Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Bescherm kunstenaars vanuit Lale Gülfonds

  •  
30-09-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3398 keer bekeken
  •  
mettemaria

Door: Femke Merel van Kooten-Arissen en Thijs Bogers

Schrijfster Mette Maria van Dijk ontving een stortvloed aan haatberichten na verschijning van haar debuutroman. Online intimidatie, om een kunstenaar monddood te maken, of erger, lijkt te zijn genormaliseerd. Splinter wil daarom een publiek fonds oprichten, vernoemd naar schrijfster Lale Gül die eerder doelwit van een haatcampagne was, waarmee kunstenaars verzekerd zijn van beveiliging wanneer zij bedreigd worden. Zo wordt niet alleen tegenwicht gegeven aan de haatdragende gekrenkte klasse, maar wordt ook de democratische rechtsstaat beschermd.

De inkt was nog niet opgedroogd of de noodzaak van een speerpunt uit het verkiezingsprogramma van Splinter, oprichting van het Lale Gülfonds, werd door de actualiteit benadrukt. In reactie op haar debuutroman Mimosa wenste een meute haatdragers schrijfster Mette Maria van Dijk online het krijgen van kanker en het ondergaan van fysiek geweld toe. Volgens een bonte verzameling criticasters had het boek niet gepubliceerd moeten worden. Steen des aanstoots is het geschetste beeld in de roman van de Amsterdamse Bijlmer, en dan specifiek van zwarte mannen die er wonen. Een gekrenkte klasse, die het fictieve verhaal als een persoonlijke aanval opneemt, laat luid van zich horen en is erin geslaagd de jonge schrijfster bang te maken. Zo durfde zij niet meer naar haar huis in de Bijlmer te gaan.

De haatcampagne tegen Van Dijk wordt vergoelijkt door te wijzen op haar vermeend privilege ten opzichte van de zwarte mannen die in haar boek figureren. Er is echter geen groter privilege dan veilig vanachter je scherm bij te dragen aan een intimidatiecampagne.

Begin dit jaar was Pim Lammers ook mikpunt van haat en bedreigingen, waarna hij zich terugtrok als schrijver van het Kinderboekenweekgedicht. Op basis van zijn literaire werken werd hij weggezet als aanjager van pedofilie. Daarvoor was de beurt aan schrijfster Lale Gül, die vanwege aanhoudende bedreigingen op een geheime locatie moest verblijven en overwoog naar het buitenland te verhuizen. De kritiek op de islam in haar boek Ik ga leven, is voor menig Nederlandse moslim onverdraagbaar en reden om te pleiten voor geweld tegen de jonge schrijfster.

De noodzaak om bedreigingen in reactie op kunstwerken serieus te nemen werd begin deze eeuw al duidelijk met de moord op Theo van Gogh. Zijn film Submission, waarin hij de positie van de vrouw binnen de islam aan de kaak stelt, was aanleiding voor Mohammed B. om hem op klaarlichte dag te vermoorden. Toch heeft de politiek volgens Splinter sindsdien onvoldoende werk gemaakt van maatregelen om kunstenaars te beveiligen wanneer zij vanwege hun werk worden bedreigd.

Beveiligingsmaatregelen worden nu genomen vanuit het Stelsel Beveiligen en Bewaken, waarbij de focus ligt op politici, advocaten en rechters. Ook de koning beperkte zich in de laatste Troonrede tot het veroordelen van bedreigingen aan het adres van “journalisten, advocaten, politici en andere hoeders van de democratische rechtsstaat.” De democratische rechtsstaat valt of staat echter bij ieders mogelijkheid ten volle van vrijheden gebruik te kunnen maken. Wanneer de gekrenkte klasse keer op keer aandringt op censuur op straffe van geweld, is iedereen overgeleverd aan willekeur. De geciviliseerde rechtsstaat maakt dan plaats voor groepsdwang.

In de Troonrede volgde een plichtmatige verwijzing naar de kracht van cultuur om niet alleen te confronteren maar ook tegenstellingen te overbruggen. De kern van tolerantie is echter het verdragen van standpunten die niet als doel hebben te overbruggen, die volgens sommige smakeloos en misschien zelfs pijnlijk zijn.

Splinter wil naast het Stelsel Beveiligen en Bewaken een apart fonds oprichten om specifiek artistieke vrijheid te borgen. Als zij akkoord gaat wil Splinter het fonds vernoemen naar Lale Gül. Na de moord op Theo van Gogh spraken tal van politici zich immers uit voor de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid om jezelf te zijn. Toch moest Lale nog jarenlang in onvrijheid leven. Nu zij zichzelf ontworsteld heeft uit de beknellende moslimgemeenschap, heeft zij echter weer te kampen met onvrijheid. Haar situatie toont wat ons allemaal te wachten staat als de gekrenkte klasse de dienst uitmaakt: zwijgen of lijden.

Femke Merel van Kooten-Arissen is lijsttrekker en kandidaat-Kamerlid voor Splinter
Thijs Bogers is kandidaat-Kamerlid voor Splinter

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (65)

dirk den boer
dirk den boer2 okt. 2023 - 9:46

Kunstenares en 6 voudig Gouden Kalf winnares mevr Sendijarevic moest uitwijken naar het eiland Reunion omdat Indonesie haar de toegang weigerde voor een film die in het Nd Indie van 1900 speelde. iets voor het fonds om in beweging te komen? Nee natuurlijk, want vrijheid van meningsuiting en kunst expressie heerst alleen in een beschaafd, ontwikkeld land ( de tuin van Borrell's Europa).

4 Reacties
Zandb
Zandb2 okt. 2023 - 10:07

dirk Er zullen massa's mensen zijn die vinden dat Mevr Sendijarevic gesteund moet worden. Maar er zullen maar weinig mensen met u eens zijn, dat dat dit fonds dat te verwijten valt, dat het dat niet doet. je kunt natuurlijk iedereen steunen maar dan val je zelf om.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 okt. 2023 - 13:49

Fondsen moeten kiezen anders zijn hun middelen per direct uitgeput. Geen idee of Sendijarevic in aanmerking zou moeten komen.

dirk den boer
dirk den boer2 okt. 2023 - 15:29

Ze heeft al eerder een film gemaakt, ik meen over de Bosnische vluchtelingen daar, waar wij als NL een meer dan beschamende rol gespeeld hebben (met die zgn Safe Heaven, stelde dus niets voor, toch nog 7000 geexecuteerd). Dus we willen iets goed maken, en steunen haar van harte....

dirk den boer
dirk den boer2 okt. 2023 - 16:18

De film was natuurlijk prachtig qua fotografie, kostuums ,belichting en sfeertekening. Maar de boodschap en de schets van historische werkelijkheid leek nergens naar (hoe kan het ook anders, door een Bosnische, hallo??). Guttegutteguttegut weer.....

Greendutch
Greendutch1 okt. 2023 - 22:16

goed idee zo jammer ook dat ‘de gekrenkte klasse’ zich niet realiseert dat juist kunst bijdraagt om de geest voor anderen, andersdenkenden, andere ideeën etc. te openen waardoor tolerantie meer kans krijgt

EenMening3
EenMening31 okt. 2023 - 19:43

Ik vind de term "gekrenkte klasse" een meesterlijke vondst. Met die term worden personen aangeduid die zich gekrenkt voelen door uitlatingen van anderen en daar dan vaak met (doods)bedreigingen op reageren. De gekrenkte klasse lijkt niet echt goed samen te gaan met democratie.

Rutger Groot
Rutger Groot1 okt. 2023 - 14:27

Hulde voor dit artikel hier op Joop. Aan veel racties kun je zien dat ook bij progressief links vaak een dubbele moraal geldt, en dat je het als niet blanke, rechtse vrouw het vaak moet ontgelden, omdat je niet in het ideaalbeeld van behoeftig past.

3 Reacties
Zandb
Zandb1 okt. 2023 - 16:16

Rutger Ongefundeerd dus gezwets.

Sonic2
Sonic21 okt. 2023 - 19:05

Dubbele moraal hebben is iets menselijk. En dat is ook extreem fout rechts niet vreemd. Ik kom er gewoon rechtuit voor uit dat ik een enorme hekel heb aan fout rechts. En aan hun kiezers. Of dat nu hypocriet is of een dubbele moraal. Het maakt me niets uit. En wat u daarvan vindt maakt mij geen bal uit. U bent een laffe meeloper van fout rechts. En of dat woke is of radicaal links. Het maakt me niets uit. En voor de rest zult u vooral scoren binnen de rechts radicale bubbel. Het interesseert namelijk niemand wat. Voor de rest stamt blank af van het Franse woord blanc. Dat betekent weer wit. Dus dat blank/wit riedeltje is ook al zinloos. Voor de rest moeten vrouwen zich niet voor het karretje laten spannen van fout nep rechts. Het is nog nooit ergens geslaagd. Het heeft voor de rest niet met een ideaalbeeld te maken. Alles met realisme. Een realist stemt niet fout rechts en steunt het niet. Een realist stemt links en maakt zich niet druk om hypocrisie of dubbele moraal. En als je "rechts' stemt of het steunt moet je sowieso op je woorden passen. En zeer nederig zijn. Je staat dan aan de verkeerde kant

Frans Akkermans3
Frans Akkermans32 okt. 2023 - 14:47

@Sonic U bent weer met een aanmatigend been uit bed gestapt zo te lezen: "En als je "rechts' stemt of het steunt moet je sowieso op je woorden passen. En zeer nederig zijn. Je staat dan aan de verkeerde kant."

