Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Coronavirus is begonnen aan najaarsoffensief, aantal besmettingen neemt razendsnel toe

Duitsland scherpt maatregelen aan
Joop

Bibliotheken miskennen hun doelstelling door de zuivering van Zwarte Piet

  •  
12-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
boekbrand

© Amsterdam 1790. De beul verbrandt een pamflet dat door de stadsbestuurders ongeschikt werd geacht voor de bevolking.

Het gaat niet aan een bepaald soort boeken te verwijderen omdat ze door een deel van het publiek niet worden gepruimd.
In de Nederlandse bibliotheken is een grote zuiveringsactie gaande. Alle boeken met Zwarte Piet moeten verdwijnen. Anton Kok, directeur van de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) vindt dat logisch en passend. Hij denkt dat de bibliotheken zo hun verantwoordelijkheid nemen. ,,Sommigen zien fascisme ook zitten. En, ja, dat klinkt cru maar ik bedoel dat een smal deel niet ons beleid kan bepalen.’’
Het doel van openbare bibliotheken is aan het publiek een zo breed mogelijk scala aan literatuur te verschaffen, fictie en non-fictie. De leden maken daar zelfstandig een keus uit. Het gaat dan niet aan een bepaald soort boeken te verwijderen omdat ze door een deel van het publiek niet worden gepruimd.
In Nederland is sinds een aantal jaren een heksenjacht gaande op Zwarte Piet door mensen die denken dat hij bedoeld is als racistisch stereotype. Dat is geen algemeen aanvaarde opvatting. Dat is een controversiële visie die door een groot deel van de bevolking verworpen wordt. In die kringen meent men dat Zwarte Piet wortelt in een oude Europese traditie en als zodanig niets met racisme te maken heeft. Veel dingen zijn nu eenmaal niet wat ze op het eerste gezicht lijken.
Kinderen en ouders zijn zeer wel in staat boeken in huis te halen die hun visie op de wereld en op sprookjesfiguren weerspiegelen. Daar hebben ze geen bibliotheekcensuur voor nodig. Het is zelfs goed voor de ontwikkeling van jonge mensen als zij zelf uit een veelheid van titels, onderwerpen en benaderingen kiezen wat hen aanspreekt. Als Zwarte Piet je niet bevalt, laat je hem in het schap staan.
Blijkens het artikel in het AD gaat Zwarte Piet onder meer door de shredder omdat hij in strijd zou zijn met de goede zeden. Door dit soort censuur toe te passen scheppen de bibliotheken bovendien een precedent. Ze staan (nog) vol met boeken – wereldliteratuur, non fictie, gewaagde essays – waardoor groepen van de bevolking zich zeker tot in het diepst van hun ziel gekwetst voelen. Wanneer komt de volgende zuiveringsactie teneinde deze tere zielen te ontzien?
Anton Kok, directeur van de Vereniging van Openbare Bibliotheken, bedreigt met zijn ongetwijfeld serieus antiracistisch bedoelde actie tal van vrijheden waarvan we tot nog toe konden hopen dat zij in Nederland gegarandeerd waren. Dit is blijkbaar niet langer het geval. Je zou van bibliotheken verwachten dat zij rond hun boekenbezit een beschermende wal opwerpen tegen de geestdrijvers en dogmatici die op de boekenplanken slechts willen toelaten wat hun vooroordelen bevestigt en hun taboes ontziet.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (117)

Visionair NL
Visionair NL15 nov. 2020 - 17:46

Misschien moeten we alle bibliotheekboeken die een IQ hoger dan 120 eisen om te begrijpen, dan ook maar verbieden. Die zijn erg stigmatiserend voor mensen die ze niet kunnen snappen, en daarmee kwetsend en in strijd tegen de goede zeden. O wacht, daar zijn de bibliotheken al driftig mee bezig.

1 Reactie
The Apple
The Apple16 nov. 2020 - 1:15

Ik begrijp waarom je het voorstelt.

Hanvander Horst
Hanvander Horst15 nov. 2020 - 10:25

Aplle, een vriendenraad is een advies. Je probeert bewust een gedachtenwisseling kapot te maken en te saboteren. Dat zie je wel vaker bij anonieme lafbekken van jouw slag.

2 Reacties
The Apple
The Apple15 nov. 2020 - 16:08

HanvanderHorst - Dat het niet gaat om een vereniging, maar om een "vriendenraad" was me al duidelijk, zie mijn reactie van 14 november 2020 at 21:41. Dat jij niet blij bent met mijn manier om het karakter van al die stukjes van jou die er op gericht zijn om acties tegen het racisme in de Nederlandse samenleving in diskrediet te brengen -en dat zijn er nogal wat- aan de kaak te stellen verbaast me natuurlijk niet. Waar ik wel van sta te kijken is dat je mij niet tegenspreekt met argumenten, terwijl je daar wel steeds van anderen verwacht. Toch doe ik niets anders dan jij, alleen kies ik een uitgangspunt dat diametraal tegenover het jouwe staat. Het grootste verschil is dat jouw taalgebruik van mij niet zou worden geaccepteerd, maar of dat in jouw voordeel werkt vraag ik me af

The Apple
The Apple16 nov. 2020 - 16:12

Zetje is duidelijk een groot voorstander van de vrijheid van meningsuiting en hij speelt nooit op de man, omdat hij vindt dat alleen de argumenten tellen. Daarom zal hij zich ook nooit schuldig maken aan trollen, want hij weet dat de meeste mensen daar een hekel aan hebben.

