De voorstellen van de verschillende NS-bonden zijn gezien de huidige omstandigheden volstrekt redelijk.
Bert Groenewegen is president directeur ad interim van de NS. Twee jaar geleden zei hij in een interview met de zakensite Faces Online het volgende: “Tijdens het werken word je wijzer. Je stoot je neus, maakt fouten en doet vooral ook de nodige ervaring op. Daarnaast komen er zaken voorbij waarbij je moet kiezen om er wel of niet op in te gaan. Dit kan wel eens fout uitpakken, maar probeer hier dan juist lering uit te trekken.”
Zijn neus loopt komende weken groot gevaar. De NS heeft het aan laten komen op een breuk in de CAO-onderhandelingen met de vakbond. Volgende week woensdag begint het met een reeks estafetteacties. Zelfs de CNV-bond – toch al meer dan honderd jaar een toonbeeld van grote braafheid – doet mee.
Even tussendoor: de omstandigheden zijn wel veranderd. In juni 2020 wilde de NS over een periode van vijf jaar 2300 banen schrappen. Nu kan de dienstregeling niet worden uitgevoerd vanwege gebrek aan personeel.
De voorstellen van de verschillende NS-bonden zijn gezien de huidige omstandigheden volstrekt redelijk. Hoofdpunten: een loonsverhoging van €100 bruto per maand, een eenmalige uitkering van €600, kennelijk om de gevolgen van de inflatie op te vangen, een minimumloon van €14 euro per uur en prijscompensatie.
De meeste spoormensen behoren tot de inkomensgroepen die straks keihard door de prijsstijgingen – vooral die van energie uieraard – worden getroffen. Ze maken deel uit van de Nederlandse gezinnen – een derde – die volgens het Nibud de komende maanden acuut in de financiële nood komen. Een verbetering van de CAO, is voor hen van overlevingsbelang. Voor de president-directeur niet natuurlijk. Die harkt zo een half miljoen per jaar binnen.
Toch houden Groenewegen en de zijnen de poot stijf. Ze bieden geen opening voor overleg maar laten het op een confrontatie aankomen. Door hun hardnekkigheid dwongen zij de bonden een ultimatum te stellen. En dat terwijl de regering – de staat is de enige aandeelhouder van de NS – op loonsverhogingen aandringt. In het Utrechtse hoofdkantoor hebben de bolleboffen van het spoor kennelijk evenveel lak aan het personeel als aan de reizigers. Liever – zo deelde een woordvoerder van de brave CNV-bond mede – had het personeel publieksvriendelijke acties gevoerd zoals het achterwege laten van kaartcontroles maar die actievorm heeft de NS al eerder via de rechter laten verbieden. Ook nu wordt een kort geding om de acties te laten verbieden niet uitgesloten.
Zo verziekt Bert Groenewegen het de komende weken voor miljoenen Nederlanders. Zij kunnen via het spoor hun bestemming niet bereiken. “Goed toch, dat ik nog een auto heb”, zullen velen verzuchten met meteen daarachter: “Vakantie blijft voor mij vliegvakantie”. Kennelijk hoopt hij dat de gedupeerde reizigers de hoofdconducteurs de schuld geven van de ontregeling en niet de hoge heren en dames op het hoofdkantoor in Utrecht. Die zullen zich niet laten bedotten. In plaats van te proberen hen bij de neus te nemen, kan Groenewegen beter op zijn eigen gok letten. Het wordt tijd dat hij die waarschuwing aan zichzelf serieus neemt.
Kan er uit Den Haag geen wenk komen om die man tot rede te brengen?
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.
Beluister Het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis.
Ik krijg een beetje het gevoel dat de NS zichzelf aan het opheffen is. De afgelopen maanden reden er regelmatig geen treinen en moesten reizigers het maar zelf uitzoeken. Nu de onwil om de lonen te verhogen en daardoor stakingen en binnenkort reist er echt niemand meer met de trein, wegens totale onbetrouwbaarheid.
Voor velen geen probleem. OV is behalve in de grote steden onbereikbaar. Enige is dat er meer mensen op de weg rijden.
“ . Zij kunnen via het spoor hun bestemming niet bereiken.” Mensen zijn prima ingericht om thuis te werken. Prima dat de NS Dat stimuleert.
De hoge heren en dames. Man, die had je vroeger. Toen de dokter uitreed op zijn paard en langs de kant de pet werd afgenomen. Nu is iedereen gelijk aan een ander. Dat weet iedereen ook en gedraagt zich er naar. Want wie zijn kop boven het maaiveld steekt.....
