Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

België weert Nederlanders wegens besmettingsgevaar

  •  
20-03-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Schermafbeelding 2020-03-20 om 15.57.06
Het is voor Nederlanders niet langer toegestaan de grens met België over te gaan, tenzij dat een noodzakelijk reis betreft. Dat heeft de Nederlandse ambassade in België laten weten.
Via sociale geeft de ambassade het nieuwe inreisadvies van het Belgische ministerie door:
"Niet-essentiële reizen naar België zijn niet toegestaan. Reizen vanuit Nederland naar België voor andere redenen dan werk, zoals toerisme, een tweede huis, tanken etc., zijn verboden en kunnen worden bestraft. Er vinden controles plaats."
In het Belgische Knokke-Heist waren Nederlanders sinds donderdag al niet meer welkom. Burgemeester Leopold Lippens vindt dat Nederland niet voldoende maatregelen neemt om het coronavirus in te dammen. “Uw regering is een stelletje onnozelaars”, aldus Lippens.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (31)

Gerrit Loveren
Gerrit Loveren20 mrt. 2020 - 23:41

Hebben degenen die hier zo hard voor een lockdown pleiten enig idee wat het het inhoudt? En hebben ze enig idee wat een utopie het is? Mijn hele schoonfamilie woont in frankrijk en het enige waar ze mee bezig zijn, is hoe ze ongezien er onderuit kunnen komen (en dat ook doen). Bij de stiekeme apero's krijgt iedereen gewoon "la bise" en is er van afstand geen sprake. Dat is volksmentaliteit. Dat merkte ik ook toen ik daar woonde. Bezopen achter het stuur is voor de (oudere) generatie geen schande omdat je er een fataal ongeluk mee kunt krijgen, nee, de boete, daar zijn ze bang voor (vaak genoeg beschonken gendarmes tijdens diensttijd gezien in de bar van mijn schoonmoeder). Kortom, waarom zouden we hier in Nederland het voorbeeld van zulke landen volgen? Kijk een naar de economie van België en Frankrijk..gelukkig dat we dat voorbeeld ook niet volgen. En nee, ik stem niet op Rutte en ben geen fan, maar ik mag hopen dat hij en de regering nu niet onder druk van een stelletje ongedisciplineerde dombo's bezwijken. Op een paar idiote wcpapier vretende idioten na, houden wij ons al beter aan de afstandregels dan Frankrijk en België.

1 Reactie
Freek3
Freek322 mrt. 2020 - 10:46

[Hebben degenen die hier zo hard voor een lockdown pleiten enig idee wat het het inhoudt?] Ja. Het houdt in dat je alleen voor boodschappen naar buiten mag. Behalve als je in een essentieel beroep werkzaam bent, in dat geval mag je ook naar buiten voor woon werk verkeer. Het houdt in dat je in de supermarkt slechts met een beperkt aantal mensen tegelijk naar binnen mag. Het gevolg zal een hele forse inkrimping van de economie zijn. Het gevolg zal een groot aantal faillisementen zijn van kleine ondernemers. Het gevolg zal terugkerende onvrijwillige werkloosheid zijn. En het gevolg zal een lager aantal zieken tegelijkertijd zijn, zodat behandeling beter haalbaar blijft en er veel minder mensen dood gaan. Het is maar waar je prioriteit ligt. Je er aan onttrekken zoals je beschrijft over Frankrijk, dat is niets minder dan een poging tot doodslag, je bent immers bewust bezig het risico te nemen dat jijzelf het virus verspreid waar anderen aan overlijden.

F.M.A. thoe Schimmelpenninck van de Oye
F.M.A. thoe Schimmelpenninck van de Oye20 mrt. 2020 - 21:41

België is compleet xenofoob!

1 Reactie
Freek3
Freek321 mrt. 2020 - 11:19

Ik denk toch eerder dat ze virofoob zijn.

Break on through
Break on through20 mrt. 2020 - 16:50

Volgens mij ging dit over brandstof voor minder dan een euro per liter in combi met een algehele lockdown waarbij forse boetes uitgedeeld worden aan schenders van de lockdown....

5 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin20 mrt. 2020 - 17:41

4000 euro! Belachelijk!

Libertain
Libertain21 mrt. 2020 - 7:32

Zou ik niet de maatregelen tegen het verspreiden van de epidemie als “belachelijk” willen bekijken.

