Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Begroting uitgelekt: 'Iedereen levert in'

  •  
14-09-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ANP-Rutte_Asscher_Dijsselbloem300.jpg
Minima krijgen als pleister op de wonde 100 euro erbij ... Inkomens rijkere ouderen in de toekomst misschien zwaarder belast
Vrijwel iedereen gaat er volgend jaar op achteruit. Dat schrijven verschillende media zaterdag, aangezien de begrotingsplannen van het kabinet, geheel traditiegetrouw, weer zijn uitgelekt voor Prinsjesdag.
De Volkskrant meldt:
Voor hogere inkomens en de minima daalt de koopkracht met circa 1 procent, voor middeninkomens gaat het om 0,7 procent. De minima krijgen als pleister op de wonde een extraatje van 100 euro.
Om het begrotingstekort terug te dringen zal er in 2014 6 miljard euro extra worden bezuinigd. Het tekort komt daarmee op zo’n 3,3 procent, alsnog boven de Europese norm van drie procent, maar minder dan eerder verwacht.
Ingrepen – De salarissen van het overheidspersoneel zullen niet stijgen. Een uitzondering wordt gemaakt voor zorgpersoneel en een deel van het lerarenbestand. Dat levert circa 1 miljard euro op.
– De belastingschijven worden niet gecorrigeerd voor de inflatie: 1,1 miljard meer aan belastinginkomsten
– Ook de budgetten van ministeries, gemeenten en provincies worden bevroren:  700 miljoen.
– Het kabinet gaat mensen prikkelen om meer uit te geven
– Mensen die na ontslag hun gouden handdruk in een stamrecht-bv hebben ondergebracht, krijgen eenmalig de kans die te laten uitbetalen tegen een voordelig belastingtarief: 1 miljard voor de fiscus
– Schenken wordt fiscaal aantrekkelijk gemaakt. Tot een ton mag belastingvrij worden geschonken, op voorwaarde dat het bedrag in een woning wordt geïnvesteerd.
Positief
– De arbeidskorting gaat met 250 euro omhoog gaat.
– ‘Maar’ 300 miljoen geschrapt in de belastingaftrek voor kleine ondernemers, in plaats van 500 miljoen.
– Korting op huishoudelijke hulp van 89 miljoen voor 2014 gaat niet door
– Geen inkomensafhankelijk eigen risico in de zorg. Daar staat tegenover dat voor de hoogste inkomens een belastingaftrek gaat verdwijnen.
Rijke ouderen Het kabinet overweegt in de toekomst de inkomens van gepensioneerden zwaarder te belasten. Dat kan 4 tot 5 miljard euro opleveren. Dat staat in een rapport van het ministerie van Financiën dat vrijdag ook al uitlekte via RTL Nieuws. Het rapport bevat elf bezuinigingsvoorstellen met hun verwachte opbrengst. Fiscalisering van de AOW, het afschaffen van ouderenkortingen en het versoberen van de zorgtoeslag behoren tot de opties.

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (69)

Robbert54
Robbert5414 sep. 2013 - 12:16

"Om het begrotingstekort terug te dringen zal er in 2014 6 miljard euro extra worden bezuinigd. Het tekort komt daarmee op zo'n 3,3 procent, alsnog boven de Europese norm van drie procent, maar minder dan eerder verwacht." Wéér zo'n grove leugen van Rutte en Co. Deze 6 miljard zijn niet bedoelt om de Nederlandse begroting op orde te brengen maar zijn bedoelt om de rente tekorten van de Zuid Europese staten aan te vullen.

Blisss
Blisss14 sep. 2013 - 12:16

Slimme pr overheid. Eerst zeggen dat ouderen rijk zijn en dan dinsdag hun te kennen geven dat ze in moeten gaan leveren op termijn.

freaky33
freaky3314 sep. 2013 - 12:16

'Een sigaar uit eigen doos' die 100 euro. Nou geweldig. Dat schiet toch niet op. Doekje voor het bloeden, maar wel een erg klein doekje. Een en al treurnis. De SP zag de bui al hangen natuurlijk, daarom wilde ze dit al voor Prinsjesdag bekend hebben. En terecht. Nog meer reden dus voor harde actie! En dan die ongepaste Rutte weer met zijn 'Ik hoef zelf niet te bezuinigen'. Wat een snotjoch!

cormol
cormol14 sep. 2013 - 12:16

Het kabinet overweegt in de toekomst de inkomens van gepensioneerden zwaarder te belasten. Dat kan 4 tot 5 miljard euro opleveren. Als men pagina 113 van het rapport zou optellen (dat kunnen krantenredacties natuurlijk niet) dan kom je op structureel euro 14,5 mld. http://tinyurl.com/px58keg En dat betalen dan niet alleen de rijkere ouderen: a) afschaffen ouderenkorting en MKOB b) bijstandsniveau gelijk aan jongeren c) dubbele algemene heffingskorting afschaffen d) zorgkosten AWBZ verhalen op eigen huis etc, etc.

engerdae
engerdae14 sep. 2013 - 12:16

De inkomensachteruitgang voor chronisch zieken en gehandicapten, op grond van VORIGE bezuinigingen, die nog effectief moeten worden (afschaffen WtCG, afschaffen CER, afschaffen kortingen eigen bijdragen, afschaffen aftrek bijzondere ziektekosten, transitie AWBZ- naar-WMO budgetkortingen etc. etc. ) bedragen voor een minimuminkomen zoals het mijne (55j, kansloos werkloos) alleen al 10-20% per maand (dus op een netto inkomen rond € 880=armoede) . Is op de achterkant van een lucifersdoosje uit te rekenen. Daar komt de nieuwste inkomensachteruitgang per Prinsjesdag nog bovenop. Deze inkomensachteruitgang is 4 a 5 maal zoveel als de ergste gevreesde of voorgespiegelde inkomensachteruitgang van 4 a 5% ten tijde van de VVD-storm van protest tegen de inkomensafhankelijke zorgpremie

Rode druppel
Rode druppel14 sep. 2013 - 12:16

Iedere ingreep in de koopkracht van mensen heeft als uitwerking een slechtere economie. En dus meer werklozen. Streep nu eens in uitgaven die de economie nauwelijks raken. Streep nu eens in Europa. Laat dat parlement opdoeken. Dan zijn we tevens van Straatsburg af. Want de regeringsleiders bepalen wat er gebeurt. Laten we dit ambtelijk apparaat( Europa ) drastisch inperken. Geen Europese verkiezingen ( complete geldverkwisting ).

Bakoe
Bakoe14 sep. 2013 - 12:16

Ik zie hier een boekhouder de de balans in orde wil brengen, maar waar is de visie? Hoe gaan we Nederland weer op de rails zetten? Het is weer erg mager, wat geschuif met budgetten, and thats it. En het angstige konijntje blijft maar in de koplampen staren. Misschien trekt de wereldhandel wel aan? We hopen op.... Ah we moeten meer gaan uitgeven. Briljant. Goed laat ik eens al mijn reserves gaan verbrassen. Een nieuwe oliebol, bankstel en keuken. Het jaar daarop krijg ik een schop onder mijn hol, en ben dan gedwongen overal liquide middelen vandaan te schrapen. Helaas zitten die van mij al in een oliebol en bankstel. De overheid wil mij dan zeker wel helpen? Of krijg ik tot in de lengte der jaren dan een Havo figuur als Kamp achter me aan die me met mijn oude knoken de kassen in wil jagen?

WendyB2
WendyB214 sep. 2013 - 12:16

Had Rutte het laatst niet over 30% lastenverzwaring en 60% besparing? Volgens mij zie ik alleen lastenverzwaringen en inkomensverlagingen. (wat beide op hetzelfde neerkomt).

roher
roher14 sep. 2013 - 12:16

Hoe zit het met de zzpers die hun hand bij hun vrouw moeten ophouden omdat ze geen uitkering krijgen.

ElChe
ElChe14 sep. 2013 - 12:16

Niet iedereen levert in. http://www.nrc.nl/nieuws/2013/09/14/zorgbestuurder-verdiende-honderdduizend-euro-voor-maand-werk/

vriest
vriest14 sep. 2013 - 12:16

Het beste kabinet van Nederland ,sinds mensenheugenis volgens de zelfingenomen MP van dit land .Een kabinet dat het presteert om de staats schuld in een jaar tijd met om en nabij de 11miljard te laten oplopen .Ondanks de lastenverzwaring ,die de laagste en middenklasse mogen ophoesten .En net als de vorige ronde gaat weer zowel de oudere en de lagere en midden groep het gelag betalen .Niet zo vreemd dat er de afgelopen jaren weer vele miljonairs bij gekomen zijn en de rijken weer rijker zijn geworden .

Rode druppel
Rode druppel14 sep. 2013 - 12:16

Iedere aantasting van koopkracht heeft zijn negatieve invloed op de economie, en dus werkgelegenheid. Om te begrijpen wat er daadwerkelijk aan de hand is moet u deze artikelen eens lezen. http://biflatie.nl/artikelen/crisis/dit-is-hoe-ons-geldsysteem-eigenlijk-werkt/ http://biflatie.nl/artikelen/economisch/de-cijfers-die-u-eigenlijk-niet-mag-zien/

JoopSchouten
JoopSchouten14 sep. 2013 - 12:16

'Eigen kiezers keren PvdA en VVD de rug toe' Bron.: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3509971/2013/09/15/Eigen-kiezers-keren-PvdA-en-VVD-de-rug-toe.dhtml

adriek
adriek14 sep. 2013 - 12:16

"Vrijwel iedereen gaat er volgend jaar op achteruit." Behalve natuurlijk degenen die, samen met hun netwerk, hun eigen salaris vaststellen aan de hand van hun door henzelf bepaalde belangrijkheid...

Bouwman2
Bouwman214 sep. 2013 - 12:16

De staat speelt voor Robin Hood.

1 Reactie
Apropos
Apropos14 sep. 2013 - 12:16

Maar dan wel de omgekeerde Robin Hood; stelen van d armen en geven aan de rijken. Het aantal miljonairs is ook dit jaar weer flink toegenomen.

JAWEH
JAWEH14 sep. 2013 - 12:16

Het is een stel lafaards. De minima hebben veel meer last van die een procent die ze moeten inleveren dan de mensen die twee, drie ton per jaar aftikken.

1 Reactie
meijerlahn
meijerlahn14 sep. 2013 - 12:16

Inderdaad, gewoon één keer minder uit eten in een sterrenrestaurant, dat is de "pijn" die de vermogende burger gaat leiden.

Maggy1943
Maggy194314 sep. 2013 - 12:16

"Schenken wordt fiscaal aantrekkelijk gemaakt. Tot een ton mag belastingvrij worden geschonken, op voorwaarde dat het bedrag in een woning wordt geïnvesteerd." Die wordt lekker, je zal en mot in een woning investeren. Mogen we effe zelf uitmaken wat we met dat geld gaan doen. " Mensen die na ontslag hun gouden handdruk in een stamrecht-bv hebben ondergebracht, krijgen eenmalig de kans die te laten uitbetalen tegen een voordelig belastingtarief: 1 miljard voor de fiscus" Ha,ha denken ze dat we gekke Lowietje zijn. Mensen bepalen zelf wat ze met het vrijgegeven geld doen.

2 Reacties
lembeck
lembeck14 sep. 2013 - 12:16

De zitten met hun grijpgrage stuivers in de zakken van de burgers. En vooral in de zakken van burgers onder 1½x modaal. Boven de ton glijdt het dan in die zakken terug. Dat heet dus nivellering, Mags... ach ja...

itsme3
itsme314 sep. 2013 - 12:16

Kunt u mij vertellen waar staat dat mensen gedwongen wordt gebruik te maken van de geboden fiscale mogelijkheden?

BioMike
BioMike14 sep. 2013 - 12:16

"De minima krijgen als pleister op de wonde een extraatje van 100 euro." Zoooo... is dat uit hetzelfde zakje als de rug van Rutte voor elke werkende Nederlander? (Ik gun het de minima van harte)

2 Reacties
Jantje68
Jantje6814 sep. 2013 - 12:16

Wordt dat gelijk met die 1000E voor iedere Nederlander over gemaakt?

lembeck
lembeck14 sep. 2013 - 12:16

Komt neer op wel 8,33 per maand. Is het bruto of netto? Als het bruto is wordt het iets van 5 euro of zo. Denk dat ik het ga doneren aan het fonds voor arme bankdirecteuren, of zo.

adrie2
adrie214 sep. 2013 - 12:16

Hoe is dat 'financieringstekort' eigenlijk ontstaan? Welke 'machthebbers' met "welk beleid" hebben dat bewerkstelligd? Wie of wat heeft die 'staatsschuld' eigenlijk veroorzaakt? Wat geeft het recht om mensen hun bezit (geld) af te pakken? Wat gebeurt er eigenlijk met die aan de economie onttrokken 32duizendmiljard dollar in 'belastingparadijzen? En de rente? Wie hebben het hier in dit land, in Europa en in de Wereld eigenlijk voor het zeggen? Ik huiver ...

2 Reacties
Blisss
Blisss14 sep. 2013 - 12:16

inderdaad adrie wie is verantwoorlijk voor die 32000 miljard !!

Quadruppel
Quadruppel14 sep. 2013 - 12:16

De verantwoordelijken lopen nog steeds vrij rond; En dat blijft waarschijnlijk ook zo. Ze luisteren toch niet en gaan lekker door met hun graaierij. Wordt weer eens tijd voor een "Franse Revolutie". Walgelijk soort die politici. Mooi weer spelen met andermans geld. Tuig is het.

dino_radja
dino_radja14 sep. 2013 - 12:16

en weer komen de zwaarste lasten op de schouders van de zwaksten. Waar blijft de nivellering die ons toegezegd was?

2 Reacties
lembeck
lembeck14 sep. 2013 - 12:16

Dat IS de nivellering, vindt de VVD.

erikbos
erikbos14 sep. 2013 - 12:16

" komen de zwaarste lasten op de schouders van de zwaksten" Ben benieuwd naar de cijfers waarop u dit baseert. Ik kan alleen maar cijfers vinden die aangeven dat zowel in procentueel opzicht als in absoluut opzicht dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen(en dat met een ruime marge).

[verwijderd]
[verwijderd]14 sep. 2013 - 12:16

Essers is hoogleraar belastingrecht aan de Universiteit van Tilburg. In de Eerste Kamer behandelt hij voor het CDA het belastingdossier. Snoeien Het kabinet wil onder meer de lasten voor de hogere inkomens verhogen. Essers zegt dat het CDA tegen verhoging van de lasten is. Hij vindt dat de overheid moet snoeien in de eigen uitgaven. Als de plannen in die zin bijgesteld worden, zal het CDA de plannen misschien wel steunen. Ook bij het CDA .... blijft van de hogere inkomens af ..... Dat is nu duidelijk.

1 Reactie
MarjoleinS2
MarjoleinS214 sep. 2013 - 12:16

" Ook bij het CDA .... blijft van de hogere inkomens af ..... Dat is nu duidelijk." Vergeet niet dat ze in de coalitie zaten van het kabinet Rutte I!! Een vos verliest wel zijn haren, maar noooooooooooooooooit zijn streken.

[verwijderd]
[verwijderd]14 sep. 2013 - 12:16

De middenklasse zit diep in de schuld en de bovenklasse moet banen creëren. Het lijkt mij daarom het beste om de onderklasse wat meer te laten betalen en zo een beetje van de gigantische nivelleringen terug te keren hetgeen uiteindelijk het beste voor iedereen is.