Is het probleem niet dat de vakbonden volledige prijscompensatie vragen wat voor dit jaar op 8,5% loonsverhoging zou neerkomen. Zelfs de Rijksambtenaren , die binnen het ambtenaren korps altijd het beste weten te onderhandelen , zijn niet verder dan 4,5% gekomen iets dat de NS directie dus wel biedt. De totale loonkosten zouden volgens de NS directie bij inwilliging van alle eisen van de vakbonden ( dus naast volledige prijscompensatie inclusief andere emolumenten in geld en voorwaarden , o.a. minimaal €14,-bruto per uur in laagste loonschalen ) neerkomen op een stijging van de loonkosten van maar liefst 20% . Dat lijkt wat gortig voor een bedrijf dat , nu in eerste jaar na Corona , 15% van vaste klanten en daarmee inkomsten is kwijtgeraakt door het thuiswerken en flink verliesgevend is. Ik denk toch echt dat de vakbonden wat te hoge eigen hebben maar gezien het feit dat ze goed georganiseerd zijn onder het NS personeel en ook redelijk radicaal kunnen ze met aankomende staking natuurlijk wel hun huid duur verkopen !
Geen prijscompensatie betekent achteruitgang. Ik hoop dat de bonden vast blijven houden aan hun alleszins redelijke eisen.
@Mark Dat is maar de vraag. Als de vrede in Oekraïne uitbreekt dan kan de gasprijs zomaar weer zakken maar dan zit je wel vast aan structureel veel hogere lonen. Die hogere lonen worden weer betaald uit een treinkaartje wat 20% hoger wordt en dat zal weer tot extra inflatie leiden en dat weer tot meer looncompensatie.
@Mark Huysman: Volledige prijscompensatie bij een verliesgevend semi overheidsbedrijf zoals de NS betekent dat de prijs van het treinkaartje ook met dat bedrag omhoog moet gaan. Is op zich geen probleem echter reizen per trein wordt dan voor veel lagere inkomens helemaal onbetaalbaar en het aantal passagiers en daarmee omzet komt in een dalende trend. U alternatief is natuurlijk dat de Rijksoverheid, als groot en enig aandeelhouder van de NS , met belastinggeld ( via de vergoeding die NS jaarlijks van de Staat ontvangt) de prijscompensatie en andere verhogingen/ verbeteringen van het NS personeel gaat betalen; is natuurlijk een dure een mogelijkheid maar uiteindelijk gaat alleen voor niets de zon op !
[U alternatief is natuurlijk dat de Rijksoverheid, als groot en enig aandeelhouder van de NS , met belastinggeld ( via de vergoeding die NS jaarlijks van de Staat ontvangt) de prijscompensatie en andere verhogingen/ verbeteringen van het NS personeel gaat betalen] Uiteraard. Dit kan betaald worden door de belastingen op kapitaal en de hoogste inkomens te verhogen. In Nederland wordt relatief weinig belasting geheven op kapitaal dus tijd om dat op te trekken zodat voorzieningen op niveau gebracht kunnen worden en werkenden niet (verder) achteruit hoeven te gaan.
@Jozias Ok, vanaf nu vrede in Oekraïne. Rusland is meteen alles vergeven en we gaan meteen weer hun producten afnemen. Maar niet heus.
@mark Die belasting op kapitaal en hogere inkomens heeft u al 86 keer verhoogd om alles te betalen. Nu voor de 87e keer?
Jozias Yes. De rijkste Nederlanders blijken telkens nog rijker dan we dachten: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/nederlandse-rijken-zijn-veel-rijker-dan-iedereen-denkt-1
Er is al verschillende keren uitgerekend hoeveel je kan doen met een verhoging van de vermogensbelasting voor hoge vermogens, het terugzetten van de vennootschapsbelasting naar het oude niveau, het tegengaan van belastingontduiking, het herinvoeren van de oude toptarieven van de IB etc. Dat is behoorlijk veel. Het is een politieke keuze of je de ultrarijken steunt of de gewone werkenden die de welvaart produceren. Uiteraard kiest Rutte voor de ultrarijken en pakt hij bij voorkeur de mensen die het toch al moeilijk hebben, zie toeslagen-affaire. Ik denk dat het tijd is voor een andere keuze.
Staken is een recht. Dus als het personeel wilt staken dan is dat hun recht. Voor de gebruikers is het een vrije dag. Of ze gaan met ander vervoer als ze dat hebben. Openbaar vervoer in Nederland heeft toch geen toekomst wat mij betreft. In de periferie bestaat het al nauwelijks meer waardoor veel werklozen niet eens meer bij het werk kunnen komen en auto's zijn ook onbetaalbaar voor veel werklozen. Laat staan het veel te dure openbaar vervoer, dat ook nog eens tijdverspilling is. Dus haal nog maar wat meer buitenlanders hoor. Mocht Nederland stemmen over lidmaatschap EU dan gingen we eruit.
Feit is dat verre weg de meesten pro Europa zijn. En maar een klein deel tegen. Dat kun je onderzoeken. Maar feiten zijn ook maar meningen, nietwaar? Mensen uit andere land worden door de bank genomen niet gehaald, maar komen uit eigen beweging. Omdat het hier zo veel beter is dan thuis.
Klets jij nu gewoon om te kletsen? En wat hebben "buitenlanders" hier nu weer mee te maken?
@Jopie666 "Voor de gebruikers is het een vrije dag." Helaas, in de werkelijkheid, zien werkgevers dat niet zo. " Of ze gaan met ander vervoer als ze dat hebben." Niet iedereen heeft die optie. "Dus haal nog maar wat meer buitenlanders hoor. Mocht Nederland stemmen over lidmaatschap EU dan gingen we eruit. " Wat heeft dit in vredesnaam te maken met dit artikel?
Hopelijk is dat pas een begin. Algemene staking van 2 weken is nog betere optie. Hele land plat leggen en dan pas onderhandelen.
Ik snap de huidige constructie van de 'geprivatiseerde' NS toch niet. Maak er gewoon weer een nutsbedrijf van zodat het geld dat nu als winst naar de staat (als enige aandeelhouder) gaat gewoon gebruikt kan worden voor zaken als fatsoenlijk salaris voor het personeel.
Helemaal waar! De NS is geen verdienmodel maar een nutsvoorziening. Maar vertel dat de afdeling Neoliberalen maar. Marktwerking in het OV, alles zou beter worden voor minder geld. We zijn nog in die onzin gaan geloven ook. Ik werk als machinist bij zo'n bedrijf. Nergens geld voor, als het tegenzit gooien we er buslijnen uit, om onze service te verbeteren schaffen we de service af (servicewinkel op het Gorkumse station vervangen door een praatpaal) en de winst gaat naar twee Italianen. En de consessie wordt beheerd door politici die geen bal van treinen afweten, tien jaar geleden de wc trein weerden en nu als klacht hebben dat er geen toilet aan boord is. Stel incompetente sukkels. Zaak zsm weer als nutsvoorziening naar de staat, NS reorganiseren in drie delen, Internationaal, Intercity en Regio en de medewerkers weer fatsoenlijk betalen.
@ M. Grootendorst Zelfs met een heilig geloof in de vrije markt valt de situatie op het spoor niet te verklaren. Hoe wil je in vredesnaam een situatie van open en vrije concurrentie creëren in een sector die volledig afhankelijk is van een enorme infrastructuur waar je als overheid (terecht) niet de controle over uit handen wil geven? Vrije marktwerking zou zijn dat wanneer ik een treinreis van Rotterdam naar Amsterdam wil maken ik uit meerdere aanbieders kan kiezen die zich van elkaar onderscheiden op prijs en kwaliteit. Maar dan moet je in het land meer spoor aan gaan leggen dan waar ruimte voor is. Als open en vrije concurrentie niet mogelijk is, dan lijkt me dat dit per definitie geen taak is die je aan de markt kan overlaten. Wat we nu hebben is een systeem waarbij staatsbedrijf en voormalig monopolist de NS ineens winst mag gaan nastreven. En dan is er ineens een noodzaak om 'onrendabele lijnen' af te stoten aan andere partijen. En dat zijn ook partijen die winst willen maken, dus zullen zij de kosten terug moeten brengen door te besparen op het personeel en kwaliteit van dienstverlening aan de klant. En de NS kan vervolgens die praktijken weer benchmarken om haar eigen kosten op dezelfde manier terug te brengen. De overheid is zich steeds meer zelf als bedrijf gaan gedragen en daar wordt niemand beter van behalve de overheid zelf.
" Maak er gewoon weer een nutsbedrijf van zodat het geld dat nu als winst naar de staat " Dat kost geld en dat vind de VVD niet fijn.
