Joop

Bestrijd eenzaamheid onder jongeren, geef college in lege concertzalen

  •  
05-12-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
ANP-423684763
Universiteiten en hogescholen, belangrijke ontmoetingsplekken voor veel jongeren, zijn al sinds maart grotendeels gesloten.
Van je bed naar je laptop, en weer terug naar bed. Het is waarschijnlijk niet hoe de meeste studenten zich hun studententijd hadden voorgesteld. Toch is het voor veel studenten werkelijkheid geworden. Toen het aantal coronabesmettingen weer opliep, waren velen er als de kippen bij om jongeren daar de schuld van te geven. Jongeren worden op deze manier gestigmatiseerd, terwijl andere zaken, zoals de gevolgen van de corona crisis op de mentale gezondheid van jongeren, onderbelicht blijven. Uit recent onderzoek blijkt dat onder jongeren gevoelens van eenzaamheid het meest toenemen. Het probleem van eenzaamheid onder jongeren is niet te overschatten zo groot. Erken dat en doe er iets aan!
De maatregelen omtrent het coronavirus raken jongeren ongekend hard. Universiteiten en hogescholen, belangrijke ontmoetingsplekken voor veel jongeren, zijn al sinds maart grotendeels gesloten. De collegezalen zijn ingeruild voor laptops, waar via veel onderwijs momenteel online aangeboden wordt in de vorm van YouTube-achtige lessen. En hoewel het natuurlijk fijn is dat onderwijzers hun best doen om, ondanks alle maatregelen, nog goed onderwijs aan te bieden, blijft digitaal onderwijs voor veel jongeren lastig. We moeten de sociale functie van studeren niet onderschatten. Onlangs schreef een studente op de Facebook-pagina “UU Confessions” dat ze het hele jaar nog niet echt contact had gehad met studiegenoten, en dat ze merkte dat ze hierdoor steeds meer moeite kreeg om studeren leuk te vinden, en ze is niet de enige.
Er zijn verschillende dingen die we kunnen doen om jongeren te helpen in deze tijd. Ten eerste is het belangrijk dat er meer onderzoek komt naar eenzaamheid onder jongeren. Tot op heden is er weinig onderzoek gedaan naar eenzaamheid onder jongeren in coronatijd, terwijl het geluid vanuit de samenleving steeds duidelijker klinkt. Goed structureel onderzoek naar eenzaamheid onder jongeren is nodig om te weten of het beter of slechter wordt.
Voor de korter termijn: laten we vooral kijken hoe we elkaar wél kunnen ontmoeten. Een mooi voorbeeld hiervan is de #IkWilNaarSchool-campagne. Zij roepen universiteiten en hogescholen op om zich in te zetten voor meer fysiek onderwijs. Theaters en concertzalen, die nu toch leeg staan, zouden bijvoorbeeld perfect geschikt kunnen zijn om corona-proof onderwijs aan te bieden.
Daarnaast valt er nog veel te verbeteren aan de manier waarop het online onderwijs wordt aangeboden. Op dit moment worden bij veel studies de colleges van tevoren opgenomen die studenten zelf moeten kijken, en worden er daarnaast een soort ‘Q&A-sessies’ georganiseerd zodat studenten vragen over de filmpjes kunnen stellen. Op deze manier wordt studeren praktisch gezien gewoon een hele dure streamingdienst. Om studeren leuker, effectiever en interactiever te maken zou in plaats daarvan meer moeten worden ingezet op (kleinschalig) onderwijs in werkgroep-vorm.
Maar alleen kijken naar het onderwijs is niet genoeg. Laat de noodkreten van nu de eenzaamheid onder jongeren voorgoed uit de onzichtbaarheid trekken. Breng lotgenoten met elkaar in contact. Train jongerenwerkers en voetbaltrainers om signalen van eenzaamheid te herkennen.
Het is tijd dat we de problemen van jongeren in corona tijd serieus gaan nemen, in plaats van jongeren enkel als schuldigen aanwijzen. Want eenzaamheid onder jongeren is wel degelijk een probleem. Een groot probleem. Er is zoveel dat we kunnen doen. Laten we ons daarop concentreren in plaats van rondbazuinen welke golf nu weer de schuld is van jongeren. Jongeren verdienen beter dan het slechte imago dat ze nu toegeschoven krijgen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (32)

