Joop

België biedt voor het eerst excuses aan voor wandaden koloniale tijd

  •  
04-04-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
257 keer bekeken
  •  
36668758074_9ffd276735_z
De Belgische premier Charles Michel heeft donderdagmiddag tijdens een plenaire vergadering van het Belgische parlement excuses aangeboden voor de behandeling van kinderen uit voormalige koloniën als Congo, Burundi en Rwanda. De Belgische overheid ontvoerde en deporteerde duizenden kinderen die voortkwamen uit een relatie tussen een lokale vrouw en een Belgische man naar België. Daar groeiden ze op in weeshuizen, pleeggezinnen of gestichten. Hierdoor raakten de meesten voorgoed gescheiden van hun families.
Het is de eerste keer dat een Belgische premier verantwoordelijkheid neemt voor gruwelijkheden die plaatsvonden tijdens de koloniale overheersing. Onlangs nog wees de OHCHR, de mensenrechtenorganisatie van de Verenigde Naties (VN), België op het feit dat het onder ogen moet zien dat hedendaags racisme in het land wortels heeft in haar koloniale verleden. België voerde 80 jaar lang een schrikbewind in de centraal gelegen Afrikaanse landen.
In een verklaring liet Michal Balcerzak, voorzitter van een betrokken werkgroep van de VN, weten: “We hebben duidelijk bewijs gevonden dat discriminatie op ras aanwezig is in Belgische instituties. Mensen van Afrikaanse komaf komen discriminatie tegen bij het uitoefenen van economische, sociale en culturele rechten.” Premier Michel ging niet op de verwijten in.
Cc-foto: EU2017EE
 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (21)

Quibus2
Quibus25 apr. 2019 - 11:18

Mogen dan nu ook al die standbeelden van Leopold II om? Met een standbeeld van bepaalde Russische of Duitse dictators op een plein in Antwerpen hadden we toch wel enige moeite gehad schat ik, maar een Belgenkoning die ettelijke miljoenen Congolezen het leven nam voor persoonlijk gewin kan nog wel door de beugel?

Thuiszitter
Thuiszitter5 apr. 2019 - 9:04

Indonesie was een kolonie , na de bezetting door de Jappen wilde men onafhankelijk worden , dat ging gepaard met veel geweld tegen de Nederlanders aldaar. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Indonesische_Onafhankelijkheidsoorlog

o u wisbaar
o u wisbaar5 apr. 2019 - 6:11

Mooi, dan kunnen we het nu gaan hebben over herstelbetalingen en schadevergoedingen.

1 Reactie
Libertain
Libertain5 apr. 2019 - 8:22

("Mooi, dan kunnen we het nu gaan hebben over herstelbetalingen en schadevergoedingen.") Of ergens de volgende koloniale oorlog gaan voeren?

Libertain
Libertain5 apr. 2019 - 5:48

“Goed voorbeeld doet volgen!”

Sjabbie
Sjabbie4 apr. 2019 - 22:53

Ik ben geen historicus , maar net als Belgie of de halve EU heeft de Nederlandse Staat ook bedenkelijke acties gehad in het verleden. Ik laat mijn boerenverstand ff gaan. Neem nou eens zo'n zeventig jaar geleden toen na de bezetting jongens op een boot werden gezet om Nederlands Indie te bevrijden van de rebellen. Even voorstellen: heb je net vijf jaar bezetting gehad van de Duitsers ... en de Nederlandse regering besluit hun inkomsten veilig te stellen. Niet de schapen van Nederland ( lees : bevolking ) kwamen met het voorstel. Belangen en beslissing lagen iets hoger denk ik en dan te bedenken dat diegenen als eerste de boot naar Engeland namen toen het te heet onder hun voeten begon te worden. Geen verwijt , maar een bepaald gevoel van dreiging kregen ze wel mee. Dus: kap nou eens om de bevolking te beschuldigen en spreek de daadwerkelijke macht aan die verantwoordelijk was en de beslissing rechtvaardigde om uit te varen. En de achterlijke die bedacht om de Ambonezen te plaatsen in voormalig doorgangskamp Westerbork verdiend ook geen lintje.( een voormalig concentratiekamp nota bene )

Eric Minnens
Eric Minnens4 apr. 2019 - 21:37

België biedt excuses aan. Niet voor haar hele koloniale verleden, maar voor een deelaspect, de behandeling van kinderen. Toch een liberale daad van deze liberale regering, waarmee ik bedoel: zeker geen neoliberale daad. België heeft een uiterst merkwaardige (laat-)koloniale geschiedenis, die wortelt in de ambities van de nietsontziende koning Leopold II in de tweede helft van de 19e eeuw. Hij stelde zich niet slechts tevreden met het verworven, zeer lucratieve Congo en omstreken, maar dacht er zelfs over Nederland binnen te vallen om zich op die manier ook koloniën in Oost en West tot bezit te maken.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 apr. 2019 - 10:37

Klopt; Het ging over het roven van kinderen en die vervolgens geven aan Belgische echtparen dacht ik!

Zlazoj Slivek
Zlazoj Slivek4 apr. 2019 - 21:19

Zand erover?

1 Reactie
Le Chat Botté
Le Chat Botté5 apr. 2019 - 12:03

Nee. Er wordt hier niets begraven, er wordt hier iets geboren: het inzicht dat specifieke strategieën en bijbehorende besluiten van machthebbers en de daaraan ten grondslag liggende mens- en wereldbeelden kunnen leiden tot onaanvaardbare gevolgen. Dit inzicht leidt vervolgens tot de verantwoordelijkheid om te leren van de gemaakte fouten en het creëren van waarborgen om herhaling te voorkomen. Dus niet toedekken maar leren van je fouten en positief veranderen. Altijd een goed idee. NB Sommigen denken dat de daden van hun voorouders niets met henzelf te maken hebben en dat zij dus geen excuses hoeven te maken. Dit is alleen waar als je denkt dat je een geïsoleerd individu bent dat volledig is losgekoppeld van de (vruchten van) de samenleving waarin je leeft en de historie die die samenleving en haar verworvenheden tot stand heeft gebracht. Wie de vruchten van een samenleving plukt is ook dank verschuldigd aan de planters van bomen, excuses verschuldigd aan de benadeelden wiens grond geroofd werd aan wie te weinig betaald werd voor het bewerken van de grond en het oogsten van de vruchten, en is tot slot mede verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van voldoende goede vruchten voor toekomstige generaties.

Rechtse Bal2
Rechtse Bal24 apr. 2019 - 19:11

Indien de voorzitter van de VN (werkgroep) duidelijke bewijzen van discriminatie heeft, moet hij er werk van maken via een juridisch proces en het niet bij wat dreigende woorden laten. De Belgische overheid weet dan ook niet wat ze moeten doe en hoe ze dat moeten aanpakken of dat er weer grote woorden gebruikt zijn waar ze niets mee aan kunnen.

Satya
Satya4 apr. 2019 - 17:09

Ik vind niet dat mensen nu hun excuses voor het verleden hoeven te maken. Er gewoon over kunnen praten, kijken of er nog gevolgen zijn en wat daar voor bijdrage aan kan worden geleverd die gevolgen te veranderen. Ik ga echt geen sorry zeggen voor iets wat ik niet gedaan heb, ik ben wel in staat om rekening met de gevolgen van een nare situatie van iemand rekening te houden.

8 Reacties
Perezoso
Perezoso4 apr. 2019 - 21:19

Michel biedt ook niet persoonlijk zijn excuses aan, dat hoeft ie ook niet, hij was destijds niet eens geboren. Hij doet dat namens het land. De vraag is of en hoe er nog iets is goed te maken, als dat al mogelijk is.

Eric Minnens
Eric Minnens4 apr. 2019 - 21:49

"voor iets wat ik niet gedaan heb" Maar België biedt juist excuses aan voor iets wat het wél gedaan heeft.

Ozon
Ozon5 apr. 2019 - 0:16

Satya 4 april 2019 at 19:09 "Ik vind niet dat mensen nu hun excuses voor het verleden hoeven te maken. (..) Ik ga echt geen sorry zeggen voor iets wat ik niet gedaan heb," Ik vind ook niet dat mensen (op persoonlijke titel) excuses hoeven te maken voor daden van anderen in het verleden. Ik vind wel dat staten/landen (bv vertegenwoordigd door MP) hun excuses moeten maken voor de misdaden uitgevoerd door (overheids)functionarissen in het betreffende getroffen land. Wat mij betreft zit er wel een "verjaringstermijn" van rond de 100 jaar op. Algerije hoeft geen excuses meer te maken in 1750 Nederlanders te hebben gekaapt en verkocht. De Nederlandse rol in slavernij ligt op het randje. Daarentegen vind ik de ongelijke rechtspositie die mensen met een donkere huidskleur in Suriname en de Caribische eilanden hadden (vrij laat stemrecht) wel een onderwerp van excuses door NL; hetzelfde geldt voor Indonesië toen het nog Nls Indie was en de (oorlogs)misdaden gepleegd door NL.

Satya
Satya5 apr. 2019 - 10:11

Perezoso Mijn gedachten lijn is meer in de excuses van latere generaties zijn gebakken lucht. Veel liever zie ik een samenwerking in het bestrijden van de gevolgen. Eric Excuses van een land? Ozon Ik vind dat je de gevolgen van iets moet bestrijden. Dat is veel meer waard voor de mensen die nu leven. Ik vind persoonlijk de slachtoffers en 1 generatie kun je direct excuses aanbieden en de generaties daarna hebben veel meer aan het bestrijden van de gevolgen.

Eric Minnens
Eric Minnens5 apr. 2019 - 12:01

@Satya Als jij of ik excuses gaan maken voor 'ons' slavernijverleden, heeft dat weinig betekenis. Als Rutte dat doet, veel meer, want dan biedt 'Nederland' zijn excuses aan. Zo bedoel ik dat ook met België natuurlijk. Naar mijn idee heeft dat wel degelijk zin, want het geeft een volk de mogelijkheid met zichzelf in het reine te komen, zoals ook met Duitsland na WO2 is gebeurd. Het dwingt respect af, veel meer dan alleen maar het wegnemen van kwalijke gevolgen, wat óók moet gebeuren natuurlijk.

Ozon
Ozon5 apr. 2019 - 12:04

Satya, “Ik vind persoonlijk de slachtoffers en 1 generatie kun je direct excuses” ???? dat ligt in lijn wat ik ook aangeef: zo’n 100 jaar. “de generaties daarna hebben veel meer aan het bestrijden van de gevolgen” Ik denk dat dat ook vergelijkbaar is: als slavernij direct was afgeschaft en de voormalig slaven direct gelijke rechten hadden gehad, had je niet de gevolgen. Vandaar dat ik ook spreek over bv ongelijkheid binnen de NLse kolonien, waarbij bv de Antilliaanse bevolking aanzienlijk later algemeen kiesrecht kreeg dan de NLse bevolking. Hetzelfde zie je in de zuidelijke staten van de VS waar tot de jaren 60 (!!) ongelijke rechten golden voor mensen met een donkere huidskleur. Dàt is allemaal ruim binnen 1 generatie en de generatie eronder. Geldt overigens ook voor de ongelijke rechten die 50% van de bevolking tot voor kort in NL had, en nog steeds heeft in grote delen vd wereld.

Pink Tango
Pink Tango5 apr. 2019 - 15:33

@ Ozon Wetenschap gebruikt: 100 jaar = 3,5 generaties.

Satya
Satya5 apr. 2019 - 18:08

Ozon Ik denk dat we wel ongeveer hetzelfde denken, ik vat misschien het woord excuus anders op, gebeurt me wel vaker.

ton14024
ton140244 apr. 2019 - 14:44

Rare jongens die Belgen? Of een aardje naar zijn vaartje?