Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Allemaal tijdelijke maatregelen totdat de zelfrijdende auto gemeengoed is. dan valt er helemaal niets meer te sjoemelen, als er niet is betaald wordt er niet gereden.
Elke keer een stapjes. Steeds de wet(ten) een beetje bijslijpen. De overheid heeft veel geduld. We zullen nog voor veel verassingen komen de komende twintig jaar.
Als we toch kentekens gaan volgen met camera's kan het ook geen kwaad eens goed na te gaan hoeveel buitenlanders hier op een koopje rondrijden. Vrachtwagens en personenauto's. In Belgie betalen buitenlandse vrachtwagens al jaren voor het aan gort rijden van de wegen en het veroorzaken van files. Wel sneu voor de Nederlandse bedrijven die hun wagens op buitenlandse kentekens met buitenlandse chauffeurs laten rijden als er kilometerheffing voor buitenlanders komt, dat wel. Anderzijds, milieu vervuilers kunnen beter vandaag al gaan betalen dan morgen. https://www.demorgen.be/economie/helft-opbrengsten-kilometerheffing-komt-van-buitenlandse-vrachtwagens-b6a17b9f/?referer=https://www.google.nl/
Ik heb hier qua Sick Brother minder moeite mee dan bijvoorbeeld mijn DNA verplicht te moeten afstaan terwille van justitie etc. maar net als anderen hieronder betogen kan ik me ook niet aan de indruk onttrekken dat onderliggende controlelagen een rol meespelen. Want natuurlijk weet de belastingdienst ook zonder gebruik te maken van camera's heel goed of er al dan niet betaald wordt op uitgegeven kentekens.
Dat werkt ook goed voor al die auto die illigaal op de weg rijden :(. als ze daar eens iets aan deden ipv telkens de koe weer melken.
Als je geen wegenbelasting betaalt rij je per saldo dus illegaal op de weg. Ergo doen ze op deze manier dus iets aan auto's die illegaal op de weg rijden. Je hebt dus gewoon wat jij zo graag wilt. Wat is derhalve je punt dan?
Ik neem aan ook controle of er bijtelling plaatsvindt in de inkomstenbelasting? Want die controle mag wel eens groots opgevoerd worden. Daar is pas veel te halen voor de belastingdienst. Maar ik verwacht net als bij het UWV dat het antwoord is dat er geen mensen voor zijn...fraude is overal toegestaan lijkt wel.
Camerabeelden mogen alleen maar gebruikt worden voor controle op de belasting voor motorvoertuigen. Niet voor leaserijders. Beelden worden maximaal 24 uur bewaard. Het gaat dus niet om de inkomensbelasting en ook nog eens allemaal volledig automatisch, dus mensen zijn niet eens nodig.
@WillemD, en jij gelooft dat? Ik zou zeggen: dream on. De praktijk leert toch heel wat anders.
Wel het hele verhaal vertellen. De Hoge Raad oordeelde eerder dat er geen wettelijke grondslag was voor de kentekenregistratie waardoor de gegevensverzameling een inbreuk op het privéleven werd. Maar: "Inmiddels heeft de Belastingdienst de wettelijke grondslag aangepast, waardoor de camera’s wettelijk weer zijn toegestaan. De Autoriteit Persoonsgegevens, die toezicht houdt op de privacywet, oordeelde dat de aanpassing voldoende is onderbouwd. De Belastingdienst gaat naar eigen zeggen de beelden voorlopig niet gebruiken om te controleren of bestuurders hun auto van de zaak te veel privé gebruiken. Zowel de Eerste als de Tweede Kamer moeten nog met het Belastingplan instemmen." Met goedkeuring van de Autoriteit Persoonsgegevens dus nu het met voorlopig geen ander doel dan controleren of de motorrijtuigenbelasting wel betaald is door eigenaren en er geen te slopen beoordeeld of als gesloopt verklaarde auto's tussen zitten. Bovendien zullen de beide Kamers zich er ook nog over buigen.
