Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Bezorgde burgers

  •  
12-01-2025
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
4104 keer bekeken
  •  
souleymane

Een vriend stuurde me een TikTok-clipje door van een Franse expat die in Singapore werkt als maaltijdbezorger. Mensen zijn verbaasd als ze de deur open doen en hem zien met de bestelling omdat ze nooit een Kaukasiër verwachten. Een Kaukasiër dat is het Amerikaanse woord voor een persoon met een witte huidskleur, het stamt uit de tijd dat nog gedacht werd dat mensen net als vee en andere huisdieren in rassen zijn onder te verdelen.

Een witte maaltijdbezorger, dat verwachten ze dus niet. In de restaurants waar hij de maaltijden gaat ophalen denken ze vaak dat hij een klant is. Witte mensen doen dergelijk bezorgwerk immers niet. Niet omdat ze het niet kunnen maar omdat het te laag betaald wordt, te zwaar en te gevaarlijk is. Die combinatie, daar zijn andere mensen voor. Niet alleen in Europa en Noord-Amerika maar ook in Azië.

De man in het filmpje deed het werk voor z’n plezier. Of liever gezegd om goed te doen. Al kan dat prima samen gaan. De evolutie heeft het zo slim bedacht dat het meestal fijn voelt om goed te doen voor een ander. Het zit, om maar eens een populaire term te gebruiken, in het dna. Al zie je bij een klein deel van de mensheid dat die empathische combinatie aan het verdwijnen is. Die genieten juist eerder als ze een ander zien lijden. Het zijn de anti-helpers. Mona Keijzer, Geert Wilders, Marjolein Faber. Om maar wat voorbeelden uit de Haagse stal te noemen.

Hoe doet de man in Singapore dan goed? Het maaltijdbezorgen verricht hij als bijbaantje naast zijn goedbetaalde kantoorwerk voor een techbedrijf. In het weekend klimt hij een paar uur op de fiets, het geld dat hij met deze lichaamsbeweging verdient, in plaats van een fitness abonnement dat alleen maar geld kost, doneert hij aan een goed doel. Win-win, heet dat.

Wat een mooi idee dacht ik en vroeg me natuurlijk meteen af of ik dat moest navolgen. Maar voordat ik op de fiets sprong, zag ik al de beren op de weg. Van 'ik ben in het weekend vaak aan het werk', het is gevaarlijk om bij nacht en ontij door de stad te racen, de belastingdienst zou misschien moeilijk gaan doen (ik heb daar totaal geen verstand van), de weersomstandigheden zijn hier wat minder gewetensvriendelijk dan in Singapore, tot en met zou ik er wel echt zin in hebben? En tot slot de minst egoïstische overweging: zou ik met mijn liefdadigheidsdrang niet het werk afpakken van iemand die de inkomsten hard nodig heeft? Je begrijpt, die laatste overweging greep ik aan om het plan met een gerust hart te laten varen.

‘s Avonds ging ik nietsvermoedend naar de bioscoop om L’Histoire de Souleymane te zien, een bekroonde Franse film. Die bleek ook over een maaltijdbezorger te gaan. En ineens belandde ik in een andere wereld, om niet te zeggen de werkelijkheid.

Souleymane is een jonge migrant uit de Westafrikaanse staat Guinee. Hij is in Parijs terechtgekomen na een levensgevaarlijke tocht door de woestijn en over de Middellandse Zee. Nu moet hij zien te overleven. Hij is dakloos, heeft geen werk- of verblijfsvergunning en is fietskoerier op naam van een ander aan wie hij een groot deel van zijn karige inkomsten moet afstaan. Dat werk en leven zijn extreem stressvol, voortdurend moet hij overal op tijd zijn. Niet alleen bij de afhaal- en bezorgadressen maar ook bij bijvoorbeeld de nachtopvang. Anders zwaait er wat. De onrust wordt knap overgebracht. De acteur speelt zeer overtuigend. De camera zit hem voortdurend op de huid, je wordt als kijker besmet met zijn stress en wanhoop.

Het is geen feel good film, noch een prekerig pamflet. Daarvoor is deze thriller veel te realistisch. Migratie laat zich niet vangen in termen van goed of slecht. En de goed- of slechtheid van de medemens is ook niet huidgebonden. Er zijn mensen die Souleymane helpen, er zijn er die hem naaien en wie dat zijn wordt niet bepaald door hun huidskleur. En dan zijn er nog de mensen die geen idee hebben of willen hebben. Dat is de meerderheid. De mensen die een maaltijd laten bezorgen hebben net zo min enig besef van het systeem dat er achter schuilt als de klant die in de supermarkt een karbonade koopt.

Ik koester niet de illusie dat een L’Histoire de Souleymane een PVV’er van gedachten zou doen veranderen. Daarvoor zit er voldoende in om zijn eigen gelijk aan op te hangen. Het zal een welkom-activist ook niet overtuigen van het feit dat migratie niet iets is om toe te juichen. Migratie gaat in de praktijk vaak met heel veel moeilijkheden gepaard. Je mag blij zijn als dat bij de volgende generatie niet meer het geval is, zeg ik als zoon van een migrant. Maar migratie is er ook al sinds het ontstaan van de eerste mens geweest. Je kunt het niet wegdenken. We komen allemaal uit Afrika.

De hoofdrol in de film wordt vervuld door de 23-jarige Abou Sangaré die zelf ook uit Guinee afkomstig is, de Middellandse Zee overstak en al drie keer tevergeefs asiel heeft aangevraagd in Frankrijk. Hij belandde in de stad Amiens nadat hij in Parijs op de vlucht sloeg voor controles door de vreemdelingenpolitie. Hij is helemaal geen acteur maar inmiddels opgeleid tot automonteur. Hij zocht werk en reageerde op de castingoproep zonder er echt in te geloven. Dat bleek anders uit te pakken. In Cannes werd hij bekroond als jong acteertalent. Een carrière in de filmwereld ziet hij echter niet zitten, vertelde hij aan Libération, hij is liever automonteur. Dat laatste gaat wellicht lukken want hij heeft deze week een werkvergunning voor een jaar gekregen.

"Ik ben meerdere keren afgewezen door de Franse overheid,” zei hij tegen de krant maar van de kant van de bevolking ervaart hij juist het tegenovergestelde. "Ik ben verrast door al die vrijwilligers en hun verenigingen, de docenten op de twee middelbare scholen waar ik me kon inschrijven, de ondernemers, de collega's. Iedereen heeft altijd geprobeerd mij te helpen. Weet je dat ik helemaal geen Frans sprak toen ik in Amiens aankwam? Ik was in Guinee zelfs nog nooit naar school geweest.”

Dat is ook hier de realiteit. Het grootste deel van de bevolking stelt zich menselijker op tegenover migranten dan de overheid.

Het goede van de film is dat die de menselijkheid terugbrengt in een debat waarin de ontmenselijking steeds meer domineert. Die ontmenselijking is noodzakelijk voor de ultrarechtse politiek om het beleid nog harder te kunnen maken. Kiezers zouden het niet accepteren als over hen zo gesproken werd zoals er over migranten gesproken wordt. Ze zouden dan wel meteen zien dat het een recept is voor nog meer ellende. Dat willen ze nu niet weten. Of hoe ze het zelf achteraf zeggen: dat konden ze niet weten.

En ik? Ik kon er niets tegen doen natuurlijk.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (10)

Frits Jansen
Frits Jansen
13 jan. 2025 - 9:36

De politici moeten weer de wijken in. Hier om de hoek in Berlijn is een SPD kantoor. Ik woonde al eens een CDU wijkbijeenkomst bij. Niet dat ik me zo tot de CDU aangetrokken voel maar ik wilde zien hoe dat gaat. Het ging vooral over verkeerscirculatieplannen. Maar je stemt allicht eerder op een partij die een gezicht heeft. vrijwilligers moeten niet alleen flyeren voor de verkiezingen, maar ook tussendoor de wijken in.

Die vrijwilligers moet je op pad sturen met een makkelijk verhaal maar dat moet wel de kern raken. Het is op zich al een uitdaging om een partijprogramma te reduceren tot de essentie. Dat hoeven de vrijwilligers niet zelf te doen - maar beroepspolitici hebben dat een beetje verleerd.

De politiek hangt aan elkaar van de misverstanden. AfD leider Alice Weidel is een lesbische homohater. De AfD komt ook met het vol=vol argument, maar juist voormalig Oost Duitsland waarde AfD veel aanhang heeft is op veel plaatsen heel dun bevolkt.

geronimo3
geronimo3
13 jan. 2025 - 6:21

Ik kan veel delen gewoon vanuit het dagelijkse leven, toch denk ik soms, denk voor je zelf en leg de puzzeltjes, er zijn veel dingen aan de hand, het gaat niet alleen om 1 onderwerp.