JanB2
JanB26 dec. 2020 - 19:46

En over de docenten, niet zelden ouder dan 40 en dus qua leeftijd deel van de risicogroep, wordt met geen woord gerept.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 dec. 2020 - 22:51

Sommige uitnemende docenten zijn zelfs 60+

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 dec. 2020 - 9:43

JanB. D66! Verkiezingen! D66 bubbel!

vdbemt
vdbemt6 dec. 2020 - 10:07

Vooropgesteld: ik zeg niet dat dit niet waar is en dat het goed is daar iets mee/aan te doen. Echter: "De maatregelen omtrent het coronavirus raken jongeren ongekend hard. " De maatregelen omtrent het coronavirus raken het merendeel van de bevolking erg hard: de zorg, het onderwijs, de cultuursector, de horeca, de reissector en ga nog maar even door. "Zij roepen universiteiten en hogescholen op om zich in te zetten voor meer fysiek onderwijs. Theaters en concertzalen, die nu toch leeg staan, zouden bijvoorbeeld perfect geschikt kunnen zijn om corona-proof onderwijs aan te bieden." Waarom staan die zalen leeg? Waarom zijn ze dicht? Omdat fysiek samenzijn met grotere groepen in een binnenruimte de ideale omgeving is voor het virus zich te verspreiden. Dat als oplossing voor studenten aanbieden, is niet erg slim. Dat is net zoiets als bij een gevaarlijke kruising, waar nieuwe stoplichten zijn geplaatst voor de veiligheid, zeggen: we willen doorrijden; laten we de stoplichten weghalen. Het is geen strijd om wie het meest te lijden heeft onder corona. Bijna iedereen lijdt eronder. Het is goed om daar, voor iedereen, op te letten dat men er niet aan onderdoor gaat.

P Haan
P Haan6 dec. 2020 - 9:19

En maar vasthouden aan eeuwenoude dogma's. Waar kennen we dat van? De wereld is klein geworden, en de winst van de pandemie is dat niemand je meer dwingt om fysiek aanwezig te zijn. Om een student klaar te maken voor de wereld is online onderwijs een eerste levensbehoefte. Anders hebben we er geen werk voor, kunnen we geen toekomst bieden. Als ik kijk naar het gemak waarmee je op dit moment zaken kan doen, hoe geweldig het eigenlijk is om niet ergens heen te moeten reizen met pakje deftig aan, langs de balie te moeten, een glimmend maar inhoudsloos kantoorpand te moeten doorzoeken en dan aan tafel te zitten met een horde volk waarvan de meesten niet eens wat toe te voegen hebben? Ik heb nog nooit zo snel zaken voor elkaar gekregen als de afgelopen maanden. En ik ben nog nooit zo makkelijk bij mensen de agenda in gevallen als de afgelopen maanden. Ik heb wat opdrachten uitstaan om bestaande lesprogramma's en trainingen om te bouwen naar virtuele varianten, en draai nu voor de lol mee in een proef met een online les programma voor jonge leidinggevenden. Het doel is, kijken of we dat kunnen vasthouden en in de toekomst structureel aan gaan bieden. Dit is misschien wel groter dan de industriele revolutie, en daar zullen studenten op voorbereid moeten worden. De corona gedreven eenzaamheid zal met het onder controle brengen van de pandemie een stuk minder worden, maar ga alsjeblieft niet terug naar onnodig gehang in leslokalen en collegezalen. Investeer, vind uit, breek de muren. 'steeds meer moeite kreeg om studeren leuk te vinden' Het gedoe er omheen is een illusie. Een ontsnapping voor jongeren uit het stramien, want als ik ga studeren ben ik overal vanaf. Mijn ouders, mijn omgeving, ik ga mezelf opnieuw uitvinden! Nou, nee. Leer meteen maar dat je het zelf moet aanpakken, gewoon waar je nu bent. Want na je studie val je ook weer in een gat, en dat blijf je net zo lang doen tot je snapt dat je zelf de enige bent die je leven leuk kan maken. Ik zie om me heen een heleboel initiatieven om niet eenzaam te zijn. Mooi. Besteed daar aandacht aan, in plaats van jezelf in een negatieve spiraal te blijven praten. Nota bene: Er is altijd een probleem met eenzaamheid onder jongeren. Dat heeft niets met wel of niet studeren te maken. Nu met corona zijn het alleen andere jongeren. Het is een beetje jammer, dat die weinig aandacht kregen en deze nu ineens wel. Hou de ene gedachte vast, laat de andere los en help ze.