LaBou
LaBou 13 nov. 2020 - 16:51

Kwak!!!

The Apple
The Apple13 nov. 2020 - 14:01

Het is de hoogste tijd voor het oprichten van een vereniging tot behoud van racistische symbolen in de Nederlandse samenleving.

12 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst14 nov. 2020 - 5:05

Ik heb een vriendenraad. We kennen in Nederland het woord "argument". Google eens naar de betekenis van dat woord en denk er over na. Misschien heb je iets te pakken waarmee je dan de rest van je leven nog iets kunt doen.

LaBou
LaBou 14 nov. 2020 - 7:05

Soms zijn argumenten zo overduidelijk gezocht dat je zomaar een antwoord krijgt zonder dat daar een argument nodig is.

LaBou
LaBou 14 nov. 2020 - 11:54

Nou vooruit, zedje, kom jij dan maar eens met argumenten op de proppen. Want die zie ik hier niet van je.

LaBou
LaBou 14 nov. 2020 - 16:56

Ik heb je verhaal wel degelijk gelezen. Maar het viel me op dat je het zelf onderuit haalde met je laatste zin. Overigens heb ik de ndruk dat je helemaal niet in argumenten van mij geinteresseert bent. Je wilr gewoon kunnen zeiken en dan is alles wat ik schrijf goed.

The Apple
The Apple14 nov. 2020 - 17:45

Soms zeggen de reacties meer dan de beste argumenten. :)

The Apple
The Apple14 nov. 2020 - 20:11

Z_edje - Zeer scherpzinnig, ga vooral zo door, het is echt genieten.

The Apple
The Apple14 nov. 2020 - 20:41

HanvanderHorst heeft dus een "vriendenraad" die zich het behoud van racistische symbolen in de Nederlandse samenleving tot doel heeft gesteld. Zijn de leden van die "vriendenraad" ook publiekelijk bekend, of was dat juist niet de bedoeling en is daarom geen vereniging opgericht? Ik wil best wel de argumenten van die "vriendenraad" aanhoren en proberen te weerleggen, uitgaande van het standpunt dat het juist niet wenselijk is om racistische symbolen in de Nederlandse samenleving ongemoeid te laten. Natuurlijk weet ik dat niet iedereen dezelfde mening is toegedaan. In België heb je bijvoorbeeld de "IJzerbedevaart" en nog niet zolang geleden maakte Han ons nog opmerkzaam op een gedenkteken voor het Italiaans fascisme in Milaan, dat volgens hem vooral moest blijven staan. Geheel in tegendeel proberen ze er in Duitsland en Oostenrijk juist van alles aan te doen om te zorgen dat bepaalde plekken niet het bedevaartsoord van nationaal-socialistische groeperingen worden. Ik ben weliswaar geen historicus, maar toch ben ik niet geheel en al onbekend met de materie.

The Apple
The Apple14 nov. 2020 - 20:48

Overigens ben ik natuurlijk geen tegenstander van goede argumenten, maar soms falen ze. Zo begrijp ik bijvoorbeeld niet hoe je aan kinderen van een jaar of 3, 4, 5 moet uitleggen dat ze klasgenootjes niet mogen uitschelden voor "zwarte piet" en tegelijk dat het niet om racisme gaat. Ik ken zelfs volwassenen die het daar moeilijk mee hebben.

The Apple
The Apple14 nov. 2020 - 20:56

Z_Edje natuurlijk niet, want daar zingen ze thuis: Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht Want we zitten allemaal even recht En we zingen en we springen en we zijn zo blij Want er zijn geen stoute kind'ren bij. En denk maar niet dat zijn kinderen daarvan in de war raken: dat is gewoon een kwestie van goede argumenten.

LaBou
LaBou 14 nov. 2020 - 21:47

Knap hoe je op elk woord een complete reactie schrijft. Het slaat alleen op helemaal niets. Maar zoals Appel zegt: je bent wel hilarisch.

The Apple
The Apple15 nov. 2020 - 16:23

Z_edje: "Jij vroeg om argumenten. Zo zien ze er dus uit." :) LOL :)

LaBou
LaBou 15 nov. 2020 - 17:17

Ah, ik snap het: als je een heleboel woorden achter alkaar zet heet dat een argument. Dat wist ik nog niet.

o u wisbaar
o u wisbaar13 nov. 2020 - 11:37

Dus als ik het goed begrijp worden plaatjes van zwarte piet langzaam verboden want er zijn mensen gekwetst maar mogen plaatjes van Mohammed wel want vrijheid van meningsuiting.

RykE
RykE13 nov. 2020 - 11:07

Boeken uit de bibliotheek verwijderen omdat een klein deel van de bevolking dit wil is een anti-democratische en heilloze weg. Dit opent de doos van Pandora. Voor je het in de gaten hebt krijgen we weer een 'Kulturkammer' en worden er alleen nog boeken verhuurd van geregistreerde 'goedgekeurde schrijvers'.

