Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Beter goed gejat dan slecht bedacht

  •  
25-09-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3866 keer bekeken
  •  
Scherm­afbeelding 2024-09-25 om 10.49.20

Dat is het adagium van de Vaderlandse tv-industrie, en het buskruit is dan ook niet in Hilversum uitgevonden. Dat men het wiel daarentegen wél dagelijks heruitvindt is een feit. Een beetje van het ene format gecombineerd met een nog ouder conceptje uit vervlogen tv-jaren en het veelkoppig mediamonster Hilverschuim heeft zijn hybride ei weer gelegd. Recyclen, oude-wijn-in-nieuwe-zakken, kliekjes opwarmen zijn de ongeschreven regels in tv-land. De nieuwe kleren van de keizer zijn in ‘t Gooi nooit helemaal uit de mode.

Tot zover het synoniemenlijstje voor lui ondernemerschap

Spelletjes en reality-tv zijn daarbij favoriete ingrediënten. Er valt een verhandelbaar format van te kneden dat, internationaal uitgerold, weer spin-offs kan creëeren en vervolgens kan men de nodige merchandise ontwikkelen. De variant om aan het geheel Bekende Nederlanders toe te voegen is uiteraard ook niet nieuw maar wel zo lucratief. Aan beide kanten. ‘Nieuwe’ BN’ers vergroten hun bekendheid en de grote groep die het moeilijk genoeg heeft in die overbeviste vijver van de tv-/film-/musical- en theater-industrie schnabbelt zijn kostje bij elkaar. Een zeer legitieme methode van werkverschaffing overigens, de rodelbladen dienen ook gevuld. Mensen kijken nu eenmaal graag naar andere mensen en uit die simpele wetenschap is een hele industrie ontstaan.

Midden tachtiger jaren bracht de TROS een briljant stuk gesponsord entertainment uit Aalsmeer. MOORDSPEL heette de groots opgezette studio-show. Ron Brandsteder presenteerde en pappa Brandsteder (Sony Nederland) sponsorde. Grote acteurs speelden een mysterie, er viel een dode en het publiek moest raden wie de dader was. TV-cluedo. Om dat format te pushen werd groot uitgepakt. Het publiek kon MOORDSPEL-kaarten kopen bij vijf grote supermarkten, een rijmpje invullen, prijzen winnen én… de dader voorspellen.

Sony was hoofdsponsor en stond tevens garant voor prijzen als een video-8-camera, een draagbare cd-speler en de ultra hippe walkmans. Tweede sponsor was spellengigant JUMBO die uiteraard het gelijknamige bordspel produceerde. Tenslotte deed ook weekblad Privé mee en zo hadden ome Joop en tante Henk het publicitaire kringetje rond.

De Tros was altijd al ‘stoutste jongetje van de klas’ en zocht daarna meerdere malen de rand van de (tv-)wetten op. Als publieke omroep die ook wel eens een ‘commercieel slaatje wilde slaan’, lonkten zij echter íets te duidelijk naar de gunsten van het publiek en dat kwam hen meermaals op flinke boetes te staan. (Een verlies dat men uiteraard lachend wegschreef tegen de veel hogere revenuen van die praktijken). Dramaserie Medisch Centrum West was een dikke hit en éen van de actrice’s stelde het publiek een rolletje in het vooruitzicht mits… zij eerst even lid wilden worden van boekenclub ECI. Waarschijnlijk had het Commissariaat voor de Media toen poep in de oogjes want het bleef bij een reprimande. Toen in de serie echter schaamteloos een bestaand medicijn werd gepropageerd liet het Commissariaat zijn tanden zien en incasseerde een boete van 170.000 gulden. Kinderserie ‘De BiBaBoerderij’ ging in 2009 ook vrolijk over de sponsorscheef; 250.000 euro boete en vijf jaar later werd een oorspronkelijk véel hogere boete verlaagd naar ‘slechts’ 70.000 euro voor een al te lucratief onderonsje met De Efteling’s ‘Sprookjesboomfeest’.

