De Vlaamse overheid gaat met behulp van apps verkeerslichten 'intelligenter' maken. Dat wil zeggen dat het rode stoplicht niet onnodig blijft branden terwijl er geen gevaar is. De overheid gaat daartoe in zee met onder meer Flitsmeister, een app die weggebruikers waarschuwt voor flitscamera's die de verkeersregels handhaven.
De VRT schrijft:
Zodra je een kruispunt met die intelligente verkeerslichten nadert, gaat er via je app en de cloud een seintje naar een grote computer die die verkeerslichten aanstuurt. Een eenvoudig voorbeeld: ’s Nachts heeft een hoofdweg vooral groen, de zijstraten slechts heel even groen: kom je met zo’n app vanuit de zijstraat aanrijden, dan kan je meteen groen krijgen. Op voorwaarde dat er dan op de hoofdweg ook geen verkeer is.
Het idee is dat de apps uiteindelijk ook snelheidsadviezen geven om het groene licht op tijd te halen zonder te hoeve remmen.
In Nederland wordt de toepassing ook al op verschillende plekken gebruikt maar dan voor fietsers.
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Misschien begrijp ik het niet goed, maar klopt het dat zonder je telefoon bij je te hebben het stoplicht gewoon rood blijft? Vreemd.
Handig die app. Als eenmaal genoeg automobilisten die geïnstalleerd hebben, worden de detectievlakken op de weg overbodig, dat spaart de belastingbetaler weer kosten. Net als de ANWB-praatpalen, telefooncellen, pinautomaten: met de telefoon kunnen we alles. Bijkomend voordeel: als Chinese of andere machten t.z.t. een controlestaat willen invoeren dan ligt de infrastructuur al voor ze klaar. Ik zeg doen.
Off-topic maar het eerste wat ik denk bij het zien van de bijbehorende foto is: wat enorm veel ruimte neemt de auto in beslag.
Slimme jongens, die Vlamingen. De data is beschikbaar, waarom niet gebruiken? In Nederland heeft dat geen zin. Als de matrixborden aangeven dat je een opstopping kan voorkomen door nu 70 te gaan rijden, davert iedereen gewoon door en veroorzaakt een file.
Waarom zou je via een app op je smartphone de benodigde info moeten leveren aan het netwerk waarmee de stoplichten aangestuurd worden als dat zoals nu al gebeurt je aanwezigheid d.m.v. sensoren of een drukknop verwerkt wordt?
Misschien omdat ze via die app dan ook meteen je persoonlijke gegevens, kenteken etc hebben....? Ik weet het niet hoor, maar ik zou het niet zomaar vertrouwen.
Omdat die druksensoren bij zijwegen alleen vlak voor de kruising staan, waardoor het verkeer eerst stil moet staan. Door de gps en de toegestane of gemeten snelheid te combineren zou dat niet meer hoeven. @Andreas4 Dat kan, maar iets als Google maps maakt al lang gebruik van gebruikersinput om andere gebruikers van verkeersinformatie te voorzien. Soms is dat hilarisch bespeeld: met een winkelwagentje vol mobieltjes (met locaties aan) over een weg lopen: voila, je hebt een 'file'. Met zo'n app kun je nog zeggen dat je er wat verkeersgemak voor terug krijgt. Al ben ik er geen fan van.
Nauwkeurigheid. Bijvoorbeeld: 'Valentijn de Liefde' heeft zich aangemeld bij Flitsmeister. Daarvoor moet Valentijn natuurlijk wel even wat data opgeven. Die data worden dan weer vergeleken met allerlei andere data en statistieken. Zo ontstaat er langzaam een -geanonimiseerde- dataset en daaruit een profiel, waarin bijvoorbeeld is opgeslagen dat Valentijn de Liefde een Tesla rijdt (RDW) op de vrije school heeft gezeten (Overheid) en gecombineerd met andere meetgegevens dat hij op zaterdag 13:30 op weg gaat naar mannelijke oerkreet-cursus: zijn Tesla staat steevast op zaterdag 15:00 bij hun clubhuis, zo ziet Flitsmeister via GPS-coordinaten. En ook -relevante parameter die filter ik eruit zegt het systeem- vaak een rrrrotdag heeft en extra ga.. stroom geeft omdat hij de vorige dag net iets teveel van de biologisch-dynamische eekhoorntjeswijn (Valentijns Tesla is kind aan huis bij ecologische vinoloog 'op sandalen' zo weet dataset via flitsmeister) heeft gesnoept samen met zijn vriendin 'Mensje'. Die het systeem dan weer kent omdat ze -stiekem burgerlijk als ze zijn- een duo-account hebben bij Flitsmeister. Conclusie van het systeem: Valentijn is waarschijnlijk snel bij mijn stoplicht en komt met waarschijnlijkheid x vanaf 19 kilometer afstand met een rotgang mijn kant op. Dat is waarschijnlijk sneller dan de gepensioneerde 'Henk Janssen' die -eveneens op 19 kilometer afstand .. Enzovoorts und so weiter. Alles wordt uitgerekend, en de eindconclusie gaat naar het stoplicht.
Goed idee. Zo min mogelijk remmen is goed voor het milieu.
Haal dan al die hobbels en rotondes ook weg. Genadeloos bekeuren, regelt zichzelf verder.
"Zodra je een kruispunt met die intelligente verkeerslichten nadert, gaat er via je app en de cloud een seintje naar een grote computer die die verkeerslichten aanstuurt. " Lol, alsof je tegen een klein kind aan het praten bent.