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman13 nov. 2020 - 22:47

Wat dacht je van de TV, Rijk? Nu omroepen niet meer hun eigen ding mogen doen, onder toezicht staan van een netmanager is er alle ruimte voor censuur. Al is het maar de persoonlijke voorkeur van die figuur. Ook de gedwongen fusie van omroepen helpt niet echt.

Viso
Viso13 nov. 2020 - 10:19

Die censuur zat er natuurlijk aan te komen. En het zal niet de laatste zijn. We leven immers in de tijd van de Woke's en de SJW's. Beeldenstormen en boekverbranding. Het is kennelijk van alle tijden. Wat deze misselijkmakende Don Quichotte strijd voornamelijk heeft opgeleverd is nog meer haat en polarisatie. 'Racisme' bestrijden door het op te wekken. Een beter voorbeeld van a self fulfilling prophecy vind je niet.

1 Reactie
MichelD
MichelD14 nov. 2020 - 9:10

Mee eens. KOZP acties hebben vooral tegenstellingen vergroot en geleid tot grimmigheid. Ook het patroon dat enkelingen kennelijk even mogen bepalen wat de hele bevolking (niet meer) mag zien doet de verhoudingen in de samenleving geen goed.

MAD1950
MAD195013 nov. 2020 - 8:35

Als je boeken gaat verbieden, is het einde zoek. Het zal wel niet bij Zwarte Piet blijven. Een logisch vervolg zijn alle boeken over onze koloniën die vóór pakweg 1950 zijn verschenen. Maar wat denk je van de boeken van Céline? Collaboreerde met de nazi's. De boeken van Gerard Reve? Schreef iets over een tjoeki-tjoeki stoomboot naar het takki-takki oerwoud. De boeken van De Sade? Brengen mensen op verkeerde ideeën. De cartoons van Willem Holtrop? Bekijk ze maar zolang het nog kan; ze zijn uiterst kwetsend! "Daarom D'66" van Hans Gruijters uit 1967? Pleit voor precies het omgekeerde van waar D66 nu voor staat. Kortom, Anton Kok heeft de komende tijd nog heel wat te doen.

Satya
Satya13 nov. 2020 - 6:03

Waarom je voorbij gaat aan deskundigen die stellen dat dit al jarenlang vast gebruik is in bibliotheken ontgaat mij. In openbare bibliotheken wordt al jarenlang geprobeerd het stigmatiseren van bevolkingsgroepen geen plek te bieden. Ik ben benieuwd of je het ook zo fel zou verdedigen als degene die tot erg veel kinderleed lijdt erg op jou lijkt en die kinderen als tere zieltjes zou wegzetten. Je artikel mist iedere diepgang alleen de bruine joop meute is weer opgehitst.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 nov. 2020 - 19:33

Paulus de hulpsinterklaas van Jan Dulieu was onze favoriet. Nog steeds te krijgen hoop ik.

4 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman12 nov. 2020 - 20:51

Ik vrees dat OehoeBoeroe niet meer kan. En Dorus Das al helemaal niet.

Grietje Genot
Grietje Genot12 nov. 2020 - 21:13

De Bouquetreeks, Sjors & Sjimmie, de Candy, Andre Bailon, 'Hoe uw echtgenoot te behagen,' etc enz. 't is allemaal niet meer in de bieb te vinden. Waar waren onze cultuurbeschermers des tijds?

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 nov. 2020 - 21:42

Eucalypta?

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 nov. 2020 - 13:48

GG u loopt achter, Sjors & Sjimmie zijn ingrijpend gemoderniseerd. De Bouquetreeks is meer iets voor (jong?) volwassenen. Volop te krijgen stationskiosken stel ik me zo voor.

Mokker
Mokker12 nov. 2020 - 19:28

Onbegrijpelijke zelfcensuur van de bibliotheken, en dat terwijl Zwarte Piet wettelijk niet verboden is, en ook uit een enquête in 2019 bleek dat 95% van de Nederlanders nog steeds geen probleem heeft met Zwarte Piet. De Vereniging van Openbare Bibliotheken laat zich voor het karretje spannen van een klein groepje activisten.

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman13 nov. 2020 - 8:52

Mokker - ja dat voor een karretje spannen - ik vrees toch dat er meer aan de hand is, ook mijn ochtendblad brengt dat verhaal over bibliotheken, ook de boekhandel. En ik vraag mij echt af of er een organisatie (een soort KKK) achter zit die een probeerseltje met dit flutonderwerp uitstrooien en ons straks keihard treffen met iets dat veel mensen echt op prijs stellen. Mijn vraag is uiteraard: wie beslist dit? Want dat 1 man dit regelt gaat er bij mij niet in.

[verwijderd]
[verwijderd]12 nov. 2020 - 19:09

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
LaBou
LaBou 13 nov. 2020 - 16:40

Er zijn nog bedrijven die deze programma's gebruiken, zelfs voor bedrijfskritische applicaties, dus zo vreemd is dat nou ook weer niet.

LaBou
LaBou 14 nov. 2020 - 17:00

Kijk zedje, hierboven geef ik aan dat je gewoon wilt zeiken (kijk vooral naar je laatste zin met die "komisch" bedoelde smily). En hier laat je zien dat dat klopt. Het feit dat XP Eol is weerhoudt diverse bedrijven niet om het te gebruiken.

