Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Barbara Baarsma’s Rabobank: deel van het probleem, niet van de oplossing

  •  
07-10-2020
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
245 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2020-10-07 om 20.02.00

© Screenshot DWDD

Duurzaamheid moet vanzelfsprekend niet al te duur worden voor bedrijven en boeren
De Amsterdamse bankier en hoogleraar Barbara Baarsma – SER-lid – heeft een boekje gepubliceerd, Nederland voedselparadijs. De ondertitel daarvan, Kansen voor korte ketens , verwijst naar haar pleidooi om de afstand tussen producent en consument te verkleinen. Dat is beter voor boeren, burgers en voor de planeet.
Niet verrassend, dit boekje, want Baarsma’s Rabobank timmert al een tijdje aan de weg met de ‘circulaire economie’ van de kringloop. Je kunt je bedrijf door de bank laten doorlichten op ‘circulariteit’, Rabo-cursussen daarin volgen, kortom, een hot item. Het bedrijfsleven is namelijk enthousiast over kringloop, dus de bank volgt. De publieke opinie lijkt te kantelen inzake CO2 en gif, dus de verstandige ondernemer beweegt mee.
Daarom ook heeft op 25 september 2020 een aantal financiële instellingen, waaronder ASN, Aegon, Robeco, ASR en Rabobank een oproep gedaan voor biodiversiteit. De structurele degeneratie van natuurgebieden zou de productie van agrarische ondernemers kunnen bedreigen. Bijensterfte voor fruittelers bijvoorbeeld. Die oproep dient vooral het welbegrepen eigenbelang van de banken, want zij hebben voor 510 miljard euro aan financieringen uitstaan die risico lopen bij zo’n verlies aan biodiversiteit. Dit volgens De Nederlandsche Bank en het Planbureau voor de Leefomgeving juni dit jaar. Daarnaast wezen DNB en het PBL erop dat veranderend overheidsbeleid inzake het klimaatakkoord bedrijven waaraan geld is geleend in de problemen kan brengen.
Terug naar Baarsma. Als het om boeren en milieuzaken gaat, is haar manoeuvreerruimte uiterst beperkt. De Rabobank – de ‘bo’ komt van de oude Boerenleenbank – heeft de afgelopen jaren nogal gemakkelijk geld aan boeren geleend, die daarmee nog meer vee kochten, grotere, nieuwe stallen bijbouwden, alsmede zwaarder, nieuw materieel aanschaften. Dit tegen alle waarschuwingen van overheid en deskundigen in, die erop hamerden dat de EU het resultaat daarvan, nog meer mestoverschotten, niet zou accepteren.
De Rabobank is de grootste schuldeiser van deze boeren. Omdat Baarsma hen als klant wil houden, wacht ze zich er wel voor om jegens hen wetten, regels en handhaving te eisen. Ze weet ook uiteraard welke grove bedreigingen haar D66-partijgenoot Tjeerd de Groot over zich heen kreeg, toen hij met het zinnige voorstel kwam de Nederlandse veestapel te halveren.
Het moet van haar wel een tandje minder, waartoe ze de boeren wil verleiden , via neoliberale marketingtechnieken. Het gegeven dat de problemen van goedkope productie via lange, vervuilende ketens vooral door agrarische megabedrijven worden veroorzaakt en door de lageprijzendeals die de supermarktketens en andere grote afnemers met hen sluiten, mag in Baarsma’s scenario evenmin een rol spelen. Ook deze spelers zijn immers (potentiële) klanten van de Rabobank.
Nederland voedselparadijs begint In Brazilië, aan de rand van een onmetelijk groot sojaveld. Daar zag Baarsma het circulaire licht en bekeerde ze zich tot de korte ketens. Er werd in die streek alleen soja verbouwd, voor de export, waardoor de lokale bevolking geen behoorlijk ander voedsel had.
Waarheen wordt die soja ook alweer geëxporteerd, vraagt de lezer zich af. Weliswaar vertelt ze later in het boek dat veel van die soja naar Nederlandse varkensboeren gaat, maar Baarsma zwijgt over de uiterst vervuilende stookolieschepen die dat krachtvoer aanleveren, evenals over de gruwelijke ecologische ramp die het massale kappen van de Amazone-regenwouden veroorzaakt.
Eenzelfde halfslachtig verhaal over onze Noordzee-garnalen. Baarsma vertelt hoe die helemaal naar Marokko reizen, waar ze worden gepeld en via Engeland, waar ze met benzoëzuur worden behandeld, uiteindelijk in onze schappen belanden. Terecht vindt ze dit een misstand. Ze zwijgt echter over de machines die in ons land garnalen zouden kunnen pellen, maar door de grote pellers te duur worden bevonden. Rondsturen over zee is goedkoper. Heiploeg, een van onze grote pellers, is voor 35% eigendom van Baarsma’s Rabobank.
Duurzaamheid moet vanzelfsprekend niet al te duur worden voor bedrijven en boeren, is de impliciete en voorspelbare boodschap van Nederland voedselparadijs. Daarom blijft Baarsma in vage termen spreken over ‘de innovatieve toekomst van de Nederlandse landbouwsector’. Want bedrijven moeten kunnen shoppen wat in hun – innovatieve – straatje past en kiezen daarbij vooral waaraan ze kunnen verdienen. De bank faciliteert hen daarbij.
Kringloop volgens de ideologie van het bedrijfsleven (en Rutte III, in casu landbouwminister Carola Schouten) betekent dat alle onderdelen van de economie kunnen blijven groeien – waarom eigenlijk? – dat de overheid daarom zo weinig mogelijk wetten en regels stelt en het aan het bedrijfsleven zelf overlaat om de problemen op te lossen.
Een variant hierop heeft CDA-fractieleider Heerma voor zijn verkiezingscampagne bedacht. Geen landelijke overheid meer die regels aan de boeren oplegt die hun niet bevallen, want dat kost de christendemocraten stemmen. Neen, laat boeren en natuurbeheerders het onderling uitvechten. Verdeel en heers.
Werkelijk duurzame circulariteit bestaat uit verschillende fasen. Of, zoals Baarsma zegt, ketens. Bedrijven en Rabobank beperken zich tot één schakel, het goedkoper maken van een productiecyclus door die te verkorten. Recyclen is daarom bijzonder populair. Dat is echter slechts een klein deel van de circulaire productie. Aardig als je mest van jouw weide naar die van de buren kan rijden. Maar om wat voor weides gaat het? De dode monocultuur van raaigras, zonder biodiversiteit? Hoeveel water, kunstmest en gif verbruikten jullie weides? Wordt jullie onkruid biologisch bestreden? Is het veevoer biologisch geproduceerd? Draaien jullie boerderijen op duurzame energie? Worden vee en voer via elektrische auto’s getransporteerd? Verloopt de verwerking van het agrarische product en het uiteindelijke verpakken voldoende duurzaam?
Om deze vragen gaat het bij circulaire landbouw. Duurzaam van wieg tot graf, niet beperkt tot één schakeltje dat niet al te veel kost.
Baarsma’s bank is goed in marketing en reclame. Ze roemt dan ook de consumptie van lokale en seizoensproducten alsof dat onlangs door de Rabobank zijn uitgevonden. Dat vormt echter een al decennia bestaande praktijk in ons land. Zij het op kleine schaal, maar gelukkig groeiend. Het gaat om consumenten die bewust kiezen voor seizoensproducten, het liefst lokaal geteeld. Om boerderijen die hun producten vanuit de schuur verkopen en steeds vaker via marktkraampjes en boerderijwinkels in de bebouwde kom. Biologisch, steeds vaker. Mondjesmaat zijn supermarkten als AH begonnen met de producten van ‘streeckgenoten’ in de schappen, maar het biologisch gehalte daarvan is onduidelijk of afwezig.
Terecht maakt Baarsma bezwaar tegen verspilling. Maar ook hier bekeken door de neoliberale bril. Wij burgers zijn zondaars die verspillen dat het een aard heeft, als Onan in de Bijbel zijn zaad. Het is daarom een dure plicht jegens onze kinderen en kleinkinderen dat wij flink betalen voor recycling, voor de energietransitie en andere gevolgen van het zogenaamde klimaatakkoord. Direct via onze portemonnee, indirect via horizonvervuilende windturbines en voor zonneparken op plaatsen waar vroeger koeien liepen. Die panelen staan niet op de immense distributiedozen langs de snelwegen. Want bedrijven moeten vooral niet te veel offers brengen, immers alle getroffen door de coronacrisis en vergeet ook niet onze internationale concurrentiepositie in de toekomst.
Exact het omgekeerde betoogt Jaap Tielbeke in Een beter milieu begint niet bij jezelf. Een intelligent pleidooi om juist de bedrijven te laten investeren en vooral te laten betalen. Zo te zien was zijn doorwrochte pleidooi al verschenen voor Baarsma haar essay afsloot. Veelzeggend dat het ontbreekt in haar literatuurlijst.
Baarsma’s Rabobank blijft al met al deel van het probleem, niet van de oplossing.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (42)