Anoniempje5
Anoniempje521 mrt. 2020 - 8:45

"4000 euro! Belachelijk!" Dat is wel pittig inderdaad. Ik blijf dan ook wel binnen. (Maar prima te doen als je John de Mol/mevr. Heineken hoeveelheden geld hebt.)

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 mrt. 2020 - 9:12

Nee, dat was in eerste instantie. Nu ging het puur omdat ze over de grens kwamen en ze hier maar raak zouden doen! Ze gingen naar de Ardennen en zo! Totaal belachelijk. Het heeft te maken met het feit dat er hier nog geen landelijk gebod is op winkelsluiting.

Tafelpoot
Tafelpoot21 mrt. 2020 - 14:31

Misschien hadden ze beter benzine op de bon kunnen doen. Of anders de accijnzen flink verhogen. 5 euro per liter accijns. Dan remt gelijk het aantal verplaatsingen met de auto. En zorgt ervoor dat mensen zich minder verplaatsen. Goedkoop tanken mochten ze toch al niet in België. Ik zou zeggen Belgen verhoog die accijnzen flink. Mensen die voor hun werk in België moeten zijn, kunnen een speciale pas laten zien aan het tankstation, waardoor ze korting kunnen krijgen op de accijns. Dit moet toch te regelen zijn.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde20 mrt. 2020 - 16:40

Greendutch & Trotsky, Dit kun je de EU niet verwijten. Dit hebben we alleen aan onszelf te danken. Wij wilden geen inmenging op dit vlak vanuit Europa en zo kan het geschieden dat ieder land zijn eigen maatregelen neemt. En om te laten zien dat ieder land vindt dat ze het zelf goed doet geven ze landen die iets anders doen de middelvinger. Heerlijk toch, al die nationale trots. Feitelijk is het gewone onzekerheid die verbloemd wordt met stoere praat. Dat roepen om Europese maatregelen zagen we ook bij de stikstofcrisis, waar het vooral de extreem rechtse nationalisten waren die zich afvroegen waarom er niet één Europese regel werd gehanteerd. De reden waarom ze dit vroegen was omdat Duitsland veel soepeler was en dus aardiger voor de boeren. En dat wilden zij ook zijn, aardig voor de boeren. Voorbijgaand aan het gegeven dat Europa op dat vlak geen zeggenschap heeft, het kan hooguit coördineren. En voorbijgaand aan het gegeven dat strenge Europese maatregelen door hen toch echt worden gezien als vloeken in de kerk. Toch? En dan nu willen ze opeens Europese maatregelen. Hoe ongeloofwaardig kun je zijn? Een ander mooi staaltje van de ongeloofwaardigheid zagen we afgelopen week in de tweede kamer. Ouwehand vroeg Wilders of hij ook niet vond dat we de intensieve veehouderij, volgens kenners de echte bron van onze moderne infectieziekten, maar niet beter konden verbieden. Een terechte vraag in dit verband. Wilders raakte duidelijk in de war, wist dat ze gelijk had, maar kon dat tegenover zijn nieuwe vriendjes de boeren natuurlijk niet toegeven dus stamelde hij wat over kamerlid Gaus. Intussen hard nadenkend hoe hij haar vraag kon ontwijken. Hij kwam er duidelijk niet uit, zei eerst dat de vraag onzinnig was, en kwam uiteindelijk met de reactie dat een complete lockdown de enig juiste manier was omdat er te veel is dat we niet weten. En zo iemand moeten we vertrouwen met de veiligheid van ons land? Kun je nog duidelijker laten zien dat je geen idee hebt waarover je praat. Punt is natuurlijk dat het Wilders of Baudet helemaal niet om de beste maatregel gaat,. Ze nemen in alles een afwijkend standpunt in zodat ze wanneer het mis gaat ze vol op het orgel kunnen. Zo van Zie je nu wel. Het zijn de flauwe en doorzichtige trucjes van de populisten.

4 Reacties
FransAkkermans1947
FransAkkermans194720 mrt. 2020 - 23:12

"Ouwehand vroeg Wilders of hij ook niet vond dat we de intensieve veehouderij, volgens kenners de echte bron van onze moderne infectieziekten, maar niet beter konden verbieden. Een terechte vraag in dit verband." De PVV wilde bij monde van de Graus de intensieve veehouderij ooit verbieden. Maar in dit verband - wat is nodig om de Coronacrisis het hoofd te bieden - was dat niet terecht. En over welke kenners heeft u het ?

korheiden2
korheiden221 mrt. 2020 - 10:26

@Martin : De op zich terechte vraag van Esther Ouwehand is van later zorg. Het gaat er nu om de crisis te overwinnen. Er waren hierover meerdere kamerleden geïrriteerd .

