Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Beroerde fiscus-ICT staat niet toe dat btw op groente wordt verlaagd

  •  
24-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
78 keer bekeken
  •  
RUSSIA - ECONOMY - INFLATION - CONSUMERS

© A man chooses lemons at a supermarket in Moscow on December 15, 2021. Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

De btw op groente en fruit wordt verlaagd van 9 naar 0 procent. Dat is de belofte van het nieuwe kabinet-Rutte 4. Alleen, die mooie plannen laten nog enkele jaren op zich wachten, omdat de ICT-systemen van de Belastingdienst helemaal niet in staat zijn die verlaging te verwerken. Dat meldt de Telegraaf maandag.
De oorzaak is de zwaar verouderde ICT-omgeving bij de fiscus. Die zou ervoor zorgen dat het niet mogelijk is om wijzigingen in btw-tarieven te “snel” achter elkaar door te voeren. In 2019 werd de btw op groente en fruit verhoogd naar 9 procent, dat tarief nu weer omlaag brengen is daardoor ‘de komende jaren’ niet mogelijk. Ook andere voorgenomen wijzigingen, zoals het afschaffen van de zogenoemde jubelton – het bedrag dat ouders belastingvrij aan hun kinderen kunnen schenken voor de aanschaf van een woning – kan niet worden doorgevoerd.
ICT en de overheid zijn al sinds jaar en dag een bijzonder ongelukkige combinatie. Behalve bij de Belastingdienst hebben bijvoorbeeld ook uitkeringsinstanties als het UWV met grote regelmaat problemen. Om de ICT-problemen het lijf te gaan, heeft het kabinet deze regeerperiode zo’n 300 miljoen euro gereserveerd.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (39)

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 jan. 2022 - 18:58

Waar geen wil is, is geen weg!

spelregeltoerist
spelregeltoerist25 jan. 2022 - 8:40

Ga dit jaar mijn belastingaangifte “aanpassen” want de belastingdienst heeft toch geen mankracht (m/v/x etc.) om alles te controleren. Moet toch wat doen om deze idioterie te compenseren want daar heb ik gewoon recht op.

2 Reacties
adriek
adriek25 jan. 2022 - 15:25

Een kennis kreeg zeer recent een brief van de belastingdienst dat hij over 2019(!) inkomsten was vergeten op te geven. (Dat 'vergeten' laat ik hier maar voor wat het is.)

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 jan. 2022 - 23:10

Verkeerde prioriteiten?

Minoes&tuin
Minoes&tuin25 jan. 2022 - 1:00

Hetzelfde blijkbaar wat betreft vermogensbelasting. Hoe toevallig!

Willem D2
Willem D224 jan. 2022 - 21:27

Dit is 3 jaar bekend: https://www.agconnect.nl/artikel/rijks-ict-een-rommeltje-en-verergert-aldus-rekenkamer In dit artikel uit mei 2019 wordt de problematiek rondom de omzetbelasting al benoemd.

EenMening
EenMening24 jan. 2022 - 21:25

"ICT en de overheid zijn al sinds jaar en dag een bijzonder ongelukkige combinatie." Dat klopt als een bus. Maar dat geldt voor meer overheidsinstellingen. In het bedrijfsleven ligt dat anders, maar daar wordt dan ook veel meer gebruik gemaakt van standaardsoftware zoals ERP-pakketen en financiële systemen. In grote bedrijven wordt daar vaak veel omheen gebouwd en zijn er vaak ook een aantal interfaces met andere systemen. In dat geval loop men het risico dat de software onbeheersbaar wordt en het heel moeilijk is om een nieuwe versie te installeren.

vdbemt
vdbemt24 jan. 2022 - 19:08

Dat is natuurlijk van de zotte. Rotte systemen bepalen wat er in de samenleving gebeurt. Dat ze rot zijn is al zo lang aan de hand en bekend. Nota bene door een VVDer onderzoek naar gedaan en bevestigd. Met goede aanbevelingen. Heeft Rutte nooit wat mee gedaan.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 jan. 2022 - 11:33

vdBemt 'Wat hij niet kan gebruiken belandt immer in de la! Helemaal onderaan de stapel!

Martinel
Martinel24 jan. 2022 - 17:53

Waar is onze nieuwe leiderschapsminister financiën die ook verantwoordelijk is voor de belastingdienst? Mevrouw Kaag, iemand ooit nog iets gehoord?

3 Reacties
vdbemt
vdbemt24 jan. 2022 - 19:04

Ahh. Heerlijk Kaag afzeiken. Maarre... is dat niet wat flauw? Ze zit er maar net een paar weken. De vorige ministers van financiën zijn wel te verwijten: Hoekstra en Dijssebloem. Beide onder......Rutte, de rode draad van 11 jaar ellende.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 jan. 2022 - 23:12

Geef haar een eerlijke kans ja?!

Frans Kwakman
Frans Kwakman27 jan. 2022 - 16:21

Zo'n 20 jaar geleden heb ik een klus gedaan voor de Belastingdienst. Ging best wel goed, was een stukje nodig voor rekeningrijden. Zoals bekend dus niet ingevoerd en nu weer aan de orde maar ongewtijfeld met andere techniek. Daar zie je wel uit dat de belastingdienst erg vaak de politiek moet volgen en dat is niet altijd eenvoudig. zo zie ik nu op mijn aanslagbiljet dat de berekening in box 3 zeer veel ingewikkelder is gemaakt. Mijn indruk is dat er zeer serieus gewerkt wordt in die club want uiterste naiwkeurigheid is vereist, net als bij de bank en daarom is het zeker niet eenvoudig om een nieuw systeem te implementeren. Het zal fijn zijn als de nodige stuivers voor zo'n nieuw systeem worden gevonden. Maar verwacht niet dat het gisteren gereed is. En minister Kaag kan hier echt niets aan doen.

barendsnoot
barendsnoot24 jan. 2022 - 16:17

Heel apart. Misschien moet de belastingdienst even contact opnemen met de bibliotheek? Daar worden namelijk mensen ook naar verwezen door die belastingdienst als ze problemen hebben met het regelen van hun belastingzaken via internet...

adriek
adriek24 jan. 2022 - 16:01

Misschien moet onze overheid toch maar eens flink wat miljarden investeren in software en (vooral) in het standaardiseren van uitwisselingsformaten. Eindelijk de Cobol rommel maar eens vervangen door iets moderns. Tot op een ochtend alle schermen melden: uw software is gekaapt, betaal een miljoen bitcoins om weer toegang te krijgen tot uw gegevens... Het goede nieuws is dat we een staatssecrearis hebben (van Huffelen) die zich met digitalisering gaat bezighouden, heer staat van dienst verraadt niet of ze in staat is een groot en ingewikkeld automatiseringsproces te leiden, maar ze zou wel in staat moeten zijn mensen aan te stellen die dat (echt) kunnen. Dan zou een WOB aanvraag in de toekomst binnen een half uur geregeld kunnen zijn (droomde hij verder).

Pieter15
Pieter1524 jan. 2022 - 14:15

Gek toch?! BTW-verhogingen, accijnsverhogingen: zo gepiept! Verlagen; kan niet, moeilijk, onmogelijk. Of wordt met het moeilijk verwerken van een belastingverlaging emotionele verwerking bedoeld.

spelregeltoerist
spelregeltoerist24 jan. 2022 - 12:42

Als de BTW wordt verhoogd kan dit binnen een paar maand. Dit gelooft toch werkelijk helemaal niemand? En ik ben een vliegtuig…

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen24 jan. 2022 - 12:40

Opmerkelijk! De btw verhoging van 19 naar 21% ging vlekkeloos.....

9 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 jan. 2022 - 13:25

En die van 50% van zes naar negen procent ging ook zonder problemen

Middenman
Middenman24 jan. 2022 - 13:50

Het probleem is het percentage van 0% - dat werkt niet, omdat het zo is gebouwd dat er altijd btw geheven wordt. Anders ga je rekenen met een factor 0 en dat werkt niet, tenzij je het basissysteem ingrijpend verandert. Verhogen of verlagen naar een ander percentage dat niet 0 is werkt wel.

Eric Minnens
Eric Minnens24 jan. 2022 - 14:00

@Middenman En hoe zit het (technisch) met verhogen/ verlagen met bijv. 0,001%? Anders gezegd, tot welk cijfer achter de komma werkt dit door?

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen24 jan. 2022 - 14:14

"tot welk cijfer achter de komma werkt dit door" Hangt van de velddefinitie af, zal wel INTEGER zijn of NUMBER (3,0)

adriek
adriek24 jan. 2022 - 15:48

Desnoods 1% als 0.01% te veel (of eigenlijk te weinig) gevraagd is en 0 al helemaal te ingewikkeld.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland24 jan. 2022 - 16:02

maar als er geen btw op zit wat moet de belastingdienst dan berekenen? ze hoeven zich er helemaal niet mee bezig te houden want het valt niet onder hen meer. lijkt me dus vrij simpel . ze berekenen zonneschijn toch ook (nog) niet zonder dat dat problemen geeft.

Winterdepressie
Winterdepressie24 jan. 2022 - 16:13

@Middenman, Toch was het blijkbaar ook geen probleem om kleine ondernemers te naaien door de kleine ondernemers regeling af te schaffen en deze ondernemers voor de keuze te stellen om wel of geen BTW te rekenen met allerlei mitsen, maren en circushoepels. Dat is zo'n gore streek geweest van die roverheid. Denken ze dat het niets uitmaakt in kleine sectoren wanneer je klant een indicatie heeft hoeveel je per jaar maakt? Maar die omschakeling was ook heel eenvoudig.

ValsPlat
ValsPlat24 jan. 2022 - 18:56

@Middenman “Het probleem is het percentage van 0% – dat werkt niet, omdat het zo is gebouwd dat er altijd btw geheven wordt. Anders ga je rekenen met een factor 0 en dat werkt niet, tenzij je het basissysteem ingrijpend verandert. Verhogen of verlagen naar een ander percentage dat niet 0 is werkt wel. “ Dat begrijp ik niet om 3 redenen: 1 Er zijn nu al goederen en diensten met een 0% tarief. Denk bijvoorbeeld aan vouchers. 2 De ondernemer doet de BTW aangifte en geeft het totaal bedrag aan ontvangen en betaalde BTW weer. Bij een BTW controle zal de inspecteur de administratie van de ondernemer gebruiken als uitgangspunt. 3 Rekenkundig is het geen enkel probleem om met 0% te werken. Bijvoorbeeld: Verkoopprijs Ex BTW * (1 + BTW factor) = Verkoopprijs Incl. BTW. En Verkoopprijs Incl. BTW / (1 + BTW factor) = Bedrag Ex BTW. (BTW Factor: 21% BTW is BTW factor 0,21, 0% BTW is BTW factor 0,00). En tenslotte, ter ere van mijn wiskunde docent op de HTS, de berekening klopt niet indien de BTW factor -1 is (-100% BTW), want dan ga je delen door 0 en dat geeft een ongedefinieerd resultaat.

FredD2
FredD225 jan. 2022 - 6:20

@Middenman, onzin, het BTW tarief van 0% bestaat allang. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen/btw_tarief/btw_tarief

Middenman
Middenman24 jan. 2022 - 12:24

Voor sommige reageerders is het weer makkelijk scoren tegen de regering en de belastingdienst. Maar er is nog een andere kant aan het verhaal. We weten al heel erg lang dat de ICT van de belastingdienst op de schop moet. Maar dat is in de loop der jaren uitgegroeid tot een monster dat je niet maar even kunt vervangen, of aanpassen. Daar moet je de tijd voor nemen en die krijgen ze niet. Eén van de hoofdverantwoordelijken daarvoor is de tweede kamer. Het aantal amendementen, wijzigingen en uitzonderingen op elk voorstel van de regering is heel erg groot, mede omdat elke partij zijn puntje wil scoren. Heel vaak punten die niets toevoegen, behalve nog meer complexiteit. Daarnaast zijn er nog de reacties op de waan van de dag; ergens een gevalletje van fraude en de volksvertegenwoordigers eisen direct maatregelen. Kortom; laten we elkaar even de tijd en rust gunnen, want ze kunnen het echt wel. Het systeem voor de aangifte IB is één van de betere in Europa.