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden12 okt. 2020 - 1:33

Voordat iemand verder leest en geloof hecht aan de leugens van "Gerrie": In de eerste zes maanden van 2020 heeft Nederland 1,6 miljard kilogram sojabonen uit Brazilië ingevoerd. Dat is 40 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2019. Tegelijk nam de import uit de Verenigde Staten met 19 procent af ten opzichte van 2019. Dat meldt het CBS. - https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/40/import-sojabonen-uit-brazilie-40-procent-hoger Met dank aan Minoes.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 okt. 2020 - 7:45

Toen boeren die luchtwassers installeerden opdat ze steeds maar konden uitbreiden zetten de boeren die op grote schaal 's nachts vrolijk uit om energie te besparen, i.p.v. schonere lucht te bewerkstelligen. Het waren nogal energie-slurpers volgens de boeren. Maar ach, ze hingen er toch, ze deden er toch alles aan, hadden al die kosten al moeten maken. En dan die grootschalige mestfraude. En ach die arme boeren die als nevenbedrijf allemaal 'uit pure noodzaak' een nertsenfokkerij of meer, naast hun boerenbedrijf begonnen moeten allemaal rijkelijk gecompenseerd worden. Geitenfokkerijen, kippen, koeien, nertsen en varkensstallen, er wonen heel veel meer dieren dan mensen in Brabant en je ziet er niet een. En als er mensen ziek van worden so what, gewoon ontkennen en negeren, je onschuldige gezicht opzetten als boeren, CDA en Boerenleenbank. Je begrijpt dat ik de naam Baarsma niet eens meer nodig heb om compleet over mijn nek te gaan. En dan worden ze zo arm dat ze ook nog hele nieuwbouwwijken realiseren als projectontwikkelaar en wie zou de opdrachtgever zijn? Drie keer raden! Ik hoop dat mensen hun gezond verstand zullen laten werken, een ander soort bedrijf zullen kunnen bewerkstelligen, maar dan ook echt. Ik zal die tijd niet meer meemaken! "Er staan in Nederland gewoon te weinig dieren om......" Grrrrrrrrrrrr

