We sturen nog steeds mensen met hersenen naar het VMBO, in plaats van dat we leren dat iedereen moet kunnen opschieten met mensen die beperkingen hebben. Ik ben er 1 van en heb daar al slapend mijn vmbo gehaald en daar geleerd hoe ik moet werken: als een ambtenaar.
Zo slecht was de oorspronkelijke mammoetwet ook niet. Kijk naar Duitsland en Zwitserland die dit wel in stand hebben gehouden en nu daar dik van profiteren.
Voor dit betoog valt zeker wat te zeggen, maar Rotterdam is geen eiland. Ik denk niet dat het Ministerie het goed vindt als alle steden compleet verschillende onderwijsmodellen hanteren. Dat gezegd hebbende; het wordt tijd dat de overdreven "managerisering" van het onderwijs ophoudt. Onderwijs mag best wel wat geld kosten, wat mij betreft. Je kunt niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, en zonder goed onderwijs kom je überhaupt niet in de buurt van de eerste rij.
Mammoetwet was perfect maar vernieuwingsdrang heeft de zaak kapot gemaakt. Geef het onderwijs rust!
Het is vrij simpel. De goede vakman/vrouw werd onderbetaald dus weken ze uit naar beter betaalde jobs buiten de techniek. Dat is in Duitsland nooit zo gegaan omdat de goede vakman juist boven gemiddeld verdiende. Het heeft te maken met de alles overheersende handelsgeest wat een korte termijn mentaliteit in zich heeft.
O? Zakkenvullen is zowel een linkse als een rechtse hobby. Het onderwijs is kapotgemaakt gemaakt door (school) besturen en raden van toezicht die hele andere dingen met de lumpsum deden dan goed onderwijs. Iedereen ziet dit en niemand doet wat Diefstal heet dit en als je gestolen hebt, moet je naar de gevangenis!
Thuis geen vertrouwenspersoon in de buurt nu beide ouders tegenwoordig fulltime moeten werken, op school ook niet met 3000 leerlingen en 500 leraren die om 't jaar wisselen.. Op straat alleen drugsdealers en loverboys. Nu ja, gelukkig zijn er programma's als vandestraat, de herkansing en van etter tot engel, om onze compleet stuurloos geworden jongeren op te vangen en alsnog een beetje aandacht en sturing te geven.
Het vmbo onderwijs is feitelijk een verlengstuk van het UWV. Het vmbo en het mbo is de toekomst van het UWV en dus voor de banen daar. Hebben we dat dan nog niet door?
Welnee, die zijn best nuttige krachten, van monteurs tot kassières. Het probleem is een soort ouderwets (socialistisch?) verheffingsideaal. Een knul die graag met zijn handen werkt en een goede arbeider kan worden willen ze zo nodig ook met theorie volstoppen, terwijl de arme jongen het al benauwd krijgt als hij een boek ziet.
Sinds jaren schrijf ik al dat de ROC's een mislukking is en terug naar de bedrijfsscholen-formules. Leerkrachten en leerlingen, MBO en HBO, kwamen voort uit deze bedrijfsscholen. Vakmanschap aangevuld met kennis, via dag- en avondstudie. Elke ondernemer geeft mij gelijk. Alle leerkrachten geven mij ongelijk.
Waarbij uiteraard ook de financiering weer terug moet naar het bedrijfsleven. Want dat is misschien wel de grootste vergissing van de afgelopen 25 jaar: Dat de overheid verantwoordelijk zou zijn om de industrie te voorzien van de benodigde werkkrachten.Het gesubsidieerde vakonderwijs (MBO/HBO) moet weer een algemene vakopleiding worden in dienst van (de carriere van) de student en de invloed van het bedrijfsleven op dat onderwijs moet weer verdwijnen.
Bedrijven spelen nu op die vraag in door werk en studie te koppelen. Zij bieden scholieren stageplekken aan en stellen een contract in het vooruitzicht voor na het behalen van een diploma. Dat is al een hele stap. Waar ik benieuwd naar ben is of die potentiële werknemers straks ook een vast contract krijgen. Ik kan het voorbeeld van dichtbij halen. Mijn zoon (laatste jaar werktuigbouwkunde op het ROC) loopt stage (stagevergoeding is minder dan de helft van een minimumloon) en werkt (op basis van een minimumloon) 60 tot 70 uur voor een bedrijf. Hij werkt vakanties door om zijn studie en woonlasten te bekostigen. ( hij vind het ook leuk hoor, hij fietst echt niet met grote tegenzin dagelijks naar zijn werk) Maar voort hem is heel wat meer uren werken dan een gemiddelde werknemer om aan hetzelfde bedrag te komen. Hij is een hardwerkende, loyale en goedkope arbeidskracht waar het bedrijf erg blij mee is. Echter, ik ben heel erg benieuwd hoe die loyaliteit zich na enkele jaren uit laat betalen. Komt hij in aanmerking voor een vastcontract, of wordt hij straks ingewisseld voor een andere hardwerkende, loyale en goedkope stagiair/arbeidskracht? Er is ook héél veel gelegen aan de loyaliteit van de werkgever richting de werknemer. Nu hoor en zie ik nog teveel werkgevers die vooral vanuit eigen belang hun bedrijf runnen. Je ziet een vorm van loonslavernij insluipen. Maar ik ben ervan overtuigd dat een bedrijf dat zijn werknemers op waarde weet te schatten, veel meer rendement weet te behalen. Onderlinge loyaliteit kan een bedrijf straks doen vallen of laten bestaan. Concurrentie zal niet langer allesbepalend zijn omdat onderdrukking, of dit nu financieel is of op basis van werkuren ( gaat vaak samen) vaak zal leiden tot opstanding en uiteindelijk tot stakingen. Een heel mooi voorbeeld vind ik post.nl. Er is totaal voorbijgegaan aan de menselijke maat tegenover het personeel, alles is gebaseerd op concurrentie. Maar de motivatie is ook tot bijna nul gereduceerd met als gevolg dat met de regelmaat van de klok post niet wordt bezorgd, of "kwijtgeraakt". Post.nl komt inmiddels, zij het traag, terug op eerder genomen beslissingen ten aanzien van haar personeelsbeleid. Mijn inziens kan Post.nl als voorbeeld worden genomen voor heel veel andere bedrijven, maar ook van de overheid uit richting de burger. Er zijn echt grenzen aan wat een mens tolereert en verduren kan. Het onderuit halen van een bepaalde levensstandaard heeft op den duur 'altijd' consequenties!! Dat is ook wat de geschiedenis ons laat zien.
Met zogenaamd imagoversterkende pretopleidingen heeft de politiek zich een rad voor ogen laten draaien. Nu zitten wij met onze doctorandussen-cultuur vast in het moeras. Bijna 700.000 werkelozen en 350.000 beroepen die niet meer bestaan.
In internationale statistieken (bijv. van de OESO) vindt men het opleidingsniveau van de bevolking een een belangrijke indicator. Dus moeten er zo veel mogelijk "university graduates" komen. Naar Amerikaans model, waar "university" staat voor zowat elke vorm van tertiar onderwijs (onderwijs na de middelbare school), in tegenstelling tot de continentaal-Europese traditie waarin een universiteit een wetenschappelijk topinstituut is. Vroeg of laat wreekt zich de inflatie van de opleidingen.
PvdA is de beschermheer van de overbodige, graaiende bestuurders en managers. De adviseurs komen uit hetzelfde circuit. De wervloer interessert ze geen reet als er tenminste niet teveel wantoestanden openbaar worden gemaakt want ze zouden eens verantwoordelijk gesteld worden. Doofpotten zijn een geliefd en veel gebruikt attribuut van de incapabele bestuurs- en managerskaste. De loyaliteit en solidariteit van Samson, Spekman en consorten ligt niet bij de docenten en de leerlingen. Het graaiende bestuursapparaat, vol met partijleden, in stand houden heeft hun prioriteit. En dat kost vele,vele miljarden. Daar gaat dus niks gebeuren. De PvdA zal zich met hand en tand verzetten tegen een ieder die het graaiende bestuurdersgilde daadwerkelijk er uit wil schoppen. Liever nog goedkope Oost Europeanen voor de klas dan de incompetente managers eruit geschopt.