1 Reactie
JanB2
JanB214 sep. 2013 - 12:16

Van een klinisch fysicus had ik een wat meer realistische kijk op het geheel verwacht. De bovenklasse creëert nauwelijks nog banen. Deze klasse parasiteert op nagenoeg de gehele rest van de samenleving en wentelt zich rond in zelfgenoegzaamheid zonder daarvoor ook maar iets van een tegenprestatie voor neer te zetten (uitzonderingen daargelaten). Nivellering is meer dan ooit nodig om te voorkomen dat de middeklasse en de minima nog verder verarmen. Ik kom net uit de supermarkt van een ooit als redelijk welvarend bekend staand dorp. Het leek er als 2 druppels water op de boekhandel van mevrouw Burger tijdens de verdeling van de droomboeken.

ReggieRoning
ReggieRoning14 sep. 2013 - 12:16

Nou rijkere ouderen, ik zou zeggen biezen pakken en wegwezen. Laat u niet hier kaalplukken.

1 Reactie
basOoms
basOoms14 sep. 2013 - 12:16

Wat is een rijke oudere ? Iemand die 18.000 euro p/j pensioen krijgt zoals waarop Wouter Bos zijn Bosbelastsing bepaalde ?

JoopSchouten
JoopSchouten14 sep. 2013 - 12:16

'Het kabinet gaat mensen prikkelen om meer uit te geven' 'Heel apart' zal ik maar zeggen (...).

1 Reactie
freaky33
freaky3314 sep. 2013 - 12:16

Rutte gaat straks reclamezendtijd inkopen omdat met zijn tronie ons weer op te dringen, op zijn geheel eigen wijze.... Kotsbak staat al klaar!

toshiba
toshiba14 sep. 2013 - 12:16

Professor Bas Jacobs over het begrotingsbeleid: http://www.economie.nl/weblog/nederlands-begrotingsbeleid-kost-meer-geld-dan-het-oplevert

1 Reactie
Bakoe
Bakoe14 sep. 2013 - 12:16

Een paar jaar geleden vertelde Bas nog iets heel anders.

Ikkyu
Ikkyu14 sep. 2013 - 12:16

Van mij mag er nog meer geschrapt worden. Kinderbijslag volledig afschaffen, AOW voor rijke ouderen afschaffen, geen religieuze scholen meer financieren, nog strengere salarisregels voor (semi-)overheidsbestuurders, kunstsubsidies nog verder korten, belasting voor topinkomens verhogen, versneld provincies samenvoegen, uitkeringen omlaag, 2 publieke tv-netten schrappen, en je komt een heel eind. We hebben decennia boven onze stand geleefd, het wordt tijd om de realiteit maar eens in te zien, maar waar mogelijk met bezuinigingen ipv lastenverzwaringen. Enige wat omhoog moet is investeringen in onderwijs en innovatie, en lasten voor startende ondernemers omlaag.

1 Reactie
MarjoleinS2
MarjoleinS214 sep. 2013 - 12:16

En wat lever jij in?

BioMike
BioMike14 sep. 2013 - 12:16

"De arbeidskorting gaat met 250 euro omhoog gaat. " Kan iemand uitleggen wat de gedachtenkronkel hierachter is? Zat iemand hierop te wachten? Ik dacht dat ze moesten bezuinigen... gaan ze in plaats daarvan cadeautjes uitgeven.

4 Reacties
erikbos
erikbos14 sep. 2013 - 12:16

Dit is bedoeld om het verschil tussen werken en uitkering groter te maken dus om een armoedeval tegen te gaan. De arbeidskorting voor hogere inkomens wordt afgebouwd.

MG1968-2
MG1968-214 sep. 2013 - 12:16

Een compensatie die iedereen krijgt is nivelleert niet maar is toch effectief gezien meer in het belang van de lagere inkomens terwijl de hogere inkomens niet het gevoel hebben de compensatie te betalen? Of heb ik het verkeerd begrepen? Ach... ook een cigaar uit eigen doos ruikt lekker.

MrOoijer
MrOoijer14 sep. 2013 - 12:16

>> "De arbeidskorting gaat met 250 euro omhoog gaat. " >> Kan iemand uitleggen wat de gedachtenkronkel hierachter is? Ja hoor, uitkeringstrekkers en gepensioneerden extra belasten. Of pesten, want dit is niet de eerste keer dat de arbeidskorting omhoog gaat onder Rutte.

Bakoe
Bakoe14 sep. 2013 - 12:16

De hele gedachte erachter is, als er voldoende prikkels zijn om te werken dan gaan mensen ook werken. Werken moet lonen. Daar valt natuurlijk wat voor te zeggen, maar dat gaat momenteel niet helpen om het enorme overschot op de arbeidsmarkt te laten verdwijnen, en de mismatch die er is. De theorie: We moeten een flexibele beroepsbevolking hebben die geen baanzekerheid meer heeft maar werkzekerheid. Kortom overal en altijd inzetbaar. Het ene moment ben je magazijn medewerker, het volgende moment administratieve kracht, en de volgende dag werk je in de kassen. Daarna ben je weer een professional die een paar maanden ingehuurd wordt bij een project. Je gaat dus van werk naar werk. Nu is die baanzekerheid er nog lang niet, en inkomenszekerheid al helemaal niet. Met bovengenoemd scenario zal je als een jojo op en neer gaan qua inkomen. En kan je niets meer plannen. Verder wordt je CV een puinhoop. 2011-2012 progress onwikkelaar 2012-2013 komkommerplukker 2013-2014 opgooien bij een transportbedrijf 2014-2015 proces management bij KPN 2015-2016 doppendraaier in een vaten fabriek. 2018-2017 netwerk architect Ziet u het voor u? De kennis en daarmee kapitaal vernietiging? In Engeland speelt dit al een tijdje, en de aanwas van werknemers die in feite nergens meer up to date in zijn groeit gestaag. Er ontstaat nog een ander fenomeen, namelijk dat bedrijven niet meer investeren omdat ja juist omdat er zoveel laagbetaalde mensen zijn. Daar kan je niets aan verdienen. En zo bijt de slang zichzelf in de staart. Denemarken was het grote voorbeeld. Maar die komen er achter dat dit model spaak begint te lopen. Immers het werkt prima als je een arbeidsmarkt hebt voor voornamelijk laag geschoold personeel, maar niet voor een arbeidsmarkt waar je inzet op innovatie en scholing. Als je een voorsprong wilt krijgen. D66 ziet het nog steeds als ideaal, en Pechtold verwees bij P&W naar Duitsland. Want daar is het allemaal zo goed geregeld. Hmm, technisch hoogstaand personeel heeft het daar inderdaad niet slecht, en (dat vergat hij erbij te vertellen) zijn beter beschermd dan Nederlandse werknemers. De laag of ongeschoolde arbeid daarentegen is dramatisch in Duitsland, dat zijn moderne slaven. Is dat wat hij wil voor Nederland? Een tweedeling van onder en boven mensen, waarbij de onderlaag rechteloos opgejaagd wordt zonder perspectief, en de goed geschoolde werknemer op een luxe positie zit? Dank, maar dat is niet de maatschappij zoals ik die zie. Doet me denken aan de uitgifte van het droomboek. De verkoopster die zo verrast was over al die armoedige mensen die iets gratis kwamen afhalen. Mij trof de tragiek erachter. Zo arm, en dan toch nog dromen over de rijken. Ik heb andere droomboeken, boeken vol kennis en inzichten. Boeken die ik ooit heb moeten en mogen lezen, boeken die me een kans gaven. Laten we die mensen die boeken geven, daar staan veel mooiere dromen in.

[verwijderd]
[verwijderd]14 sep. 2013 - 12:16

Niet iedereen levert in. De bobootjes en de topgraaiers in overheidsinstellingen en banken blijven er fris van. Maar ja, dat is VVD-beleid.

1 Reactie
brbrwr
brbrwr14 sep. 2013 - 12:16

En die arme Pvda-ers in de regering profiteren gewoon mee

[verwijderd]
[verwijderd]14 sep. 2013 - 12:16

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
Quadruppel
Quadruppel14 sep. 2013 - 12:16

Arbeidskosten zijn inderdaad te hoog. Met name van politici.

JoopSchouten
JoopSchouten14 sep. 2013 - 12:16

Armoede groeit en blijft groeien. Wat doen 'we' daar aan? Denk je nu werkelijk dat dit goede oplossingen zijn? Deze regering zou godverdomme de hoofdverantwoordelijken voor deze shit moeten aanpakken; die bankiers. Ze zijn verweven tot over de landsgrenzen en laten burgers bloeden voor een geldsysteem die frauduleus, op lucht en op woekerrentes is gebaseerd is. Deze regeringseikels geloven nóg steeds in deze neoliberale economie.

JanB2
JanB214 sep. 2013 - 12:16

De invulling van de extra 6 miljard lijkt me zeer redelijk. Het gaat al lang niet meer om de invulling. Die 6 miljard zijn een probleem an sich.

ratio2
ratio214 sep. 2013 - 12:16

Waarop baseer je dat de arbeidskosten te hoog zijn? Beste ijkpunt daarvoor is meestal de export, en die loopt nog steeds als een trein.

JoWe62
JoWe6214 sep. 2013 - 12:16

Wat een onzin, in plaats van ons te focussen op meer werk en werkelozen aan het werk te krijgen, richten we ons op de ouderen. Daar zit het geld. Je moet oorzaken aanpakken en niet symptomen bestrijden. Je bent wel heel diep gedaald als regering als je het van de ouderen moet hebben. Wat is dit kabinet een flop, een mislukt gedrocht. Hoe diep moet een kabinet zinken voordat ze erkennen dat ze volledig fout zitten. Rutte 1 en 2 heeft in een aantal jaren NL aan de bedelstaf gebracht. Dat de VVD deze man als partijleider heeft gekozen zegt mij genoeg. Nooit meer VVD maar zeker geen PvdA.

1 Reactie
Nadiana
Nadiana14 sep. 2013 - 12:16

" Rutte 1 en 2 heeft in een aantal jaren NL aan de bedelstaf gebracht." En dat zegt u, terwijl u (neem ik aan) in een normaal verwarmd huis op een bureaustoel achter de computer zit. Ondanks het gegeven dat Nederland nu een derdewereldland is, heeft u alsnog genoeg tijd naast het bedelen voor voedsel om uw mening hierover te delen op het internet. Dat vind ik best wel knap, hoor.

[verwijderd]
[verwijderd]14 sep. 2013 - 12:16

"Schenken wordt fiscaal aantrekkelijk gemaakt. Tot een ton mag belastingvrij worden geschonken, op voorwaarde dat het bedrag in een woning wordt geïnvesteerd." En daar zullen veel mensen instinken... Over die ton krijg je een eenmalig belastingvoordeel van 10%, dus 10.000 euro. Maar die ton levert je als hypotheek bij een rente van 5% jaarlijks de helft op aan HRA, dus 2,5%. Na vier jaar heb je die 10.000 euro dus ook binnen. In de tussentijd blijft die ton lekker op een rekening staan renderen...

2 Reacties
erikbos
erikbos14 sep. 2013 - 12:16

Die Redenering klopt niet helemaal je krijgt in 4 jaar 10.000 euro HRA terug , maar je betaalt ook 10.000 euro aan rente(effectief dus 2,5%) in die 4 jaar. Daarnaast heb je nog 1,2% aan vermogensheffing die je over de 100.000 euro moet betalen. Aangezien de spaarrente ook rond die koers beweegt mag je de belasting tegen de spaaropbrengst wegstrepen. Effectief kan je dus juist 10.000 euro aan besparing boeken indien je aflost. Tenzij je een veel betere rendement kan boeken dan een spaarrekening, maar ja dat betekent ook grotere riscio's.

