Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Bezuinigen tot in de kist'

  •  
18-06-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ingeborg_300.jpg
Webserie 'Hoe Durven Ze': Crisis wordt aangewend om verzorgingsstaat af te breken'
In deze tweede aflevering van ‘Hoe Durven Ze’, de Vlaamse webserie over de economische crisis, is te zien hoe het crisisbeleid in landen als Spanje en Griekenland het leven van de middenklasse verwoest. Volgens de deskundigen die aan het woord komen is dat geen toeval. De crisis wordt doelbewust aangewend om de sociale zekerheid die na de Tweede Wereldoorlog werd opgebouwd af te breken.
We zien Spanjaarden die hun huis kwijtraken maar wel de hypotheek moeten blijven aflossen, gewone Grieken die om te overleven hun toevlucht zoeken tot de methodes van de daklozen. Aan het woord komt onder meer Ingeborg Beugel. Zij stelt dat de media de mythe verspreiden dat Grieken lui zouden zijn om zo een zondebok te creeëren. Snoeiharde maatregelen worden daardoor voor lief genomen.
De webserie is gebaseerd op het boek ‘Hoe Durven Ze’ van Peter Mertens, de leider van de Vlaamse PVDA, een zusterpartij van de SP.
Joop plaatst deze week iedere dag een aflevering van de 5-delige serie. Bekijk hier deel 1: Elke week bankencrisis.

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (34)

lembeck
lembeck18 jun. 2013 - 13:33

Geen enkele reactie? Merkwaardig. Hoogst merkwaardig. Tot zover, deel 1 en deel 2, is er niets nieuws voor mij. Maar wel de bevestiging van de geplande afbraak. "Vluchten kan niet meer..." Ik hoop dat ik nog aan dat pensioen kan geraken. Geen idee hoe het anders moet. Uitzetting is onafwendbaar....

ColorHugo949
ColorHugo94918 jun. 2013 - 13:33

Dramatische docu die aantoont wat men meemaakt in Zuid Europa dankzij de euro en casino banken. Stop de "one size fits all " bezuinigingen. Europa verdient maatwerk.

neeroeter
neeroeter18 jun. 2013 - 13:33

Dat gemekker over de EU is net als mekkeren over geloof. Dit klopt niet: het gaat erom dat elk instituut goed of slecht aangewend kan worden. Door onze vrienden de neo-liberalen is de EU/eurozone tot hun instrument gemaakt. Dit is de shockdoctrine in werking, de burger murw beuken zodat ie niks meer kan en elke maatregel ietwat mokkend slikt. Dat er vervolgens wat geklaagd wordt over zoiets als geloof/de Eu/het weer/voetbal.....da' s peanuts voor degenen die aan de touwtjes trekken.....privatiseren die hap en in de uitverkoop. Chili, Griekenland, de VS...het is op veel plaatsen bal. Houdt dus eens op met klagen over de EU. Die kan er ook niks aan doen.

GingerTed
GingerTed18 jun. 2013 - 13:33

Het probleem met Griekenland en een aantal overige ziudelijke en zuidoostelijke Europese landen is niet dat de werknemers er lui zouden zijn, maar dat deze maatschappijen van onder tot boven doordrenkt zijn van corruptie, clièntelisme, nepotisme, en verticaal gestructureerd zijn vol van een informele 'voor wat hoort wat'-mentaliteit. De noordelijke Europese landen zullen door deze mentaliteit, in een federatie terechtgekomen, voortdurend bedot worden via misbruik van subsidies, een van nu nog als incidenteel gebrachte noodhulpverlener, uiteindelijk in een structurele transferunie belanden, door de zuidelijke culturen bewust geconstrueerd.

adriek
adriek18 jun. 2013 - 13:33

Elk excuus om de verzorgingsstaat af te breken wordt momenteel met beide handen aangepakt. We 'moeten' naar het Amerikaanse systeem toe tenslotte. Het is begonnen met de bedrijfsculturen: niemand meer zeker van zijn baan, en werken tot het graf, de ik-en-mijn-volk-eerst mentaliteit en nu de rest van de maatschappij nog.

