Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Ik heb heel wat oud collega's uit het bedrijfsleven naar het onderwijs zien vertrekken juist vanwege de lagere werkdruk en een vergelijkbaar salaris, en die blijken daar in het algemeen zeer tevreden mee te zijn.
Lesgeven aan 4- en 5 jarigen vereist vaak heel andere vaardigheden dan daarboven. Ik weet daarom nog steeds niet of het verstandig is geweest de onder-en bovenbouw samen te voegen en alles in een opleiding samen te voegen. Wat de salariëring betreft weet ik ook niet of je iedere HBO-opleiding en functie met elkaar kunt vergelijken. In het bedrijfsleven verdien je enkel met het gegeven 'HBO-diploma' ook niet allemaal hetzelfde, is het per bedrijf en per functie-inhoud verschillend.
In Finland is docent een beroep met status. Ze worden academisch opgeleid en verdienen een goed salaris. Volgens een Noorse schoolleider op een recente conferentie: "Aan prestatiebeloning en andere moderne flauwekul om de docenten op te jutten doen ze niet mee. Het onderwijs is traditioneel vakgericht en door de docent gestuurd ( Kortom ouderwets). De docenten hebben een grote mate van autonomie ook vergeleken met de andere scandinavishe landen." Net als overal elders in de westerse wereld bestaat het docentencorps voor het merendeel uit vrouwen. De leerlingprestaties zijn volgens internationale evaluatieprojecten zoals PISA uitstekend. Voor ze leerplichtig worden gaan kinderen naar de kinderopvang. Daar krijgen de kindjes "les" in hun moedertaal mits dit zweeds, fins of samisch is uiteraard. PS de Noren hebben een rekruteringsprobleem, naar verluidt vanwege de lage salarissen.
Nederland heeft datzelfde recruteringsprobleem. In het verleden werd dit goedgemaakt door werkelijk iedereen toe te laten tot de PABO. Daar is men langzamerhand kritischer in, maar nog niet kritisch genoeg. Het zijn nog steeds de minder getalenteerde havo/vwo leerlingen die voor de PABO kiezen (als ze al voor het onderwijs kiezen is het eerder het VO). En dat heeft ongetwijfeld iets te maken met de status die het beroep heeft. In Finland kennen ze dat probleem inderdaad niet. Nederland is daar overigens nog lang niet.
Ik las dat er in Noorwegen genoeg belangstelling voor de opleiding is maar dat veel studenten vervolgens ergens anders gaan werken dan in het onderwijs. Niet helemaal de Nederlandse situatie. Ook dat typisch Nederlandse part-time gedoe speelt hier veel minder.
DanielleDefoe Is hier volgens mij het geval bij mannen. Die gaan ook vaak ergens anders werken omdat ze daar meer kunnen verdienen. In welk functie weet ik niet.
Dank voor uw reactie. Nu snap ik ook de jaarlijkse trips van de schooldirectie met diverse leerkrachten naar Finland. Opvallend dat daar wel altijd budget voor is.
Basisschoolleerkrachten verdienen binnen een paar jaar modaal tot ruim modaal en blijken nauwelijks te kunnen rekenen... Volgens experts zijn de volksepidemieën van dyselexie en dyscalculie simpelweg het gevolg van slecht onderwijs. Ik weet niet of meer geld het antwoord is. Laat werken in het onderwijs weer een roeping worden. Doe het omdat je het leuk en belangrijk vind. In Nederland ben je echt niet zielig als je flink moet werken voor een hongerloontje van 40.000 per jaar maar simpelweg lui. Ga lekker thuis op de bank zitten als je voor zo'n riante vergoeding niet je best wilt doen.
Nee hoor, https://www.loonwijzer.nl/home/salaris/salarischeck?job-id=2341010000000#/ Modaal brutto is 2800 per maand, gemiddeld zitten basisschoolleraren daar 400 per maand onder. Misschien bent u degene die niet kon rekenen?
Gelukkig verdienen ze meer dan €2800 bruto. Het aanvangssalaris is een kleine €2400, maar dat stijgt natuurlijk met de jaren.
@Okke: aan die loonwijzer heb je niet veel, kijk voor de echte bedragen maar eens in de CAO PO. Het startsalaris voor een leerkracht van 22, vers van de Pabo, begint op 2346 euro per maand. En dat loopt jaarlijks op. Zonder promotie te maken loopt dat in de loop der jaren vanzelf op tot 3355 euro per maand.
OK laat ze maar op de bank hangen dan, dan kunnen de scholen sluiten.
ik miste ook het verloop op die site waarnaar ik linkte, het bedrag wordt inderdaad na een paar jaar (gelukkig) hoger dan die 2800 bruto, mijn fout.
Jeetje dat is een hoop geld. En dan ook nog zoveel vrije dagen. Al die vrouwen worden echt niet voor niets lerares. Goed start salaris, veel vrije tijd en makkelijk part time werken. Belachelijk eigenlijk deze bedragen.
Leraar zin op een middelbare school is (ook) niet aantrekkelijk. Mijn leraren op het gymnasium lang geleden waren merendeels academici, en een aantal was ook gepromoveerd. Zij gaven onderwijs waar je de eerste tijd op de universiteit ook nog op kon teren. Nu wordt van een leraar op een middelbare school ook verlangd dat hij een soort jeugdleider is, maar dat markt de baan alleen maar zwaarder. Zeker op het VMBO moet een leraar een soort leeuwentemmer zijn, maar ook gymnasiasten puberen. De verlaging van het niveau van de leraren op de middelbare school werkt ook door op de universiteit. 26 jaar nadat ik voor het eerst afstudeerde ging ik opnieuw naar de universiteit, en ik stond versteld. In mijn eerste studie was het vanzelfsprekend dat ook de werkgroepen door ervaren, gepromoveerde krachten werden geleid, bij mijn tweede studie deden promovendi dat er maar een beetje bij. Bij mijn eerste studie waren hoogleraren internationaal bekende experts, en kwamen ze meestal pas terug opde universiteit na een carrière elders, bijv. in de research. Voor de benoeming van een hoogleraar was toestemming van de regering nodig. Tegenwoordig is het gewoon een rang, en wordt een universitair hoofddocent op den duur meestal hoogleraar. Professionals als advocaten en medische specialisten vertikken het op een universiteit te gaan werken als ze daar geen hoogleraarstitel aan overhouden. Maar ja, wat is een universiteit nog? In een continentaal-Europese traditie ws de universiteit de top, maar tegenwoordig volgen wij een Angelsaksische traditie waarin een "university" zowat elke school voor tertiar onderwijs is (onderwijs na de middelbare school), in niveau variërend van onder ons VMBO, tot boven onze universiteiten bij een enkele "ivy league" universiteit. Onderwijs is arbeidsintensief en dus duur. Relatief steeds duurder omdat de productiviteit hier niet makkelijk verhoogd kan worden door automatisering. Maar het verbaast me wel dat in het reguliere onderwijs nog steeds geen verschil wordt gemaakt tussen cursussen ontwikkelen en cursussen geven, zoals dat bij bedrijfscursussen heel gebruikelijk is. Voor de ontwikkeling van cursussen heb je experts nodig in het betreffende vakgebied die niet per se goede docenten hoeven te zijn (en dat vaak juist niet zijn omdat ze zo slim zijn), terwijl het "uitserveren" van cursussen primair didactische vaardigheden vereist. een scheiding van deze disciplines verbetert net alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar kan ook kosten besparen want een "schaap met vijf poten" dat zowel expert is als didacticus is heel duur.
Frits, een goede leraar 'staat boven de stof', wat wil zeggen dat hij/zij die stof op enkele niveaus hoger beheerst dan zijn/haar leerlingen/studenten hem moeten (gaan) beheersen. Dus jouw scheiding tussen cursusontwikkelaars en cursusgevers lijkt mij dubieus.
Op UNI niveau mag je verwachten dat "didactische" vaardigheden net iets minder belangrijk zijn dan geavanceerde vakkennis. Niettemin worden aankomende docenten al sinds jaar en dag didactisch geschoold.
Verwarrend allemaal die LA-LB en LC schalen, jullie verdeling qua inkomsten wijkt overigens iets af van wat ik hier las (https://www.onetime.nl/geld/wat-verdient-een-leerkracht-op-de-basisschool), maar het beeld laat wel een overeenkomst zien en dat is dat we te weinig verdienen als leraar :)
Het basisonderwijs ligt allang op zijn gat: - continuïteit is ver te zoeken, er werken slechts parttimers, die hun aandacht verdelen tussen werk en gezin; kind ziek, leerkracht ziek - er wordt van je verwacht dat je ook in je eigen tijd van alles voor de school, de kinderen onderneemt, - personeel heeft zich tegen bewindvoerders gekeerd die denken dat onderwijs een roeping is, - zo goed als alle maatschappelijke problemen zijn en worden over de po-schutting gegooid, - de bezuinigingsmaatregel "passend onderwijs" heeft er toe geleid dat de basisschool nu ook kinderen die voorheen op het speciaal onderwijs zaten, moet onderwijzen in nog grotere groepen; dit heeft gelijk tot een gekmakende administratie alleen al wat die kinderen betreft - verplichte groeps- en schooladministratie zijn om horendol van te worden, - bonden spelen handjeklap en zijn slechts uit op eigen gewin, men heeft zich b.v.8 jaar muisstil gehouden over het salaris - de gedachte waart rond dat po-leerkrachten beloning helemaal niet belangrijk vinden, zij vinden dat het gaat om omgaan met en onderwijs aan kinderen - achterlijke wetgeving waardoor een ochtendje invallen een contract is; dit heeft tot gevolg dat steeds meer kinderen naar huis worden gestuurd of verdeeld worden over andere groepen - bovenstaande zaken hebben tot steeds meer werkdruk geleid waardoor ziekteverzuim en burnout verschijnselen toenemen, - last but not least, over niet te lange tijd zijn er geen mannen meer in het basisonderwijs, zij werk(t)en veelal fulltime en zorg(d)en voor continuïteit; de echte oorzaak van deze leegloop is het achterblijven van een redelijk salaris, het lijkt echter een taboe om dit ter sprake te stellen. Samenvattend, lof voor de actiegroep, als de politiek onderwijs echt belangrijk vindt, stel daar dan een goede beloning tegenover en doe wat aan de arbeidsomstandigheden. Achter een bureau werken/zitten/raamstaren is wat anders dan lesgeven aan 30 kinderen die iedere minuut van de dag de aandacht opeisen.