MG1968-2
MG1968-214 sep. 2013 - 12:16

Alleen kinderen die zonder die geschonken ton van de ouders de hypotheek niet rondkrijgen...

[verwijderd]
[verwijderd]14 sep. 2013 - 12:16

Op zich klinkt het niet als onredelijke maatregelen. Persoonlijk alleen jammer van de kleine ondernemers. Maar afhankelijk van de uitwerking kunnen we altijd wat meer zekerheid inbouwen bij het aannemen van nieuw personeel.

1 Reactie
Quadruppel
Quadruppel14 sep. 2013 - 12:16

"Maar afhankelijk van de uitwerking kunnen we altijd wat meer zekerheid inbouwen bij het aannemen van nieuw personeel." Verklaar je nader svp.

rbakels
rbakels14 sep. 2013 - 12:16

Dijsselbloem is een uitstekende penningmeester. Maar waar is Minister Kamp, die voor innovatie verantwoordelijk is, waardoor meer geld kan binnenkomen zodat structureel iets aan de economische crisis wordt gedaan? Als een voetbalteam niet scoort moet de trainer weg. Kamp is de ultieme pluche-klever. De gemiddelde VVD-er heeft een hekel aan politiek, en dat biedt zo'Kamp een kans. Hij is duidelijk "part of the problem ipv "part of the solution".

1 Reactie
kidkriool
kidkriool14 sep. 2013 - 12:16

tja het enige waar die innovatie voor heeft is schallie gas. en das ook niet echt het meest gunstige oplossing

[verwijderd]
[verwijderd]14 sep. 2013 - 12:16

Wat opvalt : http://www.destaatsschuldmeter.nl/ Van 2007 naar 2008 is de staatsschuld gestegen met 88 Miljard. Zie tabel. Dat in -1- jaar. Tel uit de extra renten = ca 20 miljard Werkeloosheid was toen nog redelijk. De ABN-AMRO kostte ca. 20 miljard. Maar waarin is die overige 68 miljard naar toegegaan ? Of had dat te maken met het creatief boekhouden van Gerritje Zalm ? uit het verleden.

2 Reacties
itsme3
itsme314 sep. 2013 - 12:16

Het grootste deel zal hem in de lening aan ING en de staatsgarantie op de hypotheek portefeuille van meer dan twintig miljard. Bij elkaar was dat bijna veertig miljard.

MBos1
MBos114 sep. 2013 - 12:16

Lees ook eens http://www.sp.nl/europa/nieuwsberichten/14960/130825-weeklog_dennis_jong_waar_blijft_ons_geld.html. Vergelijkbare punt(en), met enkele antwoorden erbij. En ook de HRA kost de Staat jaarlijks nog steeds een lieve duit.

Bouwman2
Bouwman214 sep. 2013 - 12:16

Iedereen levert in is een omfloerste vorm om te zeggen: er wordt onverbiddelijk verder genivelleerd. De Staat als Procrustes. En dat terwijl dit land de verschillen in inkomen van de inwoners al de kleinste ter wereld zijn. Je moet met als maar snijden toch oppassen, voor je het weet snijd je in eigen vlees.

2 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 sep. 2013 - 12:16

[Iedereen levert in is een omfloerste vorm om te zeggen: er wordt onverbiddelijk verder genivelleerd.] Integendeel Deze crisis duurt maar door doordat steeds meer geld van de lagere en middeninkomens wordt doorgesluisd naar de topinkomens.

marq101
marq10114 sep. 2013 - 12:16

Nee, de inkomensongelijkheid is het kleinste in Zweden. En in landen waar de inkomensongelijkheid klein is, zijn de mensen ook het meest tevreden. Bovendien wordt het woord 'nivelleren' ernstig misbruikt voor een beetje verminderen van de inkomensongelijkheid.