Freek3
Freek321 mrt. 2020 - 11:23

[Ouwehand vroeg Wilders of hij ook niet vond dat we de intensieve veehouderij, volgens kenners de echte bron van onze moderne infectieziekten, maar niet beter konden verbieden. Een terechte vraag in dit verband.] Ik kan me EHEC nog herinneren. Het wordt tijd dat er naast de PvdD die pleit voor een eind aan vleesproductie ook een partij voor de planten komt die met de zelfde argumentatie een eind maakt aan de productie van plantaardig voedsel. Wij kunnen prima zonder voedsel overleven.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde21 mrt. 2020 - 13:34

Heren, toegegeven, de vraag ging niet specifiek over de maatregelen die het kabinet moest nemen, maar het is wel een vraag die iedereen wegschuift. Daarom veroorzaakte de vraag irritatie. Iedereen weet dat het de nekslag voor de veehouderij betekent. Toch is het niet voor niets dat het kabinet op 12 februari in afwachting van het Coronavirus een ophokplicht instelde voor alle vogelhouderijen. Er is duidelijk een verband tussen SARS, Corona en aviaire influenza (Vogelgriep). Er wordt gesproken over mutaties, een griepsoort die meerdere gedaanten aanneemt. Wat te doen als die vogelgriep massaal overslaat op mensen? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/18/coronavirus-sars-cov-2-is-het-product-van-natuurlijke-evolutie/ De pest die de middeleeuwen teisterde had dezelfde oorsprong, de nabijheid van mens en dier. Toen die ineens ophield, bleek iedereen immuun, maar het virus muteerde en er kwam een tweede golf. Toen alle varianten tenslotte op waren, en we dachten dat het over was, bleek dat we nog steeds drager waren van het virus. Nietsvermoedend trokken we er op uit om andere, geïsoleerd levende volkeren te besmetten en grotendeels uit te roeien.

dickser
dickser20 mrt. 2020 - 16:23

Waren het niet Belgen die massaal naar Nederland trokken om naar de kroeg te gaan omdat deze in België gesloten waren, pot en ketel of zoiets

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin20 mrt. 2020 - 17:41

Ja maar dat was ook onze schuld toch!

Freek3
Freek321 mrt. 2020 - 11:20

Ja, maar ook die zijn niet meer welkom.

JoostdeV
JoostdeV20 mrt. 2020 - 16:18

Dat zagen we vier weken geleden al aankomen. Nederland moet het beleid omgooien en hard op zoek naar wegen om het aantal besmettingen zo snel mogelijk omlaag te brengen. De economische schade voor de Rotterdamse haven zal groot zijn als België en Antwerpen corona vrij zijn, en onze grenzen met België en Duitsland nog dicht zitten omdat we hier eerst een of andere kudde immuniteit willen opbouwen. Zelfs als goederentransport nog wel plaats mag vinden, zullen veel vervoerders waarschijnlijk worden verplicht om, indien mogelijk, hun producten via corona vrije routes te laten lopen.

3 Reacties
Grozny
Grozny20 mrt. 2020 - 16:43

De meeste virologen en epidemiologen zeggen in de wetenschappelijke literatuur dat de kuddeimmuniteit + vaccin aanpak de juist weg is. Zelfs in Belgie zegt Marc van Ranst dat. Het is dat de overgrote mederheid met een medische achtergrond dit begrijpt, maar tegenwoordig hebben we in nederland 17 miljoen virologen/epidemiologen die allemaal denken dat ze het beter weten.

Libertain
Libertain21 mrt. 2020 - 7:30

@Grozny, indien u wetenschappelijke literatuur leest, doet u dat met zeer selectief bril. In het begin van elke epidemie is afgrendelen en sanitaire maatregelen het eerste stap. Daarna heeft u maanden of meer tijd om het vaccine uit te zoeken.

Pater
Pater21 mrt. 2020 - 7:57

De toename van het aantal besmette mensen gaat momenteel in België en NL beide hard omhoog. Natuurlijk heeft NL al een lockdown voor 80%. Ik ben voor nog een stapje: verbod samenscholingen, en ook echt handhaven. Zoals het RIVM zegt, we noemen het allemaal anders maar we doen in hoofdzaak hetzelfde. @Grozny Het probleem van de aanpak is natuurlijk wel het vaccin, duurt misschien nog wel een maar. Maar dat geldt voor elke aanpak.

Greendutch
Greendutch20 mrt. 2020 - 15:40

en terecht want de Belgen zijn boos, getuige het programma "de afspraak " van woensdag jl waarin men liet blijken het niet te waarderen dat er niet samengewerkt wordt en dezelfde regels gelden. eigenlijk is het ook dom om niet nu aan de EU meer gezicht te geven zodat er echte eenheid is om iedereen te beschermen

2 Reacties
Vermeer2
Vermeer220 mrt. 2020 - 15:57

en te verwachten want Nederland maakt er een zooitje van. De Duitsers zullen waarschijnlijk hetzelfde doen.

Gerrit Loveren
Gerrit Loveren20 mrt. 2020 - 23:48

Zoals ik al zei, die bescherming in bv Frankrijk is een wassen neus. Net als hun formulier waar ze mee op stap mogen. Google "attestation sur l'honneur" en "corona" zoek het op en print het uit en laat het vertalen als je het niet begrijpt. Ik flans in een dag een beter formulier in elkaar, gelinkt aan een doorzoekbare database.

Leontrotsky
Leontrotsky20 mrt. 2020 - 15:39

Dit krijg je dus als landen afzonderlijk mogen bepalen welke maatregelen ze nemen tegen het virus. Dit had top-down vanuit de EU moeten worden besloten en vervolgens moeten worden opgelegd aan alle EU landen. Nu heeft Nederland misschien een verkeerde keuze gemaakt en moet ons land straks als het aantal besmettingen volledig uit de klauwen loopt op last van de EU (en de eigen bevolking) nog veel meer verregaande maatregelen moeten nemen dan nu al genomen zijn door Frankrijk en Spanje. En dat kan dan ook veel langer moeten duren, wie weet wel enige jaren. Bovendien zullen Nederlanders dan heel lang niet kunnen reizen, dus terwijl het gewone leven in andere EU landen al weer aan de gang is zit Nederland nog lange tijd in Lockdown en kunnen Nederlanders lange tijd niet reizen.

4 Reacties
TigressApril
TigressApril20 mrt. 2020 - 16:31

Een groot deel van het EU parlement is niet gekozen door Nederlanders. Ze hebben geen mandaat om Nederland(ers) iets op te leggen. Natuurlijk als ze met een voorstel komen kan Nederland ervoor kiezen om daar aan mee te doen. Verder immuniteit creëren is denk ik sneller als je het al niet meer in kan dammen. Daar betalen we dan wel hoogstwaarschijnlijk voor met extra doden.

HarrieV2
HarrieV220 mrt. 2020 - 16:33

Beste L. Dat tweede gedeelte slaat kant nog wal. Zo lang er geen vaccin is zullen de landen die in Lockdown zijn hier in moeten blijven, anders slaat het virus alsnog toe. Als dat het scenario is is het dus niet Nederland die een probleem heeft. Overigens Duitsland volgt de zelfde route als Nederland.

4Vier!
4Vier!21 mrt. 2020 - 7:53

Leontrotsky 20 maart 2020 at 16:39 “Dit krijg je dus als landen afzonderlijk mogen bepalen welke maatregelen ze nemen tegen het virus.” Je zegt het alsof het erg is, maar wat maakt het uit dat België NLders weert? Dat was toch met een lockdown exact hetzelfde geweest?

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 mrt. 2020 - 9:15

Belgen mogen ook in gezinsverband gewoon naar buiten. Het gaat erom dat wij winkelsluiting niet ingevoerd hadden, en terrasjes te laat gesloten. En nu komen al die 'besmette' Nederlanders daar even de Belgen besmetten. Dan gaan ze ook zomaar nog even naar de Ardennen. Volkomen belachelijk.

Moos2
Moos220 mrt. 2020 - 15:18

Ah, Knokke-le-Zoute, onnozelaars, was het niet Jacques Brel die het al bezong. Beau, beau, beau et con à la fois https://www.youtube.com/watch?v=ffErt5gJmIE