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 dec. 2020 - 7:51

D66 is op jacht naar stemmen!

1 Reactie
JanB2
JanB26 dec. 2020 - 19:45

Yep. Zo wal-ge-lijk doorzichtig allemaal.

Fredje3
Fredje36 dec. 2020 - 7:43

Het is helemaal geen probleem voor studenten om met een klein aantal samen te komen. De eenzaamheid komt voornamelijk door gebrek aan aanpassingsvermogen en dat de online lessen aan verbetering toe zijn, dat is logisch, want dat zijn ze altijd. Ik weet niet wat de schrijver denkt, maar we zitten in een crisis. Een sociale crisis en daarvoor moeten we allemaal veel inleveren en ons aanpassen en het is nog niet eens zeker of deze crisis tijdelijk is, of iets gaat worden waar we nu eenmaal mee moeten leven. Veel mensen hebben anderen verloren zonder afscheid te nemen, veel mensen hebben hun baan en huidige levenswijze verlorgen waarbij het misschien wel nooit meer terug gaat komen zoals ze gewend waren en ook studenten moeten inleveren. Ik denk dat we hier nog blij mogen zijn met de mogelijkheden die we hier hebben.

JanB2
JanB26 dec. 2020 - 4:06

Jongeren worden op deze manier gestigmatiseerd. En terecht!

2 Reacties
LBNB
LBNB6 dec. 2020 - 12:17

@janb Je keurt stigmatisering dus goed?

JanB2
JanB26 dec. 2020 - 16:53

Natuurlijk. Mits terecht.

Bert de Vries
Bert de Vries5 dec. 2020 - 22:26

Tja, die jongeren. Wat moeten ze lijden. Hun vertrouwen in de toekomst gaat aan diggelen. Ze zien de hele dag geen hond, uitgezonderd de ouder die af en toe in de weg staat. De school, ooit voorportaal naar de hel, is een onbereikbare hemel geworden. Afschuwelijk. Die jongeren. De generatie Kneus.

NoahAmber
NoahAmber5 dec. 2020 - 16:41

Mijn hemel. Eénzaamheid onder jongeren. Wat een ruggengraten zeg. De generatie gebochelden die de hele dag met hun kop in een smartphone hangen. Oh, oh..wat ben ik zielig.

1 Reactie
LBNB
LBNB6 dec. 2020 - 12:26

@Noah Amber [Mijn hemel. Eénzaamheid onder jongeren. Wat een ruggengraten zeg. De generatie gebochelden die de hele dag met hun kop in een smartphone hangen. Oh, oh..wat ben ik zielig.] De ouderen hebben hun hele leven welvaartsgroei meegemaakt en vinden nu dat hun leven even veel waard is als dat van jongeren. Spoiler: dat is niet zo. De sterfte van een 81 jarige is , hoe bot het ook klinkt, niet erg.

Hendrik5
Hendrik55 dec. 2020 - 15:45

De jongeren kunnen gewoon naar de lege collegezalen. Dan kunnen de lege concertzaken gevuld worden met eenzame ouderen. Split de samenleving nu eens in kwestbaren en niet kwestbaren.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland5 dec. 2020 - 16:47

maar als je jongeren in lege collegezalen stopt zijn ze dan nog steeds leeg?

Aart van de aap
Aart van de aap5 dec. 2020 - 15:34

Ik hou van eenzaamheid

4 Reacties
poeslief
poeslief5 dec. 2020 - 21:00

U vind t het heerlijk om alleen te zijn, bedoelt u denk ik. "Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. Je ervaart een gemis aan een hechte, emotionele band met anderen. Of je hebt minder contact met andere mensen dan je wenst. Eenzaamheid gaat gepaard met kenmerken als negatieve gevoelens van leegte, verdriet, angst en zinloosheid en met lichamelijke of psychische klachten." Of bent u masochist?