Maar, Han, ben je dan ook bereid om vanaf volgend jaar bijvoorbeeld 20% meer voor je kaartje te betalen?
Ik kan niet voor Han spreken, maar als dat nodig zou zijn om NS werknemers een redelijk loon te betalen, ja. Maar dat is maar de vraag of dat nodig is en veranderd niks aan het feit dat ze nu te weinig krijgen.
De NS hadden in 2021 (nog grotendeels een coronajaar ook) een nettowinst van 500 miljoen. https://www.nsjaarverslag.nl/in-het-kort Dat geld vloeit direct de staatskas in omdat de overheid 100% van de aandelen heeft. Gezien de NS feitelijk gezien nog steeds een staatsbedrijf is, zie ik de behoefte niet om winst te maken. Dat geld had beter gebruikt kunnen worden voor een fatsoenlijke beloning voor het personeel, en misschien ook nog wel aan goedkopere treinkaartjes.
De NS ontvangt op dit moment subsidie. Die subsidie kun je natuurlijk ook verhogen en (opnieuw) permanent maken als je wilt dat a) mensen meer gebruik gaan maken van het OV -beter voor het klimaat tenslotte- en b) het personeel fatsoenlijk betaald wordt. Dat is een politieke keuze. Types als Groenewegen mogen natuurlijk wel inleveren.
@Zondernaam2, zonder meteen al te technisch worden, die 500m winst bevat een 900m subsidie van de staat agv Corona en rond de 700m aan vrijval voorzieningen en belastingbates van het jaar 2020, waarin de NS 2,5mrd verlies draaide. Onderliggend is de NS verlieslatend.
"een minimumloon van €14 euro per week" Was het Europees minimumloon laatst niet al verhoogd naar 14/14,50? Of valt de NS daar op magische wijze niet onder?
@volrin Daar valt helemaal niemand onder. Die 'overwinning' was vooral symbolisch.
@Jozias2 Ik heb het even nagelezen: https://www.europa-nu.nl/id/vlg6z3jdw7r1/richtlijn_toereikende_minimumlonen_in_de Dat is dus helemaal niet symbolisch, maar de noodzakelijke opmaat naar een geldend minimumloon voor de EU.
@volrin Het is een richtlijn, geen verplichting en aan de lidstaten om er wel of niet voor te kiezen. Klinkt voor mij vrij symbolisch…. NOS: “Het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie hebben een akkoord bereikt over een richtlijn voor het minimumloon in de Europese Unie. Mocht Nederland deze richtlijn toepassen (het is geen verplichting), dan zou dat betekenen dat het minimumloon binnen twee jaar wordt verhoogd naar 14 euro per uur.“
Laten we de wereld niet op zijn kop zetten. FNV en CNV verzieken het volgende week voor miljoenen Nederlanders.
Nou, niet voor deze Nederlander. Ik ben afhankelijk van het OV, maar ik steun deze actie 100%. Werken moet simpelweg lonen. De lonen in dit land vergeleken met de leefkosten hebben te lang gestagneerd, zowel voor de onderklasse als de middelklasse.
"Laten we de wereld niet op zijn kop zetten. FNV en CNV verzieken het volgende week voor miljoenen Nederlanders. " Alleen als je in alternatieve werkelijkheid leeft.
De NS-directie verziekt het voor miljoenen Nederlanders, zul je bedoelen.
Erg goed dat de spoormensen het voortouw nemen in de strijd tegen de verarming. Ik hoop dat de bonden net zulke goeie woordvoerders hebben als Mick Lynch van de RMT in GB. Hij is er in geslaagd om de meerderheid van de Britse bevolking achter spoorstakingen te krijgen. Hoe? Door continu door de rechtse prietpraat van media en regering heen te prikken en uit te leggen dat de strijd van het spoorpersoneel in het belang is van alle werkenden en armen. Als het spoorpersoneel erin slaagt verbeteringen af te dwingen (of beter gezegd: verslechteringen tegen te houden) dan wordt het voor andere groepen ook aantrekkelijk om in actie te komen.
"Door continu door de rechtse prietpraat van media en regering heen te prikken" En daarnaast die prietpraat ook helder en direct te bestempelen voor wat het is: leugens.
Ja, Mick Lynch begint een fenomeen te worden. En prikt momenteel wel meer ballonnetjes door. En daar mag hij nog wel even meer doorgaan.