De oplossing is zo simpel en tegelijk zo rigoureus anders: Bouw je organisatievormen op en rond de praktijkervaring. De praktijk, de werkvloer, en dus onderwijsmensen, moeten het primaat hebben. Niet theoretici en politieke bestuurders. Laat de organisatiestructuur altijd dienstbaar zijn aan de werkvloer. En doe dat dan zo goedkoop en zo efficient mogelijk. Het is zo simpel en zoveel goedkoper en beter. Maar het wil er maar niet in bij die blinde, gecorrumpeerde politici.
Je moet toch wel beschikken over een romantische ziel om terug te verlangen naar de ambachtsschool. Alsof vroeger alles beter was en er geen sprake was van progressie. Helaas, de tijd gaat altijd door en de ambachtsman van vroeger zou raar te kijken staan als hij ziet hoe gecompliceerd werk de blauwe boorden nu verrichten. Laag- en ongeschoold werk, daarvoor hebben we nu juist al die Rotterdammers met buitenissige namen binnen gehaald? Het prettige aan het VMBO en het MBO is nu juist dat je niet opgeleid wordt voor het moment, maar ook wat bagage mee krijgt voor de toekomst. Als leefbaar Rotterdam dat ook eens zou doen en niet voortdurend in de achteruitkijkspiegel zitten te loeren of ze Pim Fortuyn ergens kunnen ontwaren dan zou Rotterdam vast wel weer de grootste haven van wereld zijn.
Ik heb 20 jaar voor de klas gestaan bij de laagste niveaus van de vmbo's en de roc's en ik heb de verslechtering op verslechtering de afgelopen 25 jaar zien plaatsvinden. De schaalvergrotingen, de desinteresse van de top voor de kids aan de onderkant, Het wanbeleid. de lijst werd maar langer en langer. Ervaring met kids aan de onderkant leert dat het onderwijs praktijk gerelateerd moet zijn. Het liefst 4 dagen werk en 1 dag praktijk gerelateerde theorie. De interesse voor de theorie komt pas als ze het praktisch nut ervan ervaren. Kleinschalige scholen en goede gemotiveerde teams zijn een must voor kids aan de onderkant. Maar in plaats daarvan hebben ze alles anoniem en grootschalig gemaakt en hun best gedaan om goed werkende teams keer op keer te slopen en te demotiveren. Ambachtsscholen en kleinschalige praktijk- en bedrijfsgerelateerde opleidingen zijn een uitstekende manier om het onderwijs aan de onderkant na 25 jaar sloop- en wanbeleid weer enigszins te verbeteren. Maar die klote politici weigeren gewoon om hun blunders die een puinhoop veroorzaakt hebben, te erkennen. Liever de boel nog verder de stront in helpen dan hun ongelijk te erkennen. En de docenten en de massa's leerlingen mogen de rekening betalen van dit wanbeleid terwijl de besturen en het management zijn zakken volpropt met onderwijsgeld dat toebehoort aan het werk op de werkvloer. Parasieten zijn het!
Hoezo het MBO in Rotterdam? Door heel Nederland is het MBO in niveau gekelderd. Dit geldt overigens ook voor het HBO (en het lager onderwijs).
Zelfs de universiteiten zijn lang niet meer wat ze geweest zijn. Ik weet dat omdat ik als "oudere jongere" 26 jaar na mijn eerste afstuderen opnieuw naar de universiteit ging. Professionele docenten zijn vervangen door docenten die zelf maar net zijn afgestudeerd, en alles is erop gericht om je zo snel mogelijk en als het even kan met een diploma weer de deur uit te werken, want de financiering is aan de diploma's gekoppeld, en universiteiten zijn allemaal noodlijdend door de bezuinigingen (InHolland model!). Ze klussen bij met onderzoeksopdrachten die betaald worden door mensen die graag een bepaalde mening bevestigd zien met de handtekening van een professor eronder.