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden10 okt. 2020 - 11:40

Wat Gerrie ook zegt Exportação de soja para a União Europeia e China são de fazendas com desmate ilegal em Mato Grosso, diz estudo - https://amazonia.org.br/2020/06/exportacao-de-soja-para-a-uniao-europeia-e-china-sao-de-fazendas-com-desmate-ilegal-em-mato-grosso-diz-estudo/ Soja brasileira ganha fôlego com livre comércio entre Mercosul e União Europeia - As exportações de soja brasileira deverão se aproximar de 72 milhões de toneladas na safra de 2019. (...) De acordo com o Ministério das Relações Exteriores, o Mercosul e a UE representam, somados, PIB (Produto Interno Bruto, a soma da produção de bens e serviços) de cerca de US$ 20 trilhões, aproximadamente 25% da economia mundial, e mercado de aproximadamente 780 milhões de pessoas. O acordo constituirá uma das maiores áreas de livre comércio - https://www.em.com.br/app/noticia/economia/2019/08/11/internas_economia,1076429/folego-novo-para-a-soja-brasileira-no-exterior.shtml Duurzame landbouw met gebruikmaking van GMO’s, ze zijn er trots op in Brazilië A cerca que os divide: povo Munduruku do Planalto Santareno pressionado pela soja - https://www.youtube.com/watch?v=tyfd0MfKOYI&feature=emb_logo

Gerrie3
Gerrie39 okt. 2020 - 21:58

@DaanOuwens Het stuk van Nevedi is erg duidelijk. En daarbij, er staan in Nederland domweg veel te weinig dieren om überhaupt een rol in de Amazone kap te kunnen spelen. Het is een heel helder verhaal. Trouw spreekt toch echt over 100 bedrijven. Op de 17000 melkveebedrijven is dat dus zeker niet massaal. Nog geen 0,6%. Je eigen beleving of realiteit is niet relevant. Gewoon de feiten in ogenschouw durven nemen. https://www.trouw.nl/cs-ba778704 @vdbemt De landbouw wordt grotendeels gestuurd door EU gelden. Dat het gros van de Nederlandse productie binnen de EU blijft, maakt het daarmee behoorlijk lokaal. De Fransen sturen bijvoorbeeld aardig wat gesubsidieerde wijn door de EU. De Spanjaarden doen dat met olijfolie enz. China stampt in een hoog tempo enorme varkensstallen met zo'n 10 verdiepingen de grond uit. Die worden zelfvoorzienend. Zorgwekkender is de EU import van slecht gecontroleerd Zuid-Amerikaans vlees.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden9 okt. 2020 - 17:05

Gerrie: "Duurzaamheid wordt niet gedefinieerd per schaalgrootte. Heel goed mogelijk dat 1 groot agrarisch bedrijf veel duurzamer is dan 50 kleine biologische. En daarbij als ergens soja wordt verbouwd waardoor elders geen kap nodig is, is dit uiteraard wél degelijk een vorm van duurzaamheid." Duurzame landbouw met gebruikmaking van GMO's, ze zijn er trots op in Brazilië – https://www.youtube.com/watch?v=MGmThyMoc2o

