21 mensen gewond … Activisten: 'Er vielen vier doden' … Betogers vrezen
dat deal van 50 miljard mokerslag is voor instabiel land … Dubieuze
chinees 'koopt' Nicaragua
De discussie over de aanleg van het Nicaraguaknaal in Nicaragua zijn opgelopen tot hevige gevechten tussen demonstranten en veiligheidtroepen. Volgens de politie zijn zeker 21 mensen gewond geraakt, onder wie 15 agenten. De betogers menen dat er onder hen vier doden zijn gevallen, maar dat wordt ontkend door de politie. 33 betogers zijn opgepakt.
De politie reageerde naar eigen zeggen op de actie van demonstranten die een politiebureau in brand staken. Omdat er volgens de politie dreiging ontstond dat de betogers een tankauto in brand zouden steken, werd er ingegrepen. Agenten rukten vervolgens uit met traangas en rubberen kogels.
De aanleg van het Nicaraguakanaal is maandag begonnen ondanks dat die erg omstreden is. Demonstranten blokkeerden de snelweg in het zuiden van Nicaragua om de werkzaamheden te vertragen. Omwonenden zijn bang dat ze vanwege de aanleg van de verbinding tussen de Caribische Zee en de Stille Oceaan moeten verhuizen en milieu-experts zijn kritisch. Ze vrezen voor ernstige milieuschade omdat het kanaal aangelegd wordt dwars door Nicaragua.
Het plan legde het een eeuw geleden af tegen het Panamakanaal, maar komt er nu toch omdat China daar groot belang bij heeft. Het is dan ook niet vreemd dat een Chinese telecomtycoon Wang Jing, met overigens een bedenkelijke reputatie, zegt het megaproject van 40 miljard euro te financieren. Over die financiering is nog veel onduidelijkheid. Eerst zei Jing dat het om een ‘private’ investering ging. Later bleek dat vooral Chinese staatsbedrijven het plan steunen.
Er zijn meerdere redenen om aan Jing te twijfel. Nicaragua heeft voor de bouw van het kanaal de zeggenschap over een derde van het grondgebied overgedragen Jing, maar onduidelijk is hoe hij die 40 miljard dollar financiert. De investering is zijn eerste grote infrastructuurproject, maar wie zijn cv nagaat komt er achter dat hij veel projecten nooit heeft waargemaakt. Persbureau AP deed eens research naar de projecten van Jing en daaruit bleek dat de lokale concurrentie nog nooit van zijn bedrijf gehoord heeft. Zelfs het telefonienetwerk dat Jing twee jaar geleden aan Nicaragua beloofd heeft, is er nog steeds niet.
Het Nicaraguakanaal is momenteel het grootste bouwproject ter wereld. Er moeten tankers van 250.000 ton door de straat varen. De vaargeul krijgt daardoor een diepte van 27 meter en een breedte van 230 meter. Nicaragua is een arm land en hoopt dat het kanaal het land uit de economische en criminele malaise kan trekken. De Nicaraguaanse president Daniel Ortega deed voor de bouw vergaande concessies. Zo mag China bouwen vrijgesteld van belastingen en buiten Nicaraguaanse rechtssysteem opereren. Daardoor is zelfs de grondwet aangepast. Ortega hoopt dat het kanaal een verdubbelen van het bruto binnenlands product oplevert en zorgt voor een verdrievoudiging van de werkgelegenheid, maar omdat de Chinese investeerder dubieus is, kan dat nog niet met veel zekerheid gezegd worden. China meent dat het kanaal in 2019 af en is dat daardoor 400.000 Nicaraguanen uit de armoede geholpen zijn. Het realiteitsgehalte van die beweringen is echter niet zo hoog.