LaBou
LaBou 15 nov. 2020 - 6:31

En overigens: https://itdaily.be/nieuws/kantoor/32-procent-bedrijven-gebruikt-nog-windows-xp/.

LaBou
LaBou 15 nov. 2020 - 17:24

Tja, als zedje het allemaal beter wil weten heeft een discussie verder geen zin. Kortom, zedje, je lult maar lekker verder. Maar toch knap dat je inmiddels al bij vista bent beland.

Grietje Genot
Grietje Genot12 nov. 2020 - 18:42

Mijn hart weent voor de racisten.

7 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin12 nov. 2020 - 18:55

Ook Grietje denkt, hoe vaker ik iets roep hoe geloofwaardiger het wordt!

Grietje Genot
Grietje Genot12 nov. 2020 - 19:19

Dit zeg je nu al voor de tiende keer, Minoes.

Westen2
Westen212 nov. 2020 - 19:19

"Mijn hart weent voor de racisten." Helemaal niet. U liegt met grote teugen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 nov. 2020 - 19:24

Doet je dat aan iemand denken?

Grietje Genot
Grietje Genot12 nov. 2020 - 21:16

' K wee nie. Aan het gezwam van HvdH, voor de tienduizendste keer herhaald?

Grietje Genot
Grietje Genot12 nov. 2020 - 21:36

Hoe dan ook - de waarheid kun je niet vaak genoeg verkondigen, lijkt me - mijn hart bloedt voor de racisten, over hen die Zwarte Piet verafgoden, heb ik het liever niet.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 nov. 2020 - 4:47

Echt waar?

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -12 nov. 2020 - 18:18

Frappant: Bibliotheken (in NL) waren een bron van kennis: heel wat scripties en spreekbeurten en zelfs doctoralen putten hier de kennis uit. Langzaam werd de taak van de bieb overgenomen door de googles met hetzelfde doel. Allebei zijn in afgelopen 2 jaar gedeformeerd tot een medium dat voorschrijft wat en hoe we moeten denken. Simpele zaken zoals claimate-change, zp, covid, slavernij, zalmkwekerijen zijn niet meer neutraal te onderzoeken ...

FransAkkermans1947
FransAkkermans194712 nov. 2020 - 18:02

Eens in de zoveel tijd is er in onze bieb een verkoop van boeken. Dan komt er een stempel 'afgeschreven' in te staan. Logisch want je moet af en toe ruimte maken voor nieuwe collecties. De meeste boeken worden afgeschreven omdat er geen of nauwelijks vraag naar is. Zo heb ik menig prachtig en kostbaar geschiedenis/aardrijkskunde boek of een biografie voor een euro per stuk aangeschaft. Zo had de bieb ook met sinterklaasboeken kunnen omgaan. Als er geen vraag naar is afschrijven. Maar waar ze voor kiezen is die ergerlijke cancelcultuur.

2 Reacties
Nicol2
Nicol212 nov. 2020 - 19:21

In onze bibliotheek zag ik van de week bij de uitverkoop Sinterklaas boeken liggen met zwarte piet. Één euro per stuk.

Frans Kwakman
Frans Kwakman14 nov. 2020 - 10:49

Nicol - het lijkt mij moeilijk iets over sinterklaas te schrijven zonder zwarte piet. Het zijn de hoofdfiguren in het toneelstuk. O, ja het paard ook, hoewel dat tegenwoordig even zo makkelijk vervangen wordt door auto of tram. Maar dierenliefhebbers, het paard hoort er bij. O, wacht even, is dat geen dierenmishandeling, zo'n man op een paard? Komop PvdD dat kan ook niet meer. En denk nu niet dat die uitgegroeide kabouter die ze kerstman noemen een vervanger is want die gebruikt rendieren. Te gek voor woorden!

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 nov. 2020 - 17:42

'Alle boeken met Zwarte Piet moeten verdwijnen.' Dat zegt Kok niet. 'Zwarte Piet wordt in het rijtje gezet van andere boeken die ze “in strijd met de goede zeden” zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om boeken waarin de bevolking van de voormalige kolonie Nederlands-Indië op racistische wijze wordt neergezet. ' 'De boeken verdwijnen niet geheel. Van elke titel wordt minstens een exemplaar bewaard in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Of een bibliotheek Zwarte Piet verwijdert wordt bepaald door de instelling zelf.' Zie: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/bibliotheken-geven-zwarte-piet-de-zak-draagvlak-voor-racistisch-figuur-neemt-razendsnel-af

6 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst12 nov. 2020 - 17:56

In Frankrijk heeft de bibliothèque Nationale al bijna twee eeuwen een aparte afdeling voor zulke uitgezuiverde en verboden boeken. Die heet ´Enfer oftewel De Hel. Je mag er alleen met heel bijzondere toestemming in. Zo ver is het met Nederland gekomen.