Uitgekleed
Uitgekleed8 okt. 2020 - 11:51

Het is al meegenomen dat de Rabobank het gevaar van de monocultuur onderschrijft

Gerrie3
Gerrie38 okt. 2020 - 9:51

Het gemak waarmee tegenwoordig feiten worden verdraaid, gemanipuleerd, verkeerd begrepen in de media is inmiddels zorgwekkend te noemen. In de Nederlandse media zijn voornamelijk de boeren, toch verantwoordelijk voor het produceren van zeer hoogwaardig voedsel (kom daar maar eens om in Azië of Afrika), zo'n beetje verantwoordelijk van alle rampspoed die ons landje ten deel valt.   Of het nu gaat om de uitbreiding van Schiphol, de woningbouw, corona besmettingen (komt toch echt uit China), teloorgang van de natuur (wereldwijd een probleem), bioversiteit (ook een wereldwijd probleem), dierwelzijn (Nederland behoort tot de wereldtop), Nederland zou 'de wereld voeden' (het gros van het in NL geproduceerde voedsel in de EU, met name Duitsland), of om de stikstof of ammoniak vraagstukken: uiteraard zijn de boeren hét probleem. De eerste geluiden gaan op om ook de vluchtelingencrisis op Lesbos in de schoenen van de boeren te schuiven. En nu weer bovenstaande litanie tegen de boerenleenbank en het oplepelen van wederom een waslijst aan onjuiste aannames. Zo is daar het repeterende soja-verhaal en de Amazone. Alsof de Nederlandse koetjes verantwoordelijk zijn voor het kappen van de Amazone. Zelfs Baarsma zit hier kennelijk verkeerd. Branche vereniging Nevedi heeft al een eerdere publicatie uitgelegd dat de Nederlandse diervoedersector al jaren 100 procent (100%) duurzame soja gebruikt. Afkomstig uit de VS. Het gros, zo'n 90%, van het Amazone soja gaat direct of indirect naar China. Klachten over de kap van de Amazone dienen dan ook in Brazilië zelf of in China te worden gedaan. Dus hoe vervelend ook voor sommige figuren: het Nederlandse vee speelt geen rol in de Amazonekap. Dan de nieuwe Nederlandse stallen. De stallen die in Nederland gebouwd worden en meer mest zouden produceren, aldus de schrijver. De nieuwe stallen zijn echter juist duurzame stallen die juist voor minder uitstoot zorgen. De "mestoverschotten" worden niet veroorzaakt door boeren, maar door ambtenaren die spelregels voortdurend aanpassen waardoor boeren in vrijwel onmogelijke bochten worden gedwongen. Op het ene moment gelden er die regels met de mest, en op het volgende moment (uiteraard met terugwerkende kracht) gelden er strengere regels. De media maakt de 'dankbaar' gebruik om wederom een overtreding van de boeren te melden.  En toch, de ammoniak-emissie is in Nederland al met 80% (!) gereduceerd waarover in de media weinig aandacht wordt gegeven. Dit geeft echter wél de enorme aanpassingen, investeringen en inspanningen aan die de boeren op dit vlak al hebben gedaan in de afgelopen jaren. Ook voor het gebruik van antibiotica en gewasbestrijdingsmiddelen zijn zeer grote afnames te zien. Boeren werken dus al járen aan een grotere duurzaamheid. De emissies van ammoniak en stikstof zijn vraagstukken die technisch kunnen worden opgelost. Dit vergt inderdaad verdere investeringen. Een analyse over de natuur in Nederland is altijd een uitdagende. Wat is immers 'natuur' in Nederland? Wel beschouwd bestaat er in Nederland geen natuur, op de Waddenzee na wellicht. Nederland beschikt over op de tekentafel bedachte parken waarin naar hartelust wordt gestort (zwaar vervuilde slib door Rijkswaterstaat), gekapt (enorme aantallen bomen door Staatsbosbeheer), gegraven, geharkt (talloze mislukte projecten door Natuurmonumenten) enz. De Nederlandse natuur is dus niet echt natuurlijk. Dit bemoeilijkt derhalve zinnige analyses in de sfeer van 'schadelijk' voor de natuur en biodiversiteit. Waarom worden immers de rol van de globale invloeden, en de invloeden van Rijkswaterstaat, Staatbosbeheer en Natuurmonumenten volkomen buiten beschouwing gelaten? De schrijver noemt de opmerking van Tjeerd de Groot over halvering van de veestapel 'zinnig'. Voor wie eigenlijk? Niet voor de boeren, niet voor de consument, niet voor de dieren, niet voor de economie en niet voor het milieu. Voor de boeren niet wat die zien hun bestaan nog verder bedreigd door deze opmerkingen. Voor de consument ook niet want het hoogwaardige voedsel dat nu in Nederland wordt gemaakt, moet dan voor een groter deel uit het buitenland komen met alle bijkomende risico's van voedselveiligheid, duurzaamheid en prijs. Voor de dieren niet omdat het dierwelzijnsniveau in Nederland het hoogste in de wereld is, verplaatsing naar het buitenland zal betekenen dat dieren het slechter krijgen. Voor de economie niet want in de hele keten verliezen mensen inkomsten en zien hun baan verdwijnen. Dit zijn zeer hoogwaardige banen want Nederland heeft de best opgeleide boeren en toeleveringsbedrijven werken met universitair en hoge school opgeleide mensen. En het milieu evenmin omdat via technische aanpassingen veel sneller winst te maken is. Biologisch boeren lijkt charmant en klinkt aantrekkelijk. Grootste nadeel is de (veel) lagere opbrengst. En dus heb je veel meer land nodig voor hetzelfde product. Daar gaan we Nederland niet mee voeden. Ook voor het wereldvoedselprobleem is biologisch boeren niet op oplossing. Biologisch is een leuk en interessant concept voor een klein percentage boeren en afnemers. Wat echter werkelijk noodzakelijk is, is een slimme verduurzaming van de voedselketen. Deze begint met juiste uitgangspunten. Deze zijn in de mainstream media, helaas, totaal niet te vinden. Boertje pesten is het devies. Onterecht en bovenal heel erg dom. 