TheoJ2
TheoJ218 jun. 2013 - 13:33

Niet de crisis, maar de Europese Unie, en de gemeenschappelijke munt, zijn de oorzaken van het afbreken van de verzorgingsstaat.

Voice
Voice18 jun. 2013 - 13:33

Er wordt gesuggereerd, dat het systeem fout is. Dan is niet anders vast te stellen, dat de mensen het probleem zijn. Mensen hebben een systeem geaccepteerd en daardoor is het er. Er zijn in het verleden verschillende systemen geweest, die ook gevallen zijn, door onderdrukking. Waar komt de onderdrukking van dit systeem vandaan, waar we vandaag de dag mee te maken hebben? Ze komt van de hebzucht van mensen. Het op credit willen hebben en krijgen van geld. Je kunt zeggen, maar mensen hebben het ook mogelijk gemaakt dan zeg ik: Als ik in de Maas spring, springt u dan achter mij aan? De meeste mensen zij schapen en volgen de ander. Dat mag, maar huil dan later niet, dat je allemaal in hetzelfde bootje zit, omdat de ander het OOK deed. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je eigen daden. Een socialist, wil je doen geloven, dat dat niet het geval is, maar dat de ellende die er is, voortkomt uit de acties van anderen. Even en passant, niet, dat ik de socialist hier wil bashen, want de gehele politiek is debet. Wat imo het werkelijke probleem is, is dat politici en partijen, geen nee durven te zeggen tegen het volk. Elke partij, wil kiezers aan zich binden en dat kun je alleen als je iets te bieden hebt. Dat is ook de rede, dat de Staatschuld zo opgelopen is. Politici moeten het lef hebben, om tegen een bevolking te kunnen zeggen, we kunnen jullie nu niks geven, want we maken te veel schulden, we geven meer geld uit, dan we binnen krijgen. Dat durft geen 1 politicus te zeggen en hebben ze ook nooit gezegd en dat is de rede van deze crisis. De hebzucht van mensen en dan niet alleen die van een bank voor hun bonus, ook die van een politicus, die weer opnieuw op het pluche wil zitten of de normale man, die 3x per jaar op vakantie wil, een mooie auto wil rijden en een mooi huis wil bewonen. Wat er is gebeurd in de crisis, is dat het systeem het te veel uitgeleende geld nu moet terug vragen, omdat anders het gehele systeem in elkaar klapt. Wat houdt dat in? Dat alle mensen, bedrijven en landen, die geld te goed hebben van de schuldeisers, hun geld weer zien. Wat denk je wat er gaat gebeuren als je het systeem laat klappen? Dan garandeer ik je dat er een wereldoorlog komt, omdat landen, mensen en bedrijven het niet zullen pikken, dat ze hun geld niet krijgen, wat ze uitgeleend hebben aan een ander. Maw, dan zou bijv. China decennia voor niks gewerkt hebben en geld hebben uitgeleend aan de USA en Europa om dan te horen te krijgen, bedankt voor het geld, maar jullie kunnen er naar fluiten. Zo ook Rusland, het Midden-Oosten enz. Wij, het Westen, zullen de schulden die we gecreerd hebben, moeten terug betalen, hoe dan ook, om de vrede te houden op de wereld.

amerika2
amerika218 jun. 2013 - 13:33

Griekenland heeft mooie musea. In die musea zitten in iedere zaal drie tot vier mensen voor de bewaking. Ze zijn druk in de weer met hun mobieltjes. In het grote park in Athene kun je onkruidwieders zien die met de rechterhand wat rommelen, met de linker aan de telefoon zijn. Het probleem is niet dat Grieken lui zouden zijn en degenen die daarover klagen, zoals die Beugel, lopen weg voor het echte probleem: Griekenland is een cliëntèle staat, baantjes gemaakt door politici. Pasok is de grootste schuldige, maar Nea Democratia kan er ook wat van. Het land moet op de schop. Nog los daarvan zijn de politici in Griekenland onbetrouwbare zelfvoorzienende machtsmachinetjes, betaalt er niemand belasting (althans niet de mensen met een hoog inkomen) en is het er altijd lekker weer. Sommige clichés kloppen, zij het niet dat Grieken lui zijn. Ze zijn wel verwend. En ze produceren verrekt weinig. Beugel moet eens naar het echte probleem kijken. De verzorgingsstaat kan niet bestaan uit het creëren van mickey mouse baantjes voor politieke medestanders. De Griekse regering heeft zichzelf, zijn land en Europa bedrogen en belogen. De Grieken hebben zichzelf voor de gek gehouden. En Europa heeft Griekenland een slechte dienst bewezen door de investeerders niet de kosten voor hun slechte, roekeloze investeringen te laten dragen. Mogelijk had Griekenland er beter aan gedaan inderdaad uit de Euro te stappen. Laten we het over de echte problemen hebben.

JoopSchouten
JoopSchouten18 jun. 2013 - 13:33

Armoedecijfers in Nederland.: http://www.ouderenfonds.nl/wie_zijn_we/organisatie/feiten_en_cijfers http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3358867/2012/12/06/Armoede-stijgt-rap-1-1-miljoen-Nederlanders-kunnen-niet-rondkomen.dhtml http://www.tympaan.nl/?q=nieuws/eens-arm-niet-altijd-arm Oude cijfers komen op 1,4 miljoen mensen in armoede. Gezien de ontwikkelingen van de laatste is mijn schatting nu 1,7 miljoen mensen. http://www.ecabo.nl/sites/default/files/arbeidsmarktonderzoek/2012/Trendwatch%20Nederlandse%20economie%20en%20arbeidsmarkt%202013.pdf Minstens 8 % is nu werkloos en groeit nog steeds.

denmol
denmol18 jun. 2013 - 13:33

"de Vlaamse PVDA, een zusterpartij van de SP." Hebben ze het daar toch beter begrepen dan hier, wellicht een reden te meer de blik te richten op onze zuiderburen als mogelijk toevluchtsoord voor als het hier echt niet meer te harden is.

kapitanlaipose
kapitanlaipose18 jun. 2013 - 13:33

Deze fenomenen zijn de zoveelste bevestiging van de wat er in het boek The Shock Doctrine van Naomi Klein wordt beschreven. Een crisis (deze keren een economische) worden aangewend om de verzorgingsstaat en haar sociale zekerheden tot op de grond af te breken zodat er plaats gemaakt kan worden voor grote bedrijven. Ook in Nederland wordt de crisis aangewend om onze sociale zekerheden af te breken. Op een gegeven moment zijn we aan de genade van het grote bedrijfsleven en de nietsontziende marktkrachten overgeleverd.

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten18 jun. 2013 - 13:33

'Op een gegeven moment zijn we aan de genade van het grote bedrijfsleven en de nietsontziende marktkrachten overgeleverd.' 'Op een gegeven moment' ? Bezitloze burgers en arbeiders zijn al eeuwen aan dit roofkapitalistische systeem overgeleverd. Waar 'ze' eens graantjes uitdeelden worden deze nu gestolen.

[verwijderd]
[verwijderd]18 jun. 2013 - 13:33

In Nederland is de situatie voor de middenklasse wezenlijk anders. De middenklasse en hoger profiteert massaal van de subsidie op eigen woning. Elk jaar weer een kleine 20 miljard netto subsidie. Hypotheekrenteaftrek, vermindering overdrachtsbelasting, lage BTW op onderhoud. Op lange termijn wordt de renteaftreksubsidie afgebouwd maar dat wordt dan door VVD en PvdA elite gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting voor de rijken. De rekening ligt in Nederland bij de onderklasse. De arbeider in de huurwoning kreeg van VVD en PvdA elite een lastenverzwaring van elk jaar weer 2 miljard verhuurbelasting. De woonlasten voor een huurwoning zijn hoger dan voor een koopwoning. Arbeiders zonder werk in de bijstand, arbeidsgehandicapten bij het oud vuil enz.