Voorbeeldje als je zoekt kun je het misschien vinden nog op youtube.com, speelde zich af in de VS, witte Amerikanen staan te protesteren op de straat tegen immigratie, komt er een native american voorbij met kindje in zijn buggy, hij gaat het debat aan met hen en zegt wij zijn de eerste bewoners en jullie pakten ons land af, hij zegt het zo geweldig en lacht ze uit, die Amerikanen waren overbluft want wat hij zei was de waarheid, ze stopten met hun protest en gingen naar huis,woonden er alleen maar Joden in dat deel waar eens Palestina was dan? Nee, was Amerika altijd een christelijk land nee, protesteren tegen de zwarte Amerikanen met de KKK terwijl witte mensen hen daar naar toe hebben gebracht, Westerse mensen moeten accepteren dat zij niemand de les moeten geven want zij hebben de hele aardkloot geterrosiseert met hun kolonialisme, gaat nog steeds door via de VS, waarom denk je dat ik de nickname Geronimo heb gekozen,is een eerbetoon aan hem, was voor hun ook een terrorist, weten mensen de echte geschiedenis wel, met dubbele maten meten dat is echt de Westerse manier van denken, ik haat het en benoem het, ik zou er 3 A viertjes over voor kunnen schrijven met allemaal voorbeelden, van vroeger maar vooral van nu,amen!!!

Gajes
Gajes
13 jan. 2025 - 0:44

Het zal een welkom-activist ook niet overtuigen van het feit dat migratie niet iets is om toe te juichen.

Wat een nare, bittere zin eigenlijk. Ik heb het 2x doorgelezen om te begrijpen waar dat nu vandaan komt, maar ok, het staat er zonder enige uitleg.

Men kan welkom zijn naar migranten, vluchtelingen, arbeidsmigranten, mensen die illegaal in een stad willen opgaan, en tegelijkertijd beseffen dat er iets heel mis in hun thuisland.

Want wat jij eigenlijk zegt is dat mensen die zich hard maken dat migranten hier goed worden opgevangen ipv een Faber 'welkom' , naief en weinig empathisch zijn.

Maar goed, bedankt voor de tip over die film, ik ga kijken.

2 Reacties
JoepJos
JoepJos13 jan. 2025 - 15:05

De schrijver legt zijn stelling: ' Ik koester niet de illusie dat een L’Histoire de Souleymane een PVV’er van gedachten zou doen veranderen. Daarvoor zit er voldoende in om zijn eigen gelijk aan op te hangen', uit. Hiermee bedoelt hij dat iedereen die voor immigratie is hiervoor bewijs ziet in de film, maar ook degenen die tegen zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 jan. 2025 - 18:37

Houden we zo ook nog wat plaats over voor de wolf de das en de bever?

Ramon147
Ramon147
12 jan. 2025 - 23:06

@ Francisco

@ [ het stamt uit de tijd dat nog gedacht werd dat mensen net als vee en andere huisdieren in rassen zijn onder te verdelen.]

Slavenrij- discriminatie - verdeeldheid - rassenhaat en onderdrukking is in onze tijd niet afgeschaafd ,

Alleen maar gemoderniseerd. !!

2 Reacties
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...13 jan. 2025 - 9:20

U doelt op de Golfstaten?

Ramon147
Ramon14713 jan. 2025 - 14:18

@ Nou ja , kijk

Nop , Ik doel op de hele wereld . ( included Golfstaten )

Noam Salomon III
Noam Salomon III
12 jan. 2025 - 17:59

Mensen zijn wel degelijk, net als alle andere dieren, in rassen onder te verdelen, maar door die duistere geschiedenis waarin waardeoordelen werden gegeven over de verschillende rassen, durven we dat tegenwoordig niet meer. Wie dat nog wel durft, is Midas Dekkers in zijn boek 'Wat loopt daar?' (leestip). Evolutie heeft geen moraal, dus als empathie in ons DNA zit, is dat omdat het gunstig was voor de mens, in een groep leven had nl. voordelen. Empathie verdwijnt dus niet zomaar uit ons DNA.

Ik denk, dat de meeste mensen weinig problemen hebben met migratie, maar wel met de massamigratie zoals we die al een paar decennia hebben, en dan met name van mensen uit culturen die op fundamentele zaken botsen met de onze. Als de aantallen maar hoog genoeg zijn, verdwijnt de individuele mens helaas uit beeld. Niet prettig voor de mensen die hierheen willen komen, wel heel menselijk!