The Apple
The Apple12 nov. 2020 - 20:09

Nee Han, voor mensen zoals jij worden de vaderlandse geschiedenis en het cultuurerfgoed nu beschikbaar gemaakt in het publieke domein, onder meer bij DeArchiefdienst - https://www.youtube.com/watch?v=sWq-jTCodEk Daaronder 170 NSB-propagandafilm, dus je kunt je hart ophalen aan nationalistisch en racistisch materiaal. Als zwarte piet en Sjors en Sjimmie daar nog niet bij zijn, dan weet je nu tot wie je je kunt wenden. Het is niet de eerste keer dat hier wordt betoogd dat dat spul thuishoort in het museum en niet op alle hoeken van de straat tentoongesteld hoort te worden, alsof het om iets van buitengewone waarde zou gaan.

Joe Speedboot
Joe Speedboot13 nov. 2020 - 9:45

'In Frankrijk heeft de bibliothèque Nationale al bijna twee eeuwen een aparte afdeling voor zulke uitgezuiverde en verboden boeken. Die heet ´Enfer oftewel De Hel. ' Ongefundeerde bangmakerij. Je kan het nog tien keer extra aanzetten maar daarmee wordt Nederland geen Frankrijk. Geef de feiten weer zoals ze zijn ipv ze te verdraaien.

Hanvander Horst
Hanvander Horst14 nov. 2020 - 10:03

Er worden boeken verwijderd op inhoudelijke gronden omdat ze slecht zouden zijn voor de lezers. Dat is wat er gebeurt. Het is censuur van het ergerlijkste soort. Het opent de weg naar het verbieden van nog veel meer boeken over nog veel meer onderwerpen. Vergeet niet: two can play that game en wat jij een ander flikt, flikt men jou terug.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 nov. 2020 - 13:31

HanvanderHorst "Het is censuur van het ergste soort." Daar ben ik het geheel mee eens.

The Apple
The Apple15 nov. 2020 - 16:28

Als de vaderlandse geschiedenis en het cultuurerfgoed beschikbaar gemaakt in het publieke domein, onder meer bij DeArchiefdienst – https://www.youtube.com/watch?v=sWq-jTCodEk dan is er natuurlijk geen sprake van censuur.

HarrieJ
HarrieJ12 nov. 2020 - 17:10

Dat hele ZP gebeuren is niet veel meer dan de burgerij die een thema heeft gevonden waarin het zich qua goedheid kan onderscheiden van het plebs. Door het anti-racisme zo zwaar op te pakken, heeft zij het plebs er definitief uitgegooid. Althans, dat denkt ze. De klassenstrijd komt weer terug. Al lijkt het er door de verheven positie van de linkse burgerlijke partijen op, dat helaas de fascisten hier gemeen profijt uit trekken. Ik vond dat die bibliotheken altijd voor het merendeel prullaria in hun bezit hadden. Het is daarom ook een gotspe, dat ze nu opeens vooraan staan met hun directieven.

1 Reactie
HarrieJ
HarrieJ12 nov. 2020 - 18:43

"dat helaas de fascisten hier gemeen profijt uit trekken." En omdat de meeste gewone mensen toch het fatsoen hebben om dat niet te doen, vrees ik dat men, totaal de weg inmiddels kwijt, tegen het eigenbelang instemt, op een sinistere manier verleidt door Rutte.

Kuifje3
Kuifje312 nov. 2020 - 17:06

Vroeger op school geleerd dat een van onze grootste vrijheden was dat wij hier alle boeken mochten lezen die er waren. Er was slechts één uitzondering en dat was Mein Kampf. We zinken in een steeds dieper gat. Onze geschiedenis wordt herschreven en boeken worden uit bibliotheken verwijderd alsof ze erger zijn dan dat boek waarvan ik de naam eigenlijk al een keer teveel heb genoemd. Dit is fundamenteel fout. In ons land doen we niet aan boekverbrandingen of censuur. Toch?

pinkandfluffy
pinkandfluffy12 nov. 2020 - 16:56

Ik ben het volledig eens met de heer Van der Horst. Dit is een precedent en als aanstoot nemen het criterium is, dan kun je bibliotheken wel opheffen. Daarnaast wordt onze geschiedenis hier gecensureerd en dat is een hele enge ontwikkeling. 1984 was een waarschuwing en geen handleiding. "Who controls the past controls the future: who controls the present controls the past."

GoudenBergen
GoudenBergen12 nov. 2020 - 16:36

Iedereen die deze ontwikkeling steunt staat aan de kant van de censuur en op termijn de dictatuur.

Salama.
Salama.12 nov. 2020 - 16:04

Iedereen die thuis nog een boek heeft waar zp in voorkomt moet deze goed bewaren; dat gaat nog geld opleveren in de toekomst.

3 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen12 nov. 2020 - 16:46

Ik heb ooit een boek gelezen over een dystopisch land waar roken, samen met veel andere zaken, streng verboden was. Ook gold er net als in China een eenkindpolitiek. Als een vrouw toch een tweede kind kreeg, moest ze een enorm hoge boete betalen. De hoofdpersoon raakte in verwachting. Zij werd onder grote druk gezet om haar zwangerschap af te breken of anders die enorme boete te betalen. Maar redding kwam uit een onverwachte hoek. Haar vader had, toen het rookverbod inging, uit voorzorg een grote voorraad sigaretten ingeslagen. Om zijn kleinkind te redden offerde hij zijn rokertjes op, die op de zwarte markt een vermogen opleverden.

Frans Kwakman
Frans Kwakman12 nov. 2020 - 17:47

En wat als de inspectie langs komt voor controle? In de fik die handel, ook de zwarte schmink, better be safe than sorry.

Bouwman2
Bouwman212 nov. 2020 - 18:49

Dat vind ik een geinige opmerking. Humor is erg uitzonderlijk. Ik vind zelf dat het @hanvanderhorst daaraan een beetje schort, maar soms heeft ie toch wel een punt, net als meneer Wilders.

The Apple
The Apple12 nov. 2020 - 15:55

Nu alle oude afleveringen van Sjors en Sjimmie opkopen en bewaren samen met "Mein Kampf" en je verzameling parafernalia van het derde rijk. Je zult zien dat ze veel geld waard worden. Ik voorspelde het reeds: Israel, Black Lives Matter en zwarte piet zijn de favoriete onderwerpen van Han van der Horst om zijn protest tegen "dit door linkse drogbeelden gedomineerd Europa" onder woorden te brengen.

7 Reacties
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen12 nov. 2020 - 16:21

Apple, die zin over 'linkse drogbeelden' uit het vorige artikel van Han van der Horst was geen weergave van zijn eigen standpunt, maar van het standpunt van sommige rechtse voorvechters van Israel.

Hanvander Horst
Hanvander Horst12 nov. 2020 - 17:36

Lekker vals en uit de context citeren, dat is je kracht en je talent.

P Haan
P Haan12 nov. 2020 - 17:37

Mein Kampf is in een nieuwe druk gewoon te koop. Slechte investering zou dat geweest zijn. Hernieuwde inzichten. Wachten op heruitgaven Sjors en Sjimmie dan maar.

Ivan61
Ivan6112 nov. 2020 - 18:38

@ The apple, Jij bent voor censuur vermoed ik.

The Apple
The Apple12 nov. 2020 - 20:58

Sarajlija - Nee, ik ben niet voor censuur. Ik zou juist willen dat alles gezegd kan worden zolang er geen scheldwoorden worden gebruikt.

LaBou
LaBou 13 nov. 2020 - 16:45

We zijn vóór VvMU en tegen censuur, tenzij iemand iets zegt wat ons niet bevalt. Dan ineens moet die maar zijn mond houden en opzouten.

The Apple
The Apple14 nov. 2020 - 20:08

Kees van Bemmelen: "Apple, die zin over ‘linkse drogbeelden’ uit het vorige artikel van Han van der Horst was geen weergave van zijn eigen standpunt, maar van het standpunt van sommige rechtse voorvechters van Israel." Han schrijft: "Dat zal ook blijken uit reacties op deze bijdrage. Die zal worden afgedaan als een listige manier om Israël uit de wind te houden dan wel de zieligheid en de vermoorde onschuld van de Palestijnen te benadrukken in dit door linkse drogbeelden gedomineerd Europa." De mensen die dit afdoen als "een listige manier om Israël uit de wind te houden" en degenen die "de vermoorde onschuld van de Palestijnen benadrukken" komen niet uit 2 kampen met een verschillende meningen, maar zijn dezelfden en ze vertolken niet "het standpunt van sommige rechtse voorvechters van Israel." Het is dus duidelijk dat Han tegenwerpingen verwacht van linkerzijde in "dit door linkse drogbeelden gedomineerd Europa." en niet van rechts.

Sam V
Sam V12 nov. 2020 - 15:54

Ik ben benieuwd of de bibliotheken mij kunnen uitleggen waarom ik wel ‘Mein Kampf’ kan lenen, maar niet een boek met ZP. Kan iemand het nog uitleggen? Of krijgen we over 40 jaar toch weer heruitgaven van de boeken met ZP met inleidende duidingen over de tijdgeest waarin dit speelt en kanttekeningen bij de dwalingen van de auteur?

1 Reactie
The Apple
The Apple12 nov. 2020 - 16:48

De vaderlandse geschiedenis en het cultuurerfgoed worden onder meer ondergebracht bij #DeArchiefdienst, waaronder 170 NSB-propagandafilms die nu beschikbaar worden gemaakt in het publieke domein – https://www.youtube.com/watch?v=sWq-jTCodEk Zo kun je daar kun je uren van genieten dus, -veel plezier.

Norsemen
Norsemen12 nov. 2020 - 15:50

Deze column doet me denken aan de column van V/d Horst over bioscopen. Volgens mij is het helemaal niet zo dat alle boeken met ZP moeten verdwijnen, alleen die boeken/strips waar ZP als een karikatuur van een neger wordt neergezet. Net zoals dat je in de bibliotheek ook geen strips terugvindt met karikaturen van joden.

4 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen12 nov. 2020 - 16:35

@Norsemen Het lijkt wel of je niet in de gaten hebt waar dit naar toe gaat, of kun je je wel vinden in censuur? Straks staan er in de bibliotheken alleen nog maar boeken die het extreemlinkse, politiek-correcte, intersectionele gedachtegoed uitdragen.

MichelD
MichelD12 nov. 2020 - 16:38

nou dan is het simpel. ZP is geen karikatuur.

Norsemen
Norsemen12 nov. 2020 - 21:18

@GoudenBergen Jouw reactie is een bevestiging dat het een goede beslissing is. Met je intersectionele gedachtegoed gebrabbel.

Norsemen
Norsemen13 nov. 2020 - 8:32

@MichelD Dat denken alleen nog maar de meest domme mensen.

JoepJos
JoepJos12 nov. 2020 - 15:46

Kok zegt dat sommigen facisme ook zien zitten, maar er zijn toch ook boeken over facisme in de openbare bibliotheken te vinden? Of gaan die nu ook weg?

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!12 nov. 2020 - 15:43

Wat is het volgende? Alle boeken uit de bibliotheek halen die de Armeense genocide behandelen? Boeken die gaan over het slavernijverleden?

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard12 nov. 2020 - 15:09

Han, met je bijdrage raak je exact het doel! Chapeau! Er waren tijden waarin dezelfde waanzin zich openbaarde.. nog niet zo lang geleden in Duitsland .. verbranden van boeken enzo.. Ik neem aan dat iedereen zijn afschuw uitspreekt over deze verwijderactie!

1 Reactie
LaBou
LaBou 13 nov. 2020 - 16:49

Dat neem je dan verkeerd aan. Dat komt er van als je probeert om met een retorische truc je gelijk te halen.

Ivan61
Ivan6112 nov. 2020 - 14:58

Dat is veel meer dan censuur. Dat is africhten van toekomstige generaties en vervalsing van vaderlandse geschiedenis en cultuurerfgoed, Zwarte Piet gaat en moet weg, Beter gezegd hij moest allang weg zijn maar de boeken verbieden is echt gevaarlijk.

2 Reacties
The Apple
The Apple12 nov. 2020 - 16:04

De vaderlandse geschiedenis en het cultuurerfgoed worden onder meer ondergebracht bij #DeArchiefdienst, waaronder 170 NSB-propagandafilms die nu beschikbaar worden gemaakt in het publieke domein - https://www.youtube.com/watch?v=sWq-jTCodEk

GoudenBergen
GoudenBergen12 nov. 2020 - 16:52

@Vrije Geluiden Marxisten hebben nu eenmaal niet zo veel op met vrijheid en democratie.

voorburg2
voorburg212 nov. 2020 - 14:47

Fahrenheit 451: het begint allemaal met het verbranden van boeken.

2 Reacties
Stheno
Stheno12 nov. 2020 - 15:58

Voorburg, 10 mei 1933 Bebelplatz (voorheen Opernplatz)

GoudenBergen
GoudenBergen12 nov. 2020 - 16:51

@Stheno Een plein is niet bij lange na niet genoeg. Boekverbrandingen/shredderacties zullen in veel steden en dorpen plaats gaan vinden. Ik heb hier vaak genoeg gewaarschuwd voor de consequenties van het intersectionele denken en extreemlinkse identity politics. Het worden Orwelliaanse toestanden.

[verwijderd]
[verwijderd]12 nov. 2020 - 14:36

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman12 nov. 2020 - 15:57

Wat denk je Ray, mijn cornflakes komen in een bordje met een zwart jongetje (Jip) Moet ik die ook ter vernietiging aanbieden? Mijn boekenkast zal ik grondig doorwerken, stel je voor dat er een rijksinspecteur langs komt en mij verbant naar verre oorden. Maar ik kan mij niet herinneren dat ik boeken over Sinterklaas verzameld heb, maar er zou zo maar een DVD tussendoor kunnen glippen die ooit voor de kleinkinderen bewaard heb. Wel een triest feit, in mijn jeugd kreeg ik vaak een boek met Sinterklaas. Vooral J.B.Schuil was mij favoriete schrijver, die veel over indische gekleurde jongens schreef. Kan ook niet meer.

Uilenspiegel
Uilenspiegel12 nov. 2020 - 14:32

Maar het is natuurlijk geen boekverbranding, ze worden "slechts" verwijderd.

3 Reacties
dezeeuwgerard
dezeeuwgerard12 nov. 2020 - 15:10

Het effect lijkt me exact hetzelfde dus een ongelofelijk kul argument.

Uilenspiegel
Uilenspiegel12 nov. 2020 - 17:56

@dezeeuw; Mijn bijdrage is cynisch bedoeld vandaar de aanhalingstekens, natuurlijk is het een kul argument.

LaBou
LaBou 13 nov. 2020 - 16:58

Er zijn zoveel boeken niet in de bibliotheek verkrijgbaar. Waar zijn jullie dan met jullie kritiek over "censuur".

Herr Vorragend
Herr Vorragend12 nov. 2020 - 14:31

Dat Zwarte Piet binnenkort geschiedenis is, vind ik positief. Die geschiedenis willen wissen slaat echter helemaal nergens op. Er wordt een zeer gevaarlijk precedent geschapen door de bibliothecaire zeloten en andere dogmatici.

Visionair NL
Visionair NL12 nov. 2020 - 14:31

Laat ze liever de boeken met achterlijk bijgeloof, zoals religie, astrologie en numerologie uit de bibliotheek verwijderen.

GoudenBergen
GoudenBergen12 nov. 2020 - 14:19

Het doet sterk denken aan de Index Librorum Prohibitorum en andere vormen van zuivering en censuur. Je weet wel waar het begint en niet waar het eindigt. Of wel?