12 Reacties
Vrije Geluiden
Vrije Geluiden8 okt. 2020 - 17:51

"corona besmettingen (komt toch echt uit China),....De eerste geluiden gaan op om ook de vluchtelingencrisis op Lesbos in de schoenen van de boeren te schuiven." OK, ben jij er zo eentje...zo'n stromannetje doet het best lekker natuurlijk. "Branche vereniging Nevedi heeft al een eerdere publicatie uitgelegd dat de Nederlandse diervoedersector al jaren 100 procent (100%) duurzame soja gebruikt. Afkomstig uit de VS." Er bestaat helemaal geen "duurzame soja" in de VS: op de eerste plaats zijn het allemaal GMO's en sinds wanneer noem je grote monoculturen "duurzaam"? Het is zo gestoord dat er geen woorden voor zijn. Bovendien wil ik niet de cijfers van de branchevereniging, maar die uit een onafhankelijke bron. De rest ga ik dus ook helemaal niet meer op in: gladde verkooppraatjes.

Gerrie3
Gerrie38 okt. 2020 - 18:58

Nee, hoor @Vrije Geluiden, het zijn gewoon toetsbare gegevens. Heel eenvoudig op te vragen. De ammoniak-afname, antibiotca-reductie, het gerommel in de 'natuur' door vele partijen, het tekort schieten van biologisch boeren enz. En wat betreft soja: https://www.pigbusiness.nl/artikel/217084-nevedi-nederland-gebruikt-100-procent-duurzame-soja/ Dat je dut niet gelooft of niet aanstaat is irrelevant. Ik geef al aan dat je moet uitgaan van de juiste uitgangspunten. In dit geval is het zonneklaar dat Nederlands vee geen rol heeft in het kappen van Amazone bomen.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden8 okt. 2020 - 23:28

Op de eerste plaats komt een deel dus wel uit Brazilië en tweede is iets niet duurzaam, omdat er bomen geen voor gekapt worden. Reusachtige monoculturen met GMO's is geen duurzame vorm van landbouw: Een organisatie die zo "duurzaam" definieert is bij voorbaat niet geloofwaardig. Kijk goed, ze zijn er trots op - https://www.youtube.com/watch?v=MGmThyMoc2o Binnenkort computer gestuurd, met GPS.

Gerrie3
Gerrie39 okt. 2020 - 8:11

@Vrije Geluiden. Het Nederlands vee ontvangt geen Amazone soja, of nauwkeuriger het afval ervan. Fijn dat dat duidelijk is. Er komt via de Amsterdamse en Rotterdamse haven wel materiaal binnen uit die regio binnen maar deze wordt doorgevoerd naar het grote Europese achterland. Net zoals met talloze andere artikelen gebeurt. Duurzaamheid wordt niet gedefinieerd per schaalgrootte. Heel goed mogelijk dat 1 groot agrarisch bedrijf veel duurzamer is dan 50 kleine biologische. En daarbij als ergens soja wordt verbouwd waardoor elders geen kap nodig is, is dit uiteraard wél degelijk een vorm van duurzaamheid. GPS wordt al volop ingezet in de landbouw. Daarmee is veel nauwkeuriger te werken. En ook duurzamer omdat je minder bestrijdingsmiddelen en kunstmest nodig hebt. Met biologisch boeren is de wereld eenvoudig, en helaas, niet te voeden. Dat zou enorme hongersnoden tot gevolg hebben. Verduurzaming van huidige methodes zijn daarom nodig, maar zoals ik al opmerkte dat gebeurd al járen in Nederlandse agrarische sector. Nederlands agriproducten hebben per kilo product de laagste 'voetafdruk' van onder meer CO2, energie, pesticiden en antibiotica in de wereld. Kortom, met de sterk groeiende wereldbevolking zal de Nederlandse landbouwexpertise keihard nodig zijn wil een verdere vuiling niet nog verder en hopeloos uit de hand lopen. Vandaar mede de opmerking dat het heel erg dom is om de Nederlandse landbouw te pesten. August Hans den Boef slaat de plank mis met zijn stuk.

DaanOuwens
DaanOuwens9 okt. 2020 - 9:49

@ Gerrie Jij schrijft: Het gemak waarmee tegenwoordig feiten worden verdraaid, gemanipuleerd, verkeerd begrepen in de media is inmiddels zorgwekkend te noemen. Dat valt wel mee. Wat jouw betoog heeft is een enorm geloofwaardigheidsprobleem. Jij laat de organisatie van veevoeder producenten aantonen dat er aan Nederlands vee geen soja uit Brazilië wordt gevoerd. Wij van de WC-eend adviseren WC-eend. Er is niemand die nog enig geloof hecht aan dat betoog. Dat is het gevolg van het rommelen met feiten door de agrarische sector. De branche heeft zich zelf tot leugenaar gemaakt. Deze week nog bleek dat er op grote schaal door boeren is gefraudeerd met de registratie van jong melkvee. Je kan dus als sympathisant geen informatie meer posten die afkomstig is uit jullie eigen geledingen zoals jij doet. Dat is de prijs voor tientallen jaren lang leugens verspreiden, gigantische over productie en de weigering om de productie in overeenstemming te brengen met wat Nederland nodig heeft.

vdbemt
vdbemt9 okt. 2020 - 9:57

Een paar dingen. Op alles reageren, is niet te doen. "Corona komt toch echt uit China". Dat valt niet te ontkennen. Maar het had netzogoed uit Argentinië of Brazilië, of waar dan ook kunnen komen. Dat het zich over de wereld verspreid heeft, kun je moeilijk China kwalijknemen. Nederland hád in het voorjaar gewaarschuwd kunnen zijn. Is het de schuld van China dat kabinet Rutte te laks was? Dat Trump te laks was en nog steeds is?? Het Nederlandse boerenbedrijf is technisch hoogstaand. Zij hebben al gewerkt aan een ammoniakreductie van 80%. Maar de situatie daarna is nog altijd dat zij voor bijna de helft van de uitstoot verantwoordelijk zijn. Mogelijk deels gedreven door de onophoudelijke maatregelen van regeringen. Maar dat verandert dat feit niet. Halvering van de veestapel vind je niet zinnig. Ondermeer omdat het hoogwaardige voedsel dat nu in Nederland wordt gemaakt, dan voor een groter deel uit het buitenland moet komen. DRIE KWART van het vlees wordt door Nederland geëxporteerd. Dat kan niet anders????? Dan je opvatting over natuur. Jij mag dan zeggen dat het geen natuur is omdat in Nederland door de eeuwen heen de mens de hand er in heeft gehad. Het IS er wel. En het is prachtig. Bovendien belangrijk voor de gezondheid van mens, dier, milieu. Zelfs voor de business van de boeren en tuinders. Want zonder bijen hebben die een groot probleem. Dat wat er is, en wat jij geen natuur wilt noemen, is de afgelopen 50 jaar in omvang enorm afgenomen door...... het boerenland. Ongeveer de helft van de oppervlakte van Nederland is boerenland. "Biologisch boeren lijkt charmant en klinkt aantrekkelijk." het lijkt niet alleen charmant en aantrekkelijk, het is de werkwijze die nodig is. EN die mógelijk is. Dat laat nota bene Yvon Jaspers met haar serie 'Onze boerderij', toch een groot marketing verhaal voor de boeren, goed zien. Grootste nadeel is de (veel) lagere opbrengst" Gezien het feit dat we 3/4 exporteren, kan dat het probleem niet zijn. En ook dat laat Jaspers zien. Het kan anders. Het moet anders. En het moet minder. Help die dan financieel bij het stoppen van hun bedrijf.

DaanOuwens
DaanOuwens9 okt. 2020 - 10:10

@ Gerrie Omdat ik weet dat je gaat zeuren over de ongeloofwaardigheid. Onder jouw linkje staan nog een paar regels van de schrijver van het artikel: - Al bijna 20 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers. Een "journalist" die dat schrijft over zijn onderwerp kan je niet serieus nemen.

Gerrie3
Gerrie39 okt. 2020 - 13:25

@Daan Ouwens. De sector zelf weet natuurlijk als geen ander wat de soja stromen zijn. Het is een duidelijk en onderbouwt stuk van een jaar oud. Tot dusver is het door niemand aantoonbaar weerlegt. Dat je het niet gelooft, tja dat is aan jou. Duidelijk is dat de rol van het Nederlandse vee in de Amazon kap totaal verwaarloosbaar is. Op "grote schaal gefraudeerd"? Ik had iets gelezen over 100 bedrijven. 100/17000 = 0,6%. Grote schaal? @vdbemt. Grootste deel van de export van Nederlandse producten is binnen de EU. Dat is behoorlijk lokaal. Meeste gaat richting buurland Duitsland. Dat lijkt me uitstekend. De Nederlandse parken zijn mooi en goed onderhouden. Reeds vele duizenden hectares landbouwgronden hebben een natuurbestemming gekregen. Zie de site van CBS. Dan je opmerkingen over biologisch boeren. Studies wijzen uit dat helaas de biologische landbouw niet effciënt genoeg is om de bevolking te voeden. Daar moet je dus niet op inzetten. Uiteraard is een lagere opbrengst wél een probleem. Dan kan het niet uit. Met import uit het (verre) buitenland tot gevolg. De uien en appels uit Nieuw-Zeeland liggen al in de supermarkten.

vdbemt
vdbemt9 okt. 2020 - 15:49

@Gerrie. "Grootste deel van de export van Nederlandse producten is binnen de EU. Dat is behoorlijk lokaal." Tja. Als je er een eigen definitie van 'lokaal' op na gaat houden, heb je altijd gelijk. Het meeste gaat naar Duitsland, zeg je. Wat ik lees, is: een kwart van de landbouwexport gaat naar Duitsland. Dat is niet het meeste. Plus: de grootste stijging in de top tien betreft de export naar China (+22 procent). Pas je definitie van lokaal nog iets aan.

DaanOuwens
DaanOuwens9 okt. 2020 - 17:43

@ Gerrie Jij schrijft: Duidelijk is dat de rol van het Nederlandse vee in de Amazon kap totaal verwaarloosbaar is. Nee dat is niet duidelijk. Want je hele bewijsvoering rammelt. De sector is onbetrouwbaar. En ook nu verspreid je weer leugens met: Ik had iets gelezen over 100 bedrijven. 100/17000 = 0,6%. Grote schaal? Inderdaad op grote schaal. Op een aantal plaatsen kon het aangetoond worden, elders is vermoedelijk ook gefraudeerd maar kan het beperkte controleapparaat de fraude niet aantonen. Er wordt op grote schaal gelogen door de agrarische sector. En als zaken aan het licht komen is er een door de sector betaalde PR-medewerker die zich "journalist" noemt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 okt. 2020 - 6:55

Er wordt ook gezegd dat burgers geen last hebben van al die boeren. Ik zou zeggen leg je oor eens te luisteren in Brabant! Ook dat heeft niets met de werkelijkheid te maken.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 okt. 2020 - 7:57

Vrije Geluiden https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/40/import-sojabonen-uit-brazilie-40-procent-hoger

vdbemt
vdbemt8 okt. 2020 - 9:43

Inderdaad. En dat probleem is dat het willen blijven verdienen, blijft gaan 'ten koste van' dat waarvan je de indruk wekt er rekening mee te houden.