9 Reacties
TheunT
TheunT12 jan. 2025 - 19:15

Nee, iedere etniciteit heeft min of meer dezelfde fenotypische kenmerken als de ander en valt zodoende niet te kwalificeren als een ander ras . Jij daarentegen bent helaas wel te typeren als een racist.

DaanOuwens
DaanOuwens12 jan. 2025 - 19:28

@ Noam Salomon III

Jij schrijft: Empathie verdwijnt dus niet zomaar uit ons DNA.

O jawel hoor. Jouw eigen reactie bij een tekstje over Israël en Gaza illustreert dat. Geen enkele empathie met Palestijnen die gedood worden. Dus er zijn meerdere opties. Mensen zonder enige empathie. Mensen met slechts empathie voor mensen zoals zijzelf en mensen die vinden dat empathie voor een ander mens belangrijker is dan rassen onderscheid.

EricDonkaew
EricDonkaew13 jan. 2025 - 2:54

@Noam: Mensen zijn wel degelijk, net als alle andere dieren, in rassen onder te verdelen, (...)

-------------------

Je kunt mensen uit de vele etnische groepen heel soepel 'kruisen' met prima 'resultaat'. Daaruit blijkt dat het menselijk ras niet uit meerdere rassen bestaat. Misschien waren Neanderthalers een apart ras, maar dat weet ik niet.

Blijft anno 2025 alleen over: het mensenras. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 jan. 2025 - 7:36

Daan Ouwens

Je haalt me de woorden uit de mond!

Zandb
Zandb13 jan. 2025 - 8:59

Noam

U beweert dus dat je alleen maar empathisch kunt zijn, als dat in je DNA zit. En niet alleen dat maar dat DNA maakt het dan ook mogelijk, denk ik dan even verder, dat mensen geen moeite hebben met immigratie maar wel met massa-immigratie.

Ik vind het leuk bedacht maar het slaat werkelijk nergens op.

.

Dat 'je bedreigd voelen voor wat je als vreemd ervaart' menselijk is, dat geloof ik graag. Maar net zo menselijk is het, dat we na kunnen denken over en vorm kunnen geven, aan wat ons instinctief drijft. Het lijkt er bij u op, dat u dat nadenken, dat vormgeven niet als menselijk ziet. Dat u de mens terugbrengt tot een hoopje hopeloos instinct.

Robbin_T
Robbin_T13 jan. 2025 - 9:14

@TheunT

"Nee, iedere etniciteit heeft min of meer dezelfde fenotypische kenmerken als de ander en valt zodoende niet te kwalificeren als een ander ras"

.

Dus een Mechelse herder en Duitse herder zijn verschillende hondenrassen maar een aboriginal en een scandinavier niet want die lijken teveel op elkaar?

Vuurrood
Vuurrood13 jan. 2025 - 9:59
Deze reactie is verwijderd
Avatar
13 jan. 2025 - 10:14

Redactie heeft deze reactie verwijderd op basis van de spelregels.

TheunT
TheunT13 jan. 2025 - 13:21

Robbin

Hondenrassen zijn het resultaat van opzettelijke menselijke tussenkomst en kunstmatige selectie, terwijl de menselijke diversiteit het resultaat is van natuurlijke processen en niet op zinvolle wijze kan worden onderverdeeld in afzonderlijke biologische groepen.

Frits Jansen
Frits Jansen
12 jan. 2025 - 17:04

Pas maar op dat je niet betrapt wordt als een nep-ZZP-er (een schijnzelfstandige heet dat) en in de gevangenis belandt.

Karingin
Karingin
12 jan. 2025 - 16:57

Als "welkom-activist" juich ik migratie helemáál niet toe, wat is dat nu weer voor onzin Fransisco?? Behoudens de bemiddelde en goed opgeleide migrant die voor liefde of werk vertrekt, gaat 't natuurlijk altijd om mensen die in 'n zeer benarde situatie zitten, door armoede of geweld. Zo lang dat nog welig tiert is migratie gewoon 'n gegeven.

--

Ik las dat de migratiecijfers richting EU vorig jaar gemiddeld gedaald zijn. Rechtse houwdouwers zullen dat uiteraard toeschrijven aan 't steeds restrictievere beleid, en dat klopt deels ook wel. Maar 't betekent niet dat er minder mensen op de vlucht zijn, en mensen die eenmaal veel hebben geïnvesteerd (geld, tijd en inzet) gaan echt niet zomaar terug naar eigen land. Ze zoeken nog risicovollere routes, zullen vaker in de illegaliteit verdwijnen en/of zitten in 'n land aan de rand van de EU te wachten op een mogelijkheid om alsnog deze kant op te komen. Het land van bestemming wordt voor 'n groot deel bepaald door 't al aanwezige netwerk; familie, vrienden of gemeenschap, kans op werk - hoe rottig dat ook moge zijn.

--

Het enige dat je kunt doen om grip te krijgen op aantallen en wíe er allemaal binnenkomt, is regulering; legale mogelijkheden scheppen, en de situatie in herkomstlanden proberen te verbeteren. Maar ja, da's ingewikkeld, kwestie van 'n lange adem en sociaal-maatschappelijke inzet...

Het is wel grappig dat op rechts altijd geroepen wordt dat links realiteitszin ontbeert en teveel gelooft in de maakbare samenleving... 😂🙄😖

2 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist12 jan. 2025 - 17:22

Maar migratie is maar voor een klein deel vluchtelingen.

Dat heeft eigenlijk geen relevantie.

jandebakker
jandebakker13 jan. 2025 - 10:08

@Karingin,

Creëren van opties voor legale migratie zorgt er inderdaad voor dat mensen niet de illegale route nemen.

Maar nu even qua realiteitszin: De EU heeft (net als elk ander land op de wereld) vooral behoefte aan geschoold talent met specifieke vaardigheden. Dus hoe gaat het creëren van legale opties helpen als veel potentiele migranten niet voldoen aan de behoeftes van de Europese arbeidsmarkt? (en voordat u voorstelt om hele lage eisen te stellen. Als je mensen legaal laat immigreren heb je ook sociale verplichtingen richting deze mensen. En de economische meerwaarde van laagbetaald werk is doorgaans lager als de kosten die nodig zijn voor een menswaardig bestaan).

En heeft u er al over nagedacht dat het eenvoudiger maken van legale migratie voor mensen met specifieke talenten en vaardigheden haaks staat op pogingen om de situatie in herkomst landen te verbeteren?

Anna R. Chist
Anna R. Chist
12 jan. 2025 - 16:32

[Het grootste deel van de bevolking stelt zich menselijker op tegenover migranten dan de overheid.]

En een paar schreeuwlelijkerds zijn niet een accurate representatie van de bevolking.

Mensen zijn namelijk veel aardiger dan de pers en politiek en sommige reageerders alhier doen voorkomen.

Herr Vorragend
Herr Vorragend
12 jan. 2025 - 14:24

Gisteren een aflevering gekeken van God, Jesus, Trump.

Daarin een vluchtelingenwerkster die uitgeputte migranten aan de Mexicaanse grens opving, en hen op allerlei manieren verder hielp. Daarna ging het over waarom zij uit volle overtuiging op Trump heeft gestemd.

Schiet mij maar lek, of zoiets.

1 Reactie
pahan
pahan13 jan. 2025 - 4:54

Waarom?

Dat je van mening bent dat die ellende moet stoppen wil toch niet zeggen dat je mensen aan hun lot over moet laten?

Gerygrr
Gerygrr
12 jan. 2025 - 13:35

Mooie eindconclusie:

Breng dus de menselijkheid terug.

Wat mensen moet binden is menselijkheid.

Op mensen, die je niet kent neerkijken, helpt niemand vooruit.

Dat neerkijken op mensen is eeuwenlang gepraktiseerd.

De meerderheid van de mensen op aarde heeft dat trauma in hun DNA.

Het minderwaardigheidsgevoel, uitgebuit zijn en vernederd, verkocht en verraden zijn.

Het materialistische aspect, het verdienmodel dat deze systemen overeind houdt, blijft bestaan.

Het zogenaamd uitgeoefende racisme opheffen is geen verlossing voor wie in armoede leeft.

Je blijft met zijn allen in dezelfde afhankelijke armoede.

Alleen de zogenaamde witte is de mislukkeling, de zogenaamde zwarte is slachtoffer van de eerste.

Dus verdeelt de rijke in wit en zwart.

De rijke verdeelt om zichzelf te verrijken.

En de armoede te laten verdelen, laat de sterkste winnen……

2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen12 jan. 2025 - 17:07

Niet de "menselijkheid" van een overschot aan testosteron.

Gerygrr
Gerygrr13 jan. 2025 - 15:53

Frits,

Dat klopt.

De 7 vinkjes zijn voor mannen.

Elke vrouw krijgt 1 vinkje minder dan de man uit dezelfde groep.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor