Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Bernie Sanders: de toekomst van de democratie staat op het spel

  •  
18-08-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
231 keer bekeken
  •  
berniesanders
Bernie Sanders heeft zijn achterban op de eerste dag van de online Democratische conventie opgeroepen om op Joe Biden te stemmen. “De toekomst van onze democratie staat op het spel”, aldus Sanders, die tijdens de Democratische voorverkiezingen de belangrijkste tegenkandidaat van Biden was. “De toekomst van onze economie staat op het spel en de toekomst van onze planeet staat op het spel.”
Sanders wees zijn aanhangers erop dat de Democratische partij dankzij hen naar links beweegt. Dat blijkt volgens hem onder meer uit Bidens steun voor een minimumloon van 15 dollar per uur. Ook prees Sanders Bidens plan om meer Amerikanen toegang te geven tot een zorgverzekering, al zou Sanders zelf verder zijn gegaan.
De senator uit Vermont was uiterst kritisch over de wijze waarop president Trump de coronacrisis aanpakt. Er zijn al meer dan 170.000 Amerikanen aan het nieuwe virus overleden. Sanders vergeleek Trump met Nero, de gehate Romeinse keizer die volgens sommige overleveringen viool speelde terwijl een groot deel van Rome in vlammen opging. “Trump speelt golf”, aldus Sanders.
Ook verweet hij Trump racisme en seksisme, en beloofde dat Biden een eind zou maken aan “het vertroetelen van witte nationalisten, de racistische hondenfluitjes, de religieuze onverdraagzaamheid en de smerige aanvallen op vrouwen”.
‘Donald Trump is de verkeerde president’ De eerste dag van de Democratische conventie werd afgesloten door Michelle Obama, die eveneens hard uithaalde naar Trump, die ze “de verkeerde president voor ons land” noemde. “Hij heeft genoeg tijd gehad om te bewijzen dat hij geschikt is voor deze baan, maar het is duidelijk dat hij het niet aan kan.”
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (102)

Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal18 aug. 2020 - 17:09

De Democraten zijn mij teveel bezig met identiteitspolitiek. Dan maar liever Trump ?

4 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper19 aug. 2020 - 0:26

Make America White Again. Als dat geen identiteitspolitiek is...

Pater
Pater19 aug. 2020 - 2:50

Liever een racist, een sexist, een narcist, een leugenaar ? Hannah toch, je laat je wel erg kennen. Doet Biden aan identiteitspolitiek? Hoezo? Omdat hij een vrouwelijke zwarte VP koos? Dan moet je maar eens nakijken wat identiteitspolitiek inhoudt.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 aug. 2020 - 10:44

Nee, toch maar liever Biden en Harris.

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 aug. 2020 - 13:48

@Nick In de roos. Van T Twitter: 'they (suburban housewives) want safety & are thrilled that I ended the long running program where low income housing would invade their neighborhood. Biden would reinstall it, in a bigger form, with Corey Booker in charge!' Corey Booker is 1 van de 2 zwarte senatoren. Maar Hannah is denk ik al een beetje doof van alle hondefluitjes.

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2020 - 17:07

Voor Rechtdoor: Vers van de Pers: door een GOP geleide senaatscommissie over Rusland en Trump en 2016 verkiezingen. 'A sprawling report released Tuesday by a Republican-controlled Senate panel that spent three years investigating Russia’s 2016 election interference laid out an extensive web of contacts between Trump campaign advisers and Russian government officials and other Russians, including some with ties to the country’s intelligence services.' https://int.nyt.com/data/documenttools/senate-intelligence-committee-russian-interference/8cf58e574d235164/full.pdf

5 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2020 - 21:15

Dat heb je snel doorgenomen. En als iets blijkt dan kun je dat laten zien. 'en was T gewoon vervolgd' Nee dat was hij niet, omdat het oordeel van de senaat niet op feiten gebaseerd is.

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2020 - 21:25

Even snel van Wikipedia: De vraag is eigenlijk waarom je over het Steele rapport begint, want dit rapport is niet afhankelijk van de inhoud van het S rapport? Het rapport waar de link naartoe leidt is 1000 blz, dat ga ik niet allemaal lezen, maar wel op zoek naar de relevante passages.

Nick the Stripper
Nick the Stripper19 aug. 2020 - 0:33

@Mark [ Als er ook maar iets zou zijn geweest dan had Nancy Pelosi vooraan gestaan en was Trump gewoon vervolgd. ] Wat bazel je nou? De man is in het Huis vervolgd en ge-impeached. Da's echt wel een dingetje. De strafrechtelijke vervolging komt zodra Individual nr. 1 zich niet meer achter de richtlijnen van DOJ kan verschuilen. [ Het “Steele dossier” was niet op feiten gebaseerd, ] Christopher Steele presenteerde zijn rapport met vele slagen om de arm. Overigens is het opmerkelijk hoe weinig claims in het (in eerste aanleg door Republikeinen bestelde) Steele-rapport weerlegd zijn. Ook op geen enkel punt weerlegd - maar door trumptrollen als jij niet gelezen: het Mueller Report.

Pater
Pater19 aug. 2020 - 2:44

@Mark Als iets de afgelopen vier jaar duidelijk is geworden is het, dat Steele het toen al bij het rechte eind had. En de afgelopen weken is in al zijn commentaren gebleken dat Mark een Trumpf-gelovige is die de feiten ontkent.

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 aug. 2020 - 13:53

@Mark Het Steele dossier komt uitgebreid aan bod. Er wordt vaak gezegd dat commentaren in het rapport niet geverifieerd konden worden. Het rapport is niet nodig om tot de collusion conclusion te komen. Mett als nieuwtje dat Paul Manafort, T campagnemanager, als 15 jaar zaken deed met onder andere Kilimnik, die in het rapport een Russische intelligence agent genoemd, voorheen as dat nog 'een man met contaten met de Russische intelligence' Mijn idee bij het lezen was dat T's handlangers van het niveau Peppie en Kokkie waren, en dan is het lastig colluden, zoveel had Putin al geleerd.

Satya
Satya18 aug. 2020 - 16:11

Een land met een 2 partijenstelsel waar alleen mensen die of jarenlang lobbyen en beloftes doen om geld los te krijgen of superrijken een kans krijgen president te worden democratie noemen vind ik al bedenkelijk. De 3e partij, onafhankelijke kandidaten zijn kansloos omdat de msm toch geen aandacht aan deze kandidaten gaat besteden omdat zij geen budget hebben om die msm te spekken door tijd in te kopen. Hoewel Nederlandse parlementaire democratie momenteel te versnipperd is door alle Afrikaanse politiek (identiteitspoliek) is die te verkiezen boven het Amerikaans stelsel.

5 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper19 aug. 2020 - 0:37

Eerste alinea: eens. Hoog tijd dat de Amerikanen het Electoral College afschaffen: de belangrijkste veroorzaker van het 2-partijenstelsel. Tweede alinea: oneens. De versnippering in de NL-politiek is imho een zegen. Onzinpartijen vallen al snel door de mand en partijen met potentie groeien door dankzij het ontbreken van een kiesdrempel. De noodzaak tot coalitievorming voorkomt al te grote schommelingen in beleid.

Cave Canem
Cave Canem19 aug. 2020 - 6:05

Dat onafhankelijke derde kandidaten weinig kans maken is tot nog toe een zegen geweest. De meest serieuze van dergelijke kandidaten waren uitgesproken racistisch of reactionair, zoals: Strom Thurmond in 1948 George Wallace in 1968 Ross Perot in 1992 en 1996

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 aug. 2020 - 11:01

[De noodzaak tot coalitievorming voorkomt al te grote schommelingen in beleid]. Dat heeft Noorwegen ook. Geen slechte zaak volgens mij al wordt het (steeds?) moeilijker meerderheidskabinetten te vormen.

Pater
Pater19 aug. 2020 - 12:27

@Cave Je hebt gelijk wat betreft serieuze kandidaten. Maar de Groene kandidate van 2016 haalde wel genoeg stemmen weg om Hillary's verlies mogelijk te maken. Zoals Ralph Nader de nederlaag van Gore mogelijk maakte. @Nick Helemaal mee eens, op beide punten. En toch is er sprake van een toenemende afstand t.o.v. de politiek.

Mark Huysman
Mark Huysman19 aug. 2020 - 13:12

@Pater [Maar de Groene kandidate van 2016 haalde wel genoeg stemmen weg om Hillary’s verlies mogelijk te maken. Zoals Ralph Nader de nederlaag van Gore mogelijk maakte.] Ik denk dat de Democraten het aan zichzelf te danken hadden dat ze verloren. En als je kijkt naar wat ze nu doen gaat het dezelfde kant op. Colin Powell -de man die de VN voorloog over Irak’s massavernietigingswapens- heeft net de Democratische Conventie toegesproken om Bidens karakter te prijzen. Als je het belangrijk vindt dat progressieven op een onafhankelijk kandidaat stemmen dan is dit wel goede move.

P Haan
P Haan18 aug. 2020 - 15:40

En inhoudelijk... niks. Geen plan, en maar 1 punt: Geen Trump. Als ze niet met een verhaal komen, kon het ze de kop wel eens kosten. Je zou haast gaan denken dat ze Trump willen laten winnen... Mrs Obama zinkt zo wel heel diep, met dat dramatische gezicht en dito toontje. Bernie Sanders is cool, maar eeuwig kansloos.

5 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper19 aug. 2020 - 0:44

Zo grappig dat reactionaire types zoals jij hier steevast de Dems de maat komen nemen over het vermeende 'ontbreken van een plan'. Alsof een Dem-plan jou zou overtuigen. Die plannen bestaan overigens wel degelijk - een paar seconden googlen en iets langer lezen en ook jij weet wat Biden van plan is, indien verkozen. Anyways, het enige plan dat Dems hoeven te hebben is: een fatsoenlijk alternatief presenteren voor Trumps criminele bende. Michelle Obama is al jaren een van de meest populaire mensen in de VS. Zij kan als geen ander woorden kan geven aan dat - onder cruciale kiezersgroepen levende - sentiment. Dat jij de kwaliteit van haar speech niet onderkent zegt alleen iets over jou.

Mr Ed
Mr Ed19 aug. 2020 - 9:12

“Anyways, het enige plan dat Dems hoeven te hebben is: een fatsoenlijk alternatief presenteren voor Trumps criminele bende. “ Precies, dat zeiden de Democraten 4 jaar geleden ook

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 aug. 2020 - 13:37

Precies, dat zeiden de Democraten 4 jaar geleden ook Nee, dat zeiden de Democrten vier jaar geleden zeker niet. Dit is het weekend van de aankondigingen. Dit is show en vertier. Het is mijn dingeltje net, maar dit gaat allemaal over de poppetjes deze week. Zorgen dat kamala wat warmer overkomt, dat is de belangrijkste opgaaf. De noodzaak dat T verslagen moet worden en dat Kamala een warme mevrouw is (van Joe weten we dat al) Zelfs de commentaren op bijna alle grote kanalen gaan over hoe succesvol een beeld wordt gecreeerd van de kandidaten met in het bijzonder Kamala (omddat Joe al bekend staat als een 'toffe gozerd' En om die emotie op gang te brengen wordt niks geschuwd. De broer van George Floyd, en een meisje dat haar vader de Trump volger verloor aan Covid. Goede smaak is niet heel belangrijk. Michelle Obama maakte tot nu toe verreweg de meeste indruk met haar speech. P Haan verdedigt T en roept om inhoud. Mijn vraag is dan : wat voor inhoud ben je naar op zoek. Ik zal je helpen.

P Haan
P Haan20 aug. 2020 - 19:40

*zucht* Van hun site: Civil rights If the Trump Administration threatens a group of Americans simply because of who they are or what they believe Education: As Donald Trump and Betsy DeVos attempt to roll back.... Environment: Donald Trump, on the other hand, has called climate change.... Health care: and they will fight all attempts by the Trump administration.... Immigration reform: Democrats in Congress and in states and cities across the country are already standing up to Trump’s .... Afijn, punt lijkt me duidelijk. Ik heb geen hulp nodig hoor.

Nick the Stripper
Nick the Stripper20 aug. 2020 - 21:35

P Haan 20 augustus 2020 at 21:40 [ Afijn, punt lijkt me duidelijk. ] Laat me raden. Kennelijk hou je van kersenplukken? Of je vindt het niet leuk als de (vele en ernstige) tekortkomingen van je idool worden genoemd - dat kan natuurlijk ook.

Miss Piggy
Miss Piggy18 aug. 2020 - 15:11

Zoals Mark Verheijen deze week schreef: Trump is een symptoom, niet de oorzaak. Trump zal naar alle waarschijnlijk de geschiedenisboeken ingaan als de slechtste president, naast Harding (die meer had met pokeren en achter de vrouwen aangaan). Echter de VS zal zijn herverkiezing nog wel overleven. De Democraten zullen simpelweg meer overtuigend moeten opereren.

Leontrotsky
Leontrotsky18 aug. 2020 - 14:32

Prachtige en zeer belangrijke toespraak van de voormalige First Lady. Dit zal de VS stof tot nadenken geven en ik denk dat dit veel potentiele Trump stemmers zal overhalen om op Biden te gaan stemmen.

Sonic2
Sonic218 aug. 2020 - 13:42

Biden is de presidentskandidaat voor de Democraten geworden, omdat hij door allerlei subfracties in die partij het minst overall gehaat wordt. De rechtervleugel haat Sanders. De andere kandidaten roepen alleen enthousiasme op bij kleine stromingen binnen de partij. Dan heb ik het Buttigieg of Harris. Of Warren. De Democratische partij is nu eenmaal verdeeld en versnipperd. Daarom is Biden de kandidaat en ook omdat er een coalitie is gekomen tegen Sanders. Waar je ook maar van had moeten afwachten of hij nu wel of niet van Trump had gewonnen. Ook al zo mythe dat Sanders wel van Trump zou winnen. Biden geef ik een goede kans tegen Trump. Niet op Biden stemmen betekent in ieder geval nog vier jaar Trump. Het is nu of nooit. Met een goede kans bedoel ik 40 of 50 %. Geen enkele behoefte omdat na beneden of omhoog te praten. Trump is niet onverslaanbaar, maar hij is ook niet makkelijk te verslaan. Woodrow Wilson had in zijn tweede termijn een beroerte. Kennedy was al voor zijn presidentschap kreupel. Roosevelt had in zijn laatste jaren serieuze gezondheidsklachten. Reagan zat in de eerste fase van dementie. De begin fase dus. Biden zal hier en daar een uitglijder maken. Enfin. Dat hebben we met de huidige clown ook. Biden heeft een sterke basis in de voorsteden. Onder vrouwen en onder zwarten. Trump won nipt van Clinton in 2016. Genoeg kansen dus. De visie van de Democraten is helder en duidelijk. Betere gezondheidszorg, beter onderwijs, betere sociale voorzieningen. Richting een energie transitie. Er zijn tussen verschillende stromingen accent verschillen. Een aantal hier moeten gewoon eerlijk er voor uitkomen dat ze liever Trump hebben. En niet omdat Biden nu zo erg is, maar omdat ze nu eenmaal qua opvattingen niet ver van Trump afstaan. Altijd maar hetzelfde geneuzel en om de hete brij heen draaien. Al is gelieg een beter woord als geneuzel. De Democraten hebben het in eigen hand. De Democratische kiezers ook. Stemmen dus.

6 Reacties
Grozny
Grozny18 aug. 2020 - 14:19

Dat vind ik nu zo gevaarlijk met Biden. Mensen stemmen niet voor hem maar tegen hem. Het merendeel van de stemmers van Biden geeft al aan dat ze op hem stemmen omdat ze Trump niet willen. Dat zijn vaak stemmers die iets minder vaak komen opdagen. Mensen willen normaal graag voor iets stemmen. Nu hoop ik dat ze toch allemaal komen opdagen.

Sonic2
Sonic218 aug. 2020 - 18:27

@ Grozny Dat weet ik dus niet. Er wordt mij hier op zeer regelmatige basis door een aantal verweten dat ik in herhaling val en riedeltjes afdraai. Welnu. Dat doen op dit dossier een heleboel anderen. Biden is oud en heeft fysieke en mentale gebreken. Dat geldt voor meerdere presidenten. De weeffout zit in 2016. Mensen zijn nu bang om hun geld op Biden te zetten, omdat je dan misschien wordt uitgelachen op 3 of 4 November. Ten eerste zijn dit soort verkiezingen altijd een dubbeltje op zijn kant. Het kan alle kanten op. Het is wat anders als je zegt dat Groenlinks volgend jaar de grootste wordt. Dan verdien je het inderdaad om uitgelachen te worden. Ik zie hier veel internet meningen. Met bubbel opvattingen. Niet eens zozeer van u. U bent wel objectief, maar meer van anderen. Heel veel Biden aanhangers hechten niet zo zwaar aan al die schandalen. Of aan een domme uitspraak. Sanders aanhangers? Misschien niet eens nodig als Biden de rest van de coalitie aan de praat krijgt. Ik denk dat je een sterk onderscheid moet maken tussen internet kiezers en kiezers die 1 keer in de vier jaar stemmen en weinig met politiek hebben. Wat dat betreft heb ik mijn lessen getrokken uit 2017. Je zit op het internet in een bubbel. Tegen iets zijn is ook de reden dat FvD die verkiezing in 2019 won. Ze waren tegen die klimaat maatregelen. Dat is het probleem met links ook altijd. Altijd al de hoop opgeven als de strijd nog geleverd moet worden.

Grozny
Grozny18 aug. 2020 - 19:50

@sonic Dat klopt helemaal. ikzelf ga hier ook geen voorspelling doen over wie gaat winnen, want momenteel is het voor mij nog veels te ver van de verkiezingsdag. Er kan nog zoveel gebeuren. Het is ook wat jij ook al zegt. Alle verwijten die Biden gemaakt worden, kan je ook maken naar Trump maar dan nog erger. Neem bv "Biden is oud en heeft fysieke en mentale gebreken." Dat klopt helemaal. Maar Trump is dat ook en heeft nog meer fysieke en mentale gebreken. Dat klopt wat je zegt met de FvD. Hoe ik dat zie is dat zoiets je stemmen kan winnen in een politiek systeem met 5+ partijen. In een 2 partijen systeem weegt zoiets zwaarder. Onderstaande is de poll waarna ik verwees. https://www.axios.com/biden-trump-poll-against-3afb9853-427c-4c85-8673-ed64d6a0a5f5.html Wat wel een voordeel van dit soort kiezers kan zijn, is dat ze minder gevoelig zijn aan mogelijke schandalen van Biden.

Nick the Stripper
Nick the Stripper19 aug. 2020 - 0:47

Grozny 18 augustus 2020 at 16:19 [ Het merendeel van de stemmers van Biden geeft al aan dat ze op hem stemmen omdat ze Trump niet willen. ] Dat is alleen maar positief. De afkeer van Trump en zijn dievenbende zal de komende maanden (meer coronadoden, meer werklozen, het posterijenschandaal) alleen maar toenemen. En de bereidheid om Trump weg te stemmen dus ook.

Pater
Pater19 aug. 2020 - 2:14

@Sonic "Ook al zo mythe dat Sanders wel van Trump zou winnen." Eens. Sanders is Trump in onze ogen vele malen de baas. Maar Trumpf had Sanders alleen maar langdurig als gevaarlijke socialist uit te maken (en zo noemt Sanders zichzelf ook; Trumpf had bij grote uitzondering niet eens hoeven liegen); ik ben bang dat Sanders inderdaad zou verliezen van Trumpf. Biden heeft nauwelijks smoel maar ook nauwelijks vijanden. Hillary had vier jaar geleden vele vijanden, tot in de top van de FBI. Een belangrijk verschilpunt.

Grozny
Grozny19 aug. 2020 - 7:02

@Nick Tot nu toe laat al het onderzoek zien dat dit vaak mensen zijn die minder vaak naar de stembus gaan. Dus ik zie dit niet zo positief.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde18 aug. 2020 - 12:16

Mooi, maar ik ben bang dat het allemaal vergeefse moeite is. De republikeinen hebben alles op alles gezet om stemmen per post onmogelijk te maken. En dat gaat ze lukken ook. Helaas weten ook nu weer de Republikeinen doorlist en bedrog de overwinning te halen. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/het-oneerlijke-gevecht-om-de-stemmen-in-de-post-valt-voor-de-democraten-bijna-niet-te-winnen~b396b20c/

11 Reacties
Pater
Pater18 aug. 2020 - 13:12

"En dat gaat ze lukken ook." Wedje maken van niet ? Waarom zo diep pessimistisch?

Raap
Raap18 aug. 2020 - 14:33

Nogal negatieve opstelling om nu al te concluderen dat Democraten de verkiezingen gaan verliezen alleen omdat er mogelijk niet massaal per post gestemd zal gaan worden. Alsof het winnen van verkiezingen alleen van de post zou afhangen en niet van de Democratische presidentskandidaat zelf en zijn prima plannen en de geloofwaardigheid daarvan. President Trump kan het nu wel denken dat de democratie geweld wordt aangedaan als het massaal wordt toegestaan dat er 1 (of meer) kiezers zonder zich te legitimeren mogen doorlopen op het stembureau, hun stembiljetten in ontvangst nemen en vervolgens ook nog eens met 1 (of meer) in 1 stemhokje gaan staan om 1 van de kandidaten aan te kruisen en vervolgens in de daartoe aangewezen bewaakte bus te stoppen. Maar dat is natuurlijk apekool. En dat niet alleen, ook nog eens helemaal niet ''wetenschappelijk'' bewezen. Bovendien gaan als het aan de Democraten ligt hun kiezers helemaal niet naar het stembureau maar blijven geheel onzichtbaar thuis achter de voordeur om daar een kandidaat aan te kruisen en daarna in een openbare brievenbus te stoppen om vervolgens naar het stembureau te laten brengen door derden. Dus wat is nu eigenlijk het probleem meneer Trump? Als president Trump dan toch met alle geweld de verkiezingen wil frustreren dan kan hij beter het voorbeeld volgen van premier Adern en de verkiezingen uitstellen tot stembureaus coronaproof gemaakt zijn.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde18 aug. 2020 - 15:08

Pater, ik heb mijn dag niet. Lees mijn reactie maar eens op ons toekomstige linkse kabinet. Kommer en kwel. Soms heb je dat. En na het Volkskrant artikel werd het er niet beter op.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 aug. 2020 - 16:20

Trump doet de gekste dingen. Hij heeft gratie verleend aan suffragette Susan B. Anthony die in 1872 toen vrouwen geen kiesrecht hadden illegaal een stem uitbracht bij de presidentsverkiezingen. Zij werd veroordeeld tot een boete van 100 dollar en ging het gevang in omdat die zij weigerde te betalen. Nu maar hopen dat het Trump geen stemmen gaat opleveren.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden18 aug. 2020 - 17:29

DanielleDefoe - Hoeveel vrouwen denk je dat daar intrappen?

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin18 aug. 2020 - 17:31

“En dat gaat ze lukken ook. Helaas weten ook nu weer de Republikeinen doorlist en bedrog de overwinning te halen.” Volgens mij is er vandaag een hoorzitting met de USPS sloper van Trump, deJoy, ook de republikeinen zijn niet gecharmeerd van dit rücksichtloos slopen, b.v. veteranen die de status van heiligen in dat land hebben zijn de dupe, hun medicatie gaat per post, cheques, niet te geloven dat ze nog aan die dingen vasthouden, er zijn staten die een rechtzaak hebben aangespannen, 5 tot zover, Trump staat zo’n beetje alleen samen met deJoy, Pelosi heeft het huis teruggeroepen van reces, er komt van alle kanten verzet, de sterkste lijn van Michelle Obama vond ik, ga stemmen alsof je leven ervan afhangt want zo is het letterlijk.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 aug. 2020 - 20:24

Vrije Geluiden 18 augustus 2020 at 19:29 Hooguit dames die toch al op Trump zouden stemmen veronderstel ik.

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2020 - 21:29

@Mark 'Het hele Rusland verhaal was van a-z verzonnen.' Nee. En nu dus weer bevestigd door een commissie van de door de Republikeinen gecontroleerde Senaat.

Nick the Stripper
Nick the Stripper19 aug. 2020 - 1:07

Mark 18 augustus 2020 at 20:15 [ Het hele Rusland verhaal was van a-z verzonnen. ] Hou op met het verspreiden van die kwalijke leugens. (En dat zeg ik ook maar weer eens in de richting van de Joopredactie: ik heb betere dingen te doen dan leugenaars als Mark te weerspreken). Het Mueller Report is klip en klaar. Maar dat heeft Mark natuuelijk niet gelezen.

Pater
Pater19 aug. 2020 - 12:31

@redactie Eens met Nick. Mark zit consequent te liegen om Trumpf te dekken, altijd weer zonder onderbouwing.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 aug. 2020 - 12:54

Pater, blij dat ik gisteren niet met je gewed heb. Vandaag ziet alles er weer een stuk beter uit. De post stopt tijdelijk met de maatregelen omdat ze niet de schuld wil krijgen (van wie dan ook) dat het de uitslag zou beïnvloeden. En het senaatrapport natuurlijk. Klare taal dat er een mol zat in de Trump campagne, dat er op hoog niveau gedetailleerde info informatie werd uitgewisseld met Russische spionnen en dat Trump wel degelijk wist van de contacten met Wikileaks.

Aart van de aap
Aart van de aap18 aug. 2020 - 11:26

Ja, we kunnen ons natuurlijk ook afvragen. Als dit de resultaten zijn van 'de democratie', wat zegt dat dan over 'de democratie' ? Je laat de massa's een dwaas kiezen, die dan over iedereen heerst. 58 procent, kiest voor 42 procent van de bevolking, dat die 42 procent overheerst gaat worden door een dwaas. Het is natuurlijk inherent een flawed system. Want we zien maar weer wat de resultaten zijn. Je geeft mensen slecht tot geen onderwijs. Vervolgens mogen deze mensen kiezen wie hun leider wordt. Ja, dan krijg je inderdaad een boef als Trump aan het roer. En daar moeten we dan allemaal voor buigen, zogenaamd Als straks allemaal mensen op Baudet hebben gestemd, dan is zijn beleid zogenaamd legitiem. Dan moet ik mij laten rond commanderen. Heel veel mensen vinden iets, is geen argument, is nooit een argument geweest. Heel veel mensen vonden Mao een toffe peer, heel mensen vonden Hitler een held. De democratie heeft dictatoriale uitwerking. Daarom ben ik individualist. Ik ben democraat, als ik er zelf beter van word, anders niet. Ik word alleen maar slechter, van jullie soort van 'democratie'. Jullie kiezen namelijk steeds allemaal idioten. En daar heb ik dan last van.

8 Reacties
Aart van de aap
Aart van de aap18 aug. 2020 - 11:58

Correctie mijn situatie word alleen maar slechter, van jullie soort van 'democratie'

Tom Meijer
Tom Meijer18 aug. 2020 - 12:59

helaas voor jou is het wel degelijk ook jouw democratie.

Pater
Pater18 aug. 2020 - 13:13

Vertrek maar liever naar Rusland, dan heb je daar geen last meer van.

Aart van de aap
Aart van de aap18 aug. 2020 - 14:56

Vertrek naar Rusland Vertel me niet wat ik moet doen, Pater ? Is dat ook een optie ? Als ik in Rusland zou wonen, zou ik er hetzelfde over denken en voelen als nu. Ook dan zou ik hun orders niet erkennen. Je zal het nooit begrijpen. Dat geeft niet.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden18 aug. 2020 - 17:27

"Ik ben democraat, als ik er zelf beter van word, anders niet." :) LOL :)

Aart van de aap
Aart van de aap18 aug. 2020 - 18:19

Nee, maar serieus. Ik maak niet eens een grapje Ik hang een bewust egoisme aan. Voor mij gaat niets boven mij. Als democratie niet in mijn belang is, dan verwerp ik het. Kom je met je Baudet aanzetten, dan is 'de democratie' niet in mijn belang en dan verwerp ik het dus. Maar weining mensen durven te denken als ik. Ik ben dus uniek. Ik leef mijn leven heel eerlijk. Ik kom uit voor mijn egoisme. Ik had het er voorheen over, dat democratie en neoliberalisme sowieso moeizaam gaan. Maar even los daarvan, zitten ook aan het concept 'de democratie' haken en ogen. Het idee dat een meerderheid over minderheden kan denderen, vind ik een kwalijk gegeven. Het idee dat een 'volks meerderheid' per definitie de waarheid in pacht heeft, vind ik stompzinnig. Mijn politieke handelen is gericht op mijn welzijn. Het is niet gericht op 'de democratie' of de wil van 'het volk'

Aart van de aap
Aart van de aap18 aug. 2020 - 18:23

correctie moeizaam samen gaan

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2020 - 21:37

'Kom je met je Baudet aanzetten, dan is ‘de democratie’ niet in mijn belang en dan verwerp ik het dus' Wanneer is de democratie wel in jouw belang en hoe ziet dat verwerpen eruit ?

De muis in het voorhuis
De muis in het voorhuis18 aug. 2020 - 11:21

De toekomst van de democratie zou alleen op het spel staan als Trump nìèt gekozen zou kunnen worden. Ondanks alle nodige en terechte kritiek op Trump is een mogelijke herverkiezing gewoon een voorwaarde. Als de Democraten niet weten te overtuigen, wat toch goed te doen moet zijn zonder draconische middelen die zich niet verdragen met democratie, wetten, en recht, dan horen ze ook te kunnen verliezen.

3 Reacties
Karingin
Karingin18 aug. 2020 - 13:40

Bull shit, je kunt gewoon voorwaarden stellen om met verkiezingen mee te mogen doen, en er is genoeg waarop de big bugle op uitgesloten kan worden

De muis in het voorhuis
De muis in het voorhuis18 aug. 2020 - 16:50

@Karingin Voorwaarden stellen op grond waarvan politieke tegenstanders uitgesloten kunnen worden? Zoals in Wit-Rusland, Venezuela, Cuba, of China? Ik ken geen andersoortige voorbeelden.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden18 aug. 2020 - 17:25

En na al die jaren dat de baas van de CIA het mocht doen, als vice-, als president en door zijn zoontje daarvoor in te zetten, mag de baas van de vastgoedmaffia toch ook wel eens een keertje?

RaymondenJoop
RaymondenJoop18 aug. 2020 - 11:18

De uitwassen zijn niet alleen veroorzaakt door Trump, daar geef je hem echt te veel eer. Dat juist een Biden het enige alternatief is geeft het verval vd democratie in de USA aan. Niet dat Trump er nu zit en nog een goede mogelijkheid heeft om te worden herkozen.

1 Reactie
Vrije Geluiden
Vrije Geluiden18 aug. 2020 - 17:20

Dit is een gewoon een andere variatie op de openingszet: ik ben geen aanhanger van Trump, MAAR…

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout18 aug. 2020 - 10:54

De Amerikaanse vlag kan ik overigens niet meer verdragen sinds die onder het Trumpregime wordt gebruikt als logo voor practisch alle Amerikaanse exportproducten als spijkerbroeken, jeeps, hamburgers, speelgoed en Hollywoodfilms. Op tv, in de film en in de krant, overal moet ik dagelijks dat zenuwenvod zien. Ook de Nederlandse ondernemers doen er slaafs aan mee. Kan daar iets aan gedaan worden? Het is bij nadere beschouwing een vrij stuitend vlagvertoon omdat het zo'n hebberigheid uitstraalt met die overdaad aan sterren en strepen. Beste Amerikanen, als jullie dat vendel in eigen land demonstreren en er af af en toe eens mee zwaaien bij een interland, prima, dat doen wij ook, net als andere beschaafde landen, maar dring je nationale vlag alsjeblieft niet te pas en te onpas ongevraagd aan de wereld op, een vlag is een visitekaartje, geen handelsmerk of krijgsbanier.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 aug. 2020 - 14:09

Ze zweren er ieder dag op alle scholen trouw aan!

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2020 - 23:07

@Minoes, Dat is hier verleden tijd. Maar wel voor alle sportwedstrijden het volkslied, het hele jaar door de vlag uit, dat allemaal weer wel. Of een vlag achterop je truck en dan door het dorp gaan rijden, ja, ze kunnen er wat van. En dan hebben we God ook nog. Dat is ook een vrijbrief om onbeperkt vuil te mogen spuiten.

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 aug. 2020 - 19:17

Oeps, gisteren online the 'back to school' kick off van het schooljaar. Met de national anthem

Fredje3
Fredje318 aug. 2020 - 10:49

Ik hoop van harte dat Trump wint. Ben ik dan zo gek? Ongetwijfeld. Ben ik een Trump aanhanger? Nee absoluut niet. Ik vind de democraten gewoon heel erg bagger. Ze hebben jaren de tijd gehad zich te wapenen tegen Trump en om echte veranderingen teweeg te brengen en waar komen ze mee? Een knuffel-opa. Iemand die goed bij zijn of haar verstand is en in Trump een echt gevaar ziet, die komt toch niet aan met een knuffel-opa? Willen de Democraten dan geen verandering? Vinden ze het dan eigenlijk wel goed zo? De arrogantie van dat clubje dat de problemen vanzelf wel verdwijnen als je gewoon door blijft gaan en niets veranderd dat je daarmee alles kan veranderen mag van mij keihard afgestraft worden en ik hoop dat nog een keer 4 jaar Trump ze eindelijk een keer wakker geschud worden waardoor ze de politiek misschien wel een keer serieus nemen. Als het aan mij ligt idd Michelle Obama, dat vind ik een prachtmens met passie.

5 Reacties
Pater
Pater18 aug. 2020 - 13:24

"Ben ik dan zo gek? Ongetwijfeld." Eens ! Wie Trumpf kiest boven Biden moet zich inderdaad na laten kijken. Opa Biden heeft ondanks alles de voorverkiezingen gewonnen, en dan heb je echt iets in je mars. Biden heeft een belangrijke bocht naar links gemaakt door samen met de linkervleugel een programma op te stellen: o.a. Green deal, minimumloon, gezondheidszorg. Biden heeft voor het eerst in de geschiedenis een zwarte vrouw als kandidaat VP gekozen, met een goede kans dat bij succes Harris over vier jaar president wordt. Michelle is geen streep linkser dan Biden en ze wil niet.

Fredje3
Fredje318 aug. 2020 - 15:29

@Pater, er is een groot verschil tussen iets in je mars hebben of iets in je portomonee, echter zijn het over het algemeen gezien Amerikanen die dat dan weer niet begrijpen. Hij loopt alleen maar tegen links aan te schurken voor de verkiezingen, zo loopt hij ook weer aan de andere kant tegen rechts aan te schurken en Harris is natuurlijk wel makkelijk. Zwart genoeg om zwart genoemd te worden, maar niet te zwart, want dat kan dan ook natuurlijk niet. iig wel lekker handig. Ennuh hoeveel Vice Presidents zijn ooit president geworden? stuk of 9? Eigenlijk dus best wel weinig kans.

Sonic2
Sonic218 aug. 2020 - 16:20

@ Pater Briljant betoog. Helemaal met je eens. Altijd een enorm slap excuus om dan maar voor Trump te gaan. Trump is de slechtste kandidaat die Amerika op president gebied heeft. Dus alles is beter. Oordeel je anders dan is dat prima. Ik verbied mensen niet om alt right te zijn. Of er semi of kwart fascistische standpunten op na te houden. Erken het dan gewoon simpel. Biden wordt aangegrepen door een aantal hier om hun latente Trump sympathie te uiten. Je bent inderdaad gek( of je vertoon gek gedrag) als je Trump verkiest boven Biden. En in geen enkele manier is dat als een belediging bedoeld. Meer dat je het abnormale niet normaal moet maken.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden18 aug. 2020 - 17:18

Dit is een gewoon een variatie op de openingszet: ik ben geen aanhanger van Trump, MAAR... (ik lieg net zo vaak als Trump)

stokkickhuysen
stokkickhuysen18 aug. 2020 - 21:13

'De arrogantie van dat clubje dat de problemen vanzelf wel verdwijnen als je gewoon door blijft gaan en niets veranderd dat je daarmee alles kan veranderen mag van mij keihard afgestraft worden' ja dan wil je toch juist niet dat T wint? Google eens een beetje op T en de Coronacrisis. Een schrijnender voorbeeld van 'dat de problemen vanzelf wel verdwijnen als je niks verandert' is er niet. Maar dat hoeft niet afgestraft te worden? De zelfdiagnose dat je geen T aanhanger bent is onjuist. gek dat je het niet gewoon durft te zeggen, je zit jezelf toch niet te cancellen daar?

Raap
Raap18 aug. 2020 - 10:41

Bernie weet het, Michelle weet het, elke Democraat voelt het tot het diepst in zijn vezels na 4 jaar alleen maar haatzaaien. De democratie staat op het spel. Willen de mensen weer een president die zijn verkiezingsbeloftes nakomt of vallen burgers weer voor valse beloftes? Dat minimumloon van 15 dollar per uur moet er komen. Meer burgers moeten toegang krijgen tot een zorgverzekering. Klinkt allemaal nog niet erg ambitieus maar het is meer dan niks. Tel daar bij op dat reliewaanzin, racisme, seksisme kortom alles wat niet deugt dadelijk verleden tijd is (of in ieder geval bestreden ook in steden als Minneapolis) en de VS gaat een mooie toekomst tegemoet. Echt heel mooie Democratische beloftes die zelfs in ''progressief'' Nederland nog niet gerealiseerd zijn. Net als in de VS kunnen arme mensen hier niet verzekeren voor de tandarts, geen medicijnen krijgen of naar de specialist vanwege de hoge eigen risico's. De ziektekostentoeslag die door arme mensen moet worden afgedragen aan verzekeringsmaatschappijen heeft net als in de VS vooral tot doel de ziektekosten voor de profiterende middenklasse en rijker te subsidiëren. Net als in de VS is er hier in Nederland echt geen minimumtarief voor ZZPers met subsidie. Stel je voor dat in de VS dadelijk wel de (illegale) schoonmaakster e.d. 15 dollar per uur gaat krijgen. Met een Democratische president belooft de VS weer het gidsland te worden waar alle populistische machthebbers elders op de wereld een voorbeeld aan kunnen nemen willen ze niet op democratische wijze uit het zadel gewipt worden.

1 Reactie
Pater
Pater18 aug. 2020 - 13:54

De Nl ziektekostenverzekering is vele malen socialer dan de Amerikaanse hoor, ondanks een veel te hoog eigen risico van e 385: in de VS wel tot boven de $4.000... De basisverzekering is hier wel 4x zo goedkoop. Je krijgt ziektekostentoeslag tot een jaarinkomen van € 30.481 (alleen) en € 38.945 (samen), dat is op zich al een middeninkomen. Het doel van de toeslag is om ziektekostenverzekering betaalbaar te maken voor iedereen, niet subsidie van de rijken. Tandarts voor de kinderen valt trouwens wel onder de basisverzekering.

Joop Schouten
Joop Schouten18 aug. 2020 - 10:38

Vanzelfsprekend is Trump ongeschikt maar dit neemt niet weg dat er een electoraal groot aantal Amerikanen zijn die hem steunen. Als deze incapabele president wil winnen zal hij alle smerige, onder de huidige wet toegestane, trucs gebruiken die er te vinden zijn. De Post is daar slechts één van. Ik hoop te vaak. De realiteit is weerbarstig.

Frans Kwakman
Frans Kwakman18 aug. 2020 - 10:11

Wat is het toch jammer he. Als ze dan toch een oude kerel op de lijst zetten, waarom was dat niet Bernie? Die heeft iets. Ja, te links voor de VS maar hier(Nederland) zou ik zonder meer op hem stemmen.

4 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman18 aug. 2020 - 13:34

Ik denk niet dat Sanders te links is voor de VS maar geen kans heeft binnen het tweepartijenstelsel. De meeste standpunten van hem worden door heel veel Amerikanen gedeeld. Ik denk dat Nederlanders over de hele linie niet zo veel linkser zijn dan Amerikanen. Een partij als de SP (die je denk ik met de Sanders-beweging kunt vergelijken) spreekt hier ook maar een minderheid aan. Eigenlijk denk ik dat Sanders met z'n robuuste aanvallen op de 1% nog een beetje links staat van de SP.

Pater
Pater18 aug. 2020 - 14:02

"Ik denk dat Nederlanders over de hele linie niet zo veel linkser zijn dan Amerikanen." Je slaat even over dat de afkeer van overheidsbemoeienis bij Amerikanen veel dieper in de cultuur zit dan hier. De wanstaltige Amerikaanse gezondheidszorg, ook met Obamacare, en het ontbreken van een reguliere bijstandsuitkering, zijn daar goede voorbeelden van. Gezondheidszorg is zó belangrijk, denken Nederlanders, dat de overheid het voor iedereen goed moet regelen. Amerikanen vinden zorg zó belangrijk, dat je het vooral níet aan de overheid moet overlaten.

Sonic2
Sonic218 aug. 2020 - 16:17

@ Mark Huysman Als je links bent en je hebt zorgen om vermogensongelijkheid dan ben je jaloers, communistisch, extreem links. Sanders vertolkt met zijn 1% verhaal een dood normaal verhaal. Wat door alle stromingen binnen de Amerikaanse politiek moet worden overgenomen. Rekening houden met zorgen is iets wat selectief voorbestemd is voor boze en verongelijkte kiezers op de ultra rechtse flank. Daarom is het selectief. Het betekent daarom ook helemaal niets.

Mark Huysman
Mark Huysman19 aug. 2020 - 13:06

@Pater [Je slaat even over dat de afkeer van overheidsbemoeienis bij Amerikanen veel dieper in de cultuur zit dan hier. De wanstaltige Amerikaanse gezondheidszorg, ook met Obamacare, en het ontbreken van een reguliere bijstandsuitkering, zijn daar goede voorbeelden van.] Het zijn goede voorbeelden van de grip die de farmaceutische industrie en de rijkste 0,1% op het politieke proces hebben. Er bestaat een meerderheid onder de bevolking voor Medicare for All, maar binnen het Amerikaanse stelsel is het praktisch uitgesloten dat die meerderheid ooit haar zin krijgt.

Willem D2
Willem D218 aug. 2020 - 9:43

Waarom kiezen de Democraten wederom zo'n zwakke kandidaat? Hebben ze echt niets beters in huis? Biden heeft zijn beste tijd al gehad. Hij reageert aantoonbaar trager dan een paar jaar geleden. Ook niet raar als je inmiddels al 78 bent. Sleepy Joe is voor Trumps doen nog een aardig correcte omschrijving. De Democraten hadden echt een betere kandidaat moeten benoemen, zo jammer dit, nu maakt Trump nog een kans ook. Het is cruciaal dat ze winnen omdat de Republikeinen steeds succesvoller worden in het saboteren van het democratisch proces en het beschermen van hun eigen belangen, onder andere door het tactisch tekenen van kiesdistricten en het ontmoedigen om te gaan stemmen voor mensen met meerdere baantjes.

3 Reacties
Robert Follon
Robert Follon18 aug. 2020 - 11:29

[nu maakt Trump nog een kans ook] Biden peilde van meet af aan beter tegen Trump dan welke andere potentiele kandidaat (incl. Booker, O'Rourke, etc.). Trump is in november 75, dus dat maakt niet heel veel uit. Het probleem voor de DNC is overigens niet een goede kandidaat te vinden, het probleem is een goede centrist te vinden. Carter, Clinton, Obama waren allemaal kandidaten die in de breedte goed scoorden. De "Bernie Bunch" (en "The Squad" op de bagagedrager) doen de linkervleugel de handen blauw klappen, maar laten teveel liggen bij de kiezer voor wie het allemaal "niet zo links hoeft". Biden - hoe oud en versleten ook - trekt veel Trump stemmers terug, zonder hen is er voor de Democraten geen beginnen aan.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden18 aug. 2020 - 17:00

Als Trump-supporters reclame voor hem maken is dat een teken aan de wand.

Willem D2
Willem D218 aug. 2020 - 17:18

@Robert We gaan het zien, ik hoop oprecht dat je gelijk krijgt.

Joop den Uil
Joop den Uil18 aug. 2020 - 9:09

de uitslag vd verkiezingen zullen in november ongeveer 50/50 zijn. Dit soort gekrakeel helpt de democraten zeer zeker niet hun meerderheid te krijgen ... integendeel... hoemeer er gescholden wordt op de republieks destemeer twijfelaars uit recalcitrantie maar op trump zullen stemmen. De democraten moeten toch echt met meer constructiefs komen dan de afgezaagde healthcare. Opvallend vind ik dat de onderwerpen Muur Mexico en Duurzame Energie helemaal niet aangesneden worden ! (of mis ik dat)

2 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot18 aug. 2020 - 12:43

'hoemeer er gescholden wordt op de republieks destemeer twijfelaars uit recalcitrantie maar op trump zullen stemmen. ' Briljante dom rechtse logica! Omdat de democraten een beetje schelden op Trump ga je dus op Trump stemmen.. Trump, die van zijn vunzige scheldpartijen op werkelijk alles wat los en vast zit een dagtaak heeft gemaakt. Splinter, balk..

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden18 aug. 2020 - 16:58

Joe Speedboot: "Briljante dom rechtse logica!" Joop den Uil is steevast één van de beste vertolkers daarvan en hoe vaker je dat zegt, hoe vaker hij dan met zijn voeten zal stampen. Er zijn nu eenmaal mensen die in dat stadium zijn blijven hangen.

harmmeijer
harmmeijer18 aug. 2020 - 8:44

China zit op het vinkentouw om het stokje als machtigste land ter wereld over te nemen. Het land van de onbegrensde mogelijkheden is zwaar in verval. Inderdaad, dit valt ook onder de mogelijkheden.