Grooteman2
Grooteman28 okt. 2020 - 9:15

Misschien kan iemand mij uitleggen hoeveel koeien de (keiharde) sojabonen eten. Of zou het toch zo zijn dat de sojabonen eerst moeten worden gecrushed om de olie er uit te halen. En die olie zit in de meeste producten die wij mensen eten dus zou ik vooraan de keten beginnen en niet achteraan. Elke keer dezelfde onzin dat het oerwoud wordt gekapt voor veevoer. Het meeste veevoer is plantaardig afval van iets wat wij mensen nodig hebben. Of denk je dat er geen afval overblijft als je suiker uit suikerbieten haalt, appelsap/sinaasappelsap uit appels/sinaasappels, olie/zetmeel uit mais, etcetera etcetera. Misschien moet men eens nadenken aan de milieuschade als dat niet als veevoer werd verwerkt.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt8 okt. 2020 - 17:34

Grooteman, Grooteman, Grooteman " Elke keer dezelfde onzin dat het oerwoud wordt gekapt voor veevoer." Corona is maar een griepje. Van roken krijg je geen kanker. En de aarde is plat.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden8 okt. 2020 - 17:37

vdbemt - :) LOL ;)

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 okt. 2020 - 8:00

Grooteman. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/40/import-sojabonen-uit-brazilie-40-procent-hoger

mjansen2
mjansen28 okt. 2020 - 7:51

Lijkt een mooi plan van mw. Baarsma van de circulaire landbouw. Alleen het feit dat er dan weer economische groeimogelijkheden gecreerd worden maakt mij toch wantrouwend. Trouwens "kansen voor korte ketens" als er een sector zou mogen inkrimpen van mij is het de bankensector die nu een tussenketen vormt tussen bedrijven particulieren en de overheid. Een sector waar we veel te afhankelijk van zijn (zie Griekenland debacle waarbij de staat moest bijspringen om banken te redden) en daarvan in plaats gewoon een degelijke staatsbank.

Greendutch
Greendutch8 okt. 2020 - 7:37

zoals 'bijna' gewoonlijk onttrekken grootverdieners zich aan 'hun' (sociaal?) maatschappelijke verantwoordelijkheid, zij getuigen slechts van 1 zaak t.w. verdiensten-herverdelen-onder-kapitaalkrachtigen. vandaar dat zij zich graag verschuilen, geen verantwoording afleggen in de pers op directe vragen (AH wil nooit meewerken aan de keuringsdienst voor waarden), niet al te zichtbaar willen zijn behalve als het hen zelf goed uitkomt. neem bijv. de genoemde AH, waarvan ik geen sponsor banners zie waar Spar (EK atletiek), Jumbo etc wél overal aanwezig zijn. niet dat ik blij wordt van via mijn hoognodige boodschappen meebetalen aan het kapitaal van jonge verwende sporters maar, los van de PR voor de bedrijven, dragen ze bij aan het maatschappelijke leven terwijl AH niets anders doet dan middels toevoeging van 1 letter (stree-c-kproducten) klanten lokken en naast de producten-met-verwarrend-taalgebruik de importgroenten uit Senegal? Kenia? en Israel? hebben liggen i.p.v. Lutjebroek en Zevenhuizen!

2 Reacties
Greendutch
Greendutch8 okt. 2020 - 7:44

sorry, vergeten link toe te voegen van podcast waarin boeren zelf, bevraagd door Koen Verbraak, zelf erg positief praten over mogelijkheden om de land- en tuinbouw + veeteelt te vergroenen, meer biodiversiteit te creëren en problemen op te lossen, fascinerend https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-publieke-tribune/81140-toekomst-van-het-boerenland-31-augustus-2020

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden8 okt. 2020 - 17:36

Ik las onlangs een artikel waaruit bleek dat je vooral bij Lidl moet zijn, omdat die het meeste open staan voor verandering. Mijn intuïtie zegt me dat daar bij de bedrijfsleiding een -commercieel- lichtje is opgegaan.

Mokker
Mokker8 okt. 2020 - 7:22

Ik ben het niet eens met de conclusie van dit stukje, waarbij ik ook vraagtekens zet bij de relevante expertise op dit gebied van een literatuurwetenschapper. De Rabobank moet helaas uitgaan van de bestaande situatie, waar ze zelf ook inderdaad flink in hebben geïnvesteerd. Als activist is het dan wel heel laf om alleen maar te roepen dat het niet goed is, met als enige onderbouwing een verwijzing naar een boek van een ander. En tot slot, een beter milieu begint uiteraard wel bij jezelf; worden veel van de aangekaarte issues niet veroorzaakt doordat consumenten veel (te veel) willen consumeren, en geen zin hebben om voor de beschikbare duurzame alternatieven te betalen?