2 Reacties
Nico de Mus
Nico de Mus18 jun. 2013 - 13:33

@ De middenklasse en hoger profiteert massaal van de subsidie op eigen woning@ Ik neem aan dat je met de middenklasse twee à drie keer modaal bedoeld ,want als beide bewoners werken hebben ze toch al gauw modaal. En nog iets er zijn ook veel huurders die massaal subsidie (huur en zorgtoeslag) krijgen.

erikbos
erikbos18 jun. 2013 - 13:33

"Op lange termijn wordt de renteaftreksubsidie afgebouwd maar dat wordt dan door VVD en PvdA elite gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting voor de rijken." Het is niet 20 miljard maar eerder 10 a 12 miljard. Buiten dat HRA direct afschaffen en gelijkertijd de belastingschijven aanpassen zodat voor de meeste mensen het effect beperkt is. De door u genoemde rijken betalen al 85% a 90% van de inkomstenbelastingen. Tegelijkertijd de overdrachtsbelasting afschaffen(heeft geen enkele rechtvaardiging). De lage BTW op onderhoud is juist om de bouwvakkers aan werk te helpen. U ziet liever dat dit niet gebeurd??

lembeck
lembeck18 jun. 2013 - 13:33

De rijke Grieken zijn allang het land uit gevlucht en kennelijk kan de regering geen beslag leggen op hun vermogens. Het zou het land vrijwel in 1 klap uit de sores kunnen trekken. Datzelfde geldt voor ons eigen land. De elite van ons land, de echte rijke mensen, kunnen binnen een paar jaar al die zogenaamde bezuinigingen ophoesten. Niet alleen doen ze het niet, omdat ze niet van hun kostbare en geliefde centjes kunnen scheiden (is dus ook een vorm van verslaving denk ik) ,maar het zou ook niets uithalen, als er niet wezenlijks wat gaat veranderen. Geen banken die TOO BIG TO FAIL zijn meer. Splitsen in zakenbanken en particuliere banken en vele malen kleiner dan nu. Ik zie dat niet meer gebeuren. De elite waaronder de CEO's e.d. zijn stuk voor stuk bezig om hun privé kapitaal te vergroten. Dat kan maar op 1 manier - het weghalen bij de mensen die geen schuld aan de crisis hebben en het al niet breed hebben. Ik denk dat wat er in het filmpje gezegd wordt voor de volle 100% klopt. Kees Apollo - Nederland is nog niet zo ver als bv Griekenland, Portugal en Spanje.... heb geduld: het komt nog wel. Helaas wel..

1 Reactie
Herculaan
Herculaan18 jun. 2013 - 13:33

Wat moet de elite dan doen? Naar de regering stappen en zeggen dat ze een deel van de staatsschuld willen betalen?

[verwijderd]
[verwijderd]18 jun. 2013 - 13:33

Grieken zijn ook niet lui: ze zijn onproductief in vergelijking met West-Europeanen. Meer tijd nodig om hetzelfde te verdienen en dezelfde toegevoegde waarde te produceren. Grieken werken vaak harder en meer. Dat maakt het extra ironisch dat ze er dan nog niet in slagen om ons bij te houden.

1 Reactie
lancelot2
lancelot218 jun. 2013 - 13:33

Is dat wel zo? De winkels daar in Griekenland zijn tussen 13:00 en 16:00 uur gesloten.

[verwijderd]
[verwijderd]18 jun. 2013 - 13:33

"Crisis wordt aangewend om verzorgingsstaat af te breken'" De schuldencrisis is mede ontstaan door de uit de hand gelopen verzorgingsstaat.

3 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten18 jun. 2013 - 13:33

Nee, hoofdoorzaken van het afbreken van de verzorgingsstaat is schuldencrisis door neoliberale aannames, het geldsysteem, de woekerrentes en de private banken en hun aandeelhouders die hier aan ten grondslag liggen. Sufferd.

Bakoe
Bakoe18 jun. 2013 - 13:33

Kort geheugen zeker? Tot 2007 was er namelijk niets aan de hand.

lembeck
lembeck18 jun. 2013 - 13:33

Ben je het nu al vergeten, Duckie? De crisis is veroorzaakt door de financiële wereld. Hebberigheid en graaierij zijn de oorzaken.

Thom Holterman
Thom Holterman18 jun. 2013 - 13:33

De crisis wordt doelbewust wordt aangewend om de sociale rechtsstaat af af te breken. Het is een activiteit die al een tijd door kritische economen wordt beschreven. Maar moeten we ons dit zonder meer laten welgevallen, alsof dit ons overkomt gelijk stortregen op een zomerdag? Wie er belang bij heeft, antwoord uiteraard met ja op die vraag. Degenen die zich tegen deze onttakeling van de sociale rechtsstaat willen verzetten, zullen niet alleen moeten nadenken over de organisatievormen waarin dat verzet tot uitdrukking kan komen. Zij zullen ook een ‘project’ moeten opzetten, waarin de strategie voor en het doel van het verzet tot uitdrukking komt. Gelet op de ingroei van politieke partijen in het bestaande parlementaire machtssysteem, lijken mij politieke partijen niet de geëigende organisaties te zijn voor dat verzet. Eerder is te denken aan bijvoorbeeld onafhankelijke vakorganisaties (maar bestaan die nog?). Wat het doel van het verzet aangaat, heeft een van de zogeheten ‘verbijsterde economen’, de Fransman Christophe Ramaux, een mooie voorzet gedaan met zijn boek ‘De sociale staat’. Daarin laat hij niet alleen zien hoe de afbraak van de sociale rechtsstaat in zijn werk gaat, maar tegelijk formuleert hij het antwoord op de teloorgang. Zijn tekst is zo ‘open’, dat die stof tot nadenken geeft hoe het verzet inhoudelijk te versterken. Aldus blijft het ‘Besparen tot in de kist’ niet in een defaitistische sfeer hangen. Want het is geen stortbui op een zomer, het zijn de ‘schurken zonder grenzen’ die aan het werk zijn. Hen moet een halt worden toegeroepen. Voor een bespreking van het boek van Ramaux, zie: http://libertaireorde.wordpress.com/2012/09/02/neoliberale-chaos-de-sociale-staat-als-breekijzer/

3 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten18 jun. 2013 - 13:33

'Het egoïstische handelen van mensen wordt in die maatschappelijke omgeving een plaats geven als zou de mens ‘van nature’ zo zijn (egoïstisch).' Een vorm van egoïsme zit bij ons zit ingebakken. Het is een oerinstinct, een mechanisme om te overleven (...). Voor dieren (dit zijn wij in feite ook) telde maar één motief: de continuering van het leven. Hoe deze door neoliberalisme getriggerd wordt is duidelijk. Ik heb marketing- en communicatieleer gedaan. Ik ken de trucs van roofkapitalisten. Zij wijzen graag op de zieke gedachtekronkels van Herbert Spencer en Ayn Rand gebruikte (...). Marketing- en communicatie zijn overigens ook ten goede in te zetten (...). Wat mensen nu beginnen in te zien is de simpele stelling dat alleen met mededogen, belangeloosheid, barmhartigheid, compassie, sympathie, onzelfzuchtigheid, verbondenheid, onbaatzuchtigheid & solidariteit een maatschappij kan overleven. Zo niet, rest ons nog meer barbarij. Wederom bedankt Thom.

Bakoe
Bakoe18 jun. 2013 - 13:33

Wat knap dat je nog steeds in alle rust de energie hebt om je standpunten zo mooi te verwoorden.

lembeck
lembeck18 jun. 2013 - 13:33

Geweldig stuk, Thom. Zeer leesbaar. Dank je wel.

[verwijderd]
[verwijderd]18 jun. 2013 - 13:33

De mens ís lui en daarom 'is' het crisis. Feitelijk hebben de hobbyisten 't voor 't zeggen.

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten18 jun. 2013 - 13:33

http://www.cognitieve-evolutie.nl/index/empathie-en-egoisme : )

EricDonkaew
EricDonkaew18 jun. 2013 - 13:33

Dat kun je wel denken, maar onze verzorgingsstaat is/was ook niet meer betaalbaar. --------------------------------------- Dat is het bekende adagium dat je iedere keer weer terughoort. Maar in de jaren '70 en '80 was de verzorgingsstaat wél betaalbaar, ruimhartiger dan nu. Nederland is nu - en dat geven alle cijfers aan, gelukkig wordt dat ook door niemand ontkend - gemiddeld veel rijker dan toen. Waar komt die 'onbetaalbaarheid' van de verzorgingsstaat dan vandaan? Die 'onbetaalbaarheid' van de verzorgingsstaat kan niet los gezien worden van de enorme denivellering die er in de laatste decennia heeft plaatsgevonden en waar nog geen einde aan is gekomen: - verlaging toptarief van 72% naar 52%; - nu duizenden ambtenaren met salarissen (ver) boven de Balkenendenorm. Dat had je vroeger niet; - ook in het bedrijfsleven forse vergroting van de inkomensverschillen. Als dat denivelleren een halt wordt toegeroepen, dan blijft de sociale zekerheid goed betaalbaar. Nogmaals: even los van het dipje na 2008 zijn we gemiddeld rijker dan ooit.

2 Reacties
erikbos
erikbos18 jun. 2013 - 13:33

"Als dat denivelleren een halt wordt toegeroepen, dan blijft de sociale zekerheid goed betaalbaar. " Het probleem zit niet in de inkomstenkant van de overheid maar in de uitgaven kant. Als je ziet hoeveel er nu per persoon meer wordt uitgeven aan zorg e.d. dan in de jaren zeventig, toen ook de bevolkingsopbouw gunstiger was. Alleen al de afgelopen 12 jaar zijn we al ruim 40 miljard per jaar! meer gaan uitgeven aan zorg. http://www.gezondheidszorgbalans.nl/kosten/zorguitgaven/totale-zorguitgaven/ Die schijf van 72% terug naar 52% is niet de oorzaak, wat de inkomstenbelasting betreft betalen de bovenste 30% van de inkomens nog altijd 85% van de inkomstenbelastingen. Onderzoek toont zelfs aan dat de meeste belastingopbrengst ligt bij een percentage van 49% . http://fd.nl/economie-politiek/458593-1305/cpb-optimaal-toptarief-inkomstenbelasting-is-49

Backtobasics
Backtobasics18 jun. 2013 - 13:33

Klopt, Vroeger ( jaren 70/80) was Nederland welliswaar wat kneuteriger, maar ook veel evenwichtiger en gemoedelijker. Met veel middenklasse gezinnen die een stabiel en fatsoenlijk inkomen hadden, om toch een prettig en evenwichtig leven te leiden. Kortom een echt beschaafd land waar je best trots op kon zijn. Nu zie je duidelijk een kloof ontstaan tussen de onderklasse die dagelijks moet strijden om enigzins rond te komen, waardoor ook weer meer criminaliteit en verloedering ontstaat. En een bovenklasse die vooral bezig is met het verzamelen van zoveel mogelijk premium-producten, en het in stand houden van de door hun vergaarde positie. Een grote middenklasse is een teken van een echt beschaafd land en daar moeten we weer naartoe.

ColorHugo949
ColorHugo94918 jun. 2013 - 13:33

Bekijk alle 5 video's a 10 minuten: Wie zijn de winnaars en verliezers van de EUrocrisis? http://www.hoedurvenze.be EU en euro openbaringen. De CorporateBankUnie die eurocrisis gebruikt voor roof en kaalslag.

1 Reactie
Zjenny
Zjenny18 jun. 2013 - 13:33

Problem...reaction..solution. Het eeuwenoude recept van de machthebber.