De enige manier om mannen voor de klas te krijgen is een bak geld. 'So be it'.
Wellicht is er voor leerkrachten op de middelbare school gevarengeld meegerekend in het salaris.
Als man een groep vierjarigen leiden is gevarengeld voor je mannelijk aanzien. Helaas.
Als het nieuwe kabinet op alle eisen van dit soort actiegroepen ingaat zijn zal 200 miljard per jaar extra kwijt.
Ze hebben niet zo veel te klagen blijkbaar http://www.welingelichtekringen.nl/economie/570872/nederlandse-leraren-krijgen-het-hoogste-salaris-ter-wereld.html
Ik betwijfel ten zeerste of dit ook geldt voor basisschooldocenten. En dan nog: docenten in het middelbaar onderwijs verdienen inderdaad niet slecht, maar vergelijk dan ook het aantal lesuren dat daarvoor gegeven moeten worden . . . . .
Het is inderdaad een opvallend verschil, de beloning in het basis en middelbaar onderwijs. Nu is het argument dat je voor beide een HBO opleiding moet hebben volgens mij niet heel erg sterk. Niet iedereen met een HBO diploma verdient evenveel. Het werk is ook niet hetzelfde. Lesgeven in het basisonderwijs is echt iets anders als lesgeven aan het middelbaar onderwijs. Groep 1 en 2 of HAVO 3 vergt andere kwaliteiten. Dat gezegd hebbende ben ik er voor dat ze in het basisonderwijs een LB functie krijgen (gelijk aan eerste loonschaal middelbaar onderwijs).
Ziegler, die LB functie/schaal is er al jaren. Scholen zijn verplicht 30 procent van hun leerkrachten in de LB schaal te benoemen.
Behalve het verschil in salaris, moet een leerkracht op de basisschool echt een schaap met 5 poten zijn; zo ongeveer alle vakken moeten gegeven worden, graag ook creatief zijn. De administratieve last is enorm. Daar tegenover : ik ken verschillende leerkrachten die afgebrand zijn op het vmbo, met de vele ongemotiveerde leerlingen. Daar ben ik niet jaloers op. Maar goed, te lang is roofbouw gepleegd op de geweldige motivatie van basisschoolleerkrachten. Verder wordt het basisonderwijs voornamelijk bemenst door vrouwen en die zien de salarisstrook zelden.
Waarom zo bescheiden? Ik zou inzetten op een salaris dat vergelijkbaar is met dat van onderwijzend personeel op universiteiten. Ten slotte worden dezelfde vooropleiding, ervaring en talenten gevraagd.
nounou, kijk het salaris jaren op de 0-lijn dat is stuitend, maar beweren dat de professoren op de universiteit dezelfde vooropleiding hebben genoten als Juf Maaike, dat is ook weer een beetje bijzonder.
Dat is niet het geval, voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs (uitgezonderd bovenbouw havo/vwo) en het MBO heb je een HBO-diploma nodig, voor lesgeven op de universiteit heb je een universitair diploma nodig.
@Okke: het basisonderwijs heeft onlangs een fikse loonsverhoging van 3,8 procent gekregen. Niks nullijn dus. Belachelijk dat de vakbondsvoorzitter dat beweert, ze zou toch beter moeten weten.
Universitaire docenten brengen boven hun universitaire mastertitel ( vroeger drs.) tegenwoordig ook een doctorstitel mee. Niet te vergelijken met HBO.
Blijkbaar is de gedachte dezelfde als die van wijlen Liberace die een beroemd entertainer was en een slecht pianist: So sad, I cried all the way to the bank.