2 Reacties
Vrije Geluiden
Vrije Geluiden8 okt. 2020 - 17:31

Het begint vooral bij jezelf in de zin dat je daarvoor op een andere partij zult moeten gaan stemmen, want alleen sta je machteloos. Het beste: PvdD, ondanks de naam.

vdbemt
vdbemt8 okt. 2020 - 17:37

Speelt zeker een grote rol. Zoals ook Rabobank niet echt de problemen dichtbij aanpakt. Ze willen nog teveel wat onze boeren willen.

Baron von Kleef
Baron von Kleef7 okt. 2020 - 19:13

"Waarheen wordt die soja ook alweer geëxporteerd, vraagt de lezer zich af." Dat vroeg ik me dus af, niet naar Nederland blijkt; Rusland- 19,9 miljoen koeien Nigeria – 20,0 miljoen koeien Australie – 29,3 miljoen koeien Mexico – 32,4 miljoen koeien Pakistan – 38,3 miljoen koeien Argentinie – 51,1 miljoen koeien Verenigde Staten – 89,3 miljoen koeien China – 113,6 miljoen koeien India – 189,0 miljoen koeien Brazilie – 211,8 miljoen koeien Nederland 3,8 miljoen koeien. Aantal varkens wereldwijd....1 miljard. Nederland 12 miljoen. Van 1000 miljoen. 1,2% Waar hebben we het over? 1,2% Waar een klein land goed in kan zijn. Als 85ste op de lijst.

10 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens7 okt. 2020 - 21:05

@ Baron von Kleef China inwoners 1,393 miljard 113,6 miljoen koeien India inwoners 1,353 miljard 189 miljoen koeien Nederland inwoners 17,2 miljoen 2,8 miljoen koeien. Daar gaat het over. Nederland moet een groot deel van het voer importeren. Uit Brazilië. Daar gaat het over. Daarom hoeft de Nederlandse boer ook de wereld niet te voeden. Dat kan de wereld heel goed zelf. Die bizarre overcapaciteit van de Nederlandse agrarische sector is nergens goed voor. Den Boef levert een prima stukje af en laat zien hoe discutabel de koers van de Rabo-bank is. Een dergelijk stukje verdient een meer integere reactie dan deze tekst van jou.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden7 okt. 2020 - 21:19

Baron von Kleef maakt zich weer eens schuldig aan volksverlakkerij: we willen niet weten hoeveel koeien een land heeft, maar hoeveel soja -en bijvoorbeeld mais en suiker, cq alcohol- ze afnemen van derden -zoals Brazilië en Argentinië- om hun veestapel en transport systeem te onderhouden.

adriek
adriek7 okt. 2020 - 23:05

Een fors deel van die koeien loopt permanent op grazige weiden en wordt niet of nauwelijks bijgevoerd. Desalnietteemin is het goed als de weg naar de circulaire (duurzame!) economie ingeslagen wordt, met als kanttekening dat een beetje recycling (meestal downcycling) niet circulair genoemd zou moeten worden en groei al helemaal niet duurzaam kan zijn. Groei mondt per definitie uit in uitputting van de aarde en kan nooit duurzaam zijn tenzij er een einddoel bekend is.

Fredje3
Fredje38 okt. 2020 - 4:19

@Baron, maar ook dat is de schuld van de Nederlandse boeren hoor.....

LaBou
LaBou 8 okt. 2020 - 6:54

"Een fors deel van die koeien loopt permanent op grazige weiden en wordt niet of nauwelijks bijgevoerd." Waar zie je die "grazige weiden". Als ik door Nederland rijdt zie ik veel groene biljartlakens en maar heel weinig koeien. En áls je al koeien in de wei zien zijn het er gelijk zoveel dat er nauwelijks nog sprake is van een "grazige weide". Je moet wel uitgaan van de realiteit en niet van een geïdealiseerd plaatje van uit een Verkade-album.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen8 okt. 2020 - 8:36

Als je cijfertjes wilt: In het eerste half jaar van 2020 heeft Nederland 1,6 miljoen ton soja uit Brazilië ingevoerd, 40% meer dan in de vergelijkbare periode van 2019. Brazilie produceert ongeveer 123 miljoen ton per jaar.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 okt. 2020 - 10:55

Nigeria is met 200 miljoen inwoners en 20,0 miljoen koeien een grote importeur van (bevroren) vlees net als Nederland trouwens. Nederland heeft een overmatig grote zuivelsector en de Nederlandse weilanden hebben inmiddels nog maar weinig natuurwaarde.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden8 okt. 2020 - 17:28

Dick Roelofsen - Bedankt, maar dat cijfer zegt me niets. Hoeveel daarvan wordt geëxporteerd en naar welke landen?

vdbemt
vdbemt8 okt. 2020 - 17:42

Als die andere landen toch zelf al zoveel koeien hebben, dan is het toch niet nodig dat wij ook nog eens exporteren? Nederland is de op een na grootste landbouwexporteur ter wereld (stand januari dit jaar). Zo'n driekwart van het vlees gaat naar het buitenland.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen9 okt. 2020 - 8:36

@vrijegeluiden Dit rapport geeft een aardig beeld: https://core.ac.uk/download/pdf/29272272.pdf