Joop

Ayaz Nizami, de nieuwe Raif Badawi

  •  
27-03-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Schermafbeelding-2017-03-27-om-19.36.10

© cc-foto: Nauman Arshad

In Pakistan dreigt opnieuw een blogger het slachtoffer te worden van blasfemiewetgeving
Toen in 2013 de Saoedische liberale blogger Raif Badawi werd veroordeeld tot 600 zweepslagen en zeven jaar gevangenisstraf leek de wereld te klein te zijn. Massale ophef ontstond, mensenrechtenorganisaties riepen de publieke opinie op om in actie te komen, en diplomatieke en politieke druk werd uitgeoefend op Saoedi-Arabië om de straf niet tot uitvoering te brengen. Met beperkt succes. Een deel van de straf werd uitgevoerd, en ander deel uitgesteld. Badawi schreef vanuit de cel een boek, en kreeg in 2015 van het Europees Parlement de Sacharovprijs uitgereikt.
Badawi werd veroordeeld vanwege het ‘beledigen van de islam’, omdat hij kritiek had op de Saoedische religieuze politie, mensenrechtenschendingen in Saoedi-Arabië, en omdat hij vond dat moslims, christenen, Joden en atheïsten gelijkwaardig aan elkaar waren. Zaken die wij hier volstrekt normaal vinden dus, maar die in sommige landen als blasfemisch worden gezien. Niet alleen in Saoedi-Arabië, maar ook in veel andere landen, waaronder Pakistan. Pakistan kent een lange geschiedenis van het (soms ter dood) veroordelen van individuen op basis van blasfemiewetgeving, dus op basis van de aanklacht dat deze personen de islam, of bijvoorbeeld Mohammed, beledigd hebben.
Op dit moment speelt in Pakistan een prominente zaak, waar Ayaz Nizami (een alias) de Pakistaanse Raif Badawi lijkt te worden. Nizami is een ex-moslim blogger en de vicepresident van de Atheist & Agnostic Alliance Pakistan. Hij is, samen met twee andere bloggers, opgepakt op verdenking van blasfemie , hij zou Mohammed beledigd hebben. In Pakistan is blasfemie dus een misdaad waarvoor je de doodstraf kunt krijgen. Deze doodstraf wordt overigens niet altijd door rechters opgelegd, maar in sommige gevallen alsnog wel uitgevoerd. Niet door de staat overigens, maar door middel van een lynching door een menigte.
Een digitale variant op een dergelijke lynching vindt op dit moment plaats op sociale media. Op Twitter is in Pakistan de hashtag #HangAyazNizami trending, iets wat Twitter gewoon toestaat. Wie deze hashtag volgt kan zien dat Pakistanen van uiteenlopende achtergronden oproepen om Ayaz Nizami te doden. Sommigen omdat ze vinden dat het ‘recht’ zijn beloop moet hebben, anderen omdat ze vinden dat godslasteraars gestraft moeten worden, weer anderen omdat ze vinden dat er alleen ‘vrede’ gesticht kan worden wanneer diegene die anderen ‘pijn’ doen gestraft worden, en er zijn zelfs personen die dit de beste manier vinden om haat op sociale media tegen te gaan.
Er is ook een tegenbeweging gaande, van onder andere seculiere en ex-moslim Pakistanen die de hashtag #FreeAyazNizami hebben gelanceerd. Deze hashtag wordt nog niet zoveel gedeeld als de hashtag die oproept tot het ophangen van Nizami, maar wat niet is kan nog komen. Zeker wanneer ook wij vanuit Nederland onze schouders hieronder zetten. Dus hierbij de oproep: kom op voor het redden van het leven van een vrijdenker, van iemand die niks heeft misdaan, voor de Pakistaanse Raif Badawi voor Ayaz Nizami. Het is ontzettend belangrijk dat de publieke opinie net als bij Raif Badawi haar steun uitspreekt voor het redden van het leven van Ayaz Nizami. Dat mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en Human Rights Watch voor Nizami in de bres springen. En dat onze overheid samen met andere overheden optrekt op diplomatieke druk uit te oefenen op Pakistan om Nizami vrij te laten en zin veiligheid te garanderen.
Wanneer we dat doen dan maken we ons niet alleen hard voor mensenrechten en vrijheid van meningsuiting wereldwijd, en op een plek waar deze erg te lijden hebben in het bijzonder, maar we voorkomen ook dat er meer slachtoffers vallen die net als Raif Badawi zijn. Vrijdenkers die zich inspannen juist voor die vrijheid van meningsuiting en mensenrechten die een land als Pakistan mist maar oh zo hard nodig heeft. Deze mensen zouden niet gestraft mogen worden voor wat zij doen, maar in plaats daarvan hier een prijs moeten krijgen. Laten we ons daarom inspannen voor het welzijn van zowel Ayaz Nizami als Raif Badawi. Daarom: #FreeAyazNizami.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (3)

M4
M428 mrt. 2017 - 1:44

Religie/cultuur en onverdraagzaamheid is de hoofdreden dat Pakistan sociaal en economisch zover achterblijft bij de grote buur India. Terwijl hun startpunt in 1947 toch gelijk is. India deed en doet zijn best om ondanks incidenten de moslimbevolking zijn plaats te geven, terwijl in Pakistan/Bangladesh, de Hindoeminderheid nagenoeg verdreven dan wel uitgemoord is.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz27 mrt. 2017 - 22:49

Wij maken ons hier niet zo druk over, omdat we racisten zijn. Van Pakistanen vinden wij namelijk dat je dit soort primitief gedrag kunt verwachten. Dus iemand die daar openlijk atheist wil zijn heeft het aan zichzelf te danken, is ons idee. Als echter Israëliërs een afvallige Jood zouden willen vermoorden om zijn atheïsme was de wereld te klein denk ik en stond morgen een demonstratie op de Dam. Waarom dat verschil? Omdat wij van moslims nu eenmaal denken dat zij een lagere soort zijn. Even voor de duidelijkheid: Dat vind ik niet! Maar ik ben ervan overtuigd dat (ook) veel goed bedoelende mensen - zonder dat te willen toegeven van zichzelf - zodanig racist zijn dat ze niet eens zien dat zij een dubbele standaard hanteren voor ontoelaatbare acties. Daarom altijd maar weer dat cultuurrelativisme, wat in feite niets minder is dan racisme in een fraai zittend jasje. Ander voorbeeld: Als in Staphorst alle ouders hun pre-puberale dochters zouden laten besnijden op een vakantie in Noorwegen en verminken voor het leven zou onmiddellijk de politie het dorp afsluiten en alle ouders voor de rechter slepen. Als Somalische immigranten hun dochters meenemen op vakantie maken wij ons heel wat minder druk als die dochters besneden terugkomen. Dat is hetzelfde racisme.

Haastig
Haastig27 mrt. 2017 - 19:58

Ja, behoorlijk eng die toenemend strikte interpretatie van de Islam. Niet alleen in Pakistan, maar ook in Brunei, Maleisië en Indonesië is deze trend zichtbaar.