. Kortom, de man heeft volledig carte blanche.

Jonathan2
Jonathan27 feb. 2021 - 5:17

Het Chamberlain-gedachtegoed is springlevend aan de rechterkant van het politieke spectrum. Waarom zou je fascisten ook een strobreed in de weg de leggen. Ze doen niemand kwaad, is hier de nieuwe spin. MaxMax. Uit welke bron heb je vernomen dat Clinton tot de Warhawks behoort ? Q?

DaanOuwens
DaanOuwens7 feb. 2021 - 8:04

@ MaxMax Jij schrijft: Dus jij noemt mij extreem-rechts omdat ik van te voren wel wist dat Biden net zoals Hillary Clionton tot de warhawks behoort? Jij bedenkt wel meer zonder dat er enige zinnige reden voor is. En je schrijft: Ben jij wel helemaal 100% Daan? In jouw ogen vast niet. Maar dat is dan ook weinig relevant. De warhawks is dat een Amerikaans basketbal team? Extreem rechts is een politieke stroming waar de meer simpele mensen van geest een plek vinden.

Joe Speedboot
Joe Speedboot7 feb. 2021 - 15:20

'Ik hou mij hart vast dat we met Biden nog een grotere kans op WW3 hebben ' Factfree gewauwel! Biden wil oa het kernwapenverdrag met Rusland verlengen. Dit i.t.t. Trump die dacht wel zonder te kunnen en daarnaast meer bommen gooide dan zowel Bush als Obama. Hij wist het alleen beter te verbergen met zijn fantasieverhalen over minder oorlog. Onzinverhalen die door zijn domme achterban tot op de dag van vandaag kritiekloos worden na gekakeld. https://www.2lt.com.au/trump-who-vowed-to-end-wars-has-dropped-more-bombs-than-bush-or-obama/ https://www.newstatesman.com/world/2020/09/noam-chomsky-world-most-dangerous-moment-human-history

MaxMax2
MaxMax27 feb. 2021 - 22:12

@JanB Rusland is vergane glorie, zijn alleen maar belangrijk omdat ze kernwapens hebben. Leger /luchtmacht stelt niks voor, oude meuk die nog net niet uit elkaar valt. China is veel gevaarlijker.

MaxMax2
MaxMax27 feb. 2021 - 22:14

@Daan https://en.wikipedia.org/wiki/War_hawk

MaxMax2
MaxMax27 feb. 2021 - 22:22

@Joe Ik zal je even uit de droom helpen: maakt niet uit wie daar de scepter zwaait, die bommen gooien ze toch.

X4
X46 feb. 2021 - 13:13

Ik heb geen enkel vertrouwen in president Biden. Dat staat los van zijn voorganger. Onrecht, onderdrukking, censuur en oorlog. Dat zal hij brengen. De voorbereidingen zijn in volle gang.

6 Reacties
Rick Hofland
Rick Hofland6 feb. 2021 - 13:17

Precies.... neo-liberalisme en oorlog, veel oorlog met landen en volken waar we dat als Europeanen helemaal niet mee willen.

HappyBuddha
HappyBuddha6 feb. 2021 - 16:36

@X 6 februari 2021 at 14:13 Ik heb geen enkel vertrouwen in president Biden. Dat staat los van zijn voorganger. Onrecht, onderdrukking, censuur en oorlog. Dat zal hij brengen. De voorbereidingen zijn in volle gang. Misschien is het u ontgaan, maar die oorlogen/proxy-oorlogen zijn al gaande sinds het einde van de 2de wereldoorlog. De geo-politieke handelsoorlog is ook al een jaar of 30 aan de gang. Dus misschien dat u uw verhaal zal kunnen/willen toelichten en mij vertellen waarop u meent te stellen wat u stelt

Mohawk2
Mohawk26 feb. 2021 - 16:45

" De voorbereidingen zijn in volle gang. " Wat bedoel je? Welke voorbereidingen precies? Kun je daar concreet over zijn?

Zandb
Zandb6 feb. 2021 - 16:51

X, Rick Een beetje feitenvrij desinformeren. Ach.....

X4
X46 feb. 2021 - 21:55

Aan onderstaande reacties: Ik doe u een voorspelling, wacht maar af. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar er gaat grote ellende komen. Er gaan alweer meer troepen de wereld in.

HappyBuddha
HappyBuddha7 feb. 2021 - 10:41

@X 6 februari 2021 at 22:55 X 6 februari 2021 at 22:55 Aan onderstaande reacties: Ik doe u een voorspelling, wacht maar af. Glazen bollen zijn zo middeleeuwen

Winterdepressie
Winterdepressie6 feb. 2021 - 13:11

Ach, niet dat die oelewapper ze leest. Deed hij niet toen hij voor president speelde, dus dat zal hij oon nu niet gaan doen, maar better safe than sorry.

4 Reacties
Rolandb Gilead
Rolandb Gilead6 feb. 2021 - 14:05

Volgens mij kan Trump niet eens lezen.

Nick the Stripper
Nick the Stripper6 feb. 2021 - 15:03

Ook als ie ze ongelezen doorverkoopt aan onfrisse vriendjes is dat een probleem.

Winterdepressie
Winterdepressie6 feb. 2021 - 16:50

@Nick, Ja, dat zou wel een dingetje zijn en gezien hij zijn eigen dochter zou verkopen als het even uitkwam... Nou ja.. Mooi dat hij ze niet meer krijgt.

Nick the Stripper
Nick the Stripper6 feb. 2021 - 22:45

Winterdepressie 6 februari 2021 at 17:50 [ gezien hij zijn eigen dochter zou verkopen ] Tiffany, zonder meer. Zijn zoons, Eric voorop, net zo makkelijk. Maar Ivanka? Zie ik niet zo snel gebeuren.