Die 'autoriteit persoonsgegevens' onder leiding van Alders stelt helemaal niets meer voor. Was daar niet fors op bezuinigd? Of waren de goede krachten allemaal met pensioen? Rutte denkt; Als het kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan! Uitholling overdwars!
Tsja Minoes Als je gelooft dat de aangepassingen de bezwaren zoals de Autoriteit Persoonsgegevens niet genoeg wegnemen terwijl dit instituut dat anders ziet en bovendien het oordeel van de twee Kamers die zich er nog over gaan uitspreken niet voldoende zijn dan zal het jou inderdaad vast nooit tevreden stellen. Je "redenaties" daarbij komen wel wat infantiel over.
Fritz Leiber We hebben in Nederland enorm veel waakhonden, probleem is ze blaffen niet.
Men krijgt automatisch bericht wanneer je APK verloopt van de overheid, wanneer je geen houderschapsbelasting betaald krijg je automatisch bericht, alle kentekens staan geregistreerd en met die database is alles te controleren, verzekering , houderschapsbelasting en APK... via de NAP registratie is zelfs bekend hoeveel kilometers er worden gereden (ijkpunt APK) Daar is helemaal geen camerasysteem voor nodig, je hoeft voor een aanslag alleen maar de eigenaar te zijn van de auto, je hoeft er niet mee te rijden. Alleen al op naam zetten geeft een melding in het systeem. Deze reden is dus een leugen..... wat wil de belastingdienst, die nu al te weinig mensen heeft om de erf-belasting te kunnen regelen, om de belastingtelefoon te kunnen bemannen met met mensen die wel iets weten van belastingen, wat wil de belastingdienst nou echt? Controleren wie er privé rijdt met een auto van de zaak? of is er een andere reden? Een check met minimaal 1,4 miljard foto's.... Maar ook een nieuwe inlichtingen-wet.... iets zegt me dat dit helemaal niet om een belastingregel gaat ...... te duur, te omslachtig en veels teveel data.... En voor controle op misbruik van de zakelijke auto voor privé kilometers zijn er zat andere goed werkzame oplossingen.... bijv een blackbox of automatische rittenregistratie verplichten bij een auto zonder privégebruik. Dit is voor dit doel veels te duur en vooral te omslachtig, de belastingdienst heeft er simpelweg de capaciteit niet voor om zo te controleren. En zoveel auto's zijn er niet geschorst, en rijden stiekem toch....
Een mooi onderwerp om volgend jaar is een WOB verzoek voor in te dienen. Wat heeft deze camera controle opgeleverd ? Variant op meten = weten
Teveel aan privekilometers in bedrijfsauto's of trajectcontroles waarbij auto's van wanbetalers (belasting, verzekering of te laat met APK) meteen ingevorderd kunnen worden of waarbij je meteen de openstaande rekening kunt aftikken..
- dan wil wel eens graag weten wat de ROI is... waarschijnlijk nul... maar het zal wel gegooid worden op ''komt ten goede aan het milieu, zo halen we onze doelstellingen'', en ''op die manier zijn er geen files meer..'' nu nummerborden, morgen gezichten, overmorgen slaapkamer
De overheid staat vooraan om de google's van deze wereld de les te lezen als het gaat om privacy. Maar de overheid zelf mag het wel. Je privacy is naar de kl*te, maar je weet in ieder geval via google maps waar en hoe lang de files staan. En belasting, tsja, die betaal je dan zeker belasting.
Goed dat er eindelijk effectieve controle komt op het massaal misbruik maken van bedrijfsauto's voor privé doeleinden door daar geen belasting voor af te dragen. Daarnaast zou er zo wie zo een einde gemaakt moeten worden aan de mogelijkheid voor slechts een deel van de burgers om subsidie voor de auto te krijgen voor woon-werkverkeer e.d. Dat stimuleert met name rijke mensen met een lease-auto niet om dichter bij hun werk gaan wonen of werk dichter bij de villa met subsidie te gaan zoeken en dat is heel slecht voor het milieu. Bovendien is al die auto km subsidie en benodigde autowegen een enorm hoge kostenpost die beter vermeden kan worden.
'Goed dat er eindelijk effectieve controle komt op het massaal misbruik maken van bedrijfsauto’s voor privé doeleinden door daar geen belasting voor af te dragen.' Als er iets schofterig belast wordt tav van het buitenland is dit het wel. In bijv. Polen betalen ze ongeveer per jaar wat wij hier per maand betalen aan belasting. Eerst terug naar een redelijke belastingdruk, dan staat de (r)overheid in haar recht om belasting te heffen. Gaat niet gebeuren natuurlijk, de hobbies moeten ergens van betaald worden.
Het beginsel - de vervuiler betaalt- is aan jou ook duidelijk niet besteed Raymond. Autorijden is gelet op de files en alle milieuvervuiling te goedkoop. En al helemaal als je ook nog eens fraudeert met de belasting. Dat het in Polen nog goedkoper is om te vervuilen is natuurlijk helemaal een gotspe. Korten op de EU subsidie zou ik zeggen.
Ik was onlangs in Noorwegen. Daar worden alle auto's bij tolplekken, wegen, tunnels, gefotografeerd en de rekening wordt evt. thuis gestuurd. Zelfs naar het buitenland (stond op het bord). Als dat hier ook kan is er toch geen beletsel meer voor het rekeningrijden? Een veel eerlijke heffing dan de huidige.
Tommy, onjuist, de politiek van toen heeft het afgewezen. Nu is het een andere situatie.
Danielle, niet met mijn auto, maar met een bus. Nieuwe ervaring maar wel leuk. Je moet je aanpassen als je ouder wordt.
Juist jongeren in auto's zijn een gevaar op de weg. Het Noorse wegennet is ook slecht vergelijkbaar met het Nederlandse. Tolwegen zijn er normaal. Zelfs landweggetjes hebben vaak zelfbedieningsslagbomen en omrijden is er geen optie.
prima dat deze misdadigers opgespoord worden. En wat de privacy betreft: autorijden is een luxe en een keuze. Die nummerborden zijn er niet voor niets.
Autorijden moet meer en meer een luxe worden vind ik. Flink duurder maken. Voor mensen die het zich niet kunnen veroorloven hebben we het OV.
Autorijden is in Nederland voor minimaal 2 miljoen mensen geen luxe. Je verplaatsen met het OV is geen alternatief voor de auto. Kost te veel tijd. Die 2 miljoen mensen staan dagelijks ook nog in de file. Dat doen ze niet voor hun plezier. Ze doen dat omdat er geen alternatief is.
@rvb: vreemde redenering. Behalve een laag en hoog BTW tarief, gaat de overheid ook een laag en hoog privacy-tarief invoeren?
@denflexwerker: nee, de automobilist kiest er voor zijn privacy op te geven. Ik loop niet met een naambord rond in de stad, een automobilist kiest er voor dat wel te doen middels het nummerbord.
Wat is er mis met het register van de RDW waarin alle auto's staan die niet zijn geschorst? Die krijgen allemaal een aanslag MRB. Scheelt een heel opsporingsapparaat en het schenden van de privacy van miljoenen onschuldige weggebruikers. De achterliggende reden is dat de BD mensen die geen privé gebruik van een lease auto wil opsporen om hen een navordering voor de bijtelling te kunnen geven. Dat betekent dat men de foto's van auto's op de openbare weg langer moet bewaren om een dossier op te kunnen bouwen dat privégebruik aantoont. Op dat moment handelt de BD in strijd met wetgeving die de privacy beschermt. Zie de uitspraak van de HR.