Ivan61
Ivan611 okt. 2023 - 10:05

Wij zijn op een zielige dieptepunt belandt met ons allen als ik sommige reacties hier onder lees. Een artist moet onderduiken en vrezen voor haar of zijn leven en sommige vinden dat terecht. Jij hoef niet boek te lezen of film te kijken als je dat niet leuk vindt maar een artist bedreigen en dat goed vinden is barbaars.

3 Reacties
dirk den boer
dirk den boer1 okt. 2023 - 14:17

Ik ben bang, Ivan, dat jij de islamitische wereld niet begrijpt. Daar gaat het namelijk niet om het individu en persoonlijke vrijheid, maar om eenheid en communiteit, lees Lale Gul's boek daarover, want daarin komt die controverse duidelijk naar voren. Het zijn gewoon twee werelden, die niets met elkaar te maken hebben, mijlen ver uit elkaar liggen. Ik heb er geen last van. Heel goede herinneringen aan moslims buiten NL in Kenya, Mombasa en Lamu). Maar dat is niet voor iedereen in NL zo, vrees ik, want hier is het totaal anders dus....

Zandb
Zandb1 okt. 2023 - 16:22

Dirk Laten we vooral uitgaan van generalisaties op basis van een vinger in de lucht. Dat doet het vast goed bij de niet langer dan neus ,alg is denkers. Het boek van Lale Gül beschreef haar visie van het verstikkende milieu waarin zij zich bevond. Net zoals Multatuli dat bijvoorbeeld deed in zijn tijd. Dat dat verstikkende milieu van Lale Gül net zo goed in staat is om te veranderen, dat lijkt mij net zo vanzelfsprekend als dat het verstikkende milieu waar Multatuli zich tegen afzette veranderd is.

dirk den boer
dirk den boer2 okt. 2023 - 9:29

Helemaal eens, Zand, maar ik had het niet over de toekomst maar het nu in NL.

JohnVKR
JohnVKR1 okt. 2023 - 9:40

Je kan hier van alles van vinden. Maar als Femke van Kooten-Arissen daadwerkelijk om Nederlandse burgers geeft, begint ze met het oprichten van een fonds dat bedreigde Nederlandse moslims bescherming moet bieden. Want verreweg de meest bedreigde groep in Nederland zijn Nederlandse moslims. Maar wacht, dat past natuurlijk niet bij de politieke agenda van Femke Merel van Kooten-Arissen.

6 Reacties
Geo1
Geo11 okt. 2023 - 10:40

Ja John, idd welke moslim loopt er 24 uur per dag met beveiliging rond?? Ken wel een Nederlandse politicus die beveiliging moet hebben tegen dezelfde mensen....daarnaast ook wat mensen die een andere mening over deze religie hebben die zo nu en dan eens over hun schouder moeten kijken....

JohnVKR
JohnVKR1 okt. 2023 - 14:19

@Geo1 Het is duidelijk dat jij geen flauw benul hebt waar Nederlandse moslims in onze samenleving allemaal mee geconfronteerd worden. Zijn er Nederlanders in onze samenleving vermoord vanwege hun etnische of moslimachtergrond? Ja. Nog los van de dagelijkse bedreigingen waar mensen mee te maken hebben. Ben ik tegen een fonds ter bescherming van kunstenaars? Dat heb ik niet gezegd. Maar in het artikel lijkt Femke onder het mom van 'het is kunst' legitimiteit te geven aan racistische bejegeningen. De tekst op de achterkant van het boek van Mette Maria van Dijk is gewoon racistisch, daar hoeft geen enkele nuancering bij. Of dat ook voor de inhoud van het boek geldt weet ik niet, ik heb het verder niet gelezen. Maar racisme zullen we altijd moeten blijven benoemen, we mogen nooit accepteren dat gerechtvaardigde kritiek niet meer zou kunnen omdat er altijd gekken rondlopen die iemand zou kunnen bedreigen. Het kan overigens best zijn dat mensen veranderen. Laatst las ik een column van Lale Gül die ik verrassend sterk vond. Het is dus niet zo van eens kritiek altijd kritiek.

Rutger Groot
Rutger Groot1 okt. 2023 - 14:38

John het gaat hier om kunstenaars, en natuurlijk vallen daar ook islamitische kunstenaars onder. Met een goed voorbeeld van een bedreigde islamitische kunstenaar draag je ook bij aan deze discussie..

Marcus A.2
Marcus A.21 okt. 2023 - 16:08

"Want verreweg de meest bedreigde groep in Nederland zijn Nederlandse moslims. " Je slaat de plank volledig mis. Het zijn namelijk de joden wiens scholen door de marechaussee beveiligd moeten worden. En als moslima kun je gerust met een hoofddoek door Amsterdam lopen, maar probeer het eens met een keppel. Ook heb ik nog niet gehoord van islamitische restaurants die door moslimhaters meermalig vernield werden.

Paul Spijkers
Paul Spijkers1 okt. 2023 - 23:17

JohnVKR. Je doet mee om schrijvers weg te zetten als fout omdat ze verhalen schrijven met characters, en je wilt niet dat ze niet bedreigt worden want je wilt dat ze iets anders doen. Wegwijzen naar 'moslims' is geen excuus.

michellekepen
michellekepen1 okt. 2023 - 23:40

Geo1: "Ja John, idd welke moslim loopt er 24 uur per dag met beveiliging rond??" Moet je eens een kijkje nemen in de gevangenissen. Of nog beter: in de EBI's en de speciale terroristen-afdelingen.....

Herr Vorragend
Herr Vorragend1 okt. 2023 - 8:51

De perceptie dat Mette van Dijk een racist, Lale Gül een moslimhater, en Pim Lammers een pedofilie-propagandist is, komt slechts voor in de breinen van benepen extremisten. Lieden waar ik dan weer kotsmisselijk van wordt.

3 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend1 okt. 2023 - 12:58

Was bedoeld als reactie op MicroWolf

Sonic2
Sonic21 okt. 2023 - 19:08

Dat Pim Lammers een pedofiele propagandist is dat is totale ultra rechtse krankzinnigheid. Dat Gul een moslimhater is dat wil ik niet zeggen. Ze wordt vaak gebruikt door foute rechts radicale moslim haters. Datzelfde geldt voor Mette van Dijk. U gooit alles bewust op 1 hoop. Lale Gul moet de middelvinger tonen naar PVV aanhangers. Dat zou haar erg sieren. Het is prima om religie kritiek te hebben. Het is extreem fout om je voor het karretjes te laten spannen van fout nep rechts

Paul Spijkers
Paul Spijkers1 okt. 2023 - 23:23

Sonic. "U gooit alles bewust op 1 hoop" Als ze je politiek niet aanstaan of ze niet loyaliteit aan jouw kruistochtje hebben gezworen mogen ze wel bedreigt worden? De hoop waar we het over hebben is dat roman schrijvers mogen schrijven zonder bedreigt te worden. Maar jij zegt alleen JOUW schrijvers?

Olav Meijer
Olav Meijer30 sep. 2023 - 21:21

Hm, het belang van vrijheid van meningsuiting en kunstuitingen staat buiten kijf. Maar dat daaraan strafrechtelijke begrenzingen zijn gesteld ook. Nu zijn bedreigingen met geweld jegens kunstenaars, laat staan uitvoering daarvan, terecht ook strafbaar. Maar of zo'n apart "publiek beveiligingsfonds" verbetering in de situatie brengt, betwijfel ik zeer. Daarmee wordt weer een nieuw probleem geschapen: wordt b.v. elke racist die zich als kunstenaar manifesteert en maar wat roept dan afzonderlijke publieke beveiliging geboden, naast de algemeen bestaande geëigende middelen? Wat zijn de criteria? Daarnaast lijken me de benaming "Lale Gülfonds" bepaald niet wenselijk voor die persoon zelf (stookt dat niet juist vuur aan?), en vind ik "gekrenkte klasse" een idiote term, die geen enkele sociaal-economische betekenis heeft.

2 Reacties
EenMening3
EenMening31 okt. 2023 - 10:38

@JohnVKR Het verbaast me dat jij als geprivilegieerde oude witte man, kritiek hebt op een jonge vrouw van kleur, die met de dood bedreigd wordt door de "gekrenkte klasse".

Olav Meijer
Olav Meijer1 okt. 2023 - 13:05

@ EenMening: Ik neem aan dat jouw aan JohnVKR (!) gerichte reactie (in elk geval letterlijk) misplaatst is. Ik zie in elk geval geen enkele relatie met wat ik heb geschreven.

MicroWolf
MicroWolf30 sep. 2023 - 19:38

Oh wauw. Schrijvers die moslimhaat en racisme verspreiden voelen zich onveilig? Hoe ironisch. Dagelijks hebben BIPOC en moslims te maken met terreur waar de extreem-witte Mette geen idee van heeft. Werd kots- en kotsmisselijk van dit "artikel".

12 Reacties
Mathijsco
Mathijsco30 sep. 2023 - 20:16

Ja, maar zo werkt dat niet. Vrijheid van expressie en vrijheid van meningsuiting vallen niet selectief te cherrypicken: het is alles of niets.

Cesario Nardo
Cesario Nardo30 sep. 2023 - 23:28

Deze reactie is verwijderd

Paul Spijkers
Paul Spijkers1 okt. 2023 - 0:00

'extreem-witte'? Tja, dat liet niet lang op zich wachten. het woord 'extreem rechts' word zo vaak herhaalt om een Ander te objectificeren als een haat catagorie dat een slechte man het woord 'extreem' ook kan gebruiken om een jonge vrouw te ontmenselijken. Iemand die net doet alsof ie niet kan lezen en begrijpen wat fictie of verhalen schrijven is. Dat gebeurt wel meer tegen jonge vrouwen, vandaar dat her best is als ze zich organiseren tegen zulke aggressie.

Satya
Satya1 okt. 2023 - 8:19

Nardo Welke religiekritiek heeft zij?

Satya
Satya1 okt. 2023 - 8:52

"Dat gebeurt wel meer tegen jonge vrouwen, vandaar dat her best is als ze zich organiseren tegen zulke aggressie." Natuurlijk maar kies dan een naam die niet zelf de gekrenkte burger zijn stem is.

Satya
Satya1 okt. 2023 - 9:03

Ze hoeven zich niet onveilig te voelen maar zeer zeker niet de ogen sluiten voor het feit dat de haat die zij zaait ook tot mensen leidt die zich onveilig voelen. Het meest vreemde is wel dat Gül inmiddels heilig is verklaard, kritiek op Gül mag niet meer. De inhoud van je kritiek word niet besproken maar je krijgt de Wilders doctrine, ja maar ze wordt bedreigd. Als je ziet hoe moslims collectieve eigenschappen worden toegekend en allemaal liefdeloze ouders zouden zijn dan is er veel aan de hand.

EenMening3
EenMening31 okt. 2023 - 10:41

@MicroWolf Lale Gül is niet extreem-wit, zij is een jonge vrouw van kleur, die nota bene ernstig bedreigd wordt door de gekrenkte klasse.

michellekepen
michellekepen1 okt. 2023 - 11:42

Cesario Nardo: "Dan waren al die progressieve mensen, bovendien vaak wel buitenstaanders, die het christendom en haar samenhangende cultuur kritiseerden, en vaak op scherpe toon, dat dus ook" Maar die hadden (en hebben!) kritiek op de christelijke religie: - die oproept tot geweld - waar homo- en jodenhaat institutioneel onderdeel van is - waar geloofsafval zeer ernstige gevolgen heeft - waar op blasfemie doodsbedreigingen volgen en zelfs de dood - waar misogynie in de haarvaten zit En vergelijk dat nu eens met de ideologie islam: - vredelievende en uiterst pacifistisch - uiterst joden- en homo-vriendelijk - zet mensen aan tot zelf nadenken en het ontmaskeren van sprookjes - propageert een actief overstap- en opzeg-beleid - super vrouwvriendelijk: vrouwen worden extra beschermd en voor hun eigen bestwil beknot Die door jou aangehaalde christen-kritiek is dus logisch, net als dat het logisch is dat Links zichzelf als beschermheer en zelfs propagandist van de ideologie islam opstelt.

de passie preker
de passie preker1 okt. 2023 - 15:22

@michelkepen “Islam is super vrouwvriendelijk: vrouwen worden extra beschermd en voor hun eigen bestwil beknot” ha ha ha dit is de satire voorbij .

michellekepen
michellekepen1 okt. 2023 - 19:08

@de passie preker, Mijn "Islam is super vrouwvriendelijk: vrouwen worden extra beschermd en voor hun eigen bestwil beknot” gaat volgens jou de satire voorbij. Prima. Satire, ironie, sarcasme, spot. Voorzien van een laag cynisme. Zolang je de boodschap maar meekrijgt, maakt het mij niet heel veel uit.

Paul Spijkers
Paul Spijkers2 okt. 2023 - 0:45

Gül is een Nederlandse naam. Mag dat niet van andere Nederlanders? Ze is haar eigen stem. Ze doet podcasts, schrijft artiekeltjes, spreekt op lezingen en programmas, schrijft boeken, waarvan een in de traditie van boeken die gaan over hoe het is om in een strenge cultuur op te groeien. Die traditie gaat ver terug in Nederland. Dan kwam er soms een bischop of meeloper die 'verraad!' of zelfs 'kwaadaardig'! riep. Ben jij die bischop? Gelukkig zijn in bv de katholieke wereld die gemeenschappen en families nu minder oppressief geworden. Maar dat is niet altijd zo of bij alle families en gemeenschappen. Dus die boeken en die verwering tegen zulke fenomenen blijven gewoon komen. En de andere traditie is van feministen die zich bevrijden uit zulke families en gemeenschappen. Nu ze bedreigt word word het inplaats van een individueel boek een breder vraagstuk en neemts ze een breder platform. Dat je haar daarvoor verantwoordelijk houdt en ze het niet zou mogen doen is een voortzetteing van 'maar je moet de eer van je familie/ras/religie niet beledigen' trope. Ze mag het er niet over hebben. Ze mag haar mond niet open doen. Belachelijk toch?

dirk den boer
dirk den boer2 okt. 2023 - 15:21

Sinds wanneer is Gul een NLse naam Paul? Ik hoor daar geen nlse klank in, het is Turks, en betekent Roos. Onze oude buurvrouw heette ook Gul, maar was liever bekend als Roos. En Lale is ook al niet NLs, ook Turks, en beteknt tulp. Die tulp is trouwens wel echt hollands, nakomeling van eeuwen her, en goed ingeburgerd. De Begonia komt trouwens uit Zd Amerika, de Geranium uit Zd Afrika. We zijn een gastvrij bloemenland....

Mathijsco
Mathijsco30 sep. 2023 - 17:35

Ja, prima. Ik denk dat vrijwel niemand de vrijheid van meningsuiting van creatieve mensen níet zou willen beschermen. Ik wel, althans. Dus óók de vrijheid van zo'n Pim Lammers, waar ik persoonlijk nogal wat vraagtekens bij heb. De vraag is: Hoe prioriteer je zoiets in een tijd waarin er zulke gigantische Ruttiaanse puinhopen liggen te wachten op een nieuw bestuur? En dat is geen waardeoordeel, maar een reële vraag.

Fons van de Wolde
Fons van de Wolde30 sep. 2023 - 16:11

Lale Gül, net als Mette Maria van Dijk, en anderen vanwege kunstuitingen b.v. ook Hirsi Ali, Marieke Lucas Rijneveld, Theo van Gogh, e.a. zijn gehekeld en zelfs ernstig bedreigd tot en met de meest extreme gevolgen.

2 Reacties
BrotherV
BrotherV30 sep. 2023 - 16:46

Lake gulf is al weer uitgekotst door extreem rechts.

dirk den boer
dirk den boer1 okt. 2023 - 14:25

Door wie dan, Bro?? Ze wordt juist aan hun borst gedrukt vanwege haar boodschap dat je je in NL niet moet laten onderdrukken en koeioneren door je eigen ouders ( moeder, want haar vader was stuk milder, zoals trouwens meeste moslims in NL, ze zijn niet allemaal zo gek als die moeder.....

Satya
Satya30 sep. 2023 - 15:31

Ik weet niet hoor maar de gekrenkte klasse heerst al bij monde van Wilders, daar heeft dit soort figuren het nooit over. Ga weg met je Gül fonds daar wil ik niet aan meebetalen. Over de haat die Gül zelf zaait hebben we het nooit, dat kan ongelimiteerd. De hypocrisie van dit artikel zou lachwekkend zijn was het niet zo gevaarlijk.

18 Reacties
Mag
Mag30 sep. 2023 - 16:51

Inderdaad (Satya) dit is iets voor de racisten, met kunst heeft dat absoluut niets te maken.

Gregory Speerstra
Gregory Speerstra30 sep. 2023 - 17:21

Lale Gül, Hirsi Ali, Shirin Musa, Darya Safai, Fidan Ekiz en vele andere vrouwen met een in zekere mate zelfde achtergrond hekelen met goede argumenten en groot recht de misogyne kenmerken van een wereld die ze maar al te goed kennen. Verschillende geprivigelieerde in het westen levende vrouwen, zichzelf als progressief feministisch aanduidend, haten hen vreemd genoeg bijna net zo als degenen die deze vrouwen bedreigen. Het ligt volgens deze vrouwen aan henzelf omdat ze met hun brutaliteit "haat zaaien" zonder grenzen te kennen. Hier hebben we er weer eentje.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks30 sep. 2023 - 18:05

"Over de haat die Gül zelf zaait hebben we het nooit" Mooi staaltje victim blaming Satya.

Nicolay2
Nicolay230 sep. 2023 - 18:25

Satya 30 sep. 2023 - 17:31 “Over de haat die Gül zelf zaait hebben we het nooit, dat kan ongelimiteerd. De hypocrisie van dit artikel zou lachwekkend zijn was het niet zo gevaarlijk.” De gene die hypocriet is, dat ben jij denk ik. Er wonen gelukkig vele miljoenen Lale Gül’s in Nederland en veel andere Europese landen die het helemaal spuugzat waren om geleefd te worden en ook hun kinderen weer te moeten indoctrineren met een religie, het christelijke en katholieke geloof waar ze geen vrije keuzes in haar leven mocht maken. Alleen in deze landen werden ze niet met de dood bedreigt als zij zich afkeerden van deze religies.

Satya
Satya30 sep. 2023 - 19:39

"Hier hebben we er weer eentje." M'n ouders komen uit Mombasa, ben daar vaak genoeg. Denk dat ik er heel wat bekender mee ben als jij zult zijn.

Satya
Satya30 sep. 2023 - 19:45

"Mooi staaltje victim blaming Satya." Hoezo? Het is dus volgens jou zo dat iemand die bedreigd wordt niet meer kritisch bekeken mag worden? Haar tweets waren ranzig en racistisch. Dat feit mag niet besproken worden omdat ze bedreigd wordt? Dat vind ik gekkigheid Brenda. Dit zijn ook gewoon feiten en dat de gekrenkte burger bij monde van Wilders erg luid zijn stem laat horen is ook een feit, dat het daar in dit soort discussie nooit over gaat merkwaardig.

Cesario Nardo
Cesario Nardo30 sep. 2023 - 23:34

Deze reactie is verwijderd

Paul Spijkers
Paul Spijkers1 okt. 2023 - 0:25

Sommige vrouwen snappen niet dat het een goed idee is om solidariteit moet tonen met vrouwenlijke roman schrijvers die met geweld bedreigd worden. Het lijkt er op dat je denkt dat omdat ze iets zeggen geweld verdienen. Dan stel je dus eigenlijk dat geweld een equivaltente reactie is op fictie of meningen. Is volgens Satya verkeerde woorden equivalent aan bedreiging en geweld doen? (en bij vrouwen helemaal, zo van, 'zie wat je me hebt moeten doen' na in elkaar geslagen worden), Hypocriet zeg je. Dan stel je ongeveer dat een vrouw hypocriet is als ze een "te" kort rokje draagt en klaagt als ze bedreigt of geslagen word. Verder word er heel vaak over hoe Gül een verspreider van haat zou zijn omdat ze meningen verkondigt over haar ervaringen en de observaties die ze deelt. Het was zelfs zo erg dat om die meningen werd bedreigt op die basis. Dat weet je best, dus niet net doen alsof dat niet gebeurde en gebeurt. En dat daargelaten, niet net doen alsof dat een excuus is om ze te bedreigen. Verder, je zal nooit kunnen uitwissen dat mensen op verschillende manieren opgewonden voelen in verschillende momenten en stadia van hun leven, en ook niet dat ze dat zouden opschrijven. Dat is niet racisme. Het is gewoon variatie van bestaan.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks1 okt. 2023 - 5:49

"Het is dus volgens jou zo dat iemand die bedreigd wordt niet meer kritisch bekeken mag worden?" Probeer jezelf er maar uit te redden. De bedreigingen en haat die Gül over zich heen gekregen heeft omdat zijn op geen enkele manier goed te praten. Je kunt van alles vinden van hoe een vrouw zich kleed of gedraagt maar de suggestie wekken dat het dan haar eigen schuld is als mannen zich aan haar vergrijpen is victim blaming, is misogynie. En dat is precies wat jij hier ook doet met jouw "over de haat die ze zelf zaait". Alsof het de oogst is die ze zelf over zich afgeroepen heeft.

Satya
Satya1 okt. 2023 - 8:06

"Wie beweert er dan dat de vrouwen die er vandaan komen deze verachterlijke opvattingen net als veel van de mannen niet hebben?" Over verachtelijke opvattingen gesproken.

Satya
Satya1 okt. 2023 - 8:08

"Sommige vrouwen snappen niet dat het een goed idee is om solidariteit moet tonen met vrouwenlijke roman schrijvers die met geweld bedreigd worden." Dat is iets anders als een fonds naar die vrouw vernoemen terwijl ze zelf ook een opruier is.

Satya
Satya1 okt. 2023 - 8:14

Brenda Lezen is lastig kennelijk, heb het over het vernoemen van een fonds naar een haatzaaier. Dat vind ik hypocriet. Uit jouw reactie blijkt enkel dat je Gül heilig verklaard en er geen kritiek op haar mogelijk is. Gül heeft in heel duidelijke woorden de stem van de gekrenkte klasse een stem gegeven, staat duidelijk in het artikel van Breedveld. Belachelijk dat te negeren.

Satya
Satya1 okt. 2023 - 8:36

"Wie beweert er dan dat de vrouwen die er vandaan komen deze verachterlijke opvattingen net als veel van de mannen niet hebben?" Volgens jou zijn alle moslims hetzelfde dus. Eng, lijkt me echt veel beter deze fonds niet naar de haatzaaier Lale Gül te vernoemen. Zie de effecten. Vrouwen uit Mombasa die de opvattingen over moslims, daar gaat het enkel over religiekritiek is het niet, van Gül niet delen hebben verderfelijke opvattingen.

dirk den boer
dirk den boer1 okt. 2023 - 9:45

Wat achtergrond over dat Mombasa van Satya en zijn moslims: een kuststad lang in bezit van de Sultan van Jemen, en ooit door de Engelsen veroverd. Er woont inmiddels een ratjetoe van mensen en stammen, de oorspronkelijke moslims zijn een minderheid geworden sinds kolonialen en de nieuwe regering (Kikuyus voornamelijk) touwtjes in handen hebben/hadden, maar wel nog de rijkere klasse. In die moslim wijken (oude binnenstad richt bij Fort Jesus en de zee) is het veilig op straat en kun je zonder zakkenrollers en gauwdieven boodschappen doen. In de rest van de christelijke stad, de armere buurten, is dat wel anders, God nog eraan toen, je bent je leven niet veilig

Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands1 okt. 2023 - 10:24

Deze reactie is verwijderd

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks1 okt. 2023 - 10:46

"Uit jouw reactie blijkt enkel dat je Gül heilig verklaard en er geen kritiek op haar mogelijk is" Waar blijkt dat dan uit Satya? Wijs me gerust één reactie aan waar ik dat schrijf, die ga je nergens vinden. Wat je hier opnieuw doet is mij woorden en opvattingen in de mond leggen om af te leiden van waar het om gaat. Waar het om gaat is de haat en het geweld naar Gül en het suggereren dat ze dat aan zichzelf te wijten heeft omdat ze die haat "zelf zaait". Het zou je sieren als je daar afstand van zou nemen. Onderdrukking van vrouwen en misogynie zijn hardnekkig en levensverwoestend. De schuld daarvan bij het slachtoffer zelf leggen is stuitend.

Satya
Satya1 okt. 2023 - 13:43

Brenda Jij klaagt over iemand woorden in de mond leggen? Heb het in mijn reactie over de naam van dat fonds. Over de haat naar heb ik het niet, ik heb het over de haat van Gül, mijn reactie staat los van haar boek. https://www.frontaalnaakt.nl/archives/nederland-laat-je-niet-ringeloren-door-ex-moslims.html

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks1 okt. 2023 - 15:57

"Over de haat naar heb ik het niet, ik heb het over de haat van Gül" Nee dat is wel weer duidelijk, het is wel het eerste wat bij je opkomt als het gaat over de haar naar Gül, roepen dat zij het zelf "zaait" met haar opvattingen. Dat heet victim blaming en misogynie Satya, de opvattingen van Gül zijn niet relevant om de haat en de bedreigingen naar haar te veroordelen. Blijbaar kan of wil jij dat niet. Jammer maar wel duidelijk, onderdrukte vrouwen kunnen het er blijkbaar volgens jou zelf naar gemaakt hebben als hun politieke of levensbeschouwelijke opvattingen jou niet aanstaan.

Sententia
Sententia30 sep. 2023 - 14:22

Noem het dan het Theo van Gogh fonds, dat spreekt nog meer tot de verbeelding.

2 Reacties
EenMening3
EenMening330 sep. 2023 - 16:06

Klaarblijkelijk ziet de auteur (ex-PvdD) Lala Gül als een representatiever slachtoffer van wat zij "de gekrenkte klasse" noemt, dan Van Gogh.

Dina-Perla
Dina-Perla2 okt. 2023 - 8:53

Roerend mee eens, simpelweg omdat Theo er niet meer is. Verder: https://theintegritytalks.substack.com/p/arts-and-marginalization?r=2m7n34&utm_campaign=post&utm_medium=web.