2 Reacties
Marc Marc
Marc Marc24 jan. 2022 - 13:35

Eens. De omvang van de systemen gemeten in functiepunten is gigantisch. NL heeft zo ongeveer de grootste belastingdienst gerelateerde IT omgeving ter wereld. Standaardprogrammatuur voor de belastingprocessen bestaat zo goed als niet dus je komt in maatwerk terecht. De documentatie van de legacy systemen is slecht en flexibel zijn de legacy systemen niet. Zomaar uitzetten kan niet vanwege de termijnen dat gegevens bewaard en gereproduceerd moeten kunnen worden. Het bouwen van een nieuw systeem voor een bepaald type belastingen, testen, implementeren en uitrollen kan gerust 5-10 jaar duren terwijl tijdens zo'n traject vanwege bezuinigingen soms ineens een hele groep externen eruit wordt gegooid of de wetgeving weer eens veranderd wordt.

adriek
adriek25 jan. 2022 - 15:29

"We weten al heel erg lang dat de ICT van de belastingdienst op de schop moet." "De omvang van de systemen gemeten in functiepunten is gigantisch. NL heeft zo ongeveer de grootste belastingdienst gerelateerde IT omgeving ter wereld. " En elke regering belooft beterschap (=minder, en eenvoudiger regels), en doet het tegengestelde (=meer regels en vooral meer uitzonderingen). Alleen het toeslagengedoe is al een gedrocht waar de bedenkers gevangenisstraf voor verdienen.

Wieowie
Wieowie24 jan. 2022 - 12:00

De btw richtlijn staat een verlaagd btw-tarief van 0% überhaupt niet toe. Dus het tarief van 0% komt er ook niet met juiste it systemen.

∆
24 jan. 2022 - 11:55

Hier is grondig over nagedacht. Zo is het ontworpen en gemaakt.

Gerygrr
Gerygrr24 jan. 2022 - 11:46

Dus Rupsjenooitgenoeg, onze staat, kan wel burgers in de ellende storten door hun belastinggeld verkeerd te investeren en de ICT van de eigen overheid in een belabberde staat te laten? Vervolgens moet het echt anders? Systemen staan een verlaging niet toe? Tja, dan snappen we waarom burgers niet gecompenseerd worden.

watcher3
watcher324 jan. 2022 - 11:39

computer says no!

Berend22
Berend2224 jan. 2022 - 11:35

ICT en bedrijfsleven zijn ook niet altijd een goede combinatie, alleen hangt het bedrijfsleven zijn vuile was niet of minder buiten. Misschien dat overheid iets meer aan zijn beeldvorming moet doen of het bedrijfsleven wat minder.

nikita72
nikita7224 jan. 2022 - 11:35

Ik weet niet of het altijd aan de ICT ligt. Er is ook het probleem dat de overheid de regels ingewikkeld maakt. Van de andere kant lijken dit mij geen moeilijke problemen om op te lossen. Als de aftrek van de "jubelton" goed geprogrammeerd is, staat op 1 plek ingevuld "maximum = 100.000". Als je dat verandert in "maximum=0", is het probleem opgelost.

2 Reacties
Elias Unique
Elias Unique24 jan. 2022 - 12:27

De btw-verlaging voor groenten en fruit betreft een geheel nieuwe btw-klasse, geen generieke verlaging van het verlaagde tarief. Da's echt een stuk complexer dan het aanpassen van het percentage. Kappers, boeken, cultuur blijft laag tarief. Brood in laag tarief. Druiven in nieuwe btw-klasse. Krentenbrood is gemengd. Je moet een geheel nieuwe taxonomie ontwikkelen. En kunnen controleren. Dat kost best veel tijd.

Marc Marc
Marc Marc24 jan. 2022 - 13:38

@Elias, precies. Formulieren moeten aangepast worden, berichtenstructuren veranderen, Enterprise Service Bus moet nieuwe berichten ondersteunen, database structuren veranderen en de oude tarieven moeten nog minimaal 7 ondersteund kunnen worden voor reproductie.

Bastet2
Bastet224 jan. 2022 - 11:34

"ICT en de overheid zijn al sinds jaar en dag een bijzonder ongelukkige combinatie." Zou het? Of is het toch vooral een bijzonder gelukkig excuus?