1 Reactie
LBNB
LBNB12 nov. 2020 - 14:37

@goudenbergen De progressievelingen hebben hun ware gezicht al lang laten zien. Zuivering en censuur is inmiddels doorgedrongen tot het onderwijs, de wetenschap en de cultuursector. Dit alles onder het mom van diversiteit, solidariteit en met een flinke portie haat tegen andersdenkenden.

Paul250371
Paul25037112 nov. 2020 - 14:02

Inderdaad belachelijk. Als een bibliotheek gaat zuiveren gaan ze op mijn stoel zitten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 nov. 2020 - 13:50

Over stereotypieen gesproken, klassieke kinderboeken, uitzonderingen daargelaten, staan vol met thuisblijfmoeders en jongenshelden.

4 Reacties
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen12 nov. 2020 - 14:17

Inderdaad Danielle. Jip en Janneke werd in de jaren '70 bekritiseerd als rolbevestigend. Er waren ouders die het weigerden voor te lezen aan hun kinderen, of die bij het voorlezen de namen Jip en Janneke omdraaiden. Toch kan ik me niet herinneren dat er iemand voor pleitte om ze maar uit de bibliotheken te verbannen. Dat is toch wel een stap verder.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 nov. 2020 - 15:23

Jongeheer Defoe had er niks mee en ik zelf ook niet. Wij waren meer van Max en de Maximonsters wat hij ook zelf naspeelde.

Frans Kwakman
Frans Kwakman12 nov. 2020 - 21:03

Danielle, mijn moeder was een thuisblijfmoeder maar laat mijn echtgenote dat ook geweest zijn. nooit een klacht gehoord van ze, hoewe.... In elk geval hebben ook de 5 kleinkinderen kunnen genieten van hun oma en opa en opa heeft veel meer met de kk's gespeeld dan met z'n eigen kinderen. Dus ja, waar ligt het geluk. Voor mij is dat duidelijk, de mooiste jaren van mijn leven was de tijd dat de kleinkinderen een paar dagen in de week bij ons waren. Dat geeft tot op de dag van vandaag een goede relatie.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 nov. 2020 - 21:48

Typisch Nederlands om thuisblijven aan te bevelen. Alleen voor vrouwen uiteraard.

Sailor2
Sailor212 nov. 2020 - 13:48

"In Nederland is sinds een aantal jaren een heksenjacht gaande op Zwarte Piet door mensen die denken dat hij bedoeld is als racistisch stereotype." Ik denk meer een heksenjacht tegen verandering.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen12 nov. 2020 - 13:48

"Wanneer komt de volgende zuiveringsactie teneinde deze tere zielen te ontzien?" Plaatjes van profeten maken een goede kans in de volgende zuiveringsactie te sneuvelen.

Djennica
Djennica12 nov. 2020 - 13:39

Wat mogen bibliotheken straks nog uitlenen als iedereen netjes aangeeft wat hij of zij kwetsend vindt?

korheiden2
korheiden212 nov. 2020 - 13:38

Helemaal mee eens.

Fredje3
Fredje312 nov. 2020 - 13:34

Tja, de progressievelingen lijken ons ver terug in de tijd te gooien en waar we niet terug in de tijd gegooid gaan worden moet alles anders. Met z'n allen op zeewier kauwen want de boeren zijn weggejaagd. Allemaal binnen blijven met Oud en nieuw want alles "ist verboten" Met Sint Maarten kinderen verwennen met spruitjes. We krijgen boekenlijsten met boeken die we wel mogen lezen en de rest moet maar verbrand worden.

Joop Schouten
Joop Schouten12 nov. 2020 - 13:32

Je hebt volkomen gelijk Han. Dit is een zéér domme actie.

Frans Kwakman
Frans Kwakman12 nov. 2020 - 13:29

Censuur? Hebben ze eigenlijk nog meer onderwerpen verboden?

2 Reacties
voorburg2
voorburg212 nov. 2020 - 15:41

Frans: het is zelfcensuur, niet staatsgedreven. Maar toch: zoals Amazon onlangs: "Amazon verwijdert antisemitische en racistische boeken na Pointer-onderzoek". En BOL: "Bol.com verwijdert boeken met complottheorieën uit webwinkel". Ik kan me persoonlijk prima vinden in al deze maatregelen: ikzelf wil die boeken toch niet lezen. En toch, de vrijheid van expressie wordt hiermee langzaamaan wel afgeknepen. En er komt dan een dag dat het boek dat ik wel wil lezen niet meer beschikbaar is.

Frans Kwakman
Frans Kwakman12 nov. 2020 - 17:56

voorburg - bol en amazon zijn winkels, die mogen (gelukkig); hun eigen aanbod bepalen. De bibliotheek is definitief geen winkel en als een enkeling gaat bepalen wat goed voor ons is lijkt dat meer op de 8 ste eeuwse heerser die bepaalde dat het gehele volk christen of niet wordt.

Gerygrr
Gerygrr12 nov. 2020 - 13:16

Klopt helemaal, Han! Ik heb al gereageerd op de andere post op Joop over dit zelfde onderwerp.