Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Bescherm kinderen tegen de tv-plannen van Jeugdzorg Nederland

  •  
07-07-2012
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
63 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Jeugdzorg Nederland is vooral bezig zichzelf te promoten met een bedenkelijk tv-format van Talpa
Talpa, wie kent het niet? Het productiebedrijf van tycoon John de Mol die met successen als The Voice, The Voice kids, Wat vindt Nederland, De Gouden Kooi, Ik Hou van Holland, Echte Gooische meisjes in de bijstand, The Winner is, Ik Ben Saunders, De Gemene Deler en nog vele andere programma’s meer Nederland en in sommige gevallen ook de wereld veroverde. Het is dit Talpa dat samenwerkt met Jeugdzorg Nederland aan een format om “aandacht” te vragen voor de penibele situatie waarin kinderen verkeren die maar niet aan een pleeggezin kunnen komen.
De bedoeling is dat kinderen vanaf twaalf jaar en ouder een weekend overnachten bij drie pleeggezinnen waarna zij een keuze moeten maken. Ze mogen hun favoriete pleegouders kiezen. Hoe leuk is dat! Zoiets moeten de dames en heren van Jeugdzorg Nederland gedacht hebben.
Als voorbeeld zal waarschijnlijk gekeken zijn naar het geweldige succesverhaal ’24 uur: Tussen leven en dood’, een samenwerking tussen VU medisch centrum en Eyeworks. Integere tv, ja waarschijnlijk hebben zij zichzelf voorgehouden dit onsmakelijke plan te verkopen als integere tv. Niets is zo fijn als integer te zijn. Wat zullen de dames en heren bij Jeugdzorg Nederland zichzelf dit vaak hebben toegeschreeuwd, ik zie het al voor mij. De Amsterdamse jeugdzorginstelling Spirit heeft deze week ouders aangeschreven met de vraag of zij mee willen doen om aan een ‘mooi’ en ‘integer’ programma mee te werken (proefaflevering).
Goede tv Ik zie al voor mij hoe mannetjes en vrouwtjes van Talpa, onder de supervisie van een super integere Jeugdzorg medewerker, de camera’s installeren en zeggen dat het niet de bedoeling is om sensatiezucht naar de kijker toe uit te stralen. Neen, dit gaat om de kinderen. De medewerker van Talpa fluistert deze ouders zachtjes toe: “Het is zo goed wat u doet. Op deze manier komen er vast tientallen betrokken pleegouders bij. We doen het voor Timmy, hij is een beetje druk maar zo is Timmy. Die mooie blauwe ogen, om te smullen toch? Vind je niet?” 
Het is volgens Maaike Maas van Jeugdzorginstelling Spirit niet de bedoeling dat de kinderen als een ‘zielenpoot’ overkomen. Nee, echt niet! Met veel zorg en vooral zorgvuldigheid zal omgesprongen worden met de belangen van deze groep kinderen. Notermans van Talpa zegt hierover tegen NRC:
“Normaal gesproken wordt over de hoofden van kinderen heen beslist. Wij willen goede televisie maken door juist de kinderen een stem te geven over hun toekomstige pleegouders.”
Ik zie dit programma al voor mij en zie al voor mij hoe ik mij geel en groen zal ergeren aan de reclames die dit programma in alle waarschijnlijkheid zullen onderbreken. Een reclame voor het product Celebrations, want er valt altijd iets te vieren. Een reclame van Lays, want geen feestje is compleet zonder de knapperige Lays wonder chippies. Een reclame van het merk Red Bull, want Red Bull geeft u vleuuuuugels. Een reclame van ING, want iedereen verdient een bonus. Toch? Met als geweldig slot voor de commercial een reclame om potentiele pleegouders iets meer te laten verlangen naar het Zwitserleven gevoel. Geweldig! Zeker doen!
Ik zie het al helemaal voor mij hoe die kinderen blij zullen zijn dat Jeugdzorg Nederland ze heeft mee laten doen aan een programma als deze. Altijd zullen ze opkomen voor kinderen, die ze al dan niet gedwongen uit hun ouderlijke huis hebben gehaald, die kwetsbaar zijn. De te dikke kinderen, wat zullen ze het geweldig vinden bij de sportieve familie. Ieder pondje gaat tenslotte door het mondje!
Super-de-luxe-geweldig
Wat gaat het helemaal super-de-luxe geweldig worden! Kinderen blij, Spirit blij, Talpa blij en tientallen pleegouders erbij! Super, is het niet?
Het mag dan allemaal nog zo goed bedoeld zijn. Het mag dan nog zo nodig zijn. Jeugdzorg Nederland, een van de incompetente strontvliegen die zich maar al te graag bemoeit met gezinnen, is vooral bezig zichzelf te promoten. Ik vraag mij af welke afspraken er al gemaakt zijn. Ik vraag mij af hoeveel dit geintje Jeugdzorg Nederland gaat kosten. Ik vraag mij af waarom ze niet gewoon een aantal strakke landelijke campagnes op poten zetten ten behoeve van deze kinderen, zonder dat deze kinderen ook maar een seconde gefilmd worden. 
Ik hoop oprecht dat Jeudgzorg Nederland en Talpa er zelf vanaf zien. Dat zij inzien dat dit niets met integere televisie te maken heeft. Ik hoop dat zij inzien dat je dit kinderen in deze kwetsbare leeftijdscategorie absoluut niet kunt, maar vooral mag aandoen. Ik begrijp überhaupt niet dat iemand bij Jeugdzorg Nederland dit heeft kunnen verzinnen.
Zien zij dit niet in, dan hoop ik dat de minister dit wel inziet en er een stokje voor steekt. Deze kinderen dienen beschermd te worden, desnoods tegen een instantie als Jeugdzorg die de weg volledig kwijt lijkt te zijn.

Meer over:

opinie, media
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor