Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Belastingdienst laat 3,5 miljard lopen

  •  
28-03-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ANP-weekers_300.jpg
Update: Staatssecretaris Weekers ontkent probleem: nieuws is 'achterhaald' ... Personeel van de Belastingdienst slaakt noodkreet
De Belastingdienst laat voor 3,5 miljard euro aan fraudegevallen liggen. Honderdduizenden fraudeurs en foute bedrijven worden wel herkend, maar mogen van de leiding niet worden aangepakt. Personeelstekort en tijdgebrek nekken de controle.
De medewerkers wijzen op stapels fraudegevallen die nu door tijdgebrek ‘in de kelder’ belanden. Zo geven tienduizenden belastingplichtigen op geen cent inkomsten te hebben. Hoogst verdacht, vinden belastingcontroleurs. Maar de leiding wil deze mensen die van de wind zeggen te leven, zogenaamde ‘windhappers’, niet aanpakken.
Update 13.30
Staatssecretaris Weekers ontkent dat de Belastingdienst miljarden laat liggen. Volgens hem werkt de Belastingdienst hard om ervoor te zorgen dat de verschuldigde bedragen ook worden geïnd. Eén van zijn prioriteiten zou zijn de aanpak van fraude. Ook wijst hij erop dat de vakbond al eerder aan de bel heeft getrokken en dat hij toen extra geld heeft vrijgemaakt voor toezicht en meer boekenonderzoek. Hij noemt de nieuwe kritiek van de vakbond dan ook ‘achterhaald’.
Weekers erkent wel dat niet alle maatregelen die hij eerder heeft genomen van de ene op de andere dag zijn gerealiseerd.
En hij snapt dat niet iedereen ziet dat de ingezette acties geld opleveren. “Als medewerkers suggesties hebben, hoor ik die graag, en liefst niet via de krant”, aldus de staatssecretaris.”

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (38)

msj_meijerink
msj_meijerink28 mrt. 2013 - 6:51

Ben benieuwd wat Weekers hiertegen gaat doen.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst128 mrt. 2013 - 6:51

Weekers gaat daar als oude makker van van Rey niets aan doen.

bruces
bruces28 mrt. 2013 - 6:51

Je hebt familie of vrienden buiten de EU en dat kun je met creativiteit zelf zijn. Elke maand stuurt iemand uit verweggistan jou een pakketje met Euro's. Dan kun je leven zonder inkomen, dankzij zo'n pakketje. Beroep = windhapper. Nu ik dat weet heb ik ooit het verkeerde beroep gekozen.

Meta Foor
Meta Foor28 mrt. 2013 - 6:51

Belastingdienst bemoeit zich alleen met het Low Hanging Fruit ; moeilijke zaken reserveren ze voor hun ADV en papamama - dag

opmerker
opmerker28 mrt. 2013 - 6:51

Met internet zaken doen geeft talrijke kansen belasting te ontwijken. Dit naar voorbeeld van het schaduw bankieren. Onhoudbare nieuwe situatie.

seniorg
seniorg28 mrt. 2013 - 6:51

Het plebs juichte bij de zoveelste inkrimping van de belastingdienst. Laffe grappen over ambtenaren vulden de reacties. En nu het andere plebs er met de buit vandoor gaat is het weer niet goed en huilt de Telegier.

wvdstraat
wvdstraat28 mrt. 2013 - 6:51

Uiteraard heeft de belastingdienst geen tijd, capaciteit en 'wil' om fraudeurs en foute bedrijven aan te pakken. Men heeft het veel te druk met de minima de laatste euro's uit te wringen door middel van een stroom aan tegenstrijdige aanslagen, toeslagen, beschikkingen, correcties etc te versturen. Dat de portokosten daarvan hoger zijn dan de eventuele opbrengst, ach, die 3,5 miljard, voor die peanuts doe je toch geen moeite ?.....

Remmendevoorsprong
Remmendevoorsprong28 mrt. 2013 - 6:51

Tja, geheel niet een representatieve steekproef: Je interviewt alleen belastingmedewerkers die lid zijn van de bond. Dat zullen voornamelijk werknemers zijn van het middenkader of lager. En daar zitten er veel tussen die op basis van willekeur en 'onderbuikgevoelens' bij burgers en bedrijven zonder aankondiging controles zouden willen uitvoeren. Gelukkig zijn er bij de fiscus leidinggevenden en is er wetgeving (zoals het Awb) om ons te beschermen tegen deze ambtenaren. En wat bedoelt de FNV er dan mee? "Bespaart niet op het loon van den ambtenaar, doch haalt meer belasting uit des burgers zak?' Dat is niet bepaald een 'sociale' gedachte van de bonden. Nu maar hopen dat de politiek niet meteen gaat reageren op dit soort ´fout´ onderzoek!

rgrooten2
rgrooten228 mrt. 2013 - 6:51

Neem nou maar van mij aan, dat 3,5 miljard belastingfraude niet alleen tot stand komt door "windhappers". Hier moeten ook "grote jongens" bijzitten, die wellicht goede connecties hebben met meneer Weekers en zijn partijvrienden. Te harde aanpak van deze jongens zou kunnen leiden tot een lager sponsorbedrag van de partijkas !

adriek
adriek28 mrt. 2013 - 6:51

3.5 miljard.... dat betekent dat ik met mijn gezin van 4 dik 800 euro teveel belasting betaal omdat anderen dat niet doen. Voor een minister misschien minder dan zijn maandelijkse onkostenvergoeding, maar voor mij is het een behoorlijk bedrag!

jaapvos
jaapvos28 mrt. 2013 - 6:51

Ah, staatssecretaris Weekers is van de vvd & de vvd vind dat je die bedrijven natuurlijk niet teveel op de lip zitten want we moeten het met zijn allen hebben van die bedrijven.......... Deze bedrijven zijn toekomstige werkgevers van deze old boy-club waar Weekers heeel graag bij wil horen & dan moet je zo handelen als volksvertegenwoordiger met toekomstplannen voor jezelf.......

frankie50
frankie5028 mrt. 2013 - 6:51

Kamervragen SP en D66, net als in 2008, want het in kaart brengen wie deze mensen nu precies zijn had toch allang klaar moeten zijn als je daar in 2006 al mee begonnen bent als belastingdienst. En dat er ook ondernemers tussen zitten weten wij al van het antwoord uit 2008.

Wobbel2
Wobbel228 mrt. 2013 - 6:51

Natuurlijk wordt de achterban van de VVD niet aangepakt!!

dvhaaren
dvhaaren28 mrt. 2013 - 6:51

Kunnen we even stellen dat de VVD zich heeft verheven tot een gevaar van een sociale samenleving. De minister van justitie van Opstelten was bereid iets te doen aan de fraude die door het Programma Zembla werd uitgezonden 4.7 miljard had men becijferd. De reactie van deze vazal van de corruptie was dat het bedrijfsleven dat niet wilde. Nee een bijstand moeder op het schavot hijsen dat is de steal van de VVD.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten28 mrt. 2013 - 6:51

Zonder alle partijpolitiek: dit is typische Nederlandse schijterigheid, niet grote jongens durven aanpakken, maar wel met een camera achter de bosjes staan....

[verwijderd]
[verwijderd]28 mrt. 2013 - 6:51

Het doet me denken aan het sluiten van de dagopvang van daklozen in Amsterdam. Die bezuinigingen worden, zo denken velen, ruimschoots gecompenseerd door extra politie en ambulance inzet. Penny wise, pound foolish. Van de mislukte scholenfusies en woningbouwcorporatie privatiseringen hebben we ook niets geleerd.

1 Reactie
lembeck
lembeck28 mrt. 2013 - 6:51

Is dat niet wat er altijd al gebeurt? Als ze al gaan onderzoeken lijkt het me handig om vooral oko de rijkste toplaag grondig na te kijken of die niet, net als in Groot Brittannië niet onder de belasting uit proberen te komen. Daar betaalt de rijkste top wel 10% en de middeninkomens en lage inkomens zitten fors hoger. Zou mij niets verbazen als dat hier ook in zwang was. Han, ben bang dat je gelijk hebt, wat Weekers betreft.... zucht...

[verwijderd]
[verwijderd]28 mrt. 2013 - 6:51

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Anonimus2
Anonimus228 mrt. 2013 - 6:51

Als je een toptarief en een korting voor lage inkomens hanteert, is het toch geen vlaktaks meer?

HanvanderHorst1
HanvanderHorst128 mrt. 2013 - 6:51

Die drie en een half miljard, dat is bijna het bedrag dat extra bezuinigd moest worden.

1 Reactie
Candide2
Candide228 mrt. 2013 - 6:51

Laaghangend fruit en quick wins moet je gewoon pakken, heb ik altijd begrepen van het krijtstreeppakkenproletariaat :-)

rbakels
rbakels28 mrt. 2013 - 6:51

Onze politici kunnen niet organiseren. Ze moeten een schatting maken van de kosten en de opbrengsten van het aanpakken van die fraude, en daar vervolgens een extern bureau voor inhuren. Dat zichzelf dus snel terugverdient. Natuurlijk, alleen de belastingdienst zelf kan uiteindelijk "heffen", maar dat bureau kan de zaken wel panklaar aanbieden. Bijkomend voordeel is een hoop extra werkgelegenheid. Wedden dat onze politici dit te duur vinden? Omdat ze niet begrijpen dat je soms een spierinkje uit moet gooien om een kabeljauw te vangen. Denkbaar is natuurlijk dat een diepgaander onderzoek naar de mogelijke opbrengst aan het licht brengt dat het hoogst onzeker is of wel tenminste een substantieel deel van die miljarden daadwerkelijk kunnen worden opgehaald. Anders is dit bericht gewoon een hoax waar JOOP.NL in getrapt is.

1 Reactie
bruces
bruces28 mrt. 2013 - 6:51

Frits, als je internationaal werkt, koopt, verkoopt en installeert, dan krijg je een boekhouding met tig-valuta's. BTW-verrekeningen en tig facturen en onkostenbonnetjes. Complete puzzels. Vaak kun je de teksten op die bonnetjes en facturen niet een lezen (= snappen). Dan heb ik het niet alleen over eten, drinken en overnachten. Voor de ondernemers is dat al de maandelijkse puzzel. Ik vraag mij vaak af hoe kan of wil de fiscus dat alles controleren ? En dan heb ik het nog niet over een multi-national. De wereld is groter dan het "dorp van mijn vader".

[verwijderd]
[verwijderd]28 mrt. 2013 - 6:51

Nog even en we kunnen de Griekse belastingbetaler niets meer verwijten

1 Reactie
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos28 mrt. 2013 - 6:51

Ja, ik was ook helemaal sprakeloos en verbijsterd.

peterh2
peterh228 mrt. 2013 - 6:51

Hier zou je toch 'no-cure no-pay' bedrijfjes op kunnen zetten? Geef ze 10% van de gevonden 'bedragen' en niets als ze niets vinden. Moet je eens opletten hoe snel je die 3,15 miljard (3,5 miljard - 350 miljoen voor de bedrijfjes) in de schatkist hebt zitten...

1 Reactie
bruces
bruces28 mrt. 2013 - 6:51

Moet je eens opletten hoe snel je die 3,15 miljard (3,5 miljard - 350 miljoen voor de bedrijfjes) in de schatkist hebt zitten... KLOPT. Maar hoeveel bedrijfjes gaan dan de poort sluiten, omdat er geen bestaansrecht meer is. Hoeveel extra werkelozen komen er dan bij ? Daar ook over nagedacht ?

[verwijderd]
[verwijderd]28 mrt. 2013 - 6:51

Ga mezelf maar eens als eenmanszaak registreren. Het waait de laatste tijd behoorlijk, daar moet volgens de Belastingdienst vast wel van te leven zijn.

1 Reactie
Remmendevoorsprong
Remmendevoorsprong28 mrt. 2013 - 6:51

Dan zoek je vast nog een 'mannetje' (lees boekhouder/belastingadviseur). Er zijn er genoeg die vroeger gewerkt hebben bij de Belastingdienst...