1 Reactie
harmmeijer
harmmeijer18 aug. 2020 - 8:55

https://nos.nl/l/2344507

LBNB
LBNB18 aug. 2020 - 7:59

Ben benieuwd wie de verkiezingen in Amerika gaat winnen. Ik vind het zeer pover dat de democraten met een oude man van 78 jaar als Joe Biden op de proppen komen. Voor de onrust in het land zou het beter zijn wanneer Trump zou verliezen, wat natuurlijk een rare idioot is. Wel heb ik bedenkingen bij deze kandidaat van de democraten, hij staat toch een beetje voor het oude establishment, terwijl een hoop mensen in de VS hopen op verandering. Ben bang dat deze kandidaat dit niet gaat brengen. Ik hoop dat de democraten meer in gaan zetten op het aanpakken van de rijkste 1% van Amerika, zij hebben veel te veel macht gekregen.

Grietje Genot
Grietje Genot18 aug. 2020 - 7:36

Viool? Nero? De eerste viool zag (waarschijnlijk) rond 1550 het levenslicht. Enfin, een kniesoor die op zulke details let; maar als Nero tijdens de brand van Rome gezongen heeft en zichzelf begeleidde op een muziekinstrument, dan was dat waarschijnlijk iets wat op een lier lijkt, althans... dat wil de overlevering... maar de waarheid is, uiteraard en vanzelfsprekend, dat-ie zat te klooien met de app 'garageband,' want de elite beduvelt ons al eeuwen, en heeft al lang de beschikking over de fontein van de jeugd en het eeuwige leven.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 aug. 2020 - 9:40

"Nero, neither started the fire nor played the fiddle while it burned." maar leg dat die Amerikanen maar eens uit.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen18 aug. 2020 - 12:32

Grietje en Danielle, Jazeker heeft Nero gespeeld en gezongen tijdens de brand, daar zijn historische beelden van: https://www.youtube.com/watch?v=fEj1h7BC2b4

Grietje Genot
Grietje Genot18 aug. 2020 - 16:22

Die kennen we, Kees. Als karikatuur niet erg goed geslaagd, vinden we thuis. (Wel stukken beter dan die malligheid over Caligula. Maar I, Claudius, is nog steeds onovertroffen (helaas ook gedateerd)).

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 aug. 2020 - 20:48

Gedateerd maar wel vermakelijk Grietje, ook vanwege het public school Engels.

Bouwman2
Bouwman218 aug. 2020 - 7:35

Deze ongewone conventie was om meerder aspecten van belang. Hier traden Democraten en ook enkele Republikeinen, in het krijt voor het behoud van alle democratische waarden en tegen manipulatie als gerrymandering en postale fraude. En vóór het behoud van zelfrespect. Imposant was het optreden van mevrouw Obama, de ex first lady die voortaan uitsluitend maar moet worden aangeduid met Lady Michelle, zonder meer.

3 Reacties
Elias Unique
Elias Unique18 aug. 2020 - 10:05

Gerrymandering is geen exclusief Republikeins fenomeen. Black Caucus (voornamelijk Democraten) zou veel invloed verliezen als districtsgrenzen genormaliseerd werden. Deze herindelingen hebben, naast politieke motieven, ook demografische redenen. Per wet is vastgelegd dat districten ongeveer evenveel kiezers moeten bevatten. Vandaar ook die tienjaarlijkse volkstelling. Het hele systeem bevordert dat die lijntjes worden getrokken langs politiek gunstige grenzen. Dus als je aan dat draadje gaat trekken, ontrafel je districten, staten en electoral college. En dat kan je voorkeur hebben als je US verkiezingen bekijkt vanuit een Nederlands perspectief, maar heeft ook nadelen. Kiezers voelen zich verwanter aan 'hun' benaderbare vertegenwoordiger. Die op de hoogte is van hun lokale problemen.

Pater
Pater18 aug. 2020 - 14:11

@Elias Gerrymandering geeft de Republikeinen een enorm voordeel. Landelijk kregen de Republikeinen bij de congresverkiezingen van 2014 zo'n 52 procent van de stemmen, maar dat leverde 57 procent van de zetels in het Huis van Afgevaardigden op. 'Het is legaal, het is adembenemend, en het meeste ervan is op klaarlichte dag gebeurd', schrijft onderzoeksjournalist David Daley erover in zijn boek Ratf**ked - Het Ware Verhaal achter het Geheime Plan om Amerika's Democratie te stelen. 'De Republikeinen hebben meerderheden gecreëerd die zo onbreekbaar, zo ondoordringbaar zijn, dat die waarschijnlijk tot na 2020 blijven bestaan.'"

Bouwman2
Bouwman218 aug. 2020 - 14:40

Kun je uitleggen wat onder normalisatie van kies district-grenzen anders is dan stoppen met manpuleren?

Pensionada2
Pensionada218 aug. 2020 - 7:07

Weinig verrassend. Had je andere uitspraken verwacht van Democraten op het democratisch congres.

5 Reacties
vdbemt
vdbemt18 aug. 2020 - 8:40

Inderdaad. Weinig verrassend. Maar als je daarom niets meer zou mogen zeggen, hoe zien verkiezingen er dan uit?

korheiden2
korheiden218 aug. 2020 - 9:01

De Democraten sluiten de rijen. Heel voorspelbaar allemaal. Misschien hadden ze beter Michelle Obama presidentskandidaat gemaakt. Al lukte dat Hillary Clinton dus niet, zoals we allemaal weten. Ik zie bij de Nederlandse verkiezingen nog niet zo snel echtgenotes worden ingezet. Mevrouw Balkenende heeft voor zover ik weet nooit in het openbaar kritiek gehad op Mark Rutte. Maar goed, laten we hopen dat Trump niet wordt herkozen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 aug. 2020 - 11:01

Bianca Hoogendijk kon gewoon haar eigen werk blijven doen terwijl haar man "in office" was. Dat was helaas voor Michelle Obama niet zo.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden18 aug. 2020 - 16:45

"Mevrouw Balkenende heeft voor zover ik weet nooit in het openbaar kritiek gehad op Mark Rutte." Mijn man is een volkomen nietszeggende figuur die alleen maar in het nieuws komt door wanhopig te appelleren aan het VOC-gevoel van de Nederlandse burger en omdat hij er alles aan doet om de Nederlandse steun voor de Amerikaanse aanval op Irak onder de pet te houden. Daar kan Rutte een voorbeeld aan nemen. "Haar promotie in 1999 leidde tot enige opschudding, omdat ze er in haar proefschrift voor pleitte dat een zieke werknemer verplicht zou moeten worden de aard van zijn ziekte mee te delen aan de werkgever." - wikipedia -

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 aug. 2020 - 20:36

Studenten raadplegen WIKI niet. Ze schrijven er hooguit stukjes op.