Aart van de aap
Aart van de aap6 dec. 2020 - 0:33

“Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. Je ervaart een gemis aan een hechte, emotionele band met anderen. Of je hebt minder contact met andere mensen dan je wenst. Eenzaamheid gaat gepaard met kenmerken als negatieve gevoelens van leegte, verdriet, angst en zinloosheid en met lichamelijke of psychische klachten.” als dat eenzaamheid is dan ben ik weleens eenzaam ik moet eerlijk met je zijn Ben ik masochist ? Uhmmm.... weet ik niet ik geloof het niet

JanB2
JanB26 dec. 2020 - 4:10

@ Aart Dit soort reactie's ontlokt bij mij een vettige lach. Heb je er meer van dit kaliber? Als (zeer welkom) ander geluid.

Aart van de aap
Aart van de aap6 dec. 2020 - 11:44

Dankje, Karl

poeslief
poeslief5 dec. 2020 - 14:43

..en eenzaamheid onder ouderen, of mensen van middelbare leeftijd? Echt weerbaar schijnt de jeugd tegenwoordig niet meer te zijn als ik dit soort schrijfstukjes lees. In plaats van ze nog meer te pamperen zou wat spreekwoordelijk ruggengraat kweken en idem dito geduld in deze steeds meer stante pede maatschappij hen veel meer opleveren voor de rest van hun levens.

6 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland5 dec. 2020 - 15:34

U bent nog van de generatie "de zweep erover" ?

DenFlexwerker
DenFlexwerker5 dec. 2020 - 15:45

@poeslief: raak. Al voor Corona hoor ik dit soort geluiden. Toen ik jong was, nam iedereen een zak chips mee en een fles fris. We deden wat samen. Initiatief nemen heet dat en dat doe ik nu nog. Dankzij het internet is het makkelijker dan ooit om mensen met gelijke interesses te vinden. Ja, Corona raakt iedereen. Maar online kan je prima contacten leggen. Weet je wie daar het beste de weg weten? Jongeren.

poeslief
poeslief5 dec. 2020 - 20:54

@Griezel Nee.

adriek
adriek6 dec. 2020 - 8:04

ruggengraat kweken doe je in sociale context. Ja, de jeugd is veelal verwend, de meesten hebben (gelukkig) nooit armoede of narigheid gekend enzovoorts. Ze zijn dus niet op een crisis voorbereid en zullen er al doende mee om (moeten) leren gaan en daar vallen 'slachtoffers' bij. Enerzijds niet te voorkomen, daar is het een crisis voor dus 'deal with is', anderzijds dienen wij, volwassenen met meer levenservaring, de jeugd door deze (voor hen) moeilijke tijd heen te helpen. Ooit zal het internet langer dan enkele dagen niet beschikbaar zijn. De gevolgen zullen verschrikkelijk zijn.

DenFlexwerker
DenFlexwerker6 dec. 2020 - 9:55

@Griezel in post-gezellig Nederland Ik denk dat zowel ikzelf als poeslief (ik kan niet namens die laatste praten) zich hierin niet tot een generatie rekenen. Initiatief nemen is van alle generaties.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland6 dec. 2020 - 12:31

Verwende jeugd? Die lui mogen echt helemaal niks tegenwoordig . Vrijheid die ik kende vroeger is ze afgenomen - ze hebben alleen mazzel dat ze dat niet weten

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland5 dec. 2020 - 14:43

Ik weet het niet hoor. Tijdens mijn studie was de ontmoetingsplek toch meer elders .

3 Reacties
JanB2
JanB26 dec. 2020 - 4:12

Yep. College's volgde ik weinig. Voor contacten was er de mensa. Laat juist die nu al járen geleden gesloten zijn!

adriek
adriek6 dec. 2020 - 8:08

Nooit op de uni samen in een groepje problemen opgelost / oefenopgaven gemaakt / het college nog eens doorgenomen? Dat kan nu allemaal niet meer en is volgens mij een serieus gemis. Online onderwijs is niet het grootste probleem, sociale netwerken kunnen best wachten, maar het gebrek aan interactie tijdens de studie is toch echt wel een gemis.

JanB2
JanB26 dec. 2020 - 16:58

De eerste 2 jaren waren er de practica. In de latere jaren stage’s. Ook de bibliotheek was een soort werkkamer. Desalnietemin vormde de mensa een vast ankerpunt.