JoopSchouten
JoopSchouten28 mrt. 2013 - 6:51

Tel alle overheidsblunders van de afgelopen decennia eens op. Zonder deze zou iedereen hier een relaxt leven kunnen leiden. Incompetente amateurs.

2 Reacties
wvdstraat
wvdstraat28 mrt. 2013 - 6:51

Daarin heeft u gelijk ! Maar ik vraag mij af, of het hier wel "blunders" betreft.... Zijn het geen expres begane missers, zodat het volk 'eronder gehouden' kan worden en de rijken er met de poet vandoor kunnen gaan? Zomaar een spontane opwelling, aangezien er grofweg twee soorten mensen zijn: Degenen die geloven dat samenwerking ons verder brengt en degenen die menen dat je alleen succes kunt hebben ten koste van de ander. Duidelijker gezegd: Die 2e groep is de kanker van de mensheid, maar mag z'n gang gaan.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten28 mrt. 2013 - 6:51

''Tel alle overheidsblunders van de afgelopen decennia eens op. Zonder deze zou iedereen hier een relaxt leven kunnen leiden''. Precies Joop. Een slanke, competente overheid zou uw zuurverdiende geld niet uit de zak hoeven kloppen. Die zou serieus aan lastenverlichting kunnen doen. Voor iedereen. Walhalla als je het mij vraagt.

JanB2
JanB228 mrt. 2013 - 6:51

Wie nu nog zijn smoel open durft te trekken over "frauderende" AOWers die op hun oude dag gezelschap bij elkaar zoeken en zo een "gezamelijke huishouding" vormen verdient een dreun op precies diezelfde smoel. Het is namelijk precies dat soort lieden dat met hun Telegraaf- en VVD-gelul de fiscale wanpraktijken die in dit artikel aan de orde komen ondersteunen en mede in stand houden. De VVD is gewoon een zwaar corrupte partij voor en door fraudeurs. Wie pakt ze nu eindelijk eens aan?

3 Reacties
ElChe
ElChe28 mrt. 2013 - 6:51

Juist!

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten28 mrt. 2013 - 6:51

Hahaha. U bent duidelijk verontwaardigd. Ik zie het als een burgerlijke plicht zo weinig mogelijk belasting te betalen. Dat geldt voor een groot bedrijf, de directer van dat bedrijf, voor Jan modaal en voor die arme bejaarde waarvoor u hier het stoom uit de oren laat komen. Belastingheffing is namelijk immoreel. Iemand zijn eigendom afnemen tegen zijn wil en dan ook nog zonder het leveren van een tegenprestatie heet namelijk diefstal. Daar staan straffen op, behalve als zij wordt gepleegd door de roverheid. Een goede zaak dus, als u het mij vraagt.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten28 mrt. 2013 - 6:51

''3.5 miljard.... dat betekent dat ik met mijn gezin van 4 dik 800 euro teveel belasting betaal omdat anderen dat niet doen.'' Hoogste tijd dus voor u om die anderen te volgen in hun wijsheid.

RonaldNijssen
RonaldNijssen28 mrt. 2013 - 6:51

AbvaKabo FNV, is dat niet die bond die door de SP overgenomen is. Geen wonder dat ze klagen, er kan niet genoeg belasting geheven worden om de socialistische idealen te verwezenlijken. Ze moeten bij hun werkgever zijn en niet bij de krant.

1 Reactie
rgrooten2
rgrooten228 mrt. 2013 - 6:51

Beste man, het gaat om handhaving van bestaande belastingregels ! Hier heeft de FNV of SP helemaal niets te maken. Zij wijzen alleen op het feit, dat de bestaande regels wel worden toegepast op "Jan-met-de-pet", maar blijkbaar niet gehandhaafd worden bij onze elitaire hoofdgraaiers met neo-liberale inslag ! Zelfs medewerkers van de Belastingdienst stuit deze onrechtvaardigheid tegen de borst.