MOORDFEEST heet nu de nieuwe kloon in spel-met-Bekende-Nederlanders-format. Commerciële club SBS6 ziet z’n kans schoon en belooft de sponsors een ‘daverend succes’ met zes nieuwe afleveringen. De eerste aflevering kende een marktaandeel van 26,9% (901.000 kijkers) en biedt vele mogelijkheden voor ‘Brandpartnerships’. Van een bordspel zal het wel niet meer komen want de (online-)spellenmarkt is gigantisch. Al in 2008 berekende onderzoeksbureau DFC Intelligence bijvoorbeeld de internetmarkt voor ‘casual gaming’ al op ruim 1,5 miljard. Anno nu is dat bedrag met inmiddels vergaand verfijnde technieken, app-aplicaties en second screen een lachertje.

De participerende kijker maakt inmiddels geen kans meer op lullige cd-spelers en foto camera’s maar op 10.000 euro. Nieuwe tijden, nieuwe sponsorzeden.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

De ware Jakob
De ware Jakob
26 sep. 2024 - 9:34
Spoiler: Mevrouw de Vos was de dader!
EricDonkaew
EricDonkaew
26 sep. 2024 - 2:38
In de jaren '70 had je veel van dit soort (commerciële) acties. Bij de drogist kon je zakjes met dierenplaatjes kopen. In kleur. Kostte een kwartje (of zo) per zeven plaatjes. Gelijk mijn halve zakgeld. Al die plaatjes konden geplakt worden in een album, die je uiteraard ook moest kopen. Op een gegeven moment had je heel veel plaatjes, waaronder veel dubbele. Ging je ruilen met vriendjes. Een zebra ruilen voor een olifant? Doen! Inmiddels had je al zo'n vijf keer zo veel uitgeven als wat een gewoon boek met dierenfoto's kost, maar dan had je niet het verzamel-, plak- en ruilplezier. Uiteindelijk kwam je twee of drie zeldzame plaatjes tekort, ook je ruilvriendjes hadden ze niet. Maar niet getreurd, die kon je per stuk, voor veel geld, kopen. En dat deed je dan ook. Commercieel gezien een meesterlijk concept, geënt op de verzamelwoede van kinderen (en grote mensen). 'Rood' Nederland, prominent aanwezig in ons land, vergeleken met nu, vond het maar niks, deze manier van geld verdienen. Maar ik heb er toch wel plezier aan beleefd.
Anno2024
Anno2024
25 sep. 2024 - 15:34
Met genoegen naar de 6 afleveringen van Moordspel op SBS6 gekeken. Spannend en onderhoudend programma. Trouwens vakkundig gepresenteerd door Hans Kesting. Diezelfde Kesting die in het verleden veel werk deed voor de VARA en jarenlang verbonden was aan Toneelgroep Amsterdam. Die komt gewoon uit de linkse hoek van de samenleving dus. En over een oud format gesproken: Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
25 sep. 2024 - 11:50
Ik ben dol op dat soort jaren '80 reclames. Daar zat knip en plakwerk in, drukinkt. Computers maken alles makkelijker maar niet mooier. Het menselijke geeft warmte, zelfs bij een ordinaire TROS reclame.
Frits Jansen
Frits Jansen
25 sep. 2024 - 9:10
Van "jatten" kan geen sprake zijn, want ideeën zijn vrij, iets wat niet-juristen en zelfs juristen vaak niet begrijpen. Dat er toch voor "formats" betaald wordt komt 1) doordat men elkaar in het wereldje netjes wil behandelen, en 2) doordat een format veel meer is dan een idee, en in uitgebreide boeken worden beschreven.
2 Reacties
Pater
Pater25 sep. 2024 - 12:37
Niemand heeft het over jatten. Behalve jij.
EricDonkaew
EricDonkaew26 sep. 2024 - 2:22
@Pater ---------------------- En de koppenmaker dan.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor